Крис Андерсън: Бъдещето е безплатно



"Изглежда парадоксално, но като подаряваш продукти на много хора, всъщност можеш да печелиш. Безплатното е най-страхотният маркетингов инструмент. Позволява ти да покажеш какво правиш на максимално голяма публика и след това да я попиташ: "Някой ще плати ли?" "Гугъл" е рожба на това - тя е една от най-печелившите компании в Америка, но не ви взема пари за нищо."


Така в интервю за неделното списание на "Ню Йорк таймс" Крис Андерсън описва накратко идеята в новата си книга "Безплатно" (Free: The Future of a Radical Price излезе на 7 юли с цена 27 долара - бел. ред.). Той е автор на друга прочута концептуална книга "Дългата опашка" (The Long Tail, 2006 г.), както и създател (2004 г.) и главен редактор на списание Wired.


Андерсън допълва: "Оригиналната концепция за информационна супермагистрала от началото на 90-те години беше за нея да се плаща като за каналите на НВО. Но 15 години по-късно пазарът произнесе присъдата си и тя е, че хората искат свободен достъп, а ако опиташ да въведеш такса, конкуренцията веднага ще предложи безплатна услуга."




Имаме цяло поколение, което влиза онлайн с очакване всичко да е безплатно и това не е от безотговорност, а от особено разбиране на дигиталния пазар, смята още Андерсън. "Гугъл" поколението (младежите под 20 години) смята, че "да отмъкнеш нещо от магазина, е кражба, но размяната на файлове е нещо като престъпление без жертви. Потребителят има последната дума по сложния проблем с интернет пиратството. Всички го правят и го смятат по-скоро за природна стихия, отколкото за поведение, което би могло да се коригира или урежда със закони."


В дигиталната икономика обработването, складирането и широколентовият интернет не трябва да струват почти нищо, твърди авторът. Така че компаниите, които търгуват по този начин, би трябвало бързо да започнат да подаряват част от продуктите си и да търсят печалба от други места. "Фейсбук" е хит, но също така и впечатляващо неефективна платформа за реклама. "Ютюб" (собственост на "Гугъл") също губи пари, но с нея компанията постигна нещо изключително - зрители на интернет телевизия. И проблемът не е в многото разходи за поддържане на видео, а че не е открит начин телевизионната реклама да се движи със същата скорост, с която се мести телевизионната публика", казва авторът.


Но и той не вярва, че всичко в интернет може да е напълно безплатно - засега книгата му може да се чете свободно на Scribd.com, но не и да се разпечатва, а после достъпът ще струва реални пари.


Пред "Ню Йорк таймс" Андерсън споделя, че вероятно мирогледът му е свързан със семейния му произход. Той е роден в Лондон и израства във Вашингтон. След като отпада от Университета на Уисконсин свири в пънк рок банда, но после се връща в университета "Джордж Вашингтон" и завършва физика.


"Родителите ми са журналисти. Майка ми е от семейство с радикални политически разбирания, а пра-дядо й Джо Лабади е сред основателите на анархисткото движение в САЩ. Биографията, която майка ми написа за него, се казва "All-American Anarchist".

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ю.
    Ю.
    Рейтинг: 1444 Неутрално

    Sorry, this content is geographically restricted





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK