За всеки километър

За всеки километър

© Юлия Лазарова



"Положението е много зле. К'во си мислиш, кризата нас ни удари първи - пълна суша е от Нова година." Това казва таксиметров шофьор, докато се опитва да се провре по софийските улици. Денят е сряда, 7.55 ч. сутринта, бул. "България". Докато обяснява колко е зле държавата и в частност неговата работа, псува останалите шофьори и най-вече колегите си.


В колата е мръсно, мъжът пуши, като не е попитал дали имам нещо против. Качила съм се в таксито му, след като той ми изкрещява: "Фани си хеликоптер, като искаш да стигнеш толкова бързо." Преди това съм му обяснила, че "адски бързо" трябва да стигна до стадион "Васил Левски". Гневът, който предизвиквам с молбата си, го отприщва да говори за цените и тежката ситуация. Според него нормалната цена за такси е над 1 лв. на километър. "Аз имам лизинг да плащам, бензин - нищо не остава за мен", продължава да се оплаква той. Работи в една от големите компании и докато висим в задръстването, успява да каже за другите фирми - кой имал помпи, кой как надувал сметките, кой слагал по-малки гуми, за да върти по-бързо апаратът, и колко много таксиджии са си купили шофьорските книжки.


На ръба на оцеляването




Дали наистина кризата е ударила такси услугите и адекватно ли е да се иска увеличение на цените? Все по-често срещана картина в София са дълги стоянки от жълти коли и въпреки това в час пик и особено в дъждовно време е почти невъзможно да се поръча кола или да се хване на улицата. Когато калкулират разходите си, всички шофьори твърдят, че карат на бензин, но по данни на браншовите им съюзи над 90% са на газ или метан, които са повече от два пъти по-евтини от бензина. По данни на Националното независимо сдружение на таксиметровите шофьори в България има над 33 хил. жълти коли и около 50 хил. шофьори, но и бум на отказващите се от професията.


Според шофьорите обаче ситуацията им е тежка и допълнително се усложнява и от нелегалните таксита, които подбивали цените им. Но в същото време рушали имиджа на професията, защото всеки ден се случва клиенти да "изпищят" от невероятни сметки, особено от летище София до центъра. Т.нар. нелегални таксита обаче са напълно законни и при всяко оплакване от тарифи като 8 лв. на километър отговорът на автомобилната инспекция е, че клиентът е трябвало да обърне внимание на цената, преди да се качи, тъй като тези тарифи са надлежно регистрирани.


Дариян Десподов е бивш таксиметров шофьор, който се е оттеглил от бизнеса и сега работи като шофьор на ТИР. Според него такситата наистина са пострадали от кризата. "Те сега работят на абсолютна загуба - само за хляба. Ама как няма, като въведоха някакви безумни изисквания, с които маса хора си напълниха гушите. На тази мизерия да искат нови автомобили!" Десподов смята, че е нормално цените да се вдигнат, като адекватната тарифа е между 1.20 и 1.50 лв. на км. "Което въобще не е фрапиращо. София не е толкова голям град - от "Люлин" до "Младост" няма и 15 км." "Никой не отрича, че има помпи. Но те да вдигат цената с около 50 стотинки на сметка, колкото да си изплати горивото. Задайте си въпроса защо ги има тези помпи - мизерията ражда чудовища", казва Десподов за различните устройства, с които шофьорите се опитват да увеличат печалбата си. Проблем създавало и плащането на лизинга - "те стават роби на собствения си труд".


За криза в бранша потвърди и Яне Янков - председател на Националното независимо сдружение на таксиметровите шофьори. Според него обаче в момента не се обсъжда увеличение на цените, защото това е рисковано. "Нещата са доста трагични и ако увеличим цените, ще отблъснем клиенти. Потребителите сега не търсят толкова качествена услуга, колкото евтина", обясни Янков. Според него парите, които шофьорите изкарват на месец, са толкова малко, че дори физическото им оцеляване е застрашено. Последното увеличение на тарифите беше с 20% през есента на 2007 г.


Евентуално увеличение на цените ще се обсъжда през ноември-декември, заяви Янков. Според него тогава хората са по-склонни да харчат повече пари за таксита, а и се очаква кризата да започне да отминава, смята той. "Сега таксиметровият шофьор не печели нищо - работи на абсолютна нула. При 12-часов работен ден месечният оборот е около 1800 лв. От тях 600 лв. са за гориво, 300 лв. за поддръжка и минимум 500 лв. за лизинг", пресмята Янков. Така се получават по около 400 лв. на месец на шофьор. "Положението е наистина трагично и нищо не може да се направи. А сега през лятото е тежко заради отпуските. Дори по морето, където обикновено компенсират по това време, сега са го закъсали", каза още Янков. Той заяви, че браншовиците подготвят промени в Закона за автомобилните превози и се надяват да бъдат приети от парламента през септември. Янков не пожела да конкретизира за какво става въпрос, но те "ще дадат възможност шофьорите да не работят по 12 часа, а по 8 и да си докарват по- прилични доходи".


Клиентите


"Повечето коли са стари и мръсни, повечето шофьори са нелюбезни и неучтиви. Само в България, преди да седнеш в такси, трябва да попиташ внимателно дали може да те закарат. Малко след този въпрос започват изнудванията. А ако имаш багаж - тогава задачата се усложнява тройно." Това разказва Мария, на която редовно й се налага да използва такси. Веднъж имала много багаж - няколко големи чанти и два стека вода. Искала да стигне от ъгъла на ул. "Солунска" и бул. "Христо Ботев" до площад "Славейков". "Ами това е ей-тука", й отвърнал шофьорът. Тя му обяснила, че няма как да стигне пеш - било събота вечерта след 22 ч. Шофьорът отсякъл, че услугата ще й струва 10 лв. за около километър. "И явно, за да ме накаже, че го използвам за толкова късо разстояние, не стана да ми помогне."


Подобен тип изнудване се случва често и на Рада. Офисът й е в кв. "Захарна фабрика", а тя живее в центъра на София. Казва, че често й се налага да си взима такси - "маршрутките са много неприятни -шофьорите карат като луди, сякаш нарочно влизат във всички възможни дупки". "Аз ще те закарам дотам, ама после нали трябва и да се върна, затова ще ми платиш двойно", казал веднъж шофьор на Рада. Случвало й се е да я заключат в колата, докато не плати 15 лв. от паметника на Васил Левски до хотел "Хемус". Почти всеки път за разстоянието до работата й вземат различни суми. Според нея за българските стандарти на живот тарифите в момента са ОК.


Има и добри примери. Една-две от компаниите в София са въвели правила за шофьорите - в колата е разлепен кодекс за правата на клиента, на таксиджиите е забранено да пушат и да пускат силна музика. Има глоби за тези, които не спрат на помахването на клиент на улицата или откажат кратък курс. Колите пък са сравнително нови и комфортни, но пък шофьорите недоволстват, че така лизингът им излиза по-скъпо.



Сметката според шофьорите


1800 лв. месечен оборот


600 лв. за гориво


300 лв. за поддръжка на таксито


500 лв. за лизинг


400 лв. печалба

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK