Глобалното затопляне променя полярните екосистеми

© Reuters

Учени са открили уникална промяна в полярните екосистеми в Канада, която се наблюдава през последните няколко десетилетия и която не е била наблюдавана никога преди това в период от 200 хиляди години. Тези промени могат да бъдат обяснени с глобалното затопляне на планетата, твърдят авторите на статия, публикувана в американското списание Proceedings of the National Academy of Sciences.

Йороу Аксфорд от университета в Колорадо и колегите му в Кралския университет в Канада са изучавали слоевете на седиментни скали на някои езера в Арктика на Бафинова земя (канадски остров). Те са се образували в продължение на стотици хиляди години под въздействието на химически компоненти на водата в океана, както и от остатъци от сладководни водорасли, микроорганизми и насекоми в езерото.

Тези утайки са по-стари с повече от 80 хиляди години от най-стария ледник Гренландия и тяхното изучаване може да хвърли светлина върху непознати досега етапи от развитието на полярните екосистеми.

Учените са успели да пресъздадат историята на екосистемата на езерото за 200 хиляди години назад, през което време Земята два пъти е застивала в ледникови периоди и три пъти се е размразявала.

Тези изменения според учените се виждат съвсем ясно в дънните отлагания, формирали се от различни количества на едни или други компоненти – останки от насекоми, водорасли и микроорганизми, при различните нива на киселинност в езерото, както и други параметри, зависими от количеството на слънчевата радиация и температурата в езерото.

В същото време през последния половин век във и около езерото са настъпили уникални промени, които никога преди това не са се случвали. Така, въпреки новия цикъл на заледяване, който трябва да се наблюдава сега във връзка с дрейфа на земната орбита, екосистемата показва признаци не аномално затопляне.

Като пример се посочва изчезването на микроорганизми, които през вековете са се адаптирали към ниската температура на околната среда. Тези микроорганизми са оцелявали в арктически условия през последните хилядолетия, но от началото на втората половина на миналия век са започнали рязко да намаляват, а някои от тях напълно са изчезнали.

"Нашите резултати показват, че в резултат от човешкото въздействие може да се обърнат на сто и осемдесет градуса дългосрочни природни процеси, които са били наблюдавани преди хилядолетия в отдалечени региони като Арктика. Тези данни са доказателство, че с активността си разрушаваме силно екосистемата, от която зависи собствения ни живот," отбелязва съавторът на изследването Джон Малки, цитиран от пресцентъра на университета в Колорадо.

1. 1 Профил на Бля Бля
    Бля Бля
    Рейтинг: Неутрално

Много думи, но така и не се разбира какво точно се е променило.

2. 2 Профил на Момчил
    Момчил
    Рейтинг: Любопитно

"Такива и други изменения в екосистемата на езерото, установени от учените, които не са се случвали през последните 200 хилядолетия, говорят за изключително бързи промени на климата в региона, което очевидно е последица от глобалното затопляне."

Е айде сега кажете и тези канадци ли са в играта( подкупени да лъжат и всяват паника)? Това което твърдят не е ли факт за 200-те хиляди години постоянство? Как може да е просто съвпадение със слънчева активност или някакъв ефект Ел Нинъо, които са наблюдавани и друг път, но специално едвам сега са направили тази промяна.?