Какво е чл. 7 и как той ще навреди на полското членство в ЕС

Новият полски премиер Матеуш Моравецки

© Reuters

Новият полски премиер Матеуш Моравецки



Европейската комисия днес започна безпрецедентна процедура срещу Полша заради опасения за върховенството на закона в страната.


Въпреки продължилите почти две години усилия за започване на конструктивен диалог с полските власти Брюксел днес стигна до извода, че има сериозен риск от нарушаване на върховенството на закона в Полша и предложи на Съвета на ЕС да приеме решение според чл. 7 от Договора за Европейския съюз (повече за решението четете тук).


Какво всъщност е чл. 7, как се задейства и какво следва от това?


Върховенството на закона в ЕС




През март 2014 г. Европейската комисия прие нова рамка за решаване на системни заплахи за върховенството на закона в някоя от страните в ЕС. Новата рамка на правовата държава допълва процедурите за нарушение на правото на ЕС и т.нар. процедура по член 7 от Договора за ЕС, която в най-строг вид дава възможност за отменяне на правото на глас в случай на "тежко и постоянно нарушение" на ценностите на ЕС в държава от ЕС.


Рамката позволява на Европейската комисия да влезе в диалог със засегнатата държава от ЕС и да предотврати ескалацията на системните заплахи по отношение на правовата държава.


Ако не бъде намерено решение в съответствие с Рамката, член 7 от Договора за ЕС винаги остава последната инстанция за разрешаване на криза и осигуряване на съответствие с ценностите на ЕС.


Член 7


С член 7 от Договора за ЕС се цели да се гарантира, че всички държави от ЕС зачитат общите ценности, включително принципите на правовата държава.


Механизмът за превенция по член 7, параграф 1 от Договора за ЕС може да се прилага само в случай на "явен риск за сериозно нарушение", а механизмът за санкциониране по член 7, параграф 2 от договора, само в случай на "сериозно и системно незачитане от държава от ЕС" на ценностите, посочени в член 2.


Превантивният механизъм позволява на съвета да отправи предупреждение към засегнатата държава от ЕС преди "сериозното нарушение" да стане факт.


Механизмът за санкциониране позволява на съвета да изземе някои права, включително правото на глас на тази държава в съвета. В този случай "сериозното нарушение" трябва да е продължило известно време.


Прилагане


От 2009 г. насам комисията бе изправена няколко пъти пред кризисни събития в някои държави от ЕС, които разкриха специфични проблеми на върховенството на закона. Тя обърна внимание на тези събития, като упражни политически натиск, както и чрез започването на процедури за нарушения.


Досега не са били прилагани превантивните и санкциониращите механизми по чл. 7.


Какво пише


По мотивирано предложение на една трета от държавите членки, на Европейския парламент или на Европейската комисия съветът (с мнозинство от четири пети), след като получи одобрение от Европейския парламент, може да констатира наличието на очевиден риск от тежко нарушение от държава членка на ценностите, посочени в член 2. Преди да направи тази констатация, съветът изслушва въпросната държава членка и може да отправи препоръки към нея, като действа съгласно същата процедура.


Съветът редовно проверява дали основанията за такава констатация продължават да са налице.


Европейският съвет, като действа с единодушие, по предложение на една трета от държавите членки или на Европейската комисия, след като получи одобрение от Европейския парламент, може да установи наличието на тежко и продължаващо нарушение на ценностите, посочени в член 2 от страна на дадена държава членка, след като я покани да представи своята позиция.


Това е малко вероятно да се случи, тъй като Унгария вече заяви, че ще блокира подобно решение.


Когато е направена такава констатация, съветът може с квалифицирано мнозинство да вземе решение за спирането на някои права, произтичащи от прилагането на договорите по отношение на въпросната държава членка, включително и на правото на глас на представителя на правителството й в съвета. Като прави това, съветът взема под внимание възможните последици от такова спиране върху правата и задълженията на физическите и юридическите лица.


Задълженията на въпросната страна според договорите продължават да бъдат обвързващи за нея.


Съветът може впоследствие с квалифицирано мнозинство да вземе решение да измени или отмени мерките, ако има промени в ситуацията, която е довела до тяхното налагане.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK