
© Reuters
От декември 2018 г. потребителите в Европа ще могат да пазаруват онлайн от всяка страна в Европейския съюз независимо от това къде се намират в момента. Търговците пък ще могат да предлагат своите продукти и услуги на всеки от 500-те милиона граждани на съюза.
Това ще бъде възможно благодарение на подписания по-рано тази седмица регламент, който слага край на блокирането на географски принцип – практиката на потребителите да бъде отказван достъп до продукти и услуги заради това откъде произхождат или къде се намират в момента. Регламентът беше подписан министъра за българското председателство на Съвета на ЕС Лиляна Павлова и председателя на Европейския парламент Антонио Таяни.
Какво е геоблокирането
Геоблокирането е дискриминационна практика, която не позволява на онлайн клиентите да получават достъп до продукти или услуги и да ги купуват от уебсайт, установен в друга държава членка. С новото законодателство се улеснява електронната търговия, като се избягва дискриминацията, основана на гражданство, място на пребиваване или място на установяване на клиентите.
Какво засягат новите правила
С тях ще се премахне дискриминацията на клиенти и дружества от гледна точка на достъпа до цени и условията на продажба или плащане при купуването на продукти и услуги в друга държава от ЕС.
Регламентът не засяга услугите, чиято основна характеристика е даването на достъп и право на ползване на защитено с авторско право съдържание или продажбата на защитени с авторско право произведения в нематериална форма, например услуги за онлайн излъчване на музика, електронни книги, онлайн игри и софтуер.
Други услуги като финансовите, аудио-визуалните, транспортните, здравните и социалните услуги също не са включени в регламента в съответствие с директивата за услугите.
Равен достъп
В три случая търговците няма да могат да дискриминират клиентите по отношение на общите условия, включително цените. Това са случаите, когато търговецът:
- продава стоки, доставяни в държава членка, в която той предлага доставка, или получавани на място, договорено с клиента
- предлага доставяни по електронен път услуги, например компютърни услуги "в облак", услуги по съхраняване на данни, хостинг на уебсайтове и предоставяне на електронни защитни стени (firewall)
- предоставя услуги, които се получават от клиента в държавата, в която търговецът извършва дейност, например хотелско настаняване, спортни събития, отдаване на автомобили под наем или продажба на билети за музикални фестивали или увеселителни паркове.
За разлика от ценовата дискриминация ценовата диференциация няма да бъде забранена. Това означава, че търговците ще могат да предлагат различни общи условия, включително различни цени, и да се насочват към определени групи клиенти на определени територии. Освен това те няма да са задължени да доставят стоки на клиенти извън държавата членка, до която предлагат доставка.
Платежни операции
Необоснованата дискриминация на клиенти по отношение на платежните средства ще бъде забранена. Затова търговците няма да могат да прилагат за клиентите различни условия на плащане по причини, свързани с тяхното гражданство, място на пребиваване или на установяване.
Електронна търговия
Търговците няма да могат да блокират или ограничават достъпа до своите сайтове по причини, свързани с гражданство или място на пребиваване на потребителите.
Когато това се случи или търговецът пренасочва клиенти към различна версия на сайта си, той ще трябва да ясно да обоснове действията си.
Регламентът, който ще бъде публикуван в Официален вестник на ЕС преди края на март 2018 г., ще влезе в сила девет месеца след публикуването.