Хърватия окончателно избра китайска компания за моста, който ще заобиколи Босна

Хърватия окончателно избра китайска компания за моста, който ще заобиколи Босна

© Associated Press



Проектът за мост над Адриатическо море, който свързва Хърватия с най-южната ѝ част и заобикаля Босна и Херцеговина, се оказа крачка по-близо до осъществяване по-рано тази седмица, предават медии в региона. Причината е, че Загреб окончателно се спря на китайска компания, която да реализира строежа за 346 млн. долара.


Южните кътчета на Хърватия са на практика отделени от страната заради коридора, който има Босна и Херцеговина в Адриатическо море. Първоначалната идея беше да се разшири магистрала през босненска територия, но Загреб се отказа, за да избегне риска от твърде дълги гранични проверки, които биха били необходими за придвижване из страната.


От юни миналата година проектът се ползва с европейско финансиране, като ще покрие над 85 на сто от цената му. През януари обаче компании, които не бяха избрани, обжалваха процедурата за обществена поръчка, като обвиниха китайския участник в търга, че нарушава правилата на Евросъюза за подобни поръчки и може и да се ползва от нерегламентирана държавна помощ.




В понеделник обаче Хърватия отхвърли в понеделник жалбите на австрийската строителна компания "Щрабаг" и на италианската фирма "Асталди", съобщи "Ройтерс", цитирана от БТА. Не бе доказано, че избраният участник в търга е използвал държавна субсидия, нито че е предложил дъмпингова цена, заяви в решението си по жалбата Хърватската държавна комисия за обществени поръчки.


Очаква се мостът Пелешац да бъде изграден през 2022 г., но това не е окончателен срок. Босна и Херцеговина вече е отправяла заплахи заради моста, който ще доведе до загуба на средства от транзита през страната и ще наруши правата ѝ в Адриатическо море.


Китайската China Road and Bridge Corporation трябва да изгради както моста, така и прилежащи пътища и тунели. Посолството на Пекин в Загреб вече обеща, че ще се старае да наема местни работници, доколкото е възможно.


Друг мащабен китайски проект - за жп линия от Атина до Централна Европа - се оказа блокиран от европейските правила за обществени поръчки.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 604 Неутрално

    от сега мога да кажа че нищо няма да стане или съвсем няма да е така като си я мислят хърватите

    гошо
  2. 2 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    Ще стане ще стане, а босненци ще видят ЕС през крив макарон. Хърватите такива условия ще им поставят че може да надминат и гръцките към Македония - макар че гърците са общопризнати световни шампиони - изнудвачи.

  3. 3 Профил на ПИК е велик
    ПИК е велик
    Рейтинг: 319 Неутрално

    Според публикации в американско научни журнали, Китай е номер едно в инфраструктурното строителство в момента. Има най-дългите мостове над море, най-много високоскоростни ЖП линии, тунели под вода...
    Само преди 10-15 години ги имахме за по-изостанали и от нас!

    Спечелихме битка, но не и войната!
  4. 4 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 920 Неутрално

    Защо въобще са им дали излаз на море на тия фесове ???

  5. 5 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#3] от "PisnaMi":

    Бяха по изостанали ама вече не са . Отделно то и сега правят бая мегапроекти в Китай .
    имат си план хората следват го . Ние на всеки 4 години все нов план и те така докато тая територия не остане празна .
    Иначе евала на Китайците . Не бягат от сериозната работа. Интересно този проект дали има бъдеще .
    Едно само е ясно при всички случаи Босна остава най-прецакана .

  6. 6 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3097 Неутрално

    До коментар [#5] от "vesko19":
    "Едно само е ясно при всички случаи Босна остава най-прецакана "
    ==========
    Защо да е прецакана? Ако румънците си построят мост Констанца -Истанбул, ние прецакани ли ще сме?
    Не е нормално да минеш две гранични проверки и да платиш на чужденци, за да се движиш в страната си.

    Еретик
  7. 7 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    До коментар [#5] от "vesko19":

    Ясно е и друго, че след строителството на моста ще останат поне 100 китайски семейства като част от мрежата им по света.

  8. 8 Профил на ytrewq
    ytrewq
    Рейтинг: 612 Неутрално

    Но Босна заплашва Хърватия заради мост. Сараево ще претендира за част от Адриатическо море, ако Загреб не се откаже от строежа.

  9. 9 Профил на хитрушко
    хитрушко
    Рейтинг: 345 Неутрално

    Аман от транзитьори , аман от посредници, аман от прекупвачи.
    Всеки иска да застане на входа и да прибира пари без да прави нищо.

    Не ща да влизам у затвора!
  10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3553 Весело

    Заобикаляй !
    Те мостовете са затова. ... да заобикалят цели държави. .... :)

    Bukalemun
  11. 11 Профил на Mark
    Mark
    Рейтинг: 441 Неутрално

    В момента Китай инвестира много силно в Сърбия, Гърция и Хърватска във връзка с новия път на коприната. Китайският бизнес няма проблем с подкупите и процъфтява в корупция. Причината китайска компания да спечели поръчката е същата като причината тук 90% от поръчките да се печелят от Водстрой 98 и подобните му пипала.

  12. 12 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Китайците ръсят подкупи. С европейски пари не бива да се дават проекти на китайците.

  13. 13 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 328 Неутрално

    До коментар [#6] от "Костадин Иванов":

    Питай словенците защо? Разгледай и малко карти.

  14. 14 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Китайците строят внушително,но некачествено. И влагат некачествени материали. Стоманата им е некачествена.

  15. 15 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#6] от "Костадин Иванов":

    Ако направиш тоя мост така че да заобиколи България , да много прецакани ще сме .
    Нали се сещаш че да отидат в Турция -румънците имат 2 варианта с кораб и право там или да минат през България. Малко или много това е маса хора която малко или много все спира да яде и т.н. подобни човешки нужди -отделно такси като се наложи да платят.
    Същото и с Хърватите сега . Направят ли им моста китайците , Босна ще духа яко супата . Затова и сега Босна заплашва Хърватия с каквото успеее да сложи на масата и да се надява че Хърватите ще клъвнат.

  16. 16 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#7] от "daskal1":

    И какво лошо имаш против това ? Какво им е на китайците пък ? Добре възпитани ,работливи, дисциплинирани и винаги ще си платят такси -данъци и др.
    По добре ли е пък да настаним вместо 100 китайски семейства - 100 Бежански семейства 1 мъж -10 деца и 1 жена ? Гаранция че още на първата година ще се чудиш с какъв акъл си отказал китайците .

  17. 17 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#14] от "gozambo":

    Е щом казваш ! Тия мегапроекти дето си завършиха в тях си като гледам още си седят .Че и цял свят ахка като ги види или посети . Ама явно си нямат експерти като теб скъпите Европейци.
    В този случай , Китайците нямат и основание да строят некачествено просто защото проекта им е важен за тях . Тоест сами ще си сложат прът в Плановете за Бъдещето . Достатъчно са умни и съм на 100% сигурен че няма да го направят .

  18. 18 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4164 Неутрално

    До коментар [#16] от "vesko19":

    Общо взето нищо против нямам освен като също така тихо и възпитано се наврат в технологични центрове и отмъкнат каквото могат от разработките. И, веднъж настанили се, почват да душат местния малък бизнес. За последното са си виновни и местните, защото всеки иска да си е шеф, докато китайците се обединяват, започват да купуват на едро, да изграждат хладилна и складова база и така нататък. Веднъж укрепили се, започват постепенно да финансират местни политици и да си създават лоби.
    Имам една малка караибска страна под наблюдение за последните 15-тина години където виждам как работи схемата. А пропо, май забравих да кажа че среде тези новопристигнали китайци установили се където и да е винаги има хора от военното им разузнаване.
    Та така...

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5260 Неутрално

    Мостът трябва да е такъв, че Босна да няма причина да блокира изграждането му. Това значи да има такъв просвет, че да не ограничава круизните кораби или подобни високи съдове, които да са в състояние да минат под моста и да спрат на босненско пристанище.хърватска ще трябва да плаща, ако го изгражда в босненски териториални води:)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2514 Неутрално

    И защо нещо англо - скасонско , а Китай ?:)) След Китай идва и комунизъм ...

  21. 21 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3097 Неутрално

    До коментар [#15] от "vesko19":

    " Малко или много това е маса хора която малко или много все спира да яде и т.н. подобни човешки нужди -отделно такси като се наложи да платят."
    =============
    Това е ясно. Имам предвид, че босненците са прекалили, заради което се е стигнало до идеята за мост, а инвестирането в тяхна магистрала е изоставено.
    Нашите власти пък реват, че чуждите камиони им смачквали пътищата, вместо да се радват на трафика.

    Еретик
  22. 22 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1195 Весело

    Всичко пак празни приказки - от къде ще мине точно този мост? През международни води? На 12 мили навътре в морето дъга ли ще прави?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  23. 23 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 394 Неутрално

    До коментар [#5] от "vesko19":"Едно само е ясно при всички случаи Босна остава най-прецакана "==========Защо да е прецакана? Ако румънците си построят мост Констанца -Истанбул, ние прецакани ли ще сме? Не е нормално да минеш две гранични проверки и да платиш на чужденци, за да се движиш в страната си.
    —цитат от коментар 6 на Костадин Иванов


    Определено и ние със съпругата ми имахме някакви опасения преди 3 години, когато за пръв път минахме по този път край Адриатика. Тя даже беше намерила някакви фериботи, за да избегнем минаването през Босна и Херцеговина. На практика се оказа, че няма никакви гранични или други проблеми за преминаването. Даже не сме видели босненски полицай или граничен служител - само хърватски. Също не сме плащали и транспортни такси. Минахме още 2 пъти от там - все така. Та не разбирам на какво се дължи тази хърватска амбиция за моста. Минаването по него със сигурност ще се плаща ...

  24. 24 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1605 Неутрално

    Едно време когато в Дейтън се разбираха за границите хърватите отстъпиха на тия диваци една ивица от около 8 км свое крайбрежие за да имат и те излаз на море. Тогава може би въпроса с преминаването не е бил уреден както трябва ( както е с Босфора за черноморските държави ) и сега тия отворили касичките. А иначе ако погледните картата, на хърватите изобщо не им ме е необходим да обикалят брега с мост. Просто трябва да свържат полуостров Пелешац ( който затваря босненците от Неум към Адриатка ) с континенталната северна част на Хърватска.

  25. 25 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3097 Неутрално

    До коментар [#23] от "sweeper":

    " Та не разбирам на какво се дължи тази хърватска амбиция за моста. Минаването по него със сигурност ще се плаща ..."
    ============
    Ами не знам. Всъщност, от всички държави в които съм ходил, в Хърватско ми е най-неприятно. Това е единствената страна, в която откровено са ми искали пари като бакшиш на пункт за пътни такси.

    Еретик
  26. 26 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 579 Неутрално

    До коментар [#18] от "daskal1":

    За там запада си е виновен сам. Виж във водещите световни университети колко китайски студенти има. Това че обичат да си крадват технологии въобще не значи че нямат капацитет да създадат нещо ново.
    Та общо взето не е луд тоя който яде баницата ,а тоя дето му я дава .





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK