Новите коли в ЕС вече имат система за автоматична връзка със 112 при катастрофа

Новите коли в ЕС вече имат система за автоматична връзка със 112 при катастрофа

© Георги Пауновски



От 31 март влезе в сила задължението всички нови автомобили и малки товарни автомобили в Европейския съюз да бъдат оборудвани със системата eCall, предаде италианската агенция "Аджи", цитирана от БТА.


Тя представлява ново устройство, което в случай на забавяне, причинено например от инцидент, автоматично се обажда на спешния номер 112, който е валиден за всички 28 страни - членки на ЕС. Сензори в автомобила, разположени във въздушните възглавници, автоматично ще съобщават местонахождението му, точното време и посоката, в която е пътувал по време на инцидента.


Импулсът може да бъде и ръчно активиран, като се натисне съответният бутон на арматурното табло.




Устройството стана задължително с регламент 2015/758 на ЕС в контекста на мерките за намаляване броя на жертвите на пътя до 2020 година, съобщи френското списание "Отомобил". През 2016 година в Европа при пътни инциденти са загинали 25 500 души, а тежко ранени са 135 000.


Спорове при въвеждането на мярката предизвикаха опасенията за съхраняването и защитата на личната информация, изпращана от автомобилите до спасителните служби. Изменения в законодателното предложение гарантират, че eCall устройствата ще предоставят само минимални данни, например типа превозно средство и точното място на инцидента.

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1447 Неутрално

    Разумно и полезно приложение на съвременните технологии!!!

  2. 2 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 479 Неутрално

    Това значи ли, че от 1 април няма да се внасят новопроизведени коли без такова устройство? А всички ли новопроизведени след тази дата ще го имат?

    Вкл. тези от Япония и Южна Корея, ако се продават в ЕС?

  3. 3 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 387 Неутрално

    Това значи ли, че от 1 април няма да се внасят новопроизведени коли без такова устройство? А всички ли новопроизведени след тази дата ще го имат?Вкл. тези от Япония и Южна Корея, ако се продават в ЕС?
    —цитат от коментар 2 на 12345


    Всички вносни автомобили трябва да изпълнят този регламент на ЕС. На вече произведените модели от Япония/ Корея които седят в дилърските халета трябва незабавно да им се монтира такова устройство. Ако го няма, изискайте го, или поискайте намаление на цената в размер достатъчен да покрие закупуването и инсталирането на такова устройство. Ако ви откажат ги съдете.

  4. 4 Профил на OCTAVIAN
    OCTAVIAN
    Рейтинг: 435 Неутрално

    Новите устройства в автомобилите са поредният начин гражданите на дадена територия да бъдат поставени под постоянно наблюдение.

    OCTAVIAN
  5. 5 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2925 Неутрално

    До коментар [#3] от "theduloclan":

    а това как го тълкувате :"и малки товарни автомобили в Европейския съюз "
    трябва да се оборудват всички регистрирани товарни без оглед на възраст ?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  6. 6 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1199 Весело

    Това устройство го имаше още на тогавашния ми служебен Ситроен С5, модел 2008 година, снабден с навигация и телефон. При катастрофа с отваряне на въздушните възглавници автоматично можеше да изпрати координатите на "случката".
    Плюс това колата имаше бутон за избиране на официален сервиз при повреда.
    Само че не работеше у нас, а само в Западна Европа.
    Доколкот разбирам, и до момента нямаме активна такава услуга.
    Добре че са регламентите на ЕС, че да размърдат дебелите катаджийски задници.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  7. 7 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2925 Неутрално

    1. Настоящият регламент се прилага за превозните средства от категории М1 и N1, както са определени в точки 1.1.1 и 1.2.1 от част А на приложение II към Директива 2007/46/ЕО, и за системи, компоненти и отделни технически възли за бордови системи eCall, основаващи са на телефон 112, проектирани и конструирани за такива превозни средства.

    Настоящият регламент не се прилага за следните превозни средства:

    а)

    превозни средства, произвеждани в малки серии и одобрени съгласно членове 22 и 23 от Директива 2007/46/ЕО;

    б)

    превозни средства, одобрени съгласно член 24 от Директива 2007/46/ЕО;

    в)

    превозни средства, които поради технически причини не могат да бъдат оборудвани с подходящ механизъм за задействане на eCall съгласно определеното в параграф 2.

    2. На Комисията се предоставя правомощието да приема делегирани актове в съответствие с член 8 за определяне на класовете превозни средства от категории M1 и N1, които поради технически причини не могат да бъдат оборудвани с подходящ механизъм за задействане на eCall, въз основа на анализ на разходите и ползите, проведен или възложен от Комисията, и при отчитане на всички значими аспекти на безопасността и технически аспекти."
    не се споменава новопроизведени

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  8. 8 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1762 Разстроено

    Според националната статистика за възрастта на автомобилния парк, можем да очакваме колите в България да са така оборудвани след 15-20 години?

  9. 9 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2560 Неутрално

    Паникбутон е необходимост за колите, но проблемът с липсата на покритие на мобилните оператори как ще бъде решен?

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  10. 10 Профил на dokker
    dokker
    Рейтинг: 374 Неутрално

    След като системата за локализация на спешния център в България не работи от години, как това еднопосочно устройство ще е ефикасно ? Всеки опит да подам сигнал е свързан дъъъъълго и баааавно уточняване на мястото, от което се обаждам. И всеки път ги питам, ако ме гони престъпник, как ще успея да им дам точната информация. Те даже не виждат от кой град се обаждам.

  11. 11 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    по-добре да имат системи за предотвратяване на катастрофите

    такава система е бордови компютър, който влиза в радиовръзка с бордкомповете на близките коли и съгласува с тях движението си, при това ако трябва - да игнорира действията на водача, когато водачът предприема нещо глупаво, опасно за околните и за себе си (последното може и да го няма, идиотите заслужават да се претрепят, стига да не завлекат невинни със себе си)

    властта ражда паразити
  12. 12 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#4] от "OCTAVIAN":

    факт
    +++

    властта ражда паразити
  13. 13 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2443 Неутрално

    У нас 112 не върши работа. При катастрофа трябва автоматично да се набира "брат'чеда"!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  14. 14 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 636 Неутрално

    До коментар [#10] от "dokker":

    ecall има собствен gps модул, така че координатите са известни. Ако има gps видимост де.

  15. 15 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2443 Неутрално

    До коментар [#10] от "dokker":ecall има собствен gps модул, така че координатите са известни. Ако има gps видимост де.
    —цитат от коментар 14 на niakoi_si


    Стига да има какво да ги приеме.

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  16. 16 Профил на deepblue
    deepblue
    Рейтинг: 1126 Весело

    На Свти Петър му е все тая.

    След всички решения които сте взели през живота си ,сте решили да ми прочетете коментара.
  17. 17 Профил на alray
    alray
    Рейтинг: 445 Неутрално

    25 000 жертви само за година и то само за Европа?
    После полетите били опасни...

  18. 18 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#3] от "theduloclan":а това как го тълкувате :"и малки товарни автомобили в Европейския съюз "трябва да се оборудват всички регистрирани товарни без оглед на възраст ?
    —цитат от коментар 5 на дерибеев


    Да, нови автомобили и всички товарни. Това само е първата стъпка, до 2-3 години предполагам абсолютно всички автомобили в ЕС (независимо от клас и година на производство) ще трябва да са свързани с 112.

  19. 19 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 387 Неутрално

    по-добре да имат системи за предотвратяване на катастрофитетакава система е бордови компютър, който влиза в радиовръзка с бордкомповете на близките коли и съгласува с тях движението си, при това ако трябва - да игнорира действията на водача, когато водачът предприема нещо глупаво, опасно за околните и за себе си (последното може и да го няма, идиотите заслужават да се претрепят, стига да не завлекат невинни със себе си)
    —цитат от коментар 11 на Николай Теллалов


    В България сме на светлинни години от това. Докато купуваме автомобили втора употреба така ще е.

  20. 20 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 508 Неутрално

    Хубава новина. Новите коли са пъти по-сигурни при удар от старите. 1. Спират по-добре. 2. Имат пасивни и активни системи за безопасност. 3. Няма умора на материала.
    Всъщност за 300лв на месец може да си позволиш нова кола, стига да нямаш комплекси.

  21. 21 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    по-добре да имат системи за предотвратяване на катастрофитетакава система е бордови компютър, който влиза в радиовръзка с бордкомповете на близките коли и съгласува с тях движението си, при това ако трябва - да игнорира действията на водача, когато водачът предприема нещо глупаво, опасно за околните и за себе си (последното може и да го няма, идиотите заслужават да се претрепят, стига да не завлекат невинни със себе си)
    —цитат от коментар 11 на Николай Теллалов


    Много фантастика гледате.
    Далеч преди този момент автомобилите ще бъдат забранени, а населението - качено на обществен транспорт. Или закрепостено в отделни сектори, които да обикаля пеш........

    Знанието е сила, информацията - власт
  22. 22 Профил на MORTAR
    MORTAR
    Рейтинг: 217 Любопитно

    А как на ЕС не му хрумна да сложи ограничители на скоростта, както има за автобусите и камионите. Защо му е на европееца кола която може да вдига над 140.

    Само и единствено заради германските корпорации, произвеждащи автомобили за комплексари.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  23. 23 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Новите устройства в автомобилите са поредният начин гражданите на дадена територия да бъдат поставени под постоянно наблюдение.
    —цитат от коментар 4 на OCTAVIAN


    Особенно когато потенциално има опасност за живота им след катастрофа...

  24. 24 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 835 Неутрално

    по-добре да имат системи за предотвратяване на катастрофитетакава система е бордови компютър, който влиза в радиовръзка с бордкомповете на близките коли и съгласува с тях движението си
    —цитат от коментар 11 на Николай Теллалов


    Ще стане и това след някоя и друга година...

  25. 25 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 467 Неутрално

    Моята кола още от 2013 година има бутон СОС, който обаче не се поддържа в България...

  26. 26 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 835 Неутрално

    Това значи ли, че от 1 април няма да се внасят новопроизведени коли без такова устройство? А всички ли новопроизведени след тази дата ще го имат?Вкл. тези от Япония и Южна Корея, ако се продават в ЕС?
    —цитат от коментар 2 на 12345


    Това му е хубавото да си част от голям пазар (какъвто е ЕС) - всички трябва да се съобразяват с правилата му. Допълнителен бонус: усилията които се влагат във формулирането на правилата в повечето случаи постигат по-добър резултат, отколкото би постигнала родната ни бюрокрация (с нейните ресурси и компетентност).

  27. 27 Профил на galio
    galio
    Рейтинг: 653 Неутрално

    ... ако трябва - да игнорира действията на водача, когато водачът предприема нещо глупаво, ... идиотите заслужават да се претрепят, стига да не завлекат невинни със себе си
    —цитат от коментар 11 на Николай Теллалов


    И алгоритмите ще ги пише някой като тебе. Не, мерси.

    https://www.youtube.com/watch?v=-vMgXV26PQM
  28. 28 Профил на Deemer
    Deemer
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#2] от "12345":

    Без Ренде-неудачия, а Дачия.

    Не всичко е това, което изглежда на пръв поглед.
  29. 29 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#27] от "galio":

    да, специално за теб, ще ги напише някой като мен
    да ти е сладко

    властта ражда паразити
  30. 30 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#24] от "plamen_b":

    дано

    властта ражда паразити
  31. 31 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1199 Любопитно

    Хубава новина. Новите коли са пъти по-сигурни при удар от старите. 1. Спират по-добре. 2. Имат пасивни и активни системи за безопасност. 3. Няма умора на материала. Всъщност за 300лв на месец може да си позволиш нова кола, стига да нямаш комплекси.
    —цитат от коментар 20 на Tod


    Новите коли от малък клас НЕ са по-сигурни от старите (да кажем - до 10 годишни) от среден (да не говорим за висок) клас.
    Пасивните и активните им системи за безопасност са на много по-ниско ниво - нямат ESP, ABS-ите им са много по-прости, имат максимум 4 въздушни възглавници (средния клас започва от 9 възглавници), окачването им е елементарно, конструкцията на купето е максимално поевтинена, изобщо при конструрирането и производството водеща е икономията във всичко.
    Ресурсът на такава кола е двойно/тройно по-малък.
    "Материалът" не се уморява толкова лесно, иначе нямаше да летят самолети по на 50 години и 5-6000 цикъла на кацане/излитане.
    За 300 лева на месец може да карате само мотоциклет - рекламните брошурки на вносителите удобно пропускат първоначалната вноска, остатъчната стойност, пълното каско, периодичното обслужване във фирмения сервиз и други "дреболии", които дбавят още 200-300 лева месечно.


    Знанието е сила, информацията - власт
  32. 32 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#21] от "pag":

    надявам се, че социалният прогрес току ще се събуди и ще се постарае да настигне техническия.
    Иначе - катастрофа, и то не автомобилна, а световна

    властта ражда паразити
  33. 33 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#21] от "pag":

    всъщност, много рядко гледам фантастика, защото рядко се появяват добри, наистина научнофантастични филми
    повечето са имитация на научна фантастика
    за съжаление

    властта ражда паразити
  34. 34 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#19] от "theduloclan":

    за добро или лошо, модернизацията не зависи от нас, нито от управляващите ни.
    Реално, през последните стотина години, у нас всичко се случва под натиск отвън...

    властта ражда паразити
  35. 35 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1199 Неутрално

    До коментар [#21] от "pag":надявам се, че социалният прогрес току ще се събуди и ще се постарае да настигне техническия.Иначе - катастрофа, и то не автомобилна, а световна
    —цитат от коментар 32 на Николай Теллалов


    Аз съм песимист, с това растящо население......

    До коментар [#21] от "pag":всъщност, много рядко гледам фантастика, защото рядко се появяват добри, наистина научнофантастични филмиповечето са имитация на научна фантастиказа съжаление
    —цитат от коментар 33 на Николай Теллалов


    И аз почти не гледам, предпочитам да чета класиките от 50-те до 80-те години.

    Знанието е сила, информацията - власт
  36. 36 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    Ха-ха-ха. Ако ще да звъни и на 112 и на личния ви лекар , вече НЯМА КОЙ ДА ДОЙДЕ. Алооо 12 екипа на спешна помощ за 2 милионен град, да не говорим за периферията на гетото. Ей так ще ви стои точката с координатите някъде мигаща и угасваща....

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  37. 37 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1855 Весело

    Новите устройства в автомобилите са поредният начин гражданите на дадена територия да бъдат поставени под постоянно наблюдение.
    —цитат от коментар 4 на OCTAVIAN


    Естествено!
    Да не мислиш,че го правят от гореща любов към човеците?

    В Русия съм! В Русия съм!
  38. 38 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1808 Неутрално

    Забравих да ви кажа ,че както е тръгнало чухте ли ,че другарката Дариткова от парламентарна здравна комисия дава дежурства в детското отделение на Смолянската болница шото нямало педиатри за закрепване на дежурствата и отделението е пред закриване . В този ред на мисли ,очаквам ,че когато модулът ви се обади в 112 , то лично Баце ще ви дойде с кофпомпата да гАси и да ви вади от возилото....Както е тръгнало ...

    http://www.flickr.com/photos/[email protected]/3712408729/
  39. 39 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1855 Любопитно

    Паникбутон е необходимост за колите, но проблемът с липсата на покритие на мобилните оператори как ще бъде решен?
    —цитат от коментар 9 на korc


    За какво ти е покритие?

    В Русия съм! В Русия съм!
  40. 40 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 426 Неутрално

    До коментар [#35] от "pag":

    и аз съм песимист, но краткосрочен :)
    и не големината на популацията е проблемът, а моделите на взаимодействие вътре в нея и обичаите й спрямо околната среда...

    да, в старите НФ филми има свежи нещица... ама съм станал "злояд", вероятно неоправдано. Примерно, в друга тема стана дума, екранизациите на Соларис (и двете) са провал, понеже харесвам книгата до степен всяка година да я препрочитам (преди години даже се захванах да уча полски! скромни постижения...). А понеже се тъпча от хлапе с научнопопулярна литература, все ми режат очите сюжетните гафове.
    В крайна сметка книгите остават без особена конкуренция...

    властта ражда паразити
  41. 41 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 6727 Неутрално

    Ми то това е хубаво стига да има кой да реагира отсреща.

  42. 42 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1284 Неутрално

    До коментар [#6] от "pag":

    Моята кола е от 2004, и тя също го има.
    Има и бутон SOS, който автоматично набира 112 и без SIM карта, и друг бутон, който набира и изпраща данни от компютъра (gps, диагностика) на колата към сервиза (след съответния абонамент, за Зап.Европа).
    Разликата е, че тогава е било екстра, а сега става задължително.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK