Френската социална пролет: три важни въпроса

Френската социална пролет: три важни въпроса

© Reuters



Френският президент Еманюел Макрон не каза почти нищо за националната железопътна компания по време на предизборната си кампания през 2017 г. Сега обаче той е изправен пред най-големия тест в управлението си до момента заради стачката, организирана от железопътните синдикати срещу плана му да либерализира сектора и да модернизира държавната жп фирма "Ес Ен Се Еф" (SNCF), пише "Политико".


Брюксел настоява за отварянето на пътническия жп транспорт за конкуренция и Франция не може да го отлага още дълго време. Чуждестранните оператори ще могат да предлагат собствените си високоскоростни връзки във Франция и "Ес Ен Се Еф" ще трябва да се приспособи. Железниците обаче са една от последните крепости на някога силните френски синдикати и техните лидери изглеждат решени да се възползват максимално.


Какво ще направи Макрон


Макрон е изправен пред важен политически избор, защото раздразнението сред хората, които не могат да пътуват по време на почивните дни, прераства в гняв срещу политиките му.




Той може да предложи на синдикатите компромис, който да не е отстъпление от същността на реформата. Но ако двудневните седмични стачки продължат, синдикатите може да се почувстват окуражени от успеха си и да се изкушат да играят твърдо.


Възможно е Макрон да предпочете да остане твърдо на позицията си, което ще излъска имиджа му на решителен реформатор. Така обаче той рискува да се превърне в очите на хората в президент, неспособен да разбере объркването сред френските избиратели, които са дезориентирани от количеството и ритъма на реформите му.


Какъв е ефектът от стачката


С една дума – голям. Всеки ден държавните железници превозват четири милиона и половина пътници и те са изправени пред сериозни проблеми. Стачката в железниците ще бъде продължителна. Стачни действия ще има по два дни на всеки пет дни до края на юни.


Зам. генералият секретар на синдиката Обща конфедерация на труда (CGT) каза, че синдикатите ще преосмислят плана, ако "мениджмънтът на "Ес Ен Се Еф" започне реални преговори на основата на точките, които са били повдигнати".


По данни на "Ес Ен Се Еф" 33.9% от служителите й са стачкували до сутринта във вторник. Но докато броят им е близък до този на участвалите в предишни стачки, делът на стачкуващите работници сред тези, които са от ключово значение за движението на влаковете, е много по-голям – 48% в сравнение с 36% на последната стачка през март.


В същото време персоналът на "Ер Франс" (Air France), който иска увеличаване на заплатите с 6 процента, стачкува за четвърти път във вторник за малко повече от месец. Още три стачки в "Ер Франс" са предвидени за 7, 10 и 11 април.


И това не е всичко. Работниците по чистотата стачкуваха във вторник, за да поискат национална служба за сметосъбиране, а Националният съюз на студентите във Франция призова за стачка срещу реформата на условията за влизане в университет.


Какво общо има ЕС


За разлика от съседите си Франция е твърде бавна в отварянето на железопътния пазар за конкуренция. В последната серия европейски регулации за сектора се призовават държавите да разрешат на частни компании да се конкурират с държавни монополисти като "Ес Ен Се Еф" от 2020 г. Това означава, че Париж трябва да побърза с реформите в силно задлъжнелия железопътен сектор.


Графикът за либерализация, предложен от транспортния министър Елизабет Борн миналата седмица, трябва да позволи на нови компании да имат междуградски влакове от следващата година.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    Франция отдавна отлага важни реформи, затъва в безкрайни социални плащания и додурка всеядните профсъюзи и затова днес на Макрон хич не му е лесно.
    Но който го е страх от нечки не ходи в гората и сега ще видим дали неговите планове ще успеят.
    Аз лично му жекая успех, защото Франция и отношенията с Германия са важни за целия съюз.

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2370 Неутрално

    Много се надявам Макрон да направи необходимите реформи и да унищожи френският комунизъм, който заедно с гръцкият и италиански професионален стачен синдикат се превръщат в изнудвачи за пари, които все още не са изработени, а трябва да се напечатат...нали сме наясно къде ни води всичко това.?.?.?

  4. 4 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7662 Любопитно

    Франция - продължава да гледа към Африка, държавния социализъм и най-смешното Макрон някой го е измамил, че от Франция нещо зависи и се изживява като велика сила върху мнооого СТАРА слава !

    [email protected]
  5. 5 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4294 Неутрално

    Добра статия. Интересното е, че въпреки противопоставянето от някои на Тръмп и Макрон в решенията и на двамата има сходни елементи, главно в промяната на партийните структури и предизвикателствата към статуквото. Ще рискувам да кажа, че и в егоцентризмът на двамата е друга характеристика проявяваната доста често, разбира се в различни медийни среди.

  6. 6 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 833 Неутрално

    Засега общественото мнение обвинява стачкуващите от френското жп, че държат пътниците като заложници. Единствено крайно левите поддържат стачката и по традиция се опитват да извлекат някаква полза. Да видим как ще се развит нещата.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2243 Весело

    Франция отдавна отлага важни реформи, затъва в безкрайни социални плащания .
    —цитат от коментар 2 на tsvetko_51


    Това е разковничето. Мисля, че вече е късно за същински реформи. Такива може да има, чак като стане преобладаващо мюсюлманска държава.

  8. 8 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 833 Неутрално

    До коментар [#7] от "PisnaMi":

    Когато Франция стане "преобладаващо мюсюлманска държава", ще получиш букет от цъфнали налъми.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  9. 9 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 833 Весело

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Говориш с точност до наопаки. Държавният социализъм намалява от времената на Митеран насам и дори Оланд не се опита да го съживява. Към Африка Франция има традиционен интерес заради бившите колонии и франкофонията. Франция има голяма тежест в ЕС и от нея зависят всички важни решения. Франция отдавна не се изживява като "велика сила", особено в имперския смисъл.

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  10. 10 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1019 Неутрално

    Този с вувузелата е истински французин. Кореняк!

  11. 11 Профил на Вонин
    Вонин
    Рейтинг: 658 Неутрално

    До коментар [#1] от "qwertqwert":

    Трудна е тая!
    Ако може, във Франция ще работят по 30 часа...то бива социализъм, то може...ама...

    Аз не съм лош - просто съм ПРОЗОРЛИВ! ЕВРОПО, събуди се! https://www.youtube.com/watch?v=_rVSwXloXoM https://www.youtube.com/watch?v=Sp_LA2qE4aM
  12. 12 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Много се надявам Макрон да направи необходимите реформи и да унищожи френският комунизъм, който заедно с гръцкият и италиански професионален стачен синдикат се превръщат в изнудвачи за пари, които все още не са изработени, а трябва да се напечатат...нали сме наясно къде ни води всичко това.?.?.?
    —цитат от коментар 3 на selqnin


    За разлика от тях, ние имаме един капитализъм с вълче лице, който пет пари не дава за хората и се грижи само за богатите. Някои вземат много присърце интересите на капитала, но във Франция не е така и френските профсъюзи ще докажат, че хората определят дневния ред, а не капитала.

  13. 13 Профил на Morbias
    Morbias
    Рейтинг: 1133 Весело

    Ако Макрон избичи един хубав локаут и завре разпищолените френски леваци в миша дупка ще покаже потенциал на фона на иначе трагичния ЕС лидършип

    The Morbias Station is a transport hub that focuses all traffic passing through Taryd's jumpgates
  14. 14 Профил на bvu38525482
    bvu38525482
    Рейтинг: 217 Неутрално

    До коментар [#4] от "karabastun":

    Чакай бе как така ти руския трол си против социализма... Не харесваш ли донецката НАРОДНА република ?

  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5573 Неутрално

    Защитен пазар. После българските работодатели и работници били виновни :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3727 Любопитно

    президент, неспособен да разбере объркването сред френските избиратели, които са дезориентирани от количеството и ритъма на реформите му.
    ========
    Тази констатация е като динена кора.....и ако един държавен глава не съумее да върви с няколко хода пред нея .... пред и след изборния му вот , започва да се топи.
    Макрон е реформатор по дух. Трябва да внимава с внезапните решения.

    Bukalemun




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK