Германците хвърлят старите дизели. Българите им се радват.

Германците хвърлят старите дизели. Българите им се радват.

© Reuters



През 2017 в България са внесени над 35 000 стари дизелови автомобила от Италия, Германия и други страни. Повечето са на над 10 години и нямат филтър за твърди частици, пише "Дойче веле". Превръща ли се България в страна на мръсните дизели?


Страхът от евентуални забрани за пътуване с дизелови автомобили из германските градове и надеждите за "премии за бракуване" или "екологични премии", появили се след дизеловия скандал, предизвикват несигурност сред германските шофьори, пише списание "Фокус". Собствениците на дизелови автомобили се чудят дали да се разделят с колите си. Всъщност голяма част вече са го направили - най-вече притежателите на по-стари дизелови автомобили. Тенденция, която се усеща не само в Германия, но и в други западноевропейски страни. И покрай която източноевропейските страни и Африка се пълнят със стари дизели от Западна Европа.


Според европейското екологично сдружение Transport & Environment (T&E) през 2017 година само в България са внесени над 100 000 стари автомобила от Западна Европа. 35 000 от тях са били дизелови, като всяка втора кола е била по-стара от десет години. Над една четвърт (27%) от внесените в България дизелови автомобили са дошли от Германия. А най-много от Италия (63%). Сред италианците все още не се е формирало сериозно антидизел движение, но пък Рим възнамерява да наложи в близко бъдеще забрана за пътуване с дизелови автомобили из улиците на града.




От T&E са изчислили, че изхвърляните в атмосферата азотни оксиди при внесените през 2017-а в България дизелови автомобили надхвърлят 12 пъти допустимите европейски норми за нови автомобили. Освен това старите дизели в България не са снабдени серийно с филтър за твърди частици, съобщава сдружението, цитирано от ДПА.


Германия: търговията със стари дизели


Списание "Фокус" описва обичайната практика в търговията със стари коли в Германия. По-старите дизелови автомобили - до Евро 3 включително, обикновено биват предавани за скрап, тъй като удостоверението за бракуване е необходимо за получаване на съответната премия. Преди да бъдат унищожени, от колите обикновено биват изваждани части, които все още са годни за употреба.


Един търговец от Долна Саксония обаче признава пред списанието, че "много търговци междувременно нямат място за складиране на частите от старите дизели и автомобилите отиват директно в пресата задно с кожения салон и навигационната ситема".


Онези дизели, които не биват предавани за скрап, обикновено поемат към Източна Европа или към Африка. В Германия търговците се наемат да продават само онези стари дизели, които са изминали малко километри и отговарят минимум на Евро 4.


Въздухът на Изток - все по-мръсен?


В Германия замърсяването на въздуха бележи спад от години. Само на някои места изхвърляните азотни оксиди надвишават допустимите горни граници. Въпреки това може да възникне парадоксалната ситуация, при която Германия и други европейски страни да прехвърлят своите стари дизели в по-бедните членки на ЕС, посочва "Фокус".


"Много от старите дизели на западноевропейците попадат в Средна и Източна Европа. По този начин проблемите със замърсяването на въздуха в ЕС не се рeшават, а се изнасят. Така "желязната завеса" на качеството на въздуха в Европа става все по-тежка", изтъкват експертите от Transport & Environment.


Над 13 000 жертви на година в България


"Повечето от изнесените в Източна Европа дизелови автомобили са на възраст над десет години и не са оборудвани с филтър за твърдите частици. А поради това те изхвърлят в атмосферата големи количества фини прахови частици, за които е установено, че предизвикват ракови заболявания. Статистически погледнато, фините прахови частици предизвикват всяка година смъртта на над 13 000 души в България", твърдят експертите от Т&E.


Независими експерти обаче смятат, че подобни статистики не разкриват цялата истина, тъй като не включват информация за това дали замърсяването на въздуха не е повлияно по-силно от други фактори.


Факт е, че големият брой стари дизелови автомобили и преди всичко тези без филтър за твърди частици няма да подобри качеството на въздуха в големите източноевропейски градове. Точно обратното. При внесените през 2017 година в България стари автомобили изхвърляният отровен азотен окис, който е в основата на скандала "Дизелгейт", е 1300 мг/км. Само за сравнение: при новите автомобили допустимата норма е 80 мг/км, посочват експертите от Transport & Environment. Въпреки това източноевропейците сигурно ще се радват на евтините дизелови автомобили от Германия и другите западноевропейски страни, посочва "Фокус".


На темата за износа на стари дизелови автомобили в България се спират и много други немскоезични издания. А най-често срещаното заглавие гласи: "Хиляди мръсни дизели заминават за Източна Европа".

Ключови думи към статията:

Коментари (69)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 7584 Неутрално

    Само, че проблемът не е старите дизели, а цялостното ниво на екологията на изток. А ТЕЦовете на Ковачки? А липсата на инвестициив старите заводи?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Над 13 000 жертви на година в България?
    Не мога да го разбера това племе, с извинение за израза. Но сме си диваци. Какво трябва да се случи, че да разберем как тровим себе си и децата си?

  3. 3 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5694 Любопитно

    Да и скодоумният нашенец се радва на издухан дизел "нов внос"!Опростачване е стигнало невиждани размери у нас....градове като Враца и Видин се издържат от бракуувани италиански коли!Там автовозите карат само коли с "изтропали"мотори!!!За без пари....Онзи ден познат ор района доволен се похвали че за автовоза с 11 коли е дал на "талянеца"2650 евра!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  4. 4 Профил на Реми
    Реми
    Рейтинг: 1144 Неутрално

    Тази статия беше в немската преса преди 3-4 дена. Прочела съм я и се учудвам защо чак сега я публикувате.

    Животът е това, което ни се случва, докато правим планове за бъдещето
  5. 5 Профил на Dark Avenger alias Дечо Пора
    Dark Avenger alias Дечо Пора
    Рейтинг: 718 Любопитно

    още един "ускорител" на демографията !
    БоЧко ще раздава ли безплатно газови маски ?

    Zwei Dinge sind unendlich, das Universum und die menschliche Dummheit, aber bei dem Universum bin ich mir noch nicht ganz sicher. Albert Einstein
  6. 6 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#4] от "Реми":

    Невиждано закъснение, наистина. Да се чуди човек как не са я издирили по-рано, че да ползват срещу вожда, нали? Ама все лошото му мислят на този човек, ей!

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3023 Неутрално

    35000 дизела харчат по-малко на час от колкото излитащите за един час самолети от Летище София!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5694 Разстроено

    С мафията внасяща авто-скраб никой не се бори!Коли които в Германия или Италия струват по 550-750 евра нашенци "изкарват" пари!От нашето здраве!Масово се свалят задръстени катализатори,превъртат се километражи.....за наша сметка!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  9. 9 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#7] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Самолетите откога се движат с нафта?

  10. 10 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1117 Весело

    Един търговец от Долна Саксония обаче признава пред списанието, че "много търговци междувременно нямат място за складиране на частите от старите дизели и автомобилите отиват директно в пресата задно с кожения салон и навигационната ситема".
    —цитат от коментар 0 на статията

    ми да... у наши дни пресоват всичко, после смилат пресовката на 1-2 см парчета и с магнити, ротации, флотации, дуахции и прочее фокуси разделят матриалите как си фърчат по конвейро... кой че ти плаща на роби с отверки да вадат скъпоценности от баракудите :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  11. 11 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4288 Неутрално

    Явно в България има различни разбирания по въпроса " Какво е мръсно и какво не е", особено що се отнася до коли.

  12. 12 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    Тая мантра за дизелите над 10 години без филтри за твърди частици я пише на няколко места в статията. А филтърът за твърди частици дали изкарва 10 години някой знае ли?

  13. 13 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#2] от "gogo2011":

    като за начало да се спрат кражбите и да започнат да мият улиците.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  14. 14 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#3] от "Messerschmitt":

    явно в момента в София дизелите не се движат или не замърсяват - ти кажи кое е вярното !!!
    https://airsofia.info/

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  15. 15 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#8] от "Messerschmitt":

    ++++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  16. 16 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#13] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Едно добро начало би било да се върне доверието в централизираното отопление. Но тези хранилки на партиини каси няма как да бъдат бутнати, май. Пак опираме до въпроса за съд, прокуратура и служби и реформи, които са фундаментални за да се излезем от кочината. Електоралната единица обаче е на ниво търкач на билет "Златни пирамиди" с влечение по люпенето на семки и махленските лафове на вожда. Затова ще продължва да рови в калта.

  17. 17 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":

    това зависи и от качеството на горивото.
    Тук то е доста спорно.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#16] от "gogo2011":

    много се краде от Топлото в София.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4288 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":

    Много интересен въпрос. По принцип тези филтри могат да се регенерират, има и гаражи които промиват филтрите, все пак това е скъпа част. Ето по-подроба информация, вижте и дискусията под нея. Там един от участниците (Paul Anderson) казва че кара Пежо 406 от 2001 без проблеми, но използва най-доброто дизелово гориво.
    https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/diesel-particulate-filters/

  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6191 Неутрално

    До коментар [#19] от "daskal1":

    вие карате ли на фарове през деня ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4288 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":

    Още едно мнение - съгласно опитни механици DPF филтърът трябва да се сменя средно на пробег от 100-110 хиляди километра.

  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4995 Любопитно

    До коментар [#7] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Да забраним самолетите ли предлагате?

  23. 23 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Ето това с 35000 внесени дизела за 1 година е наистина сериозна новина за притеснение..

    Но зелените са заети с броене на гущери... зелени гущери.

  24. 24 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Определено ще стане много "мръсно" в източна Европа като се сменят 30 годишните дизели с 10 годишни такива. Отделно след 10 години като се внасят сегашните нови дизели ще цъфнем и ще вържем. Или да си го кажем направо - няма да купим нови дизели ако ще и милион такива статии да се пускат все тая. И преди 10 години като са ги карали там тези "мръсни" дизели, оцеляха ли или още не са?!?
    Кухи доводи, които хващат декиш пред наивни хора. Екологията е скъпо удоволствие и при това много надценено. От цялата работа си вадя няколко извода: първо някой си мисли, че тук ще се втурнем да купуваме нови коли; второ друг си мисли, че дизела е много скъп и иска да намали употребата му за да падне цената; трето някой няма на кого да си продава газта; четвърто други мислят как да изтупат още някой лев от електората ( незасегнатите да не се радват - техните данъци няма да намалеят, но пък цените ще скочат защото голтаците от някъде трябва да ги избият тия пари, а видно от статистиките ако не могат да ги изкарат тука ще намерят друго място); четвърто - нека не забравяме дизелгейт или на по-свети от папата ще се правим;
    Като завършек да спомена, че средното възраст на автопарка е ясна и не може да се очакват чудеса. Това, че хората бракуват някъде 10 годишни коли на нас не ни помага да караме нови. Предлагам на хората, които купуват нови коли да се наложи допълнителен данък и сумата да се предлага като субсидия за тези, които си купуват 10 годишни за да си купят 5 и да не ги "тровят". В крайна сметка най-много на тях им пречат старите автомобили като добавям до тях пикльовци, които не знаят къде се намират и са формирали мнение от няколко "модерни" статии и егоистични самогъзници без семейство на средна възраст.

  25. 25 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#23] от "За да останат ХОРА в България.":

    Зелените ли са навласт? Защо не питаш вождът какво мисли по въпроса? Не виждам кой друг може да вземе мерки.

  26. 26 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#24] от "nqma zna4ka koi":

    Екологията била скъпо и надценено удоволствие? Колко скъп и надценен е животът ти? Май ти е само един. Както и на близките ти, децата ти. Като загубиш някого заради "глупавата" екология, разбираш колко скъпо ти е било това.

  27. 27 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2593 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":Още едно мнение - съгласно опитни механици DPF филтърът трябва да се сменя средно на пробег от 100-110 хиляди километра.
    —цитат от коментар 21 на daskal1


    Трябва да издържа поне двойно повече километри и се чисти със скъпи химикали ако е 100% запушен. Иначе нов струва около 4 000 лева което е колкото кола на старо.

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  28. 28 Профил на не на безразличието
    не на безразличието
    Рейтинг: 1471 Неутрално

    До коментар [#12] от "Лео":

    с нашата 'супер' нафта от лук оил макс 2-3г

    'Българите сме малък но много прост народ.' М Вешим
  29. 29 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4064 Любопитно

    До коментар [#24] от "nqma zna4ka koi":

    Кухи доводи, които хващат декиш пред наивни хора.
    ========
    :).....дикиш , драги !
    И все пак. ..... статията е недостатъчна от към икономически аспект.
    Днес, 15% от авоарите на Мерцедес са в катарски ръце.
    В най скоро време , процента ще е 40.
    Май тази част на подробностите около "дизела" е по съществена.

    Bukalemun
  30. 30 Профил на rossen4i4o
    rossen4i4o
    Рейтинг: 345 Неутрално

    тъй като статията е трисмислена ? да започнем от еко таксите , платени един път от първия собственик ? и още толкова пъти колкото е препродадена ?или европейско затваряне на очите ? Защото се опитват да ме убедят /и не само мен/ че тея такси ще подобрят въздуха ???? че дизела не е за малки автомобили отдавна се знае , разликата в КПД то между лек автомобил и тежък камион или локомотив е може би над 40% . Другият въпрос е с ЕКО винетките ? защо всички автомобили трябва да плащат за запрашаването на софия или пловдив ? от солидарност ??? или защото така е удобно на власта ? нима от софия или пловдив ми дават пари за моята разбита улица ? или за пътя с кратери и ями по който пътувам ? да не говорим за свръх идиотщината за чипове на автомобилите ;отразяващи замърсяването; ??? все налудничави мерки , но пък допринасят за пълнене на личните сметки на родата крадлива

  31. 31 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Да си купиш стара таратайка, която някой шваба или жабар е бракувал е същото като да ровиш в кофите. Повечето бълаги са си чисти цигани. Нямат 5 лева в джоба но задължително си купуват 10-годишан "премиум" таратайка защото личното МПС е "нужда" за тях.

  32. 32 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4150 Неутрално

    Големи сте разбирачи.
    Избора на кола е свързан с доходите!
    Кой ще кара стар дизел, ако може да си вземе нов бензин?
    Веднага тръгвате да обиждате.

    Любовта ще спаси света!!!
  33. 33 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4150 Неутрално

    До коментар [#31] от "tvr18355030":


    И защо бе специалист такъв личното Мос да не е нужда за българина, а за немеца да е?

    Любовта ще спаси света!!!
  34. 34 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 4150 Неутрално

    МПС

    Любовта ще спаси света!!!
  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9082 Неутрално

    После, дървата били виновни за мръсния въздух.

  36. 36 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#29] от "eti mehter":

    Катар няма акции на Даймлер АГ (или "авоари в Мерцедес" както им викаш")

  37. 37 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 818 Неутрално




    До коментар [#24] от "nqma zna4ka koi": Кухи доводи, които хващат декиш пред наивни хора. ========:).....дикиш , драги !И все пак. ..... статията е недостатъчна от към икономически аспект. Днес, 15% от авоарите на Мерцедес са в катарски ръце. В най скоро време , процента ще е 40.Май тази част на подробностите около "дизела" е по съществена.
    —цитат от коментар 29 на eti mehter

    Приемам поправката, а колкото до процентите никой няма да продаде нещо печелившо (разбирай поне 50%) на някой друг (разбирай извън кръга на тези които вече имат над 50%).

    На другите изписали куп глупости как щели да накарат хората да плащат повече понеже нямали пари просто явно им липсва базово логическо мислене. Колкото до това дали е лукс колата - да новата кола е лукс. А тези пък дето уж имали деца ама кола не им трябвала просто да се застрелят.

  38. 38 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3098 Неутрално

    Прост и беден народ в съчетание с корумпирана и безхаберна власт е равно на мръсен въздух, болести и още по-голяма мизерия. Тази аксиома сме я научили отдавна.

  39. 39 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4064 Неутрално

    До коментар [#37] от "nqma zna4ka koi":

    Ами добре. .....поне си предупреден от мен......за процентите. .....

    Bukalemun
  40. 40 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4064 Неутрално

    До коментар [#36] от "Ф.Нинов":

    Провери пак ,Нинов.....
    Много рядко влизам в подобни теми , но този път инфото е от сигурно място.
    Тя заради това е и цялата тази олелия около дизела......

    Bukalemun
  41. 41 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    би ли се обзаложил за сто турски лири, че Катар не държи нито 15%, нито 10%, нито 5% "от авоарите на Мерцедес"?

  42. 42 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#40] от "eti mehter":

    от кога бившите трудоваци на БНА станаха експерти от световните финансови пазари?

  43. 43 Профил на sylvester
    sylvester
    Рейтинг: 481 Неутрално

    Дори дизеловите коли да са със филтри за твърди частици, у нас тези филтри се махат, защото а) се задръстват сравнително бързо, особено ако караш колата предимно в града б) смяната им е няколко хиляди лева, която цена никой не иска да плати. Така че и по-нови дизелови коли дас е внасят, все тая.

  44. 44 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 818 Неутрално

    До коментар [#24] от "nqma zna4ka koi":Екологията била скъпо и надценено удоволствие? Колко скъп и надценен е животът ти? Май ти е само един. Както и на близките ти, децата ти. Като загубиш някого заради "глупавата" екология, разбираш колко скъпо ти е било това.
    —цитат от коментар 26 на gogo2011


    За всяко нещо си има наука и такива емоционални дрънканици единствено могат да ти съсипят живота. Парите, които наливаш в екология могат да бъдат инвестирани много по-разумно в неща, които да подобрят качеството ти на живот многократно. Като ги налееш в екология това ще влоши качеството на живот, което ще доведе до много по-преждевременна смърт.

  45. 45 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4064 Неутрално

    До коментар [#41] от "Ф.Нинов":

    Аз ти правя услуга а ти ме теглиш към хазартната маса. ....
    Бих .......но не целя това. ....
    Ти като икономист си го запиши някъде все пак.

    Bukalemun
  46. 46 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    До коментар [#45] от "eti mehter":

    аз обаче не съм икономист, а ел.инженер.

    Хайде сега пусни линк, от който да видим как "Катар държи 15% от авоарите на Мерцедес."

  47. 47 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4064 Неутрално

    До коментар [#44] от "nqma zna4ka koi":

    Това с екологията е парлама за пред медиите. ....
    Гледат да си оправят акциите , щото ще бъдат продадени .....

    Bukalemun
  48. 48 Профил на Rado
    Rado
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ей, тъкмо мислех да си сменя стария 25 годишиен дизел с някой 10 годишен то пък се оказа че много замърсявали. Ми да приемат закон че в България само нови коли ще се продават и въздуха ще стане чист като на Мусала.

  49. 49 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1117 Весело

    адебе, нема ли некой дърт трюфел да най-после да каже как сме щели сега да сме на хорото на електромобиленето най-отпреде ако не сме били съсипале заводо за електрокари... :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  50. 50 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7362 Неутрално

    "Хиляди мръсни дизели заминават за Източна Европа"

    Към автомобилната клоака

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  51. 51 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 518 Неутрално

    Спомням си детството. Пред стандартния ни 8-етажен панелен блок имаше не повече от 20 автомобила...
    Пред нашия 24-апартаментен вход имаше два - три. Един на 8 семейства.
    Е, оцеляхме някак. Даже за бабите и дядовците живеехме прекалено охолно. :)

    Мъдрата поговорка гласи: "Човек се простира според чергата си".
    Като не можем да си позволим автомобил, който да отговаря на техническите и екологичните изисквания, има градски транспорт, велосипеди. А ходенето пеш е дори полезно.

    Който иска да бъде тежкар със собствен автомобил да се напрегне и да си го заслужи. Автомобилът не е човешко право по никакви конвенции. Правото на живот е.

  52. 52 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#46] от "Ф.Нинов":

    Тц. Човекът работи само с вътрешна информация и е разбирач по всичко. Но това не значи, че може да уцели правилният отговор :)

  53. 53 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    "Автомобилът не е човешко право по никакви конвенции. "
    =======
    А което не е забранено, е разрешено. Включително автомобилът.
    Можеш да тръгнеш на акция за забраняване на определен тип автомобили или на всичките.

    Еретик
  54. 54 Профил на Plamen  Shopov
    Plamen Shopov
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Над 13 000 жертви на година в България? Не мога да го разбера това племе, с извинение за израза. Но сме си диваци. Какво трябва да се случи, че да разберем как тровим себе си и децата си?
    —цитат от коментар 2 на gogo2011


    Това с 13000 къде го прочете?

  55. 55 Профил на Plamen  Shopov
    Plamen Shopov
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Това с 13000-те /не прочетох статията,щото е тенденциозна/души,починали от фините частици на дизелите е направо избиване на рибата!Че как го изчислихте бе?Сигурно не е от димящи комини,запалени гуми,мръсни и прашни улици и тн.Отделно,от тия 100000 машини,половината заминават за Румъния и Украина.По голяма тъпотия от това че,немеца масово се лишава от автомобила си е голем смех!Чудят се как да ни издоят още повече.Това е истината.

  56. 56 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#9] от "gogo2011":

    От момента на създаване на газотурбинните двигатели.Вие с какво мислите че се лети?

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  57. 57 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3811 Неутрално

    Държавата трябва да вземе мерки да не сме бунището на Европа. Коли които ни тровят, изметта на Европа приветствани като любими туристи... аман.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  58. 58 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1210 Разстроено

    Внасял българина стари дизели и те щяли да го тровят?!Защо такива надъхани статии няма за това,колко тона палмово масло изяжда българина?С какви боклуци и канцерогенни химии се изхранва?Опряли до дизелите.Първо да започнат да се хранят и спортуват като хората,после и за дизелите може да се помисли.То след 20г. няма да е останал никой за тровене.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  59. 59 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Как можеш да се радваш на тези смърделници, на газ е по евтино ако
    става дума за икономии !!!

  60. 60 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1265 Неутрално

    До коментар [#8] от "Messerschmitt":

    Именно, Вместо Фандъкова и Димов да разправят как хората трябвало да си поменят начина на живот, да забранят всички стари и замърсяващи дизели. Нищо под Евро 5 и без филтър за твърди частици да не може да се продава. Ама сети се кога ще стане.
    Същото и с горенето на всякакви отпадаци през зимата. Пълен произвол.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  61. 61 Профил на gogo2011
    gogo2011
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#56] от "sandman":

    Това че керосинът е вид дизелово гориво, не означава, че е нафта. Температурата му на горене е доста по-висока и съответно няма това ниво на прахови частици.
    До коментар [#54] от "Plamen Shopov":

    При прочитане на статията. А и без да се чете цялата се набива на очи един черен надпис с по-голям шрифт.

  62. 62 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    До коментар [#58] от "sandman":
    Прав си за някои некачествени и вредни храни, но там имаш избор. Друг е вупросът с въздуха който дишаш.
    Въпросът е комплициран и подходът за решаването му трябва да бъде комплексен - да включва и битовото и промишленото замърсяване.
    Само правилното хранене и спортуването в силно замърсена среда, не биха довели до някакви очевидни резултати, освен ако не спортуваш с противогаз! 🏰

  63. 63 Профил на olimpipanov
    olimpipanov
    Рейтинг: 1150 Неутрално

    Автомобил почти не ползвам. В града (Сф) съм пешеходец или ГТ, или най-често работя в къщи.
    На новото место съм колоездач и пешеходец от години.

    Но така по впеàтления, колите че мърсят е в така, а какво рпавим с тъмнозелените, които горят дограма, парцали гуми и т.н.

    С ТЕЦовете с неработещи сероочистки ? Като толкова са старите дизели на топа на устата амо въведете яко еко такса за стар дизел и това е..


    И още нещо....как макар и стара малолитражка на газ мърси повече от нов 4-5 000 кубиков нов автомобил.

    И накрая мантрата за еко хибриди и електро...ами не е така. Като се вземе пред вид целия цикъл производство, електрика от ТЕЦ и рециклиране се оказва, че е по-неекологично от нов нескоемисионен бензин.


  64. 64 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor
    Рейтинг: 518 Неутрално

    До коментар [#53] от "Костадин Иванов":

    Това, че нещо не е е забранено, въобще не означава, че е гарантирано...
    Няма нужда да се забраняват автомобилите.
    Просто се въвеждат прогресивно растящи данъци, според замърсяването.
    Така, че да стане финансово безсмислено да притежаваш стар личен автомобил.

  65. 65 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2398 Неутрално

    До коментар [#8] от "Messerschmitt":

    аз затова си карам "Тесла", съветвам те и ти да си купиш

    гошо
  66. 66 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1426 Неутрално

    До коментар [#19] от "daskal1":

    Благодаря! Това повдига въпросът и какво е у нас качеството на горивата, за да искаме чист въздух. Ама май това е твърде неудобен въпрос...

  67. 67 Профил на sandman
    sandman
    Рейтинг: 1210 Неутрално

    До коментар [#61] от "gogo2011":

    До коментар [#61] от "gogo2011":

    Сигурен ли сте?Да Ви постна таблици на адиабатните температури на авиационния керосин и дизела?Просто преди години,в дизела можеше да се съдържа малко сяра.Вече не е допустимо.Според климатичните условия,в някои дизелови горива има повечко парафини.Това води до повече сажди.Колкото по-на север,толкова е по-чисто горивото.Освен това,температурата на изгаряне зависи от многофактори,но най вече от "организацията" на горивния процес.
    И в дизеловите двигатели и в газотурбинните горивния процес протича при +/- 2000 целзий.Най -новите изследвания сочат,че свалянето на температурата на горивния процес при дизела,подобрява екологичните му показатели?!За NOx е ясно,но как ще се намали съдържанието на твърди частици не мога да преценя.Трябва да прочета повече.

    You always pay for what you get. Sometimes you get what you pay for.
  68. 68 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 624 Неутрално

    До коментар [#1] от "penetrating":

    До коментар [#1] от "penetrating":

    Напротив, проблемът е точно в дизелите.
    ТЕЦ-овете на Ковачки също са проблемни, но те са само 2-3 на територията на страната, докато дизелите са повсеместни и еднакво замърсяващи.

    Изключвам последното поколение дизели с катализатори и филтри за твърди частици, но те съставляват едва 1-5% от общата бройка.

    Генерално, и за дизлеите, и за ТЕЦ-вете на Ковачки, проблемът е в неработещите институции в България. регулаторнатарамка и в двата случая е налице, но няма воля да се следи и да се спазва.

  69. 69 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 7584 Весело

    Бих се съгласил, ако не съм посещавал страни където единствените дизели са тракторите и комбайните по време на събиране на памука. Там има екологични катастрофи без един дизел на улицата (дизеловото гориво не се продава за да има за тракторите наесен) :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK