Визионер или злосторник: 200-годишнината от рождението на Карл Маркс буди дебати

Визионер или злосторник: 200-годишнината от рождението на Карл Маркс буди дебати

© Reuters



Двеста години по-късно Карл Маркс си остава поляризираща личност в Германия.


Карл Маркс никога не е бил обект на култ в родния си град Трир. 200-годишнината от рождението на германския философ, която ще бъде отбелязана на 5 май, обаче възобнови дебатите за идеите му и престъпленията, извършени в негово име.


Тъй като близо 30 години след падането на Берлинската стена, когато стотици белези от студената война все още не са изчезнали, Карл Маркс продължава да всява разделение както в Западна Германия, така и в някога комунистическата източна част на страната.




За някои авторът на "Капиталът" е бил ерудит визионер, който е успял да диагностицира пръв злините, които носи със себе си пазарната икономика. За други той е духовният баща на кървавите диктатури от съветски тип.


Визионер или злосторник: 200-годишнината от рождението на Карл Маркс буди дебати

© Reuters


За да бъдат проследени сложният живот, творчество и наследство на съавтора на "Манифестът на Комунистическата партия", град Трир е предвидил около 600 събития. В събота, 5 май, точния ден на 200-годишнината, се очаква кулминацията на възпоменателните прояви. Тогава ще бъде открита 5.5-метрова статуя на мислителя с емблематичната брада.


Такъв израз на почит обаче предизвиква недоволство сред жертвите на репресиите в бившата Германска демократична република (ГДР), както и фактът, че паметникът бе предоставен от все още официално комунистически Китай. Така че са предвидени и контрадемонстрации.


Теоретик на диктатури


"Карл Маркс положи основите, на които бяха построени комунистическите диктатури до наши дни", критикува Дитер Домбровски, председател на Съюза на групите на жертвите на комунистическата тирания.


"Според нашия сегашен наказателен кодекс, ако някой подстрекава към убийство и ако такова бъде извършено, тогава подбудителят също бива осъждан", отбелязва бившият затворник на комунистическата диктатура в Източна Германия.


При комунистически режими са били убити повече хора, отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер, подчертава освен това Домбровски, ужасен от това, че "издигат статуя в Германия" на човека, вдъхновил Октомврийската революция от 1917 година.


За представителите на местната власт в Трир Маркс, починал през 1883 г. в Лондон, не може да е виновен за отклоненията на ленинистите, сталинистите или маоистите, които твърдяха, че прилагат на практика неговите идеи през ХХ век.


Визионер или злосторник: 200-годишнината от рождението на Карл Маркс буди дебати

© Reuters


"Неговите идеи и философия бяха дискредитирани от факта, че източногерманският режим възприемаше Маркс като Бог, а идеите му - като Евангелие", отбелязва Райнер Аутс, директор на асоциацията, отговаряща за изложбите, посветени на Маркс по случай тази 200-годишнина.


В ГДР марксизмът, в ленинисткия си вариант, бе догма, неоспорима под заплахата от наказание. Като илюстрация за този култ град Кемниц се е казвал по комунистическо време Карлмарксщат.


За Аутс тази 200-годишнина впрочем трябва да даде възможност да бъде обяснен авторът на прочутия лозунг "Пролетарии от всички страни, съединявайте се!", без той да бъде "прославян или хулен", тъй като според него мисълта на Маркс намира отклик в съвременния свят.


Отклоненията на капитализма, неговите явни грешки от последните години възобновиха интереса към теориите на Маркс за потисничеството на масите от буржоазията, формулирани по времето на Първата индустриална революция.


Завръщането на Маркс


"В Маркс има нещо, което е преминало проверката на времето. Финансовата и икономическа криза от 2008 г. определено изигра роля за това известни съвременни икономисти да приветстват ролята му на теоретик", обяснява Райнер Аутс.


Успехът на "Капиталът на 21-ви век", международен бестселър на френския икономист Тома Пикети, е една такава илюстрация.


Това трайно влияние въпреки знаковия провал на СССР и неговите сателити заслужава да бъде обяснено на широката общественост според кмета на Трир Волфрам Лайбе.


Близо "30 години след обединението (на Германия) имаме възможност да се върнем към Маркс, с критичен поглед, но без предразсъдъци", надява се той, като междувременно отхвърля думите на онези, които го обвиняват, че иска да привлече с тези чествания китайски туристи и техните пари.


"Карл Маркс формулира важни идеи и те заслужават да помислим отново над тях. Ако, след като посети изложбите, някой поиска да купи книга, за да задълбочи своите познания по някои аспекти от (тези теории), то тогава според мен наистина ще сме успели", подчертава кметът на родния град на Маркс. /БТА

Коментари (83)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dma12587967
    dma12587967
    Рейтинг: 918 Неутрално

    Когато теорията не успее да се превърне в практика, значи теорията е куца. Което от своя страна означава, че брадатият "философ" е бил пълен тъпак.

  2. 2 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 3481 Неутрално

    Марксисти-мандраджии.
    Това ни остави у нас.

  3. 3 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1064 Весело

    таа па откачалка се зела за господ, отрекла го и после се напраила да мяза на него... :)

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  4. 4 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 923 Неутрално


    "Карл Маркс формулира важни идеи и те заслужават да помислим отново над тях."
    Уважавам Маркс най-вече заради "Капиталът". Той прави дисекция на капиталистическия начин на производство и обяснява откъде идва богатството на капиталистите. Учението за принадената стойност е гениално прозрение, колкото и да им е тъжно на някои. Освен това Маркс стига до заключението, че капиталистът е длъжен да плаща такава заплата на работника, че да е достатъчна за възстановяване на неговата работна сила. Това също е важен елемент от по-нанатъшното развитие на капитализма. Само някои илитерати могат да отричат Маркс, обслужвайки интересите на спонсорите си.

  5. 5 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2821 Неутрално

    Който го е слушал не е прокопсал. Все с купонна система е свършвал. :)

  6. 6 Профил на von_seeckt
    von_seeckt
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Като хора крайно прагматични евреите създадоха и Маркс и капитализма и докато умнокрасивите типажи се слагат в тази или онази групичка, прагматиците обират парсата.

  7. 7 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2821 Неутрално

    В Маркс има нещо, което е преминало проверката на времето. Финансовата и икономическа криза от 2008 г. определено изигра роля за това известни съвременни икономисти да приветстват ролята му на теоретик

    200 години време ли е?

    Виж Библията е на 2000 год и може да кажем че доста повече е издържала проверката на времето.

  8. 8 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 378 Неутрално

    БОКЛУК , и неговите последователи и фенове също

  9. 9 Профил на sporta
    sporta
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Маркс е философ от голяма класа. Германия е родина на големихте философи. Примитивна е историята за марксизъм и тн.

  10. 10 Профил на Dr_Doolittle
    Dr_Doolittle
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    Иронията е ,че разглезени, скучаещи, богати копелета като Маркс и Енгелс създават лъже научната доктрина 'комунизъм' , послужила като основа за потресаваща експлоатация ( пак по ирония ) на цели народи с десетилетия от хитри банди партийци нарекли се комунисти.....

    http://www.flickr.com/photos/39768558@N04/3712408729/
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  14. 14 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9918 Неутрално

    По скоро е злосторник, не е добра идеята за развития комунизъм.

  15. 15 Профил на anlazar
    anlazar
    Рейтинг: 385 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dr_Doolittle":

    Пази боже и от студенти и преподаватели в цял свят,борещи се за леви идеи,а иискащи висока първоначална заплата в престижна фирма.

  16. 16 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3423 Неутрално

    Ако не беше Сталин,днес никой нямаше да знае за Маркс. Освен някои философи или икономисти. В смисъл марксизмът нямаше да завладее дори и Русия. (С НЕП-а Ленин на практика се е бил отказал от марксизма/комунизма.) Това е ФАКТ...

  17. 17 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    "За представителите на местната власт в Трир Маркс, починал през 1883 г. в Лондон, не може да е виновен за отклоненията на ленинистите, сталинистите или маоистите, които твърдяха, че прилагат на практика неговите идеи през ХХ век."

    След като комунизма не беше осъден като идеология , въпреки неговия зрелищен провал като практика, естествено е да се прави опит той да бъде съживен. Не била виновна идеологията , а тези , които са я прилагали на практика. Тази теза е много опасна , защото е предпоставка след време да се появи един нов Ленин, чиито жертви няма да са 100 милиона, колкото са жертвите на комунизма , а може би цялото човечество. Левичарството е не само вредно , но и опасно за съществуването на западната цивилизация. То представлява главната опасност, а не разни ислямистки движения и групировки.

  18. 18 Профил на абйб
    абйб
    Рейтинг: 229 Разстроено

    Когато теорията не успее да се превърне в практика, значи теорията е куца. Което от своя страна означава, че брадатият "философ" е бил пълен тъпак.
    —цитат от коментар 1 на npg38547585


    Тъй де, ама той е в ИСТОРИЯТА(която важи), а ти само в историята на джендърите...най- много(ако)!

    I really don't care. Do U?
  19. 19 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2479 Неутрално


    " Визионер или злосторник ... "


    Преди всичко до болка мързелив мошеник, живял цял живот на гърба на Фридрих Енгелс !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  20. 20 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    "При комунистически режими са били убити повече хора, отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер, подчертава освен това Домбровски, ужасен от това, че "издигат статуя в Германия" на човека, вдъхновил Октомврийската революция от 1917 година."

    Това не прави впечатление на левичарска Европа. В сравнение с най-големия сатрап в историята на човечеството Сталин , Хитлер е едно малко диктаторче, но Хитлер е сатанизиран докато ликовете на Ленин и Сталин свободно се носят и продават.

  21. 21 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 1863 Неутрално

    Ако не беше той нямаше да има социален капитализъм !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  22. 22 Профил на абйб
    абйб
    Рейтинг: 229 Разстроено

    Прочетете на Ботъйов писанията, за френската р еволюция(поредната), и тогава пак се...изхождайте!

    I really don't care. Do U?
  23. 23 Профил на the_axel
    the_axel
    Рейтинг: 294 Неутрално

    Разсъжденията на Маркс , наречени "учение" почиват върху теориите на философи - материалисти! Това е добро начало , но той препоръчва изтребление на "класата" на предприемачите , което означава спиране на техническия и материален прогрес , което е абсурдно ! Освен това той отхвърля пазарното стопанство и конкуренцията с мотива , че компаниите се самоизяждат !А това вече е утопия , защото конкуренцията и пазара са гаранция за материален възход на обществата! Естествено е неприспособените фирми да фалират , а други , конкурентноспособни ,да заемат мястото им ! Изкуственото закриляне на фирмите от държавата води до залиняването им и неефективност! И в крайна сметка въз основа на марксовите предсказания за "пролетарска революция" бяха извършени най-големите престъпления срещу човечеството и прогреса на обществата ! Не напразно марксистки режими винаги са диктаторски и се прилагат с терор , а накрая водят до провал на държавите , които ги въвеждат ! Грешките в теорията на философи-утописти , приложени на практика , се превръщат в грандиозни катастрофи и милиарди жертви !

  24. 24 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    Маркс е един от добрите социолози на своето време и пълна катастрофа като политически мислител.
    От него започва "тънката червена линия", която роди всички комунистически безумия и престъпления!

  25. 25 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    Ако не беше Сталин,днес никой нямаше да знае за Маркс. Освен някои философи или икономисти. В смисъл марксизмът нямаше да завладее дори и Русия. (С НЕП-а Ленин на практика се е бил отказал от марксизма/комунизма.) Това е ФАКТ...
    —цитат от коментар 16 на deaf



    За Ленин и Сталин Маркс е бил просто едно въздухарско знаме, използвано от двамата бандюги за приспиване на масите и за скриване на истинските бандитски намерения т. е.... " Ние следваме учението на един философ ... " ... !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  26. 26 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3423 Неутрално

    До коментар [#17] от "tacheaux":

    ВСЯКА идеология и дори само идея,когато се прилага на практика,винаги резултатът накрая е различен от очакваният. И знаеш ли защо? Защото борбата е винаги не между идеологии/идеи,а между личности. Които по свой начин разбират идеологията/идеята.

  27. 27 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2271 Неутрално

    Като хора крайно прагматични евреите създадоха и Маркс и капитализма и докато умнокрасивите типажи се слагат в тази или онази групичка, прагматиците обират парсата.
    —цитат от коментар 6 на von_seeckt


    Евреите драги, ги е имало много преди Маркс! Още от преди древен Египет, ако си чел. Не им е трябвал някой си Маркс. И не те са създали капитализма а техническата революция! На всичко отгоре, всеки е абсолютно напълно свободен да стане капиталист а не да мрънка, че го ограбват! Ама докато едно производство стигне до наемния труд, то работата по него вече е 90% свършена! Ето това забравят главанаци като Маркс, Ленинин, а пък Нинова няма и да я слагам!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  28. 28 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    [quote#18:"poy25561531"][/quote]


    Ленин, Хитлер, Сталин и много други бандити и мръсници, също са в историята, но ... в същата тази история са и Чайковски, Пушкин, Гьоте и ... да не изреждам !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  29. 29 Профил на С С К
    С С К
    Рейтинг: 1158 Неутрално

    Кашел Хайнрих Хершел Леви

    "...При комунистически режими са били убити повече хора,
    отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер..."

    До коментар [#10] от "Dr_Doolittle":
    "...Иронията е ,че разглезени, скучаещи, богати копелета като Маркс и Енгелс създават лъже научната доктрина ..."

    Просто не е вярно. Бедно, мързеливо
    човече, живеещо на гърба на богатия
    Енгелс.

    По-добре да си здрав и богат,отколкото беден и болен.
  30. 30 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3938 Неутрално

    До коментар [#4] от "proza":

    По-скоро практическият принос от класическия труд на Маркс за трудовата теория на стойността е принос към вече съществуващите теории за капитала и земята като такива фактори на който той надгражда. Теорията на принадената стойност е следващата част, по скоро обширните му записки към "Капитала" доколкото помня "Капиталът е томове 23-25, а "Теоррия на принадената Стойност" - томове 26 и 27).
    Според мен недооценен остава моментът от анализа на десткия труд в промишлеността, главно текстилната, на Англия. Реално именно тази част от анализа му застава в основата за регулиране на детския труд, впоследствие приет като принцип в останалите развити страни и все още проблем в други.
    ПП
    Чудя се дали преводачът на френския журналист е наясно със значението на думата "злосторник"? Най-вероятно в случая е съпоставянето на "визионера" със "злодей".

  31. 31 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2479 Неутрално

    "При комунистически режими са били убити повече хора, отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер, подчертава освен това Домбровски, ужасен от това, че "издигат статуя в Германия" на човека, вдъхновил Октомврийската революция от 1917 година."Това не прави впечатление на левичарска Европа. В сравнение с най-големия сатрап в историята на човечеството Сталин , Хитлер е едно малко диктаторче, но Хитлер е сатанизиран докато ликовете на Ленин и Сталин свободно се носят и продават.
    —цитат от коментар 20 на tacheaux



    Виц :
    " След 200 години, историците ще пишат, че В ЕРАТА НА СТАЛИН, в Германия е имало едно джудже на име Хитлер . "

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  32. 32 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    Пол Джонсън в книгата си "Интелектуалците" разкрива Маркс като интелектуален мошеник. "Капиталът" е фалшив труд. В книгата изобилстват неверни цитати или такива извадени от контекста, некоректно показване на изопачени статистики, неверни твърдения ,за да се докаже фалшива теза. Всичко това е забелязано от съвременниците му, Маркс е разобличен още приживе , но "Капиталът" е може би най- яркият пример , как един фалшификат чрез пропаганда може да се наложи като популярен философски труд.
    След написване на книгата , никой сериозен философ и учен не я забелязва и за да и обърнат внимание Маркс и Енгелс започват да пишат и публикуват от името на измислени критици възторжени отзиви за нея.

  33. 33 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3938 Неутрално

    До коментар [#21] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Прав сте, защото в томоверте от записките по научно-техническия прогрес Маркс дискутира развитието на социализма кате етап от капиталистическото развитие в най-напредналите страни. Просто това е естественото следствие от развитието на човешкия капитал и личността.

  34. 34 Профил на абйб
    абйб
    Рейтинг: 229 Любопитно

    [quote#27:"lz2"][/quote]

    Чел съм ногу митове(и легенди)- ама няма НИКАКВИ доказателства, за евреите(от Египет, и Персия)

    I really don't care. Do U?
  35. 35 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3938 Неутрално

    До коментар [#11] от "Dimiter Tsvetkov":

    Още бащата на Маркс приема протестантсвото в надеждата за по-пълна интеграция и, разбира се, адвокатски бизнес. В писмата на Маркс можете да намерите доста злостни антисемитски коментари.
    ПП
    Зная че родът на Маркс е дал 13 поколения равини.

  36. 36 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 3801 Неутрално

    "За представителите на местната власт в Трир Маркс, починал през 1883 г. в Лондон, не може да е виновен за отклоненията на ленинистите, сталинистите или маоистите, които твърдяха, че прилагат на практика неговите идеи през ХХ век."

    Ами прави са представителите на местните власти в Трир. Извън всякакви пристрастия "за" и "против" идеите на Карл Маркс (и Фридрих Енгелс) има един неоспорим факт: от икономическата теория, разработена от Маркс в "Капиталът" те правят извода, че пролетарската революция може да победи само едновременно в най-развитите индустриални страни. Това е основополагащият камък на марксистката революционна философия. Да, обаче появява се гениалният престъпник Ленин и, кълнейки се във вярност към Маркс и Енгелс обявява, че пролетарската революция може да победи само в една отделно взета страна, била тя и не най-развитата. На всичкото отгоре не само го обявява, ами го и прилага на практика с добре известните плачевни исторически резултати. Всичко това с типичното комунистическо лицемерие се възхвалява като продължение на идеите на Карл Маркс, а всъщност представлява пълно тяхно отрицание, за което наистина той самият не може да бъде винен.
    Та в тази връзка си спомних една "златна решетка":
    Напреднала науката и съживили Карл Маркс. Поискал той да се запознае до къде са стигнали нещата и после помолил да му дадат възможност да направи изказване по радиото. Разбира се, как, веднага - зачакали всички какво ще каже самият Карл Маркс. А той застанал пред микрофона и заявил: "Пролетарий от всички страни, извинявайте!".

  37. 37 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    "Близо "30 години след обединението (на Германия) имаме възможност да се върнем към Маркс, с критичен поглед, но без предразсъдъци", надява се кмета на Трир Волфрам Лайбе, като междувременно отхвърля думите на онези, които го обвиняват, че иска да привлече с тези чествания китайски туристи и техните пари.

    Трябва до статуята на Маркс да се издигне грамада от хвърлени камъни със заклинанието "Проклет да е Волфрам Лайбе", подиграл се с милионите жертви на комунизма, като е разрешил поставянето на позорната статуя.

  38. 38 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7585 Неутрално

    До коментар [#33] от "daskal1":

    Съгласен съм. Маркс никъде не е споменавал, че социализъм може да се постигне в една отделна безкрайно бедна страна

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  39. 39 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3919 Неутрално

    . В събота, 5 май, точния ден на 200-годишнината, се очаква кулминацията на възпоменателните прояви. Тогава ще бъде открита 5.5-метрова статуя на мислителя с емблематичната брада.
    ========
    Така е на тоя свят......
    Едни трошат паметници, а други ги издигат.....
    Хората са тарикати......еееей !

    Bukalemun
  40. 40 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    В Маркс има нещо, което е преминало проверката на времето. Финансовата и икономическа криза от 2008 г. определено изигра роля за това известни съвременни икономисти да приветстват ролята му на теоретик.
    —цитат от коментар 7 на realguru


    По време на финансовата криза през 2008г. много хора потърсиха решението при Маркс. Беше станало ясно, че финансовият сектор не е могъл да се саморегулира при действащите закони и са настъпили сериозни отклонения. Затова някои се запитаха дали повече държавен контрол над финансовия сектор не е задължителен. Затова се обърнаха към Маркс. Дори Маркс беше влязъл в 10-те най-четени книги в Ню Йорк. Доколкото виждаме обаче минахме без Маркс. А дали въобще минахме е отделен въпрос.
    Както и да е. Философите не трябва да бъдат съдени за това как хората са използвали трудовете им. Иначе и Нитше трябва да отрекът, защото е вдъхновявал Хитлер.

  41. 41 Профил на ivangabrovo
    ivangabrovo
    Рейтинг: 602 Неутрално

    Сериозно комплексиран недоучил дървен философ. "Капиталът" не е нищо повече от объркан, излишно многословен памфлет. Затова и всеки би могъл да намери някое изречение, с което да подкрепи каквато и да е теза. Пореден пример как големи групи хора могат да бъдат подведени и да следват пагубни идеи. Следващият е Хитлер.

  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3919 Любопитно

    До коментар [#40] от "half truth":

    Затова някои се запитаха дали повече държавен контрол над финансовия сектор не е задължителен.
    =======
    Те винаги са го имали едно на ум.
    Това че са го произнесли веднъж на глас , по ли те удовлетворява ?

    Bukalemun
  43. 43 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално


    Прочетете на Ботъйов писанията, за френската р еволюция(поредната), и тогава пак се...изхождайте!
    —цитат от коментар 22 на poy25561531


    Не са доказани писанията на Ботев за френската революция. Те са комунистически фалшификат , за да изкарат Ботев за едва ли не комунист.

  44. 44 Профил на абйб
    абйб
    Рейтинг: 229 Любопитно

    [quote#18:"poy25561531"]
    —цитат от коментар 28 на niksan1
    Ленин, Хитлер, Сталин и много други бандити и мръсници, също са в историята, но ... в същата тази история са и Чайковски, Пушкин, Гьоте и ... да не изреждам ![/quoталин, Сталин, не го пипай! Това ще токжа отношението към съветкият лидер!

    I really don't care. Do U?
  45. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  46. 46 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    До коментар [#31] от "niksan1":
    "Виц :
    " След 200 години, историците ще пишат, че В ЕРАТА НА СТАЛИН, в Германия е имало едно джудже на име Хитлер . "

    Това твърдение го знам не като виц, а като елемент от съжденията на Стефан Попов, виден български интелектуалец и философ, избягал след 9.9.1944 на запад.

  47. 47 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8844 Неутрално

    Маркс е като бащата на атомната бомба :) От знанията може да се получи или оръжие или атомна централа...
    Впрочем вчера минах покрай родната му къща в Триер. Не личеше да има подготовления за 200 годишнината му...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  48. 48 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2914 Неутрално

    До коментар [#40] от "half truth":
    " Затова някои се запитаха дали повече държавен контрол над финансовия сектор не е задължителен"

    Кризата през 2008 беше не поради липса на държавен контрол върху финансовия сектор , а точно обратното , заради прекалено вмешателство на държавата във финансовия сектор. Последната финансова криза е още едно опровержение на измислиците на Маркс.

  49. 49 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3423 Неутрално

    До коментар [#48] от "tacheaux":

    Тук съм категорично против твоето мнение! Кризата от 2008г. беше предизвикана от алчност и глупост. И е щяла да избухне независимо дали държавата е имала повече или по-малко власт.

  50. 50 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3919 Неутрално

    До коментар [#48] от "tacheaux":

    Кризата през 2008 беше не поради липса на държавен контрол върху финансовия сектор , а точно обратното , заради прекалено вмешателство на държавата във финансовия сектор.
    ========
    :)...... така ли ги виждаш нещата ?
    Тя самата криза , си беше решение от държавно ниво .....
    Ония приказки за фалита на Лехман Брадърс , ги забрави.....!
    То ако зависеше от алчния западен капитализъм .... змията по инстинкт щеше да си отхапе опашката...... и нещата щяха да са МНОГО ПО трагични !
    А Маркс можеш и до сутринта да го виниш , че го е предвидил......
    То си е твой вътрешен джихад !

    Bukalemun
  51. 51 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    Пролетариите в Америка не искат да чуят за марксизъм,комунизъм или какъвто и да е социализъм. Пролетариите са твърдо зад капитализма. За марксизъм и социализъм са профисионалнити безработни, художествено-творческата интелигенция и хуманитарите в университети и колежи. Или това са хората,които са направили всичко възможно да не работят и да не станат част от пролетариата.

  52. 52 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3919 Любопитно

    До коментар [#51] от "gozambo":

    Пролетариите в Америка не искат да чуят за марксизъм,комунизъм или какъвто и да е социализъм. Пролетариите са твърдо зад капитализма.
    ===========
    Но и те са хора , нали !
    И те си имат комплекси , и трябваше да ги избият на някъде. ..... чупейки паметници , миналата година. .....
    А избиването на пролетариарски комплекси , е водило винаги до някакви разрухи.
    Как ги наричахме ..... революции ли ?

    Bukalemun
  53. 53 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8853 Неутрално

    "Визионер или злосторник"
    И двете, едното не пречи на другото.

  54. 54 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4430 Неутрално

    Маркс е анализирал познатия му вариант на капитализма. Див и безчовечен.
    Не е могъл да предвиди социалната пазарна икономика.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  55. 55 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1193 Неутрално

    При комунистически режими са били убити повече хора, отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер, подчертава освен това Домбровски, ужасен от това, че "издигат статуя в Германия" на човека, вдъхновил Октомврийската революция от 1917 година.

    —цитат от коментар 0 на Дневник


    А Хитлер се е вдъхновявал от Ницше. И от Вагнер. За тях нещо нема ли да има?

  56. 56 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1193 Весело

    Прочетете на Ботъйов писанията, за френската р еволюция(поредната), и тогава пак се...изхождайте!
    —цитат от коментар 22 на poy25561531


    Рекъл си да сложиш повече букви, че дано уцелиш името.

  57. 57 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1193 Весело

    Евреите драги, ги е имало много преди Маркс! Още от преди древен Египет, ако си чел.
    —цитат от коментар 27 на lz2


    Бе кой е чел, не мисли, че ги е имало отпреди древен Египет. Пише, че дядото на първия евреин е емигрирал в Египет още преди внукът му да се роди.

  58. 58 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    Когато теорията не успее да се превърне в практика, значи теорията е куца. Което от своя страна означава, че брадатият "философ" е бил пълен тъпак.
    —цитат от коментар 1 на npg38547585


    Посочи една теория,която някога се е превръщала в практика? Такава няма и не може да има. Никаква теория не може да обхване мнгообразието на живота. Ти просто повтори едно комунистическо клише.
    Животът се променя от практици, не от теории и теоретици.

  59. 59 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    "Карл Маркс формулира важни идеи и те заслужават да помислим отново над тях."Уважавам Маркс най-вече заради "Капиталът". Той прави дисекция на капиталистическия начин на производство и обяснява откъде идва богатството на капиталистите. Учението за принадената стойност е гениално прозрение, колкото и да им е тъжно на някои. Освен това Маркс стига до заключението, че капиталистът е длъжен да плаща такава заплата на работника, че да е достатъчна за възстановяване на неговата работна сила. Това също е важен елемент от по-нанатъшното развитие на капитализма. Само някои илитерати могат да отричат Маркс, обслужвайки интересите на спонсорите си.
    —цитат от коментар 4 на proza


    Логично мястото ти е при Сорос. Комунизмът ти в кръвта.

  60. 60 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3450 Неутрално

    В Маркс има нещо, което е преминало проверката на времето. Финансовата и икономическа криза от 2008 г. определено изигра роля за това известни съвременни икономисти да приветстват ролята му на теоретик200 години време ли е?Виж Библията е на 2000 год и може да кажем че доста повече е издържала проверката на времето.
    —цитат от коментар 7 на realguru


    Каква проверка на времето е да предскажеш кризите? Все едно да предскажеш,че и в бъдеще ще има земетресения. Виж,да беше дал рецепта как да се избегнат кризите и тя да е сполучлива,тогава можехме да кажем,че е дал нещо полезно,проверено във времето. А тя рецептата му се оказа боклук. Хиляда пъти по-добре с кризите.

  61. 61 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    До коментар [#4] от "proza":

    "капиталистът е длъжен да плаща такава заплата на работника, че да е достатъчна за възстановяване на неговата работна сила. "

    ФДР, изглежда, го е чел тъй като въвъвежда минималната работна заплата.Само дето доста вода е изтекла от годините на американския комунизъм и ако сега средната минимална заплата по Америка е $7.25/час, то парите, които са ти нужни да оцелееш (living wage) са над $15/час. (и няма щат, който да я плаща, not even close)

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  62. 62 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    До коментар [#7] от "realguru":

    "Виж Библията е на 2000 год"

    Коя "библия"? Библията е сборник книжлета, броят на които е различен за всички църкви, - т.е. това е един вид антология, и кое се включва и кое не зависи от съставителите.
    Най -грубо всяка една от тези множество библии се състои от 2 части - стар и нов завет. Старият е трите части на Еврейската библия писани нейде 3ти -7ми век преди новата ера.Новият завет сега се състои от 27 книги писани от 2рата половина на 1век до края на 2ри. Кои точно са тези 27 книги, т. нар. канон, много или малко се определя 4ти век, а съдържанието на всяка една от книгите продължава да се мени докато пресата на Гутенберг не се появява. Така че библията като книга и inerrant infallible inspired word of God съществува само в главите на верующите и незапознатите.

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  63. 63 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    До коментар [#20] от "tacheaux":

    ""При комунистически режими са били убити повече хора, отколкото по време на нацисткия режим на Адолф Хитлер"

    А какво да кажем за жертвите на една блага идеология наречена християнство? Само реформационните войни в Европа унищожават около 1/3 от населението. А някои не само се кръстят ами и на църква ходят. :)

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  64. 64 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    До коментар [#48] от "tacheaux":

    "Кризата през 2008 беше не поради липса на държавен контрол върху финансовия сектор , а точно обратното , заради прекалено вмешателство на държавата във финансовия сектор. Последната финансова криза е още едно опровержение на измислиците на Маркс."

    Аз бих се съгласила по принцип относно ролята на вмешатеството, но това, че набърквате Маркс тука ме кара да си мисля, че имате много грешна представа за проблема. Ако конкретизирате какви форми на вмешателство имате впредвид, то би могло да се проведе смислена дискусия.


    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  65. 65 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    Ко го плюете бе. Маркс е анализирал съвременния за него строй, като последният се е характеризирал с голямата мизерия на работещите. То затова е дошъл и Ленин по-късно.
    И е на много по-високо ниво като икономист от ганевеци, ангеловци, пъпки, алилуи и друга платена сволоч, която е намерила трайно място в Мутроландия

  66. 66 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1446 Неутрално

    До коментар [#26] от "deaf":

    Идеология, която не взима предвид човешкия фактор, човешката природа и основните, движещи човека черти, е обречена на провал.

  67. 67 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1746 Неутрално

    До коментар [#10] от "Dr_Doolittle":

    От сегашна гледна точка Маркс е типичен грантаджия усвоявайки фондовете на Енгелс. Явно грантаджийството не е марка на ЕС!

  68. 68 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4757 Любопитно

    Ясно, че Маркс е бил философ и политикономист, който пише разни трудове свързани с политиката и икономиката на 19 век. Самия той е бил безобиден човечец, но неговите идеи и творби са били вдъхновението за много комунистически сатрапи и престъпници, като Ленин и Мао например. В този смисъл наследството, което той оставя на света е наистина много смъртоносно и унищожително.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  69. 69 Профил на Bulgerman
    Bulgerman
    Рейтинг: 561 Неутрално

    Злосторник не, ами най-голямият злосторник в човешката история. Идеолог на тероризма и насилието и знсме на некадърната посредственост. Дълбоко мотивиран от расови комплекси враг на Христянския светоглед. Той и съветските изроди ленин, сталин и джуджето са чудовищни престъпници, довли до тргичната смърт на над 100 000 000 човешки същества.

    Долен лицемер и в смъртта си. Изрично завещал да бъде погребан в частно богаташко гробище. Далеч от пролетарските разложени. Хахахх.

    XXI век е! Електронно Правителство и Гласуване.
  70. 70 Профил на Mario Cheung Tsing Fong
    Mario Cheung Tsing Fong
    Рейтинг: 229 Неутрално

    И в името на Исус са избити много хора, но никой не иска да забрани християнството!
    Маркс трябва да се приема двояко - баланс между "Визионер или злосторник", истината винаги е по средата.

  71. 71 Профил на Mario Cheung Tsing Fong
    Mario Cheung Tsing Fong
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Бъдещето е биг тент/центризъм - само глупак може да идеализира капитализма и да не вижда проблемите му или пък да го отрича напълно. Пълното равенство е абсурд, но крайното неравенство също. Добър показател е Индексът на Джини. Богатството е хубаво нещо, но трябва да се заслужи!

  72. 72 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1183 Неутрално

    Маркс е известен с 2 основни работи- Комунистическия Манифест и Капиталът. Вчера свалих манифеста от свободния либривокс и го излушах в колата. Аудиото е около 1.5 часа и макар да е писана 1848 много малко от съдържанието на книгата не е актуално и днес. Всеки, който негодува срещу алчността и олигарсите е марксист. :))

    Не може ме накарате да чета отново Капиталът ... аз и първия път, като студентка прескачах, но в светлината на Пикети, идеята за най важната част от книгата може да се разкаже така: Хубавите работи в тоя свят са кът (scarcity), така че ако един има повече, то се налага някой друг да има по-малко, т.е икономическият живот е zero-sum game. За да има какво делиш, трябва да го произведеш, като средствата за това производство са собственост на капиталистите. А те пък използват тая си привилегирована позиция на собственост за да грабят труда на работниците, които се наемат да им работят, превръшайки го в добавена стойност. Голяма част от таядобавена стойност се трансформира в капитал посредством реинвестиране в производство и цикълът се затваря (principle of infinite accumulation). Алчността на капиталистите не им позволява да ограничат грабежа и бедните стават все по-бедни, което дестабилизира обществото. Всичко свършва с апокалипсиса на една революция.

    Пикети отбелязва, че Маркс не отчита възможността работниците да се плодят (увеличавайки броя на експлоатираните) или технологическия ръст ( и производителността им) което би могло да балансира грабежа на богатите. Китай тука е забавен пример, мисля ... или емигрантите в Германия.:)) Та според по-общия модел на Пикети бъдещето не е революция а е свят на бананови републики - малко на брой много богати и много на брой много бедни - един апокалипсис в забавено движение, дистопия.

    Прекрасна книга, тая на Пикети, горещо я препоръчвам, много по-четивна от Капиталът

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  73. 73 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Карл Маркс беше алкохолизиран демагог, който през живота си не беше стъпвал във фабрика и който живееше първо на гърба на жена си, а после на приятеля си Енгелс. Създател на гнусната комунистическа идеология, която неговите приемници престъпници като Ленин и Сталин превърнаха в оправдание на най масовите репресии в Европа и в света през 20 век. Вечен позор !

  74. 74 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    До коментар [#71] от "Mario Cheung Tsing Fong":

    Нерде Ямбол, нерде Стамбол. В името на този гнусен козел, бяха избити 20 милиона само в СССР, да не говорим за избитите в Източна Европа и Китай и това не стана през Средните векове а през 20 век.

  75. 75 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    До коментар [#65] от "Хи-хи":

    Маркс е плагиат и мошеник, а Ленин -германски шпионин , избил милиони невинни руснаци.

  76. 76 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Основната болест на Европа, е че продължава да флиртува с комунистическата идеология, вместо да я осъди както нацистката. Да ми честваш един мошеник, вдъхновил една античовешка и фалшива идеология и да му издигаш паметник е позор.

  77. 77 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    До коментар [#21] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Началото на социалния капитализъм е поставено от Бисмарк , не от Маркс.

  78. 78 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    В статията не пише, че парите са статуята са дадени от Китай. Кметът на Трир е от онези западни "полезни идиоти", които са готови да се продадат на всеки. На германците не им стигна Путин, а сега си слагат и китайска примка на шията.

  79. 79 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Падението на дядо Юнкер продължава. След възхвалите за Фидел Кастро по повод на смъртта на диктатора, днес се опитал да оправдае Маркс, че не бил отговорен за престъпленията извършени в негово име.

  80. 80 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    До коментар [#52] от "eti mehter":

    А другарят ти Ердоган затова ли ги гони всеки Първи май от площадите в Истанбул.

  81. 81 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3164 Неутрално

    Маркс е създател на идеята за класовата омраза, за омразата към успелия и богатия. Ето защо той носи морална отговорност за това, което извършиха неговите уродливи последователи.


  82. 82 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1905 Неутрално

    До коментар [#75] от "antonio_vivaldi":

    Капитализмът по негово време не е бил по-малко античовешки. Затова и ком. идеология намира почва. За всичко си има причинно-следствени връзки. Тъй че по-кротко и малко по-обективно.

  83. 83 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 867 Неутрално

    До коментар [#7] от "realguru":

    Библията устоява само в сферата на морала. От към космогония е далеч от истината. Маркс е важен с това, че ускори процеса на еволюция на капитализма. И вреден с това, че породи чудовища като Ленин и Сталин - опорочили чрез революция идеята за по-справедливо общество.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK