Европарламентът окончателно одобри новите правила за командированите работници

Европарламентът окончателно одобри новите правила за командированите работници

© Юлия Лазарова



Работниците, временно командировани в друга държава на Европейския съюз, ще трябва да получават еднакво заплащане за еднаква работа на едно и също място според нов проект, приет от Европейския парламент във вторник, предаде пресслужбата на институцията.


Новите правила, които бяха приети с 456 гласа "за" срещу 147 "против" и 49 въздържали се, имат за цел да осигурят по-добра защита на командированите работници и справедлива конкуренция за компаниите.


Справедливо заплащане


Според одобрения текст трудовото законодателството в държавата домакин трябва да важи за командированите работници. В допълнение на правните разпоредби държавите членки могат да приложат широки представителни регионални или секторни колективни споразумения. Досега това се прилагаше само в строителния сектор.


Подобряване на условията




Разходите за път и настаняване трябва да бъдат поети от работодателя, а не да се удържат от заплатата на служителите. Работодателите също трябва да осигурят достойни условия за настаняване в съответствие с националното законодателство.


Продължителност


Максималният период за командировка е 12 месеца, като тя може да бъде удължена с шест месеца. Работникът може да продължи да работи в държавата от ЕС, в която е командирован, но след този период работните условия ще съответстват на трудовото законодателство в държавата домакин.


Защита срещу измами


В случай на измамна командировка, т.нар. фирми - пощенски кутии, държавите членки трябва да съдействат за осигуряването на защита на командирования работник, поне съгласно условията от Директивата за командироването на работници.


Международен пътен превоз


Новите елементи от реформата на директивата ще бъдат приложени в транспортния сектор, щом специалното законодателство за сектора, което включва пакет "Мобилност", влезе в сила. Дотогава версията от 1996 г. на директивата продължава да бъде приложима.


Държавите - членки на ЕС, имат две години, за да транспонират и приложат правилата в тяхното национално законодателство.


Около половината командировани българи отиват в Германия


Командирован работник е някой, изпратен от работодателя си да извърши дейност в друга държава от ЕС за определен период от време.


През 2016 г. в ЕС е имало 2.3 млн. командировани работници, като техният брой е нараснал с близо 70 на сто от 2010 година. От всички командировани работници 45% са заети в строителството, 24% - в други отрасли на промишлеността, 29.4% - в услугите, а 1.5% - в селското стопанство и риболова.


В страните от Западна Европа са изпратени 83 на сто от всички командировани служители. Най-много командировани работници има в Германия, Франция и Белгия (около половината от всички изпратени работници). Най-много работници се командироват от Полша, Германия и Словения. България изпраща значително повече командировани работници, отколкото посреща. Около половината от командированите българи отиват в Германия, сочат данни на Европарламента, цитирани от БТА.

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xmm
    xmm
    Рейтинг: 1203 Весело

    Блазя им на командированите в България!-:)

  2. 2 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 788 Неутрално

    Европейски шамар. Това ще засегне хляба на доста български семейства. Франсетата наложиха с натиск протекционизма си и удариха по-свободните икономики в Източна Европа. Пак двоен стандарт и лобизъм в Брюксел, нищо ново.

    Интересно доколко гъвкаво може да приложим тази директива (такъв въпрос е над нивото на нашите журналисти).

  3. 3 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    Сега ще слушаме работодателски вопли.

  4. 4 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 3016 Неутрално

    Пакета "мобилност" за транспорта ще влезе в сила след 2 години, но дотогава не виждам как правителството ще защити исканията на нашите превозвачи. Очакват ни сътресения в транспортния бранш.

  5. 5 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2586 Неутрално

    Който не желае или не може да спазва новите европейски правила не заслужава да е в бизнеса, защото с дейността си създава повече вреда, отколкото полза.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  6. 6 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1846 Неутрално

    Много съм доволен. Командированите ще имат човешки условия, а така наречените български “менаджери” ще скимтят. Кеф

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    Европейски шамар. Това ще засегне хляба на доста български семейства. Франсетата наложиха с натиск протекционизма си и удариха по-свободните икономики в Източна Европа. Пак двоен стандарт и лобизъм в Брюксел, нищо ново.Интересно доколко гъвкаво може да приложим тази директива (такъв въпрос е над нивото на нашите журналисти).
    —цитат от коментар 2 на 12345


    Явно въобще не сте запознат с материята. Шамара е тези, който осигуряват на минимална заплата и плащат само командировъчни.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1888 Разстроено

    Чета заглавията отпреди 2-3 седмици:
    "Правителството застава зад исканията на българските превозвачи"
    Тогава нямах представа колко буквално трябва да се разбира това "зад"...

  9. 9 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    Който не желае или не може да спазва новите европейски правила не заслужава да е в бизнеса, защото с дейността си създава повече вреда, отколкото полза.
    —цитат от коментар 5 на Боян Таксиров


    В строителният бранш от години се работи по тези правила. Ежемесечни проверки на какви суми се осигуряват командированите, регулярни посещения от местните синдикати по обектите и т.н. Когато се установи нарушение (волно или неволно) просто се доплаща разликата. При нежелание за съдействие на местните власти - следва съд и пак плащане.
    Новото е, че сега се включват и други браншове.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3005 Неутрално

    Добре дошли в комунизма, където държавата се бърка кой каква заплата трябва да получава. :)

    Ефектът от това ще е сериозно отрицателен. Щото минималното заплащане квото и да го правите е винаги нула (като останеш без работа). :)

  11. 11 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1489 Весело

    еее браво , това да се чува, Париж се грижи за нашите работници ,дори са накарали работодателите да им плащат разноските Това е сигурно резултат он стачките във Франция А тук някой като Гръчо и Дифендера плюеха френските профсъюзи -комунисти били ,путинови агенти били А сега ,каво стана ,нашите шофьори ще си се возят по европеиските пътища ,като се поуморят, отиват в хотела ,пият си хондската бира къпят се,лягат си и на другия ден на самолета с тобра евро и в къщи , всичко това платино от чорбаджията

    гошо
  12. 12 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3005 Неутрално

    А сега ,каво стана ,нашите шофьори ще си се возят по европеиските пътища ,като се поуморят, отиват в хотела ,пият си хондската бира къпят се,лягат си и на другия ден на самолета с тобра евро и в къщи , всичко това платино от чорбаджията
    —цитат от коментар 11 на гошо


    Или нашите шофьори остават без работа, щото няма да са конкурентноспособни. :)

  13. 13 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1489 Любопитно

    До коментар [#12] от "realguru":

    е защо

    гошо
  14. 14 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 472 Неутрално

    "Работниците, временно командировани в друга държава на Европейския съюз, ще трябва да получават еднакво заплащане за еднаква работа на едно и също място според нов проект, приет от..."

    Аз това не го разбирам. Командированите трябва да получават еднакво заплащане за еднаква работа на едно и също място - еднакво на кое/какво/кого?

  15. 15 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1489 Весело

    До коментар [#14] от "невеж":

    отиваш в Франция и получаваш колкото Французин

    гошо
  16. 16 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2371 Неутрално

    Това реципрочно ли е? Т.е. западният мениджър пратен тук да получава колкото българският си колега, да живее в панелно апратментче като него и т.н. Ако не е значи всичко е една демагогия прикриваща други цели.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  17. 17 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 472 Неутрално

    До коментар [#15] от "гошо":

    кой е референтния французин? или всички французи получават еднаква заплата за една и съща работа?

  18. 18 Профил на невеж
    невеж
    Рейтинг: 472 Неутрално
  19. 19 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1489 Весело

    До коментар [#17] от "невеж":

    еми зависи едни казват че бил тоя с 5000 евро заплата други че е този с 10 000
    За нашите шофьори е сигурно този с 10 000

    гошо
  20. 20 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 1321 Неутрално

    Победа! Робовладелците на българските шофьори победиха!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  21. 21 Профил на zie29558699
    zie29558699
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Много съм доволен. Командированите ще имат човешки условия, а така наречените български “менаджери” ще скимтят. Кеф
    —цитат от коментар 6 на danvan


    Това не се отнася за България бе, що не се събудиш, че се мери с двоен аршин????

  22. 22 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    До коментар [#21] от "zie29558699":

    Ех Саше, Сашеее ...

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10172 Гневно

    Типичен лобистки закон, приет под натиск на Макрон. Да се месиш в детайлите на нишов бизнес с регулации ...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 921 Неутрално

    Тоз ЕС става все по-комунитически.

  25. 25 Профил на pilis
    pilis
    Рейтинг: 442 Неутрално

    Въпрос-колко ще получава един специалист на Сименс например дошъл в България да монтира някакво оборудване?Подозирам ,че човекът изобщо няма да дойде.И ко праим сия,а?

  26. 26 Профил на oeg35522495
    oeg35522495
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Това не е ново. В Българското законодателство съществува такъв закон от Декември 2017.
    Аз съм работодател и командировам строителни работници в ЕС всеки ден.
    Но има един много голям проблем. Нашите данъци и осигуровки са разпределени 60/40. Например. За 100 часа работа в месеца. При условие че минималната заплата в страната домакин е 10 евро. Западно европейския работодател заплаща 1000 Евро и това е. От тези 1000 евро на западноевропееца му удържат данъците. А на нашите работодатели командирования работник струва 1200 Евро.
    При същата часова ставка. Хубаво е да спазваме европейските правила. Защото много от тях са с добро намерение. Но е важно да се адаптираме за да сме конкурентни а не просто да повтаряме като папагали.

  27. 27 Профил на nqma zna4ka koi
    nqma zna4ka koi
    Рейтинг: 863 Неутрално

    До коментар [#26] от "oeg35522495":

    Еми сега аз не съм работодател, но когато някой идва от чужда държава да върши работа се предполага, че аз не мога да я свърша сам, а не че ще я свърши по-евтино (просто няма от къде да дойде някой за по-евтино у нас). Крайно време е да се проумее, че бизнеса не се крепи на ниски възнаграждения И формулата не е - давам най-ниската цена удържам си 20% и останалото го давам на киртаците.

  28. 28 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    Сега ще слушаме работодателски вопли.
    —цитат от коментар 3 на stedim


    Няма да слушаш “работодателски вопли”, защото командировките ще намалеят с 90%. До сега имаше командировани, защото печелехме оферти заради по-ниската /но-все пак доста по-висока от БГ/ цена на труда.
    Не схващате ли, че зад уж прикритата загриженост, защитават интересите на техните фирми????

  29. 29 Профил на oeg35522495
    oeg35522495
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#27] от "nqma zna4ka koi":

    Явно цялостното Ви негативно отношение към работодателите формира мнението Ви. И пропускате да прочетете съдържанието на коментара ми. Друг пример: Български работник работи за Немска фирма и плаща данъци в Германия. Заплащането му е 10 на час и плаща данъци в Германия. Наш работник ни струва 12 на час по новите правила. В резултат нашия работник така или иначе получава по високо нетни възнаграждение и в допълнение и квартирата и командировъчните са осигурени. Негативния ефект е за Българския работодател, който има значително по големи разходи от местния. Втори негативен резултат е че така ще пострада българската данъчна система защото като намалеят командированите работници плащащи данъци в България, а ще се увеличат наетите в Германия.
    И няма нищо патриотично в това " По добре да плащам данъци в Германия от колкото в България".





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK