Богатият Люксембург - жертва на собствения си успех

Богатият Люксембург - жертва на собствения си успех

© Associated Press



Благодарение на високите заплати Люксембург привлича много трансгранични работници. Това обаче прави жилищата много скъпи, а пътищата - натоварени.


Със силна икономика и най-високата средна годишна заплата сред страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) Люксембург привлича много чуждестранни работници, повечето от които французи. Високите цени на недвижимите имоти обаче принуждават близо половината наети във Великото херцогство да живеят извън неговите граници, което предизвиква натоварване на транспортната инфраструктура.


За Анри Делесо този въпрос е до болка познат. Французинът, живеещ близо до границата, изминава за около 1 час и 15 минути 72-та километра, които делят дома му в Мец от бизнес квартала Кирхберг в столицата на Люксембург. "Преди пет години ми стигаха 45 минути от врата до врата", спомня си петдесет и няколко годишният мъж.




"Изправени сме пред своеобразна тромбоза на автомобилните и железопътни пътища", оплаква се Делесо, който е и генерален секретар на Асоциацията на пътуващите с регионални влакове между Мец и Люксембург. "(Регионалната жп) линия между Франция и Люксембург обслужва всеки ден 12 хил. пътници в едната и в другата посока", обяснява той. "В този сегмент има само един път, който се качва към Люксембург, и един, който слиза към Франция", допълва французинът.


В Люксембург са в ход строителни работи за 292 милиона евро за удвояване на пътищата между Бетембург, на юг, и френската граница, успокоява генералният директор на Люксембургските железници Марк Венглер. "Инвестирахме огромни средства в подвижния състав и увеличихме значително броя на влаковете", подчертава той пред "Франс прес".


През март Люксембург обяви, че ще вложи допълнителни 110 милиона евро в железопътната линия до Франция. Удължаване на перони, укрепване на електрическото захранване, използване на влакове с по-голям капацитет - целта е броят на пътниците по регионалната жп линия да се увеличи два пъти и половина до 2030 година.


Качество на живота


Във Франция живеят 52% от 182 000-те трансгранични работници във Великото херцогство. Люксембургският Национален статистически институт очаква броят им да се увеличи с между 72 хил. и 132 хил. до 2035 година.


"Част от трансграничните работници биха искали да се установят в страната, само за да намалят времето си за пътуване", обяснява Делесо. Но "под наем и с покупка на собствено жилище със средна за Люксембург заплата е много трудно да останете в (страната)", отбелязва той.


Средната цена на домовете, която възлиза на 729 292 евро, е три пъти по-висока, отколкото от другата страна на границата, в Лотарингия, според данни от онлайн платформата за обяви за недвижими имоти AtHome.lu.


"Тук за 80 кв.м, с включени сметки, наемът е 2100 евро", посочва Силви Дюмотие, която, след като пътува през границата 10 години, се е установила в Люксембург. "Качеството на живота е несравнимо", уверява обаче петдесетинагодишната жена. "Тук не плащам имотен данък, нито поземлен данък, няма ги всички тези данъци, които съществуват във Франция и ви товарят здраво", разказва тя.


Средната годишна заплата в Люксембург възлиза на 50 453 евро според ОИСР, т.е. с 46% по-висока отколкото във Франция.


"След известен период благодарение на Люксембург успяхме да спестим добра сума и да имаме сравнително лесен живот", спомня си Антоан Оберлендер. Компютърният специалист работил там повече от 15 години, преди да се върне във Франция. "Ако бях останал в Люксембург, щях да взимам по 2500 евро бруто повече на месец", изчислява Оберлендер, който е баща.


Според него обаче "Люксембург е капан". "Човек се вижда с много пари, но и принуден да работи в Люксембург, за да изплаща своя жилищен кредит, колата си, без да има избор да замине", обяснява той.


През 2016 година люксембургските работодатели са превели 10.6 милиарда евро на трансгранични работници, което прави от Великото херцогство третата по рода си дестинация в Европа според Евростат след Германия и Швейцария. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (47)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2118 Неутрално

    същото е положението с богатия ЕС и САЩ и нашите цигани търсещи пари без да работят и мигрантите ,търсещи също социални придобивки и пари ,що не бягат в Суадитска Арабия напр .

  2. 2 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2488 Неутрално

    "Тук не плащам имотен данък, нито поземлен данък, няма ги всички тези данъци, които съществуват във Франция и ви товарят здраво", разказва тя.

    Птиците си имат право на гнезда, а животните- на леговища.
    Човекът също би трябвало да има право на необлагаемо с данъци жилище (примерно до 150м2 ) и една голяма необлагаема нива (примерно до 50 декара).

  3. 3 Профил на xymax
    xymax
    Рейтинг: 563 Разстроено

    Живи да ги оплачеш тарикатите от Люксембург.

  4. 4 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    Е да..да си видиш фиша от яката заплата не грее за дълго.. след като я даваш за наем или плащаш с нерви и време за пътуване. Цялата система на струпване в някакви райони на огромен брой хора е глупава..и ненужна.

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  5. 5 Профил на venci4
    venci4
    Рейтинг: 1727 Неутрално

    В умален мащаб е същата ситуация със селяните работещи в София.
    Уточнявам- селяни, а не селяндури...

    Платени форумни тролчета, така ли ви възпитават на Позитано? http://prikachi.com/images/793/8000793h.jpg
  6. 6 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 707 Любопитно

    Люксембург е странна държавица, бутикова и някак изкуствено поддържана. Големите заплати се дължат на заетите в няколкото европейски и най-вече, многото банкови и финансови институции, масовото присъствие на които пък се дължи на статута му на данъчно убежище.
    Малки офис сгради с по десетина стаи, в които клечат адвокати и търговски представители, а отпред табло с няколкостотин фирми, регистрирани на същия адрес. Пощенска кутия за ниски данъци.
    Ако ЕС тръгне да изравнява данъчните режими на страните-членки, Люксембург оттича в канала. Не произвеждат нищо, не предлагат нищо освен високоспециализирани услуги - банкови, финансови, юридически, напоследък и ИТ...
    А около тези с големите заплати са се наредили кръгове обслужващ персонал от цяла Европа - домашни помощнички, детегледачки, продавачки, шофьори, бачкатори всякакви за нежелана от местните работа.
    Май градският транспорт за тях беше безплатен.

    Imagination is as important as knowledge.
  7. 7 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    Французите станали гастарбайтери ;)
    Всеки е тарикат - иска голяма заплата ама да не плаща данъци , наеми и пътуване до работа.

    California Über Alles
  8. 8 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1703 Весело

    До коментар [#2] от "balgariez":И едно безплатно Ферари)))))))

  9. 9 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1703 Весело

    Ами тоя какво се оплаква,изминавал 75 км(48мили)за час и 10-15 Мин!!!!Баси щастливеца,жена ми ходи до работа 23км(15 мили) за час и половина понякога!!И това без никаква надежда да се подобри!

  10. 10 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3892 Любопитно

    Е, както пише в статията властите в Люксембург не спят, а правят нова ЖП инфраструктура, която да поеме увеличеният пътникопоток с Франция.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9691 Неутрално

    Условията правят средата. А средата създава търсене. Люксембург продължава да е търсена дестинация заради условията и средата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на Aldi Mitov
    Aldi Mitov
    Рейтинг: 868 Неутрално

    Ох горките, направо ми е жал за драмите им. Да им пратим 30% от бвп-то на България за да ги компенсираме, че пътуват до работа 20-30 мин повече?

  14. 14 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1906 Неутрално

    Дали в Европа или по света, това е нещо което отдавна съществува, хората си търсят място, където техния труд се заплаща по-добре и където техния живот, би бил по-добър. Това са сериозни мотиви и процеса по същество си е естествен, въпреки че някои смятат че глобализацията е нещо, дето е измислено и едва ли не създадено от някакви хора, т.н. конспиративни теории.
    От как свят светува, такова движение, било за търговия било за по-добри условия и доходи го е имало - какво е търсил Марко Поло, та и до днес говорим за пътя на коприната. Защо са си рискували живота мореплаватели, като Колумб. Тези неща са се случвали и много по-рано, просто не са така добре документирани.
    Работа, бизнес всякакви търговия.

  15. 15 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 973 Неутрално

    До коментар [#2] от "balgariez":

    Но пък трябва да ти осигурят и инфраструктура до вас, да ремонтират пътя, да има осветление и т.н., нали?

  16. 16 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2338 Неутрално

    Господ правилно е разпределил благата-където бирата е евтина, заплатите са малки, другаде вземаш крезовска заплата, но бирата е златна, а наемът 800 Е месечно. Начи, колкото и да се натягаш с честен труд, кантарът рядко се накланя в твоя полза. Затова големите богатства идват от тъмните времена на пирати, разбойници и контрабандисти, макар и тяхната да не е лесна. Преди няколко години в нашия блок се появи симпатичен мъж на средна възраст. Рано сутрин палеше джипа си и изчезваше в неизвестна посока. Вечер се прибираше късно. Носеше особен работен комбинезон, подобен на пилот от Ф1, украсен с някакви фирмени етикети. Оказа се, че пича работи в Букурещ и всяка сутрин минава Дунава по моста. Някакъв рядък специалист с висока кфалификация, високо заплащане и можеше да си позволи и висок стандарт на живот. Но мина време и се отказа поради ТИР трафика на моста, разправии с румънците на КПП-то, а също и поради високите наеми в Букурещ и Гюргево след като те надушат, че си българин и бачкаш не кво да е. Това са си скачени съдове, обществени взаимоотношения, не само в Люксембург.

  17. 17 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Тук за 80 кв.м, с включени сметки, наемът е 2100 евро", "Тук не плащам имотен данък, нито поземлен данък

    Тъпа офка - ми ти нямаш собственост в Люксембург , кви имотни данъци нали си под наем????

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  18. 18 Профил на kraptchev
    kraptchev
    Рейтинг: 226 Весело

    Люксембург е много приятно място за живеене - тук съм от 2 години. Въпреки, че е малка държава, стандарта на живот наистина е висок (т.е. Не само цените са високи но и това, което получаваш срещу платените си данъци). Наемите наистина са високи (сравнено с реалността в България) но със сигурност човек получава несравнимо по-висок стандарт след като се тегли чертата между приходи и разходи спрямо други държави. Имам много колеги, които предпочиатат да живеят в близки градове във Франция и Германия, където наемите са значително по-ниски. Интересен щрих е, че за разлика от БГ рефрена “Няма средства” Люксембург е богата държава (вижте само стотиците милиони, които се харчат за ЖП транспорт) и инвестират сериозно в понякога наивни проекти (300 милиона евро за Добив на полезни изкопаеми от космоса). И малко от веселата страна - богата държава, но малка по мащаб което води до весели парадокси като този, че първият трамвай в столицата заработи едва - миналата година :-) Тази седмица се празнува пускането на нови 3 спирки :-)

  19. 19 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3581 Неутрално

    До коментар [#9] от "angeles":

    В София често в едната посока до работното място се пътува с градски транспорт около час.

  20. 20 Профил на Психонавт
    Психонавт
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Фирмата ни има офис и практикува същата практика. Колега изпратен командировка там спи във Франция и с кола под наем пътува до офиса.Ако не се лъжа плащаха и паркинг около 30-35е на ден.

    ЗАКОН ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА КОМУНИСТИЧЕСКИЯ РЕЖИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ПРЕСТЪПЕН Обн. ДВ. бр.37 от 5 Май 2000г. - http://lex.bg/laws/ldoc/2134920192
  21. 21 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    "Тук не плащам имотен данък, нито поземлен данък, няма ги всички тези данъци, които съществуват във Франция и ви товарят здраво", разказва тя.Птиците си имат право на гнезда, а животните- на леговища.Човекът също би трябвало да има право на необлагаемо с данъци жилище (примерно до 150м2 ) и една голяма необлагаема нива (примерно до 50 декара).
    —цитат от коментар 2 на balgariez


    В модерната либерастия големите ниви, не се облагат с данъци, напротив гледат да вземат от бедните за да им плащат субсидии, същото е и с големите небостъргачи, молове.бизнес паркове и т.н. мега имоти , които на всякъде в ЕС минават през закони подобни на нашия колониален ЗНИ за да може да има повече гратис за инвеститорите които създават проблеми с трафика и неприятности на населението което преди това е живяло спокойно.
    Никак не е случайно ,че чичко Жан-Клод Юнкер е инсталиран в ЕС от люксембургските финансови анархисти!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  22. 22 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2980 Неутрално

    Живи да ги оплачеш тарикатите от Люксембург.
    —цитат от коментар 3 на xymax

    Горките с техните скромни заплати за 2-3 години изкарват колко наша учителка за 30-40 години стаж!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  23. 23 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 2146 Неутрално

    Скъпо ще е разбира се, само замъци на снимката. Това си е живот като на принцове и принцеси.

  24. 24 Профил на Огнян Тодоров
    Огнян Тодоров
    Рейтинг: 717 Неутрално

    До коментар [#9] от "angeles":

    Брато,не знам къде си,ама не и завиждам на жена ти.Това да караш в трафик е ужасна работа.

  25. 25 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1457 Неутрално
  26. 26 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1378 Неутрално

    Винаги се оплакват французите. Защо не се оплакват немците. Като тръгнеш сутрин от Люксембург за Метс и действително насреща е задръстване от хиляди коли и поне 4-5 км. дълго. Да, ама колите са повечето с по един човек вътре. Да, ама Люксембург храни тоя иначе неособено богат район на Франция и той стана добър район. Колкото до това, че било задръстено вече, това е така защото повечето хора, все пак решават да останат в Люксембург. Реално, габровските сметки на тия които всеки ден си пътуват по два пъти, са си техен проблем. Лошото е, че тия хора задръстват с коли подстъпите към града, а така пречат на хората , които пътуват от другите села/условно казано/ и градчета, но от самия Люксембург. Другото е, че постепенно градът нараства и има нужда не само от трамвай, а от метро, понеже темповете на заселване са високи. В Люксембург освен французи, идват май и доста белгийци, със сигурност немци. Но действително стандарта на живот е по- добър от френския и няма малцинства и гета, което е предимство. Тук говорят за града Люксембург, понеже ако искат по- спокоен град да ходят да работят във втория по големина град - Еш сюр Алцет. Там ще са си по- като във Франция- с по ниски заплати, по- ниски наеми и доста цветнокожи.

  27. 27 Профил на THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT
    Рейтинг: 1346 Разстроено

    До коментар [#6] от "Columbus":

    Ако ЕС тръгне да изравнява данъчните режими на страните-членки ...

    Имайте повече вяра в Брюскел - там сериозно са се заели да ИЗРАВНЯВАТ ;)
    Преди 28 години изглеждаше, че соц-експеримента си отива безвъзвратно - но явно на много хора свободата (политическа и иконимичска) им се вижда прекалено рисковано занимание.

    #killwhitey
  28. 28 Профил на Сидо
    Сидо
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#9] от "angeles":

    Да отива там....

    Сидо
  29. 29 Профил на jalal_al_din
    jalal_al_din
    Рейтинг: 484 Любопитно

    Хич не си е жертва на успеха. Малко задръстено стана напоследък, но се работи по проблема.

    Преди 30 години по хубъли беше, когато местните ходеха по Франция на бач и града си изглеждаше като скучно село.

    Сега стандарта е висок. Алкохола и бензина по евтини от Бг. Храната почти на същата цена. Вижте сайта на техният лидл. За качество да не говорим.

    Развива се държавата. Няма мутри и тем подобна сган да краде като за последно.

    Те така.

  30. 30 Профил на anton83
    anton83
    Рейтинг: 718 Неутрално

    До коментар [#6] от "Columbus":

    Ами не си съвсем прав. До средата на 90те в Люксембург на основата на техни залежи има мощна черна металургия. А сега са привлечени множество компании от реалното производство. То и тия стотици хиляди външния работници няма как само да седят в офиси. Например гудйър произвежда там гуми.

  31. 31 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1900 Неутрално

    До коментар [#29] от "jalal_al_din":

    Сега стандарта е висок. Алкохола и бензина по евтини от Бг. Храната почти на същата цена. Вижте сайта на техният лидл. За качество да не говорим.Развива се държавата. Няма мутри и тем подобна сган да краде като за последно.Те така.
    —цитат от коментар 29 на jalal_al_din


    Мдаа, за българина цените на алкохола и бензина са критерии, а най вече... Негово Височество... Лидл!
    Щом няма и мутри.... Екстра, там сме :))))

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  32. 32 Профил на Ох леле
    Ох леле
    Рейтинг: 613 Неутрално
  33. 33 Профил на Ох леле
    Ох леле
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Селанин отдавна не означва земеделец и животновъд, така че е все тая дали ще ги наречеш селяндури, то е същото.

  34. 34 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 3892 Любопитно

    До коментар [#24] от "Огнян Тодоров":

    В някое от предградията на Лос Анджелис е. От там и никнейма му. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8472 Неутрално

    Горките, живи да ги оплачеш.

  36. 36 Профил на mop36557620
    mop36557620
    Рейтинг: 1169 Весело

    А уж Русия беше богата на всякакви ресурси, нали ;)
    Е кво стана - едно градче е хиляди пъти по-богато от голямата Русия, дето всичко си имала :)))))))

  37. 37 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2662 Неутрално

    Ами тоя какво се оплаква,изминавал 75 км(48мили)за час и 10-15 Мин!!!!Баси щастливеца,жена ми ходи до работа 23км(15 мили) за час и половина понякога!!И това без никаква надежда да се подобри!
    —цитат от коментар 9 на angeles


    Точно това щях да кажа и аз. Карам всеки ден от и до работа от 45 мин до 1 час, а разстоянието е само 10 мили.

    Не са виждали в Люксембург лосанджелиски трафик.

  38. 38 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2662 Весело

    До коментар [#24] от "Огнян Тодоров":В някое от предградията на Лос Анджелис е. От там и никнейма му. :-)
    —цитат от коментар 34 на Иво


    В Лос Анджелис всичко е предградия.

  39. 39 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2662 Весело

    До коментар [#9] от "angeles":Брато,не знам къде си,ама не и завиждам на жена ти.Това да караш в трафик е ужасна работа.
    —цитат от коментар 24 на Огнян Тодоров


    Свиква се. Седиш си в колата, слушаш си музика или някоя аудио книга, говориш си с приятели по телефона.

  40. 40 Профил на Pandipool
    Pandipool
    Рейтинг: 973 Неутрално

    До коментар [#22] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    А тея учителки пък за 2-3 години изкарват повече от колкото средната заплата във Венецуела за 30-40 години стаж!

    Не сравнявай само едно нещо..

  41. 41 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Люксембург - жертва на собствения си фашизъм и глобализъм! Да не забравяме че председателя на фашисткия ЕС е от Люксембург!

    Не на глобалистите и глобуса!
  42. 42 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 683 Неутрално

    Па кой ги кара да живеят там.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  43. 43 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2422 Неутрално

    Люксембург, лихтенщайн, монако. Данъчен рай. Каква икономика? Регистрирани там фирми заради данъчните облекчения. Няма ли ги, омитат се на секундата!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  44. 44 Профил на onesickbastard
    onesickbastard
    Рейтинг: 268 Весело

    Люксембург, лихтенщайн, монако. Данъчен рай. Каква икономика? Регистрирани там фирми заради данъчните облекчения. Няма ли ги, омитат се на секундата!
    —цитат от коментар 43 на султана глаушева


    Абсолютно.
    Няма ги нашите мутри, но затова пък там са повечето мутри с бели якички, които обслужват де що има диктатор, наркобарон, мафиот и отрепка от целия свят.
    Не намирам голяма разлика между първите и вторите.
    И защо да плъщат данъци, като са заобиколени от социални държави като Германия, Франция и Белгия, които им осигуряват безвъзмездно защита, обучени кадри и инвестиции.
    Иначе, ако ЕС затегне правилата за данъчните убежища и прането на пари и великия Люксембург ще се превърне във Фукушима, ама след аварията :)

  45. 45 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 2987 Неутрално

    Е, както пише в статията властите в Люксембург не спят, а правят нова ЖП инфраструктура, която да поеме увеличеният пътникопоток с Франция.
    —цитат от коментар 10 на Иво


    В Люксембург акцизите върху горивата са като нашите, съответно и цените са реално същите. На границата с Германия са построени страхотни бензиностанции - с по 50 колонки. Стотици германски автомобили пресичат границата само за да заредят с евтино люксембургско гориво. Нещо подобно могат да направят Лукойл на границата с Гърция и Турция, но по-лесно е да доят бг съгражданите си

  46. 46 Профил на dream_er
    dream_er
    Рейтинг: 111 Неутрално

    [quote#39:"FourOhFive"][/quote]

    Направо идилия, още малко ще започнем да ви завиждаме ние, които
    живеем в истинската Америка.:)))

  47. 47 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 856 Неутрално

    Нещо подобно могат да направят Лукойл на границата с Гърция и Турция,


    Не могат - има паспортен режим, като се струпат 20 автомобила- чакането става час.

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK