Съд в Люксембург реши пътници да получат обезщетение заради стачка, отменила полета им

Съд в Люксембург реши пътници да получат обезщетение заради стачка, отменила полета им

© Надежда Чипева, Капитал



Люксембургски съд реши, че авиокомпания "Луфтханза" трябва да изплати обезщетение от по 250 евро на двама пътници, чийто полет е бил отменен заради стачка през октомври 2016 г., съобщи Европейският потребителски център.


Според съда авиопревозвачът не може да претендира, че става дума за извънредни обстоятелства. Това е второ подобно решение за последните месеци. Досега стачките на персонала на авиопревозвачите се смятаха за "извънредна ситуация", което според Регламент 261, освобождава търговеца да изплаща обезщетение.


Случаят


През октомври 2016 г. пилотите на "Луфтханза" стачкуваха. Това доведе до отмяна на полет от Люксембург към Осло. Пътниците бяха пренасочени към друг полет, който след това закъсня повече от три часа.




Двама потребители се оплакваха първо на авиокомпанията, а след това и на Европейския потребителски център в Люксембург. Мрежата на Европейските потребителски центрове не успя да постигне доброволно извънсъдебно решение на спора с авиокомпанията. Поради това жалбоподателите се оплакаха в съда, като използваха Европейската процедура за искове с малък материален интерес.


Решение със "знаков ефект"


Люксембургският съд смята, че обявената стачка, за която работодателят авиокомпания е уведомен, не е извънредно обстоятелство според Регламент EC/261/2004 (отказан достъп до борда на самолета, отменени полети и големи закъснения). Поради това авиокомпанията е задължена да изплати обезщетение на ищците, които са били засегнати от отмяната на полета, съответно закъснението на другия полет.


Решението на съда в Люксембург се основава на решението на Европейския съд от април 2018 г., който се произнесе, че спонтанната стачка на авиокомпанията TUIfly също не може да се квалифицира като извънредно обстоятелство.


Дълъг дебат


В момента юристите в Европа се питат дали авиокомпаниите трябва да плащат компенсация или не. С това решение имаме отговор за Люксембург и се надяваме, че то ще има знаков ефект и върху други европейски юрисдикции, коментира Карин Базенах, директор на Европейския потребителски център в Люксембург.


Дали стачката представлява извънредно обстоятелство, е обект на дългогодишен правен дебат. Двете съдебни решения обаче дават допълнителен коз в ръцете на пътниците, добави Игнат Арсенов, директор на центъра България.


В момента заради стачка на "Райънер" са отменени редица полети. Повече четете тук.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 1034 Неутрално

    Добро решение за потребителите. Лошо за авиокомпаниите, но поне има предвидимост. Ще добави няколко цента върху цената на средния билет.

  2. 2 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    Няма логика пътникът да плаща за стачка, която той не може да спре. Стачкува се срещу работодателя, не срещу клиента.

  3. 3 Профил на bnb39573998
    bnb39573998
    Рейтинг: 134 Неутрално

    Много добро решение. Аз не знам да има стачка, за която работниците да не са предупредили поне няколко дни, даже седмица предварително. За какви извънредни обстоятелства говорим в случая?

  4. 4 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2152 Весело

    ама то сама двама ли са пострадалите

    гошо
  5. 5 Профил на borislav73
    borislav73
    Рейтинг: 12 Неутрално

    Ами аз също бях забравен от Луфтханза в Испания от същата тази стачка през ноември 2016. Тогава моя адвокат ми каза че нямам право на обезщетение. Някой дали има идея кой може да се ангажира с моя случай срещу обичайните 20% от получената сума?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK