
© Reuters
За пилотите на "Райънер" няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе. И не само това. Стачката в голямата нискотарифна авиокомпания хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите, пише "Дойче веле".
Днес си в Ню Йорк, утре – в Банкок. Преспиваш в луксозни хотели, а приятна компания ти правят обикновено младички стюардеси. Това отколешно клише за професията на пилота все още не е съвсем отмряло. Реалностите обаче бързо го изпреварват.
Днес вече наблюдаваме една почти пролетаризирана пилотска професия, където най-вече младите хора затъват в огромни дългове, преследвайки мечтите си за полет в небето. Те обикновено са принудени сами да си плащат обучението, а после трудно си намират постоянна работа в някоя авиокомпания. Проблемът им е голям, дълговете - още по-големи – често пъти над 150 хиляди евро.
"Плащай, за да летиш"
Млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, а практическият им опит се изчерпва със симулатора и с управлението на някой малък спортен самолет, все по-често са принудени дори да си плащат, за да седнат на мястото на помощник-пилота в голяма пътническа машина редом с опитен колега. Само по този начин те могат да получат съответния лиценз за управление на "Боинг-737", което пък е предпоставка за кариера като пилот на пътнически самолет. Запознати със ситуацията в "Райънер" твърдят, че и там все по-често се практикува моделът "плащай, за да летиш". Младите пилоти не само че не получават пари за работата си като помощници, а и трябва сами да си плащат за подобна възможност.
Пилотската професия е единствената, която начинаещите си "купуват" срещу много пари и после години наред живеят на ръба на фалита. Чудно ли е тогава, че тя вече изобщо не е тъй привлекателна, както беше - особено като се има предвид, че в областта на комуникациите или на финансите младите хора могат да изкарват много повече пари.
А пилотите на "Райънер" – най-голямата авиокомпания в Европа, която миналата година обслужи 128 милиона пътници – са в особено тежко положение. Една от най-големите нискотарифни компании в света се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели. Тяхното огорчение се трупа вече от години и най-после се изля в голяма пилотска стачка.
Напоследък пилотите и без това масово напускат компанията. Твърди се, че само през миналата година фуражките са си взели 700 пилоти. "Не съм изненадан", казва Джеймс Аткинсън, който от 2006 до 2014 г. е пилотирал боинги на "Райънер", а днес работи за една китайска авиокомпания и получава доста повече пари.
Според германския синдикат на пилотите "Кокпит" началната пилотска заплата в "Райънер" е около 25-30 хиляди евро годишно – преди данъци. След пет години стаж помощник-пилотите могат да стигнат до 70 хиляди годишно, а опитните първи пилоти изкарват до 130 хиляди евро на година. Китайски авиокомпании плащат на опитните пилоти до 300 хиляди евро годишно, а и фирмените условия обикновено са значително по-добри. Защото на международния трудов пазар има излишък от млади помощник-пилоти и недостиг на опитни капитани.
Според фирмената стратегия на "Райънер" в Европа персоналът е разпределен в около 80 бази – от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър. В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, така че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена и тъкмо в резултат от нея персоналът дълги години не можеше да се организира и да защити правата си.
Трудови договори с повече права
Ето защо едно от най-важните искания на пилотите е да получат трудови договори при еднакви условия. Те са особено недоволни и от факта, че за разлика от повечето други авиокомпании "Райънер" им заплаща единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.
Джеймс Аткинсън разказва: "В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънер", където в момента липсвал персонал. Така понякога съм имал тежки петдневни смени, след които на собствени разноски е трябвало да се прибирам обратно в собствената си база. Това направо те съсипва." Тъкмо този пинг-понг от непредсказуеми премествания между базите сега е в центъра на критиката, която огласяват пилотите. Да не говорим пък за абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият. "Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода – купувай си я", казва Аткинсън.
Гарван
Рейтинг: 917 НеутралноЗлатните години в авиацията са минало, което надали ще се върне отново.
koko65bg
Рейтинг: 902 НеутралноАбе тези в управителния съвет на ,,Райънер" да не би да са завършили АОНСУ?
dedoliben
Рейтинг: 2550 РазстроеноНевидимата ръка на пазара намества всеки на мястото му.
"Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис IIIЕдно време да си магазинер,барман,келнер,шофьор в СОМАТ ехеееее.
Просто хората и тук и там неискат да разберът че не ние ще забогатеем като тях а те ще обеднеят като нас.
Времето когато мъжът работеше мама домакинсваше децата растяха и учеха.
Живееха в собствен дом и караха лични коли.
Нямаха дългове и ипотеки.
И това всичко от една единствена заплата безвъзвратно отмина.
dasho
Рейтинг: 623 НеутралноПилотската професия не е единствената, за чието обучение и старт се плаща много. Сещам се за зъболекари и психотерапевти например, които учат много по-дълго, плащат си не само обучението и оборудването, но и правото да закупят нечия практика и цените започват от 150 000 евро. След това не се пенсионират по-рано. За супервизия също се плащат по 80-100 евро на час, то е подобно на платеното летене с опитните пилоти.
olga_kokoshkina
Рейтинг: 620 НеутралноИмето на компанията е Ryanair. "Ер" е па руски и не означава същото като "аir".
Viva la Evolution
Рейтинг: 1554 НеутралноПрепечатвайте българските статии в Дойче Веле, че немските обикновенно са левичарска помия.
Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "BlueBoss
Рейтинг: 410 НеутралноМайкъл Лиъри (CEO нса Райънеър) влязъл в един бари и гледа: Пинта бира - 1 паунд. Поискал една, но бармана го попитал има ли си чаша? Не - казал Лиъри... Е - ако ползвате наша чаша бирата е 4 паунда. Платил си той 4 паунда, взел си бирата и решил да седне на една маса... Имате ли онлайн резервазия ? - попитал бармана. Не - отново отговорил Лиъри. Ами без онлайн резервация е 10 паунда мястото... Платил си пак и седнал. Поискал менюто и решил да си поръча фиш'н чипс. Имате ли онлайн поръчка? ... Не... :( Ами тогава без онлай поръчка е 20 паунда....
Ей това е Райънеър и изобщо не ме учидва, че пилотите са в подобно положение. Хубавите стюардеси избягаха в арабските авиокомпании, а тук останаха тези пред пенсия. Веднъж Луфтханза имаше почти 3 часа закъснение от Мюнхен заради липса на стюардеси да окомплектоват бройката и дойдоха едни бабки, дето сигурно са летели по времето на Берлинския мост :)
penetrating
Рейтинг: 5947 НеутралноВеднъж съм летял на Райен Еър, не смятам че ще повторя. Само, че само така могат да растат агресивно и успешно. Въпросът е доколко е устойчиво...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbertvassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноВъзможно е да греша, но написаното ми се струва невярно. Има в световен мащаб недостиг на пилоти! Появиха се десетки нови авиокомпании. Старите и те отварят много нови маршрути. Купуват се стотици нови самолети годишно. А пилоти няма! Вярно е, че моят опит не е критерий, защото летя често и много, но за по-молко от година ми отмениха четири полета (само традиционни компании, а не нискотарифни) поради неокомплектован екипаж. Еър Франс - 1. Кения Еъруейз - 2. Етиопиън - 1.
tucker case
Рейтинг: 1041 Веселоайде малко по-полека с разходите от 150 000... добро пилотско училище е 60-80 хиляди, а 1000-1500-те часа нужни да аплайнат за еърлайн пилот ги правят за около година като платени инструктори след като завършат училището...
Now what's a few miles between the beauty and the beast...dgerald
Рейтинг: 839 НеутралноКаква ирония само - Китайска компания плаща в пъти повече от ирландска!?!
Killing Joke
Рейтинг: 641 НеутралноАко това за 25-30 хиляди евро годишно преди данъци е вярно, е пълен смях.
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#11] от "dgerald":
Не виждам никаква ирония. Китайският пазар на авиопътувания е поне 10 пъти по-голям от европейския. Броят на населението е несъизмерим дори и при само 10% китайци, които могат да си позволят да летят.
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#12] от "Killing Joke":
И на мен не ми се вярва €2500 / месец!
niakoi_si
Рейтинг: 696 НеутралноДо коментар [#1] от "Гарван":
Глупости, простомсе търсят пилот с нальот. Имам познати, дето си избират за коя компания да работят и доста ги глезят да ги примамят. Просто пилот стана модерна професия, има доста младоци, които могат да бъдат експлоатирани от такива като Раянеър. Който издържи и е читав, после го чака доста добре платена служба. Трябва да натрупа актив обаче. Като във всяка друга професия.
Пипера е много лют
Рейтинг: 753 НеутралноДо коментар [#9] от "vassilun":
седеньето го зголемува задникотОхо, един приятел беше летял с Кенийците и беше ужасен - беше се заклел да не повтори.
Пипера е много лют
Рейтинг: 753 НеутралноДо коментар [#12] от "Killing Joke":
седеньето го зголемува задникотТова са млади пилоти, ”бомбета” - завършили току-що школи за обучение. Докато натрупа реални 500-1000 часа е зор, още повече, че трябва да започне веднага да лети, за да не загуби натренираност, щото после е по-сложно. И Райънер използват това - предлагат тия начални 500-1000 часа за пари. Втория пилот плаща повече от пътниците, хаха.
balgariez
Рейтинг: 359 Неутрално"Стачката....хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите.
...се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели.
...абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият...
...В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънер"
Въздушните каруцари трябва да изчезнат от бизнеса- самото им наличие подрива статуса на гражданската авиация и доверието в нея. Бойкот !!!
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#16] от "Пипера е много лют":
Аз нямам голям избор. Кениън и Етиопиън са най-добрите в Африка. С други да летя ме е шубе.
K2
Рейтинг: 2049 НеутралноДо коментар [#14] от "vassilun":
SHADOWS of SOFIAНяма толкова малки заплати в бранша. Мога да го кажа със сигурността на личен опит
Roni
Рейтинг: 409 ВеселоДо коментар [#7] от "BlueBoss":
Гордо форумно Моше (според радиоточката де)Вицът е СТРАХОТЕН:):):) Респект:)
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДори в Югоизточна Азия и в Централна и Южна Америка прилагам един прост критерий - летя само с авиокомпании, които имат лиценз за САЩ! Рискът е доста по-малък. Този критерий не аз го открих. Компанията ми плаща служебни полети само с лицензирани за САЩ авиокомпании. Без значение дали летя от Мианма (прекрасна страна) до Индонезия или от Хаити до Коста Рика.
хм
Рейтинг: 995 ВеселоВсе едно чета работническо дело за грижите на потните трактористи.
Всеки иска да е цар, но местата са силно ограничени.
Ако пък им е толкова зор за фри минерална вода и кафе - избират си някой офис и са готови.
Иначе почти във всяка професия се търсят хора с опит и намирам за съвсем нормално да си плащат за да го трупат. Щом си намират пилоти и не е незаконно/неморално ...
Всеки човек с професия е бил в подобна ситуация - или е бил на стаж, или е помагал на по-старши за да трупа ценен опит. Една приятелка дори (това вече е екстремно) работи 2г без пари за да стане шефче. е не стана, но това е друга история.
Знаете ли примерно как се трупа опит в медицината ? труп, труп, труп ... :-)
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#20] от "КА2":
И аз това казвам! Не бих се качил на борда, ако зная, че пилотът изкарва само €2500 на месец! Напрежетието и уменията, които се изискват са огромни и трябва да бъдат подходящо заплатени. Дори мисля, че трябва да има възрастова граница от (да речем) 55 години заради необходимостта от бърза реакция при кризисна ситуация.
Роси
Рейтинг: 8495 НеутралноАми стига са намалявали билетите. Те са направо смешни.
truly
Рейтинг: 862 НеутралноИ Райън, и Уиз не струват. Ни смело може да добавите Еър Франс, а в последно време не знате и Луфтханза къде ше ви зареже. Виж, в Азия, почти няма къде да сбъркате - страхотни авиокомпании!
bobyb
Рейтинг: 1079 Неутралноhttps://en.wikipedia.org/wiki/Chesley_Sullenberger
Този пич беше на 58 когато приводни самолета в река Хъдзън.
Гарван
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#24] от "vassilun": Колега такъв е пазарът на труда. Ко-пилотите получават наистина толкова. Ето примерно свободни позиции със стартови годишни заплати в Австрия.http://www.austrianaviation.net/jobs/. Имайте в предвид, че заплатите в Австрия са 14. Към заплатата прибавете и доп. плащания и тогава с много усилия се докарват чисти 2000 - 2500Е. В статията правилно е написано, че живеят на ръба на фалита.
гошо
Рейтинг: 1013 НеутралноДо коментар [#8] от "penetrating":
гошозависи до къде трябва да летиш в много от случаите нямаш избор
aralambi
Рейтинг: 638 НеутралноПак някаква пропагандна статия. Държавната немска Дойче Веле ни убеждава да не летим с Райънеър, а с държавната Луфтханза.
Цени на еднопосочен полет до Мюнхен за след 1 месец ( 14 септември)
Луфтханза - 311 лева (160€)
Райънеър - София-Меминген - 40€, автобус Меминген-Мюнхен - 10€, общо 50€.
В самолета на Луфтханза ще ви дадат един минисандвич и чаша рядко кафе. Райън ще ви ги продаде за общо около 8-10€.
Познайте с коя компания ще летя.
penetrating
Рейтинг: 5947 ВеселоДо коментар [#29] от "гошо":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertВинаги имаш избор :) Зависи дали можеш да си го позволиш :)
rincewind
Рейтинг: 663 НеутралноЧе то у нас лекарите си плащаха стажа, а реално си работиха. Май отпадна ама... Срам
гошо
Рейтинг: 1013 ВеселоДо коментар [#12] от "Killing Joke":
гошоеми реалността е едно ,а филмите и мечтите друго Иначе 1800 евро си се води добър доход Тава са 3600 лв по наши сметки много пари бе еиии
гошо
Рейтинг: 1013 ВеселоДо коментар [#31] от "penetrating":
гошоа остави тия шеги
vassilun
Рейтинг: 4814 ВеселоДо коментар [#7] от "BlueBoss":
"Хубавите стюардеси избягаха в арабските авиокомпании". В компанията, където работя сме двадесетина българи, пръснати по света. Колега лети с още трима българи от Кабул през Дубай за София с Емирейтс. Страхотна стюардеса и те започват да я обсъждат спокойно на български. Момичето отива при тях по едно време и им казва: "Момчета, преди да почнете да ме е*ете, да ви кажа, че съм българка"! 🤣
penetrating
Рейтинг: 5947 НеутралноДо коментар [#34] от "гошо":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertЧовек може да е сериозен и когато се усмихва :)
vassilun
Рейтинг: 4814 ВеселоДо коментар [#25] от "Роси":
Цените на билетите не са смешни, но никак не са справедливи. Време е за регулации и в тази област. Давам пример. Самолетен билет Банги (ЦАР) - Париж, цена $1000. Връщане, цена $300! Едно и също разстояние, едно и също обслужване, една и съща авиокомпания.
vassilun
Рейтинг: 4814 ВеселоДо коментар [#27] от "bobyb":
ОК. Има и изключения като този страхотен пилот! Но реакциите на 50 и на 60 в общия случай отнемат различно време!
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#1] от "Гарван":
Златните години на авиацията тепърва предстоят! Ако не ми вярвате, питайте Сър Ричард Брандсън!
гошо
Рейтинг: 1013 НеутралноДо коментар [#36] от "penetrating":
гошое а кажи до Дюселдоф как ще отидеш или Баден Баден То с частия самолет от Долна баня най лесно нали
vassilun
Рейтинг: 4814 НеутралноДо коментар [#27] от "bobyb":
Приводняванято в Хъдзън има място във всеки учебник по пилотиране! Браво на набора!
rincewind
Рейтинг: 663 НеутралноДо коментар [#28] от "Гарван":
А стига бе, аз в бг взимам 2500 ойро
rincewind
Рейтинг: 663 НеутралноДо коментар [#7] от "BlueBoss":
Вицът наистина е готин;)
Чакам чичо Брус Дилинсън да пусне яко полети и само с него ше летя! Да им го таковам и на райън въздуха, и на мизеър!
koko65bg
Рейтинг: 902 ЛюбопитноДо коментар [#3] от "dedoliben":
Бихте ли уточнили кога е било това време? Преди потопа или след него?
russian78
Рейтинг: 757 НеутралноСпоред мен, статията представя само едната страна на монетата... Има свръхпредлагане на млади пилоти. Добре, но каква е вината на Райънеър за това свръхпредлагане? Как точно би се намалило това свръхпредлагане, ако желаещите да станат пилоти не плащат сами обучението си? Какво би било търсенето на млади пилоти без нискотарифните авиокомпании? Как стачката ще реши проблема със свръхпредлагането? Та тази стачка не само не го решава, а го задълбочава, доколкото намалява допълнително търсенето на труда им (по-малко полети, означават по-малък брой необходими пилоти). Важно е да се говори за проблемите на пилотите, защото често поверяваме живота си в техните ръце, както и в ръцете на техническия персонал, но за да бъдат техните условия на труд по-добри има само два начина: да се увеличи търтенето на труда им (т.е. повече компании като Райънеър) или да се ограничи входа в професията (т.е. да се затегнат изискванията и да се увеличат таксите, които един млад пилот плаща, за да се обучи).
"Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)danvan
Рейтинг: 837 ВеселоА за кола се чакаше по 20 години ;) За апартамент - само с връзки и то какви ;) Панелка тва. Българите са малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
slonsco
Рейтинг: 1124 НеутралноПазара ще постави нещата по местата им,Когато младите пилоти натрупат летателни часове ,а може и преди това при първа възможност ще им теглят една и ще напуснат,
ЙЕИ
Рейтинг: 561 ВеселоЕдно време беше престижно да си КАПИТАН на кораб/самолет.
Светът беше голям и непознат.
Сега сме едно информационно село. И като питам някои познати кво работиш те отговарят - ШОФЬОР на кораб/самолет.
кат ги питаш - що се бъзикаш с професията и те отговарят да не мислиш че има голяма разлика със шофьорът на автобус, само дето превозваме няколко пъти повече хора и мааалко по-бързо
slonsco
Рейтинг: 1124 НеутралноРегулация на цените до нищо добро не е довела и едва ли някога ще доведе, Бих приветсвал единствено минимални размери на седалките и разстоянието ежду тях,
Гарван
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#39] от "vassilun": Имах впредвид златните години за летящият персонал. Сър Ричард Брандсън е невероятна личност. Имал съм честа да ни е бил клиент. Не знам какво му е в главата, но в последните години остави авиацията на по-заден план.
naskom44
Рейтинг: 587 НеутралноНикой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода – купувай си я", казва Аткинсън.
Той с какво е по-добър от пътниците , които също плащат . Като работиш в банка да не би да ти дават да си вземаш колкото си искаш пари от касата
Slick
Рейтинг: 472 НеутралноМомент, никой не ги е карал насила. Това първо. Могат да изберат друга компания. Недостиг на пилоти има в световен мащаб. Всички искат добри условия на труд.
Само за справка: във Формула 1 младите пилоти също си плащат, за да карат в средняшки отбори. После зависи дали си добър.
Гарван
Рейтинг: 917 НеутралноДо коментар [#51] от "naskom44": Жалко, че не намираш разликата. Служителката в банката плаща ли си водата от диспенсъра, който ползват и клиентите? Готвачът в ресторанта плаща ли си водата, обяда или вечерята както клиентите? По-добър е пасажерите защото им върши услуга която самите те не могат сами да изпълнят. И най-важното поверили са живота си в ръцете му и когато един работодател почне да се цигани за подобни дреболии не ти пожелавам да си пасажер. Знаеш ли човек кога на някой пилот ще му избие чивията. Примери бол.
nigel
Рейтинг: 884 НеутралноС кенийците не съм летял, но от етиопците имам много добри впечатления. Доскоро бяха единствената авиокомпания без нито един паднал самолет, като изключим един известен случай отпреди 30 години с отвлечен самолет при който пилотът приводни самолета когато му свърши горивото - и даже тогава голяма част от пътниците се спасиха. При това доколкото знам не ползват чужд персонал.
Иначе съм летял с други и наистина се смятам за късметлия заради равния брой излитания и кацания :-)
nigel
Рейтинг: 884 НеутралноКоко, колегата не казва че е било тук. Било е през 1950-те и донякъде 60-те години в Щатите и по-голямата част от Западна Европа.
malart
Рейтинг: 850 НеутралноТова със заплатите и неодолството е кофти за сигурността на полетите. Може някой да не издържи психически и...
malart.blog.bgimaligoogle_hr
Рейтинг: 409 НеутралноДо коментар [#40] от "гошо":
Какъв ти е проблема? Баден-Баден е на час от Страсбург, Базел и Страсбург или на час и 1/2 от Франкфурт?!?
gwa59354694
Рейтинг: 352 НеутралноДа, но си има "особености". За всеки, който се чуди как става това, препоръчвам да прочете тази апокрифна книга: Flying upside down
В линка ще намерите подробности
https://www.pprune.org/south-asia-far-east/564634-working-pilot-china.html
Иван К.
Рейтинг: 294 НеутралноЗабавно е когато лаици в икономиката , а и в авицията се изказват. Пъро да уточним , съвремените самолети могат да летят само с един пилот , всичко е компютри , вторият е ненужен за изпълняването на полета , освен с цел безопсност да се намеси , ако му прилошее на капитана или да прави компания на капитана да не изперка и да разабие самолета . Тоест има недостиг на капитани , а не на младите пилоти , които са като докторите стажанти и се учат и са в излишък е съвсем нормално да получават по малко .
penetrating
Рейтинг: 5947 ВеселоДо коментар [#40] от "гошо":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertВероятно има нещо, което си струва, но примерите Ви не са за мен. Баден Баден ми е на 1 час път с кола :), Дюселдорф, малко повече :)
гошо
Рейтинг: 1013 НеутралноДо коментар [#60] от "penetrating":
гошоа на мен са ми ужасно далеч ,над денонощие със самолет
penetrating
Рейтинг: 5947 ВеселоДо коментар [#61] от "гошо":
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertУизеър до Франкфурт терминал 2, 20 евро автобус до Баден за 2 часа...
gwa59354694
Рейтинг: 352 НеутралноВижда се, че със сигурност си един от лаиците в авиацията.