"Плащай, за да летиш": защо "Райънер" ядоса пилотите си

"Плащай, за да летиш": защо "Райънер" ядоса пилотите си

© Reuters



За пилотите на "Райънер" няма дори и по една чаша безплатна вода или кафе. И не само това. Стачката в голямата нискотарифна авиокомпания хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите, пише "Дойче веле".


Днес си в Ню Йорк, утре – в Банкок. Преспиваш в луксозни хотели, а приятна компания ти правят обикновено младички стюардеси. Това отколешно клише за професията на пилота все още не е съвсем отмряло. Реалностите обаче бързо го изпреварват.


Днес вече наблюдаваме една почти пролетаризирана пилотска професия, където най-вече младите хора затъват в огромни дългове, преследвайки мечтите си за полет в небето. Те обикновено са принудени сами да си плащат обучението, а после трудно си намират постоянна работа в някоя авиокомпания. Проблемът им е голям, дълговете - още по-големи – често пъти над 150 хиляди евро.


"Плащай, за да летиш"




Млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, а практическият им опит се изчерпва със симулатора и с управлението на някой малък спортен самолет, все по-често са принудени дори да си плащат, за да седнат на мястото на помощник-пилота в голяма пътническа машина редом с опитен колега. Само по този начин те могат да получат съответния лиценз за управление на "Боинг-737", което пък е предпоставка за кариера като пилот на пътнически самолет. Запознати със ситуацията в "Райънер" твърдят, че и там все по-често се практикува моделът "плащай, за да летиш". Младите пилоти не само че не получават пари за работата си като помощници, а и трябва сами да си плащат за подобна възможност.


Пилотската професия е единствената, която начинаещите си "купуват" срещу много пари и после години наред живеят на ръба на фалита. Чудно ли е тогава, че тя вече изобщо не е тъй привлекателна, както беше - особено като се има предвид, че в областта на комуникациите или на финансите младите хора могат да изкарват много повече пари.


А пилотите на "Райънер" – най-голямата авиокомпания в Европа, която миналата година обслужи 128 милиона пътници – са в особено тежко положение. Една от най-големите нискотарифни компании в света се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели. Тяхното огорчение се трупа вече от години и най-после се изля в голяма пилотска стачка.


Напоследък пилотите и без това масово напускат компанията. Твърди се, че само през миналата година фуражките са си взели 700 пилоти. "Не съм изненадан", казва Джеймс Аткинсън, който от 2006 до 2014 г. е пилотирал боинги на "Райънер", а днес работи за една китайска авиокомпания и получава доста повече пари.


Според германския синдикат на пилотите "Кокпит" началната пилотска заплата в "Райънер" е около 25-30 хиляди евро годишно – преди данъци. След пет години стаж помощник-пилотите могат да стигнат до 70 хиляди годишно, а опитните първи пилоти изкарват до 130 хиляди евро на година. Китайски авиокомпании плащат на опитните пилоти до 300 хиляди евро годишно, а и фирмените условия обикновено са значително по-добри. Защото на международния трудов пазар има излишък от млади помощник-пилоти и недостиг на опитни капитани.


Според фирмената стратегия на "Райънер" в Европа персоналът е разпределен в около 80 бази – от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър. В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, така че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена и тъкмо в резултат от нея персоналът дълги години не можеше да се организира и да защити правата си.


Трудови договори с повече права


Ето защо едно от най-важните искания на пилотите е да получат трудови договори при еднакви условия. Те са особено недоволни и от факта, че за разлика от повечето други авиокомпании "Райънер" им заплаща единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.


Джеймс Аткинсън разказва: "В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънер", където в момента липсвал персонал. Така понякога съм имал тежки петдневни смени, след които на собствени разноски е трябвало да се прибирам обратно в собствената си база. Това направо те съсипва." Тъкмо този пинг-понг от непредсказуеми премествания между базите сега е в центъра на критиката, която огласяват пилотите. Да не говорим пък за абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият. "Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода – купувай си я", казва Аткинсън.

Ключови думи към статията:

Коментари (63)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Златните години в авиацията са минало, което надали ще се върне отново.

  2. 2 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    Абе тези в управителния съвет на ,,Райънер" да не би да са завършили АОНСУ?

  3. 3 Профил на dedoliben
    dedoliben
    Рейтинг: 1008 Разстроено

    Невидимата ръка на пазара намества всеки на мястото му.
    Едно време да си магазинер,барман,келнер,шофьор в СОМАТ ехеееее.
    Просто хората и тук и там неискат да разберът че не ние ще забогатеем като тях а те ще обеднеят като нас.
    Времето когато мъжът работеше мама домакинсваше децата растяха и учеха.
    Живееха в собствен дом и караха лични коли.
    Нямаха дългове и ипотеки.
    И това всичко от една единствена заплата безвъзвратно отмина.

    "Моите министри са англофили, моите генерали са германофили, моят народ е русофилски, само аз останах българофил". Цар Борис III
  4. 4 Профил на dasho
    dasho
    Рейтинг: 770 Неутрално

    Пилотската професия не е единствената, за чието обучение и старт се плаща много. Сещам се за зъболекари и психотерапевти например, които учат много по-дълго, плащат си не само обучението и оборудването, но и правото да закупят нечия практика и цените започват от 150 000 евро. След това не се пенсионират по-рано. За супервизия също се плащат по 80-100 евро на час, то е подобно на платеното летене с опитните пилоти.

  5. 5 Профил на olga_kokoshkina
    olga_kokoshkina
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Името на компанията е Ryanair. "Ер" е па руски и не означава същото като "аir".

  6. 6 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1432 Неутрално

    Препечатвайте българските статии в Дойче Веле, че немските обикновенно са левичарска помия.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  7. 7 Профил на BlueBoss
    BlueBoss
    Рейтинг: 321 Неутрално

    Майкъл Лиъри (CEO нса Райънеър) влязъл в един бари и гледа: Пинта бира - 1 паунд. Поискал една, но бармана го попитал има ли си чаша? Не - казал Лиъри... Е - ако ползвате наша чаша бирата е 4 паунда. Платил си той 4 паунда, взел си бирата и решил да седне на една маса... Имате ли онлайн резервазия ? - попитал бармана. Не - отново отговорил Лиъри. Ами без онлайн резервация е 10 паунда мястото... Платил си пак и седнал. Поискал менюто и решил да си поръча фиш'н чипс. Имате ли онлайн поръчка? ... Не... :( Ами тогава без онлай поръчка е 20 паунда....
    Ей това е Райънеър и изобщо не ме учидва, че пилотите са в подобно положение. Хубавите стюардеси избягаха в арабските авиокомпании, а тук останаха тези пред пенсия. Веднъж Луфтханза имаше почти 3 часа закъснение от Мюнхен заради липса на стюардеси да окомплектоват бройката и дойдоха едни бабки, дето сигурно са летели по времето на Берлинския мост :)

  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Неутрално

    Веднъж съм летял на Райен Еър, не смятам че ще повторя. Само, че само така могат да растат агресивно и успешно. Въпросът е доколко е устойчиво...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    Възможно е да греша, но написаното ми се струва невярно. Има в световен мащаб недостиг на пилоти! Появиха се десетки нови авиокомпании. Старите и те отварят много нови маршрути. Купуват се стотици нови самолети годишно. А пилоти няма! Вярно е, че моят опит не е критерий, защото летя често и много, но за по-молко от година ми отмениха четири полета (само традиционни компании, а не нискотарифни) поради неокомплектован екипаж. Еър Франс - 1. Кения Еъруейз - 2. Етиопиън - 1.

  10. 10 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1557 Весело

    айде малко по-полека с разходите от 150 000... добро пилотско училище е 60-80 хиляди, а 1000-1500-те часа нужни да аплайнат за еърлайн пилот ги правят за около година като платени инструктори след като завършат училището...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  11. 11 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 686 Неутрално

    Каква ирония само - Китайска компания плаща в пъти повече от ирландска!?!

  12. 12 Профил на Killing Joke
    Killing Joke
    Рейтинг: 1460 Неутрално

    Ако това за 25-30 хиляди евро годишно преди данъци е вярно, е пълен смях.

  13. 13 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#11] от "dgerald":

    Не виждам никаква ирония. Китайският пазар на авиопътувания е поне 10 пъти по-голям от европейския. Броят на населението е несъизмерим дори и при само 10% китайци, които могат да си позволят да летят.

  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#12] от "Killing Joke":

    И на мен не ми се вярва €2500 / месец!

  15. 15 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2202 Неутрално

    До коментар [#1] от "Гарван":

    Глупости, простомсе търсят пилот с нальот. Имам познати, дето си избират за коя компания да работят и доста ги глезят да ги примамят. Просто пилот стана модерна професия, има доста младоци, които могат да бъдат експлоатирани от такива като Раянеър. Който издържи и е читав, после го чака доста добре платена служба. Трябва да натрупа актив обаче. Като във всяка друга професия.

  16. 16 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#9] от "vassilun":

    Охо, един приятел беше летял с Кенийците и беше ужасен - беше се заклел да не повтори.

    седеньето го зголемува задникот
  17. 17 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1010 Неутрално

    До коментар [#12] от "Killing Joke":

    Това са млади пилоти, ”бомбета” - завършили току-що школи за обучение. Докато натрупа реални 500-1000 часа е зор, още повече, че трябва да започне веднага да лети, за да не загуби натренираност, щото после е по-сложно. И Райънер използват това - предлагат тия начални 500-1000 часа за пари. Втория пилот плаща повече от пътниците, хаха.

    седеньето го зголемува задникот
  18. 18 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1687 Неутрално

    "Стачката....хвърля светлина върху мизерните условия на труд и заплащане за пилотите.
    ...се смята от пилотите и за един от най-лошите работодатели.
    ...абсурди като това, че на борда пилотите трябва да си плащат дори за минералната вода и за кафетата, които пият...
    ...В почивните ми дни редовно се случваше да ми се обадят с молба на собствени разноски да се добера до някоя от базите на "Райънер"

    Въздушните каруцари трябва да изчезнат от бизнеса- самото им наличие подрива статуса на гражданската авиация и доверието в нея. Бойкот !!!

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#16] от "Пипера е много лют":

    Аз нямам голям избор. Кениън и Етиопиън са най-добрите в Африка. С други да летя ме е шубе.

  20. 20 Профил на КА2
    КА2
    Рейтинг: 2403 Неутрално

    До коментар [#14] от "vassilun":

    Няма толкова малки заплати в бранша. Мога да го кажа със сигурността на личен опит

  21. 21 Профил на Roni
    Roni
    Рейтинг: 846 Весело

    До коментар [#7] от "BlueBoss":

    Вицът е СТРАХОТЕН:):):) Респект:)

    Гордо форумно Моше (според радиоточката де)
  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    Дори в Югоизточна Азия и в Централна и Южна Америка прилагам един прост критерий - летя само с авиокомпании, които имат лиценз за САЩ! Рискът е доста по-малък. Този критерий не аз го открих. Компанията ми плаща служебни полети само с лицензирани за САЩ авиокомпании. Без значение дали летя от Мианма (прекрасна страна) до Индонезия или от Хаити до Коста Рика.

  23. 23 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1306 Весело

    Все едно чета работническо дело за грижите на потните трактористи.

    Всеки иска да е цар, но местата са силно ограничени.

    Ако пък им е толкова зор за фри минерална вода и кафе - избират си някой офис и са готови.

    Иначе почти във всяка професия се търсят хора с опит и намирам за съвсем нормално да си плащат за да го трупат. Щом си намират пилоти и не е незаконно/неморално ...

    Всеки човек с професия е бил в подобна ситуация - или е бил на стаж, или е помагал на по-старши за да трупа ценен опит. Една приятелка дори (това вече е екстремно) работи 2г без пари за да стане шефче. е не стана, но това е друга история.

    Знаете ли примерно как се трупа опит в медицината ? труп, труп, труп ... :-)

  24. 24 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#20] от "КА2":

    И аз това казвам! Не бих се качил на борда, ако зная, че пилотът изкарва само €2500 на месец! Напрежетието и уменията, които се изискват са огромни и трябва да бъдат подходящо заплатени. Дори мисля, че трябва да има възрастова граница от (да речем) 55 години заради необходимостта от бърза реакция при кризисна ситуация.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7881 Неутрално

    Ами стига са намалявали билетите. Те са направо смешни.

  26. 26 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 864 Неутрално

    И Райън, и Уиз не струват. Ни смело може да добавите Еър Франс, а в последно време не знате и Луфтханза къде ше ви зареже. Виж, в Азия, почти няма къде да сбъркате - страхотни авиокомпании!

  27. 27 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    Дори мисля, че трябва да има възрастова граница от (да речем) 55 години заради необходимостта от бърза реакция при кризисна ситуация.
    —цитат от коментар 24 на vassilun


    https://en.wikipedia.org/wiki/Chesley_Sullenberger
    Този пич беше на 58 когато приводни самолета в река Хъдзън.

  28. 28 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#24] от "vassilun": Колега такъв е пазарът на труда. Ко-пилотите получават наистина толкова. Ето примерно свободни позиции със стартови годишни заплати в Австрия.http://www.austrianaviation.net/jobs/. Имайте в предвид, че заплатите в Австрия са 14. Към заплатата прибавете и доп. плащания и тогава с много усилия се докарват чисти 2000 - 2500Е. В статията правилно е написано, че живеят на ръба на фалита.

  29. 29 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    До коментар [#8] от "penetrating":

    зависи до къде трябва да летиш в много от случаите нямаш избор

    гошо
  30. 30 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 673 Неутрално

    Пак някаква пропагандна статия. Държавната немска Дойче Веле ни убеждава да не летим с Райънеър, а с държавната Луфтханза.
    Цени на еднопосочен полет до Мюнхен за след 1 месец ( 14 септември)
    Луфтханза - 311 лева (160€)
    Райънеър - София-Меминген - 40€, автобус Меминген-Мюнхен - 10€, общо 50€.

    В самолета на Луфтханза ще ви дадат един минисандвич и чаша рядко кафе. Райън ще ви ги продаде за общо около 8-10€.

    Познайте с коя компания ще летя.

  31. 31 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Весело

    До коментар [#29] от "гошо":

    Винаги имаш избор :) Зависи дали можеш да си го позволиш :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  32. 32 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 994 Неутрално

    Че то у нас лекарите си плащаха стажа, а реално си работиха. Май отпадна ама... Срам

  33. 33 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1415 Весело

    До коментар [#12] от "Killing Joke":

    еми реалността е едно ,а филмите и мечтите друго Иначе 1800 евро си се води добър доход Тава са 3600 лв по наши сметки много пари бе еиии

    гошо
  34. 34 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1415 Весело

    До коментар [#31] от "penetrating":

    а остави тия шеги

    гошо
  35. 35 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Весело

    До коментар [#7] от "BlueBoss":

    "Хубавите стюардеси избягаха в арабските авиокомпании". В компанията, където работя сме двадесетина българи, пръснати по света. Колега лети с още трима българи от Кабул през Дубай за София с Емирейтс. Страхотна стюардеса и те започват да я обсъждат спокойно на български. Момичето отива при тях по едно време и им казва: "Момчета, преди да почнете да ме е*ете, да ви кажа, че съм българка"! 🤣

  36. 36 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Неутрално

    До коментар [#34] от "гошо":

    Човек може да е сериозен и когато се усмихва :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  37. 37 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Весело

    До коментар [#25] от "Роси":

    Цените на билетите не са смешни, но никак не са справедливи. Време е за регулации и в тази област. Давам пример. Самолетен билет Банги (ЦАР) - Париж, цена $1000. Връщане, цена $300! Едно и също разстояние, едно и също обслужване, една и съща авиокомпания.

  38. 38 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Весело

    До коментар [#27] от "bobyb":

    ОК. Има и изключения като този страхотен пилот! Но реакциите на 50 и на 60 в общия случай отнемат различно време!

  39. 39 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#1] от "Гарван":

    Златните години на авиацията тепърва предстоят! Ако не ми вярвате, питайте Сър Ричард Брандсън!

  40. 40 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    До коментар [#36] от "penetrating":

    е а кажи до Дюселдоф как ще отидеш или Баден Баден То с частия самолет от Долна баня най лесно нали

    гошо
  41. 41 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 3523 Неутрално

    До коментар [#27] от "bobyb":

    Приводняванято в Хъдзън има място във всеки учебник по пилотиране! Браво на набора!

  42. 42 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 994 Неутрално

    До коментар [#28] от "Гарван":

    А стига бе, аз в бг взимам 2500 ойро

  43. 43 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 994 Неутрално

    До коментар [#7] от "BlueBoss":

    Вицът наистина е готин;)
    Чакам чичо Брус Дилинсън да пусне яко полети и само с него ше летя! Да им го таковам и на райън въздуха, и на мизеър!

  44. 44 Профил на koko65bg
    koko65bg
    Рейтинг: 1012 Любопитно

    До коментар [#3] от "dedoliben":


    Невидимата ръка на пазара намества всеки на мястото му.Едно време да си магазинер,барман,келнер,шофьор в СОМАТ ехеееее.Просто хората и тук и там неискат да разберът че не ние ще забогатеем като тях а те ще обеднеят като нас.Времето когато мъжът работеше мама домакинсваше децата растяха и учеха.Живееха в собствен дом и караха лични коли.Нямаха дългове и ипотеки.И това всичко от една единствена заплата безвъзвратно отмина.
    —цитат от коментар 3 на dedoliben


    Бихте ли уточнили кога е било това време? Преди потопа или след него?

  45. 45 Профил на russian78
    russian78
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Според мен, статията представя само едната страна на монетата... Има свръхпредлагане на млади пилоти. Добре, но каква е вината на Райънеър за това свръхпредлагане? Как точно би се намалило това свръхпредлагане, ако желаещите да станат пилоти не плащат сами обучението си? Какво би било търсенето на млади пилоти без нискотарифните авиокомпании? Как стачката ще реши проблема със свръхпредлагането? Та тази стачка не само не го решава, а го задълбочава, доколкото намалява допълнително търсенето на труда им (по-малко полети, означават по-малък брой необходими пилоти). Важно е да се говори за проблемите на пилотите, защото често поверяваме живота си в техните ръце, както и в ръцете на техническия персонал, но за да бъдат техните условия на труд по-добри има само два начина: да се увеличи търтенето на труда им (т.е. повече компании като Райънеър) или да се ограничи входа в професията (т.е. да се затегнат изискванията и да се увеличат таксите, които един млад пилот плаща, за да се обучи).

    "Squash is a sport that represents the future, not the past." - N Ramachandran (President of WSF)
  46. 46 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1774 Весело

    Невидимата ръка на пазара намества всеки на мястото му.Едно време да си магазинер,барман,келнер,шофьор в СОМАТ ехеееее.Просто хората и тук и там неискат да разберът че не ние ще забогатеем като тях а те ще обеднеят като нас.Времето когато мъжът работеше мама домакинсваше децата растяха и учеха.Живееха в собствен дом и караха лични коли.Нямаха дългове и ипотеки.И това всичко от една единствена заплата безвъзвратно отмина.
    —цитат от коментар 3 на dedoliben


    А за кола се чакаше по 20 години ;) За апартамент - само с връзки и то какви ;) Панелка тва.

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  47. 47 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    Пазара ще постави нещата по местата им,Когато младите пилоти натрупат летателни часове ,а може и преди това при първа възможност ще им теглят една и ще напуснат,

  48. 48 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1031 Весело

    Едно време беше престижно да си КАПИТАН на кораб/самолет.
    Светът беше голям и непознат.

    Сега сме едно информационно село. И като питам някои познати кво работиш те отговарят - ШОФЬОР на кораб/самолет.

    кат ги питаш - що се бъзикаш с професията и те отговарят да не мислиш че има голяма разлика със шофьорът на автобус, само дето превозваме няколко пъти повече хора и мааалко по-бързо

  49. 49 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1349 Неутрално

    До коментар [#25] от "Роси":Цените на билетите не са смешни, но никак не са справедливи. Време е за регулации и в тази област. Давам пример. Самолетен билет Банги (ЦАР) - Париж, цена $1000. Връщане, цена $300! Едно и също разстояние, едно и също обслужване, една и съща авиокомпания.
    —цитат от коментар 37 на vassilun


    Регулация на цените до нищо добро не е довела и едва ли някога ще доведе, Бих приветсвал единствено минимални размери на седалките и разстоянието ежду тях,

  50. 50 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#39] от "vassilun": Имах впредвид златните години за летящият персонал. Сър Ричард Брандсън е невероятна личност. Имал съм честа да ни е бил клиент. Не знам какво му е в главата, но в последните години остави авиацията на по-заден план.

  51. 51 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 747 Неутрално

    Никой от екипажа не получава дори една бутилка минерална вода. Ако искаш вода – купувай си я", казва Аткинсън.
    Той с какво е по-добър от пътниците , които също плащат . Като работиш в банка да не би да ти дават да си вземаш колкото си искаш пари от касата

  52. 52 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Момент, никой не ги е карал насила. Това първо. Могат да изберат друга компания. Недостиг на пилоти има в световен мащаб. Всички искат добри условия на труд.
    Само за справка: във Формула 1 младите пилоти също си плащат, за да карат в средняшки отбори. После зависи дали си добър.

  53. 53 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#51] от "naskom44": Жалко, че не намираш разликата. Служителката в банката плаща ли си водата от диспенсъра, който ползват и клиентите? Готвачът в ресторанта плаща ли си водата, обяда или вечерята както клиентите? По-добър е пасажерите защото им върши услуга която самите те не могат сами да изпълнят. И най-важното поверили са живота си в ръцете му и когато един работодател почне да се цигани за подобни дреболии не ти пожелавам да си пасажер. Знаеш ли човек кога на някой пилот ще му избие чивията. Примери бол.

  54. 54 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 661 Неутрално

    До коментар [#16] от "Пипера е много лют":Аз нямам голям избор. Кениън и Етиопиън са най-добрите в Африка. С други да летя ме е шубе.
    —цитат от коментар 19 на vassilun


    С кенийците не съм летял, но от етиопците имам много добри впечатления. Доскоро бяха единствената авиокомпания без нито един паднал самолет, като изключим един известен случай отпреди 30 години с отвлечен самолет при който пилотът приводни самолета когато му свърши горивото - и даже тогава голяма част от пътниците се спасиха. При това доколкото знам не ползват чужд персонал.
    Иначе съм летял с други и наистина се смятам за късметлия заради равния брой излитания и кацания :-)

  55. 55 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 661 Неутрално

    До коментар [#3] от "dedoliben":
    —цитат от коментар 44 на koko65bg


    Коко, колегата не казва че е било тук. Било е през 1950-те и донякъде 60-те години в Щатите и по-голямата част от Западна Европа.

  56. 56 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 849 Неутрално

    Това със заплатите и неодолството е кофти за сигурността на полетите. Може някой да не издържи психически и...

    malart.blog.bg
  57. 57 Профил на imaligoogle_hr
    imaligoogle_hr
    Рейтинг: 638 Неутрално

    До коментар [#40] от "гошо":

    Какъв ти е проблема? Баден-Баден е на час от Страсбург, Базел и Страсбург или на час и 1/2 от Франкфурт?!?

  58. 58 Профил на gwa59354694
    gwa59354694
    Рейтинг: 359 Неутрално



    Каква ирония само - Китайска компания плаща в пъти повече от ирландска!?!
    —цитат от коментар 11 на dgerald


    Да, но си има "особености". За всеки, който се чуди как става това, препоръчвам да прочете тази апокрифна книга: Flying upside down
    В линка ще намерите подробности
    https://www.pprune.org/south-asia-far-east/564634-working-pilot-china.html

  59. 59 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1879 Неутрално

    Забавно е когато лаици в икономиката , а и в авицията се изказват. Пъро да уточним , съвремените самолети могат да летят само с един пилот , всичко е компютри , вторият е ненужен за изпълняването на полета , освен с цел безопсност да се намеси , ако му прилошее на капитана или да прави компания на капитана да не изперка и да разабие самолета . Тоест има недостиг на капитани , а не на младите пилоти , които са като докторите стажанти и се учат и са в излишък е съвсем нормално да получават по малко .

  60. 60 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Весело

    До коментар [#40] от "гошо":

    Вероятно има нещо, което си струва, но примерите Ви не са за мен. Баден Баден ми е на 1 час път с кола :), Дюселдорф, малко повече :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  61. 61 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1415 Неутрално

    До коментар [#60] от "penetrating":

    а на мен са ми ужасно далеч ,над денонощие със самолет

    гошо
  62. 62 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9348 Весело

    До коментар [#61] от "гошо":

    Уизеър до Франкфурт терминал 2, 20 евро автобус до Баден за 2 часа...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  63. 63 Профил на gwa59354694
    gwa59354694
    Рейтинг: 359 Неутрално

    Забавно е когато лаици в икономиката , а и в авицията се изказват. Пъро да уточним , съвремените самолети могат да летят само с един пилот , всичко е компютри , вторият е ненужен за изпълняването на полета , освен с цел безопсност да се намеси , ако му прилошее на капитана или да прави компания на капитана да не изперка и да разабие самолета .
    —цитат от коментар 59 на Иван К.


    Вижда се, че със сигурност си един от лаиците в авиацията.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK