Рухналият мост "Моранди": изключително творение, непригодено за сегашния трафик

Рухналият мост "Моранди": изключително творение, непригодено за сегашния трафик

© Reuters



Мостът "Моранди" край Генуа е съоръжение, при което са използвани все още експериментални техники по времето на неговото изграждане и не е било предвидено да издържи на днешното интензивно движение. Това заяви пред "Франс прес" италианският инженер Марция Марандола, професор по история и архитектура в университета в Сапиенца.


Неговият създател Рикардо Моранди заедно с Пиер Луиджи Нерви (пионер в употребата на армиран бетон) е сред най-изтъкнатите италиански инженери от 20 век и голям строител на мостове. Той е първият, използвал предварително натегнат армиран бетон още в началото на 1950-те години - техника, която по онова време е иновативна и експериментална, изтъква италианският инженер.


Моранди е построил моста в Кането близо до Флоренция, гигантския мост над езерото Маракаибо във Венецуела (най-дългият в света при построяването му през 1962 година), както и моста "Баракиля" в Колумбия.




Виадуктът край Генуа е дълъг 1.18 километра, висок е 90 метра и е един от най-усъвършенстваните механизми, посочва Марция Марандола. Построен е при особено деликатно равновесие, изчислено за точно определено тегло с маржове за безопасност. Най-деликатните елементи са кабелите от предварително натегнат армиран бетон, опънати между настилката и пилоните, които амортизират всяко преминаване. Това равновесие е подписът на Моранди, подчертава тя.


Днес обаче трафикът е два пъти по-интензивен, отколкото се е предвиждало при изграждането му. Освен това се е увеличило и теглото на автомобилите. Според Марция Марандола едва ли съоръжението е можело да бъде пригодено за такъв голям товар.


Едно от решенията е било да се облекчи тежестта по моста чрез отклоняване на част от движението. От 10 години се мисли и за изграждане на алтернативен маршрут най-вече за тежкотоварните камиони. Трудно би могло да се мисли за разрушаването му и заради интензивния жп трафик под моста, който щеше да бъде парализиран.


На въпрос на АФП дали може архитектът да се държи отговорен за срутването инженерът отговаря, че това е прекалено опростенческо мислене. Тъкмо благодарение на такива експериментални съоръжения с техните слабости е станало възможно да се изучи как са били построени и какво не е могло да се предвиди при създаването им. Най-лесното сега би било да се хвърли вината на неговия създател, тъй като той вече не е тук, за да отговори (починал е през 1989 година), изтъква Марция Марандола.


По думите й такива мостове са деликатни съоръжения, които искат по-специално внимание - както мостът Бруклин в Ню Йорк или Айфеловата кула в Париж. С времето поддръжката им, разбира се, струва повече от изграждането им и е много трудно да се правят конкретни интервенции по тях. В Генуа например поддръжката е била постоянна, но е трябвало да се преосмисли като цяло появата на целия този трафик, подчертава италианският инженер. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    ай-деликатните елементи са кабелите от предварително..."
    А стига вече с тези кабели! Мост не се строи с кабели! Кабелите се използват за други цели!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8742 Разстроено

    Е така някой ден ще се окаже и ''Аспаруховият мост'' - изключително творение, непригодено за сегашния трафик.......

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Yavor Raychev
    Yavor Raychev
    Рейтинг: 297 Неутрално

    А можеше просто да не се правят глупости, заради естетика и икономичност(която се оказа, че дори не съществува).

    Далеч по-сложен мост прави Джон Огъстъс Рьоблинг 100 години преди Моранди и неговия мост още е в употреба. Разликата е, че единия е можел да смята, другия си е чоплил носа.

    А рухналия мост на Моранди не е никакво изключително творение. В целия свят има точно 3 такива моста, единия е в Генуа, който вече се срути, другия е преправен след като е бил бутнат от кораб и третия е в Либия. След като вече 60 години никой не прави такива мостове, може би пък има причина? Единствения принос на въпросния мост е, че ясно показва на принципа проба-грешка как не трябва да се правят мостове. Но пък не е много ясно, защо след като се е видяло, че не става, не са взели мерки да го срутят и да направят нов. Оправданието за жп транспорта не ми се струва смислено.

  4. 4 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 438 Неутрално

    "Неговият създател Рикардо Моранди заедно с Пиер Луиджи Нерви (пионер в употребата на армиран бетон)"

    ПИОНЕР???? Аман от глупости! И стига с този "армиран бетон".. "армиран цимент" и други глупости! Названитето е "СТОМАНОБЕТОН" точка.

    Бе г-да журналисти, влагайте малко акъл при писане на статии. Не е нужно да си инженер, за да занеш какво е стоманобетон.

    "Първият, който старателно изучава и описва свойствата на армирания бетон, е френски предприемач Франсоа Куан. Той построява от стоманобетон няколко сгради и през 1861 г. публикува книга, в която обобщава своите открития. Четири години по-късно, в New Castle е построена къща изцяло от стоманобетонни конструкции, а до края на 19-ти век, тази технология се разпространява в Европа и Америка."

    От "История на стоманобетона"

  5. 5 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3800 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Кабелите от натегнат бетон са важни,
    но наистина тук предизвикват почуда.

    Описаното в статията оставя впечатление,
    че става реч за (широки) хоризонтални бетонни плоскости,
    непосредствено под настилката.

    За лента от (асфалтова) настилка върху лента от бетон.

    До коментар [#1] от "Ogiigo":

    ай-деликатните елементи са кабелите от предварително..."
    А стига вече с тези кабели! Мост не се строи с кабели!
    Кабелите се използват за други цели!

  6. 6 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2239 Неутрално

    Днес обаче трафикът е два пъти по-интензивен, отколкото се е предвиждало при изграждането му. Освен това се е увеличило и теглото на автомобилите. Според Марция Марандола едва ли съоръжението е можело да бъде пригодено за такъв голям товар.
    ===========================================================================
    И никой ли не е забелязал, че има двукратно превишаване на трафика и теглото на автомобили върху моста?
    Доколкото ми е известно, за всички мостове има система от регулации, изискващи периодични проверки на стареенето и умората на материалите с цел предотвратяване на рухването на съоръженията. Кой и кога е осъществил тези проверки?

  7. 7 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    ... използвал предварително натегнат армиран бетон ...
    ---
    Натегнат? Ще видят сега какво е "натагане".

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  8. 8 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4949 Неутрално

    "Днес обаче трафикът е два пъти по-интензивен, отколкото се е предвиждало при изграждането му"

    Най-елементарното решение е било да се ограничи трафика, вероятно трудно постижимо.

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10597 Неутрално

    Всичко вече е закъсняло...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2547 Любопитно

    "Това заяви пред "Франс прес" италианският инженер Марция Марандола, професор по история и архитектура в университета в Сапиенца."

    Стига сте ни пробутвали медийни експерти по мостовете. Ще каже ли някой най-после точно коя част на моста не е издържала и е станала причина за разрушаването на този 200 метров участък на не и на целият маст който си стои както пред 50 години!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  11. 11 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2839 Неутрално

    Изключително повърхностни и неверни са заключенията , че рухването на част от моста се дължи на увеличения трафик. И по някаква случайност рухването става по време на гръмотевична буря след светкавица паднала на устоя , който се разрушава и пада на парчета.
    Мафията в Италия трябва да е много силна и влиятелна.

  12. 12 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 738 Неутрално

    Грешка в превода, вероятно. Армиран бетон има много преди Моранди. Говорят за предварително напрегнат бетон - това се прави като се опъват първо железните арматури, след това се налива бетона, и чак като стегне се отпускат краищата им. Това компресира още повече бетона и той става по-здрав.
    За разлика от обикновения армиран бетон, където арматурите просто се поставят и заливат отгоре с бетона.
    Това прави здрави плоскости, но обикновено го ползват за платна и конзоли, не за кабели. Наистина и аз не съм чувал за кабели от напрегнат бетон. Те са си обикновено от стоманени жилки. Явно наистина новаторско нещо, което с времето не се е наложило - сигурно е имало защо.

  13. 13 Профил на BohrMottelson
    BohrMottelson
    Рейтинг: 672 Неутрално

    "Най-деликатните елементи са кабелите от предварително натегнат армиран бетон, опънати между настилката и пилоните, които амортизират всяко преминаване. "

    Дневник??? С ануса си ли сте го превели това?

    BohrMottelson




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK