Без гевгири на главата: холандски съд реши, че пастафарианството не е религия

Пастафарианска сватба в Нова Зеландия

© Associated Press

Пастафарианска сватба в Нова Зеландия



Холандският държавен съвет реши, че пастафарианството не е религия, с което отказа на последовател на Църквата на летящото спагетено чудовище правото да носи гевгир на главата на снимката си за паспорт и шофьорска книжка, предаде "Гардиън".


Миенке де Вилде сега обмисля да отнесе случая до Европейския съд по правата на човека. Според холандския върховен съд студентката по право Вилде не може да бъде изключена по религиозни причини от забраната да се носи шапка на официални снимки за лични документи, защото пастафарианството е сатира, а не сериозна вяра.


Църквата бе създадена в САЩ през 2005 г. от Боби Хендерсън в отговор на християни фундаменталисти, настояващи за изучаване на креационизма в училищата. В отворено писмо Хендерсон поиска равно време в часовете по наука за вярата в Летящото спагетено чудовище. Според Хендерсън твърдението, че човечеството е създадено от Летящото спагетено чудовище, е толкова абсурдно, колкото и обяснението за говореща змия и изтръгването на реброто на Адам в християнството.




"Вярващите" носят гевгири на главите си, почитат пирати, заричат се да се държат добре с всички съзнателни същества и да ядат много паста.


Официално призната от новозеландското правителство, което й разреши да ръководи сключването на бракове през 2015 г., статутът на църквата е оспорван в много други държави, макар няколко страни да позволиха на последователите й да носят гевгири или пиратски дрехи на снимки за лични документи.


"Разбирам, че изглежда много странно, ако не вярвате", казва Де Вилде. "Но това е случаят с много други религии, ако не ги изповядвате – хора, които ходят по вода или се разделят на две например. Аз намирам други религии за невероятни".


Според холандския държавен съвет макар гевгирът да е смятан за свещен обект за пастафарианците, носен в знак на почит към Летящото спагетено чудовище, не съществува задължение за това. "Всъщност пастафарианството не поставя задължения или ограничения. Де Велде казва, че носи гевгира, защото го смята за задължение, но това е личен избор".


Холандското законодателство позволява главата да бъде частично покрита на снимките за лични документи, но само по истински религиозни причини. "Важно е да може религиозните догми да се критикуват свободно чрез сатира, но това не превръща подобни критики в сериозна религия", заключи съветът, според който на пастафарианството му липсват "сериозността и последователността", изисквани за една религия.

Ключови думи към статията:

Коментари (60)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    С гевгир не може, но с фередже - да? Така ли?

    Е, който не знае, покрай онези с фереджетата се е зародила пародийната религия на Спагетеното чудовище.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  3. 3 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 992 Неутрално

    Империята отвръща на удара! Нека си блъскат главите по тъпотии, защото разрешиш ли на един, трябва и на останалите. Ако не може с гевгир, значи не може и с фередже.

  4. 4 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2873 Весело

    Нулева толернатност начииии, мноу лоши тия ;)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  5. 5 Профил на 10 стинки
    10 стинки
    Рейтинг: 519 Неутрално

    "сериозна религия" - и пляк, решението на съда пада.

    Една шепа хора останахме, колкото средно китайско градче, а не можем да се справим на тая богата земя... Колко да сме смотани!
  6. 6 Профил на BIKER
    BIKER
    Рейтинг: 495 Неутрално

    не става ясно гевгира пълен ли е със спагети или не.....демек висящите спагети скриват ли части от лицето ...очите и тн....

    много почва за радикализация виждам тук, отделно спагетите с глутем ли са или без - това също е предпоставка за бъдеща ерес в църквата.

    БСП и ДПС вън от политиката
  7. 7 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1957 Весело

    С гевгир не може, но с фередже - да? Така ли? Е, който не знае, покрай онези с фереджетата се е зародила пародийната религия на Спагетеното чудовище.
    —цитат от коментар 2 на majorman


    Ми предполагам, че и с фередже не може, нито даже с гръб към обектива, щото няма особен смисъл.

  8. 8 Профил на BIKER
    BIKER
    Рейтинг: 495 Неутрално

    глутем=глутен

    БСП и ДПС вън от политиката
  9. 9 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    Подиграха се с моята вяра. Вече Нидерландия, няма да оглавява списъка на любимите и държави!

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  10. 10 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 2873 Весело

    Да се сезира ООН за нарушаване правата на човека

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  11. 11 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Ето го двойния стандарт на толерастите! За тях може, за останалите не!

  12. 12 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2565 Неутрално

    До коментар [#5] от "10 стинки":

    Естествено, че не е сериозма религия. Един геноцид нямат.

  13. 13 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 728 Любопитно

    ислямофашизмът сериозна религия ли е ? Все пак има почти 2 000 000 000 последователи. И по какви критерии се определя "сериозността" на религията, та са отрязали правата на човека в случая ?

  14. 14 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4306 Любопитно

    "Важно е да може религиозните догми да се критикуват свободно чрез сатира, но това не превръща подобни критики в сериозна религия", заключи съветът, според който на пастафарианството му липсват "сериозността и последователността", изисквани за една религия."

    Това си е точно така. Правилно решение са взели от холандския държавен съвет. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  15. 15 Профил на Един приатель
    Един приатель
    Рейтинг: 473 Неутрално

    До коментар [#12] от "blondofil":

    Болезнено прав си :D

  16. 16 Профил на gmranger
    gmranger
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Пастафарианството малко кат православието ми се струва. Никой не го взема на сериозно, колкото и паста да яде или съответно колкото и кръстове да носи или да си татуира.

  17. 17 Профил на gmranger
    gmranger
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Пастафарианството малко кат православието ми се струва. Никой не го взема на сериозно, колкото и паста да яде или съответно колкото и кръстове да носи или да си татуира.

  18. 18 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10486 Неутрално

    Сатирата е най-опасна за религиите и държавите. Не напразно ислямистите в Холандия убиха Тео ван Гог, преследваха датски и френски карикатури. Чудесна книга е "Името на розата", пак в този дух. Сега за смях става холанския съд, а при нас "Прас-Прес" е низвергнат.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  19. 19 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    Ми предполагам, че и с фередже не може, нито даже с гръб към обектива, щото няма особен смисъл.
    —цитат от коментар 7 на usero


    Не е вярно:

    Холандското законодателство позволява главата да бъде частично покрита на снимките за лични документи, но само по истински религиозни причини.
    —цитат от коментар 0 на Статията

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  20. 20
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  21. 21 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 724 Неутрално

    Правилно решение.
    Всяка клоунада, сатирична или не, трябва да има някакви граници.

  22. 22 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 661 Неутрално

    До коментар [#21] от "forza":

    В 21 век, всяка религия е малко или много клоунада.

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  23. 23 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    Да извадят сериозните доказателства и да ги сложат на масата.Например видео с Мохамед,който събира по 72 девици за всеки небръснат дебил,без да се интересува от правата на девиците.

    АКО НЕЩО ПРИЛИЧА НА ДЕБИЛ,ДЪРЖИ СЕ КАТО ДЕБИЛ,ГОВОРИ КАТО ДЕБИЛ-ТОВА Е ДЕБИЛ.
  24. 24
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2122 Любопитно

    До коментар [#2] от "majorman":

    В материала друго пише за зараждането на религията на чудовището. Можете ли да оборите написаното в материала?

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  26. 26 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 992 Неутрално

    До коментар [#21] от "forza":

    Именно, те сами са разрешили едно нещо, сега трябва да си сърбат попарата. Как ще докажеш кой е истинският бог? Никой не е успял, няма и да успее. Утре и биксвитеното чудовище може да го обявят за бог и познай, то ще е равно на всички останали... е дано аналният фистинг не стой в основата на вяравнията му...

  27. 27 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    "истински религиозни причини"

    Истински? Кой определя кои са инстински и кои неистински?

    "сериозна религия"

    Аха, а кое определя "сериозността" на една религия? Бройката вярващи, ритуалите, времето от възникването? За мен може да е сериозно, за друг да не изглежда така. Ако има обективен критерий кое е сериозно - добре, но ако съдията решава по субективното си чувство... пиши го бегало.

    Холандците ми се виждаха по-толерантни, ама явно не са. Само се правят на такива.

  28. 28 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    Правилно решение.Всяка клоунада, сатирична или не, трябва да има някакви граници.
    —цитат от коментар 21 на forza


    А къде са границите на клоунадите на всички религии и идеологии

  29. 29 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    До коментар [#2] от "majorman":

    "Е, който не знае, покрай онези с фереджетата се е зародила пародийната религия на Спагетеното чудовище."

    Аааа, не, много по-стара е! Това с фереджетата е сравнително отскоро.

  30. 30 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Пастафарианството е поредната проява на днешното малоумие, което смесва вяра и дрънкане на простотии. Никой пастафарианец не вярва в Спагетеното чудовище и няма как и да вярва, защото дори основателят на тази религия не вярва в него. Вярата не е нещо, което си измисляш и дрънкаш, за да си интересен. Вярата е нещо, което осмисля живота ти. Срамно е, че в някои страни тази глупост е била призната за религия.

  31. 31 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1802 Неутрално

    Коя религия е сериозна? Свещените книги са пълни с небивалици, пред които и детските приказки бледнеят.
    Всичко при религиите и сектите е относително, не виждам защо едните се признават официално, а другите - не.
    Между другото още никой не се е сетил да съди държавите за дискриминация след като при проверката на летищата шапки и шалове се свалят, но не и мюсюлманските забрадки.

  32. 32 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Любопитно

    До коментар [#14] от "Иво":

    "Това си е точно така. Правилно решение са взели от холандския държавен съвет. :-)"

    Тъй ли? И как доказваш "сериозността и последователността" на коя да е религия? Ама обективно, моля, без да ми разтягаш локуми. Вярата в НЛО сериозна и последователна ли е? А вярата в светлото бъдеще на социализма/комунизма сериозна и последователна ли е?

  33. 33 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    ислямофашизмът сериозна религия ли е ? Все пак има почти 2 000 000 000 последователи. И по какви критерии се определя "сериозността" на религията, та са отрязали правата на човека в случая ?
    —цитат от коментар 13 на Тони КОСТОВ


    Вероятно по наличието/броя на умрелите/убитите за правата вяра и по средствата ,потрошени за издръжката и .Нито някой е умрял в името на Лтящото спагетено чудовище,нито ще умре,нито някой е убит,нито ще бъде убит в негово име.Негово Макаронейшество и пари не иска.

  34. 34 Профил на pm
    pm
    Рейтинг: 661 Неутрално

    Пастафарианството е поредната проява на днешното малоумие, което смесва вяра и дрънкане на простотии. Никой пастафарианец не вярва в Спагетеното чудовище и няма как и да вярва, защото дори основателят на тази религия не вярва в него.
    —цитат от коментар 30 на lechevalier


    Не можеш ти да кажеш кой в какво вярва и в какво не. Как ще го докажеш?

    Вярата не е нещо, което си измисляш и дрънкаш, за да си интересен. Вярата е нещо, което осмисля живота ти.
    —цитат от коментар 30 на lechevalier


    Абсолютно съгласен с това.

    Срамно е, че в някои страни тази глупост е била призната за религия.
    —цитат от коментар 30 на lechevalier


    Според мен е срамно, че религиите (по света има към 4200 религии) заемат такова огромно място в обществения живот. Да не говорим за издевателства, войни, жертвоприношения, сексуално насилие и т.н. Вярата е нещо лично и религиите малко или много са отживелица.

    "Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  35. 35 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Любопитно

    До коментар [#30] от "lechevalier":

    "Никой пастафарианец не вярва в Спагетеното чудовище и няма как и да вярва, защото дори основателят на тази религия не вярва в него."

    А ти как установи че не вярва? Измери му вярата с някакъв инструмент? Как преценяваш дали някоя "вяра" е истинска или не? Защо смяташ, че именно твоята глупост осмисля живота, а на другия глупостта не го осмисля?

  36. 36
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  37. 37 Профил на Big Muzzy
    Big Muzzy
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    Как определят коя вяра е сериозна и коя не. Значи създателят може да го е направил и със сатирчна цел но кой знае дали последователите не го приемат насериозно.
    Може и Мохамед и Исуската да са се майтапили но вижте сега хора се избиват заради тях.

  38. 38 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Весело

    До коментар [#33] от "slonsco":

    "Негово Макаронейшество и пари не иска."

    Абсолютно прав си! Това на нищо не прилича! Твърдо доказателство че не е сериозно!

  39. 39 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4306 Любопитно

    До коментар [#32] от "areta":

    Историята на религията например, нейните традиции и ценности. Нейната култура също. Пастафарианството няма нищо от това. Холандските съдиии, пък и всеки с малко мозък в главата знае, че тази псевдорелигия е гротестка на истинските религии.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  40. 40 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    До коментар [#13] от "Тони КОСТОВ":

    ислямофашизмът сериозна религия ли е ?
    ======
    Не е.....
    Един път такава религия не съществува....

    Bukalemun
  41. 41 Профил на Gilbert Grape
    Gilbert Grape
    Рейтинг: 266 Неутрално

    Ами дефакто холандците казват, че фереджетата стоят по-виското в обществото от светски настроените граждани с чувство за хумор. Мога само да им кажа, че си заслужават това което се задава. После само като почнат и те с плюшените мечета и сълзите по площадите, ако обичат да не търсят състрадание от останалите, защото такова няма да получат (поне не от мен).

  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    пастафарианството
    ======
    Несъзнателно изисканото желание на женското тяло то да бъде покрито..... поне символично......

    Bukalemun
  43. 43 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 728 Неутрално

    До коментар [#22] от "pm":

    Не може да е клоунада, щом е причина за омраза и смърт. Питай поклонниците на педофила-камилар.

  44. 44 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2785 Неутрално

    Пълно е с ненормалници.

  45. 45 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3692 Неутрално

    До коментар [#2] от "majorman":

    С гевгир не може, но с фередже - да? Така ли
    ========
    Какво разбираш под гевгир?
    Какво е гевгир?

    Bukalemun
  46. 46 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2565 Неутрално

    Обаче възрастни мъже да се обличат с рокли, за да служат на Бога е сериозно.

  47. 47 Профил на Петър42
    Петър42
    Рейтинг: 544 Неутрално

    Чувствам се дискриминиран на религиозна основа!! Значи някои религии са по-равни от други, а!?

  48. 48 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#22] от "pm":Не може да е клоунада, щом е причина за омраза и смърт. Питай поклонниците на педофила-камилар.
    —цитат от коментар 43 на Тони КОСТОВ


    Няма данни Мохамед да е бил нито камилар,нито да е правил каквото и да е смислено и полезно.Идържан е първо от жена му,после от последователите му.

  49. 49 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Любопитно

    До коментар [#39] от "Иво":

    Благодаря за отговора, но аз помолих за конкретни, обективни критерии, твоите не са такива, но нейсе, то просто няма такива.

    Да започнем с последното, което изреждаш. Ценности. Имат ли пастафарианците ценности? Имат - почитат божеството си, държат се добре с всички съзнателни същества, консумират свещена храна... ако искаш още, иди на страницата им.

    Имат ли традиции? Имат - носят специално облекло, правят церемонии, организират срещи и т.н.

    Имат ли история на религията си? Имат. От 2005г насам. Или смяташ, че трябва да имат определено количество години история? В такъв случай колко години са необходими? 2,3,4 повече? Да кажем 5г? Демек всяка една религия, която е измислена преди по-малко от 5г, не може да бъде считана за религия?

    Оказва се, че имат всичко изброено от теб, тогава на какво основание, ти ги обявяваш за нелегимни?

  50. 50 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1603 Неутрално

    До коментар [#30] от "lechevalier":

    Впрочем според теб: "Вярата не е нещо, което си измисляш". Би ли споделил например дали християнството е измислено? Може би то съществува обективно в природата? А може би мюсюлманството не си го е измислил Мохамед? А и будизма не си го е измислил Сидхарта Гаутама?

  51. 51 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3114 Неутрално

    Според холандския държавен съвет макар гевгирът да е смятан за свещен обект за пастафарианците, носен в знак на почит към Летящото спагетено чудовище, не съществува задължение за това.
    _________________
    Холандия трябва да уважава спагетеното чудовище, така както има респект към пингвините с фередже,бурка и хиджаб!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  52. 52 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2922 Неутрално

    До коментар [#39] от "Иво":

    Иво, само не започвай с традиции и ценности - че още не сте премахнали: "Бог дава различна роля на мъжа и на жената" от Библията. Да не говорим: "Не пожелавай роба на ближния" - това ли са ти традиционните ценности - мачовизъм и робовладелство.

    Как идва християнската религия в Европа - както идва ислямската днес - поне история не си ли чел ей така малко от малко?

    Тангризмът има по-хуманни ценности от християнството - и то доста по-хуманни. А да не говорим че самото християнство е копи-пейст на религията за Бог Мардук и девствената Мару, зачела негов син.

    Прочети "451 по Фаренхайт" или поне филма гледай!

    А сега една гатанка:

    На улицата седи човек и се нуждае от помощ; покрай него минават Буда, Исус, Аллах и Шърли Менсън - кой ще му помогне:









    Отг. Шърли Менсън, защото другите са измислени герои.

    I'm back... for now.
  53. 53 Профил на carlosestrada
    carlosestrada
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    то пък и ристийенството е една суперсериозна религия, да ти уйде коньо у ряката:

    дърт евреин блъска халюциногени, после ходи на разходка в планината, където имал видения и хоп - 10 Божи заповеди

    друг пък детето си щял да заколи, пак надрусан до козирката и чувал гласове ... добре че го пуснало навреме

    те такива ти ми работи ...

  54. 54 Профил на One Hour
    One Hour
    Рейтинг: 1232 Неутрално

    А спагети вместо мозък случайно да имате?

  55. 55 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    До коментар [#2] от "majorman":Е, който не знае, покрай онези с фереджетата се е зародила пародийната религия на Спагетеното чудовище.

    Май ти не знаеш. Горе е написано - като реакция на искането да се изучава креационизма в училище. Това е течение което приема за буквална истина написаното в Библията. От сътворението на света до човека. Джорж Буш младши е креационист.

  56. 56 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    До коментар [#52] от "Deaddark":Шърли Менсън, защото другите са измислени герои

    Нещо бъркаш. Менсън е реално съществуваща личност, но е измислен герой. Само позите му са героични.
    Другите изброени от теб са били реални личности по своето време. За едни са герои.

  57. 57 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    Нямате чувство за хумор. Сериозно обсъждате нещо хумористично. Привържениците на това движение са точно зевзеци, майтапчии. Никой от тях не вярва на глупостите които проповядват. Просто се бъзикат с човечеството. Нали и ние имахме една Бирена партия!

  58. 58 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2922 Неутрално

    До коментар [#57] от "ahasver":

    Твоето чувство за хумор къде е!?


    До коментар [#56] от "ahasver":

    Това измислено ли го наричаш!?
    https://www.youtube.com/watch?v=Bti1r3AQKl4

    I'm back... for now.
  59. 59 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2473 Весело

    Егати майтапа! :)
    А мацката на снимката наистина носи на главата си гевгир със спагети в него :).

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  60. 60 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2018 Неутрално

    До коментар [#59] от "Jessika":Гевгирът има дръжка. Това на главата и е обикновена паница.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK