Първата велоалея от пластмаса бе открита в Холандия

Архив

© Associated Press

Архив



Първата в света велоалея, направена от рециклирани пластмасови бутилки, чаши и опаковки, бе открита през седмицата в холандски град като част от пилотен проект, в рамките на който може да бъдат изградени още подобни велоалеи в страната, предаде "Гардиън".


30-метровата пътека е направена от рециклирана пластмаса, еквивалентна на над 218 хил. пластмасови чашки, и се очаква да бъде три пъти по-трайна от асфалтовата си алтернатива.


Тя освен това съдържа сензори за наблюдение на състоянието на пътя, които да следят за различни показатели, например температурата, броя на колелетата, които преминават, и способността й да се справи с трафика.




Съвместният проект на холандските инженери KWS, енергийната компания Total и производителите на тръби Wavin бе реализиран в Зволе, град североизточната част на Холандия.


Асфалтът е отговорен за 1.5 тона въглеродни емисии годишно, еквивалентни на 2% от световните емисии от транспорта по пътищата.


Не липсват и критици на проекта. Хармен Спек от лобистката група Plastic Soup предупреди, че малки частици от пластмасата може да попаднат в околната среда заради горещини или износване.

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 964 Неутрално

    Скоро и улиците ще са с това.

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12547 Неутрално

    Последното ще се случи задължително. Впрочем, за да има смисъл цялата идея, резултатът трябва да не е пластмаса.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1561 Неутрално

    Чудесно решение! Особено ако е реално приложимо, т.е. да не е прекалено скъпо и наистина настилката да е надеждна и трайна.

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 3195 Неутрално

    Пример за борба с отпадъците...

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 916 Неутрално
  6. 6 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2938 Весело

    Чудесно - ето къде ще отиде боклука плаващ в световния океан !

  7. 7 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    Това не харесва на ГЕРБ :)) Пластмасови панели , поставяне и създаване на пътища, велоалеи и тн. Тогава как ще се краде , ако има готови индустриални технологии за създаване на ПЪТ ??

  8. 8 Профил на Angel Dobrev
    Angel Dobrev
    Рейтинг: 605 Неутрално

    Абзац трети : "... броя на колелетата..." ааааальооооууууу, преводачът, първо - не се казва " колелетата ", а велосипедите, още повече говорим за В Е Л О А Л Е Я,, второ - на входа на всяка велоалея и от двете ѝ страни има брояч на велосипедистите, които влизат във велоалеята или съответно я напускат... Апропо, някои защо не осъзнават смисловата разлика между к о л о е з д а ч - сиреч състезател по колоездене, и велосипедист, който е желателно да ползва ВЕЛОАЛЕЯТА, АКО Я ИМА, ЗА ДА ОЦЕЛЕЕ ПРИ СЪВРЕМЕННИЯ ДО АБСУРД НАТОВАРЕН АВТОМОБИЛЕН ТРАФИК... Ще завърша с неизбежния въпрос - ЗАЩО НИКОГА НЯМА ДА ДОСТИГНЕМ НИДЕРЛАНДЦИТЕ В КАКВОТО И ДА Е ОТНОШЕНИЕ, не само за велоалеите...

  9. 9 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1207 Неутрално

    Асфалтът е отговорен за 1.5 тона въглеродни емисии годишно.... 1.5 тона ;-) авторът на статията генерира повече без дори да си кара колата...

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  10. 10 Профил на tri
    tri
    Рейтинг: 487 Неутрално

    Рециклирането е по-скъпо от производството и подобни технологии трудно ще намерят приложение без сериозно държавно субсидиране. Такива кампании имат имиджови цели и не решават никакви еко проблеми. Както е и с модните продукти със зелени етикети напправени с процент рециклирани пластмаси.
    Вече и китайците се отказаха да приемат безплатния пластмасов боклук и САЩ се оказа затрупана от бали. Изкупвачите на тези боклуци сега се налага да дават пари за да се отърват от него.
    Единственото спасение е намалена употреба на пластмаси.

  11. 11 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 1014 Весело

    30 метра... ми тя огромна бе! Цели 5 завъртания на педалите! Това първо, после "се очаква да бъде три пъти по-трайна от асфалтовата си алтернатива.". Ъъъъ, не. :) Глупости на търкалета. Има скала за твърдостта на различните материали, ако искате може да погледнете кое е по-твърдо - камъните, или комерсиалната пластмаса. И също, само за информация на рецикло-маните, асфалтът е едно от най-рециклиращите се неща, което сме измислили. Гони 99%. Само казвам.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  12. 12 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1030 Любопитно

    До коментар [#11] от "kirka80286":

    Проектът е пилотен, ако е успешен, може и 3000 км да направят, ама ТАМ и ТЕ, а не ние, дето нищичко не правим, ама да критикуваме другите сме царе...

  13. 13 Профил на kirka80286
    kirka80286
    Рейтинг: 1014 Весело

    До коментар [#12] от "Г.Е.М.":

    Значи, на първо място, това НЕ Е пилотен проект, защото вече е опитван - в Китай, във Франция и в... Калифорния, ако не се лъжа. И се сгромоляса с трясък и на трите места. Защо - ами пластмасата е мека и не става за пътна настилка. Физика. Химия. Толкова е просто. Ако направиш път от рециклирани... дъвки, сигурно ще имаш сходен успех. Така, че този съвсем не-пилотен проект няма никакъв шанс да е успешен. А също така, никой не споменава, че рециклирането на пластмаса далеч не е "зелен" процес.

    "Тhe lack of major wars may be hurting economic growth." New York Times
  14. 14 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Рециклирането е по-скъпо от производството и подобни технологии трудно ще намерят приложение без сериозно държавно субсидиране. Такива кампании имат имиджови цели и не решават никакви еко проблеми. Както е и с модните продукти със зелени етикети напправени с процент рециклирани пластмаси. Вече и китайците се отказаха да приемат безплатния пластмасов боклук и САЩ се оказа затрупана от бали. Изкупвачите на тези боклуци сега се налага да дават пари за да се отърват от него.Единственото спасение е намалена употреба на пластмаси.
    —цитат от коментар 10 на tri


    Не е съвсем така. САЩ сами си го сложиха с търговската война с Китай, затова са заринати. Обратно в реалността, повечето пластмасови дрехи, одеала, обувки и др, идващи от Китай и не само от Китай, са точно от рециклирани бутилки и други пластмаси
    https://www.youtube.com/watch?v=zyF9MxlcItw

    мурзилка
  15. 15 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3825 Разстроено

    UNITED EU UNION

    Резонен въпрос

    но нечий гърч (рефлекс) против резонни въпроси
    веднага Ви тресна минус

    До коментар [#5] от "Сд":

    Дали не е запалима?

    "Първата в света велоалея, направена от рециклирани
    пластмасови бутилки, чаши и опаковки..."

  16. 16 Профил на lone wolf
    lone wolf
    Рейтинг: 2027 Любопитно

    И къде ще отиват частиците пластмаса, резултат от износването от съприкосновение с гумите?
    (Да ме говорим пък за ефекта на UV върху пластмасата и дължината на полимерните молекули!)

    Да разлая троловете!!
  17. 17 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 1561 Неутрално

    До коментар [#12] от "Г.Е.М.":Значи, на първо място, това НЕ Е пилотен проект, защото вече е опитван - в Китай, във Франция и в... Калифорния, ако не се лъжа. И се сгромоляса с трясък и на трите места. Защо - ами пластмасата е мека и не става за пътна настилка. Физика. Химия. Толкова е просто. Ако направиш път от рециклирани... дъвки, сигурно ще имаш сходен успех. Така, че този съвсем не-пилотен проект няма никакъв шанс да е успешен. А също така, никой не споменава, че рециклирането на пластмаса далеч не е "зелен" процес.
    —цитат от коментар 13 на kirka80286

    Предлагате констатации, предизвикате размисли и предположения. На основата на науката. Предизвиквате неодобрение от привържениците на рециклирането. Голяма част от които като че ли не са запознати с процесите на рециклиране и с качествата на материалите и изделията, получени след тези процеси. В това число след рециклиране на пластмаси. Защо ли все още най-ефективния и като следствие най-масов процес на рециклиране на отпадъците е рециклирането им в топлина? Т.е. изгарянето.

  18. 18 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 935 Неутрално

    Много се съмнявам във устойчивостта на пластмасата, УВ лъчите я разлагат
    и се разпада бързо !!!

  19. 19 Профил на arnautsky
    arnautsky
    Рейтинг: 1112 Весело

    Из-о-ста-ват!
    Ние тука пътища и магистрали строим вече...
    И дори са вълнообразни.

    Keep it cool, keep it funny, keep on changing the world.
  20. 20 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1512 Весело
  21. 21 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 611 Весело

    Лоши, лоши евроджендъри ...

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  22. 22 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8585 Неутрално

    След като всичко се задръсти с пластмаса, трябва да се измисли нещо.

  23. 23 Профил на Angel Dobrev
    Angel Dobrev
    Рейтинг: 605 Неутрално

    За колегата с №10: Този синтетичен рециклиран материал ще бъде за В Е Л О А Л Е И, няма да е за магистрали или дори за пешеходни пътеки , з а т о в а износването му ще е ПОЧТИ Н У Л Е В О!!!

  24. 24 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10758 Любопитно

    Велоалея от пластмаса, а при дъжд няма ли да се пързалят колелата на завой?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK