Близо 84% от българите предпочитат да се придвижват с автомобил

Близо 84% от българите предпочитат да се придвижват с автомобил

© Надежда Чипева, Капитал



През 2016 г. 83.7% от българите са предпочели да използват автомобила си за пътуване. Това показват данните от анализ на Евростат по повод Европейската седмица на мобилността (от 16 до 22 септември). Пътуванията с автобус са 14.1%, а с влак – 2.2%.


В Европейския съюз най-много пътуват с кола хората в Литва (90%), Португалия (89%) и Великобритания (87%). С автобус пътуват най-често в Унгария (22%), Кипър (19%) и Естония (18%), а с влак – в Австрия (12%), Холандия (11%) и Франция (10%).


За целия ЕС най-много хора се придвижват с кола (82.9%), с автобус се движат 9.4%, а с влак – 7.7%.

Ключови думи към статията:

Коментари (110)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 962 Разстроено

    то затова е такъв въздуха на снимката.... нищо че ганьо ще живее 10 г по-малко

    Pure Chewing Satisfaction
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 10099 Любопитно

    Близо 84% от българите ЗНАЧИ са си надвили на масрафа...!!!

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Компетентен
    Компетентен
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Много е важно Ганьо да е моторизирандори от врата на къщата до нужника на двора. Няма да го мислят за беден, я.

  4. 4 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Нормално всеки иска удобство.
    Но данъците трябва да са много по високи и да не се допускат ТАРАЛЯСНИЦИ по улиците.
    С автомобил ще се придвижва само този който може да си го позволи. Трябва да е скъпо.
    Не може всеки цървул на кола. Коли над 10 години не трябва да се допускат.
    На кола трябва да е само този който може да си го позволи.
    София има Метро и перфектен обществен транспорт.

  5. 5 Профил на Момчил Костов
    Момчил Костов
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ами качете се веднъж във влак на БДЖ или автобус (но до някое село или малък град, не София - Бургас), после се сетете защо...

  6. 6 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Данък минимум 500 лева.
    Гражданска минимум 1000 лева.
    И коли над 10 години да не се допускат по пътищата.
    От там нататък който иска да кара. Ще се оправи трафика ще се подобри и въздуха.

  7. 7 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2265 Неутрално

    До коментар [#1] от "serpico":
    До коментар [#2] от "karabastun":
    До коментар [#3] от "Компетентен":

    Айде веднага Ганьо това, Ганьо - онова - ами погледнете осреднената статистиката за ЕС (0.8% разлика) и ще трябва да кажете същото и за Ханс, Пиер, Джон, Хуан, Джовани, Йохан, Карел и т.н.

  8. 8 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1697 Неутрално

    83.7% от българите са предпочели да използват автомобила си за пътуване
    —цитат от коментар 0 на статията


    Какво се разбира под "пътуване" в това изследване? В София ако си близо до метрото или имаш удобни автобуси е абсурдно да се мъчиш с колата (въпреки че и такива хора познавам), обаче ако трябва да пътуваш из страната най-логично е да си ползваш личния автомобил.

  9. 9 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 818 Неутрално

    да не се допускат ТАРАЛЯСНИЦИ по улиците.
    —цитат от коментар 4 на eyd13372645


    Относително е, ако говорим за екология. Един таралясник с газово ( колкото и да ги мразя и да са опасни ) замърсява много много пъти по-малко от нов дизел.

  10. 10 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Аз се возя с влак, а когато е невъзможно - с автобус. Возя се в кола, когато така и така шофьорът и вече е решил да я ползва. Кола нямам и нямам намерение да имам. Мисля, че личните автомобили в градски условия трябва да бъдат с утежнени данъци. Мисленето "колата е необходимост, а не лукс" е вредно за чистотата на въздуха, спокойствието в населените места и здравето (заради обездвижването) на хората. Най-тъжното е, че вече и по селата не може да се насладиш на тишина, заради мързела на хората - палят колите, въпреки че всичко е на до 15-20 минути пеш.

  11. 11 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 783 Неутрално

    Нека подобрим транспорта преди да даваме присъди на автомобилистите. Да не говорим, че няма кой знае каква разлика с целия ЕС. За моята работа и семейни ангажименти щеше да ми е необходимо поне двойно повече време за придвижване, ако не ползвах кола. Когато мога, ползвам колело, но транспортът ни все още е леле-мале с малки изключения, които не ми вършат работа.

  12. 12 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2265 Весело

    София има Метро и перфектен обществен транспорт.
    —цитат от коментар 4 на eyd13372645


    Я пак? Вземи да се придвижиш зимно време от Гео Милев примерно до Красна поляна и сподели пак впечатления.

  13. 13 Профил на Jesuit
    Jesuit
    Рейтинг: 990 Любопитно

    "Европейската седмица на мобилността"

    А скоро очакваме

    Европейска седмица на не-дизелността и
    Европейска седмица на не-бензинността

    Демек
    Европейска вечност на не-мобилността.

  14. 14 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Относително е, ако говорим за екология. Един таралясник с газово ( колкото и да ги мразя и да са опасни ) замърсява много много пъти по-малко от нов дизел.
    —цитат от коментар 9 на Дундурук


    За Дизела данъка трябва да е х3.

  15. 15 Профил на hmmmmm
    hmmmmm
    Рейтинг: 241 Неутрално

    До коментар [#4] от "eyd13372645":

    София има Метро и перфектен обществен транспорт.

    Да бе. Трябва да посетиш някой град с не перфектен, но поне нормален обществен транспорт.

  16. 16 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2285 Неутрално

    Като дават подобни излседвания, да вземат да уточнят - за градско или извънградско придвижване иде реч!

    Защото какви влакове насред София?

  17. 17 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#5] от "Момчил Костов":

    Аз се движа редовно по София-Кулата. Проблеми единствено са бързината и това, че много често новите вагони нямат отварящи се прозорци, а като не работи климатик, е задушно. Скоро се возих и по теснолинейката - много е чисто, разбира се и много бавно (но много красиво), а и друса приятно. :) Комфортът на влак за мен е несравним с пътуването в кола или автобус.

  18. 18 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1619 Неутрално

    София има Метро и перфектен обществен транспорт.
    —цитат от коментар 4 на eyd13372645


    Я пак?
    Спрях да се возя на СКГТ, защото вътре е мизерно, има примитивна система за таксуване (перфоратори) и много гратисчии, както и всякакви маргинали. Метрото е по-добре, тъй като там гратисчии няма и е относително чисто.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  19. 19 Профил на Fifa
    Fifa
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Сигурен съм, че много хора биха слезли от колите ако имаше сносен и конкурентен ЖП или автобусен транспорт

    Не отлагай нищо за утре, ако можеш да го отложиш за вдругиден.Марк Твен
  20. 20 Профил на Леля  Гичка
    Леля Гичка
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Ай, молЪ Въ... София - Русе 6,30 ч. (380 км.), София - Бургас - 8 ч. (400 км), София -Пловдив -2,30ч (100 км) с ВЛАК (то за това е влак, щото се влачи).
    А в София - възхваляват се две линии на метрото, които обслужват кварталите по продължението им, а транспорта във всички останали квартали е насочен именно към тези ДВЕ метролинии. Влакчетата са претъпкани, няма въздух, смрад и гмеч. Освен това се получават парадокси, според които за да стигнеш от точка А до точка Б, между които преди е имало пряка връзка рейс, тролей, нещо си - сега трябва да се прекачиш на три превозни средства. Ами няма как да стане.
    Със строежа на околовръстното можеше да се проектира и изгради и ринг на надземно метро, което да обере голяма част от движението по околовръстното - в момента това става с коли (особено в южните и западни квартали).
    Качиха цената за пътуване на еднократния билет без обосновка, без план. Цел-хората да купуват карти. Ефектът към момента е обратен.
    Няма мисъл, няма рационални решения и хората избират личния автомобилен транспорт.

    Не е нужно да си луд, за да живееш тук, но помага.
  21. 21 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Нормално всеки иска удобство.Но данъците трябва да са много по високи и да не се допускат ТАРАЛЯСНИЦИ по улиците.С автомобил ще се придвижва само този който може да си го позволи. Трябва да е скъпо.Не може всеки цървул на кола. Коли над 10 години не трябва да се допускат.На кола трябва да е само този който може да си го позволи.София има Метро и перфектен обществен транспорт.
    —цитат от коментар 4 на eyd13372645


    Да разбирам ли, че за теб всеки с по-ниски доходи от твоите е цървул? Ако е така се замисли какво си ти за хората с по-високи доходи от твоите.

  22. 22 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 3197 Любопитно

    Какво точно значи "пътуване"? Освен това, градския и междуградския транспорт като алтернативи са в плачевно състояние - разбира се, че ще изберат автомобил.
    Друг е въпросът, че всеки сельо е взел "Нов внос" от Италия, и трови въздуха - нямаме регулации. Данъците са потресаващо ниски. Минимум 2000 лева за прованса и 5000 за София и гледай как ще намалеят гъзарите.

  23. 23 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2265 Любопитно

    До коментар [#16] от "niakoi_si":

    Айде - в София поне има влак и нялколко градски спирки ама примерно в Смолян или Гоце Делчев...

  24. 24 Профил на rvr12572942
    rvr12572942
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Решението със замърсяването е много просто. Вдигане акциза на дизела и бензина двойно и освобождаване газта от акциз. Тогава при цена около 4 лв. за бензин и дизел и под 70 ст. за газ, за 2- 3 год. почти всички ще минат на газ, а както знаем, при газта замърсяването е сведено до минимум.

  25. 25 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 2120 Любопитно

    А СРЕДНОТО за Европа е 83%
    по един показател българите да не са на последно място.

    Тоест не сме далеч от желаното
    Холандия 86%
    Германия 86%

  26. 26 Профил на kozunak
    kozunak
    Рейтинг: 8 Неутрално

    За да се намали броят на автомобилите, трябва да се развият алтернативните форми на транспорт. Не е нормално да се вдигат данъците до безобразие и по този начин да се редуцира броя на автомобилите, поради простата причина, че хората няма с какво друго да се придвижват. Транспортът дори в София е на много слабо ниво. За да стигнеш от някои от "престижните" южни квартали до центъра, трябва да се прекачиш 3 пъти и това ти отнема поне час и половина. За 7-8 километра е тотално безумие.

    Активно използвам велосипед за придвижване, но с явен риск за живота. Няма никаква инфраструктура за велосипеди.

    Железниците в развитите страни са един от най-сигурните, бързи и удобни транспорти. Тук как е? Катастрофа.

    Е как да има по-малко коли по пътищата. Народопсихологията е факт, че ни дърпа в тая посока, но има и много други фактори. С 20 нови автобуса не става. Става с мисъл, проектиране, заимстване на положителен опит от други страни.

  27. 27 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 2120 Весело

    Сигурен съм, че много хора биха слезли от колите ако имаше сносен и конкурентен ЖП или автобусен транспорт
    —цитат от коментар 19 на Fifa


    искаш да кажеш, че във Великобритания, Германия, Холандия нямат добър транспорт и затова 86% се предвижват с автомобили

  28. 28 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Данък минимум 500 лева.Гражданска минимум 1000 лева.И коли над 10 години да не се допускат по пътищата.От там нататък който иска да кара. Ще се оправи трафика ще се подобри и въздуха.
    —цитат от коментар 6 на eyd13372645


    Това да не ти е любимият комунизъм, бе!!!И да чакаш по 10 и повече години за кола, нали?Автомобилът отдавна не е лукс, а удобство.
    Друг е въпросът, че у нас много хора смятат, че чрез него си богат и като го имаш, трябва да си с него непрекъснато - до кварталния магазин за хляб, до парка, където уз си отишъл да се рахождаш или до кръчмата и после да седнеш пиян да го караш!

  29. 29 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    Офффф, комплексарите веднага почнаха Ганьо това, Ганьо онова, а всъщност от статията става ясно, че Ганьо този път е, като средния европеец. Четете бе, чукчи, стига с тоя Ганьо.

  30. 30 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2008 Неутрално

    До коментар [#4] от "eyd13372645":
    "София има Метро и перфектен обществен транспорт."

    Кажи, че се шегуваш. София е много далеко от перфектност!
    Да не говорим за хигиената на тези, които ползват транспорта!!!
    Много от пътуващите членуват в секта, която се е заклела на не ползва вода и САПУН!
    А грипните епидемии и джепчийките, на които съм ставал жертва?

  31. 31 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5196 Неутрално

    До коментар [#12] от "lustmord":

    може да се пробва и от Орландовци до Бояна и да ни разкже !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  32. 32 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#24] от "rvr12572942":

    Това е ОК, родителите ми са също на газ. Но как ще се реши шумовото замърсяване (с електромобили?) и пренаселеността с коли - не можеш спокойно да се разходиш без около теб да жужат коли или да са паркирали на всяко свободно място.

  33. 33 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5243 Любопитно

    До коментар [#19] от "Fifa":

    Откъде си толкова сигурен?

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Noise, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  34. 34 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Нека ви дам и аз 1 пример. От нас (южните квартали на София) до работа (до дъ мол бизнес сградите) с кола ми отнема между 25 и 35 мин (въпреки задръстванията). С градски транспорт ми отнема между 55-60 мин. Аз си ценя времето. От скоро започнах да използвам велосипед, отнема ми около 35-40 минути. Разбира се това ППС може да се ползва, само когато не вали и не е прекалено студено (лято, есен, донякъде и пролет).
    Разбира се има и доста минуси - трябва да се къпя в офиса, защото пристигам зверски потен, трябва да се притеснявам дали някой няма да ми открадне колелото (става доста лесно и бързо между другото) и т.н. Скоро няма да имам тази възможно и пак ми остава да се придвижвам с автомобил.

  35. 35 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12655 Неутрално

    И няма дори едно колело? Макар и електрическо?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  36. 36 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Весело

    До коментар [#25] от "001":

    Ей един мислещ човек, прочел статията, а не подлизурко на зелената пропаганда.

  37. 37 Профил на Траян
    Траян
    Рейтинг: 295 Неутрално

    До коментар [#19] от "Fifa":

    Точно така, достъпен като цени, удобен, РЕДОВЕН, чист и добре уреден градски и междуградски транспорт е формулата на успеха. Става ми лошо като знам бързите влакове на Дойче Бан в Германия как изглеждат и миризливите композиции на БДЖ. Има романтика в такова пътешествие, но когато е съпроводено с опасност дали ще стигнеш въобще, с толкова лоши условия - не виждам смисъл да си го причиняваш. И в този смисъл заради това се развива чудесно и споделеното пътуване (отново с коли).

  38. 38 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 352 Неутрално

    Може ли някой да накара баровките от кварталите от склона на Витоша планина да слязат от джиповете и да се качат на гр. транспорт ? Няма как да стане никога. Или да отидат на фризьор с велосипед.

  39. 39 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1619 Весело

    искаш да кажеш, че във Великобритания, Германия, Холандия нямат добър транспорт и затова 86% се предвижват с автомобили
    —цитат от коментар 27 на 001


    Тц, прЕдвижват се с коли, защото имат хубави пътища. Не ми се мисли колко щеше да е процента у нас, ако пътищата ни бяха хубави, а не лунни кратери като сега.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  40. 40 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    До коментар [#39] от "БМЗ":

    Процента щеше да е абсолютния същия.

  41. 41 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#28] от "chinaski":
    "Това да не ти е любимият комунизъм, бе!!!И да чакаш по 10 и повече години за кола, нали?Автомобилът отдавна не е лукс, а удобство."

    А трябва да бъде лукс. Като си решил да замърсяваш въздуха и да нарушаваш тишината и спокойствието, ще си плащаш.

  42. 42 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 520 Неутрално
  43. 43 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2499 Неутрално

    След такива данни шефовете на БДЖ трябва да ги махнат незабавно, а не да им купуват нови мотриси, но не са само те виновни. Българите просто не искат влакове и автобуси, а е очевидно, че без те да са конкурентни на колите последните ще са предпочитани, колкото и да замърсяват. Няма никаква, ама никаква политика по темата - нито ограничение на вноса на стари коли, нито забрана на дизелови двигатели, нито насърчаване на железопътен транспорт, нищо, ей така, от ден на ден...

  44. 44 Профил на Ох леле
    Ох леле
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Много селяни на малко пространство.

  45. 45 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#36] от "bash":

    И аз прочетох статията. Никъде не съм писал какво е на запад. Но пиша какво би трябвало да е според мен и съм дал аргументи. Колите ми отнемат жизнено пространство, тишината и спокойствието на естествената среда и затова трябва да си плащат. Още повече, че и българските таралясници страшно замърсяват. Пък с тия офрроудъри и в дивото не си сигурен, че няма да те настигне империята на джигитите.

  46. 46 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 2120 Весело

    Ще помоля умните, красивите и зелените да прочетат статията добре и да не се подвеждат по заглавието...

    Ясно е написано за Европа средно 83%

    Турция 70%
    Германия 86%

    къде искаме да сме в класацията

  47. 47 Профил на nevermindme
    nevermindme
    Рейтинг: 310 Неутрално

    докато има безобразен Адски транспорт (не градски), ще е така. Да чакаш тролей или трамвай 20 мин. в делничен ден е безобразие.

  48. 48 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1913 Любопитно

    До коментар [#43] от "boevbisser":

    Интересно, в Германия процента е по- висок, но не съм чул, някой да иска оставката на шефа на ДБ. Защо според теб?

  49. 49 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1619 Весело

    До коментар [#40] от "zle_platen_trol":

    Не точно. Мен например нерядко ме е спирала мисълта за разбитите калдъръми. Като знам откъде трябва да мина и ми минава желанието за каране на кола. Тогава предпочитам да взема колелото и да мина по малките улички.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  50. 50 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Всеки е с автомобил и всеки е с по 2 апартамента.
    Но Автомобила е 20 годишен таралясник дето пуши като комин и замърсява, трошки стоят пред блока, задръстване, няма място за никой.
    Апартамета пък е сграда дето ансансьора не работи, пикае се в ансансьора няма чистачка и осветление, от вън блока се руши и изглежда като след война. Отвън улицата разбита няма грам естетика.
    Това трябва да се промени автомобила е ЛУКС не е необходимост.
    1 ви апартамент е необходимост 2ри е ЛУКС и трябва да се таксува за да се подобри градската среда.
    Отделно трябва да има изисквания към АВТОМОБИЛА, както и към сградата в която е АПАРТАМЕНТА.

  51. 51 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#45] от "pirin_mountain":

    Няма как да приема аргумент "А трябва да бъде лукс." при положение, че има автомобили нисък клас, както и автомобили "лукс". Това, че ти ги обобщаваш и казваш, че само най-богатите трябва да могат да си позволят въобще да карат, ме навява на мисълта, че си искаш Бай Тошо. Класата/старостта на автомобилите в една държава е отражение на средния доход на работниците в нея. Отделно БГ не притежава автомобилна индустрия и реално ние си плащаме на Европа за да караме.

  52. 52 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 3626 Неутрално

    В Австрия 12% предпочитат да ползват влак. Ми, да. Там и в Алпите се качват, ползвайки високопланинските влакчета, а у нас има места, примерно Северозапада, където да пътуваш с влак е цяло изпитание.

  53. 53 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Убеден съм че 100% от форума ще се съгласят че каруци с кон нямат място по улиците - но ромите не мислят така - те казват а ние как да се придвижваме нямаме пари за бензин и автомобил искате да ни вкарате комунизъм където да ни казвате какво и как да караме.
    Същото е и с тия дето карат таралясници над 10 години.
    И с тия дето имат апартаменти в сгради които овън изглеждат като след война.
    Като имаш апартамент ще си потдържаш сградата. Не съм длъжен да гледам коне по улиците и нафтови печки които някой е решил че са коли. Или понеже Ганьо му се свиди да си боядиса блока но иначе има 3 апартамента. За тва цяла България изглежда на КАТУН.

  54. 54 Профил на zle_platen_trol
    zle_platen_trol
    Рейтинг: 1913 Неутрално

    До коментар [#49] от "БМЗ":

    Мисля, че не си прочел статията внимателно. В града и аз не ползвам кола, но става въпрос за пътуване. ПЪТУВАНЕ. Не случайно процента в Германия, Холандия, Дания, Франция и т.н. е по- висок от нашия. И там, както и тук хората предпочитат колата.

  55. 55 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#51] от "bash":

    Просто в над 90% от случаите ползването на кола е ненужно. Като е по-скъпо, по-малко хора ще го ползват, а тези, които го ползват, ще си плащат и с тези пари може да е прави нещо за развитието на добри алтернативи. Ако искаш равенство - забрана (пълна или частична) за ползване на коли в жилищните райони. Но приемам факта, че на хората понякога може да им потрябва (примерно, ако трябва да пренесат стока), затова просто да е скъпо да се ползва ежедневно.

    Вземи за пример цигарите - и бедни и богати плащат един и същи акциз (да не говорим, че бедните пушат доста повече от богатите).

    Роден съм след бай Тошо и нямам въжделения да живея в "социалистическия рай".

  56. 56 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4203 Неутрално

    Явно и в тази област не сме най-големите саможивляци в ЕВропа!....
    Всъщност, горният резултат зависи и от това колко богати са хората, та ако се вземе предвид и този фактор, може и да излезем най-големите саможивляци в Европа.
    Дерзайте!
    Все още има надежда да сме първи!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  57. 57 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 2155 Неутрално

    Ами да вдигнат данъците и готово.
    500 евро гражданска, 300 евро минимум данък МПС, независимо фирмено, лично или на папата, 100 евро преглед (ама обстоен отвсякъде + газов анализ и инспекция на цялата генерация).

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  58. 58 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#53] от "eyd13372645":

    Пак ти казвам: Аргументът ти е "аз не искам". Всичко друго написано от теб е налагане на мнение. По-рано обобщи всички автомобили, а сега прибавяш и каруците. По тази логика, можеш да добавиш и влаковете и рейсовете (щото не ти харесват как шумели) и тезата ти пада.

  59. 59 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2706 Неутрално

    До коментар [#17] от "pirin_mountain":

    Да, ако се возиш във влак някъде в Европа.

  60. 60 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Нормално всеки иска удобство.Но данъците трябва да са много по високи и да не се допускат ТАРАЛЯСНИЦИ по улиците.С автомобил ще се придвижва само този който може да си го позволи. Трябва да е скъпо.Не може всеки цървул на кола. Коли над 10 години не трябва да се допускат.На кола трябва да е само този който може да си го позволи.София има Метро и перфектен обществен транспорт.
    —цитат от коментар 4 на eyd13372645


    Точно, щото общественият транспорт на София е куц, не мога да слезна от колата. Отдавна мисля всякакви варианти, така че ходенето ми до детската градина и после на работа с автобус да е удобно и не мога. Още повече 50 лв. за карта ми е много по-добре отколкото подръжката на колата и парите за нафта (споко моята е евро 5). За 4 км разстояние от вкъщи до градината трябва да сменя 2 тролея с ходене между спирките, а после до работа още толкова автобуси. Това дете как да го размятам по спирките и как да стигна навръщане навреме да го прибера?

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  61. 61 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#55] от "pirin_mountain":

    Разбирам какво искаш да кажеш, но проблема винаги е какво значи "Като е по-скъпо". Сиреч кое е скъпо и кое е евтино, и най-вече къде е линията. Относно цигарите, аз съм десен човек и за мен акциза е незаконен данък. Прокарва се с идеята, ще го направим скъпо за да не се употребяват вредни стоки (или да се намали потреблението), но реално, пушачите не намаляват. Това което се получава е просто да се изземат повече пари от обществото.

  62. 62 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#59] от "pamela":

    И ние сме в Европа. Положението с влаковете изобщо не е такова, каквото си го представят джигитите.

  63. 63 Профил на Андонов
    Андонов
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Няма как в държава, в която само допреди 20-тина години автомобила беше лукс, да няма подобен процент на одобрение за този вид транспорт. Новия автомобил и днес е лукс в огромна степен за София, а за страната да не говорим.
    От друга страна, развитието на алтернативния транспорт е на същите години изоставане, както при автомобилния парк. Как да избереш влак, автобус или трамвай (последния е тесен избор за малцина в столицата)...
    Единствено метрото (пак в София) има своите безспорни предимства и устойчиво расте като пътникопоток.
    Велосипед?! 😄
    Пак стигаме до осъзнаването, до израстването и културата.
    Ще чакаме от 25 години за подобни сериозни велосипедни тенденции. 😏

    “Журналистика е да печаташ/показваш неща, които някой друг не иска да бъдат отпечатани. Всичко останало е пиар” Джордж Оруел
  64. 64 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 2198 Неутрално

    Близо 84% от българите предпочитат да се придвижват с автомобил

    Още едно ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖНО изследване , което доказва , че още от време оно българина неразривно е свързан с европейските приниципи - предимствено ползване на возенето като европейски начин на битуване . Първо , още със създаването на държавата , на пиедестал е придвижването с волска тяга и волски коли , после се усъвършенства с каруцата и конския впряг. Което допринася и за развитието на науката , с приемането на измерителната единица за мощ - конската сила . И накрая , поне до момента идва и съвременното средство за придвижване - автомобила . Който става мечтата на съвременния българин с европейско потекло . И дори с риск и опасност за собствения си живот , възприема да ползва тези средства дори и от втора , трета и т н ръка , но да не отстъпва от енропейските принципи . Бих казал и ценности , но едва ли това понятие се отнася за вноса им на нашата бойна арена .

  65. 65 Профил на Matematiks
    Matematiks
    Рейтинг: 360 Неутрално

    До коментар [#53] от "eyd13372645":

    БРАВО ! МНОГО ТОЧНО КАЗАНО !
    Колата в СОФИЯ (ниският клас) трябва да струва ПОНЕ 3-4К на година. Луксозните с цена по 100К лева, трябва да струват ПОНЕ 10К на година и тези пари да отиват за градски транспорт....

  66. 66 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2706 Неутрално

    Друго обяснение е, че когато се пътува семейно колата няма алтернатива колкото и да е удобен общественият транспорт и заради цената. При двама души с кола е по-евтино, а ако колата е на газ или метан, още повече.

  67. 67 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#61] от "bash":

    Има ли друг начин освен чрез акциз или забрана да се намали броя на пушачите? И аз съм против данъци за щяло и нещяло, но пушачите много силно бъркат в здравето на немалко непушачи. Парите за цигари не са пари от обществото, те са пари от човек, който е решил да нанася щети и или трябва да му се забрани, или да си плаща за това. По такъв начин разбирам и акциза за горивата. Не мога обаче да приема ДДС (което реално е акциз за абсолютно всичко).
    По едно време искаха да въвеждат акциз за вредни храни - това вече си е незаконен данък, защото ти само на себе си пречиш с това, което ядеш. Но с коли и цигари не е така.

  68. 68 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 502 Неутрално

    1 ви апартамент е необходимост 2ри е ЛУКС и трябва да се таксува за да се подобри градската среда.
    —цитат от коментар 50 на eyd13372645


    Или не си от София, или живееш на квартира. За всяко жилище, което е основно, данъкът е с 50% отстъпка, обаче имаш право на само едно основно. Така, че условието ти е изпълнено.

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  69. 69 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3224 Любопитно

    ГАЛЪП НАШАНЪЛ

    Колко процента предпочитат да се придвижват
    с по един служебен автомобил?

  70. 70 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#66] от "pamela":

    Това е така. С фейсбук групите е по-евтино от всички видове транспорт с изключение на влак с 50% намаление. Тук стигаме до парадоксалния въпрос, че дори и в България, ако не ползваш намаление, с кола е по-евтино, отколкото с влак. От друга страна, ако се развива ЖП транспорта, трябва и повишение на цените, за да не са на загуба железниците. За това почти навсякъде железниците са държавни и държавата дотира, пък и ЖП операторите се издържат чрез товарните превози.

    Между другото, може ли някой да ми обясни защо влаковете, които навсякъде чета, че са най-екологичния и ефективен транспорт, са по-скъпи от колите много често? Основният довод е, че инфраструктурата е скъпа. Нима автомобилната да е евтина?

  71. 71 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 2120 Весело

    До коментар [#53] от "eyd13372645":БРАВО ! МНОГО ТОЧНО КАЗАНО !Колата в СОФИЯ (ниският клас) трябва да струва ПОНЕ 3-4К на година. Луксозните с цена по 100К лева, трябва да струват ПОНЕ 10К на година и тези пари да отиват за градски транспорт....
    —цитат от коментар 65 на Matematiks


    А не искаш ли с парите на работещите освен за градски транспорт, да отиват и за ромите с каручките, които предпочитат екологичен транспорт и да им заменим каручките с електромобили които да си зареждат без пари, защото ток и вода не плащат

  72. 72 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#67] от "pirin_mountain":

    Хората са такива, каквито са. Единствено с поколенията се променят. За цигарите, пак ти казвам: Погледни стотиците проценти вдигане на акциза за последните 18 години (крайна цена от 0.86лв. до днес 5.20лв{държавата лапа около 4 лв}) и погледни процентите пушачи (мързи ме сега да търся, но разлика почти няма). Това доказва, че теорията за вдигане на акциза е просто за прибиране на едни пари.

    Дори и обаче да се съглася с аргумента, че все пак са вредни стоки и че трябва хората да си плащат, остава питането: къде отиват парите. Ако ми кажеш, че акцизите са целеви (каквито е нормално да са), може и да ме съгласиш. Сиреч, днес си купувам кутия цигари и 4лв отиват за здравеопазване. Разбира се това не е така и просто се получават по-големи изземвания, казването, че няма пари за здравеопазване и после раздаването на едни пари на тоя и на ония.

  73. 73 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 360 Неутрално

    До коментар [#61] от "bash":Има ли друг начин освен чрез акциз или забрана да се намали броя на пушачите? И аз съм против данъци за щяло и нещяло, но пушачите много силно бъркат в здравето на немалко непушачи. Парите за цигари не са пари от обществото, те са пари от човек, който е решил да нанася щети и или трябва да му се забрани, или да си плаща за това. По такъв начин разбирам и акциза за горивата. Не мога обаче да приема ДДС (което реално е акциз за абсолютно всичко).По едно време искаха да въвеждат акциз за вредни храни - това вече си е незаконен данък, защото ти само на себе си пречиш с това, което ядеш. Но с коли и цигари не е така.
    —цитат от коментар 67 на pirin_mountain


    Примерът ти е неточен. Нали като вредиш на себе си после почват да отиват пари от здравната каса за лечение на твоето съсипано здраве. Та и оттам идва предложението за този акциз върху вредните храни. Т.е. не пречиш само на себе си, а отново се вземат обществени средства заради твоето безумие. Същото е и при пушачите.

  74. 74
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  75. 75 Профил на oldschool
    oldschool
    Рейтинг: 279 Разстроено

    за българина автомобилът е първичен полов белег

  76. 76 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 1082 Неутрално

    Еми като няма избор... Я да направят общ транспорт и велоалей като в холандия и ще видим колко % ще бичат в задръствания

  77. 77 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Манталитета на ГАНЬО е следния:
    Искам да ми е евтино - не ме интересува колко е гадно !!!
    Нищо че накрая евтиното излиза скъпо.
    Иска ниски данъци и да има 3 гадни апартамента - но да не плаща за чистачка за саниране за ансансьор за осветление.
    Иска и да има 3 стари коли - иделната е Немска 20 годишна нафтова печка.
    Но ако стане и дума за дигане на данъците ограничение плащане на повече Гражданска отговоеност - скача и е готов да атакува парламента.

  78. 78 Профил на pppdaemon
    pppdaemon
    Рейтинг: 386 Неутрално

    До коментар [#10] от "pirin_mountain":

    Вярно ли всичко е на 10-20 минути пеш?! Щото аз живея на село и най-близкият ми магазин е на 10км... А това с "тишината по селата" е някаква градска илюзия, която ми се наложи да разбия няколко пъти това лято на разни "туристи", които не знам къде са си мислели, че отиват - и тук живеят хора, поддържаме си дворовете, лятото правим ремонти и използваме моторизирани инструменти... Да не си представяте, че кося ще 4дка двор с косата?

  79. 79 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Ами при тези ниски данъци за автомобилите и при тези ниски изисквания за техническо състояние, така ще е!

    Трябва данъците да станат поне по 300-500 лв на автомобил, а при високия клас и големите мощности (примерно, над 150 к.с. и/или над определена маса) - 1000 лв., и без тази простотия с N1 регистрацията на леки автомобили, като за семейства с 2 и 3 деца да има 2/3 отстъпка (понеже с деца и без кола е почти невъзможно)! И тогава, като слязат пишлеметата и пенсионерите от колите, и трафикът ще намалее, и катастрофите!

  80. 80 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#78] от "pppdaemon":

    Компактно ми е селото, а е над 1000 души. Относно косачки и резачки за дърва - тях ги изключвам от уравнението, говоря за коли. Несравнимо по-нисък е трафикът отколкото по градовете, но пак ги има доста повече от колкото трябва - властва градският манталитет "абе, аз що да си размърдам седалището, като мога да запаля колата". Особено е неприятно като си вървиш по черен път и мине някой с таралясник, та хем му дишаш газовете, хем и прахоляка, който прави.

  81. 81 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 492 Неутрално

    До коментар [#77] от "eyd13372645":
    И се топли на кюмюр и дръва - защото не замърсява въздуха като "Немска 20 годишна нафтова печка"... Евала на еколога.

  82. 82 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Еми като няма избор... Я да направят общ транспорт и велоалей като в холандия и ще видим колко % ще бичат в задръствания
    —цитат от коментар 76 на b0b069


    В Холандия карат велосипеди не заради велоалеите (и го правят още преди да им направят велоалеи), а защото всичко им е равно като тепсия! В един Видин и Пазарджик например, е въпрос единствено на гъзария (или бизнес, ако превозваш товар) да обикаляш града с кола, ама я пробвай да живееш в София в някой от високите квартали и да ходиш с колело до останалите части на града! Не че не съм го правил, ама трябва да имам по една баня във всяка крайна точка на пътуванията ми с колелото, че поне по 200-300 мл под се излива от мен!

  83. 83 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova
    Рейтинг: 502 Весело

    "Автомобиля дойде ли? - Не още. - Ама аз не ще мога да го управлявам самичка." - баба Гицка.

  84. 84 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#72] от "bash":

    Разбрахме се. :) Макар и очевидно парите от цигари да отиват в общия кюп, все пак увеличаването на цената им може по някакъв начин да намали употребата им - бях чел, че в Австралия са с много високи цени, а и на лицевата страна на кутиите картинките са много по-ужасяващи, отколкото на българските. Примерно алкохолът по северните държави е изключително скъп (без Русия, там водката се третира наравно с хляба) и наистина хората там са на сух режим, но като дойдат по Източна Европа, компенсират. Така че с пари може и да може. Но е задължително, както казваш, да се използват по предназначение.

  85. 85 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 2361 Неутрално

    Градските цървули, които толкоз твърдо плюят срещу афтумубилите треба да са нясно, че доброто им, явно, състояние се дължи именно на тез' купчини с ламарини. И, че нема как у градо да останат само линейки и пожарни, та да обслужват само техните височайши нужди....
    Ама тя въшката кат' се на'ранела, излизала на челото....

  86. 86 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Парите за цигари не са пари от обществото, те са пари от човек, който е решил да нанася щети и или трябва да му се забрани, или да си плаща за това. По такъв начин разбирам и акциза за горивата. Не мога обаче да приема ДДС (което реално е акциз за абсолютно всичко).
    По едно време искаха да въвеждат акциз за вредни храни - това вече си е незаконен данък, защото ти само на себе си пречиш с това, което ядеш.
    —цитат от коментар 67 на pirin_mountain


    Не схващаш разликата между АКЦИЗ и ДАНЪК. Акцизът най-общо е облагане на луксозните и/или вредни стоки, без които също е възможно да се живее.
    С прекомерната консумация на захарни изделия даден индивид вреди на себе си, но вреди и на здравно-осигурителната система, която в БГ е солидарна - за неговите болести ще плащат и онези, които не прекаляват с консумацията на захарни изделия. Ето ти я логиката зад идеята за този акциз. Аз лично го одобрявам!
    ДДС-то от своя страна е ЧИСТ ДАНЪК и има изцяло фискални цели - да събира средства за бюджета, а не да "наказва" тази или онази група потребители. И е справедлив данък - консумираш повече, значи имаш повече възможности и съответно плащаш повече данък.

  87. 87 Профил на regular_observer
    regular_observer
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Влаковете са мръсни и се палят в движение.
    Автобусите - също.

    С какво да пътуват хората?

  88. 88 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#86] от "cristo_n":

    ОК, примерът ми с вредните храни не е напълно точен, но все пак са къде по-безвредни за неупотребяващите ги, отколкото цигарите и колите.

    Яденето на храна и ползването на лекарства значи също са лукс? Пък и останалото - работил съм, изкарал съм пари и искам да си купя колело (примерно) - какво луксозно има в това? А и както стана ясно по горе, акцизи и данъци отиват в общия кюп. Така е и според Уикипедия:

    Акцизите изпълняват 3 основни функции в икономическата система.
    Фискална функция — основен мотив за облагане с акциз.
    Регулираща функция — класическа функция на акциза, регулираща производството на акцизни стоки, като „натоварва“ техните цени.
    Статистико-контролна функция — чрез постъпленията от акцизните плащания в държавния бюджет се получава информация за количеството на легално-произвежданите акцизни стоки и услуги.

  89. 89 Профил на Biker
    Biker
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#70] от "pirin_mountain":

    Първо, никой не е казал, че ЖП транспорта трябва да е евтин. В държавите където според статистиката се ползва най-много е скъпо дори.

    Второ, нормално е при 4 човека в един автомобил да излиза по-евтино, но това е измамно, защото сравняваме само цената на горивото към сумарната цена на билетите. Ако се вземе предвид всички разходи за един автомобил, то тогава публичния транспорт е много по-евтин. Това е вярно и в БГ, и в Щатите и в Занзибар.

  90. 90 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#84] от "pirin_mountain":

    "по някакъв начин" да допринесе за нещо друго да, но не и да доведе до намаляне на употребата (най-много да се разшири сивия сектор и съответно да си подобриш състоянието статистически). Относно сухия режим - "хората там" са на такъв, защото са такива хора, както казах по-горе. Плюсовете на европа са, че ако ти харесва тяхното, никой не те спира да отидеш там. Относно акцизите на горивата - и те не са евтини за средния българин. Проблемът при тях обаче е, че се краде 1/3-та от същият този акциз. Разбира се държавата не си влиза в ролята на регулатор, а вместо това заема роля на репресатор, като пуска новина, че хората плащали евтино гориво и/или, че имало замърсяване и вдига стойността му за да компенсира. От там разбира се се получава, че се крадат още повече пари, а реално сметката я плаща работещият човек и легалните бизнеси. Та да, може и да спадне последният дял. Ще ти цитирам колега от форума, понеже ми хареса написаното: Да вземем от богатите, да разширим бедните.

  91. 91 Профил на Biker
    Biker
    Рейтинг: 391 Неутрално

    До коментар [#87] от "regular_observer":

    Колко човека има загинали във влак тук за последните 24 месеца? А колко човека има загинали в автобуси за последните 24 месеца? А в коли?

  92. 92 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 903 Неутрално

    Яденето на храна и ползването на лекарства значи също са лукс? Пък и останалото - работил съм, изкарал съм пари и искам да си купя колело (примерно) - какво луксозно има в това?
    —цитат от коментар 88 на pirin_mountain

    Няма нищо луксозно и затова НЯМА И АКЦИЗ върху тези стоки, а само ДДС. Т.е. фиска получава САМО 20% върху това потребление.
    Мисля че това тук все пак не е училище и човек трябва малко да се пообразова, поне на ниво на обща култура, а да се излага, като коментира материя, която не познава. Разбирам, че при напредналата ви възраст е трудно да се учи, ама интернет на е само форуми, човек много неща може да научи, стига малко да положи труд.

  93. 93 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#89] от "Biker":

    Наясно ми е, че е измамно, че с колите е евтино, но ако пътуваш с фейсбук групи, ти нямаш никакви разходи освен цената на "билета". Разбира се, това е "сива икономика" и затова е по-евтино.

    Питането ми защо с влаковете е скъпо е чисто информативно - ако са много по-ефективни и екологични, защо ще са по-скъпи от личния транспорт?

    Относно това, че навсякъде е по-евтино с публичен транспорт - близки на българи в САЩ са ми казвали, че техните роднини там, живеещи в предградията, но работещи в града, пак си ползват личните автомобили поединично, понеже с влак е много скъпо. Така че не съм сигурен, че навсякъде излиза по-евтино, ако си с обществен транспорт - примерно за автобусите ти плащаш гориво, заплата на шофьора, такси за автогарите, печалба на фирмата, данъци...

  94. 94 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#92] от "cristo_n":

    Нито съм в напреднала възраст, нито някой е казал, че човек не може да каже нещо грешно и после да научи кое е правилното. Много съм научил от интернет и е изключително елементарно да се дава такъв обобщен пример, за човек, когото не познавате. Може малко да си подобрите обноските при общуване с непознати и по един гаф да не правите генерални съждения!

  95. 95 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#93] от "pirin_mountain":

    Това за евтиното и скъпото е относително понятие. Не на всякъде е по-евтин публичният транспорт. Относно питането ти за влаковете - Да вземем за пример САЩ и Франция. Нормално е в САЩ да е по-скъпо с влак от колкото с автомобил, понеже горивото там е евтино, за разлика от сектор услуги. Това е държава с изключително дясна политика и не вярвам да дотират железниците си (по-скоро цената е пазарна). За Франция обаче нещата не седят по същият начин. Те постоянно вдигат данъците си и дотират всичко. Сиреч пробутва се илюзията за евтино, при положение, че преди това е платено. Това не желая да става в БГ, защото следващата стъпка ще е засилване на социалната политика за циганите и т.н.т. (по френски модел :) )

  96. 96 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8676 Неутрално

    Като няма свестен обществен транспорт.

  97. 97 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2301 Гневно

    И толкова след това протестират, че въздухът не е чист.

  98. 98 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#95] от "bash":

    Между другото във Франция по гарите е пълно с автомати за билети, т.е. намален разход за услуги. По света се правят и опити с автономни влакове. А и колите плащат за услуги - на бензиностанции (въпреки че има държави, в които са без персонал), за технически прегледи, ремонти. Въпросът ми е, ако някой знае, ако един локомотив тегли 10 вагона с по 80 пътници, това по-скъпо ли е, или е по-евтино от 200 коли с по 4 пътници? Току-що се поразрових и открих, че ефективността на влака също зависи от много фактори, но питам горе-долу, ако има запознати. Също направата и поддръжката на 1 км двойна жп линия сравнена с 1 км 4-лентов автомобилен път.

  99. 99 Профил на pirin_mountain
    pirin_mountain
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#96] от "Роси":

    Какъв смисъл влагате в това? Зависи от дестинацията - ако си от София до Бургас имаш 3 различни вида директен транспорт (с автобус и влак имаш и транспорт до (авто)гарата, но той е неизбежен). Но от Село А до село Б, които са на разстояния 50 км, е възможно единственият ти що-годен смислен транспорт да е кола или колело (но последното често е трудно при нашия релеф).

  100. 100 Профил на bash
    bash
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#98] от "pirin_mountain":

    Не мога да ти дам цифри понеже работя в ИТ сферата и не съм вещ по сумите за железници. Мога обаче да ти гарантирам, че 1 курс на влака с 1 пътник в него, после ще трябва да се избива от доста курсове. Отделно влаковете имат нужда от поддръжка, която в БГ се игнорира. От към транспорт - влаковете не смятам, че са толкова рентабилни колкото до возене на карго. Влаковете, които са рентабилни за транспорт са специализираните такива (метро, скоростни екологични влакове и подобни). Разбира се всичко това е свързано с инфраструктура, която е страшно скъпа (за скоростен влак са едни изисквания, за нашите щайги са други). Не мога да намеря цялостната инвестиция за метрото в софия, но можеш по нея да се ориентираш колко би струвала една модерна железница (разбира се метрото е от най-скъпите, но гледай и разстоянията).





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK