Пазаруване с каяк в най-зеления датски квартал: Възможна ли е градската промяна

Снимката е архивна

© Reuters

Снимката е архивна



С каяк по каналите, за да си напазарувате хранителните продукти, няколкоминутна разходка до метростанцията или с колело по пешеходната улица, за да се срещнете със съседи - ако искате да живеете в копенхагенския квартал "Норт харбър", колата няма да е нещо, което ще ползвате често.


Това поне е целта на архитект Рита Юстесен. От 2007 г. тя е натоварена със задачата да превърне някогашното промишлено пристанище на датската столица в чисто нов квартал и да направи така, че 3.5-те милиона квадратни метра жилищна и търговска площ да бъдат финансово и климатично устойчиви.


Това означава колите да са сврени неудобно в централизирани паркинги, за да не се насърчава карането на автомобили. Да има повече велоалеи, каналите и пристаните да са достатъчно чисти, че да може да се плува в тях. А също така да има метростанция с удобни връзки за предвидените 40 хил. жители на квартала и 40 хил. работещи до 2060 г.




Докато държавите се надпреварват да постигнат амбициозните климатични цели за намаляване на въглеродните емисии, много градове търсят устойчиво градско устройство, за да помогнат на гражданите си да намалят използването на енергия, да подобрят общественото благополучие и свързаност, а също така да се справят с повишаващите се температури и наводненията.


Проектираните пространства, при които се отчитат последиците от климатичните промени, могат да помогнат за промяната в поведението и да направят по-лесен "зеления" живот на хората според доклад на British Psychological Society.


"Казахме, че ще направим устойчив град по копенхагенски. Това означава, че устойчивият начин на живот трябва да бъде лесен. Това означава кратки разстояния до метрото, магазините и местата за отдих, казва Юстесен, която е главният архитект на фирмата, собственост на градския съвет, By & Havn. Желаем да направим наистина привлекателен квартал, където хората искат да живеят и да останат - това за нас е и устойчиво в дългосрочен план, допълва Юстесен, вървейки покрай строежи в "Норт харбър", където живеят 1500 души от 2015 г.


Климатично приспособяване


Градовете използват над две трети от световната енергия и носят отговорност за около три четвърти от въглеродните емисии според ООН. При тази бърза урбанизация над две трети от хората ще живеят в градове до 2050 г., прогнозира ООН.


Затова градовете са ключови за изпълнението на поетите ангажименти според Парижкото споразумение за климата от 2015 г., което предвижда намаляване на емисиите вредни газове, за да се задържи повишението на температурите в света до под 2 градуса по Целзий спрямо прединдустриалните равнища.


Повишение на температурите с 1.5 градуса по Целзий би дало на уязвимото население шанс да преживее климатичните сътресения като наводнения, циклони, суша и по-високи равнища на океаните, посочват експерти.


По света нивото на океаните се е повишило с 26 сантиметра от края на 19 век предимно заради топенето на ледовете и естественото увеличаване на водата в океаните със затоплянето им, сочат данните на ООН. Група от учени, занимаващи се с климата, към ООН обявиха през 2014 г., че морското равнище може да се повиши с до един метър до 2100 г.


Обграден от открито море и обсипван от поройни дъждове, Копенхаген е изложен на същите рискове като по-бедните градове, които са разположени по-ниско. Морското равнище около пристанищния град се очаква да се повиши с до един метър през следващото столетие според датския метеорологичен институт.


Според градския съвет на Копенхаген, ако не се вземат мерки за защита от наводненията заради все повечето бури, щетите през следващия век ще възлизат на до 20 милиарда датски крони (3.14 милиарда долара).


За сравнение, превенцията това да не се случи ще струва до 4 милиарда датски крони (627 милиона долара). Освен че ще се защити от бъдещите наводнения, причинявани от повишение на морското равнище и обилни валежи, със зелени покриви и паркове, които абсорбират водата от дъждовете до големи прегради, които могат да ограничават наводнения, градът цели и да стане първата столица, която е намалила емисиите си вредни газове до 2025 г.


Ако погледнем как се развива светът, ще видим, че населението на градовете расте, като броят наистина е голям. Ако инвестициите не са съобразени с околната среда, тогава ще бъде невъзможно да се решат екологичните проблеми, каза пред "Ройтерс" Юрген Абилдгаард, директор на програмата за климата на града.


Социални ползи


Подобно на Юстесен архитект Петер Рааскоу-Нилсен посочва, че създаването на пространства, които помагат на хората да се справят със сътресенията, предизвикани от измененията на климата, е в основата на всичките му проекти за датската фирма Gehl. Насърчаването на социалните връзки и взаимодействие също са решаващи за устойчивите градове на бъдещето, казва той.


Проектите, върху които работя, са съсредоточени върху околната среда - социално, финансово, от гледна точка на благоденствие и природа, за да бъдат създадени по-добри градове за хората, които живеят там, а също и да се направи нещо положително за природата, допълва той в студиото си.


Рааскоу-Нилсен припомня за положителните резултати от проекта за ново развитие на често наводнявания град Кокедал, на 30 километра северно от Копенхаген. Макар запуснатият район да е бил известен с престъпност и банди, той е съживен с по-добро осветление, зелени пространства и обществени градини. "Вече не е гето, а е превърнат в квартали с нова идентичност, които са изпълнени с живот", казва Рааскоу-Нилсен. "Прекрасно е, че може да осъществиш едно такова решение (... ) и в същото време да вземаш мерки срещу климатичните промени", допълва той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 458 Неутрално

    "Докато държавите се надпреварват да постигнат амбициозните климатични цели за намаляване на въглеродните емисии..."

    Ей - айде стига с тия димки - кои са тия държави дето се надпреварват? - Дания и още 10-ина развити държави в Западна Европа, предали се на затоплисткото лоби - всичките им намалени емисии се равняват на това дето Китай и Индия го изпускат за 3 седмици:

    https://ourworldindata.org/grapher/annual-co-emissions-by-region

  2. 2 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4272 Неутрално

    Находчивите и прагматични скандинавци загрижени за бъдещето!С мисъл за хората,природата и удобството....Бил съм в Дания и винаги са ме удивлявали простотата и приложимоста на решенията им.И разумът и начинът на мислене на местните.

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  3. 3 Профил на doxen
    doxen
    Рейтинг: 743 Неутрално
  4. 4 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 561 Неутрално

    не знам дали преводачът е зле или са го написали зле, но някой от редакцията на дневник качвал ли се е в каяк??? и как се товари/разтоварва каяк някой пробвал ли ? аман от идиотщини

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  5. 5 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1784 Неутрално

    Надвили са си над оная работа...

  6. 6 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 912 Неутрално

    Любимата ми зона в Копенхаген ! Страхотни барове и ресторанти !

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  7. 7 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 967 Весело

    С колело по пешеходната улица - че как майки, старци всякакви други пешеходци не са се вдигнали на масови протести за строги ограничения и изгонването на велосипедистите от там, което съответно законотворците услужливо да облекат в правна форма.

  8. 8 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 1888 Неутрално

    До коментар [#3] от "doxen":

    Не :))

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  9. 9 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9079 Неутрално

    Гледайки снимката все едно съм пред канал в Амстердам, строителството на 4-5 етажа, високото строителство е извън столицата. В Дания ми харесва загрижеността за природата и хората.

  10. 10 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 935 Неутрално

    Концепцията за транспортиране / пазаруване / общуване по вода е широко разпространена в Юго-източна Азия. Например, снимки от "плаващия пазар" Талинг Чан в Бангкок може да видите тук:

    https://www.tripadvisor.com/LocationPhotoDirectLink-g293916-d1499098-i284758849-Taling_Chan_Floating_Market-Bangkok.html

    Сигурен съм, че в Дания тази концепция ще бъде доразвита на много по-високо ниво.

  11. 11 Профил на Планинар
    Планинар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    До коментар [#1] от "lustmord":

    Стига си тролил! От всеки един от нас зависи да се борим с климатичните промени. Всяко наше решние за найлонова торбичка, кафе в плстмасова чаша, каране на автомобилите на газ в БГ, и т.н. Е РЕШЕНИЕ, което спасява природата от самите нас. Дания и срещу нас да бяга пак няма да я стигнем, като стандарт и начин на мислене и решаване на проблемите на ХОРАТА.

    Какви затоплисти са ти в главата. Отиди на един ледник сега и след 2-3 години и виж какво се случва. За 15 години обикаляне по Алпите видях как ледниците изчезват, апа ти ми говори за затоплисти.

  12. 12 Профил на Планинар
    Планинар
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Грешка: Каране на автомобилите на ДИЗЕЛ в БГ!!!

  13. 13 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#11] от "Планинар":

    Добра промивка са ти пуснали. В скромната му главица - един тотален миш-маш - втълпили му видите ли, че кафените чашки предивиквали климатични промени и той не само, че вЕрва безрезервно ами и на другите акъл тръгнал да раздава, че и чувство на вина тръгнал да вменява.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK