Еврокомисията обмисля как да спре износа на "мръсни дизели" за Източна Европа

Еврокомисията обмисля как да спре износа на "мръсни дизели" за Източна Европа

© Reuters



На Запад не ги искат, на Изток ги купуват: през 2017 само в България са били внесени 30 хил. "мръсни дизела". Еврокомисията иска да ограничи износа на стари автомобили за Източна Европа. Но може ли да го направи, пита "Дойче веле".


Открай време Източна Европа предупреждава - старите и мръсни дизелови автомобили, които излизат от употреба на Запад заради обсъжданите забрани и ограничения на тези коли, рано или късно се оказват в източноевропейските членки на ЕС. Докато благосъстоятелните западноевропейски държави подобряват качеството на въздуха на своя територия, преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер алгемайне цайтунг". Така например само през миналата година в България са били внесени над 100 хил. стари автомобили, като над 30 хил. от тях са били "мръсни дизели", по данни на европейската екологична организация "Transport & Environment" (T&E), посочва в тази връзка порталът heise.de.


Проблемът се измества - от Запад на Изток


На този фон Европейската комисия е решена да се задейства, пишат редица немскоезични издания - тя предупреждава германските автомобилни компании да се въздържат от износ в Източна Европа на онези стари дизелови автомобили, които техните клиенти връщат, за да получат премия и да купят нови коли. "Износът (на тези коли) не е решение, това е просто изместване на проблема със замърсяването на въздуха от Западна към Източна Европа", казва пред "Тагесшпигел" еврокомисарят по промишлеността и вътрешния пазар Елжбета Биенковска. Разбираемо е, че германските собственици на подобни автомобили желаят да се възползват от предлаганите им "премии за бракуване" или "екологични премии". Само че не бива старите и лошо оборудвани автомобили да продължат да се движат по пътищата на Европа, макар и в други страни, казва тя, цитирана от "Дойчландфунк".




По този повод интернет порталът heise.de припомня, че в началото на октомври германското правителство и автопроизводителите са приели концепция за решаване на проблема с "мръсните дизели". Тя залага основно на премии, полагащи се на собственици на стари автомобили при покупката на нова кола. Същевременно техническо преоборудване се предвижда само при някои определени случаи - за сметка на производителите. Автоконцерните обаче отказват да поемат тези допълнителни разходи, което превръща изпълнението на тази част от плана в много несигурно, четем в статиите по темата. Според еврокомисар Бенковска, старите дизелови автомобили могат да бъдат експортирани само ако преди това са били дооборудвани. Същевременно от еврокомисията признават, че не разполагат с правна основа за налагането на подобно задължение и добавят, че става дума по-скоро за оказване на политически натиск, посочва "Франкфуртер алгемайне цайтунг".


20% по-висок износ от Германия


През 2017 броят на експортираните стари дизелови автомобили от Германия действително се е увеличил - с 20% в сравнение с 2016, достигайки 240 хил. Една трета от тези автомобили се оказват в Италия, Австрия, Франция, Украйна и Холандия. Останалите - в източноевропейските членки на ЕС.


Откакто избухна скандалът "Дизелгейт" преди три години, дебатът за "чистите" дизелови автомобили не е стихвал. "Проблемът вече е европейски, а не национален", е цитирана да казва още Елжбета Бенковска.

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2339 Весело

    Аз знам как. Да раздаде персонално по 50000 евро на бедните българи. Как ще установява колко и кои са бедни, си е работа на ЕК. Само да не е по данъчни декларации, че премиерът с неговите 50000лв спестени...Ще трябва и на него да дарят.

    мурзилка
  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2769 Неутрално

    Ми да помислят :)

    Ама да знаят че сиромах човек жив дявол. :)

  3. 3 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1665 Неутрално

    Нека мислят, отделно и на Горубляне ще им се зарадват за малко, докато разпродадат сегашната стока.

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1550 Весело

    Ето един стар хубав виц по темата - Излиза лорда от бара и пита лакуят Джеймс - Какъв е този странен мирис Джуймс ???
    Просто свеж въздух сър.

    Та и на нас ще ни се вижда странно ако ни спрат старите дизели.

  5. 5 Профил на qwerty
    qwerty
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Айде стига глупости. Писма ми левичарството да се грижи за всякякви умственодефицитни индивиди.
    Казано е: Дизела не е за градовете.
    Трошете глАви и кОпувайте дизели. Майнатс им на неадкватниците.
    Дарвин.

  6. 6 Профил на qwerty
    qwerty
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#1] от "Маршалов":

    По-лесно - по милион.

  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4448 Неутрално

    Всяка пета кола от типа dci, tdi, cdi, hdi, пуши като комин. Някои така пушат, че видимостта намалява. Прави впечатление, че 8-9 год. дачии, рена, мерцедеси, пасати, аудита и някои други, пушат вече като за "световно", особено такива с рег. №№ РВ, СА, СВ, ПК, У, А, и някои други.

    скоростен индекс "Y"
  8. 8 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2339 Неутрално

    Айде стига глупости. Писма ми левичарството да се грижи за всякякви умственодефицитни индивиди.Казано е: Дизела не е за градовете.Трошете глАви и кОпувайте дизели. Майнатс им на неадкватниците. Дарвин.
    —цитат от коментар 5 на qwerty


    Абе нов дизел с евро 6 стандарт и катализатор, е мнооого далеч от 15+ годишна издухана трошка с премахнат.

    мурзилка
  9. 9 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2357 Неутрално

    "...преследването на европейските климатични цели на Изток става все по-трудно, пише "Франкфуртер алгемайне цайтунг"

    Цялата истерия по темата е триумф на безумието. Дори да приемем за момент, чисто условно климатичните митологии - климата си остава планетарен и колкото и "чисти" коли да карат европейците това просто няма как да компенсира емисиите от Китай и Индия и останалия развиващ се свят дето се увеличават всяка година с по 5-6-8%

  10. 10 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 949 Неутрално

    Е те са вече тук мръсните дизели.

  11. 11 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4140 Неутрално

    Строги технически прегледи веднъж годишно.....макс 30 дни за да се оправи колата ! Ако не.......тежки глоби !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  12. 12 Профил на qwerty
    qwerty
    Рейтинг: 644 Неутрално

    До коментар [#8] от "Маршалов":

    Ама пак смърди.

  13. 13 Профил на qwerty
    qwerty
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Каак ми е кеф! Тарикат на пангара.
    Безценно!

  14. 14 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1528 Неутрално

    Аз не съм чул автоджамбазин да купува стари коли от автопроизводители или оторизирани автокъщи, които предлагат ремонтирани коли с гаранция, та статията е леко безсмислена.

  15. 15 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2339 Неутрално

    До коментар [#8] от "Маршалов":Ама пак смърди.
    —цитат от коментар 12 на qwerty


    Предполагам, че сте стоял с нос наврян в ауспуха да проверявате. Имам двама приятели с такива нови автомобили. Не се чува, че работят на ниски обороти, не се вижда никакъв дим, когато минават покрай мен не усещам почти никакъв мирис. Признавам си, че нямам обоняние на ловджийско куче, може това да ми е проблема.

    мурзилка
  16. 16 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2564 Любопитно

    До коментар [#4] от "442":


    Ето един стар хубав виц по темата - Излиза лорда от бара и пита лакуят Джеймс - Какъв е този странен мирис Джуймс ??? Просто свеж въздух сър.Та и на нас ще ни се вижда странно ако ни спрат старите дизели.
    —цитат от коментар 4 на 442


    За съжаление не е само от дизелите.
    При нас прахоляка (запрашеността) е може би десетки пъти по-голяма!
    Улиците вместо с пясък, се насипват с кал.
    Това например в Англия го няма.
    За други западни държави не знам.
    Който има информация за тях да даде.

  17. 17 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2600 Любопитно

    А градските власти и правителствата на страните в Централна и Източна Европа защо се спотайват като шушумиги? Защо очакват ЕК да взима трудните решения, които не са популярни сред избирателите им?

  18. 18 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 2564 Неутрално

    До коментар [#12] от "qwerty":


    До коментар [#8] от "Маршалов":Ама пак смърди.
    —цитат от коментар 12 на qwerty


    Че то и бензина смърди!
    Даже и на газ да е пак се усеща, ако си до ауспуха.

  19. 19 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2600 Неутрално

    Решението е много просто, и е напълно в прерогативите на градските власти и националните правителства в Централна и Източна Европа: Трябва да приемат още сега график за поетапна забрана за регистрация и по-късно - движение на дизеловите автомобили. Най-рано такива забрани трябва да започнат да действат в градовете с най-силно замърсяване на въздуха. Например, за София би могло да се забрани нова регистрация на коли по-стари от десет години, и движение - на по-стари от 15 години. Така вече не биха могли да се регистрират коли отговарящи на стандарта Euro 4 (в сила от януари 2005 г.), но те биха могли да се движат по улиците на града още година и нещо. Дизелите произведени след септември 2009 г. отговарят на Euro 5a, след септември 2011 г. - на Euro 5b, а след септември 2014 г. - на Euro 6.

    Защо е важно _сега_ да са ясни правилата до 2029 г.? За да могат купувачите да си направят сметката колко пари искат да дадат за кола, която няма да могат да карат след няколко години. Така няма да има неприятно изненадани и ощетени. Ползата за всички ни ще бъде по-чистия въздух, от който имаме нужда!

  20. 20 Профил на Divi filius
    Divi filius
    Рейтинг: 1638 Весело

    Отваря се парашутът на Теслата, за нови пазари. ЕС да помага.

    Сосо140
  21. 21 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2600 Неутрално

    До коментар [#12] от "qwerty":Че то и бензина смърди!
    Даже и на газ да е пак се усеща, ако си до ауспуха.
    —цитат от коментар 18 на vagabond66


    Освен да смърдят, дизеловите двигатели изхвърлят повече фини частици (PM) азотни окиси (NOx):

    https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards

    Някои от тях (като азотния диоксид NO2) са направо отровни за организма, други "само" влизат в реакция и формират смог, киселинен дъжд и фини прахови частици (което е големия проблем в София):

    http://www.icopal-noxite.co.uk/nox-problem/nox-pollution.aspx

  22. 22 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 626 Неутрално

    До коментар [#8] от "Маршалов":Ама пак смърди.
    —цитат от коментар 12 на qwerty


    Ами не, не смърди. Усеща се просто леко парафинена миризма без никаква острота. Поне на загрят двигател. Лятно време на смърди дори на студен, но зимата си смръдка малко, докато загрее. Знам защото карам чисто нов дизел с Евро 6.

    Предишната ми беше с Евро 5 и също не миришеше при загрят двигател. Но беше по-остра миризмата при студен двигател. Абе ако ДПФ филтъра е наред, нещата са много по-различни. Ама тука първата работа е да го отстранят...

  23. 23 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8251 Неутрално

    Ще отнемат и последната радост на бедните българи.

  24. 24 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    Например, за София би могло да се забрани нова регистрация на коли по-стари от десет години, и движение - на по-стари от 15 години.
    —цитат от коментар 19 на plamen_b

    Че то в София половината коли по улиците са РК, КН, ЕН, РВ, и т.н.
    Ще си ги регистрират в Дупница, и пак ще си ги карат в София.
    А за движение няма как да се забрани, тоест то има как, но няма как да се контролира.
    Ето например и сега е забранено минаването на червен завой, левия завой от дясна лента, и много други работи са забранени, но застани на което искаш кръстовище и гледай спазва ли се.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK