Ще спечели ли Меркел избирателите с промяна в позицията за дизелите

Ще спечели ли Меркел избирателите с промяна в позицията за дизелите

© Reuters



Германски градове един след друг се изправят пред забрана на някои по-стари дизелови автомобили. Последиците разтърсват политиката и оказват въздействие върху провинциалните власти и коалиционното правителство на Ангела Меркел.


В Германия има стотици хиляди шофьори на дизелови автомобили. По стечение на обстоятелствата те са и избиратели - нещо, за което германският канцлер Ангела Меркел твърде добре си дава сметка броени дни преди изборите в многолюдната провинция Хесен.


Дизелова забрана заплашва Франкфурт - най-големия град в Хесен, а Меркел предприема по-големи усилия с цел да запази своя Християндемократически съюз (ХДС) на власт в провинцията.




Канцлерът също така се стреми да възстанови доверието към своето коалиционно правителство в Берлин след месеци на вътрешни борби и катастрофален резултат за коалиционните й партньори - Християнсоциалния съюз (ХСС) и Германската социалдемократическа партия (ГСДП) - на провинциалните избори в Бавария по-рано този месец. Но много въпроси остават открити.


Натискът от Хесен явно кара Меркел да промени позицията, която заемаше по-рано, въпреки че тя не казва това. Месеци наред в дебатите за това как да се подходи към сериозния проблем на Германия със замърсяването на въздуха в градовете Меркел заставаше на страната на тези, които се отнасят скептично към модернизирането на дизеловите двигатели с нови катализатори.


Модернизирането би струвало хиляди евро за всеки автомобил и две или три години работа за механиците. "Наистина ли това е правилното решение за автомобилния сектор?", попита Меркел през май.


Сега тази възможност е доста вероятна, макар и ограничена до определени градове. Но автомобилостроителите, които ще трябва да платят за цялото упражнение, още не са убедени.


Автомобилните компании се отнасят хладно към идеята и казват, че технологията не е изпитана, да не говорим за разходите. ГСДП предлага те да поемат разходите за над 2.5 милиона дизелови автомобила в отговор на скандала с измамата с емисиите, но транспортният министър Андреас Шойер от ХСС не предприема ходове в тази насока.


Меркел запазва мълчание. Най-висшият германски служител в областта на защитата на потребителите, Клаус Мюлер, е изненадан: "Аз съм озадачен, че тя оставя този основен въпрос, който засяга толкова много хора, на министъра на околната среда и на министъра на транспорта", каза той. Меркел настоява, че автомобилният сектор трябва да възстанови загубеното доверие, но не предоставя цялата подкрепа, която може да окаже канцлерството, за намиране на решение.


Междувременно


съдилищата вземат нещата в свои ръце.


Завеждащата съдебни дела природозащитна организация "Дойче умвелтхилфе" ("Помощ за околната среда") постига една след друга забрани за движение на автомобили; в Хамбург два пътни участъка в частите извън центъра на града вече са затворени за всички освен новите дизели. Подобна съдба в идните месеци очаква шофьорите на дизелови автомобили във Франкфурт, Щутгарт, Ахен и Берлин.


Ограниченията за замърсяване на въздуха, основаващи се на директива на ЕС, са в сила от 2010 г., но политиците, автомобилостроителите и местните власти не предприемат действия.


Автомобилното лоби е едно от най-силните в Германия и има близки връзки с правителството. Причините са ясни: над 800 хил. души работят за производителите и техните снабдители. Секторът плаща данъци за милиарди и заема водещо място в печалбите от износа. А германските автомобилостроители са предани на дизеловите двигатели, в които отдавна са лидери.


Непрестанните разкрития за емисиите дразнят политиците. Шойер настоя наскоро при заемането на поста: "Аз не съм приятел на автомобилните шефове." Но в същото време той изтъква значението на автомобилния сектор за германската икономика и обвинява политическата опозиция, че се стреми да унищожи дизела. "Смачкване на дизела" е понятието, използвано от автомобилното лоби, макар и дискретно.


Остава да се види дали дизеловите забрани ще бъдат основен въпрос на изборите в Хесен в неделя. Ако ХДС, който в момента оглавява коалиция със Зелените в провинцията, понесе поражение, смутовете в партията може да се засилят преди нейната национална конференция през декември. Меркел показва, че възнамерява да се бори за преизбиране начело на партията. Едно нещо стана ясно от социологическо проучване наскоро: каквото и друго да мислят избирателите за своя канцлер, който управлява от 13 години, около две трети смятат, че тя не прави достатъчно за шофьорите на дизелови автомобили. /БТА

Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Да видим как ще се представят зелените в Хесен. В последно време направиха някои много радикални изказвания.
    Впрочем какво се случва по финансовите пазари напоследък? Червеното им стана любимия цвят.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  2. 2 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2428 Неутрално

    Една техническа подробност.
    Новите системи гарантиращи пречистването изразходват една добавка към горивото около един литър добавка на 20 литра дизел. Добавката е много ефтина, но цялата пречистваща уредба заема място, резерварът за добавката заема място и водачите трябва да се грижат за си зареждат от добавката на бензиностанциите.
    Например сега всички модерни тирове ползват тези добавки.
    Ако се изчистят техническите трудности вероятто дизелите ще имат още доста годии живот.
    Нека не забравяме, че дизелите изразходват по-малко гориво - следователно отделят по-малко отпадъци от горенето.

    подпис
  3. 3 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    Не са стотици хиляди, а са милиони дизелите. Обаче не виждам какъв е проблемът, при положение, че в центровете на немските градове така или иначе всички ползват градския транспорт.

  4. 4 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1200 Неутрално

    Еееееех, на какво ли не са готови жадните за власт в ИМЕТО на матряла.

  5. 5 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 610 Неутрално

    В Германия и Великобритания жени управляват.
    Кога ще е така в Америка и Русия,или Китай?

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2795 Неутрално

    каквото и друго да мислят избирателите за своя канцлер, който управлява от 13 години, около две трети смятат, че тя не прави достатъчно за шофьорите на дизелови автомобили. /БТА

    Шофьорите очакват тяхната канцлерин да изчисти онова, което излиза от смрадливите им коли. Лично!
    Никой, освен производителите, не е виновен за заклещената ситуация!

  7. 7 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1285 Неутрално

    До коментар [#2] от "Иван К": "Нека не забравяме, че дизелите изразходват по-малко гориво - следователно отделят по-малко отпадъци от горенето."

    Това не е точно така. В 1 литър дизел има повече вещество, по-тежък е от бензина, и затова има повече енергия и се изгарят по-малко литри, но отделяните вещества не са по-малко. Разбира се от значение са и характеристиките на всеки конкретен двигател.

    Нямам такъв дворец, не е кичозен и мебелите в него са красиви!!!
  8. 8 Профил на кокошката
    кокошката
    Рейтинг: 277 Неутрално

    Удавник за сламка се хваща

  9. 9 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 450 Любопитно

    Чудесно, ще има повече нов внос

  10. 10 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Не знам какво ще спечели баба Меркел от новата си позиция с дизелите, но съм сигурен, че Германия и цяла Европа ще спечелят много ако тази изкуфяла дъртачка изчезне от лицето на земята в Европа (ако иска да ходи да живее в Папуа Нова Гвинея)

  11. 11 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Никакви ходове няма да я спасят, тя е политически труп отдавна !!!

  12. 12 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 2808 Неутрално

    Единственият начин да спечели избирателите е да вземе и да се обеси. Същото се отнася и за онази другата, теоретичката на любовните романи. Всяка седмица единственият въпрос е с колко процента са им паднали партиите. И сега е решила, че още една демонстрация на безпринципност, седмица преди изборите, ще я направи млада, красива и привлекателна.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5485 Неутрално

    Проблемът с дизелите е сериозен...
    И не е само предизборен...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK