
© Юлия Лазарова
Европейската комисията реши да предяви иск пред Съда на ЕС срещу България за това, че държавата не е осигурила правилното транспониране и прилагане на законодателството на ЕС за безопасността на железопътния транспорт.
Директивата изисква от държавите членки да създадат разследващ орган, който в своята организация, юридическа структура и при вземането на решения е независим от железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите, възложени на разследващия орган. В това отношение България не е осигурила пълното транспониране и прилагане на директивата на национално равнище.
Целта на Директива 2004/49/ЕО е да се гарантира развитието и подобряването на безопасността на железопътния транспорт в ЕС. Всяка държава членка трябва да гарантира, че разследванията на произшествия и инциденти се извършват от постоянен орган, който включва най-малко един следовател, който е квалифициран да изпълнява функцията на отговорен следовател в случай на произшествие или инцидент.
Критериите за независимост на разследващия орган са строго определени, така че той да не е свързан с никой от стопанските субекти, работещи в сектора. Разследващият орган следва да може самостоятелно да решава дали да се предприеме разследване на дадено железопътно произшествие или инцидент и да определя неговия обхват и процедурата, която трябва да се следва. Крайният срок за транспонирането на директивата изтече на 30 април 2006 г.
Технически прегледи
Комисията също така настоятелно призовава България и Кипър изцяло да транспонират европейските правила за периодичните технически прегледи на моторните превозни средства и техните ремаркета в своето национално право.
В директивата са посочени елементите, подлежащи на преглед по време на проверката на техническата изправност, методите за преглед, неизправностите и тяхната оценка. Въпреки че посочените държави членки са изпратили уведомления за национални мерки за транспониране и са декларирали пълно транспониране, според комисията транспонирането на мерките в директивата в тези държави членки е непълно.
Нови влакове не са купувани от 2005 година
Новината от Брюксел идва в деня, в който се разбра, че цялото ръководство на БДЖ е подало оставка. Проблемите на БДЖ, свързани с липсата на достатъчно локомотиви и изправни вагони, не са от вчера. Последната доставка на нови влакове беше през далечната 2005 година, като с тази поръчка и до днес се обясняват проблемите на превозвача, тъй като доставените 25 мотриси по сключен договор със "Сименс", били твърде скъпи.
В същото време закъсненията на влакове, заради технически проблеми, са ежедневие. Не липсват и сериозни инциденти, като последният беше в края на март, когато се запалиха два вагона от влака Бургас – София. На няколко пъти се появиха информации в различни медии за закъснение от начална гара на влак, който не може да тръгне, защото няма локомотив.
През миналата година анализ на експерти от УНСС, Техническия университет и Висшето транспортно училище, изготвен по поръчка на БДЖ, посочи, че за цялостното технологично обновление на БДЖ са необходими между 800 млн. и 1.3 млрд. лв. Първа стъпка към обновяването беше обявена през август тази година обществена поръчка за покупка на нови мотриси на стойност 675 млн. лв, но тя беше спряна след общо четири жалби с различни мотиви.
Компанията планираше да купи 85 нови влака на два етапа - до 2023 г и до 2028 г. Изпълнението на тази програма би довела до обновяване на 85% от подвижния състав.
Летищни такси
Комисията реши да изпрати допълнително официално уведомително писмо на България заради това, че страната не е транспонирала правилно правилата на ЕС за летищните такси.
От държавите членки се изисква да въведат национални мерки, за да се гарантира, че летищните такси за въздушните превозвачи се определят в съответствие с принципите за прозрачност, консултиране и недискриминация.
Летищните такси представляват такси, които авиокомпаниите плащат на летищата за използването на съответните инфраструктура и услуги, и по-специално за излитане и кацане и за обработка на пътниците. Държавите членки трябва да гарантират, че летищните оператори провеждат консултации с авиокомпаниите въз основа на прозрачен обмен на информация между двете страни. Това се прави с цел да се гарантира, че летищните такси са недскриминационни и са свързани с равнището на услуги, предоставяни от летището.
В случай на несъгласие всяка от двете страни може да поиска намесата на независимия надзорен орган в съответната държава членка, който ще разглежда въпроса. България разполага с два месеца, за да отговори на доводите, изложени от комисията. Ако не направи това, комисията може да реши да изпрати мотивирано становище.
От началото на 2017 г. летището уеднакви таксите за пътник за двата терминала и ги установи на 5.50 евро. Това доведе до недоволство от страна на нискобюджетния превозвач "Уиз ер", който не можа да премести всичките си полети там и се наложи да остане на стария терминал. Причината е, че Терминал 2 е по-модерен и предлага по-качествена услуга, заради което според превозвача и цената трябва да е различна. Компанията обяви, че ще сезира Брюксел.
От началото на тази таксата за обслужване на пътник на летище София е намалена от 5.50 евро на 5.46 евро. Таксата, която плащат авиокомпаниите за кацане на самолет пък падна със 7%.
Другият голям нискобюджетен превозвач пък "Райънер" обяви, че ще се оплаче в Брюксел срещу летището заради неправомерна държавна помощ, която според тях България предоставя на превозвача "България ер" като не санкционира превозвача за неплатени с години летищни такси.
Наблюдател
Рейтинг: 2891 НеутралноА бившият министър Московски, явно отговорен и за този провал, за какъв висш международен пост го предлагаха?
Иначе става и по-ясно защо шефовете на БДЖ са подали оставка.
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5538 НеутралноДо коментар [#1] от "Наблюдател":
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!+++
КМЕТ В СЯНКА
Рейтинг: 5538 НеутралноПоредният скандал и грандиозен гаф на ГЕРБ !!!
ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!ironhorse
Рейтинг: 602 НеутралноС това дело, практически се оневинява частната компания за Хитрино.
Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.Или пък точно това се е целяло …
Всички разбраха, че има нещо нередно в релсовия път, но го потулиха
edin drugii
Рейтинг: 2356 Неутралноте да се радват европейците ,че нашите хора още не са откраднали релсите на железопътните пътища в България .....
comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
Рейтинг: 2358 НеутралноДържавите членки трябва да гарантират, че летищните оператори провеждат консултации с авиокомпаниите въз основа на прозрачен обмен на информация между двете страни.
Libertarianism is just anarchy for rich people____________
Значи проблема с летище София идва основно от липсата на интелектуален и административен капацитет за управлението и за това е толкова зор да го дадат на концесия за жълти стотинки!
Борилски
Рейтинг: 0 НеутралноТака ще е да е докато циганите ходят да берат болтовете от релсите. Първият път на гара Яна се размина, защото влакът беше празен, на жителите на Хитрино нямаха този шанс.
nema_labavo
Рейтинг: 1893 НеутралноЗатова значи ръководството на БДЖ подаде оставка ни в клин ни в ръкав.
nema_labavo
Рейтинг: 1893 НеутралноЗатова значи ръководството на БДЖ подаде оставка ни в клин ни в ръкав.
selqnin
Рейтинг: 1990 НеутралноТака си го представях преди 30 години-само ВЪНШЕН НАТИСК може да ни ПРИНУДИ да се държим сравнително цивилизовано и да бележим някакъв обществен прогрес!!!
Тъжна и жалка история!!!
telqk
Рейтинг: 1525 НеутралноДо коментар [#8] от "nema_labavo":
Когато корабът потъва първо напускат плъховете, било то доброволно или по нареждане на цар плъх!
b0b069
Рейтинг: 388 НеутралноОоо... Контролиращи органи колкото искат ще отворим
Адекватно мислещ
Рейтинг: 274 НеутралноДо коментар [#7] от "Борилски":
Ахахахахахах, не е истина. Циганите някак си ОТНОВО са виновни! А това - ръководство на БДЖ, правителство, партии, депутати, Парламент - те не са! Циганите! Дайте да им сринем още сгради, кво като ни съдят от ЕС! Трябва искове срещу циганите да заведем!
Тони КОСТОВ
Рейтинг: 952 НеутралноДо коментар [#4] от "ironhorse":
Точно! Мотаенето освен характерна черта на герберската власт, е било и за да не се разкрият схемите за избягване на обезщетения от Булмаркет, БДЖ и Първа Цекова Банка.
Роси
Рейтинг: 7912 НеутралноАми то няма нещо, дето е пипнато от Брюксел да е наред. Наредбите и законите са за балъците. Ние сме от тарикатите.
tribiri
Рейтинг: 914 НеутралноА аз си мислех, че ръковоството на БДЖ си е подало оставките, защото Мая Манолова се е возила във влак без парно.
Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!Slick
Рейтинг: 440 РазстроеноО, нека позная - ГЕРБ ще платят глобата с нашите данъци? Мда, а народът пак ще ги избере. Е затва сте на такова дередже. Малоумни сте, и ще си патите.
reply
Рейтинг: 814 НеутралноМИ МАСА КАТАСТРОФИ СТАНАА ПО НОВООТРЕМОНТИРАНИ ОТ ШИШАКА УЧАСТЪЦИ ОТ КОИТО ШОПАРИНА СВЛЕЧЕ МАСА ПАРИ , ЕДНА НЕЗАВИСИМА КОМИСИЯ НАЛИ СЕ СЕЩАТЕ .............
ppopov_67
Рейтинг: 742 НеутралноЗащо ще съдят България? А не КАПО ДИ ТУТИ КАПИ и неговите гаулайтери?
Крайно време е вече да се обърнат към истинските виновници. А не да се прегръщат и целуват с тях.
Като че ли не знаят що за мафиоти са.
4ort
Рейтинг: 1233 НеутралноТоя гаф е и на Партията, освен на ГЕРБ.
Виж директивата от коя година е!!!
Кога се раздели БДЖ???
Експертизата ти е в плановите ремонти на АЕЦ.
Не се излагай да пишеш и за железници!!!
Стефан
Рейтинг: 386 НеутралноДо коментар [#1] от "Наблюдател":
Те не само го предлагаха, ами го и "сложиха" - Черноморска банка за търговия и развитие. Да му е спокойно на този безподобен наглец.
In my world
Рейтинг: 594 Веселосамо европата ще ни вкара в правия път.Западна индувидуални санкций срещу 240-те бандита от парламента
In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)На Баба Фърчилото
Рейтинг: 274 ВеселоТия нали са преАтели на Винету? Що така правят? Сега Винету, ша звънне на Меркетл и на алкохолика да ги пита, аджеба, що не си гледат техните неща, ами тука му мътят водата???