Еврокомисията съди България заради пропуски в безопасността на железопътния транспорт

Еврокомисията съди България заради пропуски в безопасността на железопътния транспорт

© Юлия Лазарова



Европейската комисията реши да предяви иск пред Съда на ЕС срещу България за това, че държавата не е осигурила правилното транспониране и прилагане на законодателството на ЕС за безопасността на железопътния транспорт.


Директивата изисква от държавите членки да създадат разследващ орган, който в своята организация, юридическа структура и при вземането на решения е независим от железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите, възложени на разследващия орган. В това отношение България не е осигурила пълното транспониране и прилагане на директивата на национално равнище.


Целта на Директива 2004/49/ЕО е да се гарантира развитието и подобряването на безопасността на железопътния транспорт в ЕС. Всяка държава членка трябва да гарантира, че разследванията на произшествия и инциденти се извършват от постоянен орган, който включва най-малко един следовател, който е квалифициран да изпълнява функцията на отговорен следовател в случай на произшествие или инцидент.




Критериите за независимост на разследващия орган са строго определени, така че той да не е свързан с никой от стопанските субекти, работещи в сектора. Разследващият орган следва да може самостоятелно да решава дали да се предприеме разследване на дадено железопътно произшествие или инцидент и да определя неговия обхват и процедурата, която трябва да се следва. Крайният срок за транспонирането на директивата изтече на 30 април 2006 г.


Технически прегледи


Комисията също така настоятелно призовава България и Кипър изцяло да транспонират европейските правила за периодичните технически прегледи на моторните превозни средства и техните ремаркета в своето национално право.


В директивата са посочени елементите, подлежащи на преглед по време на проверката на техническата изправност, методите за преглед, неизправностите и тяхната оценка. Въпреки че посочените държави членки са изпратили уведомления за национални мерки за транспониране и са декларирали пълно транспониране, според комисията транспонирането на мерките в директивата в тези държави членки е непълно.


Нови влакове не са купувани от 2005 година


Новината от Брюксел идва в деня, в който се разбра, че цялото ръководство на БДЖ е подало оставка. Проблемите на БДЖ, свързани с липсата на достатъчно локомотиви и изправни вагони, не са от вчера. Последната доставка на нови влакове беше през далечната 2005 година, като с тази поръчка и до днес се обясняват проблемите на превозвача, тъй като доставените 25 мотриси по сключен договор със "Сименс", били твърде скъпи.


В същото време закъсненията на влакове, заради технически проблеми, са ежедневие. Не липсват и сериозни инциденти, като последният беше в края на март, когато се запалиха два вагона от влака Бургас – София. На няколко пъти се появиха информации в различни медии за закъснение от начална гара на влак, който не може да тръгне, защото няма локомотив.


През миналата година анализ на експерти от УНСС, Техническия университет и Висшето транспортно училище, изготвен по поръчка на БДЖ, посочи, че за цялостното технологично обновление на БДЖ са необходими между 800 млн. и 1.3 млрд. лв. Първа стъпка към обновяването беше обявена през август тази година обществена поръчка за покупка на нови мотриси на стойност 675 млн. лв, но тя беше спряна след общо четири жалби с различни мотиви.


Компанията планираше да купи 85 нови влака на два етапа - до 2023 г и до 2028 г. Изпълнението на тази програма би довела до обновяване на 85% от подвижния състав.


Летищни такси


Комисията реши да изпрати допълнително официално уведомително писмо на България заради това, че страната не е транспонирала правилно правилата на ЕС за летищните такси.


От държавите членки се изисква да въведат национални мерки, за да се гарантира, че летищните такси за въздушните превозвачи се определят в съответствие с принципите за прозрачност, консултиране и недискриминация.


Летищните такси представляват такси, които авиокомпаниите плащат на летищата за използването на съответните инфраструктура и услуги, и по-специално за излитане и кацане и за обработка на пътниците. Държавите членки трябва да гарантират, че летищните оператори провеждат консултации с авиокомпаниите въз основа на прозрачен обмен на информация между двете страни. Това се прави с цел да се гарантира, че летищните такси са недскриминационни и са свързани с равнището на услуги, предоставяни от летището.


В случай на несъгласие всяка от двете страни може да поиска намесата на независимия надзорен орган в съответната държава членка, който ще разглежда въпроса. България разполага с два месеца, за да отговори на доводите, изложени от комисията. Ако не направи това, комисията може да реши да изпрати мотивирано становище.


От началото на 2017 г. летището уеднакви таксите за пътник за двата терминала и ги установи на 5.50 евро. Това доведе до недоволство от страна на нискобюджетния превозвач "Уиз ер", който не можа да премести всичките си полети там и се наложи да остане на стария терминал. Причината е, че Терминал 2 е по-модерен и предлага по-качествена услуга, заради което според превозвача и цената трябва да е различна. Компанията обяви, че ще сезира Брюксел.


От началото на тази таксата за обслужване на пътник на летище София е намалена от 5.50 евро на 5.46 евро. Таксата, която плащат авиокомпаниите за кацане на самолет пък падна със 7%.


Другият голям нискобюджетен превозвач пък "Райънер" обяви, че ще се оплаче в Брюксел срещу летището заради неправомерна държавна помощ, която според тях България предоставя на превозвача "България ер" като не санкционира превозвача за неплатени с години летищни такси.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 3112 Неутрално

    А бившият министър Московски, явно отговорен и за този провал, за какъв висш международен пост го предлагаха?
    Иначе става и по-ясно защо шефовете на БДЖ са подали оставка.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    +++

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    Поредният скандал и грандиозен гаф на ГЕРБ !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 827 Неутрално

    С това дело, практически се оневинява частната компания за Хитрино.
    Или пък точно това се е целяло …
    Всички разбраха, че има нещо нередно в релсовия път, но го потулиха

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  5. 5 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2120 Неутрално

    те да се радват европейците ,че нашите хора още не са откраднали релсите на железопътните пътища в България .....

  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3407 Неутрално

    Държавите членки трябва да гарантират, че летищните оператори провеждат консултации с авиокомпаниите въз основа на прозрачен обмен на информация между двете страни.
    ____________
    Значи проблема с летище София идва основно от липсата на интелектуален и административен капацитет за управлението и за това е толкова зор да го дадат на концесия за жълти стотинки!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на Борилски
    Борилски
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Така ще е да е докато циганите ходят да берат болтовете от релсите. Първият път на гара Яна се размина, защото влакът беше празен, на жителите на Хитрино нямаха този шанс.

  8. 8 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    Затова значи ръководството на БДЖ подаде оставка ни в клин ни в ръкав.

  9. 9 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1253 Неутрално

    Затова значи ръководството на БДЖ подаде оставка ни в клин ни в ръкав.

  10. 10 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2811 Неутрално

    Така си го представях преди 30 години-само ВЪНШЕН НАТИСК може да ни ПРИНУДИ да се държим сравнително цивилизовано и да бележим някакъв обществен прогрес!!!
    Тъжна и жалка история!!!

  11. 11 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#8] от "nema_labavo":

    Когато корабът потъва първо напускат плъховете, било то доброволно или по нареждане на цар плъх!

  12. 12 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Ооо... Контролиращи органи колкото искат ще отворим

  13. 13 Профил на Адекватно мислещ
    Адекватно мислещ
    Рейтинг: 904 Неутрално

    До коментар [#7] от "Борилски":

    Ахахахахахах, не е истина. Циганите някак си ОТНОВО са виновни! А това - ръководство на БДЖ, правителство, партии, депутати, Парламент - те не са! Циганите! Дайте да им сринем още сгради, кво като ни съдят от ЕС! Трябва искове срещу циганите да заведем!

  14. 14 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 860 Неутрално

    До коментар [#4] от "ironhorse":

    Точно! Мотаенето освен характерна черта на герберската власт, е било и за да не се разкрият схемите за избягване на обезщетения от Булмаркет, БДЖ и Първа Цекова Банка.

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8382 Неутрално

    Ами то няма нещо, дето е пипнато от Брюксел да е наред. Наредбите и законите са за балъците. Ние сме от тарикатите.

  16. 16 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2350 Неутрално

    А аз си мислех, че ръковоството на БДЖ си е подало оставките, защото Мая Манолова се е возила във влак без парно.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  17. 17 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2435 Разстроено

    О, нека позная - ГЕРБ ще платят глобата с нашите данъци? Мда, а народът пак ще ги избере. Е затва сте на такова дередже. Малоумни сте, и ще си патите.

  18. 18 Профил на reply
    reply
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    МИ МАСА КАТАСТРОФИ СТАНАА ПО НОВООТРЕМОНТИРАНИ ОТ ШИШАКА УЧАСТЪЦИ ОТ КОИТО ШОПАРИНА СВЛЕЧЕ МАСА ПАРИ , ЕДНА НЕЗАВИСИМА КОМИСИЯ НАЛИ СЕ СЕЩАТЕ .............

  19. 19 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    Защо ще съдят България? А не КАПО ДИ ТУТИ КАПИ и неговите гаулайтери?
    Крайно време е вече да се обърнат към истинските виновници. А не да се прегръщат и целуват с тях.
    Като че ли не знаят що за мафиоти са.

  20. 20 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 4028 Неутрално

    Поредният скандал и грандиозен гаф на ГЕРБ !!!
    —цитат от коментар 3 на КМЕТ В СЯНКА


    Тоя гаф е и на Партията, освен на ГЕРБ.
    Виж директивата от коя година е!!!
    Кога се раздели БДЖ???
    Експертизата ти е в плановите ремонти на АЕЦ.
    Не се излагай да пишеш и за железници!!!

  21. 21 Профил на Стефан
    Стефан
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#1] от "Наблюдател":

    Те не само го предлагаха, ами го и "сложиха" - Черноморска банка за търговия и развитие. Да му е спокойно на този безподобен наглец.

  22. 22 Профил на In my world
    In my world
    Рейтинг: 596 Весело

    само европата ще ни вкара в правия път.Западна индувидуални санкций срещу 240-те бандита от парламента

    In many wars between the CIVILIZED MAN and the SAVEGE.Support Civilized man defeat the terror(islam)
  23. 23 Профил на Гущер Гущеров
    Гущер Гущеров
    Рейтинг: 183 Весело

    Тия нали са преАтели на Винету? Що така правят? Сега Винету, ша звънне на Меркетл и на алкохолика да ги пита, аджеба, що не си гледат техните неща, ами тука му мътят водата???





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK