България е в челната десетка на ЕС по използване на зелена енергия в транспорта

България е в челната десетка на ЕС по използване на зелена енергия в транспорта

© Юлия Лазарова



България е в челната десетка в ЕС по дял на енергия от възобновяеми източници, използвана в транспорта, показват данни от анализ на Евростат за опазването на околната среда от транспортния сектор. В България той е около 6 на сто при среден показател за ЕС от 7.6%. Страната изпреварва по показателя "зелена енергия" в транспорта страни като Германия, Дания и Белгия.


Швеция е лидер при използването на зелена енергия в транспорта с показател от близо 40 процента енергия от възобновяеми източници в транспортния сектор. На втора позиция е Финландия с дял от 20 процента възобновяема енергия в транспорта.


Следват Австрия и Франция с по 9 процента дял зелена енергия в транспорта. На пета позиция е Португалия със 7%. На шеста и седма са Ирландия и България с по около 6 процента дял при използването на енергия в транспорта от възобновяеми източници.




Дял на енергията от възобновяеми източници в транспорта (за 2017 г.; в проценти от брутното крайно енергийно потребление)<br /><br />Източник: Евростат

Дял на енергията от възобновяеми източници в транспорта (за 2017 г.; в проценти от брутното крайно енергийно потребление)


Източник: Евростат


На другия полюс са три държави, в които има регистриран най-нисък дял на енергия от възобновяеми източници в транспорта: Естония - 0.4 на сто, Хърватия - 1.2 на сто, и Гърция - 1.8 на сто. Други страни с нисък дял на зелена енергия в транспорта са трите балтийски републики Литва, Латвия и Естония с дял от около 2.5 на сто и Кипър - с дял от 2 на сто зелена енергия в транспорта.


Делът на енергията от възобновяеми източници се изчислява по хармонизиран начин в държавите - членки на ЕС, като се използва инструментът SHARES. В транспортния сектор възобновяемите енергийни източници обикновено включват течни биогорива, водород и биометан. Целта е през 2020 г. средният показател за използване на енергия в транспорта от възобновяеми източници в ЕС да достигне 10 на сто, показват данните на Евростат. /БТА

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2946 Весело

    И това без да броим ромските каруци

    подпис
  2. 2
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  3. 3 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 780 Неутрално

    "In the transport sector, renewable energy sources typically include liquid biofuels, hydrogen, and biomethane. More generally, renewable energy sources also cover wind power, solar power (thermal, photovoltaic and concentrated), hydro power, tidal power, geothermal energy, ambient heat captured by heat pumps, and the renewable part of waste. "

    https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190222-1?inheritRedirect=true&redirect=/eurostat/

    Резултат от екстензивното използване на метан и природен газ, както и на тролеи (в няколко града), трамваи и метро (само в София).

  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    И пак с най-мръсния въздух.

  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1820 Неутрално

    Това хубаво ама е ясно,че тази позиция се дължи предимно на София.Ако извадим София от микса и се изваждаме от десятката.

  6. 6 Профил на ivant88
    ivant88
    Рейтинг: 343 Неутрално

    До коментар [#4] от "Роси":

    Което показва, че проблемът не е в транспорта, а в отоплението. Ако се вгледате в данните от Airtube ще видите, че превишаванията се отчитат само през зимата, но не и през лятото. Също така ще забележите, че най-високите превишаванията не са в София или Пловдив, или Бургас, а в Кнежа, Видин, Монтана, Гълъбово, Брезник...

  7. 7 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Биогоривата са абсолютен балон - безмислени feelgood мерки дето не решават нищо - дори всички обработваеми площи в света да се засеят с рапица това ще стигне за към 15% от потреблението.

  8. 8 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 345 Неутрално

    До коментар [#3] от "J.J.":

    Че къде използваме биометан, водород или течни биогорива? Биодизел почти не се ползва в България, биоетанал и биометан изобщо.
    Българското потребление на ВЕИ в транспорта се дължи изцяло на ВЕИ електричеството, което представлява 15-20 % от цялото произведено в страната количество електрическа енергия. А на ток се движат голяма част от влаковете, тролеи в много градове, трамваите и метрото в София.

  9. 9 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4226 Любопитно

    Доста субективно....при положение че на Дания ...45% от използваната в страната ел.енергия е от ВЕИ!!!Колко са общо рейсовете на метан,водород или на ток у нас?В колко града имаме трамвай?Естествено само в София!!

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !
  10. 10 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    До коментар [#4] от "Роси":Което показва, че проблемът не е в транспорта, а в отоплението. Ако се вгледате в данните от Airtube ще видите, че превишаванията се отчитат само през зимата, но не и през лятото. Също така ще забележите, че най-високите превишаванията не са в София или Пловдив, или Бургас, а в Кнежа, Видин, Монтана, Гълъбово, Брезник...
    —цитат от коментар 6 на ivant88


    И за това си има причини. През зимният сезон валят много малко дъждове и още по-малко са проливни. В момента дори булевардите в София са покрити с кал и пясък, която колите разнасят. Да, печките на твърдо гориво също са проблем, както и горенето на всякакви боклуци, но са част от проблема, а не целият проблем.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  11. 11 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Доста субективно....при положение че на Дания ...45% от използваната в страната ел.енергия е от ВЕИ!!!Колко са общо рейсовете на метан,водород или на ток у нас?В колко града имаме трамвай?Естествено само в София!!
    —цитат от коментар 9 на Willy Messerschmitt


    Евростат са известни със стъкмистиките си. Много години ни слагаха на последно място в Европа по Броудбанд достъп до Интернет, щото взимаха данни само за АДСЛ от БТК. По същото време Спийдитест Нет на Укла, чрез реални тестове ни нареждаше на 3-4 място в света, по скорост на достъп.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Неутрално

    Малък пазар - високи постижения.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 579 Неутрално

    "In the transport sector, renewable energy sources typically include liquid biofuels, hydrogen, and biomethane. More generally, renewable energy sources also cover wind power, solar power (thermal, photovoltaic and concentrated), hydro power, tidal power, geothermal energy, ambient heat captured by heat pumps, and the renewable part of waste. " https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20190222-1?inheritRedirect=true&redirect=/eurostat/ Резултат от екстензивното използване на метан и природен газ, както и на тролеи (в няколко града), трамваи и метро (само в София).
    —цитат от коментар 3 на J.J.


    Тези тролеи и трамваи от къде вземат ток? Ако е от ВЕЦ, то това не е възобновяем източник на енергия. Природния газ и метана също не е. Изобщо някои има ли идея как са сметнати тези проценти?
    Освен това тук мисля, че влаковете са по-важни, защото колко хора ползват трамваи и тролеи. Но пак, не знам как са сметнати тези проценти.

  14. 14 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3809 Неутрално

    Осигурили сме добър оборот на немските производители и пак дишаме най-мръсния въздух.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  15. 15 Профил на hope
    hope
    Рейтинг: 3809 Неутрално

    До коментар [#4] от "Роси":Което показва, че проблемът не е в транспорта, а в отоплението. Ако се вгледате в данните от Airtube ще видите, че превишаванията се отчитат само през зимата, но не и през лятото. Също така ще забележите, че най-високите превишаванията не са в София или Пловдив, или Бургас, а в Кнежа, Видин, Монтана, Гълъбово, Брезник...
    —цитат от коментар 6 на ivant88


    ——-
    Превишавания та в София са целогодишно.
    За това по-богатите страни ще забранят дизелите и ще карат бензин.
    По-бедните провинции на ЕС ще се тровим.

    12 години стигат! София има нужда от промяна.
  16. 16 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4767 Неутрално

    До коментар [#9] от "Willy Messerschmitt":

    Тролеи няма само в СФ.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  17. 17 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1343 Весело

    И аз съм в статистиката - карам електрическо колело от 6 години и съм му "врътнал" 32 хил.км. вече, колата за извън града. Токът за батерията е от нощната тарифа, досега съм изконсумирал около 500 квч, за да измина това разстояние - има-няма 50-60 лева, кефф...

  18. 18 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2227 Неутрално

    Удивително е как и без друго малкото позитивни новини биват удавени в хейт....

  19. 19 Профил на Divi filius
    Divi filius
    Рейтинг: 501 Весело

    "България е в челната десетка на ЕС..."

    Напомня ми "Работническо Дело"! 👍😎

    А и сякаш в ЕС има 100 държави. 😏

    reductio ad absurdum...
  20. 20 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1844 Неутрално

    У скоро време ще стане "Що брюкселските зелки ручааха жабетата"

  21. 21 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    И пак с най-мръсния въздух.
    —цитат от коментар 4 на Роси


    Това показва, че автомобилите не са основен замърсител, както ни баламосват. Но другите причини не са много приятни за споменаване и лесни за премахване. Преди всичко е необходимо сериозно повишаване на стандарта на живот, каквото политиците не смеят да обещаят дори и в предизборни кампании. Когато изчезнат печките на дърва, въглища и всичко, което може да гори, а улиците станат чисти, без прахоляк и кални локви, тогава въздухът ще стане чист.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  22. 22 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    И аз съм в статистиката - карам електрическо колело от 6 години и съм му "врътнал" 32 хил.км. вече, колата за извън града. Токът за батерията е от нощната тарифа, досега съм изконсумирал около 500 квч, за да измина това разстояние - има-няма 50-60 лева, кефф...
    —цитат от коментар 17 на Г.Е.М.


    ++++ на същото дередже съм и аз!
    Е, километрите са малко по-малко, но от 2013 не съм се спрял и на практика не използвам колата въобще в града, където е някакво безумство да се кара автомобил. Возя не само себе си, но обикновено и не големи товари(до към 10-15кг), обикновено при пазарене.
    На практика без електро велосипеда съм като без крака, и дори в днешния студен ден пък съм с него :)
    Уви, прекалено малко българи са с нашето мислене обаче

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  23. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    До коментар [#22] от "traveler1": "на практика не използвам колата въобще в града, където е някакво безумство да се кара автомобил. "


    Я вземи това го обмисли, но сериозно, че коментарът ти е като написан от дете под 10 години.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  24. 24 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2656 Неутрално

    Няма как да приемем нещо насериозно от Евростат, които преди време ни бяха сложили на последно място по броудбанд достъп, при положение, че всички други медии/агенции ни слагаха в топ 10.
    Каквото и да си говорим за транспорта, напредъка не е малък, но все пак дишаме отровен въздух. А напредък има, защото тръгнахме от нулата. Добре че все пак е ЕС, който да НИ накара да направим нещо, иначе конкурсите за градски транспорт щяха да се печелят от близки до кабинета фирми, които щяха да ни тровят със стари дизели.

  25. 25 Профил на viv
    viv
    Рейтинг: 8 Любопитно

    Да, печките на твърдо гориво също са проблем, както и горенето на всякакви боклуци, но са част от проблема...
    —цитат от коментар 10 на Viva la Evolution

    Това показва, че автомобилите не са основен замърсител...
    —цитат от коментар 21 на quatro_4x3


    Печките не са проблем сами по себе си, нито автомобилите, но сте прави за горенето на боклуци.

    Във Финландия и Швеция примерно, почти всички къщи се отопляват само на дърва (бор или бреза), никакви въглища, въпреки че зимата е по-студена и по-дълга.
    Централното отопление в градовете пък е до голяма степен чрез горене на смет, но с модерни системи за филтриране на комините на всяка фабрика, което води до по-голямата част от съдържанието да е просто водна пара.
    Автомобилите са неизменна част, имайки предвид разстоянията, да си с кола е най-евтиният транспорт, хората карат по 50-60км за работа. Разликата е, че повечето автомобили са на 10 години макс, а градските автобуси до голяма степен са електрически или хибридни.

    Най-основната разлика е електрическото потребление. Климатици почти няма, а за отопление никой дори не би си помислил да ги ползва. Голяма част от супермаркетите и шопинг центровете пък са покрити със соларни панели на покривите.
    Масово климатиците в България не са предназначени да се ползват за отопление под 0 градуса, нито да охлаждат над 30 градуса, в повечето случаи дори не отговарят на квадратурата, за която се продават/купуват и са изключително неефективни и неикономични. Затова зимата скачат измерванията на мръсен въздух и сметките за електричество, защото консумацията е прекомерна и изисква повече продуктивност от ТЕЦ-ове с технология от миналия век.
    Условия за развитие на соларна и вятърна енергия има, но не е предпочитан метод за пране на пари, затова да се построи празен хотел на същото пространство се харесва на българския бизнес.

  26. 26 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#22] от "traveler1": "на практика не използвам колата въобще в града, където е някакво безумство да се кара автомобил. " Я вземи това го обмисли, но сериозно, че коментарът ти е като написан от дете под 10 години.
    —цитат от коментар 23 на quatro_4x3


    И какво да го мисля коментара ми? Да не би ползването на автомобил да показва някакъв стадий на развитие?
    Не може да е нормално датската принцеса да кара децата си с велосипед на детска градина, а ние за същата цел да ползваме автомобил. Да не би това да ни прави по-развити от датчаните?
    http://bgurban.com/photos/2017-08-28/Image_5286246_302.jpg

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  27. 27 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1311 Весело

    Абсолютно нормално, логично и естествено е да сме пред Германия с гази класация. Там например слагат ли си на BMW-тата и Мерцедесите газови уредби?

    Бог да благослови Америка за България!
  28. 28 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1028 Неутрално

    Едва ли...... Най-замърсяващата държава и най-мръсната.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  29. 29 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 467 Весело

    Бате Бойко е овладял държавата така, че все да излизаме напред в еврокласациите и никой не може да каже копче. Сега пак ще спечели на евровота и ще заминат предсрочните избори. Не може да му се отрече, че умее да подрежда нещата.

  30. 30 Профил на vaskoangelov
    vaskoangelov
    Рейтинг: 226 Неутрално

    Не разбирам защо се твърди, че понеже замърсявънията в БГ/София са предимно зимно време, всичко е от отоплението (печки и т.н.)
    Това е доста елементарна приятно заблуждаваща "логика".

    - София е разположена в котловина, където от Ноември до Януари всичко е затапено от ниска облачност + постоянни мъгли, които не позволяват на въздуха да се изчисти.
    Само виждате, че само един слънчев или ветровит ден е необходим, за да се разкара цялата гняс. Това през останалите сезони го няма (пролет-лято-есен). Такъв е локалният климат тук.

    - Всяка сутрин градът се изпълва с хиляди автомобили, които
    -- са доста повече от лятото
    -- изминават предимно кратки разстояния (3-15км) *абсолютно студени* - в такъв режим на работа, катализаторите (където ги има) НЕ РАБОТЯТ, а горивната смес е обогатена (повече гориво) => много повече смрад от всякакъв вид.

    - Зимата се топлим, да, но в София може би 2/3 от отоплението е парно или климатик.

    - Цяла зима се ръси пясък + луга по улиците, които се почистват чак на пролет, евентуално, тук-таме.

    Нямаме един универсален замърсител, проблемът е комплексен и трябва да се боро по ВСИЧКИ фронтове - отопление, чистота, екологичен частен + общински транспорт

  31. 31 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 589 Неутрално

    И пак с най-мръсния въздух.
    —цитат от коментар 4 на Роси


    Ми драгалевските комуня под опашката на коня тъпчат нискокачествени дюнери и изпускат газове, затуй… Ама с копейките на Кутев, какво друго да ядат хората?

  32. 32
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  33. 33 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1058 Неутрално

    До коментар [#26] от "traveler1":

    Написах да помислиш по-сериозно, но продължаваш по инерция по калъпа. Едва ли си се замислял, че много хора не могат да ползват велосипед поради различни причини - здравословни, възрастови и т.н. Едва ли си се замислял как лятото в жегите смърдиш на пот на колегите си, особено ако работиш в офис и сутринта си отишъл на работа с велосипед. Имал съм "щастието" да го изпитам благодарение на твой съмишленик-велосипедист. Велосипедът е най-рисковото и не обезопасено превозно средство за транспорт по улиците на градовете.
    Има и още нещо, за което да помислиш. Любителите на велосипеди много държите на това, да убеждавате всички останали да започнат да ползват велосипеди като вас, докато никой от ползващите автомобили не ви убеждава да се откажете и преминете на автомобили. Дори не ви обръщат никакво внимание. Като някаква секта сте.
    Винаги когато някой започне настойчиво да ме убеждава в в предимствата на начина му на живот, в мен възниква съмнението, че самият той е убеден в това, в което ме убеждава.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  34. 34 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#33] от "quatro_4x3":

    Вижте сега, ние с Вас не спорим за първи път по този въпрос! Че даже помня същите съшити с бели конци доводи! Не виждам никакъв смисъл да споря с Вас.
    Карайте си колата и си мислете, че сте върха на развитието!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  35. 35 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1343 Весело

    До коментар [#34] от "traveler1":

    Колега, недейте да спорите с човека, той си знае най-добре. Аз се радвам, че ние с вас може и да ме бели врани (засега), ама по-важното е, че се чувстваме добре, че по този начин разпускаме и не зависим от петролната мафия. А на колегата, който постоянно ви апострофира да му вметна само да прочете по-внимателно какво сме написали, че караме - електроколела! Та няма как човек лятно, зимно или през който и да е друг сезон да мирише на пот, защото не се товари и не се поти, двигателят е за това, той да се пържи. Все пак работя във фирма със 170 служители и едва ли бих си позволил да мириша на някой така, както не искам да ми миришат и на мен. А се случва и то от хора, които идват с коли на работа, та явно е въпрос на хигиенни навици...

  36. 36 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    Интересно, най-богатите и най бедните са най-спестовни.

  37. 37 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 8623 Неутрално

    Еха, в първата десетка, да няма объркване.

  38. 38 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#34] от "traveler1":Колега, недейте да спорите с човека, той си знае най-добре. Аз се радвам, че ние с вас може и да ме бели врани (засега), ама по-важното е, че се чувстваме добре, че по този начин разпускаме и не зависим от петролната мафия. А на колегата, който постоянно ви апострофира да му вметна само да прочете по-внимателно какво сме написали, че караме - електроколела! Та няма как човек лятно, зимно или през който и да е друг сезон да мирише на пот, защото не се товари и не се поти, двигателят е за това, той да се пържи. Все пак работя във фирма със 170 служители и едва ли бих си позволил да мириша на някой така, както не искам да ми миришат и на мен. А се случва и то от хора, които идват с коли на работа, та явно е въпрос на хигиенни навици...
    —цитат от коментар 35 на Г.Е.М.


    +
    Чукча писатель, чукча не читатель... ама да е жив и здрав, макар че ползването на автомобил по никакъв начин не подобрява здравето и телесната маса. За сметка на това се разедляш с една не малка сума пари годишно.
    Ама всеки сам си знае!
    Пожелавам здрави, щастливи и безаварийни 100 000км на две колела ;)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  39. 39 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1343 Весело

    До коментар [#38] от "traveler1":

    Благодаря, ако и аз съм включен в пожеланието! И много ми се иска да ги направя тези 100 хиляди, ама с карането по 5-6 хиляди на година, ще ми трябват още 10-15 годинки поне:-) Нищо де, живот и здраве да е само...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK