В България случаите на предоставяне на гражданство са намалели наполовина

В България случаите на предоставяне на гражданство са намалели наполовина

© Надежда Чипева, Капитал



През 2017 г. България е дала гражданство само на 914 души и това е спад с 44 на сто в сравнение с данните от 2016 г., показва статистиката на "Евростат".


Най-често през 2017 г. гражданство в България са получавали украинци (22.3 на сто), руснаци (19 на сто) и турци (12 на сто). Сравнено с останалите в ЕС, страната е била сред тези, които най-рядко са предоставяли паспорт на чужденци спрямо броя на местното население.


Придобиване на гражданство, промени за периода 2016-2017 г.<br /><br />Източник: Евростат

Придобиване на гражданство, промени за периода 2016-2017 г.


Източник: Евростат




През 2016 г. България е дала гражданство на 1585 души, живеещи в страни извън Европейския съюз, което е с 671 повече спрямо 2017 г. Тогава най-много български паспорти са издадени на руснаци – 488, а на второ място са украинските граждани - 278.


От министерството на правосъдието уточниха, че разпространените от "Евростат" данни за получилите гражданство са по отношение само на лицата,които имат настоящ адрес в страната, тъй като изискването на Регламент 862/2007 е "страните членки предоставят на комисията (Евростат) данни за обичайно пребиваващите на територията на страната лица, получили гражданство на страната". Информацията към Евростат е предоставена от Националния статистически институт на базата на данните е ГД ГРАО, като се отчитат само лицата, които имат настоящ адрес в страната.


Данните на Евростат идват само няколко месеца след разразилия се корупционен скандал при придобиване на българско гражданство от чужденци. В края на миналата година бяха арестувани председателят на Държавната агенция за българите в чужбина (ДАБЧ) Петър Харалампиев и главният секретар на организацията Красимир Томов в обвинение за търговия с влияние и взимане на подкупи при издаването на български документи. В скандала беше намесено и името на вицепремиера и министър на отбраната Красимир Каракачанов.


След арестите премиерът Бойко Борисов намекна, че задачите на агенцията могат да се разхвърлят на министерствата на вътрешните работи, правосъдието, културата, образованието, президентството и други. Именно заради това по думите му тя можело да бъде закрита. Каракачанов обаче възрази на премиера и предложи създаването на министерство на българите в чужбина. Главният прокурор Сотир Цацаров също препоръча ДАБЧ да бъде закрита, тъй като в този си вид генерирала корупция.


Мароканци, албанци и индийци получават най-често европейски паспорти


Общо в ЕС през 2017 г. гражданство са получили над 825 хил. чужденци (в сравнение с 995 хил. през 2016 г.), главно от Мароко, Албания и Индия. Най-често мароканците получават паспорти от Италия, Испания и Франция. Албанците взимат паспорти главно от Гърция и Италия, а индийците - от Великобритания.


Румънците (25 хил.), поляците (22 хил.) и британците (15 хил.) са били най-честите получатели на гражданство от друга страна от ЕС. Броят на британците, потърсили паспорт от друга страна в ЕС, се е удвоил, показват данните. Според статистиката най-често (при 37.8 на сто от случаите) държавите от ЕС предоставят паспорти на граждани от други страни от общността, както и на африканци (27.4 на сто), азиатци (20.6 на сто), американци (11.4 на сто).


Половината държави членки са дали гражданство на повече хора през 2017 г., отколкото през 2016 г. Най-голямото относително увеличение е отбелязано в Румъния (от 4527 души през 2016 г. до 6804 през 2017 г., или +50%), Люксембург (от 3315 до 4980, също +50%), Словакия (от 484 до 645, +33%), Малта (от 1495 до 1973, +32%) и Финландия (от 9375 до 12 219,+30%).


Броят на случаите на даване на гражданство е намалял в другата половина от държавите членки през 2017 г., като най-голямо е намалението в Хърватия (от 3973 до 688, или -83%), следвана от Испания (от 150 944 до 66 498, или -56%), Дания (от 15 028 до 7272, или -52%) и Естония (от 1780 до 880, или -51%).

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1944 Неутрално

    Ами като секна канала на ВМРО.

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1711 Неутрално

    За 1000 души що мастило се изля тук.
    Като допълнение и няма обвинение срещу шефа на Агенцията за българите в чужбина.
    Поредната фейк нюз...

  3. 3 Профил на кокошката
    кокошката
    Рейтинг: 378 Весело

    Искаш в ЕС- хвърляш потурите и целуваш кръста 😂😂😂 га га га

  4. 4 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1711 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Кога е секнал, данните за 2017 г., а арестите бяха през Октомври 2018 г.
    Четете поне...

  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Руснаци и турци на какво основание получават гражданство?

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  6. 6 Профил на niki7
    niki7
    Рейтинг: 431 Неутрално

    За украинци и руснаци съм съгласен, особено за украинки и рускини, хах:)))
    За турци категорично НЕ!

  7. 7 Профил на кокошката
    кокошката
    Рейтинг: 378 Весело

    За украинци и руснаци съм съгласен, особено за украинки и рускини, хах:)))За турци категорично НЕ!
    —цитат от коментар 6 на niki7


    Може и молдовки. Добри са в духовата музика 😂 га

  8. 8 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8121 Неутрално

    Тези всички, доказали ли са български произход? В САЩ, освен езика и конституцията трябва да знаеш.

  9. 9 Профил на Адекватно мислещ
    Адекватно мислещ
    Рейтинг: 292 Неутрално

    До коментар [#5] от "Пипера е много лют":

    На същото като всички останали. Ако са покрили законовите изисквания за конкретните държави, получават. Европа не дискриминира по националност, както и по какъвто и да е друг признак.

  10. 10 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 527 Неутрално

    До коментар [#6] от "niki7":

    По-добре турци от руснаци, айде стига сте живели в пропагандната заблуда „Време разделно“.

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  11. 11 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1882 Неутрално

    Каква ли нова схема ще измисли Шкембели Воевода за да компенсира загубите?!?!

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  12. 12 Профил на Григор Касабов
    Григор Касабов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Искаш в ЕС- хвърляш потурите и целуваш кръста 😂😂😂 га га га
    —цитат от коментар 3 на кокошката


    Изяждаш пред свидетели голяма филия намазна със свинска мас.

  13. 13 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 1153 Неутрално

    Нормално. Самоходното кюфте нали го хванана, че продава БГ паспорти и сега е вдигнал много цената.

  14. 14 Профил на Веселин Петров
    Веселин Петров
    Рейтинг: 254 Неутрално

    Нещо не е наред с изложеното в статията.
    Годишните доклади на комисията за българско гражданство показват друго https://www.president.bg/docs/1516795436.pdf
    И като правило всяка година най-много гражданства се дават на граждани на Македония, която в статията въобще не е спомената.

  15. 15 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Кога секна бре!? През 2017 та ли?

    Ще доживея ли някога и от вас смислен коментар!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  16. 16 Профил на Веселин Петров
    Веселин Петров
    Рейтинг: 254 Неутрално

    За периода от 22 януари до 31 декември 2017 г. вицепрезидентът на
    Република България, в изпълнение на възложените му от президента на
    Република България правомощия по чл. 98, т. 9 от Конституцията на
    Република България, е издал 113 броя укази за промени в българското
    гражданство на 3 892 лица, както следва:
     60 бр. укази за придобиване на българско гражданство на основание
    произход, родител български гражданин, обща натурализация, на
    основание чл.12а, 14а и чл. 16 от ЗБГ за 3 380 лица;
     25 бр. укази за възстановяване на българското гражданство за 251
    лица;
     16 бр. укази за освобождаване от българско гражданство за 226 лица;
     12 бр. укази за отмяна на натурализация за 35 лица.

  17. 17 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    До коментар [#14] от "Веселин Петров":

    Македонците ясно ги броят за българи. :)

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  18. 18 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    До коментар [#3] от "кокошката":

    И c.b.a. ти обяснява, че си фашист! Тая сутрин пак сте били на различни оперативки!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  19. 19 Профил на Michael Jordan
    Michael Jordan
    Рейтинг: 673 Неутрално

    ЕМЕС

    Купуване на гражданство понамаляха,
    защото “търговците” ги разпознаха.

  20. 20 Профил на extraCACA
    extraCACA
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    Нещо не е наред с изложеното в статията.Годишните доклади на комисията за българско гражданство показват друго https://www.president.bg/docs/1516795436.pdf И като правило всяка година най-много гражданства се дават на граждани на Македония, която в статията въобще не е спомената.
    —цитат от коментар 14 на Веселин Петров


    еми, освен туземците да са лъгали евростат :)... в техните данни северномакедонците сякаш другояче излизат

    http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/submitViewTableAction.do

  21. 21 Профил на voodoo_child
    voodoo_child
    Рейтинг: 1174 Весело

    До коментар [#20] от "extraCACA":

    Всъщност нещата изглеждат различно за Евростат, съвсем не случайно, а за да има изненада. :)) Тя ще е звучна, ако ме разбирате.
    Вече е насрочен попис (преброяване) в Македония, нещо, което Груйо упорито избягваше десетилетия. Та тогава ще се види и колко зле си вършат работата в Евростат.

  22. 22 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3864 Любопитно

    Който се е "включил в далавера"................., а който не е се включил да му мисли!!!!Корумпираните държавни служители до там го докараха, че и БГ гражданството да е страхотен "Бизнес"!!!!

  23. 23 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2699 Неутрално

    Шкембе войвода е спрял да продава?

  24. 24 Профил на Минувач
    Минувач
    Рейтинг: 741 Любопитно

    В края на краищата Илияна Йотова узаконява придобиването на гражданство. Знаете, какво състояние направи Ангел Марин от подобна дейност, както и от опрощаване наказанията на затворници. Сега се спотайва тихо, тихо.

  25. 25 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3979 Неутрално

    До коментар [#8] от "Роси":

    Не е вярно че в САЩ трябва да знаеш езика за да станеш гражданин. За Ваша изненада английският не е обявен за задължителен в страната. Колкото до Конституциятра на САЩ, има книжки с въпроси и отговори, а има и преводачи които вместо Вас ще кажат каквото трябва. Въпросът е да сте законопослушни граждани които работят.

  26. 26 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3681 Весело

    А аз от толко пропаганда и биене по гърдите си мислех, че макетата седят на опашка ден и нощ за българското гражданство !!!!!!!!!!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  27. 27 Профил на shisharko
    shisharko
    Рейтинг: 553 Неутрално

    Руснаци и турци на какво основание получават гражданство?
    —цитат от коментар 5 на Пипера е много лют


    На основание 5000 евра по сметка на хората на Шкембе Войвода.

  28. 28 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 932 Неутрално

    До коментар [#9] от "Адекватно мислещ":

    Грешен отговор. Основният критерий, по който се получава гражданство е български произход, а не натурализация - в над 90% от случаите е това основанието при подаване на документи. Та ако при македонци, молдовци и украинци има такива общности, то при турци и руснаци няма - те просто не са българи по произход.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  29. 29 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 932 Весело

    До коментар [#26] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    ти си мислел?!?!??!

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  30. 30 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 849 Неутрално

    За украинци и руснаци съм съгласен, особено за украинки и рускини, хах:)))За турци категорично НЕ!
    —цитат от коментар 6 на niki7


    Доста невежо изказване. Основателите на България са Тюрки, държавността на Първата Българска държава е Тюркска (или Турска - това е едно и също нещо!). Да оставим това с Хановете, ами ВСИЧКИ династии на Втората Българска Държава са Тюркски (Кумански!), та чак до Цар Иван Шишман! (с изключение на един царувал 1 година, които пък е от Златната Орда (пак Тюрки). Тюркският елемент е ГРЪБНАКЪТ на Българската Държавност в исторически план. Сегашните тъпаци, които се имат за елити, по всякакъв начин замитат тези неща под килима, ПОНЕЖЕ СЛУЖАТ НА ЧУЖДИ ИНТЕРЕСИ (някъде далеч на Северо-Изток!). Прабългари, Кумани, Печенеги, Узи са в корена на държавност и армия, а кретените пратиха техните потомци на Голяма Екскурзия и им лепнаха етикета на чужди елементи! Чужди станаха, тези, които са истинското ЯДРО на Държавата!

  31. 31 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4020 Любопитно

    До коментар [#30] от "transvaal":

    Тези неща дето ги пишеш категорично са опровергани от нашата българска историческа наука!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  32. 32 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#31] от "Иво":

    Българската т.нар. историческа наука е съвокупност от поръчкови пасквили. Интересно е, че голяма част от твърденията на Българската историческа наука (историята не е наука въобще) са в разрез с това, което ще прочетете от съвсем меродавни Западни учени. На Запад също има някакви манипулации и даване на наклон, обаче науката се държи като наука, не се крият фактите (с малки изключения, засягащи изтеклите 100 години).
    Я се опитайте да намерите Отговорите на Папа Николай до Питанията на Княз Борис, опитайте се да намерите пълните текстове на всички средновековни български автори, както и на малкото оцелели документи - ядец - нищо, ама нищо не е достъпно за обикновения човек и това е в 21-ви век с цялата дигитализация - всичко е покрито и ни се показва СЕЛЕКТИВНО с цитати, а историята, която четем е от добре филтрувани съвременни нам автори. Още повече, това важи за Османският период - нищо на квадрат. А мазето на Народна Библиотека е пълно с Османски архиви!
    Я се опитайте да намерите публикувани пълните текстове на протоколите от процеса срещу Левски - няма и да намерите. За новата история пък въобще няма смисъл да се говрори - спекулация до спекулация. Особено за Македония и за съвеЦката окупация. Пълно с лъжи (да не би да разсърдим московците). Що се отнася до Прабългарите, нито един сериозен историк извън България няма съмнения за тяхната Тюркска принадлежност. Също никой няма, дори в България съмнения относно Асен и Петър - Кумани (именно затова те клеймват легитимност като свързани с предишните ханове). А Куманите са най-чистите Тюрки и домашният им език е Тюркски. Така е с всички династии на Втората Българска Държава, чак до Шишман (самото име Шишман е фамилен прякор, на чист Тюркски език е и означава фамилия със склонност към пълнота, може и друго да значи в преносен смисъл (Шишмановците имат оцелял бранш в България до последния проф. Шишманов, пратен на разстрел от Народния т.нар. Съд). Държавата и държавността на България са изначално Тюркски. Това е истина, която няма как да се скрие с каквито и да било спекулации (от типа на нашумялата напоследък глупотевина за Ираноезичие на Прабългарите).

  33. 33 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 849 Неутрално

    До коментар [#28] от "Пипера е много лют":

    Как да не са? Сред Турците има много, чиито корени, дори родители са от България. В Русия има много потомци на изселени през 19-ти век Българи, подобно на Бесарабските. Що се отнася до Турците в България, предците на повечето от тях живеят в България много, ама много време преди да има Османска държава! Потомците на Прабългари, Кумани, Печенеги, Узи, Юруци и пр (Куберовите Българи по Вардар са наричани Тюрки от Византийски хронисти! през 10-ти век!), тия хора имат всички основания да бъдат Българи. И запомнете - това, което вие смятате за Българи, са Славяно-Българи. Има и Тюрко - Българи (по обясними причини доста по-малко от Славяно-Българите). Потомците на Аспаруховата Орда са сред Турците в Делиормана (дори това название е неправилно и не го разбират нито Тюрките, нито Българите. Правилното е Телеорман, ама това е друга тема.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK