Превозвачите не могат да чакат, те работят в правна несигурност, каза еврокомисар

Кармену Вела, еврокомисар по околна среда, морско дело и рибарство

© Assoicated Press

Кармену Вела, еврокомисар по околна среда, морско дело и рибарство



Европейският парламент обсъди днес предлаганите промени в правилата за международните пътни превози, след като по-рано днес реши да отложи гласуването на промените за следващата седмица.


Докладчикът Мерия Кюлонен заяви, че този въпрос вече се превръща в сага. "Възникнаха предизвикателства, според някои сме направили твърде много отстъпки, според други предложенията не са достатъчно твърди. Трябват ни справедливи правила. Превозваческите дружества "пощенски кутии" заобикалят законодателството. Искаме водачите да имат право да се връщат у дома или на място, утвърдено от собственика на фирмата, и всеки да получава еднакво заплащане за еднаква работа", посочи тя.


Докладчикът Вим ван де Камп отбеляза, че от политическа гледна точка въпросът с промените е много чувствителен. "Искаме да подобрим условията за работа. Основният въпрос е къде водачите отдъхват. Съдът на ЕС постанови, че почивките не може да бъдат в кабините на камионите", добави той.




Докладчикът Исмаил Ертуг определи настоящото положение в сектора като нетърпимо. "Заплатите на водачите от Югоизточна Европа са над средните, но интересът към професията е слаб заради лошите условия на труд. Водачите работят по три месеца без прекъсване. Жертвите на социалния дъмпинг трябва да бъдат защитени", призова той.


Еврокомисарят Кармену Вела заяви, че за Европейската комисия промяната на правилата остава водеща задача. "Превозвачите не могат да чакат повече, те работят в правна несигурност, необходим е пробив", подчерта той. Водачите трябва да могат да си почиват у дома или извън кабината, добави еврокомисарят.


При последвалите изказвания на политическите групи Европейската народна партия (ЕНП) отбеляза, че от десетилетия превозите са двигател на европейската икономика. Предложенията на Еврокомисията за промени в правилата внесоха допълнително разделение, вместо да дадат решения. Един от стълбовете на ЕС е свободата на предоставяне на услуги. Трябва да се върнем към преговорите. Това е краят на мандата на Европарламента, парламентарните групи са напълно разделени, не можем да говорим спокойно. Не успяхме вече години да постигнем споразумение и е по-добре без споразумение, отколкото да имаме лоша договореност, бе мнението на ЕНП.


Социалистите и демократите се обявиха срещу задължителното връщане у дома на водачите и призоваха за гъвкавост. Европейските консерватори и реформисти посочиха, че този Европарламент е изгубил възможността да постигне отстъпки. Алиансът на либералите и демократите за Европа защити предложените промени като средство срещу неравенството и социалния дъмпинг.


Зелените коментираха, че водачите са взети за заложници, жертва са на социален дъмпинг и експлоатация от страна на големите превозвачи. Уморените водачи са заплаха за всички останали на пътя и за превозваните стоки. Това е съвременно робство. Искаме правилата за командированите работници да важат за всички и забрана на седмичната почивка в кабините, добавиха от тази парламентарна група.


Европейската обединена левица настоя водачите да спят в легла и за въвеждането на електронни тахографи. Групата "Европа на свободата и пряката демокрация" посочи, че водачите работят в истински робски условия. Те настояха промените да бъдат приети до края на следващия месец. Групата "Европа на народите и свободата" коментира, че за това вече е твърде късно. Промените няма да бъдат приети в този мандат, те не постигат подобряване на условията за труд, заявиха представителите на тази парламентарна група.


Евродепутатът Илхан Кючюк (ДПС/АЛДЕ) коментира, че промените не укрепват, а подкопават единния пазар. Шофьорите заслужават добри условия, но това не може да става с унищожаването на цял бизнес, развит на пазарен принцип и който само в България създава 17 на сто от БВП, дава прехрана на близо 500 хил. души, отбеляза той. ЕС не става по-силен с противопоставянето на държавите от периферията на държавите от центъра, добави Кючюк. По неговите думи приемането на промените би било безотговорно и би имало разрушително социално-икономическо отражение върху милиони граждани.


Евродепутатът Петър Курумбашев (БСП, С&Д) заяви, че колегите му имат готовност да водят битката до края на този Европарламент, а и в следващия. Евродепутатът Андрей Новаков (ГЕРБ/ЕНП) добави, че няма време да се подготви разумно и балансирано решение до края на мандата. По неговите думи единственото решение е въпросът да се остави на следващия Европейски парламент. Вече не става дума за транспорт, а за здрав разум, отбеляза той.


Преди няколко дена само два гласа не достигнаха, за да отпадне пакетът от дневния ред на Европарламента, а трима български евродепутати отсъстваха от заседанието. Така предложението влезе в дневния ред на заседанието.


По-рано днес обаче председателят на Европейския парламент Антонио Таяни съобщи, че отлага за 1 април гласуването на промените. Предвижда се гласуването на 1 април да бъде в Брюксел. Таяни обясни, че заради множеството предложения за промени в текстовете се налага ново заседание на парламентарната комисия по транспорта. Той отбеляза, че са постъпили 1224 предложения за изменения на първоначалните текстове.

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9179 Неутрално

    Българските шофьори, вместо за своите права, се борят за правата на работодателите си. Обаче, когато сме влизали в ЕС ние сме заявили ,че сме пазарна икономика и ще се съобразяваме с правилата в ЕС, отнасящи се до конкуренцията . Сега не ни харесват.

  2. 2 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2719 Неутрално

    За равна работа да получават равни заплати? Тогава защо работниците в големите търговски вериги в България получават минимална работна заплата, а не такава, каквато получават в Западна Европа. Отложили решаването за 1 Април. Превозвачите със сигурност и тогава ще протестират!

  3. 3 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2238 Гневно

    Някакъв заплашително едър евродепутат от ГЕРБ се държи изключително невъзпитано по телевизиите и назидава колегите си как трябва да гласуват, защото това била позицията на България (на Партията), изненада, ТАЗИ не е МОЯТА позиция, не е и на шофьорите, закарани под команда, това е "позиция" на феодали-мафиоти и (не вярвах, че ще напиша това), единствен Бареков, който прие, че се сбогува с ЕП, показа кураж и че се прави на по-луд, отколкото е. Другите клекнаха през заплахите.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  4. 4 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2422 Неутрално

    Да знаеш спонсорите на Цецо в каква несигурност живеят ....

  5. 5 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#3] от "etty1":

    Ще обясните ли как "феодалите" държат насила шофьорите, че да се посмеем още.

  6. 6 Профил на mvu02435512
    mvu02435512
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#3] от "etty1":

    Българските шофьори не протестират,не стачкуват,не напускат масово,значи условията ги устройват.Кое Ви дава право да решавате вместо тях?

  7. 7 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2238 Неутрално

    До коментар [#5] от "encor3":

    Не. Има достатъчно публикации по темата. За медицинските сестри и заминаващите лекари всички си мълчат. Бият ги. Пак си мълчим. Шофьорите могат да работят за всяка фирма от ЕС при несравнимо по-добри условия и все повече го правят.
    Най-добре се смее този, който се смее последен.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  8. 8 Профил на toolarmy
    toolarmy
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#3] от "etty1":

    Първите трима, списвали тук, сте едни теоретици, които хабер си нямат за какво иде реч.
    Първо, ок, нека шофьорите почиват в мотел. Ясно ли е ви е, че няма достатъчно леглова база в Западна Европа? А, което е по-важно, камионът трябва да е в охраняем паркинг, каквито почти няма, за да покриват напълно застраховките кражби на стока, или пък самото превозно средство. Знаете ли какво се случва сега? Работодателят плаща нощувката, но шофьорът спи в камиона. Хем всичкото имущество му е в кабината и му е по-удобно, вместо мизерната стая 2 х 3 м, хем има отговорност за камиона и стоката.
    Второ, да се прибира в България с камиона след определен брой курсове. Ето това няма как да се случи без множество фалити, защото няма работа за толкова много камиони между България и Западна Европа. Превозвачески фирми, картодържатели на гориво, сервизи, банки, лизингови компании и всякакви поддоставчици... всички ще усетят финансовот цунами.
    Като резултат, ще има множество шофьори на борсата. Който от превозвачите е оцелял, ще цани евтино шофьори, за по-малко пари, отколкото сега плаща. И пак източноевропейците ще духат супата.

  9. 9 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9052 Любопитно

    До коментар [#2] от "Voiko":

    Което е позволено на Зевс - не е позволено на селския бик !

    karabastun1@abv.bg
  10. 10 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 9052 Любопитно

    До коментар [#8] от "toolarmy":

    ++++++++++++++++++++++++++++
    Абсолютно вярно !!!

    karabastun1@abv.bg
  11. 11 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2238 Любопитно

    До коментар [#6] от "mvu02435512":

    Свободата на словото.
    Евродепутатите от ГЕРБ също решават вместо всички, а аз не съм ги упълномощавала.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  12. 12 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2238 Любопитно

    До коментар [#8] от "toolarmy":

    А Вие шофьор на ТИР ли сте?
    А ТИР-ове, които "влизат" в селски къщи или помитат автомобили, заради заспали от изтощение шофьори, виждали ли сте в новините? И не ми "бройте" легловата база, че ще ме разплачете от смях. Тук аз съм експертът.

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  13. 13 Профил на mvu02435512
    mvu02435512
    Рейтинг: 822 Неутрално

    До коментар [#6] от "mvu02435512":Свободата на словото.Евродепутатите от ГЕРБ също решават вместо всички, а аз не съм ги упълномощавала.
    —цитат от коментар 11 на etty1


    Евродепутатите от ГЕРБ,а и останалите български евродепутати са избирани от българския народ.Вас кой и кога Ви е избирал да "защитавате"правата на шофьорите?

  14. 14 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Който се интересува от мнението на редовите шофьори да влезе във фейсбук групите и форумите им ! Болшинството подкрепят промените на Макрон . А и почти всички имаме роднини , приятели, съседи и познати , които са международни шофьори , и можете да ги питате какво им е мнението !

  15. 15 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#12] от "etty1":

    Хайде експерте, кажете колко е легловата база в Германия. Само, че не за почивка на езерце, а за хотел с паркинг за камиони, отговарящ на изискванията по същия пакет "Мобилност" . Ще ви дам жокер дори. Не покрива и 5% от трафика.

  16. 16 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#8] от "toolarmy":

    Абсолютно съм съгласен с коментара ви, само ще добавя и тънкия момент, в който застрахователите не признават кражби на стока ако шофьора не е в него.

  17. 17 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1081 Неутрално

    Баси, може ли нормален човек да напише следното:
    - "Хем всичкото имущество му е в кабината и му е по-удобно, вместо мизерната стая 2 х 3 м, хем има отговорност за камиона и стоката."?!

    Че и още един да му ръкоплещи?!

    А някои оптимисти твърдят, че България имала бъдеще.
    С такива ли?

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  18. 18 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 812 Неутрално

    До коментар [#17] от "b_52_strato":

    Понеже си очевидно некомпетентен, ще обясня като за теб специално.
    1. Шофьорите ги слагат по между 5 и 10 в стая. Ще те изненадам, че не ги настаняват в Хилтън и Радисън а в най-мизерните хотели възможни.
    2. Понеже доста от шофьорите са мизерници, никой нормален хотелиер няма да осигури кой знае какви условия в тези стаи, тип общежитие.
    3.Шофьорите, които не са мизерници, не искат да спят в мизерия, затова много от тях предпочитат да си спят в поддържаната от тях много по-чиста кабина, но не могат да го направят, заради регламента.
    Сега стана ли ясно или още ще приказвате глупости?

  19. 19 Профил на smehur_co
    smehur_co
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Въпросът е: защо трябва да се връща камионът в изходна точка? И той ли следва да почива у дома. Тогава трябва да се промени и международният воден транспорт, вклюително круизните кораби /корабът на всеки не знам си коко месеца да се връща в Либерия.

    Вяра. Надежда. Любов.
  20. 20 Профил на smehur_co
    smehur_co
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Шоферите да се връщат до изходна точка със самолет, не с камиона. От де на де? Това ще убие бизнеса на периферните държави. А за шоферите трябва повече и по добра почивка без възможност да им се извиват ръцете до безкрай. Може пък БГ фирми да си наемат френски или германски шофери, ако няма в БГ достаъчно.

    Вяра. Надежда. Любов.
  21. 21 Профил на smehur_co
    smehur_co
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Паркингите и без това и сега са претъпкани в петък вечер. Много камион, много нещо.
    Трябва да се качи целия този автопоток на влака, а пътните такси да се увеличат неколкократно.

    Вяра. Надежда. Любов.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK