
© Reuters
Все повече млади хора, които за първи път карат шофьорски курсове в Германия, се провалят на изпитите. Защо? Сред причините има и една неочаквана, макар и много логична, пише Олга Мякотникова в статия за "Дойче веле".
Който е карал шофьорски курсове и вече има свидетелство за управление на МПС, вероятно си спомня колко труден е бил изпитът. А който още няма шофьорска книжка, вероятно му предстои да тръгне по този път. Статистиката обаче сочи, че младите хора в Германия все по-трудно се сдобиват с шофьорска книжка. Или пък се провалят и не изкарват книжка.
По данни на Федералната служба за автомобилен транспорт през 2017 година 39 процента от записалите шофьорски курс са били скъсани още на теоретичната част от изпита. А други 32 процента са се провалили на кормуването, съобщава агенция ДПА. Година по-рано (през 2016) скъсаните на изпити за получаване на право за управление на МПС са били съответно 37 и 31 процента от всички курсисти.
Не е само в Германия
Каква е причината за високия дял на хората, които не издържат изпитите? Автомобилните инструктори твърдят, че изпитът не е станал по-сложен. Без да звучи като някакво успокоение, тенденцията не се забелязва само в Германия. Експертите допускат, че една от причините за това е, че движението по пътищата днес е станало много по-интензивно. Затова кандидатите за шофьорска книжка имат нужда от повече време за подготовка, а инструкторите се нуждаят от повишаване на своята квалификация, включително и от придобиване на познания в други области, като например психологията.
Психологът Клаудия Хапе изтъква една неочаквана причина за това защо младите днес са по-неподготвени: когато са вътре в колата, все по-малко деца се интересуват какво се случва зад стъклото на автомобила - или си играят със смартфона, или гледат анимационни филми. Случващото се на пътя изобщо не стига до тяхното внимание - изобщо не забелязват поведението на другите участници в движението, нито пък светофарите или пътните знаци представляват за тях някакъв интерес.
Вече има по-важни неща
Председателят на Сдружението на автомобилните инструктори Дитер Квентин казва, че по-рано получаването на шофьорска книжка е било едно от най-важните събития в живота на учениците от горните класове в Германия. Днес ситуацията е съвършено различна: децата имат толкова други важни задачи и са подложени на такъв стрес, че изкарването на шофьорска книжка се превръща във второстепенна или дори третостепенна задача. А пък подготовката за изпита минава "между другото". Оттук и лошите резултати.
В същото време кандидатите за шофьори имат силен материален интерес да вземат изпита още при първото си явяване. Защото това е и най-евтиният вариант за изкарване на книжка - обикновено курсът излиза така между 1800 и 2200 евро. Ако обаче ви скъсат, задължително трябва да вземете още часове за кормуване, които се заплащат допълнително. Има и такса за поправителния изпит.
И един съвет към начинаещите любители шофьори: да подбират внимателно шофьорските курсове. Едва ли най-евтините предложения са същевременно и най-добрите. А най-лоши се оказват експресните шофьорски курсове през ваканцията. Защото учениците имат нужда от време за усвояване на материята, а това не е възможно за седмица и половина или две, колкото обикновено трае един ускорен курс.
angeles
Рейтинг: 1376 ВеселоWTF 2200 евро за любителска книжка🧐,у наше село 38$ и сте готови)))))
442
Рейтинг: 1338 НеутралноВай вай вайййй - децата имали толкова други важни задачи, че направо не знам как успявят !!! Сутрин да запалят слънцето, после да платят тока, да заредят хладилника, да купят модерни скъсани дънки и да не пропусна социалните мрежи, защото това е особено важни.
lz2
Рейтинг: 2172 Неутралноглупаци! Нашите цигани вземат книжки от първия път! Ама са високоинтелигентни и знаят нуждите на изпитващите!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!DDR
Рейтинг: 2777 НеутралноЕкстра си е системата във ФРГто. Шофьорлъка не е за всеки.
Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"дедо Андро
Рейтинг: 619 ВеселоДа, ама докато се доде до ваше село. Пък и ония, ваш'те, искат да си легално местен, със статут на турист нямаш шансове. Таааа.... може и да се прескочат двете хилки. :) Пич Незнам Как Да Ти Обесна Че Несъжелявам За Недостика На Некой Уникални Изразни Сретства По Български.
pag
Рейтинг: 1237 ЛюбопитноДо коментар [#1] от "angeles":
Знанието е сила, информацията - властТова за изпита, ама ако трябва някой (не тате или бате) реално да те учи колко ще струва?
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6260 НеутралноНа мен преди 20 г. ми се беше наложило да изкарам както листовките, така и кормуването още веднъж в Германия, въпреки че бях изкарал вече курсовете по разбитите софийски улици с една Лада четворка (комби) и имах БГ книжка от няколко години. Минах 10 часа кормуване с инструктор и се оказа, че едва ли не започвам всичко от начало. Няма никакво сравнение между нашите и немските курсове. Може би затова тогава с БГ книжка повече от 6 месеца не можеше да се кара в Германия. Взех и двата изпита от раз, а на кормуването момчето преди мен го скъсаха...
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
angeles
Рейтинг: 1376 ВеселоДо коментар [#6] от "pag": И да те учи тате или бате,ако нямаш 17 годинки ти трябват 6 часа кормуване с инструктор по 60$ на час!!! Всички имат коли,тъй че ако не е тате или бате ще е някоя кака,ако ли не комшията))) Как и да го смяташ няма цени от 2500$ за шофьорска книжка!!! Виж за професионална може да я докараш до тая цена!
angeles
Рейтинг: 1376 ВеселоДо коментар [#5] от "дедо Андро":
Със статут на турист си караш със българската книжка и никой не може да ти каже копче! Поне в наше село е така,бачо!))
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноКато дете имах панически страх, че трабантът ще ни остави на пътя без гориво и постоянно питах: "Тате, гориЛо... имаме ли горило?!"
Понякога завалията требеше даже да спира специално заради мен да го мерим с линеала в резервоара.
****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
pag
Рейтинг: 1237 ВеселоПървата ми кола, ех.......
Купих я напълно разглобена (беше претърпяла лек удар) - двигателя на една страна, скоростите на друга, мостовете на трета, цялото вътрешно оборудване (седалки, тапицерии) - в един празен апартамент, външните пластмасови панели и даже таблото демонтирани, даже ел. инсталацията беше на топка в две найлонови торби.
За два месеца (по книгата "Аз ремонтирам Трабант") я сглобих, боядисах я с помощта на една чешка прахосмукачка и, о, чудо, даже тръгна!
Карах си я две години, после я купи един колега, а кариерата й приключи като разносвач на хляб (беше комби, махнаха й задната седалка) в началото на 90-те години.
Абе - младост........... Знанието е сила, информацията - власт
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноДо коментар [#13] от "pag":
хубавото на трабантаджиите в НРБ беше, че не си крадяха чистачките.
pag
Рейтинг: 1237 НеутралноТочно обратното е: в Германия загиналите са двойно по-малко спрямо САЩ (смятано на 100 хил. души или на 100 хил. автомобила).
При това в Германия карат средно със 150-160 км/час по магистралите и 100 км/час по обикновените пътища, а в САЩ даже по магистралите ограничението е 95-110 км/час, само в някои щати - 125 км/час. Знанието е сила, информацията - власт
Пипера е много лют
Рейтинг: 1149 ВеселоВреме е да дойдат автономните автомобили...
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUpag
Рейтинг: 1237 ВеселоАми всички бяхме братя по нещастие, как тъй ще се крадем едни други?
Е, освен това не ставаха за никаква друга марка......... Знанието е сила, информацията - власт
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 6260 ВеселоДо коментар [#13] от "pag":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевРеспект!
plamen_b
Рейтинг: 1934 ВеселоВярно, но не е задължително човек да взима курс в САЩ. Може и с "тате или бате" (стига те да имат поне по няколко години стаж като шофьор)
****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
plamen_b
Рейтинг: 1934 ВеселоТе затова Гугъл разработват автономни автомобили - за да имат хората повече време да ползват интернет ...
pag
Рейтинг: 1237 ВеселоБлагодаря. На млади години какви ли глупости не прави човек............
Пък и нямах избор - тогава купуването на нова кола ставаше с 10-12 години чакане, а 5-годишна употребявана струваше колкото официалната цена на нова.
Чисто нова "Лада" 2107 от "Кореком" се разменяше без проблем за 3-4 стаен апартамент.
А много, много ми се караше нещо........ Знанието е сила, информацията - власт
angeles
Рейтинг: 1376 ВеселоДо коментар [#12] от "aleks ivan": Не знам каква е статистиката,но може и да е така както казваш,тук в тея танкове си по сеифти)))))
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 Весело'Баф му ма'ата и историята "Как си сглобих Трабанта"🤣! РЕСПЕКТ! На теб и на стотиците хиляди български шофьори които сами си поддържаха и поправяха колите. Като почнах да посещавам България след прехода, бая се пулех на тази странна гледка-пред всеки блок по 3-4 коли на трупчета/крик, и някой лежи под тях и оправя нещо.
После ми казаха защо (кинтонемика хроникалис + липса на резервни части). Казаха ми и виц: Шофьорите на Москвич ги погребвали прави, щото цял живот са лежали под колите си🤣
До коментар [#13] от "pag":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 ВеселоЗащо не си крадяли чистачките?
До коментар [#14] от "Нинов":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
angeles
Рейтинг: 1376 ВеселоДо коментар [#15] от "pag":
Кой кара със 95-110 км в час по фрииуейте в САЩ????? Че то камьоните се движат по-бързо)))))
pag
Рейтинг: 1237 ВеселоДо коментар [#24] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Знанието е сила, информацията - властЕ, аз бях привилегирован - живеех в къща с двор и гараж, та условията бяха направо "луксозни".
Впрочем, не намирам сглобяването на един прост "Трабант" за някакво изключително постижение - според мен всеки истински инженер би трябвало да може да го направи. Адски много се издигнах в очите на бъдещата ми (тогава) съпруга. И беше ЗАБАВНО!
pag
Рейтинг: 1237 ЛюбопитноВ Германия карат СРЕДНО със 150-160 км/час, а бързаците прелитат и с над 200.
Доста е различно от 130...... Знанието е сила, информацията - власт
penetrating
Рейтинг: 5979 НеутралноТова са несериозни обяснения - не гледат през прозореца и затова не са готови... :)
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertА как е по етнически групи?
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноДо коментар [#25] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
защото имаше доста по-малко трабанти, както и самите трабантаджии бяха друг вид хора.
В Румъния трабантаджиите се поздравяваха с присветкване на фарове, махане през прозореца или дори спираха на пътя да лафят.
Пипера е много лют
Рейтинг: 1149 НеутралноДо коментар [#30] от "Нинов":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUРумъния беше море от Дачии, сигурно са имали 100 трабанта накуп в цялата страна...
telqk
Рейтинг: 807 НеутралноДо коментар [#11] от "Нинов":
Не сте ли могли да си позволите поне една туба да носите в багажника (или да спестите от закуски) и ако стане събитието да я ползвате? Тогава нямаше ограничението че наливане в резервоара от нелицензиран източник е подсъдно!
angeles
Рейтинг: 1376 НеутралноДо коментар [#28] от "pag":
То и Хамилтона си прелита по Тракия с 280 и какво от това)))))
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноДо коментар [#32] от "telqk":
ами по мое настояване накарая баща ми набави малка 10 л метална тубичка.
Интересен факт за 20 л туби: Тяхното наименование е "Вермахт-туба", защото е разработена за Вермахта преди ВСВ и копирана от много други държави.
telqk
Рейтинг: 807 НеутралноДо коментар [#34] от "Нинов":
А баща ти не ти ли обясни, че кранът за гориво има 3 положения - отворено, затворено и резерва, та да не се косиш?
wnl03619584
Рейтинг: 282 НеутралноДо коментар [#3] от "lz2":
Е те за това германците ги хранят де, защото нашите са високо интелигентни. ;-)
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноДо коментар [#35] от "telqk":
разервата е само шт 5л , стигащи за 100 км, което не е много за тогавашното време с малко бензиностанции и още по-малко денонощни.
МОЙШЕ ТОЛКОЗ
Рейтинг: 8 Весело'Бе то и аз съм "истински инженер" (е, от низшата каста на строителните инженери) ама чак пък да си сглобя Трабант...не съм от тях, как' Сийке🤣. Нито да сменям масло или...ъъъ...как се казваха...свещи и платината на делкото, май. Веднъж на 10К км давах влизах в сервиз, и за две бири време ми правеха нужните неща и после-пак на път. Сменях сам само пукната гума (цялото колело де), чат пат.
Нуждата, НУЖДАТА е превърнала милиони шофьори от соц'лагера в авто'монтьори.
Преди мнооого години ме лишиха от шофьорски права за 6 месеца. По съвет на приятели в беда си взех временно "професионален " шофьор - един 60 г' дядка от Беларус, с 35 г' стаж на камион (карал месо и колбаси от Беларус до Москва). Колата беше Субару Леон пикап (НАП тогава не признаваше разноските за нормална кола), 2-3 годишна. Този дядка на всяка "спирка" (обект) проверяваше нивото на маслото и на водата, И НА горивото, с едни сухи пръчици които държеше в колата. Понякога и вадеше свещите и ги почистваше...или нещо подобно. И това 5-6 пъти на ден. Да не говоря за избърсването на стъклата и тенекията-колата ЛЪЩЕШЕ от чистота (от вън и от вътре🤣). ЗЛАТЕН човек!
Казвам му: Яша, има датчици, аако нещо не е наред-ще го видиш. А тук има бензостанции през 20 км... А той спокоооооойно ми казваше: Ти си ми шефа, ама аз отговарям за колата и ще се грижа за нея както аз разбирам! Така и така те чакам докато си свършиш работата и пътуваме до следващия обект-това е празно време за мен, и аз го оползотворявам.
До коментар [#27] от "pag":
THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
backo
Рейтинг: 241 НеутралноДо коментар [#12] от "aleks ivan":
Защото автопарка не им е от 20 годишни изгнили трошки, дето стават на консерва при катастрофа от 40км в час
telqk
Рейтинг: 807 НеутралноДо коментар [#37] от "Нинов":
За компенсация тогава шофьорите бяха по-услужливи и почти всички товарни камиони бяха зил и газки - все бензинови!
pag
Рейтинг: 1237 ВеселоДо коментар [#38] от "МОЙШЕ ТОЛКОЗ":
Знанието е сила, информацията - властЕ, аз освен инженерството имам и "закваска" от младежките години с корабомоделизъм и авиомоделизъм. От 10-11 годишен започнах да работя с разни инструменти, да се мъча да разчитам чертежи и пр.
И, разбира се, както вие пишете - НУЖДАТА.
Или, според марксизма-ленинизма - "битието определя съзнанието".
Или, както го е формулирал народа още преди много векове - "кучето скача според тоягата".........
Нинов
Рейтинг: 2363 НеутралноДо коментар [#40] от "telqk":
Трабаня можеше да го караш на спирт или конданзат (отпадъчен продукт при нефтодобива) без дори да се смесва с бензин.
След 1985 г. баща ми наблегна на зареждането с кондензат, който минцифайките не можеше да хванат, защото те разпознаваха само индикирания държ. бензин, но не и екзотики като спирт и кондензат.
Ivan_
Рейтинг: 508 ВеселоДо коментар [#1] от "angeles":
Модератора е неадекватен!У вашто село плащате само изпита.
Можете да се подготвите сами.
Тука имаш, оборудвани зали за теория, кормуване, заплащане на инструктор:)...
Athanatos
Рейтинг: 1363 НеутралноДо коментар [#20] от "aleks ivan":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .Щото не познават европейските знаци.
Athanatos
Рейтинг: 1363 НеутралноДо коментар [#32] от "telqk":
Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .Да бе, нямало... Затова о ветяваха бензина за държавните предприятия (всички), за да могат да те хванат, ако крадеш.
На пътя ти точеха от бензина полицаите и го проверяваха дали е оцветен или не.
Този за лични автомобили беше безцветен.
****
Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.
Корки
Рейтинг: 2793 НеутралноПреживял съм удоволствието да си трабантаджия в Румъния. Докато разбера за трабантаджииската солидарност много пъти намалявах скоростта и чаках да видя катаджия. Но магазините им за Трабант бяха като сегашен мол, имаше всичко. Като се връщах от ГДР отделих време да си напазарувам части, защото и в ГДР имаше дефицит. Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
Роси
Рейтинг: 8247 НеутралноТука си личи, че няма проблем някой да вземе книжка по броя на катастрофите. Добре правят германците, че са много взискателни.