Малките коли - жертви на прехода към по-екологична икономика

Малките коли - жертви на прехода към по-екологична икономика

© Велко Ангелов



Коли като "Фолксваген Ъп", "Опел Адам" и други малки модели са нещо хубаво за околната среда. Те обаче стават първите жертви на прехода към по-екологична икономика, тъй като производителите са изправени пред сложна дилема. Това предизвиква гнева на много шофьори.


Градовете са претъпкани, дълги задръствания блокират улиците, а намирането на свободно паркомясто е нещо немислимо. На сцената излиза малкият автомобил. За него почти винаги може да се намери свободно местенце, седмичните покупки се побират в багажника, разходът на гориво е нисък, а колите като цяло са евтини за поддръжка. Разбира се, пътуването на четиричленно семейство на дълги разстояния е приключение, а намирането на място и за багажа - истинско предизвикателство. Въпреки това за много шофьори ползите надделяват.


Все пак за по-младите хора колата е най-вече средство за придвижване, а не символ на статус. Затова малките коли през последните години са увеличили пазарния си дял от 6 на 6.9%, а заедно със следващия по големина клас като "Фолксваген Поло" завземат една четвърт от германския пазар. Само SUV-овете и офроуд моделите ги изпреварват по популярност, a делът на всички останали класове намалява. На настъплението на малките модели обаче скоро ще бъде сложен край. Причината е устремът на производителите към електромобилите, който се засилва все повече.


Очаквания от електромобилите




Причината е ясна за всички - Европейският съюз налага все по-строги норми за емисиите въглеродни газове. До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър. Това отговаря на стандарта Евро-6. За след 2021 година в момента се договарят условията за стандарт Евро-7, като се мисли за лимит от едва 60 грама, и то при положение че и сега компаниите се затрудняват да изпълняват изискванията при всичките си модели.


На европейско равнище обаче електромобилите се определят като въглеродно неутрални въпреки въглеродния баланс на производството на електроенергия и батериите. Поради тази причина производителите увеличават дела на електромобилите в автопарка си.


При "Даймлер" и "Фолксваген" през 2025 година всяка четвърта кола би трябвало да е електрическа. В тази насока е и препоръка, която неотдавна отправи работна група на германското министерство на транспорта - до 2030 година цели 50% от новите автомобили да са задвижвани от ток. Това обаче ще означава край за малките коли като "Опел Адам" или "Фолксваген Ъп".


Първият проблем е физически. Купувачите според опита на производителите искат колите да имат пробег от най-малко 300 километра, преди да заменят традиционния автомобил с електрически. Дори живеещите в предградията, които с градския си автомобил на ден не изминават повече от 100 километра, очакват колата им да не се затрудни през уикенда с 300-те километра до селото на баба.


Батерия с подобен капацитет обаче все още е твърде голяма за най-малките модели. При сегашните технологии за батерии в техните купета може да се побере само такава батерия, която гарантира пробег между 100 и 200 километра. "Фолксваген" предлага електрически вариант на най-малкия си модел - E-up, който обаче при оптимални условия може да измине не повече от 160 километра, а при студено време - дори и по-малко.


Вторият проблем е финансов. Батериите за електромобили са скъпи. За производството им са необходими металите литий и кобалт, чиито находища се изчерпват бързо и са единствено в ръцете на китайците. Една батерия струва 4 хил. до 6 хил. евро, което е половината цена на един миниавтомобил.


Това се отразява и на цената на електрическите модели. Ето пример: най-малкият модел на "Фолксваген" с двигател с вътрешно горене може да се купи за цена, започваща от 10 хил. евро, а с един резервоар гориво се изминават около 550 километра. Цената на електрическия вариант започва от 26 хил. евро, а пробегът е едва 160 километра. Другите градски коли също са твърде скъпи спрямо разстоянието, което изминават. Моделът i3 на BMW, който въпреки очакванията на производителя не стана хит на пазара, е с базисна цена 37 хил. евро. Електрически "Смарт" струва 20 хил. евро и има доста скромен пробег. В крайна сметка купувачите дават повече пари за по-малко ефективен автомобил. При това екосубсидията (в Германия - бел. ред.) от 4 хил. евро едва се усеща.


Повече място за нови икономии


Шефът на "Фолксваген" Херберт Дис обобщи добре дилемата на Световния икономически форум в Давос. "Някои хора не могат да си позволят транспорт, неутрален откъм емисии на въглероден диоксид", каза той.


И наистина. Класът на малките автомобили е предназначен най-вече за шофьори, които имат нужда от средство за придвижване за малко пари и отдават слабо значение на социалния статус. Те са готови да платят 10 хил. или 12 хил. евро за нова кола, а вариант с електрическа батерия би оскъпил покупката с поне 30%. Купувачите на премиум моделите на "Даймлер", "Порше" или "Ауди" биха приели по-лесно цената на електромобилите, но оскъпяването засяга особено тежко почитателите на малки коли.


Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа, отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. Те могат да се зареждат особено изгодно у дома. Зареждането на път може да е малко по-скъпо, но пък на места вече има мрежи от безплатни станции за презареждане по магистралите, както и пред някои супермаркети. Освен това техниката на елекромобилите има по-малка нужда от поддръжка и ремонти, двигателят е със значително по-малко части, а масло и грес пък вече изобщо не се използват.


Без електрификация обаче бъдещето на най-малките коли изглежда мрачно заради ограниченията за емисиите въглероден диоксид. Малките коли към момента са най-икономичните модели на всички производители. Един "Опел Корса" при разумно каране изхвърля малко над 100 грама въглероден диоксид на километър. Базовият вариант на "Фолксваген Ъп" е дори малко под този праг. Точно това обаче ще им изиграе лоша шега, тъй като в този клас вече не може да се постигне съществено подобрение.


Производството на "Опел Адам" спира


Последицата е, че усилията за развитие на двигателите с вътрешно горене се насочват към по-големите модели. При тях ще може да се въведе стандартът Евро-7, дори ако лимитът е 60 грама въглероден диоксид на километър. Във всеки случай това е мнението, което надделява в централата на "Фолксваген" във Волфсбург. Разработването на съответните химически пречиствателни устройства обаче ще погълне огромни суми, които в крайна сметка ще бъдат частично поети от купувачите. Според "Фолксваген" става дума за доплащане от хиляда до 2 хил. евро за тази нова технология, което за "Фолксваген Ъп" се равнява на оскъпяване от 20%.


Бъдещето на малките автомобили изглежда предрешено. Поне за германските автомобилни концерни в бъдеще ще бъде трудно да предложат електромобил в най-малкия клас. Те се ориентират по факта, че и без това скъпите "Мини" не се купуват много, и се отказват от някои модели.


Да вземем за пример "Опел". Компанията от Рюселсхайм, която вече е част от конгломерата "Пежо", спира производството на малкия "Опел Адам", на който навремето бе възложена задачата да "подмлади" имиджа на производителя. Малко по-големият "Опел Корса", най-продаваният модел на марката, още тази година се очаква да излезе с електрическа версия на пазара. За цените на E-Corsa все още няма данни, но може да се очаква, че електрическият вариант ще бъде значително по-скъп.


"Смарт" вече ще се произвежда само в Китай


Във Волфсбург никой не се сбогува официално с "Фолксваген Ъп", но въпреки това непрекъснато се носят слухове за спиране на производството. Те се подхранват от новата линия електрически модели, която "Фолксваген" разработва. През идната година се очаква на пазара да излезе VW I.D. - електромобил, който ще струва колкото "Голф", ще има по-голям пробег и ще предлага пространство колкото "Пасат".


"Даймлер" от друга страна едва тази седмица призна, че "Смарт" не върши работа. В бъдеще производството на двуместния модел ще продължи само в Китай - от местния автомобилостроител "Гийли", чийто собственик е и голям акционер в "Даймлер". За разлика от "Фолксваген" концернът от Щутгарт обаче не залага единствено на електрическите батерии. При "Даймлер" има място и за автомобили, задвижвани от водородни клетки. Засега тази технология е твърде скъпа и не е подходяща за серийно производство, но пробив в масовото производство може да направи подобна кола всеобщ любимец.


През 90-те години на японците се присмиваха заради хибридната им технология, обединяваща електрически мотор и двигател с вътрешно горене. Днес такава е вградена във всяка втора тойота, която се продава. В Германия обаче дискусиите за транспорта с нулеви емисии са ограничени до електромобилите, а това може да има тежки последици за малките коли по пътищата. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (60)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    За да отиде, от точка А до точка Б = 30 км , човек би похарчил, с кей-кар 660 см3 двигателче , да речем 170 г. СО2/км = 5100 СО2 .

    С "неутрална" електричка, имаме 200 г х 30 = 6000 г. СО2..

    КОЕ Е по-екологичното?

    Но Путин и Медведев яко натискат за да има електрокарност ...

  2. 2 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    П.П
    ВЕЧЕ аз писах, за последиците от навлизащата в света медведева електрокарност..

    СПОМЕНАХ , за изчезването на клас А ..
    Възможно е, да изчезне и клас В ..

    А електрото, в Европа поне, ще навлезе до 7-8 години ..

  3. 3 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 853 Неутрално

    С лека ръка отрекоха малките дизели, които могат да правят разход от 3 литра.

  4. 4 Профил на чобанмахала
    чобанмахала
    Рейтинг: 776 Неутрално

    А електроенергия за тия електроколи- откъде? Защо крият че въглеродният отпечатък на електроколите до 5-годишна възраст е по-голям от този на същата възраст дизелов автомобил. Към десетата година електроавтомобила има предимство, ама това е животът на батерията, и като като се смени тя електроавтомобила пак изостава много.

  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5207 Неутрално

    Eй тука са само "икономични" автомобили:

    https://www.youtube.com/watch?v=terogOZ1PW0

    скоростен индекс "Y"
  6. 6 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#1] от "ajsayder":

    За руските нефтогазови компании е по-изгодно да изнасат в чужбина, защото местните потребителите са свикнали на ниски цени на горивата и съответно негодуват, когато цените (в рубли) поскъпнат.

    Поради тази причина Путин набляга на електричеството, с което да се замени колкото се може повече природен газ, бензин, нафта и мазут, изграждайки АЕЦ, ТЕЦ и ВЕЦ.

    Саудитска Арабия следва същата стратегия, наблягайки също на енергия от слънцето.

  7. 7 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#1] от "ajsayder":За руските нефтогазови компании е по-изгодно да изнасат в чужбина, защото местните потребителите са свикнали на ниски цени на горивата и съответно негодуват, когато цените (в рубли) поскъпнат.Поради тази причина Путин набляга на електричеството, с което да се замени колкото се може повече природен газ, бензин, нафта и мазут, изграждайки АЕЦ, ТЕЦ и ВЕЦ.Саудитска Арабия следва същата стратегия, наблягайки също на енергия от слънцето.
    —цитат от коментар 6 на Нинов


    Кремълските министри-капиталисти и Медведев се опитват насилствено, по путински да наложат на трудовите руски маси насилствено електрокаризация!
    Медведев плаща копейки и на електрокарните тролове из форумите по целия свят!

    Но руснаците се лесно не лъжат .. ето от един руски блог коментар за медведевите действия:

    ---------------------------------
    " ..Премьер Дмитрий Медведев подписал постановление, по которому все российские АЗС должны быть оборудованы зарядными устройствами для электромобилей.
    .. . У ... дилеров можно найти хоть Nissan Leaf (1,7 млн. рублей), хоть Smart fortwo electric drive (1,6 млн. рублей), хоть «китайца» BYD E6 (2,8 млн. рублей) или Tesla (от 5 млн). ..
    .....
    ... АВТОВАЗ, несколько лет назад трубивший на каждом углу про свою электрическую ВАЗ-1817 Ellada, тоже как-то заглох на эту тему. ..

    ... То есть приобрести электоромобиль у нас не проблема. ...
    .... мириться с ограниченным запасом хода большинства таких машин – до 200 км. В реальных условиях нашей страны он в холодное время года и темное время суток сокращается катастрофически. ... на освещение и обогрев салона в реальных городских условиях (мороз и пробки) такие машины тратят чуть ли не львиную долю заряда аккумуляторов. ...
    Получается, что медведевское постановление явно не о людях заботится в первую очередь....
    ....
    Тогда, может быть, об экологии печется премьер с министрами? Возможно. Но только если не иметь понятия об истинной экологичности электрокаров. Ведь даже немцы из фрейбургского Экологического института в своих исследованиях по заказу Министерства окружающей среды Германии убедились: бензиновые агрегаты высоких экостандартов позволяют сократить выбросы парниковых газов на 25%, в то время как электрические двигатели сокращают их лишь на 6%! По их мнению, на питание электромобилей идет энергия, большая часть которой сейчас вырабатывается путем сжигания угля и газа.
    ...Плюс карайне неэкологичное производство акумуляторние бат. для «экомобилей». То есть современные электромобили, в конечном счете, вреднее для экологии чем обычные машины..."
    ------------

    Путиновата шайка , нарочно иска да има електромобили ..

    Путиновата клика, вече се опита да излъже трудовите маси с електромобили ..
    В 2014 те направиха вносното мито за коли и компоненти , от 14% на 0% ..

    И за "Тесла" , и за "Мицубиши", и за компонентите за производство в Русия , и за "Нисан" - 0% и толкоз ..
    -------------
    "История изменения пошлины на ввоз электромобилей началась в 2014 году, когда она ещё составляла 17%. Правительство приняло решение снизить размер платежей и установило для легковых транспортных средств пошлину в 0%. "

    Да, но сметката на кремълските олигарси-отровители не излезе..
    Руснаците не купуваха!

    Ни разрекламираната електро-Лада, ни нищо!

    Хак му е на Медведев!

  8. 8 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 300 Неутрално

    До коментар [#7] от "ajsayder":

    Бай Сайдер, голяма досада сте това поръчковите писачи. Само за протокола - колко ти плащат (Путин и Медведев) за това ежедневно дрънкане на безумия? На дума или буква е ценообразуването?

  9. 9 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#7] от "ajsayder":Бай Сайдер, голяма досада сте това поръчковите писачи. Само за протокола - колко ти плащат (Путин и Медведев) за това ежедневно дрънкане на безумия? На дума или буква е ценообразуването?
    —цитат от коментар 8 на sweeper


    Путин и Медведев плащат за да се вика из форуми "електро, електро!"..

    Искате ли, да си подсигурите допълнителен доход?
    Това е пътят!

    А и не са нужни особени познания .. трябва просто да се демонстрира убеденост ..
    Поздрави ..

  10. 10 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    Лесен допълнителен доход!
    Хем източваме ресурсите на Медведев .. !

    Нека, той що трови Гебрев?

  11. 11 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1853 Любопитно

    Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа, отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела.
    ---------------------------------------------------------

    Въпрос с понижено повишена трудност - а какво ще стане с цената на електроенергията тогава, когато електромобилите навлязат масово и почти удвоят потреблението на този вид енергия?

  12. 12 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    Само за да илюстрирам всеобщото безумие, в което сме изпаднали всички, ще ви дам пример и елементарен план за въглеродния двуокис. Вместо да мъчим инженерите и себе си, вместо да подменяме бензиновите автомобили,по-добре да залесяваме. Едно дърво усвоява 20 кг въглероден двуокис на година. Видно от статията,един автомобил изхвърля 100 гр. въглероден двуокис на година. Ако навъртате 5000 км на година,общо сте изхвърлили 500 кг въглероден звуокис. 500 :20=25, т.е. нужни са 25 дървета,които да усвоят всичкият въглероден двуокис,който сте изхвърлили за годината. При 1 милион автомобили в България са нужни 25 милиона дървета, които да изконсумират всичкия въглероден двуокис,изхвърлен в атмосферата. В България има 5 000 населени места. 25 милиона делено на 5 хиляди населени места е равно на 5 хиляди дървета на населено място. 5 хиляди дървета трябва са се засадят във всяко едно населено място и в България се занулили емисиите въглероден двуокис, нула емисии. В моето село има хиляда къщи,падат се по 5 дървета на къща. А около мери и пасища,около пътища и канали може да засадим над 50 хиляди дървета. Плодни дръвчета и тополи. Вижте за какъв потенциал става въпрос! Цяла Европа е обезлесена и може да бъдат залесени повече дървета, отколкото ние може да захраним с въглероден двуокис. Да не говорим за другите ползи от дърветата.
    С този пример ви показвам безумието и голямата лъжа. Ако някой го беше еня за въглеродния двуокис,щеше са сади дървета,а не да измъчва и хората,и фирмите и системата. Ще ни прекарат през сто кръга на ада с тези автомобили. В крайна сметка, защо да не може вместо да минавам на ел.автомобил, да засадя 5 дървета и да се счита,че отделям нула емисии?

  13. 13 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#11] от "Манчо":

    който има покрив ще си тури фотоволтаик да му преобразува слънчева енергия в електричество на себестойност от 10 ст. за киловатчас.

  14. 14 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 794 Неутрално

    Пълни глупости.

    If you are going through hell... Keep going!
  15. 15 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#12] от "gozambo":

    5 хил. дъвета на населено място * 20 кв. м = 100 хил. кв.м на всяко населено място или 100 дка. гора.

    Като си тръгнал по тоз път ще ти дам още по-добра алтернатива, а именно биогорива.
    Биодизел от рапица.
    Биоетанол от цвекло.
    Електричество от биомаса (дърво) и биогаз (царевица).

    Това е въглеродно неутрално, защото "гориш" растенията, които са погълнали преди това въглеродния двуокис без да има нужда да вадиш от земята нефт, газ и въглища.

  16. 16 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Обичайното двуличие на на европейските лицемери. Не им пука за екологията, а я използват като бухалка срещу конкуренцията. Защо мълчат нато насрано дете за автомобилите на газ и метан, които са многократно по-безвредни от най-новите бензинови и дизелови автомобили? Защо упорито пробутват големи коли с мощни мотори, крайно неподходящи за градско пътуване? Вече е трудно да се намери кола под 100 к.с. А в града често по-бързо се придвижва човек с градския транспорт, като се вземе предвид времето за търсене на паркинг, свободно място и пр. Да не говорим, че решаването на въпроса с карбон дсиоксида успешно се решава с възстановяването на горите и насажденията. Но от тях кой ще спечели? Лицемерите намериха дамар в екологията и въртят света на малкия си пръст.

  17. 17 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    До коментар [#12] от "gozambo":5 хил. дъвета на населено място * 20 кв. м = 100 хил. кв.м на всяко населено място или 100 дка. гора.Като си тръгнал по тоз път ще ти дам още по-добра алтернатива, а именно биогорива.Биодизел от рапица.Биоетанол от цвекло.Електричество от биомаса (дърво) и биогаз (царевица).Това е въглеродно неутрално, защото "гориш" растенията, които са погълнали преди това въглеродния двуокис без да има нужда да вадиш от земята нефт, газ и въглища.
    —цитат от коментар 15 на Нинов


    Зная,че обичаш статистиката. Моето село с хиляда къщи е едно от селата с най-малко земя. Съседни села със същият брой къщи и население имат два пъти повече земя. Моето село има 17 хиляди декара прилежащи земи. Какво са сто декара на 17 хиляди декара? Нищо. Поне една трета от земята пустее. Изобщо не е необходимо да се отделя обработваема земя за залесяване. Само от двете страни на шосетата и черните пътища и от двете страни на каналите е достатъчно.
    Ти продължаваш да мислиш безумно. Каква по-добра алтернатива са биогоривата? Защо трябва да организираме всякакви шибани производства,когато просто зануляваме въглеродния двуокис със залесяване? Защо трябва да караме от девет дерета вода? Биомасата също унищожава природата,имам предвид биомаса за гориво.

  18. 18
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#17] от "gozambo":

    ами гората не може вечно да преобразува въглеродния двуокис в дърво. Идва момент, когато дървото умира и връща обратно въглеродния двуокис в атмосферата.

    Освен това населението в страната обича да отсича по някое друго дърво, било легално или нелегално. Щом негово величество цара го прави, на мангалите въобще не требе да се търси маана.
    Биогоривата създават поминък за местоното население, което вместо да внася нефт & газ срещу валута - би могло само да си създаде енергийния продукт.

  20. 20 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    До коментар [#15] от "Нинов":

    Нинов, защо не мислите рационолно? Знаеш ли значението на понятието ефективност? Да решим проблема с най-малко труд,с най-малко средства и за най-кратко време. Ако поставим целта- нула емисии на въглероден двуокис, България сама може да достигне целта от нулеви емисии в рамките на максимум десет години. Не й трябват нито германски инженери,нито американски нобелови лауреати по химия. Трябват й само лесовъси от Лесо-техническия и стражари. Средствата за залесяване са нищожни. 5 хиляди дървета на село ще ги засадим за един-два дни. И всъщност дърводобивът изплаща всички разходи и сметката за борба с въглеродния двуокис е нула вложения. Садим дървета заради дървесината, с дървесината си покриват всички разходи. Т.е. за постигане на нулеви емисии въглероден двуокис ще вложим НУЛА пари. Нулевите емисии са страничен ефект от залесяване и дърводобив.
    Ти пак лансираш идеи, които не зависят от България и трябва да чакаме сто години някой отвън да изобрети нужните технологии,да произведе подходящите машини, автомобили,поточни линии и пр.,все неща, които не зависят от нас. Ако нулевите емисии са целта,никакви нови технологии и машини не са нужни. Залесяването всеки го може,дори и най-неразвитите страни. Една топола за 15 години става за дърводобив. След 7-8 години е голямо дърво и поема максимум въглероден двуокис.
    Мислете рационално,дявол да го вземе! С тези биогорива ще нанесете непоправими вреди на природата. Природата иска спиране на производствата,не увеличаването им.

  21. 21 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 794 Неутрално

    До коментар [#12] от "gozambo


    Много точен коментар.

    If you are going through hell... Keep going!
  22. 22 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 794 Неутрално

    До коментар [#12] от "gozambo


    Много точен коментар.

    If you are going through hell... Keep going!
  23. 23 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#20] от "gozambo":

    ами за това мероприятие ще са необходими общо 5 млн. дка. земя само за едната "автомочилна" гора, която не трябва да се сече за да се запази въглеродния баланс.
    Ако човек навърта средно 10 хил км на година, тогава ще трябват 10 млн. дка земя.

    Тази земя в момента до голяма част е частна собственост и хората я ползват (дават я за рента) да се сади зърно и да имат приходи.

    Няма как да ги накараш да садят гора без да имат файда от нея.... както и няма как да им я вземеш (национализираш).

  24. 24 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    До коментар [#20] от "gozambo":ами за това мероприятие ще са необходими общо 5 млн. дка. земя само за едната "автомочилна" гора, която не трябва да се сече за да се запази въглеродния баланс.Ако човек навърта средно 10 хил км на година, тогава ще трябват 10 млн. дка земя.Тази земя в момента до голяма част е частна собственост и хората я ползват (дават я за рента) да се сади зърно и да имат приходи.Няма как да ги накараш да садят гора без да имат файда от нея.... както и няма как да им я вземеш (национализираш).
    —цитат от коментар 23 на Нинов


    Ти бил ли си някога на село? Ходил ли си в нечие землище на село? Излизал ли си сред природата? Аз ти обяснавам,че никакви обработваеми площи не са необходими. Няма нужда да се отделя земя,на която се сее пшеница,да се заделя за гора. Достатъчни са площите от двете страни на пътищата и каналите. В едно селско землище има десетки километри пътища и десетки километри напоителни и отводнителни канали. Мери и пасища също могат да бъдат засаждани с известно количество дървета като се запазва предназначението им. В София само да озелените и ще бучнете няколко стотин хиляди дървета. Аз ти обяснявам,че в дворовете може да се насадят по пет плодни дървета и ще се изпълни квотата. Нямате никакъв жизнен опит,дявол да го вземе! Опитваш се да разсъждаваш,без да можеш да си представиш селски кър. Аз не импровизирам с тази идея. Навремето съм мерил пътищата,каналите и мерите в мойто село,за да изчисля колко тополи можем да засадим без да отнемем педя обработваема земя. Тогава бях изумен за какви възможности става въпрос. Без да се навлиза в блок или нива,в България можем да засадим многократно повече дървета, отколкото са необходими,за да постигнем нула емисии въглероден двуокис.

  25. 25 Профил на Divi filius
    Divi filius
    Рейтинг: 3235 Весело

    Eй тука са само "икономични" автомобили:https://www.youtube.com/watch?v=terogOZ1PW0
    —цитат от коментар 5 на hamiltonf


    Искаш истински икономични? Наскоро ми попадна едно интересно видео: "Горбатый Запорожец. ЗАЗ 965" 👍

    https://youtu.be/oOhGoguDgDk

    П.П. И Бе Ем Ве... https://youtu.be/k0dEzY-xld8 🤗

    reductio ad absurdum...
  26. 26 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    До коментар [#23] от "Нинов":

    Тъй като обичаш изчисленията,около всеки блок е необходимо да има насаден пояс дървета, между блоковете трябва да има защитни пояси с дървета,които спират силния вятър. Силните ветрове нанасят по-големи поражения от градушката. Сложи средно 100 дка блок, знаеш цялата обработваема земя колко е, изчисли бройката на блоковете, на 100 дка зтаеш колко е периферията,значи можеш да получиш общата дължина като сума от периферията на всички блокове. Колкото хиляди километра ке получат,сложи по едно дърво на всеки пет метра и ще видиш оттук само за колко дървета можем да намерим място, само по синорите,без да навлизаме в блока.

  27. 27
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  28. 28 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3200 Неутрално

    До коментар [#20] от "gozambo":ами за това мероприятие ще са необходими общо 5 млн. дка. земя само за едната "автомочилна" гора, която не трябва да се сече за да се запази въглеродния баланс.Ако човек навърта средно 10 хил км на година, тогава ще трябват 10 млн. дка земя.Тази земя в момента до голяма част е частна собственост и хората я ползват (дават я за рента) да се сади зърно и да имат приходи.Няма как да ги накараш да садят гора без да имат файда от нея.... както и няма как да им я вземеш (национализираш).
    —цитат от коментар 23 на Нинов


    Нинов, в аритметичните действия също се изисква акуратност. При 25 милиона дървета, всяко едно заемащо площ 25 кв.м ,т.е. 40 дървета в декар,общата площ не е 5 милиона декара,а 625 хиляди декара. Недей да плашиш народа!

  29. 29 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#28] от "gozambo":

    окей, прекалил съм с една нула вповече.

    но твоите сметки базират на предположинеито, че българите ще карат Евро7 автомобили и средно 5 хил. км годишно, което ми се струва недостатъчно. Требе от тук да надигнеш числата.

  30. 30 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 2584 Неутрално

    Поредният негативен ефект от затоплизма.Средната годишна температура за 2018г е само с 0,2 градуса по-висока от 1979г.Като трендът е надолу в последните две години.Ама се продължава с безумието"борба с глобалното затопляне".

  31. 31 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2963 Неутрално

    След войната е имало истински бум на малки колички от Германия, Англия и Италия. Тогава се е гледало на икономия на метал и горива, някои купета се правят пластмасови, а двигателите са двутактови, често мотоциклетни. Става дума за БМВ Изета, Месершмид, ФИАТ, Лойд, Гогомобил и още много марки, за които не сме чували, нито виждали. Английските са най-много, там правят буквално самоходни кресла. В момента са още на мода в Индия и изобщо тоя район, някакви триколки, които ползват за таксита. У нас беше модна кожената калинка на ЯВА, чехска, с мотоциклетен двигател, така наречения Велорекс. Такива возила може да са практични предвид малкия габарит за улично движение, но електровариант е труден заради теглото и размера на батериите.

  32. 32 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 3424 Неутрално

    До коментар [#11] от "Манчо":

    Да не говорим,че батерията след 6-7 години тряжва да се сменя.Тогава всичко спестено ще се изхарчи за нова батерия.

  33. 33 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1225 Неутрално


    До коментар [#12] от "gozambo": "Ако навъртате 5000 км на година,общо сте изхвърлили 500 кг въглероден звуокис. 500 :20=25, т.е. нужни са 25 дървета,които да усвоят всичкият въглероден двуокис,който сте изхвърлили за годината."

    Не са 500 кг за 5 000км, а са 5 кг!
    5 000 км са 50 пъти по 100 км. 50 пъти по 100 грама са 5 килограма. 100 ПЪТИ по-малко дървета са нужни! 1 дърво ще усвоява СО2 на 20 коли.
    Така сметката изглежда много добре, проблемът е, че когато дървото умре и изгние, или бъде изгорено, когато листата му изгният, бсичкия тоя СО2, който е погълнало, се връща обратно в атмосферата и ползата от това залесяване ще е почти нулева по отношение на СО2.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  34. 34 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    Едно дърво усвоява 20 кг въглероден двуокис на година. Видно от статията,един автомобил изхвърля 100 гр. въглероден двуокис на година. Ако навъртате 5000 км на година,общо сте изхвърлили 500 кг въглероден звуокис. 500 :20=25, т.е. нужни са 25 дървета,които да усвоят всичкият въглероден двуокис,който сте изхвърлили за годината. При 1 милион автомобили в България са нужни 25 милиона дървета, които да изконсумират всичкия въглероден двуокис,изхвърлен в атмосферата. В България има 5 000 населени места. 25 милиона делено на 5 хиляди населени места е равно на 5 хиляди дървета на населено място. 5 хиляди дървета трябва са се засадят във всяко едно населено място и в България се занулили емисиите въглероден двуокис, нула емисии.
    —цитат от коментар 12 на gozambo


    Интересни сметки. От които разбираме, че един автомобил отделя 100гр СО2 годишно, но ако прави по 5000 км / пак годишно/ - това вече са 500 кг...Брилянтно!
    После садим по 5000 дървета във всяко населено място / и в София, и в селцата, в които доживяват живота си по 20-30 старци/ иииииии - хоп! Проблемът е "занулен"!
    Малък повод за размисъл:

    https://www.investor.bg/evropa/334/a/pochti-40-na-sto-ot-teritoriiata-na-dyrjavite-v-es-e-pokrita-s-gori-258138/

  35. 35 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1853 Весело

    До коментар [#11] от "Манчо":който има покрив ще си тури фотоволтаик да му преобразува слънчева енергия в електричество на себестойност от 10 ст. за киловатчас.
    —цитат от коментар 13 на Нинов


    Да, волтаиците са почти безплатни, за 7 кв / само за автомобила/ има- няма 13-14 000 лева. Плюс още една кръгла сума за съхраняващ акумулатор, защото нощно време напоследък Слънцето отказва да свети...Абе, за едни 20-25 000 всеки се урежда с енергия по 10 ст/кв. А след това си джитка с кола за 60 000 и само се кефи - за има-няма 100-200 години ще си избие инвестицията от икономиите! Стига волтаиците и акумулатора да работят през целия този период / а патили хора твърдят, че максималният срок на годност при фотопанелите е около 20 г., при акумулаторите бил по-кратък/....

  36. 36 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#33] от "quatro_4x3":

    трябва да се види за какво дърво става дума: за двугодишно или за тристагодишно дърво, годишно усвояващо 20 кг. въглероден двуокис?

    Гората има годишен растеж от 5%, тоест ако си инвестирал в гора, тя увеличава с 5% дървесинната маса.

  37. 37 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1225 Неутрално

    До коментар [#33] от "quatro_4x3":трябва да се види за какво дърво става дума: за двугодишно или за тристагодишно дърво, годишно усвояващо 20 кг. въглероден двуокис?Гората има годишен растеж от 5%, тоест ако си инвестирал в гора, тя увеличава с 5% дървесинната маса.
    —цитат от коментар 36 на Нинов


    И 300 годишно да е, след 300 години се връщаме в изходна позиция със същия проблем. Гората е само временен склад за СО2. Не можем да залесяваме до безкрай.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  38. 38 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#35] от "Манчо":

    значи твоят въпрос се отнасяше относно евентуално екстремно поскъпване на електричеството.

    Моя отговор беше, че за разлика от нефтопродуктите, чиято цена се определя на борсата, електричеството може сам да си го добиваш. Дори и с дизелов генератор.

    Във ФРГ например цената от енергото е 30 цента за киловатчас. В момента много малки предприятия (страшно много магазини) слагат фотоволтаици, гараниращи им цена от 10 цента за сл. 25 год. В Б-я себестойността би трябвало да е наполовина 5 цента поради повечето слънце и по-евтиния труд.
    Ако искаш да съхраняваш в батерия - трябва да сложиш още 10 евроцента на киловатчас.

  39. 39 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#37] от "quatro_4x3":

    остичаш дървото и правиш от него строителен матерял. След края на жизнения цикъл на сградата - закопаваш дървенията в земята по подобие на възникването на въглищата.
    Тоест връщаш обратно въглеводорода в земята, изкопан от нас преди 500 години.

  40. 40 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    До коментар [#35] от "Манчо":значи твоят въпрос се отнасяше относно евентуално екстремно поскъпване на електричеството.Моя отговор беше, че за разлика от нефтопродуктите, чиято цена се определя на борсата, електричеството може сам да си го добиваш. Дори и с дизелов генератор
    —цитат от коментар 38 на Нинов


    Моят въпрос се отнасяше не просто до поскъпването на ЕЕ, а и до невъзможността наличните инсталирани мощности да покрият повишената консумация. Идеята, че можем да заменим липсващия производствен капацитет с волтаици по покривите или дизелови генератори е просто комична в основата си. Не само заради цената, която обезсмисля мероприятието икономически, но и поради факта, че няма да намали съществено въглеродния отпечатък - да, електромобилите няма да замърсяват директно, но за производството на заменящата инфраструктура - волтаици, батерии, дизелови генератори, ще се генерира ефект върху околната среда, съпоставим с икономисаното.
    За това иде реч!
    Единственото реално работещо средство с изразен позитивен екоефект в момента са хибридите. Дано в близко бъдеще открием и по-добри технологии, но засега разполагаме само с това.

  41. 41 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    Не са 500 кг за 5 000км, а са 5 кг! 5 000 км са 50 пъти по 100 км. 50 пъти по 100 грама са 5 килограма.
    —цитат от коментар 33 на quatro_4x3


    Според едно изследване:

    "Вероятно ще се учудите, но най-зелената държава за каране на електромобил е Парагвай. Исландия също почти не отстъпва – в двете държави емисиите само 70 г CO2e/км, и това са единствено и само емисии, генерирани при производството на електромобили, не от това на тока.
    Идващия от ВЕЦ ток в Парагвай генерира нищожните 1/6 от грама въглеродни емисии, което е значително по-ниско дори от слънчевия ток. Така, в "чистата" част на графиката са държави като Канада и Бразилия с доминиращо производство на електроенергия от водни електроцентрали, както и Франция с множеството й ядрени централи. В тези държави емисиите от електромобили са в диапазона 89-115 г CO2e/км. ...
    .... ...Генерираните от ЕПС емисии в тези държави са в порядъка 370 – 258 г CO2e/км, докато в САЩ през 2012 се очакват под 200...
    .. Това е добро напомняне, че електрическите коли сами по себе си не са технология за намаляване на въглеродния отпечатък – за максимално усвояване на потенциала им трябва да бъдат зареждани с ниско въглеродна енергия.

    В държави с "въглищен" ток електромобилите не постигат нищо за намаляване на въглеродните емисии в сравнение с ДВГ превозните средства. В страни с широк енергиен микс се равняват на най-добрите бензинови хибриди и на най-икономичните дизели."
    ------------------------
    Та ей ги грамовете СО2 , в съвсем повърхностно изследване.

    Могат да са от 258 до 370 г./км СО2 ..

  42. 42 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    Интересни сметки. От които разбираме, че един автомобил отделя 100гр СО2 годишно
    —цитат от коментар 34 на Манчо

    От 258 г./км до 370 г. /км СО2 .. за електромобил зареждан от ТЕЦ .. и ок. 200г./кг СО2.. за електромобил зареждан от широк микс от енергоизточници ..

    Не е взет всичкия СО2 , необходим за стоманата за стълбовете, например , за подстанциите, за зарядните станции , за медните проводници дето са необходими допълнително и т.н. ..

  43. 43 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#40] от "Манчо":

    Намаляването на въглеродния отпечатък е далечна цел, изглеждаща днес утопично.

    В момента има два ключови фактора в автомобилостроенето:

    - огромния успех на Тесла, имаща луди фенове по цял свят, предплатили да чакат ред с години

    - крахът на Фолксваген с дизелите, съпроводен от щети за десетки милиарди.

    Порадии тези причини Фолксваген в момента е най-големият инвеститор в света в електромобили, даже от редиците на Зелените се чуват гласове дали това е правилно?

    Иначе никой не говори за други области, в които ел.дв. се налага:
    - в Западна Европа се продават повече ел. велосипеди от обикорените
    - Батериини резачки, духалки, косачки яко избутват бензиновите

  44. 44 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    "Ако навъртате 5000 км на година,общо сте изхвърлили 500 кг въглероден звуокис. 500 :20=25, т.е. нужни са 25 дървета,които да усвоят всичкият въглероден двуокис,който сте изхвърлили за годината."Не са 500 кг за 5 000км, а са 5 кг! 5 000 км са 50 пъти по 100 км. 50 пъти по 100 грама са 5 килограма. 100 ПЪТИ по-малко дървета са нужни! 1 дърво ще усвоява СО2 на 20 коли.
    —цитат от коментар 33 на quatro_4x3


    За пореден път ми се налага да се изсмея снизходително на хората 60+, които вилнеят в този форум. И както се вижда - нито единият, нито другият успяват да осмислят написаното в статията. А то е елементарно :

    ***

    До 2021 година всички нови автомобили на даден автомобилостроител трябва да изхвърлят средно не повече от 95 грама въглероден диоксид на километър.

    ***

    Честито!

  45. 45 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално
  46. 46 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    https://www.youtube.com/watch?v=VmGoh4Yhnxo

    https://www.youtube.com/watch?v=Nwnw452p2ZA

    https://www.youtube.com/watch?v=Nwnw452p2ZA

    П.П
    А иначе по статията.. ами безспорно вместо малките коли, ще има 3 тонни тучове по пътищата .. и с тях ще ходим от точка А до точка Б ..
    Което можем да правим и с малките коли ..
    Ама с големите тучове, било по-екологично, казват..

    Па ние убедено вярваме ..

  47. 47 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2760 Неутрално

    До коментар [#46] от "ajsayder":

    Значи аз карам двуместен бензинов Смарт , произведен 2017 год (Евро 6).
    Тежи един тон.
    В градско гори до 7,5 л. , на аутобана го докарвам до 4,2 л.

    Свършиха времената на "леките" автомобили, дето едно трабантче тежеше 500 кг.

  48. 48 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#46] от "ajsayder":Значи аз карам двуместен бензинов Смарт , произведен 2017 год (Евро 6). Тежи един тон.В градско гори до 7,5 л. , на аутобана го докарвам до 4,2 л.Свършиха времената на "леките" автомобили, дето едно трабантче тежеше 500 кг.
    —цитат от коментар 47 на Нинов


    Верно ли свършиха?
    Споменах жеяе кей-карите..

    https://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car

    https://en.wikipedia.org/wiki/Daihatsu_Copen

    А иначе да .. свършиха ..
    Все пак има тук-таме ..
    https://www.milan-automotive.com/

    но автомобилите с ниско тегло и малко използвани материали и никому не са нужни .. ни на потребители, ни на еколози ..

    Така е!



  49. 49 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално


    Иначе никой не говори за други области, в които ел.дв. се налага:- в Западна Европа се продават повече ел. велосипеди от обикорените- Батериини резачки, духалки, косачки яко избутват бензиновите
    —цитат от коментар 43 на Нинов


    Тука на форума вече коментирахме ..
    Електрокаристи се бяха възторгнали по повод успехите на "Тесла" : "Петролната ера амен-амен свършва.."
    Поотрезвих ги, викам им "леките коли въобще не са 100% от Петролната Ера. Мислете за асфалтополагачи, трактори, багери , бетоновози, самосвали " ..

    Засипаха ме с данни ..
    Оказа се - трактори, багери, бетоновози, комбайни, бетон помпи .. и в момента били вече електрични ..

    Не съм знаел..
    Гледам - примерно бетон помпите - тракат, все едно са на дизел .. ама не било така, викат ..

    Иначе наистина на Петролната Ера , хич не и пука за леките коли .. и с тях и без тях ..

  50. 50 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    Ето факти .. Петролната ера, леко-полеко си заминава ..

    До коментар [#64] от "ajsayder":бетон-помпите:)Те и сега са електрически, но ти как да го знаеш:)

    :)Mechanism[edit]Concrete pump designers face many challenges because concrete is heavy, viscous, abrasive, contains pieces of hard rock, and solidifies if not kept moving.Operating principle of piston pump with seat valvesUsually, piston pumps are used, because they can produce hundreds of atmospheres of pressure. Such piston-style pumps can push cylinders of heterogenous concrete mixes (aggregate + cement).The pump below uses a transfer tube valve, and the one on the right uses seat valves.
    —цитат от коментар 69 на Ivan_


    https://www.dnevnik.bg/skorost/2019/03/08/3401909_folksvagen_planira_da_sukrati_oshte_5000_dushi_zaradi/

  51. 51 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 978 Неутрално

    "Който мисли дългосрочно, може да се окуражи поне от един факт - покупката на електромобили наистина е по-скъпа, отколкото на модели с двигател с вътрешно горене, но експлоатацията им е по-изгодна. Електричеството, което ги задвижва, е по-евтино от бензина или дизела. "

    Кой измисли тоя цитат? Значи, батерия е 5-6000 евро. Животът й да е 3-4 години примерно. 5 да са. Това прави 1000+ евро годишно цена на батерия като разход. Пестят ли се 1000 евро годишно от разликата в цената на тока спрямо тази на бензина, ако среден човек кара 15-20000км при 7-8л/100км разход? 150х8=1200 литра закупени годишно или към 1800 евро цена на горивото. От тях да се спестят 1000 ще е трудно, може би и с разходите за масла и т.н.

    А сега да сложим разлика около уж 30% в цената на автомобила. Примерно и това са 3-4000 евро, т.е. примерно на 5г използване оскъпяват с по 800 евро годишно.

    Друга разлика? Тръгваш за Бургас и по средата имаш чакане 2-3 часа за зареждане... Ако повече хора ползват електромобили и трябва да чакаш предния 1-2ч, за да почнеш да зареждаш ти?

    А какво ще стане с електропреносната мрежа, ако е масово и 100000 от близо 500000+ коли в София пуснат да се зареждат едновременно като консумация?

    В момента точно електромобилите са екзотика и няма сметка в тях. Виж, ако имаш пари бол, то Тесла с нейното ускорение за единия кеф си е супер. Но просто не е вариант за масова кола поради куп проблеми за решаване и далечния момент, в който електромобилите ще са изгодни.

  52. 52 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#12] от "gozambo": "Ако навъртате 5000 км на година,общо сте изхвърлили 500 кг въглероден звуокис. 500 :20=25, т.е. нужни са 25 дървета,които да усвоят всичкият въглероден двуокис,който сте изхвърлили за годината."

    Не са 500 кг за 5 000км, а са 5 кг!
    —цитат от коментар 33 на quatro_4x3


    100 г/км .. СО2 за новите ДВГ с Евро 7 .. х 5000 км .. = 500 000 г.

    или 500 кг. СО2

    А електрокарна кола , със средно 200 г. / км .. .. ще има 1000 кг. СО2

    Математика дело тонкое. Не всеки може да изчисли килограми.

  53. 53 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    Путиноидът Куатрото, май вижда зор, за да умножава числа?

    Не е лесно, а душко червендалеста?

  54. 54 Профил на alexsilver
    alexsilver
    Рейтинг: 861 Неутрално

    Май не се разбира, че растенията, горите и другите зелени насаждения НЕ СКЛАДИРАТ въглероден двуокис, а го ПРЕОБРАЗУВАТ, като усвояват въглерода, а освобождават кислорода. Разликата е твърде съществена, за да се пренебрегва. Щото усвояването на въглероден двуокис означава усвояването и на кислород, което не е вярно. Ползата от растенията и горите е двуяка - отнемат въглеродния двуокис от атмосферния въздух и в същото време обогатяват атмосферата с кислород. За разлика от тъпо пробутваните тежки и големи електромобили, които на всичко отгоре изискват технологии, замърсяващи околната среда, ако не се вземат специални предпазни мерки, които струват маса пари. И вместо храна за бедните и малко по-нормални пенсии за възрастните, "еколозите в овчи кожи" си гледат финансовия интерес.

  55. 55 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Да ги махат тия сапунерки, те не са изгодни. За да имаш такава сапунерка, трябва да имаш и кола за дълъг път, т.е да поддържаш две коли. Такива малки коли не са нужни.

  56. 56 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Обичайното двуличие на на европейските лицемери. Не им пука за екологията, а я използват като бухалка срещу конкуренцията. .....Лицемерите намериха дамар в екологията и въртят света на малкия си пръст.
    —цитат от коментар 16 на alexsilver

    Абсолюно ВЯРНО !

  57. 57 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 939 Весело

    До коментар [#31] от "man_un":

    А проблема с безопасността как ще се реши? Щото тези "мотоциклети с таван" нямат никаква пасивна безопасност за пътниците, както и не "пазят" (хубаво де, "щадят" или намаляват травмите) пешеходците при катастрофа, което е заложено като изискване при съвременните класически автомобили. Та не е само едната екология, ниските разходи или местата за паркиране.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  58. 58 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 939 Весело

    Да ги махат тия сапунерки, те не са изгодни. За да имаш такава сапунерка, трябва да имаш и кола за дълъг път, т.е да поддържаш две коли. Такива малки коли не са нужни.
    —цитат от коментар 55 на coffee.bean


    — Рентакар (коли под наем)?
    — Нет, не слышал.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  59. 59 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално

    До коментар [#31] от "man_un":А проблема с безопасността как ще се реши? Щото тези "мотоциклети с таван" нямат никаква пасивна безопасност за пътниците, както и не "пазят" (хубаво де, "щадят" или намаляват травмите) пешеходците при катастрофа, което е заложено като изискване при съвременните класически автомобили. Та не е само едната екология, ниските разходи или местата за паркиране.
    —цитат от коментар 57 на gost22


    В смисъл?
    Кей-кар Сузуки Алто, примерно, с тегло 800 кг си е с най-Висок стандарт за безопасност..

    Има РАЗПОЗНАВАНЕ на пешеходец И АВТОМАТИЧНО СПИРАНЕ..

    Ей ги кей-каровете от 2018 .. :

    Хонда Н Бокс

    https://www.youtube.com/watch?v=5TrcpsDah4g

  60. 60 Профил на ajsayder
    ajsayder
    Рейтинг: 2848 Неутрално




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK