Добре, че Австрия спаси Германия от този абсурд

Добре, че Австрия спаси Германия от този абсурд

© Reuters



Всички да плащат магистрални такси в Германия, само германците не? Що за абсурд! Добре, че бяха австрийците, за да ни избавят от това безумие, пише в своя коментар за "Дойче веле" Феликс Щайнер.


Малко са нещата, за които германците има защо да са благодарни на Австрия: човек се сеща най-вече за виенския валс или тортата "Сахер", за ябълковия щрудел и някои други тамошни вкусотии. Но вторник несъмнено даде на всеки обикновен германец истински важен повод да се радва, че австрийците са негови съседи. Причината: Австрия спаси Германия от един бюрократичен абсурд. А именно: от магистралните такси. След като Австрия подаде жалба срещу германското решение, Европейският съд в Люксембург оповести във вторник (18.06), че избраният от Германия модел за събиране на пари противоречи на европейското право, защото дискриминира чужденците.


Всъщност според Германския автомобилен клуб (ADAC) изобщо не беше сигурно, че Германия ще постигне целта, заради която трябваше да се въведе тол-таксата по германските аутобани. А тя гласеше: да се напълни държавната хазна. В проекта за пътните такси германците станаха жертва на онова, в което са просто ненадминати: те са надарени с невероятната способност да решават и най-малкия проблем по особено задълбочен и безумно сложен начин.


Една спонтанна баварска идея




Идеята за магистралните такси се роди преди шест години в южната част на Германия и по-точно в Бавария. Тамошният бюргер отдавна се гневеше, че когато пътува из всички съседни на Германия държави, баварецът е длъжен да плаща тол-такси, докато чужденците свободно си карали по хубавите германски аутобани, без да вадят от джоба си и стотинка. И тъй като управляващият в Бавария Християнсоциален съюз (ХСС) е популистка партия в пълния смисъл на тази дума, магистралните такси за чужденци моментално се превърнаха в политическа програма.


"Докато аз съм канцлер, няма да има магистрални такси", обеща Ангела Меркел в кампанията преди парламентарните избори през 2013 година, но малко след тях "железният" уж канцлер се отметна от думите си, а искането на ХСС стана част от коалиционното споразумение на предишното федерално правителство. Оттогава насам това малоумие занимава безброй щабове от експерти и работни групи в ръководеното от ХСС министерство на транспорта.


Всъщност още тогава можеше да се намери лесно решение за всички - без значение дали са германци или чужденци. Шофьорите просто можеха да си купуват стикери за платената такса и да ги лепят на предното стъкло на колите си. В Австрия, Швейцария и Чехия от години действат именно по този начин.


Дори и за приятелите на по-модерните технически решения имаше логична опция: съществуващата система за тол-такси, въведена за товарните камиони, можеше чисто и просто да бъде разширена, така че да обхване и леките автомобили. Съответната чип-карта тогава би отчитала съвсем точно изминатите километри, така че този, който пътува много, да плаща и повече от онзи, който само еднократно преминава през Германия.


Чиста проба дискриминация


Да, ама не. И нали сме уж суперевропейци, дето все се даваме за пример на останалите в ЕС, решихме, че можем да извъртим нещата - така че тъкмо ние, германците, да не плащаме пътните такси. Понеже хем сме си били платили за аутобаните, хем сме имали най-високите цени на бензина, а и най-високите данъци за автомобилите в Европа.


А пък и първоначалната идея всъщност беше да плащат само глупавите чужденци, които ни бъркат в портмонетата, когато ние, германците, преминаваме през техните страни.


Пълна загадка е защо никой в Берлин, в еврокомисията или дори в Европейския съд не успя да забележи, че решение, според което ще плащат само чужденците, но не и германците, е чиста проба дискриминация. По споменатите инстанции навярно са смятали, че екологичният камуфлаж на мярката (колите с по-ниски емисии на вредни газове щяха на практика да са изцяло освободени от плащането на тол-таксите) ще успее да прикрие недодялания и дискриминиращ бартер.


След шест дълги години най-сетне се слага край на това безумие и това е добре! Благодарение на Австрия!

Ключови думи към статията:

Коментари (24)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    Винаги съм твърдял че само се казва ЕС иначе говорим за Четвъртия райх - Deutshland uber alles. Това е ерата меркел!

  2. 2 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3197 Неутрално

    "В проекта за пътните такси германците станаха жертва на онова, в което са просто ненадминати: те са надарени с невероятната способност да решават и най-малкия проблем по особено задълбочен и безумно сложен начин."

    Всички съвременни политици правят това. Просто щото иначе хората ще почнат да си задават въпроса "Абе вие какво правите?".

    А отговора е - "безумно сложни решения за да напълним хазната и да има повече да преразпределяме" :)

  3. 3 Профил на Rumen Mihaylov
    Rumen Mihaylov
    Рейтинг: 52 Неутрално

    Само се чудя защо този коментар в Deutsche Welle дойде чак след като Съдът на Европейския съюз се произнесе срещу това недомислие. Май се опитват да си поизчистите имиджа? Разбира се, че предложението беше нечестно и миришеше на дребен тарикатлък. Щеше да е добре да бяха заели позиция когато нещата все още се решаваха, сега е лесно...

    Rumen Mihaylov
  4. 4 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 994 Неутрално

    Само се чудя защо този коментар в Deutsche Welle дойде чак след като Съдът на Европейския съюз се произнесе срещу това недомислие. Май се опитват да си поизчистите имиджа? Разбира се, че предложението беше нечестно и миришеше на дребен тарикатлък. Щеше да е добре да бяха заели позиция когато нещата все още се решаваха, сега е лесно...
    —цитат от коментар 3 на Rumen Mihaylov


    Ами толкова от "топ журналистите" на дойче зеле.

  5. 5 Профил на Rumen Mihaylov
    Rumen Mihaylov
    Рейтинг: 52 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боби Бобев":
    През деветдесетте години ги слушах на УКВ, бяха разкошно качество на коментарите и анализите. Страшно западнаха. Жалко!

    Rumen Mihaylov
  6. 6 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    До коментар [#5] от "Rumen Mihaylov":
    Абсолютно вярно, но тогава нямаше мултикултуризъм и меркел. Алкохола и меркелтизма не прощават!

  7. 7 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Хе хе
    Смях в залата.

    И Дойчо не е перфектен.

  8. 8 Профил на Rosen Nikolov
    Rosen Nikolov
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Сега ще започне един рекет над колите с чужда регистрация от страна на полицията, ще глобяват и за най- незначителни неща, на които по принцип не обръщат внимание.....ще им спуснат друг план за изпълнение за да компенсират загубите си.......дано да съм лош пророк, но мисля че така ще стане - ще избиват пътните такси с глоби за нарушения........германците са злобни и отмъстителни......

  9. 9 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3470 Весело

    Начи ... две неща ...

    ПрЪво - това, че германците мрънкаха, че навън плащат такси, а чужденците у Германия - не, е вярно. И е отдавна ...

    И второ - абе, к'ва "дискриминация", к'ви пет лева!
    Да плащат и чужденците данък, с парите от който се строят и поддържат магистралите в Германия както си плащат германците, (парите не са само от начисления върху бензина!) - и тогава няма да ги "дискриминират" с ТОЛ-такси!

    А най-готиното е самото Дойчовско велле, което се кефи, че са го "избавили" от "този идиотизъм"!
    Истинският троцкист, нарицаем още либеразт няма отечество, няма народност, няма своя кесия, а разполага нашироко с народната!

  10. 10 Профил на С Стоянов
    С Стоянов
    Рейтинг: 3395 Неутрално

    Пълни глупости от ,,Дойче веле”, отново. Немците просто трябва да направят нещата по лесния начин- да въведат винетна система, както в другите дуржави. Просто от много мислене измислиха някаква глупост с компенсирането от данъка. Тук могат да вземат пример от Австрия! Тези мрънкяла не само че изискват винетка, но дори взимат тол- такса за по- дългите тунели. Като капак на всичко качеството на немските магистрали е в пъти по- добро от пом@чаните австрийски, дело на ,,Щрабаг”.

    ВЯРНОСТ И ПОСТОЯНСТВО
  11. 11 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 814 Неутрално

    Интересно защо, но досега никоя партия не е обещала облекчения за шофьорите. Само сини - зелени зони, винетки, свинетки (в България) , нови данъци, нови такси, нови чалъми.
    А се радваме, че уж ще идва инвеститор - автомобилостроител.
    Редно е някой да подкрепи и собствениците на автомобили.
    Стига с това стригане!

  12. 12 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2629 Неутрално

    До коментар [#4] от "Боби Бобев":През деветдесетте години ги слушах на УКВ, бяха разкошно качество на коментарите и анализите. Страшно западнаха. Жалко!
    —цитат от коментар 5 на Rumen Mihaylov



    До коментар [#5] от "Rumen Mihaylov":

    "Дойче веле" е 100% държавна медия. Тоест,който е на власт в момента в Германия,той поръчва "музиката" на DW.

  13. 13 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    Пълни глупости от ,,Дойче веле”, отново. Немците просто трябва да направят нещата по лесния начин- да въведат винетна система, както в другите дуржави. Просто от много мислене измислиха някаква глупост с компенсирането от данъка. Тук могат да вземат пример от Австрия! Тези мрънкяла не само че изискват винетка, но дори взимат тол- такса за по- дългите тунели. Като капак на всичко качеството на немските магистрали е в пъти по- добро от пом@чаните австрийски, дело на ,,Щрабаг”.
    —цитат от коментар 10 на С Стоянов

    Ми - нье ...

    За немците по-простото беше именно да въведат таксата за чужденците, вместо да си разбишкват цялата система на данъци и надбавки върху масла, бензини и куп още свързани продукти.
    А австийците нямаХА този проблем от самото начало.
    И не могат германците да вземат пример от австрийците, защото га германците започнаха да строят магистралната си мрежа - австрийците още не бяха се сетили въобще за такива.

  14. 14 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2503 Неутрално

    В Българие също имаше преди години дебат дали българите да не пащаме по-ниски цени за нощувки в хотелите от чужденците.

    подпис
  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8124 Неутрално

    Е, то и ние продадохме една телевизия , вместо на чужденец, на български олигарх, но никой не повдига въпроса.

  16. 16 Профил на waj29610503
    waj29610503
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#9] от "xm...":
    Набъркал си си коментара с някакви глупости за троцкисти, либеразди и т. н. идиотизми, които само един болен мозък ще свърже с тол система в Германия. Умствени пируети. От които също става ясно че нямаш понятие от разликата между пътен данък и пътна такса, както и от разликата между 365 дни ползване на пътя от един местен и 3 дни в годината от чужденец. Мисли, после пиши.

    Десните популисти ще спасят света с постове във форума на Дневник.
  17. 17 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 764 Неутрално

    Сега ще започне един рекет над колите с чужда регистрация от страна на полицията, ще глобяват и за най- незначителни неща, на които по принцип не обръщат внимание.....ще им спуснат друг план за изпълнение за да компенсират загубите си.......дано да съм лош пророк, но мисля че така ще стане - ще избиват пътните такси с глоби за нарушения........германците са злобни и отмъстителни......
    —цитат от коментар 8 на Rosen Nikolov


    Да, като спрения от властите в Германия български бус с 64 дефекта - недобре работещи добре спирачки и 63 петна от ръжда!!!

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4866 Весело

    Аз като ви казвах, че на немците хуни им харесва да плащат само другите !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на Rosen Nikolov
    Rosen Nikolov
    Рейтинг: 244 Неутрално

    Това си е обикновено заяждане, да не казвам че нямат право да го проверяват по този начин. Немците са националисти и не си поплюват с чужденците.
    Ти да не мислиш че няма немски коли с ръжда?До коментар [#17] от "DS":

  20. 20 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3470 Неутрално

    До коментар [#16] от "waj29610503":
    Не се пъхайте където не знаете.
    Германската система на строеж и финансиране е много сложна. И заради федералната структура на институциите, и защото са намесени не само данъци, но и отчисления от бензин и куп още продукти покрай автомобилите.
    Затова системата, която предложиха, беше максимално проста - не я "пипат" а изчислиха "разликата", която трябва да доплати чужденецът.
    И точно това е отменено, защото не било равнопоставено!

    Не се съмнявам, че формалните аргументи са налице. Но на практика Германия постъпи абсолютно коректно спрямо чужденците, като не им "набута" и "надценка". Нейсе, тяхна си работа - ще се оправят.

    А за либеразтията - не си оттеглям думите назад!
    Само такъв може да се кефи така безродно и за сметка на собствените си съграждани!

  21. 21 Профил на waj29610503
    waj29610503
    Рейтинг: 799 Неутрално

    До коментар [#20] от "xm...":
    Ауууу, добре че си ти експерте да ни светнеш колко е сложна системата. Щото ние немски не знаем и не можем да четем. Само ти можеш.

    Десните популисти ще спасят света с постове във форума на Дневник.
  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11031 Неутрално

    ХСС стана популистка партия. Преди не беше така...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 626 Неутрално

    Таксите, рано или късно ще бъдат въведени.
    Германците, просто ще си приспадат цената от данъците...

  24. 24 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 436 Неутрално

    Е, то и ние продадохме една телевизия , вместо на чужденец, на български олигарх, но никой не повдига въпроса.
    —цитат от коментар 15 на Роси


    Роске, знаем, че си безроден космополит и чуждопоклонник, но защо все трябва да ни го набиваш в очите?

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK