
© Reuters
Опитът в Европейския съюз да бъде наложен само стандартът WiFi за безжичен пренос на данни при колите не успя и мнозинството страни решиха да позволят и навлизането на автомобили, използващи конкурентни телеком системи от пето поколение. Това е победа за група автопроизводители, предвождани от BMW и големи телеком компании, които вече са инвестирали милиарди евро в разработване на 5G мрежи, софтуер и оборудване.
Разликата е принципна, включително защото първото е позната и проверена технология за обмяна на информация между коли, докато второто е обещаващо и с много повече капацитет и възможности, но не е прилагано масово в реална среда.
Поддръжниците на WiFi стандарта са предвождани от Volkswagen и включват още Renault, Toyota , NXP, Autotalks и Kapsch TrafficCom. Опонентите им са доста по-респектираща група: BMW, Daimler, Ford, PSA Group, Qualcomm, Deutsche Telekom, Ericsson, Huawei, Intel и Samsung.
Според служител на европейска институция, цитиран от "Ройтерс", на днешната среща на национални представители в Брюксел общо 21 държави са гласували против предложението на Европейската комисия и на Европейския парламент да се заложи само на WiFi. Сред тях са били такива държави с мощен автомобилен сектор като Германия, Франция и Италия.
Този брой държави е достатъчен за квалифицирано мнозинство, с което се взимат тези решения. Формалното одобряване за допускане на 5G технолонии по пътищата на Европа ще бъде взето от министрите на транспорта в понеделник, 8 юли.
Това е избор, от който зависи бизнес за милиарди евро приходи за производители на автомобили, телеком оператори и създатели на оборудване. Самият авто- и технологичен сектор е разделен в отношението си кой стандарт работи по-добре и е по-безопасен. Еврокомисарят по транспортните въпроси Виолета Булц заяви след днешния вот, че "ще продължим да работим със страните членки, за да отговорим на техните притеснения и да открием подходящ начин да продължим напред".
Резултатът бе приветстван от сдружението на телеком операторите ETNO и неговия генерален директор Лизе Фур. "Мобилните решения и 5G се завръщат в сферата на пътната безопасност и автоиндустрията вече е свободна да избере най-добрата технология за защита на потребителите и водачите."
Максим Фламен, главен технологичен директор на 5G Automotive Association (5GAA) коментира, че решението "е силен сигнал към Комисията, че технологичният неутралитет трябва да е водещ принцип". "Само равнопоставеност между съществуващите технологии ще позволи безопасна и по-ефективна мобилност по европейските пътища."
Рим
Рейтинг: 1875 НеутралноГермания отново повежда хорото!
ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯКакво пречи обаче, една кола с 5G да има и Wi-Fi... и обратно...?
qwerty 500
Рейтинг: 285 Неутрално5Г е много повече от колкото си представяте.
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.karatista
Рейтинг: 2860 НеутралноИ за 4G така се говореше. 5G е поредния балон
Един препатил
Рейтинг: 3434 НеутралноНищо не разбирам, но си спомних за спора между Едисон и Тесла за постоянния и променливия ток.
Корки
Рейтинг: 2668 НеутралноНесериозно е да се залага безопасността на автомобили само на негарантирана WiFi. Банда е свободен за използване от всеки, ограничения има за изходна мощност.
Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.qwerty 500
Рейтинг: 285 Неутрално[quote#3:"karatista"][/quote]
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.Потърси и прочети повече за 5Г, това е нещо много много различно от 4Г
karatista
Рейтинг: 2860 НеутралноПълния 5G никога няма да излезе на плюс. Само академично упражнение на вендорите
qwerty 500
Рейтинг: 285 Неутрално5Г по предназначение, ще е нещо като прощъпулника на изкуствен интелект управляващ Земята. Като за начало ще контролира автомобили, както ако вникнете в статията ще разберете.
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.qwerty 500
Рейтинг: 285 Неутрално[quote#7:"karatista"][/quote]
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.Ти въобще имаш ли идея от колко време знам, че 5Г ще почне първо с автомобилите? Тази статийка тука, давам си сметка, че няма как да я разберете ако не го знаете това.
Това е истинският прощъпулник на изкуственият интелект, който ще поема все повече контрол.
Ако искаш да ти го кажа по друн начин - 5Г е основите реалният глобален контрол.
karatista
Рейтинг: 2860 НеутралноИзкуствения интелелект имат капацитет да го въведат/комерсиализират Фейсбук, Гугъл, Епъл, Майкрософт и Амазон - за добро или зло. Телекомите и БМВ-тата могат да гледат само как се прави.
plamen_b
Рейтинг: 1811 ВеселоБМВ и Дайлмер срещу Фолксваген... Доживяхме картелът да е разделен!
deymus
Рейтинг: 724 НеутралноЗа фолксваген ок, но тойота ме изненада, че са били за вифи-то
Йоаникий
Рейтинг: 709 НеутралноПобеда на технологиите, прогреса и напредъка, не само за БМВ. И не точно победа, а пореден силен ход за по-конкурентна и просперираща Европа.
Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.qwerty 500
Рейтинг: 285 Неутрално[quote#10:"karatista"][/quote]
I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.Ти изобщо нямаш никаква идея за какво става въпрос.
дерибеев
Рейтинг: 3559 НеутралноДо коментар [#9] от "qwerty 500":
всеки коментар може и ще бъде използван срещу васпо скоро на контролирания интелект
karatista
Рейтинг: 2860 НеутралноАми разкажи....
Рим
Рейтинг: 1875 ВеселоДобре е, преди да пише човек нещо по тази тема да знае:
ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ5G мрежите достигат скорост за предаване на данни, 100 пъти по-голяма от сегашния максимум за 4G/LTE!
Тази скорост достига 20 000 мегабита в секунда за сваляне и 10 000 за качване на информация.
Мрежата може да поддържа до 1 милион устройства на квадратен км.
Тя се нуждае от много по-малко енергия за пренос на данни в сравнение с предишното поколение мрежи!
За да работи стабилно обаче, ще трябват много повече клетки, в сравнение с 4G мрежата! Ясно е, че няма никакъв проблем, тези клетки да бъдат разположени и по пътните магистрали на Европа, което открива огромно поле за усъвършенстване на управлението на автомобилите. Няма да бъде далеч денят, когато удар между два автомобила снабдени със съответната система за управление, ще стане просто невъзможен...
Това е бъдещето и то никак даже не е толкова далечно...
dante_18
Рейтинг: 638 НеутралноАХахах, и какво? ще зарежда по-бързо порното в колата? И какъв е смисълът да имаш бърз интернерт, при положение че ще е ограничен?
If you are going through hell... Keep going!А сега имам интернет, ама като изгледам едно клипче в ютюб и той свършва.
karatista
Рейтинг: 2860 НеутралноАко всеки бизнес кейс се изкарваше от цитати от википедия и рекламни брошури на вендори щяхме да всички да сме милионери.
vassilun
Рейтинг: 4596 НеутралноВ интересни времена живеем! Особено пък нашите деца на около 20 години сега. Всичко се променя бързо и съвсем неочаквано (поне за мен - на почти 55)! Дано да е за добро!
NessaRox
Рейтинг: 1895 ВеселоДо коментар [#20] от "vassilun":
Всички сме в кочината , но някои гледат към звездите :)Имаше едно изказване, че ако ракетостроенето се е развивало с бързината на телекомуникациите, щяхме да пътуваме до Луната и обратно за по-малко от 4 часа
Фуджисава
Рейтинг: 285 Неутрално5G точките ще наситят ефира с толкова електромагнитна мръсотия, че ще дийде време за 5G-фри зони, хаха - само за избрани, разбира се
Суджук Герберите
Рейтинг: 442 НеутралноНормално, в последните дни на сегашната власт, раздават лицензи, решения и облаги на своите хора.
Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!hamiltonf
Рейтинг: 4385 ВеселоЗадължително вграждане на системи-лазарни радари, предупреждаващи за триноги и "бързи всъдеходи"...
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Toni Ivanov
Рейтинг: 2187 НеутралноДо #17 Рим. Бъдещето не е на колите,а на дробовете .Ще караме дронове вместо коли. Няма да се молим Бойко да ни направи някоя калпава автомагистрала,защото парите са откраднати. Няма да има нужда да се отчуждават нови терени. Така,че бъдещето е на дробовете и може би в скоро време ще ги караме вместо коли. Инфраструктурата много изостана от производството на коли и всички пътища вече са тесни...
Maradona
Рейтинг: 516 НеутралноКак успявате да коментирате под подобна статия, от която нищо не се разбира, идея си нямам?
idiotstavrev
Рейтинг: 279 НеутралноДо коментар [#17] от "Рим":
Простият въпрос е: а дали е необходимо?
Особено за безопансотта за движение по магистралите, където и WiFi дава достъчно данни за да се подсигури тая безопасност, да не говорим, че самите автомобили ще имат все по-добри вътрешни автономни системи.
Не съм убеден, че 5Г ще даде такова голямо предимство, че да оправдае инвестициите. Тук наистина ми намирисва, че ще се харчат едни големи пари за нещо, което може да функционира в по-икономичен режим.
Ivan_
Рейтинг: 481 НеутралноДо коментар [#17] от "Рим":
Модератора е неадекватен!Много тъжно бъдеще...
Ivan_
Рейтинг: 481 РазстроеноДо коментар [#22] от "Фуджисава":
Модератора е неадекватен!+++
Gretel
Рейтинг: 1178 НеутралноДо коментар [#20] от "vassilun":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“В интересни времена живеем! Особено пък нашите деца...”
——
Да са учат за болногледачи и водопроводчици ... че шофьорската професия се отича вече в канала ... дали с едно джи или с друго.
LudLustrator
Рейтинг: 557 НеутралноКъдето са телекомите пазарната икономика свършва, идват ченгетата!!!
tolex
Рейтинг: 674 НеутралноЕто затова оранжевият пуяк спретна на Хуавей такъв цирк, че били шпиони.
Просто САЩ не са готови с 5Г и някакси не им е удобно, че Хуавей са готови изцяло.
Да, наистиа 5Г е много повече от всичко до момента.
gozambo
Рейтинг: 576 НеутралноРезултатът от автомобили без водачи ще е много катастрофи и никой не носи отговорност. Представете си сега,5G запецне. Сривове се получават въ всяка електроника. Или нещо по-банално,но много вероятно,спре токът заради авария и същевременно аварира генераторът. В този момент хиляди автомобили губят управление,движейки се със сто километра в час,повечето тирове. Някой може ли да изчисли щетите? Или друго също така реално,палави малолетни хакери, злосторници,терористи проведат кибер атака. Че те могат да влезат в цялата система и изтрепят народа.
Моралният въпрос е,кой носи отговорност при катастрофа? Моята прогноза е, че просто ще разрешат този технически и социален експеримент върху живи хора,без никой да носи отговорност за смъртта на невинните граждани. И като стане голямата верижна катастрофа ще ги забранят,ще свърши експериментът.
tolex
Рейтинг: 674 НеутралноПрофесията "шафиор" свърши.
LudLustrator
Рейтинг: 557 НеутралноДо коментар [#32] от "tolex":
//Да, наистиа 5Г е много повече от всичко до момента.//
--------
И къде го разбра това ?
LudLustrator
Рейтинг: 557 НеутралноДо коментар [#2] от "qwerty 500":
//5Г е много повече от колкото си представяте.//
-------
Аз си го представям как 5 идиота се опитват да седнат на един К !!!
LudLustrator
Рейтинг: 557 НеутралноДо коментар [#17] от "Рим":
//Добре е, преди да пише човек нещо по тази тема да знае:
5G мрежите достигат скорост за предаване на данни, 100 пъти по-голяма от сегашния максимум за 4G/LTE!
Тази скорост достига 20 000 мегабита в секунда за сваляне и 10 000 за качване на информация.//
----------
Не само по тази тема човек трябва да знае, ами че язовир Искър има 673 000 000 m3 воден обем, ама водата на 10 етаж едвам църцори, а пък ако всички отидат да се къпят, ще трябва на сухо да се сапунисват!!!!
LudLustrator
Рейтинг: 557 НеутралноИТ технологиите са насочени към облачните структури, с тини комуникации, совалката е проектирана на Аутокад 10 на pdp 11, с мощност 1 мил. по- ниска от един ХуйГоВей ....кой разбрал разбрал!!!
chepokalipsis
Рейтинг: 1280 НеутралноДо коментар [#2] от "qwerty 500":
Това го казват за всяко 'г', единственото предимство ще е по-бързата връзка, за сметка на това ще те таксуват повече. Всичко ще си остане по старо му. Повечето от тия компании, правят по един продукт, колкото да се каже, че имат и се "развиват" и продължават по старо му. В България, няма да го има и след 3 години, ако не и повече.
joro4900
Рейтинг: 792 ВеселоДо коментар [#2] от "qwerty 500":
„5Г е много повече от колкото си представяте.“
А 6Г е още повече. За 7Г да не говориме...
joro4900
Рейтинг: 792 ВеселоДо коментар [#27] от "idiotstavrev":
„Простият въпрос е: а дали е необходимо?“
Е, как, необходимо е, разбира се.
„Това е избор, от който зависи бизнес за милиарди евро приходи за производители на автомобили, телеком оператори и създатели на оборудване.“
Много е просто, едни пълнят гушите, а други плащат. Познай кои са плащачите...
Умнокрасив
Рейтинг: 756 НеутралноХайде, апокалипсиса се започва! Ще бъдем облъчени, промити и след това, унищожени като народ. Ще бъдем заменени с автоматични коли и травестити от Афганистан. Всеки родолюбец е важно да знае, че единственото спасение е да си увие главата с алуминиево фолио главата. В интернет има много места, където родолюбиви страници показват как да го направите правилно. С нами Бок!
No Pain No Gainlog_on
Рейтинг: 824 НеутралноПри тестване на 5Г в Западна Европа птиците в тествания район изпопадали мъртви по земята.
realguru
Рейтинг: 2991 НеутралноОсвен ако не е верижна катастрофа на магаистрала, тогава никаква технология не може да те спаси. :)
Или поне може да спаси тези дето са по-назад. Но да има 2-3 коли без тази технология в трафика и пак ще стане мазало.
Густав
Рейтинг: 772 НеутралноДо коментар [#30] от "Gretel":
Системите за колите на автопилот отварят сравним работни места с тези, които ще станат непотребни. Новите работни места дори са за по-квалифицирани специалисти, съответно ще бъдат по-добре платени. Допълнително към момента има огромен недостиг за професионални шофьори поне в Европа. В близките пет-десет години системите за автопилот ще намаляват този недостиг, отколкото да застрашават работата на някой шофьор. А междувременно най-печелившият ход за всеки да си повишава квалификацията. Това винаги помага, независимо какво става.
Густав
Рейтинг: 772 НеутралноДо коментар [#17] от "Рим":
Сигурността е само едно от многото предимства на "умните коли/магистрали". С камиони на автопилот целият търговски трафик може да се измести от пиковите часове и дори да се ограничи само през нощта. Камионите могат да се движат на най-икономичен режим, без почивки, без 2-двама шофьори и тн.
Корки
Рейтинг: 2668 НеутралноТази новина се разпространявана от руски тролове.
Честотите използвани от 5Г се използват в телекомуникациите и радиолокацията от 60 години, но устройствата бяха много скъпи. Напредъка в технологиите направи възможно масовото им използване. Има натрупана достатъчно информация за липса на въздействие върху хора и птици.
Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
Фуджисава
Рейтинг: 285 Неутрално[quote#47:"korc"][/quote]
Не е точно така. Дайте линк за ясно опровержение на връзката между умрелите птици в Хага и тестовете на 5G мрежи. Няма и в холандските медии.
Такива честоти се ползват и сега, но не с толкова много излъчватели. Да, това не са йонизиращи лъчения, но като се насложат полетата и като добавите сателитните връзки, вредата даже не можем да си я представим.
Gretel
Рейтинг: 1178 НеутралноДо коментар [#45] от "Густав":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“Новите работни места дори са за по-квалифицирани специалисти, съответно ще бъдат по-добре платени. ”
——
Т.е., казвате, че като краен ефект, не машините ще заменят работниците, а едни по-добре кфалифицирани работници с по-високи заплати ще заменят днешните. Може би, като някакъв маргинален ефект от втори порядък ... но от гледна точка на уволнените, едва ли има значение кого са назначили на неговото място — човек или машина. Само не казвайте, че ще друснете по един преквалификационен курс на шафьорите и ще ги направите инженери на данни.
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноВ смисъл?
Ами необходимо е, ама защо въобе данните ще са по мрежа?
И КАК 5Г ще помогне ЗА БЕЗОПАСНОСТТА?
Системите за безопасност в момента, нямат НИЩО ОБЩО с каквито и да е мрежи .. ще се правят нови системи, или що?
Иначе ТО И СЕГА СИ ИМА СИСТЕМИ за комуникация ..
ЕТО за какво се използват:
Е-хоризон примерно ..
https://www.youtube.com/watch?v=1y0KJeEaPa0&t=71s
Сателит ДАВА в реално време на бордовия компютър данни, дето да допълнят вградените в паметта на PEA системата и компът да командва двигателя..
Примерно - сателитът е видял, че има задръстване .. и двигателя минава в режим coasting или пуска рекуперативното спиране - генераторите спират машината и дават ток в батерията ..
Такава обмяна на данни, може и да не е по сателит а по всякакъв начин .. кво толкова ..
Но за да е полезна тази информация , трябва колата да има нещо като PEA на ihev на АУДИ ..
Ако няма .. за къв ти е 5Г?
П.П
PEA система и БЕЗ НИКАКВО 5Г си е полезна.. в системата за навигации е вкарана информация за трасетата .. наклони, средна скорост .. и компа на колата спира и пуска двигателя .. ето клипче - виджа се как 28% от пътуването ДВИГАТЕЛЯТ ВЪОБЩЕ НЕ Е ВКЛЮЧЕН .. естествено - няма емисии и разходът е 0 ..
Ако вместо Е-хоризон има нещо по-евтино , дето да допълва PEA .. ОК
https://www.youtube.com/watch?v=GCcTDZc1kI0
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноТогава предсказвам такъв живот ..
Иначе освен руските тролове има и други пречки ..
Пречи ЗАКОНОДАТЕЛСТВОТО
Конвенцията на ООН от 1948г за Транспорта ..
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноКАК точно 5Г ще влияе на безопасността, ми е мътно ..
Иначе ЕТО каква е ползата ..
Някаква система дава инфо на борд компютъра и допълва данните вградени РЕА ..
И компът може предварително да спира цилиндри , или да сменя скоростите .. или да пуска и спира рекуперативните спирачки-генератори ..
Ама ТО И В МОМЕНТА ГИ ИМА ТЕЗИ СИСТЕМИ..
Ако ще са по-евтини на 5Г .. ОК ..
Браво
https://www.youtube.com/watch?v=k2xstB6SV8M
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноБитката за безшофьорност ТЕПЪРВА ПРЕДСТОИ ..
Има МЕЖДУНАРОДНО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО .. Конвенция за Транспорта от 1948 г.дето говори за задължителен шофьор ..
И не е ясно ако има безпилотна кола натоварена с дрога, или човешки органи, или вързани отвлечени момичета - кой отговаря?
Ами няма шофьор .. ето, до сега безпилотните коли утрепаха 3-4 човека по света ..
И??
Кво става?
Ами нищо - "пешеходов не жалеть! бабы еще нарожают!"
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноКАК ТОЧНО ако две коли имат система 5Г и НЯМА ДА МОГАТ ДА СЕ УДАРЯТ ЕДНА-ДРУГА?????
Иначе в момента със сателитна връзка на някои производители се подпомага режимът на EcoCoasting , примерно ..
Има си вкарани данни в РЕА (Predictive-Efficiency-Assistant.) .. но ако има и мрежова връзка, можем да актуализираме ..
https://www.youtube.com/watch?v=w_KViZBs8jc&list=PLYWw-EdywAhHw3_wyg-9Y0K_I0bSREmmh&index=19
П.П
Predictive-Efficiency-Assistant е от 2013 ..
Кво толкова с това 5Г ????
sim4o
Рейтинг: 1761 НеутралноЗа къв к..р и е на колата 20 000 мегабита в секунда за сваляне и 10 000 за качване на информация?
С ДОСЕГАШНИТЕ СИСТЕМИ в режим на coasting се пести до 12% гориво ..
https://www.youtube.com/watch?v=w_KViZBs8jc&list=PLYWw-EdywAhHw3_wyg-9Y0K_I0bSREmmh&index=19
Ако 5Г е по-евтино .. ОК ..
Иначе ДОСЕГАШНИТЕ СИСТЕМИ са си добри и в момента и няма никаква нужда от оскъпяване ..
Всъщност май се отива на задължителен стандарт ..
Искаш да ти действа РЕА към боркомпютъра - щеш не щеш вземаш софтуер от определена фирма ..
Искаш връзка с онлайн навигация- трябва да си купиш 5Г с целия пакет
Русия поведе хорото с Яндекс ..
Искаш приложение към "Глонас" - трябва да купиш пакет от "Яндекс"..
Искаш да свържеш Predictive-Efficiency-Assistant (ако имаш АУДИ примерно ) в реално време - трябва да купиш смартфон "Яндекс"а той с блуутут да се свързва с бордовия компютър на колата ..
Искаш да ползваш някакво приложение - трябва да купуваш пакет за 5Г ..
Ако щеш ..
Та така ..
Густав
Рейтинг: 772 НеутралноСъс сигурност на десет - двайсет камиона, трябва да има един оператор за ръчно управление в нещо като кол-център. За такава работа ще се взимат изцяло само шофьори с книжка с някаква елементарна компютърна база. Естествено няма да ги наемат всички, но те и без това и сега недостигат.