Винетки и ограничения на движението усложняват живота на пътуващите в Европа

Винетки и ограничения на движението усложняват живота на пътуващите в Европа

© Reuters



Край на пътешествията с кола до Брюксел, за които решавате в последната минута! Да седнете зад волана в Европа вече изисква известна подготовка, за да можете да маневрирате между електронни пътни такси, зоните с ограничения на движението, за които се изисква регистриране на колата, и различните винетки.


За първи път Швейцария въвежда винетка за пътищата си през 1985 година. Независимо какъв ви е маршрутът, има един-единствен тип винетка, която важи 14 месеца - от 1 декември на предишната година до 31 януари на следващата и тя струва в момента 40 швейцарски франка (36 eвро).


Други страни последваха примера на Швейцария. Те изискват от шофьорите определена сума и като цяло винетките са с различна продължителност: Австрия, България, Унгария, Словакия, Словения, Чехия...




Трябва, както в Швейцария, да залепите стикера на предното стъкло. Покупката му може да се направи и онлайн - най-вече чрез специализирани посредници - на границата или в бензиностанция. Унгария и Словения имат електронен вариант, докато Австрия предлага избор между физическа винетка и регистриране на номера на колата.


Пътуването става малко по-сложно, когато няма пункт за плащане на такси по някои (авто)магистрали: за да пресечете Темза по-надолу от Лондон по периферното шосе M25, трябва да платите 2.50 британски лири (2.80 евро) същия ден или на следващия - онлайн или в посочен търговски обект. В противен случай глобата може да достигне 105 лири (117 евро).


Същият е принципът и за редица други електронни такси в Европа по основните пътища в Португалия, Италия, Ирландия, Норвегия, Швеция и скоро и във Франция ... Това важи и когато искате да влезете с кола в градове като Лондон, Милано, Болоня, Стокхолм, Гьотеборг или Осло.


Няма хармонизиране


Появилите се неотдавна "зони със слаба емисия" (LEZ) на континента също ви задължават да се подготвите добре за пътуването си.


За да шофирате в центъра на Антверпен, Белгия, с френска кола, трябва да регистрирате автомобила си през следващите 24 часа. Това се прави безплатно, но процедурата налага да изпратите сканиран регистрационния талон на колата. Във всички случаи, ако въпросният автомобил се окаже прекалено замърсяващ, ще трябва да се плаща.


Брюксел възприе същия модел, но вече предварително трябва да се показва удостоверение, че автомобилът е ваш, а това може да се окаже проблем, ако автомобилът е под наем. Глобата от 150 евро за нарушение на разпоредбата вече удари по джоба някои смаяни туристи.


И ако белгийските градове не са координирали усилията си, то Германия измисли "екохапче", което е задължително за 58 населени места. За да влезете в 57 от тях, ви е необходима зелена винетка, която се купува предварително в гаражи или бензиностанции.


Очевидно френският еквивалент Crit'Air не се приема в Белгия, а глобата е 80 евро.


Черешката на тортата в Германия - със съдебни решения бяха наложени ограничения за движението на най-замърсяващите коли. Засега те обхващат Щутгарт и някои улици на Дармщат и Хамбург. Магистралата A40, която прекосява Рур от единия до другия край, също може да бъде забранена за дизелови коли.


Германците обаче трябва освен това да се разберат помежду си за разграничаване на дизеловите коли, които засега нямат специална винетка.


Тази пълна липса на хармонизация в момент, когато Франция, Испания, Холандия или още други белгийски градове подготвят нови зони LEZ, които ще засегнат и чуждестранни коли, "изправя транспорта в ЕС пред нови предизвикателства", признава източник от Европейската комисия. "В момента няма никакъв проект за въвеждането на обща европейска винетка", обясниха от Еврокомисията, защото въпросът е от компетенциите на местните власти.


Брюксел поставя ударението върху информацията за шофьорите основно чрез портала https://www.urbanaccessregulations.eu.


А що се отнася до потребителите на коли под наем, анкетираните от АФП, то те не виждат никакво неудобство да лепят винетки на предните стъкла. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gak37608125
    gak37608125
    Рейтинг: 1729 Весело

    Ха-ха-ха!
    Европа е многи интегрирана и унифицирана, бе!

  2. 2 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2178 Неутрално

    И кво стана със свободното придвижване на хора, стоки и капитали. Щом трябва да се плаща е всичко друго, но не и свободно. Няма демокрация в ЕССР, само върл капитализъм.

    мурзилка
  3. 3 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 668 Неутрално

    Мани мани, такава мъка е в ЕС... едвам се пътува.
    То не са аутобани, то не са първокласни пътища, то не са второкласни или пък селски. Една дупка няма !

  4. 4 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    Трябва да има общоевропейска (ЕС + 7-8 държави) винетна и тол система. Сегашния вариант е неработещ просто.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  5. 5 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1361 Неутрално

    До коментар [#2] от "Маршалов":

    Придвижвай се бе - имаш на разположение горски пътеки, селски пътища, дори реки. Можеш като дядо ти - пеш, с каруца или със сал.
    А можеш и да усетиш свободата на придвижване в истинския СССР - росийката. Пробвай да стигнеш с кола от Петербург до Владивосток.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  6. 6 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2094 Неутрално

    Абе на някой места е действително приключение, например пробвайте с лично возило в Португалия...

  7. 7 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1363 Неутрално

    Трябва да има общоевропейска (ЕС + 7-8 държави) винетна и тол система. Сегашния вариант е неработещ просто.
    —цитат от коментар 4 на Пипера е много лют


    Ще има като има еднакви данъци или поне еднакви системи за поддържане на пътищата.
    В Западна Европа магистралите са култ, тук на Тракия може да си оставиш бъбреците...не става така тая работа.

  8. 8 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 596 Неутрално

    + проблемите с огромния трафик!

  9. 9 Профил на DiegoGodin
    DiegoGodin
    Рейтинг: 30 Неутрално

    Дневник успяха с минимум 1 ден закъснение да копират текста от другите източници :) евала. Иначе не е хубаво да лежиш на кълката, че Европата е уредена и всичко е наред. Отваряш интернета, чукваш 1-2 сайта да се информираш какво и що в държавата, в която ще ходиш (всичко го има описано) и действаш, драма няма.

  10. 10 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 2105 Неутрално

    Ха-ха-ха!Европа е многи интегрирана и унифицирана, бе!
    —цитат от коментар 1 на gak37608125


    Отиди си в Сибир. Там всичко е унифицирано.

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10865 Неутрално

    И цените са много шарени. Според мен най-скъпо е в Словения, а най-евтино в Швейцария (за винетки). За тол такси май са Хърватска и Гърция...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на deinakz
    deinakz
    Рейтинг: 69 Неутрално

    Европейците искат да накарат повече хора да слязат от колите, нима не е ясно?! Всеки град иска да намали трафика, замърсяването и спрените коли по улиците. Или поне при повечето е така. Българските общини уви, правят изключение. Еднаква цена за километър, за винетка и каквато и да е такса за пътищата едва ли някога ще се случи, поради простия факт, че разходите и разбиранията на всяка една страна са различни. В България, например, няма кой да каже откъде идва цената на винетката или планираната тол-такса, и това е ок за населението. И въпреки всичко, придвижването в Европа не е чак такава драма, особено когато имаш сигурен и удобен обществен транспорт, включително велосипеди под наем, карти и информационни табла на всеки ъгъл и качествени пътища и тротоари.

  13. 13 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2699 Неутрално

    Кажи им политици и не ги обиждай повече :)

    То решението си е съществувало. Ама е имало нужда от още пари и са качвали и са променяли данъците и така докато се стигне до днешното положение.

    А иначе е редно акцизите върху горивата да отиват за пътища. Караш стара кола, която гори много - плащаш повече. Караш голяма кола, която гори много - плащаш повече. Караш икономична кола - плащаш по-малко.

    Обаче сега акцизите върху горивата отиват за пенсии. А за пътищата има или винетки или тол такси или кой знае още какво.

    И като стигнем до момента с електромобилите и като няма акцизи от горива какво правим с пенсиите? Ми ще вземем парите от другаде. :)

  14. 14 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 59 Любопитно

    Сега разбрахте ли кой е най-големият враг на европейския съюз? Всяка, ама буквално всяка местна мафия! Те са за свободно придвижване на хора, ама ако може не у тяхното село.

    73! Go Go
  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4443 Весело

    До коментар [#2] от "Маршалов":

    "Щом трябва да се плаща е всичко друго, но не и свободно."

    Безплатно ( и по Вашему "свободно") е само при комунизЪма! И жените щели да са безплатни! 🤣

  17. 17 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1646 Неутрално

    Статията някак услужливо пропуска един съществен факт - в целия ЕС се плаща за преминаване (с винетка или тол такса) само за магистрали и в някои случаи избрани първокласни пътища, но ВИНАГИ има и безплатен маршрут по хубави пътища.
    Единствено в България и Румъния винетка се изисква за на практика всички пътища (без някои разбити четвъртокласни общински).
    Зеленият стикер за Германия се получава по пощата след като изпратиш копие от талона по мейл срещу 5 евро.
    Не е чак толкова сложно, колкото изглежда. Въпросът е, че наистина преди потегляне трябва малко да се прочете и да се подготвите.
    Плащането на моста над Темза може и през телефона, става за секунди, само да не забравите...

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  18. 18 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4443 Любопитно

    До коментар [#13] от "realguru":

    "Обаче сега акцизите върху горивата отиват за пенсии."

    След като пенсионният фонд бе откраднат от последните комунета, от къде да се вземат пари за сегашните пенсии?

  19. 19 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1361 Весело

    До коментар [#16] от "vassilun":

    Той за жените е принуден да си плаща, щото без пари не искат и да го погледнат.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  20. 20 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 623 Неутрално

    тук на Тракия може да си оставиш бъбреците
    —цитат от коментар 7 на rainbou1


    а на Хемус директно шарнирите ...

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  21. 21 Профил на antikommunist
    antikommunist
    Рейтинг: 715 Гневно

    И кво стана със свободното придвижване на хора, стоки и капитали. Щом трябва да се плаща е всичко друго, но не и свободно. Няма демокрация в ЕССР, само върл капитализъм.
    —цитат от коментар 2 на Маршалов


    Нищо му няма на свободното движение. Това са доста хаотични мерки, но като цяло имат за цел да шиканират автоталибаните до толкова че да ги накарат да се откажат от колата и да започнат да се движат съвсем свободно с общественият транспорт. Още повече че това са мерки основно в западна Европа където като цяло общественият и железопътен транспорт е много добър и дори по-бърз и удобен отколкото колата, а често и по-евтин особено ако си вземеш билети на време.
    Та нищо му няма на свободното движение на хората - проблемът е хогато хората идват с няколко тона желязо около себе си и мърсят и запушват с него страните и градовете където се движат. Някои субекти така и не искат да го разберат, но колата не е някаква задължителна и неделима част от човешкото тяло.
    А особено в градовете колите се явяват пряка конкуренция на човека такъв какъвто е по начало - пешеходец. На мен редовно именно колите ми нарушават правото на свободно движение - особено като са наспирали по тротоарите или когато безмозъчни "урбанисти" са конструирали улици с еднометров тротоар и пет до десет пъти по-голямо платно за железа. Та подкрепям с две ръце всяка мярка за изтезание на автоталибаните и колкото е по-болезнена тя, толкова по-добре...

  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2178 Весело

    До коментар [#2] от "Маршалов":Придвижвай се бе - имаш на разположение горски пътеки, селски пътища, дори реки. Можеш като дядо ти - пеш, с каруца или със сал.А можеш и да усетиш свободата на придвижване в истинския СССР - росийката. Пробвай да стигнеш с кола от Петербург до Владивосток.
    —цитат от коментар 5 на Пипера е много лют


    Признавам че не е лесно, сигурно щото по дължината на тоя път, ще се нанесат около 4 броя европейски съюза.

    мурзилка
  23. 23 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2178 Весело

    До коментар [#21] от "antikommunist":

    Има доста вярно и в твоето мнение, но пък който си ходи с колата до тоалетната, пак ще си го прави. Пък и мерките са сериозни като цена за нашенските заплати и биха спрели придвижването на БГ бараките 3-та употреба по посока онази част на ЕССР, едва ли ще накривят калпака на нормалните европейци с по 3-4К и повече заплати.

    мурзилка
  24. 24 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1615 Неутрално

    До коментар [#21] от "antikommunist":

    Соиред твията теория всички шофьори са "автоталибани" и трябва да се прави всичко възможно да им се пречи. Правилно ли те разбирам? А железопътния транспорт понеже е по-скъп в тези държави отколкото автомобила то задължително трябва да се слагат такси на автомобилите за да стане и автомобилния транспорт скъп.

  25. 25 Профил на Чичкото
    Чичкото
    Рейтинг: 616 Неутрално

    До коментар [#24] от "Ashiata Shiemash":


    До коментар [#21] от "antikommunist":Соиред твията теория всички шофьори са "автоталибани" и трябва да се прави всичко възможно да им се пречи. Правилно ли те разбирам? А железопътния транспорт понеже е по-скъп в тези държави отколкото автомобила то задължително трябва да се слагат такси на автомобилите за да стане и автомобилния транспорт скъп.
    —цитат от коментар 24 на Ashiata Shiemash


    Идеята е, че тамошните влакове са:
    * екологично чисти (не позлват дизел)
    * бързи (200+ км)
    * в един влак има 100-200, та и повече пътника, в стандартна лека кола - 5 бр.

    Да, влаковете са скъпи в Европа, но по-евтини от самолет. Предлагат доста повече удобства от лек автомобил. Автомобили винаги ще има, но всеки се опитва да ги репресира и да ги органичи, за да може да се ползва обществените транспорти (градски, междуградски).

    Просто изразяваме личното си мнение!
  26. 26 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1125 Неутрално

    Ех, колко сложно било пътуването в Европа! Не е като у нас - няма знаци, няма пътища, може да паркираш навсякъде и навсякъде могат да ти вдигнат колата на общо основание...





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK