Компаниите, ползващи фейсбук бутона "Харесвам", носят отговорност за личните данни

Компаниите, ползващи фейсбук бутона "Харесвам", носят отговорност за личните данни

© Reuters



Компаниите, които използват фесйбук бутона "Харесвам" ("Like") на сайтовете си трябва да поискат съгласие от потребителите за прехвърляне на личните им данни към американската социална мрежа, реши Съдът на Европейския съюз, цитиран от "Ройтерс".


Решението дойде, след като потребителска организация в Германия заведе дело срещу германската онлайн модна търговска верига Fashion ID за нарушаване на правилата за защита на личните данни чрез използването на въпросния бутон на сайта й. Германски съд впоследствие поиска тълкуване на някои разпоредби от Съда на ЕС, според който уебсайтовете и "Фейсбук" споделят обща отговорност.


"Fashion ID, германско предприятие за онлайн продажба на модни дрехи, интегрира в уебсайта си фейсбук бутона "харесва ми". Изглежда, че поради този факт, когато дадено лице посети уебсайта на Fashion ID, негови лични данни се предават на Facebook Ireland. Става ясно, че това се случва без знанието на посетителя и без значение дали същият е член на социалната мрежа Фейсбук и дали е натиснал фейсбук бутона "харесва ми", се казва в решението на съда.




Съдът констатира, че "Fashion ID изглежда не може да отговаря като администратор за обработването на лични данни, което Facebook Ireland извършва, след като данните са му предадени. Всъщност на пръв поглед е изключено Fashion ID да определя целите на тези операции и средствата за тях".


Fashion ID обаче може да отговаря като администратор съвместно с Facebook Ireland за операциите по събиране на въпросните данни и по тяхното разкриване чрез предаването им на Facebook Ireland, тъй като може да се приеме, че Fashion ID и Facebook Ireland определят съвместно целите на тези операции и средствата за тях.


Изглежда това, че Fashion ID е интегрирало в уебсайта си фейсбук бутона "харесва ми", му позволява да оптимизира рекламата на своите стоки, правейки ги по-видими в социалната мрежа "Фейсбук", когато посетител на уебсайта натисне този бутон. За да се възползва от посоченото търговско предимство, Fashion ID е интегрирало такъв бутон на своя уебсайт и с това изглежда се е съгласило, поне мълчаливо, лични данни на посетителите на сайта му да бъдат събирани и разкривани чрез предаване, отбелязва съдът.


Съдът подчертава, че "оператор на уебсайт като Fashion ID, който като (съвместен) администратор отговаря за някои операции по обработване на данни на посетителите на сайта му, например за събирането на данни и предаването им на Facebook Ireland, трябва да предостави, в момента на събиране на данните, определена информация на тези посетители, като например за самоличността си и за целите на обработването".


Що се отнася до случая, в който съответното физическо лице е дало съгласието си, съдът приема, че "оператор на уебсайт като Fashion ID трябва да получи това съгласие предварително (само) за операциите, за които отговаря като (съвместен) администратор, а именно за събирането и предаването на данните".


В случаите, в които обработването на данни е необходимо за реализацията на законни интереси, съдът приема, че "всеки от администраторите, а именно операторът на уебсайт и доставчикът на социална приставка, трябва със събирането и предаването на лични данни да преследват законни интереси, за да имат право да извършват тези операции".

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10684 Любопитно

    Кеймбридж Аналитика "преследване на законни интереси" ли покиват?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3216 Неутрално

    Абе какви лични данни са фейсбук бе?
    Има ли три имена, номер на лична карта,паспорт,ба,кови сметки , телефон , нотариални актове и т.н.?

    Държавата не може да опази такива данни а те искат баба Гинка със сергията за кюлотите да ходи да се вписва GDPR и KЗЛД!
    Либерастия до шия, глобална при това!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1518 Неутрално

    Ми ще носят разбира се.
    И ще си плащат за това.
    Все едно не са наясно какво прави СуратТефтеря с данните на хорицата.

    Panta rhei....
  5. 5 Профил на Locke
    Locke
    Рейтинг: 386 Неутрално

    Чакам да ми искат съгласието за обработка на личните ми данни всеки път като вляза физически в голяма търговска верига. Всяка следи движението на хора в магазина си и го подрежда според анализи, които често се правят и от други фирми в ролята им на маркетинг консултанти. Всеки такъв магазин разполага с моите физически характеристики, записва ме с камери, може даже и запис на гласа ми да има. Нима това не са лични данни, но какво харесвам в някакъв сайт е? Нито съм давал съгласие на веригата да ми анализира поведението и да ме записва, нито да предоставя тези данни на други фирми с цел анализи, но и двете се случват.

  6. 6 Профил на lil_alex
    lil_alex
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Не бе, трябва зорко да пазиш събраните данни за лицето Х какво потребява, къде живее и какви линкове е цъкало, да не вземе някой да ги крадне и да му прати таргетирана фейк новина, с което ще го превърне в онлайн зомби, което на следващите избори ще гласува за хора от грешната страна на историята.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK