Ако пазарувате, докато пътувате - какви са правата на потребителите

Ако пазарувате, докато пътувате - какви са правата на потребителите

© Carlos Vera, Reuters



В края на лятото, но с две групи почивни дни на хоризонта, Комисията аз защита на потребителите дава важни съвети за хората, които си купуват стоки за трайна употреба, докато пътуват в някоя от страните на ЕС. Препоръките са валидни за страните - членки на общността, и за Исландия, Лихтенщайн и Норвегия. Тоест в тези държави потребителските права са такива, каквито и в родината.


Две години гаранция


В Европейския съюз потребителските стоки имат законова гаранция две години. През този период дефектната стока може да бъде безплатно поправена или заменена. Не подценявайте обаче обстоятелството, че при покупките по време на еднократни пътувания в чужбина е малко вероятно да се върнете в същата държава само за да предявите рекламация за некачествена дреха или дори за някакъв по-скъп продукт от типа на техниката. Затова е важно, преди да заплатите, внимателно да огледате артикула и да го тествате, за да се убедите лично, че отговаря на описанието му и на Вашите потребности, както и че функционира изправно.




Рекламация в сервиза на търговеца в България


Възможно е едва когато се приберете у дома, да установите, че купената по време на пътуването Ви зад граница
стока е дефектна. В повечето случаи предявяването на рекламация на място в търговския обект в държавата, от
която е купена, би било нерационално. Трябва да сте подготвени и за тази ситуация. Затова още докато сте в
магазина, се поинтересувайте дали търговецът има оторизиран сервиз в България, към който да се обърнете при
установен на по-късен етап проблем с покупката.


Търговска гаранция


Магазините често предлагат търговска гаранция, която е включена в цената на стоката или се заплаща
допълнително. Тази гаранция например може да бъде валидна на територията на целия ЕС. Възможно е нейната
продължителност да е 3, 5 или повече години.


Каква трябва да бъде търговската гаранция


Трябва да е писмена, разбираема и лесна за четене. Потребителите следва да знаят, че търговската гаранция не
замества минималната двегодишна гаранция, която имат по закон. Правото за избор между двете е на клиента в
зависимост от това кои условия го устройват повече в конкретния случай.


Платете ДДС в държавата, където пазарувате


Като потребител - физическо лице, което пазарува в ЕС, Вие трябва да платите ДДС само веднъж, и то в държавата, където правите покупката. Изключение са новите автомобили. Когато купите лека кола от друга страна в ЕС, плащате ДДС там, където я регистрирате.


Дискриминация в цените е недопустима


При пазаруване в държава от ЕС от потребителите не може да се изисква да платят за покупката на една и съща
стока или услуга по-висока цена от местните жители.


Пазете касовата бележка и гаранционната карта


Тези документи ще Ви бъдат необходими в случаите, в които ще се наложи да предявите рекламация за дефектна
стока или да отправите някаква претенция към търговеца, от който сте пазарували.

Ключови думи към статията:

Коментари (1)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на _plamen_
    _plamen_
    Рейтинг: 796 Неутрално

    Ако пазарувате, докато пътувате ... осъзнайте непоносимата лекота на битието си като кифла и за успокоение си купете псе и напомпайте устните си с течна рециклирана пластмаса да Ви олекне.

    Winora forever




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK