Срещу замърсяването от коли: три примера от Норвегия, Холандия и Швейцария

Срещу замърсяването от коли: три примера от Норвегия, Холандия и Швейцария

© Велко Ангелов



Германия се чуди как да ограничи безкрайния поток от автомобили и замърсяването на въздуха в градовете. В други страни вече са го постигнали. Кристоф Хаселбах дава в статия за "Дойче веле" три много интересни примера от Европа.


Норвегия и нейните електромобили


Норвегия е страната на електромобилите, и то в световен мащаб! В никоя друга държава делът им сред новите автомобили не е толкова голям. През първото тримесечие на тази година почти всяка втора закупена кола е била с електрически мотор. При това в тази статистика не са отчетени колите с хибридно задвижване.


Бурният ръст се дължи на ясна политическа стратегия: Норвегия взе решение от 2025 година нататък изобщо да не регистрира нови автомобили, които имат двигатели с вътрешно горене - заради защитата на климата. В името на тази цел правителството оказва значителна подкрепа при покупката и обслужването на този вид коли.




Данъчните преференции например са толкова високи, че компенсират по-високата цена и електромобилите се оказват по-евтини от останалите коли. Освен това собствениците на електромобили имат редица привилегии - например да ползват бус лентите, да плащат по-ниски такси за винетки и за паркиране в градовете.


Междувременно дори се налага известно ограничаване на тези привилегии, тъй като електромобилите станали прекалено много. Но техният брой може да бъде голям само ако мрежата от колонки за зареждане е достатъчно гъста. Норвежката държава се е погрижила и за това - не само в градовете, а и по извънградските пътища на всеки 50 километра има колонки за бързо зареждане, което трае по-малко от час.


Швейцария и нейните влакове


Никоя друга държава не залага толкова на железниците, колкото Швейцария. И това е политика, провеждана целенасочено от десетилетия. Наред с Чехия Швейцария има най-гъстата железопътна мрежа в света. При население, възлизащо на осем милиона, ежедневно с влаковете пътуват един милион - много висок показател.


Тайната на успеха на швейцарските железници е не само голямата точност, но и добрата координация между влаковете и автобусите. А ако случайно някой влак закъснее, с това закъснение веднага биват съобразени разписанията и на другите превозни средства. В Швейцария освен това не допускат да има конкуренция между автобусите за далечно пътуване и влаковете.


Ценовата политика също играе роля - пътуването с влак в Швейцария не е прекалено скъпо. С така наречената карта Halbtax (т.е. на половин цена) се пътува много изгодно за по-малко от 200 франка на година. А фактът, че близо 2.5 милиона граждани ползват тези карти абонаментно, е повече от красноречив.


Холандия и нейните велосипеди


Който е ходил в Амстердам, знае кое превозно средство играе главната роля там: колоездачите са просто безчет. Това невинаги е било така: и там, както в много други страни, автомобилите първоначално почти изместват велосипедите. Това развитие трае до 70-те години на ХХ век, когато петролната криза и големият брой катастрофи стават причина за триумфалното завръщане на колелото. Към това се прибавя и съзнанието, че околната среда и климатът се нуждаят от защита.


Над една четвърт от разстоянията в Холандия се изминават на две колела - следствие от последователно водената транспортна политика, залагаща на екологичното развитие. Няма да е преувеличено да се каже, че в Холандия велосипедите са с предимство пред автомобилите. Залага се и на бързината - друго ясно предимство на това превозно средство в големите градове.


Извънградските велоалеи по правило са отделени от автомобилните ленти, често са двупосочни и достатъчно широки, че да позволяват и изпреварване, и паралелно каране. В градовете велосипедистите на много места се ползват с предимство. По много улици паркингите бяха премахнати, за да се отвори място за велоалеи. А пътните табели и знаците, по които се ориентират велосипедистите, са толкова добре направени, че няма никаква нужда от карта или навигация.


Най-новият проект в Холандия е за изграждането на скоростни велоалеи. В момента те се планират и строят навсякъде - с колкото може по-малко "препятствия" от типа на светофари или кръстовища, със собствени тунели и мостове. По този начин ще могат бързо да се изминават разстояния между 10 и 30 километра. Все пак не бива да се забравя, че Холандия сама по себе си има едно много голямо предимство в очите на онези, които се движат с велосипед - страната е почти изцяло равнинна.

Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    Бравос на Норвегия!
    Дано да осиновят всички български деца и възрастни,за да ги направят хора!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  2. 2 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 590 Неутрално

    Стига сте лъгали, колите не цапат, само тротинеткаджиите, пешеходиците и велосипедистите!

  3. 3 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 895 Неутрално

    Интересно защо никой не говори за метановите двигатели? Производството на ток замърсява повече от горенето на метан.

  4. 4 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2253 Неутрално

    Норвегия - толкова богата и с толкова малко население, че не е проблем да субсидира електричките. Неприложимо за Германия.

    Швейцария е по-добрия пример.

  5. 5 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 895 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    "Швейцария е по-добрия пример."

    Швейцарците са достигнали дотук след 100 години целенасочено развитие на железниците във всяко едно отношение. Като погледнем нашето БДЖ... Майка плаче. Дори да се инвестират достатъчно пари (с кражбите не мога да си го представя) в съзнанието на българина няма как да се върне доверието.

  6. 6 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2863 Неутрално

    Субсидиите за електрички в Норвегия са на същото ниво като помощите за майчинство и отглеждане на дете. Само дето първите се очаква да нараснат няколкократно с тези планове за спиране на колите с обикновени двигатели. :)

  7. 7 Профил на Кой се страхува от Иван Гешев
    Кой се страхува от Иван Гешев
    Рейтинг: 1412 Весело

    Норвеггия е петролна държава, в Холандия са легализирани наркотиците и проституцията, а Швейцария пере мръсни пари.

    Сама отбелязвам за протокола

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  8. 8 Профил на Кой се страхува от Иван Гешев
    Кой се страхува от Иван Гешев
    Рейтинг: 1412 Весело

    Интересно защо никой не говори за метановите двигатели? Производството на ток замърсява повече от горенето на метан.
    —цитат от коментар 3 на George Svinarov


    Е те това е било винаги загадка и за мен. Единственото обяснение е че метана е от Русия. Но това важи само за БГ. А дори и в самата Русия не ползват метан.

    Свободен архитект, урбанист и еколог!
  9. 9 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    Не можем да ги стигнем и след 100 години. В Осло всяка втора кола е Тесла, включително и такситата.

  10. 10 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 551 Неутрално

    Този автор, защо не покаже цифри за разпределение на пътуванията в големите градове на ЕС, а говори като "една жена ми каза..."
    Холандия - "колоездачите са просто безчет". Да, много са. Но според ЕВРОСТАТ в Амстердам, Хага и т.н. пътуванията с велосипеди са 25%, а с лични автомобили 50%.
    Пак там - Амстердам, Хага и т.н. с обществен транспорт пътуват - 20%, а в София - 65% от пътуванията са с обществен транспорт. Къде сме ние, къде са те.
    И още факти: От 32 големи града София е в първата петица по използуване на обществен транспорт и в последната десетка по използуване на лични автомобили при градско движение.

  11. 11 Профил на iliyapopov
    iliyapopov
    Рейтинг: 519 Неутрално

    До коментар [#9] от "arcanum":

    Най-напред трябва да ги стигнем по другите показатели, че тогава по колите и транспорта! Не става тъй както ни набиваха в главите едно време - да прескочим един период от развитието си и да се озовем е следващия!

  12. 12 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    До коментар [#8] от "Кой се страхува от Иван Гешев":

    И за мене е голяма загадка. От няколко години в Централна и Западна европа почнаха да пускат автобуси за градският транспорт на метан, има вече и коли. Реклама няма (освен върху автобусите и скромен надпис на колата, че кара екологично). Но за сметка на това почти е невъзможно такава кола да я паркираш на закрит паркинг —навсякъде забрани. Отделно всяка година на проверка, която е скъпа...

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  13. 13 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Щом хората нямат съзнанието да ползват автомобилите щадящо околната среда(разбирай само когато наистина има нужда за превоз на багаж или повече хора), рано или късно трябва да има административни мерки серщу автомобилите, така щото да стане прекалено скъпо "удоволствието" да го ползваш за щяло и нещяло.
    За тези дето не вярват че ползването им вреди не по-малко от централите на фосилни горива, горещо им препоръчвам да си запалят котлона в кухнята, да затворят всички врати и прозорци плътно и да останат няколко часа в това състояне и в това затворено помещение. Това което се случва с ползването на стотици милиони автомобили ежедневно е точно същото със заобикалящана ни затворена среда!!
    Наскоро си направих труда да направя малко сметки: ползвайки педелек, за да измина 100км използвам около 1квтч, ако ползвам електрическа тротинетка - от 2 до 5квтч в зависимост от типа тротинетка, а за автомобил, от 56 до 100квтч в зависимост колко комплексарски(разбирай голям и луксозен) автомобил ползвам. Сами си правете извода лангъркането на ламарините напред назада колко е смислено!!
    Затова ползвам педелек, а автомобил в изключително редки случаи и при определена невъзможност да бъде заменен с щадящо природата превозно средство.
    Сега Вие си задайте въпроса какво и как ползвате и дали си давате сметка, че това което правите го отнемате от децата и внуците си и изобщо от бъдещите поколения?? И ако се мисли повече за природата, заобикалящата среда и по-малко за нас самите, няма да има всички тези проблеми с досадните вече автомобили.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  14. 14 Профил на iavorski
    iavorski
    Рейтинг: 369 Неутрално

    Пример от друга столица - целия град е синя зона. Срещу нотариален акт / договор за наем на едно жилище се отпуска един талон за паркиране по местоживеене за стотина евро на година. Втори автомобил на същия адрес - 500 евро за талончето. Третия е много над 1000 евро. За да отидеш на работа с кола трябва да си намериш или платен паркинг до работа или да цакаш на синя зона 9 часа по 3 евро всеки ден.

    Познайте с какво се придвижват хората...

    За София специално заради безумието да се купуват жилища и да не се ползват могат към горната формула да вдигнат и данъците за всяко жилище с по 500 лева на година а срещу това всяко жилище да получава две поименни карти за целогодишен достъп за градския транспорт - имената разбира се по нотариален акт / договор за наем само за членове на съответното семейство.

    Картите се получават едва след като данъка е ефективно заплатен на 100%. Тъмните прозорци ще оредеят. Както и трафика.

  15. 15 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":"Швейцария е по-добрия пример." Швейцарците са достигнали дотук след 100 години целенасочено развитие на железниците във всяко едно отношение. Като погледнем нашето БДЖ... Майка плаче. Дори да се инвестират достатъчно пари (с кражбите не мога да си го представя) в съзнанието на българина няма как да се върне доверието.
    —цитат от коментар 5 на George Svinarov


    Ако се не лъжа, в Швейцария е забранено да има паралелни автопревози там където има жп трасе. Тук е точно обратното.
    Ако се лъжа, нека някой дето живее в Швейцария да ме поправи!

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  16. 16 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Весело

    Пример от друга столица - целия град е синя зона. Срещу нотариален акт / договор за наем на едно жилище се отпуска един талон за паркиране по местоживеене за стотина евро на година. Втори автомобил на същия адрес - 500 евро за талончето. Третия е много над 1000 евро. За да отидеш на работа с кола трябва да си намериш или платен паркинг до работа или да цакаш на синя зона 9 часа по 3 евро всеки ден.Познайте с какво се придвижват хората...За София специално заради безумието да се купуват жилища и да не се ползват могат към горната формула да вдигнат и данъците за всяко жилище с по 500 лева на година а срещу това всяко жилище да получава две поименни карти за целогодишен достъп за градския транспорт - имената разбира се по нотариален акт / договор за наем само за членове на съответното семейство. Картите се получават едва след като данъка е ефективно заплатен на 100%. Тъмните прозорци ще оредеят. Както и трафика.
    —цитат от коментар 14 на iavorski


    Другата столица да не е Виена? :)

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  17. 17 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    Прави ми впечатление, че цялата тази истерия с ограничения и зорлем икономии е само в Европа. Явно има някскъв латентен мазохизъм скрит под формата на добри намерения. В Северна Америка живота си живеят без да се ограничават и някой постоянно да им вменява вина. И пак са екологични и мислят за бъдещето. Има нещо хнило в европейското разбиране за живота —все трябва да се борят с нещо и да си забраняват, респективно наказват.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  18. 18 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Няма не искам-няма недей!..

    А иначе електрокола, в условията на Европа е доста скъпо удоволствие , купуват я богатите и е втора или трета в семейството..
    И неясно защо "Държавата" (демек всички ние) ще правим зарядни станции с наши пари?

    Стара женица, дето живее на село и дори въобще няма шофьорска книжка - да се емне да плаща от джоба си за зарядни станции??
    Що??

    Ами то и ОМВ ще каже "искам от хората пари, за да им изградя колонки да зареждат"

    Иначе ЕС направи доста за навлизане на ВЕИ енергията и така и електроколите се обявяват за по-чисти ..
    Революцията се състоеше в обявяване на балираните твърди битови отпадъци за ВЕИ и зелено гориво ..
    Така тецовете на отпадъци стават на 100% ВЕИ а от там - и енергетиката е ВЕИ и електрокарните коли става да не са свързани с емисии!

    Пазим Планетата така!

  19. 19 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 511 Неутрално

    В България трябва незабавно и ускорено да се усвои производството на роден електрически автомобил. Това трябва да стане първостепенна задача на правителството. Трябва задължително да се откачим от бензостанцията с ракети, наречена Русия и другите петролни дерибеи. Да се възстанови БДЖто ако може и да се спрат спънките пред желаещите частни фирми да се заемат с ЖП транспорт на хора (и говеда). Масовото навлизане на електрически велосипеди компенсира леко планинския ни терен и всеки може да го използва. Да се оскъпи купуването на джипове и други чудовища или поне използването им в градовете.

  20. 20 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Интересно защо никой не говори за метановите двигатели? Производството на ток замърсява повече от горенето на метан.
    —цитат от коментар 3 на George Svinarov


    Производството на ток на Земята е на въглища ..
    И РДФ ..

    Но решението е взето отдавна и това е, аджеба положението ...

  21. 21 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    Много хубаво, ама с държави, където със заплатата за една година може да си купиш две нови коли, не можем да се сравняваме! ЖП мрежата ни е изостанала, велоалеите са на никъде, градският транспорт някакси крета. Но докато държавата не постави твърди правила и няма някаква обща политика, а само защитава интересите на този и онзи, няма как нещо да се промени и всеки продължава да се спасява поединично.

  22. 22 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 980 Неутрално

    Пълни глупости. НЯМА ТРАНСПОРТ, ПО-ДОБЪР ОТ ЛИЧНИЯ АВТОМОБИЛ. Навсякъде и по всяко време. Защото с кола стигаш от точка А до точка Б.
    Освен това, знайте, че когато ел. колите станат много, държавата ще прибира същия акциз като за литър бензин за съответното ел. зареждане - технологиите за това отчитане са налице.
    Зелената обсесия е вече една досадна идиотия. Изригването на един само мощен вулкан бълва много повече газове и прах от дейността на цялото човечество за няколко години. За въгледвуокиса изобщо не се притеснявам - той е на едно от най-ниските си нива в геологическата история на земята! Затопляне има, но преди 5 хил. години средните температури на земята са били с ЦЕЛИ 4 ГРАДУСА по-високи, отколкото през 2000-та година!
    Единственият реален проблем е изсичането на горите и пластиците в океаните.
    Ел коли са добро нещо, но знайте, че няма да ви струва по-евтино от бензина. Единственият бенефис за потребителя е тяхната простота - няма системи за охлаждане, за смазване, за запалване и пр. Ел моторът е безкрайно по-прост от ДВГ.
    Аз обаче, искам да ходя навсякъде с кола и така правя. Това е част от свободите ми като човек - мобилност. От Претория до Кейп Таун са 1560 км. Това разстояние, аз и повечето хора взимаме за 11 часа. Като направят такъв ел мобил, тогава да приказват. Що се отнася до обществения транспорт, той накърнява елементарната свобода на човека - 200 души дишат същия въздух, грип и пр. се разпространяват, трябва да се съобразяваш с околните и пр. идиотизъм. Иначе - по пътя към работата си запалвам цигара, слушам каквато искам музика или нищо не слушам и никой няма до мен, който да ме дразни. Американците отдавна, още през 20-те години са го разбрали и направили - всеки човек да е на колела. Този комфорт не го заменям нито срещу Швейцарски железници, нито срещу тъпите велосипеди, нито срещу екоталибанските идеи в Норвегия. А и още - нямам нищо против хората с 8-цилиндрови мотори - това им харесва, това е тяхна свобода, това ги кефи, това искат. Аз лично, не обичам разхищението и винаги съм имал 2-литрови мотори - не харчат много, но имат доста мощ (Мерцедес). Но съм категорично против зелените, еко-движенията и пр. фанатици. Даже умерените еколози не понасям. Въпреки, че дори фас не хвърлям в природата, даже да няма никой на 10 км. от мен.
    И знайте, че тая еко обсесия има една единствена цел - да ви товарят с допълнителни данъци и да ви ограничават личните свободи!

  23. 23 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    В България трябва незабавно и ускорено да се усвои производството на роден електрически автомобил. Това трябва да стане първостепенна задача на правителството.
    —цитат от коментар 19 на Oggie Petkov


    Токът ни е от тецовете на Ковачки .. каква е идеята спешно да се премине към електромобил?
    Дизел и електрокола от същия клас .. кое отделя повече емисии..

    Ами СО2 отпечатък на електроколата с ток от ТЕЦ не би могло да е по-малко от 230г./км.

    Дизелът е по-малко!
    Да не говорим за коли на газ, на метан и т.н. ..
    Та въпросът е - защо въобще електро?
    Нали уж затопляне, намаляваме парниковите газове .. а-у, Грета Тунберг?

    Що не метан или природен газ , а въглища? "Тесла" е на въглища!

    Или ВЕИ горива в ТЕЦ , това да е решението?

    Да, ама комунистите правят саботаж - подскачат за боклуците на Ковачки и викат, че не са зелени и ВЕИ , ами били им миришели ..

  24. 24 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 980 Неутрално

    Прави ми впечатление, че цялата тази истерия с ограничения и зорлем икономии е само в Европа. Явно има някскъв латентен мазохизъм скрит под формата на добри намерения. В Северна Америка живота си живеят без да се ограничават и някой постоянно да им вменява вина. И пак са екологични и мислят за бъдещето. Има нещо хнило в европейското разбиране за живота —все трябва да се борят с нещо и да си забраняват, респективно наказват.
    —цитат от коментар 17 на DDR


    ++++++++++++++++++++++++++
    Абсолютно си прав - има нещо гнило. Европа е ОГРАНИЧЕНИЯ и вменяване на ВИНА. Постоянно се орязват дребни но важни ИНДИВИДУАЛНИ свободи. Успешните общества имат либерален модел на икономика, яки закони и голяма свобода на индивида.

  25. 25 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    До коментар [#22] от "transvaal":

    +++

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  26. 26 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1419 Неутрално

    В Северна Америка живота си живеят без да се ограничават и някой постоянно да им вменява вина. И пак са екологични и мислят за бъдещето.
    —цитат от коментар 17 на DDR


    Кой мисли за бъдещето? Икономика, основана на консуматорство на кредит, взимаща на кредит от бъдещето? Да, мисли как да създава консуматори за в бъдеще, не за нещо друго. "Колкото повече, толкова повече". В Европа все още мислим с главите си.

  27. 27 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    До коментар [#26] от "Лео":

    Предполагам си бил в Северна Америка за по дълго от една екскурзия.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  28. 28 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    .За тези дето не вярват че ползването им вреди не по-малко от централите на фосилни горива..
    —цитат от коментар 13 на traveler1


    Ами то има сметки в Интернет .. смята се, една "Тесла" с колко килограма въглища на 100 км. върви и колко парникови газове са отделени ..
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-10-31/you-ll-need-286-pounds-of-coal-to-fuel-that-electric-road-trip
    И можем да сравним с едно малко "Дайхатцу" например с 660 см3 двигателче ..

    Но въпросът дето трябва да отговорим е А ЗАЩО са ни електроколи и въобще къде ни е проблемът?
    Ако са праховите частици в градовете .. ами електрото също отделя наночастици и освен това-айде да си чистим праха в къщи , да си боядисваме по-начесто стените и да си мием улиците, а?

    И много повече, ще се преборим с частиците ..

    Ако ни е СО2 .. ами дайте и тука да мислим .. да намалим гниенето на органични вещества, а? Да ползваме метана дето се получава?

  29. 29 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Кой мисли за бъдещето? Икономика, основана на консуматорство на кредит, взимаща на кредит от бъдещето? Да, мисли как да създава консуматори за в бъдеще, не за нещо друго. "Колкото повече, толкова повече". В Европа все още мислим с главите си.
    —цитат от коментар 26 на Лео

    И??
    Резултатите от мисленето ви ?

    Забрана на дизелите - СО2, частиците и азотните окиси се увеличиха ..
    За азотния окис данните са от Хамбург ..

    Признаване на РДФ балираните отпадъци за ВЕИ - увеличиха се диоксините ..


  30. 30 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#22] от "transvaal":

    Удоволствие е да се кара автомобил на дълъг път по полупразни пътища в саваните и пустинята, но в европейските гъстонаселени градове това удобство и удоволствие просто го няма. Задръствания, липса на места за паркиране, постоянно някой ти жули колата докато е паркирана, средна скорост на трафика от 15 км/ч, колата никога не може да загрее добре и само я похабяваш от тръгване и спиране.

    Какъвто и автомобилен ентусиаст да си, просто ти се отщява и искаш да слезеш от колата защото ежедневното каране се е превърнало в едно стресово и изморяващо преживяване.

  31. 31 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Весело

    Пълни глупости. НЯМА ТРАНСПОРТ, ПО-ДОБЪР ОТ ЛИЧНИЯ АВТОМОБИЛ. Навсякъде и по всяко време. Защото с кола стигаш от точка А до точка Б. Освен това, знайте, че когато ел. колите станат много, държавата ще прибира същия акциз като за литър бензин за съответното ел. зареждане - технологиите за това отчитане са налице. Зелената обсесия е вече една досадна идиотия. Изригването на един само мощен вулкан бълва много повече газове и прах от дейността на цялото човечество за няколко години. За въгледвуокиса изобщо не се притеснявам - той е на едно от най-ниските си нива в геологическата история на земята! Затопляне има, но преди 5 хил. години средните температури на земята са били с ЦЕЛИ 4 ГРАДУСА по-високи, отколкото през 2000-та година!Единственият реален проблем е изсичането на горите и пластиците в океаните. Ел коли са добро нещо, но знайте, че няма да ви струва по-евтино от бензина. Единственият бенефис за потребителя е тяхната простота - няма системи за охлаждане, за смазване, за запалване и пр. Ел моторът е безкрайно по-прост от ДВГ. Аз обаче, искам да ходя навсякъде с кола и така правя. Това е част от свободите ми като човек - мобилност. От Претория до Кейп Таун са 1560 км. Това разстояние, аз и повечето хора взимаме за 11 часа. Като направят такъв ел мобил, тогава да приказват. Що се отнася до обществения транспорт, той накърнява елементарната свобода на човека - 200 души дишат същия въздух, грип и пр. се разпространяват, трябва да се съобразяваш с околните и пр. идиотизъм. Иначе - по пътя към работата си запалвам цигара, слушам каквато искам музика или нищо не слушам и никой няма до мен, който да ме дразни. Американците отдавна, още през 20-те години са го разбрали и направили - всеки човек да е на колела. Този комфорт не го заменям нито срещу Швейцарски железници, нито срещу тъпите велосипеди, нито срещу екоталибанските идеи в Норвегия. А и още - нямам нищо против хората с 8-цилиндрови мотори - това им харесва, това е тяхна свобода, това ги кефи, това искат. Аз лично, не обичам разхищението и винаги съм имал 2-литрови мотори - не харчат много, но имат доста мощ (Мерцедес). Но съм категорично против зелените, еко-движенията и пр. фанатици. Даже умерените еколози не понасям. Въпреки, че дори фас не хвърлям в природата, даже да няма никой на 10 км. от мен. И знайте, че тая еко обсесия има една единствена цел - да ви товарят с допълнителни данъци и да ви ограничават личните свободи!
    —цитат от коментар 22 на transvaal


    :D :D :D

    Съжалявам, ама ми е трудно да се въздържа... имаше един израз... каменната ера ще дойде на крилете на научно техническия прогрес. Всеки минат километър с автомобил ускорява тоя преход.
    Прав е Веселин Орешков - нищо повече не може да бъде спасено! Границата отдавнва е мината...

    :D :D :D

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  32. 32 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    Интересно защо никой не говори за метановите двигатели? Производството на ток замърсява повече от горенето на метан.
    —цитат от коментар 3 на George Svinarov


    При изгарянето на метан се отделя водна пара и голямо количество въглероден двуокис(!!!), който е основен парников газ! Не се отделят отрови, но силно допринася за парниковия ефект в климата. След бензина и дизела, метана(природния газ и пропан бутана) ще са следващите, чиято употреба ще бъде спряна.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  33. 33 Профил на Kbeam
    Kbeam
    Рейтинг: 436 Неутрално

    Съгласен съм за Холандия. Живял съм там 3 години. Не съм и помислял за кола. По велоалея може да се стигне от Амстердам до морето, като велоалеята минава през прекрасни паркове и природни резервати https://goo.gl/maps/8XcbFA1H1vXJYd4c8. Успоредно с това влаковете им също са много добри. А, и работодателят ти плаща месечната карта за влака.

  34. 34 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    Авторът признава, че в Холандия карат велосипеди, защото теренът е РАВЕН, но това не му пречи да дава като пример за разрешаването на един проблем частен случай, приложим на малко места. Може би трябва да заравним територията на България и да караме велосипеди? Колко му е?!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  35. 35 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2253 Неутрално

    До коментар [#17] от "DDR":

    Ами нормално Уотсън, населеността на Северна Америка е много по-ниска от Европа. Това първо. Второ, голяма част от градовете в Северна Америка са относително нови, строени са с идеята за автомобилен транспорт. Улиците им са прави и под 90 градуса. Докато в Европа градовете масово са стари и нямат инфраструктура да поеме такъв трафик, улиците са криви... та криви... И това са неща, които не подлежат на промяна.

  36. 36 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Неутрално

    До коментар [#34] от "quatro_4x3":

    Виж ти?
    Не знаех, че в Тирол, Австрия като планинска страна или пък в Швейцария не ползват велосипеди.

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  37. 37 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2253 Неутрално

    До коментар [#34] от "quatro_4x3":

    Ганьо би се качил на колело, ако терена е САМО НАДОЛУ. И тъй като това е физически невъзможно, следва, че Ганьо и колело са несъвместими понятия.

    Иначе има доста места по света дето въртят педалите и по баира... баламурници някакви.

  38. 38 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 923 Неутрално

    Холандия, освен че е равна, има много мека зима. Сутрин няма поледица и температурата винаги е над нулата. В София има поне три месеца, когато сутрин е около или под нулата. Естествено остават другите девет месеца, когато сутрин е перфектно за колело.

  39. 39 Профил на Maslara
    Maslara
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#10] от "Софианец":

    Защото данните за София не са реални - не се отчитат реално живеещите в града, а само тези с адресна регистрация и не се отчитат пътуващите с кола от близките населени места всеки ден към София.

  40. 40 Профил на Maslara
    Maslara
    Рейтинг: 294 Неутрално

    До коментар [#34] от "quatro_4x3":

    Само да добавя, че има разлика в климата на Амстердам и София - ходя с колело на работа 3 или 4 дни от седмицата от април до октомври, но при минусови температури зимата не бих се пробвал. Август месец при 35 градуса също не е много комфортно.

  41. 41 Профил на Su
    Su
    Рейтинг: 16 Неутрално

    [quote#32:"quatro_4x3"][/quote]

    +++
    Да не пропускаме, че метановите бутилки са си едни малки бомби в колата (за разлика от пропановите, които само си горят при запалване).

  42. 42 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    При изгарянето на метан се отделя водна пара и голямо количество въглероден двуокис(!!!), който е основен парников газ! Не се отделят отрови, но силно допринася за парниковия ефект в климата. След бензина и дизела, метана(природния газ и пропан бутана) ще са следващите, чиято употреба ще бъде спряна.
    —цитат от коментар 32 на quatro_4x3


    То и електрото трябва да бъде май спряно , щото е на въглища ..

    Не, въглищата не горят в "Теслата" , а настрани - в електрически централи .. затопляме вода , тя върти едни колелета - после, по кабел прехвърляме енергията в едни зарядни станции ,а от там - в акумулаторни батерии , които сме произвели от разни метали и химикали и сме монтирали в коли.
    После - от батерията ток завъртва електромотори ..

    И от къде идва енергията?
    Ами от въглища идва.. това, че не горят непосредствено в електромобила, не променя ситуацията..
    И като ще забраняваме - нека да е наред, а?

  43. 43 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    "Тесла", благодарение на своята ефективност, хаби едва 35 кг. въглища на 100 км!

  44. 44 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Норвегия не дава субсидии за ел. автомобили, както се твърди в статията. Ел. автомобилите не се облагат с ДДС и данък при покупка, по този начин електричката става по-евтина от еквивалентен клас ДВГ автомобил. Но пък богатите имат поне едно СУВ за дълги разстояния.

    Ироничното е, че богатството на Норвегия идва от фосилни горива - помпат яко петрол и газ, който изнасят за Европа, но на местно ниво минимизират използването им.

  45. 45 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    "Норвегия - толкова богата и с толкова малко население, че не е проблем да субсидира електричките."

    Не е това основното. Основното е че Норвегия има огромно производство на електричество от ВЕЦове, а Германия произвежда електричество от въглища и хич няма да е екологично, само ще премести замърсяването.

    В Холандия основната причина за успеха на велосипедите е равнинноста и климатът който позволява да се кара и през зимата. Ако пада сняг и замръзва става много опасно и дори невъзможно да се кара, за щастие това е рядкост.

    Примерите са добри, но не са особено приложими.

  46. 46 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10597 Неутрално

    До коментар [#4] от "niakoi_si":

    Германия обаче премахна наскоро забраната автобуси за дълги разстояния да се конкурират с влакове.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  47. 47 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#44] от "peaspiring":

    "Ироничното е, че богатството на Норвегия идва от фосилни горива - помпат яко петрол и газ, който изнасят за Европа, но на местно ниво минимизират използването им."

    Просто нямат нужда да ползват фосили. Имат огромни природни дадености за ВЕЦ и ги използват много добре. Това е успешна комбинация от умна държавна политика и природа.

  48. 48 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#9] от "arcanum":

    "Не можем да ги стигнем и след 100 години. В Осло всяка втора кола е Тесла, включително и такситата."

    Спокойно, няма и да можем за в бъдеще. Има си основателни причини да са Тесли. Ние нямаме и няма как да имаме даденостите на Норвегия да произвежда електричество от вода.

  49. 49 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#22] от "transvaal":

    Не сравнявай круши с ябълки.

    Разстоянията и начинът на живот в ЮАР са далеч по-различни от гъстонаселената Европа.

  50. 50 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#36] от "traveler1":

    Ползват разбира се, но не толкова масово, че да може да се постигне същия ефект като в Холандия.

  51. 51 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1240 Любопитно

    Карам електровелосипед целогодишно (22км до работата и обратно), колата е в гараж под наем срещу 70 лева/месец и се ползва само когато сме цялото семейство, не си позволявам да лангъркам 1 тон ламарини по улиците само за да ми е удобно. Има електроавтомобили под наем (Спарк-а), има таксита, има и ГТ за в много краен случай за придвижването из град като София. И е факт, че много хора, които живеят в покрайнините на София нямат кой знае какъв избор и се придвижват с кола, няма как. Но е факт също така, че има и много хора, които ползват колата за щяло и нещяло и не слизат от нея без да имат нужда да я ползват. Та просто искам да кажа, че за пореден път проблемът ще се окаже в главите ни и в начина ни на мислене. Няма нужда да се сравняваме с тази или онази държава, нека просто всеки даде своя малък принос, за да се подобри средата, в която живееме. Защото държавата - това сме ние, колкото и да е странно за някой, а не Б.Борисов и §. И защото в крайно време нещата да започнат да се случват от нас, а не щото някой друг така е решил...

  52. 52 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Карам електровелосипед целогодишно (22км до работата и обратно), колата е в гараж под наем срещу 70 лева/месец и се ползва само когато сме цялото семейство, не си позволявам да лангъркам 1 тон ламарини по улиците само за да ми е удобно. Има електроавтомобили под наем (Спарк-а), има таксита, има и ГТ за в много краен случай за придвижването из град като София. И е факт, че много хора, които живеят в покрайнините на София нямат кой знае какъв избор и се придвижват с кола, няма как. Но е факт също така, че има и много хора, които ползват колата за щяло и нещяло и не слизат от нея без да имат нужда да я ползват. Та просто искам да кажа, че за пореден път проблемът ще се окаже в главите ни и в начина ни на мислене. Няма нужда да се сравняваме с тази или онази държава, нека просто всеки даде своя малък принос, за да се подобри средата, в която живееме. Защото държавата - това сме ние, колкото и да е странно за някой, а не Б.Борисов и §. И защото в крайно време нещата да започнат да се случват от нас, а не щото някой друг така е решил...
    —цитат от коментар 51 на Дългия


    ++++
    Проблема не са колите, велосипедите, тротинетките, а хората дето ги ползват, така както не оръжията убиват, а хората дето ги ползват, за да убиват

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  53. 53 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#39] от "Maslara":

    Реални са.

  54. 54 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#32] от "quatro_4x3":
    Не автомобилите, а кравите са виновни за парниковия ефект:
    Една млечна крава произвежда ежедневно от 500 до 700 литра метан (180 000-250 000 л годишно). Годишната „продукция” на парникови газове (метан и въглероден диоксид) на една крава е еквивалентна на тази на автомобил, изминаващ 70 000 км!

  55. 55 Профил на Kbeam
    Kbeam
    Рейтинг: 436 Неутрално

    До коментар [#10] от "Софианец":Защото данните за София не са реални - не се отчитат реално живеещите в града, а само тези с адресна регистрация и не се отчитат пътуващите с кола от близките населени места всеки ден към София.
    —цитат от коментар 39 на Maslara


    Всъщност, развитето на ЖП транспорта до съседни градчета и селца е много често срещано в западна Европа. Така хората не се тъпчат по панелки в крайни квартали, а живеят в самостоятелни къщи с дворове. Сутрин отиват до гарата, вземат си влака и за 20 минути са в сентъра.

  56. 56 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6832 Неутрално

    И трите примера заслужават внимание

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  57. 57 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 705 Неутрално

    Ганьо е толкова назад в мисленето, че още не разбира нуждите от велоалеи, ограничаване на колите в големите градове, а пък като чуе, че катализаторите и дпф трябва да са задължителни и трябва повишаване на данъците за стари и замърсяващи коли и почва да вие на умрело.

  58. 58 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Описаните държави имат доОоОоста по-различен стандарт|инфраструктура от нашите, както и манталитет. И аз искам да карам електричка, държавата да стимулира потреблението на електромобили, обаче ако тръгна от София за Бургас ще пътувам 16 часа, с престоя за зареждане. Тук-там има зарядни, но са бавни, а да висиш на всяко зареждане 120+ минути е безумие. Трябва да се започне от там, после да се сложат зарядни по обществени паркинги, а накрая и в кварталите, като е хубаво това да се реализира с фотоволтаици, за да не се товари електропреносната мрежа.

    Около 10 години, ако общинските администрации се задействат....

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  59. 59 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#58] от "Халдип Исйолов":
    Има решение предложено от немска фирма. Зарядна станция за бързо зареждане на електрички. Автономна. Тока се произвежда от дизелов генератор. ХА-ХА.

  60. 60 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3710 Неутрално

    До коментар [#59] от "Софианец":

    И си я возиш станцията в ремаркето с теглич и две туби нафта към тях за станцията.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  61. 61 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    Описаните държави имат доОоОоста по-различен стандарт|инфраструктура от нашите, както и манталитет. И аз искам да карам електричка, държавата да стимулира потреблението на електромобили, обаче ако тръгна от София за Бургас ще пътувам 16 часа, с престоя за зареждане. Тук-там има зарядни, но са бавни, а да висиш на всяко зареждане 120+ минути е безумие. Трябва да се започне от там, после да се сложат зарядни по обществени паркинги, а накрая и в кварталите, като е хубаво това да се реализира с фотоволтаици, за да не се товари електропреносната мрежа. Около 10 години, ако общинските администрации се задействат....
    —цитат от коментар 58 на Халдип Исйолов


    Фотоволтаици +оловни батерии .. щото може и през нощта да пътуваш с "Теслата", не ли .
    И може да си тръгнал от Зимница, да си се включил в магистралата и да търсиш, къде има зарядно ..
    И ТРЯБВА да има по всички пътища , щото иначе, каква е идеята да има ЕДНО трасе - от София до Бургас (Варна) и който пътува често по тези маршрути да си е с електрокола .. а който пътува на другаде-да си е с дизел?!

    Та или мобилни зарядни .. или дебели кабели, покрай пътищата, подстанции и трафопостове , зареждачки за коли .. иначе ква е идеята от електроколи ..

    П.П
    И #кой ще ги прави тези трасета и с какви пари ?
    Правителството??? .. демек ние??

    Или, след като е голяма далавера с електро и е гот - ще си се намерят инвеститори?

  62. 62 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2014 Неутрално

    До коментар [#59] от "Софианец":И си я возиш станцията в ремаркето с теглич и две туби нафта към тях за станцията.
    —цитат от коментар 60 на DDR


    Станциите са си монтирани в земята ..

    Има си резервоар , има си стабилизатор на тока, има си батериен блок , управление , СМС излъчват едни джаджи, когато трябва да се зарежда и т.н.
    Има си wifi връзка на компютъра, с големия компютър в базата и докладва в реално време за състоянието ....
    И може да е не само на полето, а и в градове и села
    Да разгледаме алтернативата..

    Копаме из населените места, или покрай пътищата ,слагаме бабаджан кабели, от трафото до подстанцията, след това наново асфалтираме изкопаното и възстановяваме тротоарите и т.н.

    И ??
    Колко струва??

    А мобилна автономна станция избягва и километрите кабели и копането и опъването насам-натам и изграждането на електромрежа ..





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK