Електрическите тротинетки - новата епидемия по улиците

Електрическите тротинетки - новата епидемия по улиците

© Reuters



Сигурно сте ги виждали – електрическите тротинетки, станали модни и в България. Само няколко месеца след като бяха позволени, опасностите от тяхното ползване излизат наяве. А те са много и най-различни, пише "Дойче веле".


В Хамбург 18-годишен хипстър на електрическа тротинетка се е засилил към фризьорския салон, но по пътя се сблъсква с велосипедистка: кръв, ожулвания, стрес. В Берлин 26-годишна водачка на е-тротинетка се забива в тежкотоварен камион: счупен крак с отворена рана и стърчаща кост. Пак в германската столица полицията спира двама братя, които карат заедно новото модно превозно средство - единият е с цели 3.6 промила алкохол в кръвта, а другият - с 1.4. Това са само част от фактите, които изнася "Зюддойче цайтунг" в публикация за електрическите тротинетки.


И много други германски медии бият тревога. "Берлинер Вохе" и "Франкфуртер алгемайне цайтунг" пишат, че за три месеца в столицата са били регистрирани 74 произшествия с е-тротинетки, при които имало 16 тежко и 43 леко ранени. Вече над 2000 такива превозни средства задръстват берлинските улици и тротоари. Сходни са новините и от втория по големина германски град - Хамбург. Там ранените при злополуки с електрически тротинетки за последните 100 дни наброяват 89. И неслучайно редица големи германски градове вече приемат собствени ограничителни правила за тези устройства, които обикновено се предоставят от фирмите "Лайм", "Сърк" и "Тир".


Равносметката в Германия и по света




Карат по двама, често пъти пияни, задръстват тротоарите, предизвикват злополуки - така накратко звучи равносметката три месеца, след като в Германия беше разрешено движението на електрически тротинетки. Преди да се вземе решението, никой не си даваше сметка за многообразието и масивността на проблемите, които се задават покрай е-тротинетките. Къде да се движат: дали по тротоара, по велосипедните алеи или по улицата? Къде да паркират? Каква опасност създават за по-неуверените пешеходци, например за възрастните хора или децата? Има ли действително екологическа полза от тях? На последния въпрос отговор дава едно изследване на Държавния университет в Северна Каролина, САЩ. Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша, с велосипед, с автобус или дори с мотопед.


Има ли изобщо някакъв смисъл от е-тротинетките или те са просто поредната хипстърска мода? Това се питат не само в Германия. В Париж тези модни устройства вече не бива нито да се карат, нито да се паркират по тротоарите - глобата за първото е 135 евро, а за второто - 35 евро. В Тел Авив през последните години са били наложени цели 13 000 глоби, свързани с е-тротинетките. Според законите в Израел водачите на това превозно средство трябва да се поне 16-годишни, да носят каска и да паркират само на специално означените места. В Дания електрическите тротинетки бяха разрешени пробно в началото на тази година и веднага се превърнаха в любимо превозно средство на туристите и на младежите. В Копенхаген обаче бързо забелязаха и първия проблем: е-тротинетките допълнително задръстват и без това претоварените велоалеи.


Тревога бият и болниците. Д-р Стиг Николай Бломберг от Копенхаген, цитиран от вестниците "Берлингске" и "Зюддойче Цайтунг", разказва, че е възникнала съвсем нова група пациенти. Откакто е-тротинетките се движат из Дания, в държавните болници в страната са били приети над 100 души, пострадали от злополуки с модерното превозно средство - обикновено хора на възраст между 18 и 25 години, особено често с наранявания по главата и лицето вследствие от фронтално падане върху асфалта.


България и "скутерите"


Електрическите тротинетки са популярни и в българската столица. В България някои ги наричат "скутери", превеждайки си думата от английски, но в българския език понятието "скутер" се използва за едноместна бърза лодка. Встрани от тези езикови подробности в България все по-често се обсъжда основният въпрос, занимаващ и западноевропейците: дали електрическите тротинетки действително улесняват придвижването на кратки разстояния в големите градове, или пък се използват главно като моден (и опасен) аксесоар. В Германия три месеца след тяхното легализиране отговорът на този въпрос е по-скоро отрицателен.

Ключови думи към статията:

Коментари (38)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3144 Неутрално

    Нали искат екологичен превоз, ето го.

  2. 2 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3921 Неутрално

    Епидемия е защото държавата не е регулирала законово ползването.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10873 Неутрално

    Мода. Повече мода, отколкото "зелена". Като всяка мода, и тази има нужда от алиби. Зеленото и без това е на мода.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1208 Любопитно

    Ненормално каращи има от всички категории - шофьори, велосипедисти, тротинеткаджии, всички са потенциално опасни. И не мисля, че със забрани проблемът с тротинетките може да се реши. То който си няма акъл в главата е еднакво опасен с всякакво превозно срвство...

  5. 5 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3767 Неутрално

    "за три месеца в столицата са били регистрирани 74 произшествия"

    Този вопъл ми се види пресилен за мегаполис като Берлин.

  6. 6 Профил на Пуйката
    Пуйката
    Рейтинг: 858 Неутрално

    Да се третират като водачи на МПС и да си понасят отговорности и глоби като шофьорите. 🦃

  7. 7 Профил на ju.li
    ju.li
    Рейтинг: 1786 Весело

    Ми тук фандъчка ги промотира. Ще ги караме, няма да и чупим хатъра,я.

  8. 8 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5384 Неутрално

    Мачкай баце тротинетките
    Че мътят на лука далаверките !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  9. 9 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5384 Неутрално

    До коментар [#6] от "Пуйката":

    А колан ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  10. 10 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1198 Весело

    пърдящи моторетки до 50 кубика може, а електрически колела и тартуретки не може, аайде-де...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  11. 11 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3767 Весело

    "Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша..."

    Ха-ха. Ако и това не е манипулация, здраве му кажи...

  12. 12 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 1418 Неутрално

    Всяко чудо за 3 дни. И това ще отмине.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3869 Неутрално

    До коментар [#12] от "Халдип Исйолов":

    Ще свикнете......
    Преди 10 години и ние го изживяхме....

    Bukalemun
  14. 14 Профил на ь
    ь
    Рейтинг: 1191 Неутрално

    До коментар [#12] от "Халдип Исйолов":Ще свикнете......Преди 10 години и ние го изживяхме....
    —цитат от коментар 13 на eti mehter


    Какво изживяхте ... ако не е тайна?

    простотията ходи по хората, затова обичам животните ...Цъкам само "+" ... но не на всеки!
  15. 15 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3373 Неутрално

    До коментар [#4] от "Дългия":

    "И не мисля, че със забрани проблемът с тротинетките може да се реши. То който си няма акъл в главата е еднакво опасен с всякакво превозно срвство... "
    ===========
    Не бе, Дълъг, ама отдавна е преценено, че пиян пешеходец най-много да падне, пък пиян камионджия е опасен.
    Тротинеткаджиите са гъзари, карат бързо, провират се между колите и искат да са винаги с предимство - едновременно като пешеходци, велосипедисти и моторизирани. Ако ги притиснат две коли, докато си карат по хавата, ще реват, че е нарочно.

    Еретик
  16. 16 Профил на blagoj
    blagoj
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Проблем са тротинетките под наем, а не тези които са собственост на гражданите. Понеже се наемат за време ползващите ги карат колкото може по-бързо, а и често нямат опит.

  17. 17 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 2091 Неутрално

    Голяма глупост! Градовете където първо навлязоха или ги забраняват, или се чудят какво са правят.

  18. 18 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1208 Весело

    До коментар [#15] от "Костадин Иванов":

    Съгласен съм с казаното от вас, но все пак в цялата тази истерия има преиграване. Каквото и да си говорим тук най-хубавото на цялата тая дандания е, че идва... зима, надявам се, че страстите ще се поохладят с времето...

  19. 19 Профил на vtl53383951
    vtl53383951
    Рейтинг: 336 Неутрално

    Супер са. Моята я използвам лятото да ходя на работа. Отиване и връщане - 15км на ден.
    Сега като застудя разбира се се качих на колата.

  20. 20 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    "Резултатите показват, че човек, който изминава една миля с електрическа тротинетка, предизвиква отделянето на повече въглероден двуокис, отколкото ако измине същия път пеша..."Ха-ха. Ако и това не е манипулация, здраве му кажи...
    —цитат от коментар 11 на palav_nik



    Е как ще е манипулация!? Докато се возиш също издишваш СО2. Отделно за тротинетката за производство на електричество, СО2 за производството на тротито.

    От екологична гледна точка, тротинетките са пълна порнография! Това е пародия на транспортно средство. Достатъчно е да си представим улица, по която се движи тротинетка с 10-15 км/час, задръства движението и след нея със същата скорост се движи автобус, превозващ 50 човека, защото не може да я изпревари.
    Тия тротинетки са олицетворение на простотията - към един автомобил има изисквания по отношение на безопастността, освен коланите и въздушните възглавници, и конструктивни. Моторжиите трябва да са с каски. За тротинетките няма нищо!!! Като ще участват в движението по улиците, нека да са с регистрационни номера, за да бъдат по-лесно идентифицирани, С ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ(!!! напълно възможно е да стане инцидент по вина на тротинеткаджия дори с автомобили) и с каски.
    Тия тротинетки ги карат без никаква връзка с екологията, а поради 100 % -овото беззаконие към тях.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  21. 21 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2078 Неутрално

    Почвам да си мисля че на някои хора тротинетките са им пръв проблем в живота.

  22. 22 Профил на jappy68
    jappy68
    Рейтинг: 330 Неутрално

    От статията: "в България все по-често се обсъжда основният въпрос, занимаващ и западноевропейците: дали електрическите тротинетки действително улесняват придвижването на кратки разстояния в големите градове, или пък се използват главно като моден (и опасен) аксесоар. В Германия три месеца след тяхното легализиране отговорът на този въпрос е по-скоро отрицателен."

    Това ми напомня за отдавнашен кандидатстудентски бисер: "Кой уши байряка? Кой му тури знака?" -- попитал пашата. И на двата въпроса получил отрицателен отговор."

  23. 23 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1853 Неутрално

    Детиши радости! Карат ги главно тинейджъри за кеф. Дори опитват успешно да скачат с тях, подобно на скайтовете. Въртят ги като самурайски мечове и умират от смях. Колко време ще ги изтраем?

  24. 24 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3745 Неутрално

    Като превозни средства за къси разстояния са много добри, при хубаво време. Но ще почнат първо с наколенки, налакътници, каска. Е, който си е шантав и не мисли, не можеш да го спреш. Ще се потроши.

  25. 25 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9038 Неутрално

    По чисти и по икономични са, стига да ги карат с ... акъл.

  26. 26 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    Като превозни средства за къси разстояния са много добри, при хубаво време. Но ще почнат първо с наколенки, налакътници, каска. Е, който си е шантав и не мисли, не можеш да го спреш. Ще се потроши.
    —цитат от коментар 24 на Vlado Nikolov


    И Гражданска отговорност. Знаеш ли, че има коли, на които един фар струва над 2 000 лева??? Ако един от тия "модерни" еко идиоти се блъсне в колата ти по негова вина и ти нанесе щети, примерно ти счупи такъв фар, какво следва? Невинен е защото кара тротинетка ли?

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  27. 27 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 1101 Гневно

    Даже за тротинетките Дойчо Велев ни обяснява как стоят нещата. Какво да говорим за другите им наставления. Въобще, имаме си един ментор, специалист по всичко. Пфу!

  28. 28 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1208 Любопитно

    До коментар [#26] от "quatro_4x3":

    И Гражданска отговорност. Знаеш ли, че има коли, на които един фар струва над 2 000 лева???

    Ами има и велосипеди по 10 бона. И когато един чичко мина на червено на десен завой и блъсна колегата ми с велосипеда му, при което му повреди яко задната капла, какво мислете, че стана? Ами... велосипедиста просто издуха супата и си остана с повредената капла, яко разправии, ма ходи се бий с някой, за да докажеш, че си бил прав. Та не всичко е черно и бяло...

  29. 29 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    Тротинетките са допълнитело превозно средство, а не заместващо. Тъй че е допълнително бреме и със сигурност треба да има некви регулации, особено като се вземе предвид, че неговият "водач" е в най-уязвима позиция от всичко що се движи.

  30. 30 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3868 Неутрално

    В магазин видях някакво подобие натротинетка, с дискови спирачки на предното и задното колело, с пружини в задната и предната част, вероятно с по-мощен електромотор, с цена около 1700 лв. Ами това не е тротинетка, а направо скутер, който го управляваш прав, без каска, без наколенки! Наистина нещата не са регламентирани, и те нямат нищо общо с класическите, които ги буташ с крак.

  31. 31 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5384 Неутрално

    До коментар [#30] от "historama":

    Светът се променя. Ховърбордовете например също не са регламентирани.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  32. 32 Профил на Su
    Su
    Рейтинг: 18 Неутрално

    Какво има толкова да ги мислят, да ги приравнят с велосипедите и край. Това дори БГ администрацията го измисли вече.

  33. 33 Профил на bxr35608444
    bxr35608444
    Рейтинг: 453 Неутрално



    В скоро време очаквам " Дневник " да започне да препечатва наставленията на " Deutsche Wassercloset " затова как простите Българи трябва да дишат правилно.



  34. 34 Профил на lmp35621740
    lmp35621740
    Рейтинг: 5 Неутрално

    [quote#26:"quatro_4x3"][/quote]

    Гражданска отговорност, извинявайте Ви чувате ли се какво говорите? Гражданската отговорност не е за някакви мизерни 2000 лв., а за стотици хиляди. Като Ви счупят фара за 2000 лв. ще Ви го платят и толкова. Освен това такъв инцидент, да Ви счупи фара водач на тротинетка по негова вина, ще се случи веднъж на синя луна. Правилата за велосипедите са напълно приложими за тротинетките и като габарити, и като максимална конструктивна скорост, и като възможно въздействие върху обществените отношения. Всичко друго е или пропаганда (защото някой иска да вземе едни пари за регистрации и застраховки), или чисто невежество.

  35. 35 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    До коментар [#32] от "Su":

    Така е. И аз не виждам особена разлика между двете по отношение на безопасност на движението.

  36. 36 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 858 Неутрално

    До коментар [#20] от "quatro_4x3":

    "От екологична гледна точка, тротинетките са пълна порнография! Това е пародия на транспортно средство."

    По същия начин и електрическите автомобили (заедно с хибридите), те са по-вредни! Повече ток иска за зареждане - да ги забраним. Ок, но нормалните аутомобили пък на бензин или дизел са още по-вредни - ЗАБРАНА!

  37. 37 Профил на Пламен  Данаилов
    Пламен Данаилов
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Да помислим. В София има примерно 500 000 работещи и нека 10% ползват тротинетки за отиване и връщане от работа - 50 000 тротинетки движещи се по тротоари, пътища, велоалеи, пешеходни зони в паркове, междублокови пространства. Зареждани с "екоенергия" получена от Мариците, Ковашките и Доганските ТЕЦове - направо идилия. Някой се почерпил и си оставя колата прибирайки се с тротинетка карайки я за първи път. Истинските инвалидни колички ще станат жертва на тия тротинетки. Майките с детски колички - също. И още нещо за десерт - малкият диаметър на гумите ще е голямо предизвикателство за българските улици - отворени шахти, дори и затворени са препятсвие за колело с 20см диаметър.

  38. 38 Профил на walking.dead
    walking.dead
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#13] от "eti mehter":

    какви 10 години то тогава ток нямаше в тюркие





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK