Три причини, поради които Германия се затруднява да изготви план за климата

Три причини, поради които Германия се затруднява да изготви план за климата

© Associated Press



Въпреки "зеления" си облик, който поддържа в чужбина, Германия от месеци обсъжда плана за борба с климатичните промени, който ще бъде представен днес. В същото време още отсега е сигурно, че страната няма да изпълни целите си за намаляване на парниковите емисии за 2020 година, информира "Франс прес".


Защо при пълна държавна хазна и силно привързан към природозащитните въпроси електорат държавата среща затруднения да намали въглеродните емисии в своята икономика?


Любимите автомобили


Автомобилът заема централно място в германския просперитет: този сектор е едновременно най-големият промишлен износител, осигурява над 800 000 работни места, а колите са предпочитано превозно средство.




След продължителни битки в Брюксел за ограничаване на нормите за вредните емисии, наложени на "Фолксваген" (Volkswagen), "Даймлер" (Daimler) и Бе Ем Ве (BMW), германското правителство продължава да се колебае да планира отказ от двигателите с вътрешно горене, което би навредило на неговите автомобилостроители, и то въпреки световния скандал с "Дизелгейт".


Като цяло Берлин открито подкрепя интересите на автомобилния сектор. Миналата година правителството саботира съдебните забрани за движение на стари дизелови коли в централните части на някои градове, отказвайки да въведе винетна система за контрол на автомобилите.


Сбогом на атомната енергетика


Германският канцлер Ангела Меркел взе едно от най-впечатляващите си решения през 2011 година, след ядрената авария в японската АЕЦ "Фукушима", като планира отказ от атомната енергетика до 2022 година.


Това решение срещна голямо одобрение в страната, където от 70-те години на миналия век действа мощно антиядрено движение. В същото време обаче то доведе до сътресения при снабдяването на енергоемката икономика на страната.


Наистина, Германия разви възобновяемите енергии - вятърна, слънчева, биомаса, водноелектрическа - достигайки 38 процента от общото потребление на енергия с перспективата този дял да нарасне до 65 процента през 2030 година.


Производството им обаче е периодично, съхраняването им струва скъпо и не е много ефикасно, а и те трябва да се пренасят от ветровитото Северно море, осеяно с вятърни централи, до югозападната част на страната, където е съсредоточена германската промишленост.


Затова страната трябва да внася руски газ, а и години наред не успява да намали зависимостта си от въглищата - евтин, но много замърсяващ източник на енергия. Така цели села бяха изравнени със земята, за да се разрастват огромните открити мини за лигнитни въглища.


Въглища, криещи политически рискове


След месеци консултации Берлин реши в началото на годината да спре употребата на въглища преди 2038 година и вече трябва да планира закриването на мините и електроцентралите си, както и преустройството на миннодобивните райони.


Макар правителството да реши в средата на май да отпусне 40 милиарда евро в подкрепа на четири от засегнатите провинции, задачата се очертава социално и политически взривоопасна. Вярно, че в сектора на въглищата - мини и електроцентрали - работните места са се стопили с близо 100 000 от 2000 година и в него през 2016 година работеха едва 30 000 души - пет пъти по-малко, отколкото във сектора на вятърната енергия.


Тези работни места обаче са съсредоточени в райони, където и без това металургията е в упадък - в западната Рейнска област, а източногерманската промишленост се е сринала, недалеч от полската граница. /БТА

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK