Германия дава 54 млрд. евро за по-екологичен живот

Германия дава 54 млрд. евро за по-екологичен живот

© Reuters



Германия отделя 54 милиарда евро, за да стимулира по-екологичен начин на живот: например за покупката на електромобили, за подмяна на остарели отоплителни инсталации, за пътуване с влак вместо със самолет, пише Никита Жолквер в статия за "Дойче веле".


Самолетните билети в Германия ще поскъпнат, но пък пътуването с влак ще стане по-евтино. Купувачите на електромобили ще се ползват с финансови облекчения. Цените на бензина и на дизела ще се увеличат, токът ще поевтинее. Собствениците на жилища ще бъдат насърчени да ползват по-екологични горива вместо нафта за отопление.


Германското правителство одобри цял пакет с мерки, насочени към намаляване на парниковите газове, които водят до глобалното затопляне на планетата. В съответствие с поетите международни ангажименти до 2030 година Германия трябва да намали емисиите от въглероден двуокис с 55 процента в сравнение с нивата от 90-те години на миналия век.




Във всички сфери на германската икономика емисиите на CO2 днес са по-ниски, отколкото преди десетилетия. Единственото изключение е транспортът. Той изхвърля 160 милиона тона въглероден двуокис годишно, от които 60 процента се дължат на автомобилите. За да достигне до 2030 собствените си климатични цели, Германия трябва да намали парниковите газове, изхвърляни от транспорта, до 95 милиона тона.


Дотации и данъчни облекчения за електромобилите


Германското правителство залага на електромобилите: според одобрения план до 2030 година по пътищата на страната трябва да се движат от седем до десет милиона електрически и хибридни коли, а и всеки втори градски автобус трябва да се движи с електромотор. В момента в Германия има 31 хиляди електромобила и почти 103 хиляди хибридни коли.


За да стимулира германските шофьори да се преориентират към електромобилите, през 2021 и 2022 година държавата ще им отпуска по 4000 евро при покупката на кола до 40 000 евро, а след 2022 година - по 3000. Субсидиите за закупуването на по-скъпи автомобили ще бъдат значително по-ниски. По този начин правителство разчита да насърчи производството и продажбата на по-малките икономични електромобили.


Освен това двойно се намалява годишният данък за ползването на служебен автомобил за лични нужди - с 0.5 до 0.25 процента от първоначалната му цена.


Полетите поскъпват


Пътуванията с влак ще поевтинеят, а полетите ще поскъпнат. Заради това правителството възнамерява да намали ДДС на билетите за влак от 19 на 7 процента и да въведе специални "наказателни" такси върху самолетните билети, продавани от нискотарифните компаниите на дъмпингови цени (в момента, например, "Райън ер" предлага билети от Берлин до Аликанте по 12.99 евро).


В резултат на тези мерки самолетните билети за кратки разстояния - например за доста от вътрешните полети в Германия - ще поскъпнат двойно. Тези промени искат да накарат германците поне из страната да пътуват с влак, а не със самолет.


Освен това министерството на транспорта е решило да вложи милиарди евро в модернизацията на железопътната мрежа в Германия, за да се спазват максимално точно разписанията, а и да се намалят интервалите в движението на влаковете.


Край на остарелите котли за отопление


По данни на германското Министерство на икономиката и енергетиката в момента 35 процента от произвежданата енергия се изразходва за отопление на жилищните и административните сгради.


При това се отделя въглероден двуокис, който представлява около една трета от общото количество, изхвърляно в атмосферата на Германия. Вредните емисии са особено високи при използването на котли, работещи с мазут, а такива отоплителни инсталации има в 5.8 милиона от германските домове. При това едва четвърт от тези котли е на повече от 25 години.


Германският институт за отоплителна техника отбелязва, че половината от тези котли още сега могат да бъдат заменени с газови, а още 510 000 жилища могат да бъдат свързани с централната топлофикация.


"Дори и само тази мярка би позволила да се намалят годишните емисии от въглероден двуокис с 14 милиона тона", казва председателят на Федералния съюз на предприятията от енергетиката и водоснабдяването Щефан Капферер. А ако всички котли на мазут в Германия бъдат заменени с по-екологични, емисиите CO2 биха намалели с 30 милиона тона.


За да ускори процеса на модернизиране, правителството е решило да стимулира финансово собствениците на жилища, които заменят старите си котли с по-екологични. Премията ще възлиза на 40 процента от разходите за подмяната на инсталацията. А от 2026 година нататък вече няма да е възможно да се монтират отоплителни системи, работещи с мазут.


Колко струва тон въглероден двуокис в Германия?


Това обаче съвсем не са всички финансови стимули за намаляване на вредните емисии. Сред мерките е и тази: да се установи динамично растяща цена на емисиите въглероден двуокис. За тях ще трябва да се плаща от началото на 2021 година. Първоначално цената ще бъде умерена - 10 евро за тон. През 2025-а тя ще нарасне на 35 евро, а след това ще се движи между 35 и 60 евро в зависимост от търсенето и предлагането на сертификати, даващи правото на определен обем емисии на CO2.


Търговията с тези сертификати ще се извършва не от крайните потребители, а от предприятията, доставящи на пазара въглеводородни суровини. От това ще поскъпнат бензинът и дизелът, газът и мазутът за отоплителните инсталации. От направените от правителството разчети излиза, че ако тон CO2 струва 35 евро, цената на мазута за отопление ще нарасне с 9 до 12 цента за литър. Сегашната му цена в Германия е от 1.20 до 1.27 евро за литър.

Ключови думи към статията:

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    54 млрд за дотиране на германската икономика...

  2. 2 Профил на BiGman1
    BiGman1
    Рейтинг: 2746 Любопитно
  3. 3 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2703 Весело

    А преминаване от вурстчета със свинско на такиива от соя - кога !?!

  4. 4 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1794 Неутрално
  5. 5 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    А в България кога?...
    —цитат от коментар 2 на BiGman1


    Що се отнася до CO2 мерки - дай Боже никога!

  6. 6 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3562 Весело

    Ноо прост народ са теа германци.
    Даже се отказаха да строят атомни централи...

  7. 7 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2214 Неутрално

    А в България кога?...
    —цитат от коментар 2 на BiGman1


    В България и в момента 90% се топлим зимъс с ВЕИ горива!

  8. 8 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    Oетето с многото синдроми може да се успокои.
    Самолетните билети ще поскъпнат.

  9. 9 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2214 Неутрално

    Те го те .. черно на бяло:

    "Klare ökologische Vorteile des Heizens mit Holz in der Zusatzheizung liegen darin, dass Holz im Gegensatz zu fossilen Energieträgern als CO2-neutral.."

    Вижте Holz .. CO2-neutral..
    А в България дървата са 90% от горивото..

    А вие викате Германия ..

    ... те където отиват - ние от там се връщаме!
    Зелени технологии!

    Във Факултета пък са на РДФ гориво!
    И то се води ВЕИ и грийн!

  10. 10 Профил на a4kataaa
    a4kataaa
    Рейтинг: 475 Неутрално

    Нека още регулаци да въвеждат. После ще се чудят, защо икономиката не иска да расте с повече от 1%.

  11. 11 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3562 Неутрално

    "Германското правителство залага на електромобилите"

    Още една лоша новина за ОПЕК и Рассия...

  12. 12 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1469 Любопитно

    Бравос!
    Ще има хляб за прогресивните Тунбергерици!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  13. 13 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1469 Любопитно

    "Германското правителство залага на електромобилите"Още една лоша новина за ОПЕК и Рассия...
    —цитат от коментар 11 на palav_nik


    Ъхъ,тя затва Меркелицата пусна още една тръба от Расия!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  14. 14 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3562 Неутрално

    "Пътуванията с влак ще поевтинеят"

    Ами пътуванията с влак се насърчават повсеместно в развитите страни.
    Само В Токио примерно се движат над 4 000 влака...

  15. 15 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 1658 Неутрално

    До коментар [#9] от "simChо":

    вярно, че в България се горят много дърва, ама чак пък 90 на сто?

  16. 16 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3562 Весело

    "Ъхъ,тя затва Меркелицата пусна още една тръба от Расия!"

    И кво има в тая тръба, бе хахавелко...

  17. 17 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    "Ъхъ,тя затва Меркелицата пусна още една тръба от Расия!"И кво има в тая тръба, бе хахавелко...
    —цитат от коментар 16 на palav_nik


    Евро атлантически ценности.,кво да има!?

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  18. 18 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8541 Неутрално

    До коментар [#1] от "Нормален гланц":

    Ние дотираме руската.

  19. 19 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 3562 Весело

    "Евро атлантически ценности.,кво да има!?"

    Туй е ясно.
    Па ти мое да си ги набуташ евразийските ценности у заднио двор...

  20. 20 Профил на Халдип Исйолов
    Халдип Исйолов
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Ами дървата са си дърва. Пелетите са рай, термопомпа+термосолар и зимъска пелети, парното на 6, еко био органик отопление.

    Не си заслужава да се напрягаш безплатно.
  21. 21 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 555 Неутрално

    Гнусни комунисти! Тези т.нар. "дотации" са груба и очеизвадна намеса на иначе "свободния" пазар.

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  22. 22 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2340 Неутрално

    и ко ши праят братята руснаци ,като няма кой да им купува лукойлската златна нафта и бензин, че и газта на там отива ,човек ако си сложи соларни системи и те гълтат въздух .

  23. 23 Профил на Нормален гланц
    Нормален гланц
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#18] от "Роси":

    Данък Русия не е дотация...

  24. 24 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1852 Неутрално

    и ко ши праят братята руснаци ,като няма кой да им купува лукойлската златна нафта и бензин, че и газта на там отива ,човек ако си сложи соларни системи и те гълтат въздух .
    —цитат от коментар 22 на edin drug


    https://www.ceicdata.com/en/indicator/russia/crude-oil-exports

  25. 25 Профил на Kosta Delev
    Kosta Delev
    Рейтинг: 852 Любопитно

    "...Във всички сфери на германската икономика емисиите на CO2 днес са по-ниски, отколкото преди десетилетия. Единственото изключение е транспортът..."

    Ето именно там е голямото противоречие - Германия се държи все още на пърдялниците като удавник за сламка - защото благодарение на нискоинтелигентните си клиенти, все още допринасят с много за икономиката им. А с ел.-колите тепърва ще има да минават по пътя на Тесла - години на инвестиции преди да излязат на зелено...

  26. Пътуването с влак щяло да стане по-евтино....
    Дръжки, няма да стане по евтино, просто смолетните билети ще поскъпнат двойно....
    Пак намериха начин да скубят.......
    Примерна цена за разстояние от около 30 км с влак - 17 евро......

    Очите ти могат да те излъжат, не им вярвай!
  27. 27 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4856 Весело

    До коментар [#16] от "palav_nik":

    В тази тръба има въздух! И то не под налягане! Защото тръбата я няма. Дания не дава. Другата опция е аще по-малко вероятна - Полша! 😂🤣

  28. 28 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4856 Любопитно

    До коментар [#24] от "Virgin":

    Нещо друго освен суровини и оръжия изнася ли матушката ти?

  29. 29 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    Тези милиарди там за нищо ги нямат. И 5-6 трилиона на червено - също.

  30. 30 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10410 Любопитно

    За кого по-наред?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  31. 31 Профил на kazushi
    kazushi
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Леле, такива глупости са измислили германците. "токът ще поевтинее". Всичко, което е икономически неизгодно, е и екологически скъпо. И когато държавата дотира определена част от енергетиката, само ще ѝ повлияе зле. Коли и влакове, които се движат на ток в Германия означава коли и влакове, които ползват въглища. Защото Германия, за голяма разлика от Франция, затвори своите АЕЦ, а остави ТЕЦ, което е невероятно лошо за околната среда. И не само карбоновите емисии.
    Влаковете щяха да са много по-скъпи в цяла Европа, ако не беше държавната помощ. Защо щяха да са скъпи, ами очевидно е, защото не са толкова ефективни, колкото ги изкарват. Естествено никакъв стимул няма да има (то не че и сега има де) за железниците да стават по-икономични, щото пари получават не от хората, а от държавата. И най-после, тези германци, ако искат да карат повече електроавтомобили, ами да си карат бе, защо чакат държавата да ги насили да правят нещо, което уж самите те искат да правят?

  32. 32 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1023 Неутрално

    Това за свободния пазар не разбрахте ли, че са някакви химери от учебниците, които ни насадиха 90-те. Търсенето да определя предлагането. Няма такова нещо. Нито в ЕС, нито в САЩ.

  33. 33 Профил на bnc59488372
    bnc59488372
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#10] от "a4kataaa":

    СКОРО И 1% ЩЕ Е МЕЧТА.ТАЗИ ГОД Е 0.1%





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK