"Еърбъс" рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

"Еърбъс" рециклира почти нови самолети от европейските самолетни гробища

© Reuters



Огромните гробища за самолети в пустините на САЩ са известни, но и в Европа има места, където се трупат машини, излезли от употреба, пише германското издание "Виртшафтсвохе", цитирано от БТА.


Те обаче не биват изоставяни - европейският самолетостроител "Еърбъс" (Airbus) все по-често ги разглобява и рециклира. Това се случва край френския град Тарб в подножието на Пиренеите.


Много от самолетите, които "Еърбъс" спира от движение в Европа, са учудващо нови - някои машини А340 са били в движение едва десетина години, макар че по-обичайно е на сметището да се окажат самолети с 30 години служба. В Тарб сега се намират и три огромни джъмбоджета А380, от които са се отказали Сингапурските авиолинии (Singapore Airlines). Очаква се да пристигнат и още, а първите вече са демонтирани.




На пръв поглед изхвърлянето на толкова нови машини изглежда безсмислено от икономическа и екологична гледна точка. То обаче е оправдано поне от екосъображения. Обемът въглеродни емисии, който се отделя при производството на един самолет, е изключително малък спрямо емисиите при експлоатацията му. Поради това си заслужава дори наистина нови машини да бъдат заменяни с по-леки и икономични. Моделът А340 например се задвижва от четири двигателя и поради това има нужда от значително повече керосин, отколкото А330 с приблизително същата големина. Още по-икономични са самолетите от ново поколение от композитни материали като А350 или "Боинг 787" (Boeing 787).


Огромният А380 би могъл въпреки четирите си двигателя да се окаже най-икономичният самолет в света, но авиокомпаниите трудно успяват да го напълнят с пътници. Поради тази причини гигантите често пътуват със запълнени едва две трети от капацитета. Това налага на авиокомпаниите все по-често да заменят модела с по-малки машини, а преоборудване на самолет А380 за нуждите на друга компания е изключително скъпо и нерентабилно.


През 2007 г. "Еърбъс" започна експериментален проект в Тарб за рециклиране на самолетите, вместо те да бъдат изоставяни в пустините. Междувременно съвместното дружество "Тармак аеросейв" (Tarmac Aerosave), от което самолетостроителят държи една трета, вече управлява три подобни комплекса - от 2013 г. край източноиспанския град Теруел и от 2017 г. край френския Тулуза.


Компанията "Тармак" вече е рециклирала над 100 самолета. До 90 процента от материалите могат да се използват повторно, съобщава "Еърбъс". Много от частите, най-вече двигателите, се пускат като резервни части на вторичния пазар. Други биват претопявани. Най-вече алуминият от самолетите е ценен материал, чието производство изисква големи количества енергия, да не говорим за километрите кабели.


Германската "Луфтханза" (Lufthansa) използва необичаен подход към рециклирането - части от самолет А340 напуснаха Теруел под формата на холни масички, скулптури и стенни часовници.

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2170 Неутрално

    А ние бяхме готови да купим прескъпо 35 годишни самолети, служили в армиите на САЩ и Португалия, и консервирани (паркирани) няколко години в пустинята Мохаве.

  2. 2 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1968 Весело

    Холна гарнитура в къщи която е била част от фузелажа на А380?О да бих си купил :)

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  3. 3 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Самолети на 10 години в гробищата!?Айде бе,некой пак лъже!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  4. 4 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    Холна гарнитура в къщи която е била част от фузелажа на А380?О да бих си купил :)
    —цитат от коментар 2 на Jalis Ironhammer


    От АН-12 са по-убави!

    Всичко Дефи кьорфишек,плачеш за брутален тек!Група либерални роми,да те лашкат в парк на пейка,ти покрита с хематоми да завиеш кат линейка! BACHO LUD
  5. 5 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#4] от "Платон Фъшкиев":

    Аз съм за! Само да не мирише на изгоряло :)

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3181 Неутрално

    До коментар [#2] от "Jalis Ironhammer":

    Фюзелажа е корпуса на самолета. Същото което е каросерията на колата.

  7. 7 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Мхм , един от мебелите е секция от фюзелажа включваща два илюминатора , които са оставени отворени и можеш да си държиш там книги или ваза.
    Малко няма да отива на останалото обзавеждане в къщи , но ще се жертвам :)

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  8. 8 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 971 Неутрално

    До туриел съм карал пратки.В първия момент си мислех че е летище.После осъзнах че е просто морга за самолети.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  9. 9 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 676 Неутрално

    До коментар [#4] от "Платон Фъшкиев":


    До коментар [#5] от "Jalis Ironhammer":

    Кофти шега! Днес един е паднал с петима загинали.
    https://www.aerotelegraph.com/fuenf-tote-beim-absturz-einer-antonov-an-12

  10. 10 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1968 Неутрално

    До коментар [#9] от "Гарван":

    Може би беше малко грубо. Съжалявам.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  11. 11 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2994 Разстроено

    "три огромни джъмбоджета А380, от които са се отказали Сингапурските авиолинии "

    Много жалко! Аз се радвах на тови самолет като европейски успех изпреварващ САЩ.
    Жестоко напомняне как мегаломанските амбицци могат да излезат скъпо на мечтателите.

    подпис
  12. 12 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3697 Весело

    Огромните гробища за самолети в пустините на САЩ са известни.."

    И въобще ли не се усещате в чия градинка хвърляте камъни предвид, че защитавате хипер мега изгодна покупка на самолети от .... пустините

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  13. 13 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3181 Неутрално

    До коментар [#11] от "Иван К":

    Не е "изпреварващ". САЩ се отказаха да произвеждат гигантски пътнически самолети,защото правилно предвидиха,че няма да има достатъчно пътници за тях.

  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4778 Любопитно

    До коментар [#12] от "дерибеев":

    Дерибийка, ти ли купуваш самолети от пустините? 🤣😂

  15. 15 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3697 Весело

    До коментар [#14] от "vassilun":

    Самолети купувам само от сънищата Васе, твоята е лесна, не плащаш данъци в БГ

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  16. 16 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4778 Неутрално

    До коментар [#15] от "дерибеев":

    Кой купува самолети от пустинята, Дерибейка? Кой?

    А данъци плащам в България, но не очаквам нито да ме разбереш, нито да ми повярваш!

  17. 17 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4856 Неутрално

    До коментар [#11] от "Иван К":

    И аз му се радвах, както се радвах на Конкорд, или на совалките. И ето, че се оказа рентабилен, само ако е пълен 100%.
    Което за тези супер-дълги междуконтинентални полети е много трудно.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  18. 18 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 1338 Любопитно

    Харесвам Еърбъс заради самото виждане на компанията - много по-безшумни са, много по-комфортни, много по-малко вибрират и харчат доста по-малко гориво от Боинг (примерно).

  19. 19 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1154 Весело

    хах... на мижавото европейско самолетопроизводителче на субсидийки от ИЮ-то му връщат калпавата продукцийка, та си я прибира на склад за резервни части...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK