Какво може да си позволи едно семейство пенсионери в Германия

Уте Шнайдер

© DW/V.Weitz

Уте Шнайдер



С колко пари преживява едно обикновено пенсионерско семейство в Германия? Какво могат да си позволят германските пенсионери с месечните си доходи? Какво разказват Уте и Ралф Шнайдер от Кьолн? Виктор Вайц обобщава в статия за "Дойче веле".


Уте и Ралф Шнайдер са типично средностатистическо пенсионерско семейство от Германия. Женени са от близо половин век - тя е на 75 години, а той на 72. Уте има общо 38 години трудов стаж - с прекъсване от 10 години, през които се е грижила за отглеждането на двете им деца. Съпругът ѝ Ралф е работил 45 години.


"По професия Ралф е тапицер, без работа не го свърта. Затова продължи да работи и след като се пенсионира. Сега работи по няколко дни в седмицата за минималната работна заплата от 450 евро, която не се облага с данъци", разказва Уте.




Самата тя е била чиновничка в едно държавно учреждение в Кьолн, работила е на непълно работно време - по 19 и половина часа седмично. Така ѝ оставало време за децата и семейството. Днес на двамата пенсионери им остават общо 1900 евро месечно - след като си платят здравните осигуровки и данъците. Много или малко е това?


"Е, можеше да са и малко повече, но е грях човек да се оплаква", казва Уте.


За какво им стигат пенсиите?


Най-голямата част от дохода на семейство Шнайдер отива за наема и режийните разходи. Двамата живеят от 43 години насам в тристайно жилище, за което през 1976 са плащали по 150 германски марки на месец, а днес чистият наем е 500 евро, плюс още около 200 за отопление, вода и други текущи разходи. "Това все още е много изгодно, като се има предвид колко много поскъпнаха наемите в Кьолн, пък и в цяла Германия", казва Уте.


Втората най-голяма част от разходите им отива за телефон, интернет, ток и различни застраховки - от "Гражданска отговорност", до допълнителна за зъболечение и застраховката за колата. Това прави още 200 евро на месец. Като се приспаднат редовните им разходи от близо 900 евро, на двамата пенсионери им остават още хиляда евро - за храна, дрехи и всичко останало.


Уте твърди, че двамата с Ралф живеят доста икономично, но парите си вървят неусетно. Уте е пушачка, а кутия цигари струва 6.60 евро. "Обещах на Ралф, че щом ги вдигнат на 7 евро, ще спра пушенето. Като имате предвид, че пуша по половин кутия на ден, бихме спестявали по 100 евро на месец, а в годината това са 1200 евро - почти колкото би ни струвала една почивка в Испания", уточнява жената.


Парите, които остават на семейство Шнайдер, след като си платят всичко изброено по-горе, отиват за подаръци на децата и внуците и за посещения в кафенета и ресторанти. На почивка двамата пенсионери пътуват основно из Германия. Този разход те покриват с парите, които Ралф изкарва допълнително - годишно по 5400 евро. За следващата година те планират да се запишат на едноседмичен круиз по Дунав - от Пасау до Будапеща. Удоволствието ще им излезе 3200 евро общо - включително и за застраховки. "Ние сме възрастни хора и затова не пътуваме без застраховки", уточнява Уте.


Социални контакти


Доскоро и тя е помагала по няколко часа седмично в едно близко до тях кафене, което обаче закрили. За труда си не получавала заплата, а можела да си вземе кутия цигари, да пие безплатно чай и кафе и да общува с клиентите. Уте казва, че това ѝ е било достатъчно.


"Сега само Ралф се труди, а аз по цял ден безделнича", шегува се тя и признава, че все по-усилено мислят да се преместят - в тяхната кооперация в Кьолн живеят много студенти, които са шумни, а двамата германски пенсионери имат нужда от тишина и спокойствие. Оглеждат се за жилище с приличен наем в някое по-малко градче наблизо. Мечтаят си за това да имат тераса или малко дворче и да си вземат куче от приют. "Не искаме малко кученце, защото не желаем след време то да остане без стопани. Такава съдба не му пожелаваме," казва Уте Шнайдер на раздяла.

Ключови думи към статията:

Коментари (102)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5524 Неутрално

    Да дойдат с тези пари в България.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11054 Неутрално

    В някои отношения е типично, но наемът е нереално нисък. Може би имат някакви помощи от държавата иили наемодателят е бил много щедър заради дългосрочните си квартиранти. Той впрочем е ограничен от закона и не може да вдига наема произволно. Може би не е правил никакви подобрения

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 2081 Любопитно

    Aми през последните 4-5 години могат да си позволят,мноо яки ключалки на входните врати в жилищата.За да немат приятелски посещения от субекти посрещнати с плюшени мечета!

    Група млади затоплисти чисти океан от глисти,вдъхновени либерали пляскат в езеро педали. BACHO LUD
  4. 4 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2403 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Също в Португалия, Канарски острови, Сицилия. А и е пълно с германци.

  5. 5 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1407 Любопитно

    Наемът им е наистина много нисък.
    Например тристаен етаж от къща в малко село на 60 км от Мюнхен е 850-900 евро чисто, консумативите отделно, плюс поддръжка на два автомобила.

    Знанието е сила, информацията - власт
  6. 6 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5048 Неутрално

    До коментар [#4] от "vhv":

    Майорка е #1. Наричат я 17-тата федерална провинция.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  7. 7 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    Доста скромно живеят явно. Не е изненада, като се има предвид, че жената кажи-речи нищо не е бачкала, чиновник за 19 часа седмично ...
    За собствено жилище очевидно не са могли да спестят, нито за втора кола.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  8. 8 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    С 83 години трудов стаж не могат да си позволят собствено жилище...

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  10. 10 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2026 Неутрално

    Намигването е, че работят и двамата допълнително...

  11. 11 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3096 Неутрално

    Общо 83 години трудов стаж и 43 години под наем...

  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 930 Неутрално

    Близо до нас в село, българи-семейство пенсионери,живели много години в Германия си купиха една изоставена къща .Пътуват с микробус с немски номер и няколко месеца са тук.

  14. 14 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1395 Неутрално

    Много предавания има по германските телевизиии за немски пенсионери, които отиват да живеят в Източна Европа. Съвсем ясно е, че милионите криминални и мързеливи мигранти изяждат пенсиите на онези дали по 30-40 години за Германия. Скоро и те ще разберат, защо България е най-беднта страна. Където има повече циганоподобни, там държавата е в икономическа, социална и морална нищета.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  15. 15 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 336 Неутрално

    Никъде не е лесно. Оттук гледаме само фасадата в Германия, но факта е че много смейства не могат да си позволят собствено жилище и наемите изяждат голяма част от доходите. Германците са научени да живеят скромно и пак не успяват.

  16. 16 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2319 Неутрално

    И аз се чудя защо германците не си купуват жилища, а живеят под наем. Вероятно така им е било по-изгодно, но ипотеката се изплаща до достигане на пенсионна възраст и след това не се плаща наем и разходите са по-малко.

  17. 17 Профил на rhsquared
    rhsquared
    Рейтинг: 57 Неутрално

    До коментар [#9] от "lynyrds":Така е, само, че тук непрекъснато ни заливат с коментари, че на Запад всички живеят в охолство и заможност.Ако питаш либералните придворни слуги тук, в Германия всички имат поне по 3 коли, минимум по два имота, и всяко лято са на Малдивите, а зимата - на Куршавел.Ясно е, че това са абсолютни лъжи, но е хубаво да го уточним.
    —цитат от коментар 12 на Taiga


    На фона на руската провинция, тяхното си е охолство отвсякъде.

  18. 18 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Единственият им проблем е, че по неразбираеми за мен причини, не са купили жилище, а продължават да плащат наем.
    Иначе, културната особеност, която е и един от основните проблеми в Германия - жените остават вкъщи да гледат децата. Това на първо място си е загуба на работна сила и погледнато в по-общ план, за жените са давани същите пари, както и за мъжете, за да се изучат и т.н., но почти никаква възвръщаемост.

  19. 19 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2403 Неутрално

    До коментар [#13] от "Сд":

    "и няколко месеца са тук"
    Ако живеят 183 дни от годината в България и имат жителсъ (не гражданство), плащат данък върху пенсиите си в България, който е 10 %. Отделно ниските разходи за живот.

  20. 20 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Веднъж във влака на връщане от Гърция се запознах с една германка, която беше на 70, а изглеждаше на 50 и се разговорихме с нея. Тя беше пенсионерка (работила е като медицинска сестра) и с пенсия 2000 евро казваше, че за нищо не ѝ стигат, но тя работела като правела хомеопатични рецепти на хора и от там си докарвала още 2000 евро на месец. И това ѝ позволявало да прави вече това, което иска - да пътува по Света.
    Но тя казваше, че има огромна къща, останала от мъжа ѝ, която има нужда от поддръжка, трябва отвреме на време да се плаща на градинар и други разходи.

  21. 21 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Най-важното за възрастните хора е да имат по-малко здравословни проблеми и да имат деца около себе си. Пенсията зависи от това колко и какво си работил, къде живееш, образование и т.н. Някои пера в семейството могат да се спестят, напр. кола или място дето копаш бадева. Но всички набори/70 г./ се занимават именно с това, поддържат кола да ходят на лозето, за да установят, че има много трева, че гроздето е омънено, доматите и те, и се прибираш изкривен от болки в кръста и ядосан. Друг проблем на пенсионерите е, че останали в къщи, бързо ги хваща отегчението и почват да се карат, да не говорим, че при някои е обичайно общуване и в младите години.

  22. 22 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    Закупуването на жилище в чужбина изисква лишения (то и тук е така). И затова мнозина просто плащат наем. Наема е по -малък от вноските за жилище. Но това не значи, че тези ако са искали не са можели да си купят жилище. Просто приоритети им са били други.
    И тези, които говорят че били живеели бедно, все пак забележете че хората си правят екскурзии. Кое българско пенсионерско семейство би дало 3200 евро за пътешествие по Дунав?

  23. 23 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5048 Неутрално

    До коментар [#11] от "Lemmy":

    Наемът им е бил, както и продължава да е - невероятно нисък и изгоден.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  24. 24 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2096 Неутрално

    1000 Евро на месец за двама души в Германия си е направо бедност.

    The best way to predict the future is to invent it.
  25. 25 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 1948 Неутрално

    До коментар [#17] от "rhsquared":

    На фона габонската провинция, руската си е охолство.
    И?

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  26. 26 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 292 Неутрално

    До коментар [#13] от "Сд":"и няколко месеца са тук"Ако живеят 183 дни от годината в България и имат жителсъ (не гражданство), плащат данък върху пенсиите си в България, който е 10 %. Отделно ниските разходи за живот.
    —цитат от коментар 19 на vhv


    Данък върху пенсиите ?! В България ? Няма такова нещо !

  27. 27 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 764 Неутрално

    И аз се чудя защо германците не си купуват жилища, а живеят под наем.
    —цитат от коментар 16 на pamela

    Ако живееш на едно място, хазяинът в Германия има право да ти вдига наема само с Х% на година. 2%, 3%, колкото каже някакъв си там статистически индекс.
    Така че дългосрочно излиза по-изгодно да си под наем, но хватката е, че не си свободен да се местиш. Ако искаш да отидеш в друг град или в друго жилище в същия град, веднага виждаш, че пазарният наем е примерно 1000 евро, пък ти стоиш на 500. Хазяинът пък ги чака да умрат, няма право и да ги гони, а само да им вдига наема с 3% на година. Пък ако умрат ще го даде за 1000 веднага.
    В Ню Йорк например си е цяла индустрия да се гонят разни бабички от апартаменти, в които живеят от 30-40 години, защото и там има рент контрол. Бабата плаща примерно 800 долара, пък пазарният наем е 3000. Хващат някой зализан гладко говореш сейлсмен да я убеди да иде в някакъв дом за стари хора във Флорида, слънце, евтиния, ето ти и $30 хил. накуп да си помогнеш с местенето... А най-големият бонус зализаният ще получи ако убеди всички баби от сграда, която е зонирана като апартаменти под наем, да се изнесат накуп в някакъв период от време. Тогава може да я зонират като кондоминиум, тоест апартаменти за продажба, и ще направят големия удар.

  28. 28 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 713 Весело

    До коментар [#9] от "lynyrds":Така е, само, че тук непрекъснато ни заливат с коментари, че на Запад всички живеят в охолство и заможност.Ако питаш либералните придворни слуги тук, в Германия всички имат поне по 3 коли, минимум по два имота, и всяко лято са на Малдивите, а зимата - на Куршавел.Ясно е, че това са абсолютни лъжи, но е хубаво да го уточним.
    —цитат от коментар 12 на Taiga


    Я кажи как и с колко живеят пенсионерите в путинландия ве,папагал???

  29. 29 Профил на Димитър Димитров
    Димитър Димитров
    Рейтинг: 713 Любопитно

    До коментар [#17] от "rhsquared":На фона габонската провинция, руската си е охолство. И?
    —цитат от коментар 25 на Taiga


    Пак си в грешка-наравно са.Ама Габон не владее 1/8 от планетата,м@лоумник...

  30. 30 Профил на сидер
    сидер
    Рейтинг: 4703 Неутрално

    "Е, можеше да са и малко повече, но е грях човек да се оплаква", казва Уте.,,

    Уте ного въшки ви непеднаха, та затова е така

  31. 31 Профил на 1mp
    1mp
    Рейтинг: 271 Неутрално

    До коментар [#18] от "slon":

    В развитите страни само около 50% от хората имат собствено жилище.

  32. 32 Профил на 1mp
    1mp
    Рейтинг: 271 Неутрално

    До коментар [#27] от "Камен":

    Това е вярмо само ако жилището което се отдава под наем не е необходимо на собственика за негови нужди.

  33. 33 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    В Русия (и Крим) масовата пенсия е 8000 рубли. По курса на деня това са 220 лв. Като в Русия мнозинството възрастни са без жилища и живеят под наем, но понеже най-евтиният наем е в комуналки, то те са там. За наем им отива половината пенсия. И вече другото отива за храна, лекарства, ток, вода и т. н.

  34. 34 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3183 Неутрално

    Да дойдат с тези пари в България.
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Българи , които са получили пенсии на запад точно това правят. Връщат се в България да си харчат пенсиите тук.

  35. 35 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2186 Неутрално

    До коментар [#34] от "tacheaux":

    Да, пълно е с млади пенсионери, които се връщат и тук започват пак работа или бизнес. Защото вече имат един осигурен доход от пенсията, която са изкарали на Запад. Но там не е като тук да си длъжен да работиш 45 г. и да станеш на някакви години за да взимаш пенсия.
    В България е геноцид срещу народа след 1944 г. управлението.

  36. 36 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 1196 Неутрално

    До коментар [#29] от "Димитър Димитров":

    Пак си в грешка-наравно са. Ама Габон не владее 1/8 от планетата,м@лоумник...
    —цитат от коментар 29 на Димитър Димитров


    Приятел, не това е същественото.
    Същественото е, че не съм чул някога, някой габонец да ни обяснява колко е "велик".
    Башка, въпреки че няма пряка връзка с темата, и че най-малко два пъти ни е "освобождавал" преди около 140 и 75 години и е готов пак да ни "освобождава".
    За което ние ДНЕС, все още, да сме му благодарни и да се захласваме по "величието" му.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  37. 37 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Това лято ми бяха на гости в селската ми къща приятелско семейство германци, на които им предстои пенсиониране. Останаха доволни от живота като цяло и ми възложиха да им търся къща, за да се местят да живеят тук след година и половина. Просто са сметнали, че с пенсиите си в Германия ще живеят оскъдно и търсят варианти.
    Последната вечер на бутилка "сливов шнапс" надълго ми обясняваха колко загубени хора сме, дето не ценим това, което имаме тук.

  38. 38 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2617 Неутрално

    Долни лъжи!
    Всички знаят, че в Германия няма бедни.

  39. 39 Профил на disorg
    disorg
    Рейтинг: 644 Неутрално

    Долни лъжи!Всички знаят, че в Германия няма бедни.
    —цитат от коментар 38 на atmanpg


    Не е точно така, просто германските бедни са едни от най-богатите бедни.

  40. 40 Профил на bora bora
    bora bora
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    До коментар [#16] от "pamela":

    " но ипотеката се изплаща до достигане на пенсионна възраст и" , ако си я взел на 25 годишна възраст!? , а да имаш добре платена работа на тази възраст е много рядко.
    Като видиш цифра 1 900€ -добра, но да запазиш достойно името си и хоп изчезват 1000.
    900 не са много, но поне храната им е евтина

  41. 41 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    До коментар [#18] от "slon":

    Не са само тия хора, много от германците не купуват жилище, дали е щото искат да са по-мобилни или пък наистина не е чак толкова лесно да си купиш не знам.
    А това че щото жената си гледала децата това било загуба на работна сила е странно изказване. Наистина ли мислиш че за децата е най-полезно да бъдат гледани от институции и почти да нямат контакт с родителите си? Всичко ли измерваме с "работна сила". Това ли най-полезното и смислено качество на човека, да е "работна сила".

  42. 42 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    До коментар [#38] от "atmanpg":

    Всъщност тия хора нямат нищо общо с бедните. Живеят един съвсем приличен живот.

  43. 43 Профил на Ashiata Shiemash
    Ashiata Shiemash
    Рейтинг: 1566 Неутрално

    До коментар [#37] от "disorg":

    Щеше много по-лесно да ценим това което имаме тук ако получавахме немски заплати и пенсии :).

  44. 44 Профил на rhsquared
    rhsquared
    Рейтинг: 57 Неутрално

    До коментар [#17] от "rhsquared":На фона габонската провинция, руската си е охолство. И?
    —цитат от коментар 25 на Taiga


    Сигурен ли си? Поне нямат претенции като Рашастан.

  45. 45 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    В ДЪРЖАВНИЯ пенсионен фонд на Норвегия има над 9 трилиона Евро. Ние сме Скапана мутро-циганска държавица.
    КОМУНИЗМА САМО ОПРАВЯ ТОЯ МАТРЯЛ.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  46. 46 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8788 Неутрално

    Тяхната бедност, не е нашата бедност.

  47. 47 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#31] от "1mp":

    Това е така, но по това, което е написано в статията, хората не ми изглеждат от тези, които да не са имали такава възможност...

  48. 48 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#41] от "Ashiata Shiemash":

    Ако те мързи няма да работиш дори и да и можеш да си намериш работа.
    Ако искаш да работиш, но социалната ти роля е да си стоиш вкъщи и да гледаш децата е съвсем друг проблем и то доста голям...
    Вземи се позаинтересувай малко преди да коментираш...

  49. 49 Профил на BloodSport
    BloodSport
    Рейтинг: 531 Неутрално

    не вземат много, щото не са работили на добри длъжности, като навсякъде..3200 евро за Дунава малко множко ми се виждат иначе, другата седмица съм на Аруба за по-малко..

  50. 50 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1135 Любопитно

    с 2000 евро на месец могат да живеят супер на доста места по света

  51. 51 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1135 Любопитно

    само не мога да разбера как ще си плаща тази жена наема + сметките + цигарите, ако съпругът и почине първи, което си е статистически вероятното....

  52. 52 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1135 Весело

    До коментар [#17] от "rhsquared":На фона габонската провинция, руската си е охолство. И?
    —цитат от коментар 25 на Taiga


    ама Габон не е бил завладял половината свят включителни рАсия

  53. 53 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Значи наемът е сравнително нисък, защото живеят там от 1975 год. и не е лесно да им го увеличат.

    Не са си купили жилище, защото от 1970 до 90 год. лихвите са били двуцифрини, достигащи до 20%.
    Това ние в НРБ не сме могли да го знаем.

  54. 54 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 871 Неутрално

    само не мога да разбера как ще си плаща тази жена наема + сметките + цигарите, ако съпругът и почине първи, което си е статистически вероятното....
    —цитат от коментар 51 на carmello


    Ами тя очевидно работи срещу статистиката в момента, да изравни шансовете един вид :)

  55. 55 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално



    Значи не толкоз важно дали живееш в собствено жилище, а дали имаш пари да го плащаш.

    По-рано лихвите бяха зверски, а цените ниски.
    Сега лихвите са нулеви, а цените зверски.

  56. 56 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#45] от "qwerty 500":

    цъ.
    не са 9 а само 1 трл. евро

  57. 57 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    Значи при сегашните 70 годишни западногерманци не е толкоз важно какви доходи и благосъстояние имат, а какво ще наследят от 90 годишните си родители.

  58. 58 Профил на satanail13
    satanail13
    Рейтинг: 1022 Неутрално

    поредната дойчовска пропаганда за това колко добри са и колко добре живеят хората в Германия

    Марс е изконна Американска територия!
  59. 59 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1663 Неутрално

    До коментар [#13] от "Сд":"и няколко месеца са тук"Ако живеят 183 дни от годината в България и имат жителсъ (не гражданство), плащат данък върху пенсиите си в България, който е 10 %. Отделно ниските разходи за живот.
    —цитат от коментар 19 на vhv


    Доколкото знам, пенсиите в БГ не се облагат с данъци. Това е причината в страната да живеят хиляди италиански пенсионери - в момента в който се заселят в БГ пенсията им скача щото не се облага с данък. Име интервюта в Тубата на такива пенсионери.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  60. 60 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2642 Неутрално
  61. 61 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    До коментар [#14] от "Мизийски":

    Те идват и в България, а в Унгария са ... но унгарците не се оплакват много, защото от германеца винаги има повече полза, отк. разходи по него https://www.youtube.com/watch?v=mO9CGVaQ0Vo

  62. 62 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    До коментар [#17] от "rhsquared":

    Да, между другото имаше филми за руски немци върнали се в Поволжието. Явно сега са добре дошли в Русия. Както и бури от Южна Африка в Ставропол.

  63. 63 Профил на uq
    uq
    Рейтинг: 1792 Неутрално

    До коментар [#61] от "Славейко":

    От германеца имало полза. Има трънки, пирон да вкараш 10 метра тел ще изкараш. Стиснати са ужасно и постоянно мрънкат че нещо не им било на тамън, особено като са извън Германия и са пенсионери

  64. 64 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    До коментар [#63] от "uq":

    Да, в тоя смисъл от рашките има повече полза. Но германеца е точен и дисциплиниран.

  65. 65 Профил на Славейко
    Славейко
    Рейтинг: 2642 Неутрално

    До коментар [#59] от "Николов":

    Собственолично попаднах на цяло предаване по Райдуе. Даже ми се прииска да живея в такава държава, дето Слави вика че я няма.
    Германците са по-скептични, самосъжаляват се, че са изпаднали дотам. Ма аз много думи не разбирам та хващам само общия смисъл.

  66. 66 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    До коментар [#18] от "slon":

    Има директна връзка между това колко работят жените в едно общество и раждаемостта. Там където жените си седят влъщи има голяма раждаемост и обратно. Което си е логично - отглеждането на 2 деца си е работа на пълен работен ден, няма как да блъскаш 8 часа и да гледаш 3 деца.

  67. 67 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2201 Неутрално

    До коментар [#27] от "Камен":

    Точно поради тези абсурдни непазарни правила наемите скачат. Но социализма е като рак, пуска си пипалата и постепенно унищожава целия организъм.

  68. 68 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Любопитно

    Да дойдат с тези пари в България.
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    И чий да го дирят в България?

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  69. 69 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Любопитно

    С 83 години трудов стаж не могат да си позволят собствено жилище...
    —цитат от коментар 8 на дерибеев


    В Германия две трети от хората живеят под наем. Няма стремеж към собственост на жилище. Собственото жилище в голяма част от случаите се счита за тежест. Германците се местят свободно от град в град. Децата на германците живеят при тях до навършване на пълнолетие и след това са аут. Не е прието семейството да "осигури жилище" за деца и внуци. Ерго, предимствата от притежаването на жилище са пренебрежимо малки.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  70. 70 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#69] от "FourOhFive":

    основната причина е войната, след която много жилища са бастисани, както и 1/4 от населението са били бежанци от Източна Прусия, Силезия и Бохемия.
    Те не са успяли да закупят жилище поради високите лихви в/у кредитите.
    Съответно децата им не са наследили жилища.
    След това са дошли гастарбайтери и имигранти от Източна Европа, които също се сблъскват с трудността да изплащат кредит. Цели 17 млн. гедерейци, малка част от тях имаха собствено жилище до 1990 г.
    В последните 70 год. в Германия има постоянен приток от бедни имигранти. Било то немци или чужденци.

  71. 71 Профил на миро родозов
    миро родозов
    Рейтинг: 393 Неутрално

    > но е грях човек да се оплаква
    те тва е тънката разлика между германците и другите хора

  72. 72 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално



    в доп. на пост 70 в Германия дълги години хората са живяли с нагласата: "Защо ми е собствено жилище, като утре може да го люсне бомбата или да трябва да правя в тънма мрачна нощ да требе да правя чупензихаген с един малък куфар (раница) ....и диаманти зашити в слипа.

  73. 73 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2117 Весело

    Това лято ми бяха на гости в селската ми къща приятелско семейство германци, на които им предстои пенсиониране. Останаха доволни от живота като цяло и ми възложиха да им търся къща, за да се местят да живеят тук след година и половина. Просто са сметнали, че с пенсиите си в Германия ще живеят оскъдно и търсят варианти.Последната вечер на бутилка "сливов шнапс" надълго ми обясняваха колко загубени хора сме, дето не ценим това, което имаме тук.
    —цитат от коментар 37 на disorg


    Ти предложи ли им те да оценят какво имаме тук, ама с нашенска, а не с техните пенсии?

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  74. 74 Профил на TechWork Bulgaria
    TechWork Bulgaria
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#8] от "дерибеев":

    Човече в по-богатите държави собственото жилище не е цел,като в България.

    Тук в България номер едно цел на хората е задължително да имат собствен апартамент,жив или умрял,собствен апартамент.

    Независимо дали си таксиметров шофьор,общ работник,курва,земеделец или депутат най-важното нещо е апартамента.

    Най-важното за Българина:

    Апартаментчето,колата,морето,ракията+салатата,телевизора,изневярата,далаверата....

  75. 75 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3876 Неутрално

    До коментар [#74] от "TechWork Bulgaria":

    100% си прав , и разбира се преуспели имигранти нямат за какво да се сърдят, че останалите в БГ имат имоти

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  76. 76 Профил на TechWork Bulgaria
    TechWork Bulgaria
    Рейтинг: 403 Неутрално

    До коментар [#69] от "FourOhFive":

    Съгласен съм на 100%.

    Това е правилно децата да се оправят сами като станат на 18г., а не като в България децата да са 30-50 годишни и още да живеят при родителите си и на всичкото отгоре родителите да се борят със зъби и нокти да им оставят собствено жилище...

  77. 77 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#72] от "Нинов":

    Колега Нинов,

    Извинявам се за офтопика. Имам въпрoс. Добрe ли е развит пазара нa дребно в ФРГ на скъпоценни камъни или се “отскача” за покупки на такива до “Netherlands”. Инвестира ли “Дойчo” в диаманти. Вие от къде бихте си купили такива които да зашиете в гащите? Може ли линк.
    Предварително Благидаря.

  78. 78 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9180 Неутрално

    Доста скромно живеят, а при нас голям процент от пенсията отива за лекарства, където има тежко болен. Но това е живота и трябва да го живеем.

  79. 79 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#66] от "m17":

    А, я погледни статистиката за Франция и Германия, и тогава дрънкай глупости.

  80. 80 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#77] от "svetlio26":

    Да инвестираш в диаманти в днешно време глупост, но по време на войната това е бил носителят на благосъстояние с най-висока плътност. Няколко малки диаманта са имали стойноста на жилища и лесно може да ги пренесеш през граница, за разлика от злато или банкоти.
    Много евреи са намерили смъртта си, защото до последно са стояли при имотите си във Франкфурт, вместо да ги обърнат в диаманти - парахода - чупензихаген за Ню Йорк - диамантите в долари... и хладилникът на шест.

    Моя позната възрастна дама е била родена в богато немско семейство в Сочи. Бащата е бил собственик на множество имоти там, както и на луксозни автомобили още през 1915 год. След идването на Сталин - бащата е отведен и тя чак на 80 год. възраст разбра какво се е случило с него: убит в същата нощ в милицията.
    Неговият брат е бил безимотен инженер при Сименс в Русия. След 1917 год той си стяга куфара и се омита за прародината си - Германския Кайзеррайх.
    Понякога е хубаво да нямаш недвижими имоти, защото те правят неподвижен в буквалния смисъл на думата.

  81. 81 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Неутрално

    И аз се чудя защо германците не си купуват жилища, а живеят под наем. Вероятно така им е било по-изгодно, но ипотеката се изплаща до достигане на пенсионна възраст и след това не се плаща наем и разходите са по-малко.
    —цитат от коментар 16 на pamela


    Има ред причини.
    Първата: ако човек живее под наем, този наем бива поеман от социалната система, в случай, че човек остане без работа. Ако имаш ипотека - гориш.
    Втората: в много градове има лимит на увеличението на наема. Познавам хора, които живеят в тристайни жилища в центъра на Берлин и плащат по 100 евро на месец.
    Третата: типичната германска пестеливост и рационалност вижда покупката на собствено жилище като необоснован разход и тежест. Германците нямат морални задължения към децата си да им оставят имоти. При това положение една такава крупна инвестиция не си струва от гледна точка на човек, който не мисли за наследниците си.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  82. 82 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Весело

    До коментар [#17] от "rhsquared":На фона габонската провинция, руската си е охолство.
    —цитат от коментар 25 на Taiga


    Доста се съмнявам.

    На фона на руската провинция, повърхността на Марс е като райската градина.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  83. 83 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Неутрално

    Българи , които са получили пенсии на запад точно това правят. Връщат се в България да си харчат пенсиите тук.
    —цитат от коментар 34 на tacheaux


    Аз бих отишъл в Испания, Италия или дори Гърция, но не и в България. Нищо лично, но няма база за сравнение между условията на живот в различните държави от гледна точка на един пенсионер.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  84. 84 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Весело

    Това лято ми бяха на гости в селската ми къща приятелско семейство германци, на които им предстои пенсиониране. Останаха доволни от живота като цяло и ми възложиха да им търся къща, за да се местят да живеят тук след година и половина. Просто са сметнали, че с пенсиите си в Германия ще живеят оскъдно и търсят варианти.Последната вечер на бутилка "сливов шнапс" надълго ми обясняваха колко загубени хора сме, дето не ценим това, което имаме тук.
    —цитат от коментар 37 на disorg


    Никога, ама никога не бива да се бърка туризмът с емиграцията.

    Нека тези твои приятели поживеят шест месеца в България, да се срещнат челно със здравната система, с местната власт, с различните комунални и други битови служби и ги попитай пак какво имате там.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  85. 85 Профил на svetlio26
    svetlio26
    Рейтинг: 272 Неутрално

    До коментар [#80] от "Нинов":

    Колега Нинов,

    За момента ни се размина да “освобождаваме” руско говорящи украинци от украинско говорящ и руснаци. При Вас там тo не беше ((било) трийсет годишни войни, мор, чуми, Das dritte Reich и т.н. И от там идва и въпроса относно как е развит пазара на дребно на скъпоценни камъни на запад от Frankfurt am Main. Съгласен сте че метал детектора “фАща” златото докато камъкът минава. Имота или хАпартамента оставяш и бягаш за да спасяваш кожата. За това въпросът ми има принципен характер а не инвеститорски или спекулативен:). Аджеба “чиляка” от де да пазари некое малко камъче в случай на нужда а не стъкло или мъниста. Та маркета как е развит????..... едно баба знае и това пита :)

  86. 86 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Весело

    До коментар [#69] от "FourOhFive":основната причина е войната, след която много жилища са бастисани, както и 1/4 от населението са били бежанци от Източна Прусия, Силезия и Бохемия.Те не са успяли да закупят жилище поради високите лихви в/у кредитите.Съответно децата им не са наследили жилища.След това са дошли гастарбайтери и имигранти от Източна Европа, които също се сблъскват с трудността да изплащат кредит. Цели 17 млн. гедерейци, малка част от тях имаха собствено жилище до 1990 г.В последните 70 год. в Германия има постоянен приток от бедни имигранти. Било то немци или чужденци.
    —цитат от коментар 70 на Нинов


    Най-вероятно войната да е първопричината, но мисълта ми беше, че тази система се е установила и функционира добре в Германия и дали някой живее под наем или има собствено жилище не винаги е критерий за благосъстоятелност.

    Когато работех и живеех в голям германски град НИТО ЕДИН от шефовете ми нямаше собствено жилище и нямаше намерение да купува. Те правеха поне 250 хиляди евро на година.

    Та така.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  87. 87 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Весело



    До коментар [#8] от "дерибеев":Човече в по-богатите държави собственото жилище не е цел,като в България.Тук в България номер едно цел на хората е задължително да имат собствен апартамент,жив или умрял,собствен апартамент.Независимо дали си таксиметров шофьор,общ работник,курва,земеделец или депутат най-важното нещо е апартамента.Най-важното за Българина:Апартаментчето,колата,морето,ракията+салатата,телевизора,изневярата,далаверата....
    —цитат от коментар 74 на TechWork Bulgaria


    Именно.

    Това поражда и феномена разни баби и дядовци, със собтвени апартаменти и къщи за стотици хиляди, да мизерстват и едва да си плащат отоплението и електричеството, защото трябва "да оставят нещо на внуците".

    Тук в Щатите по принцип повечето хора имат собствени имоти (по редица причини), но е типично когато остареят е да продадат къщите си и да се преместят в комплекси за възрастни хора, които предлагат санитарни и медицински грижи.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  88. 88 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 2282 Весело

    До коментар [#74] от "TechWork Bulgaria":100% си прав , и разбира се преуспели имигранти нямат за какво да се сърдят, че останалите в БГ имат имоти
    —цитат от коментар 75 на дерибеев


    Аз съм преуспял емигрант и имам няколко имота в България и един в Щатите.

    Други въпроси да имаш?

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  89. 89 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3328 Неутрално

    С 83 години трудов стаж не могат да си позволят собствено жилище...
    —цитат от коментар 8 на дерибеев



    Хм ...
    Как ли стои този въпрос в Rusland, особено след новата пенсионна реформа на Путарангата ?

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  90. 90 Профил на evpetra
    evpetra
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    До коментар [#26] от "gwe49620445":

    "Данък върху пенсиите ?! В България ? Няма такова нещо !"

    И у нас пенсионерите плащат местни данъци - за имот (хайде, те живеят под наем), за сметосъбиране и за МПС.

  91. 91 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3328 Неутрално

    [quote#29:"Димитър Димитров"][/quote]


    « Ама Габон не владее 1/8 от сушата ... «


    И няма под земята цялата Менделеева таблица .

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  92. 92 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    До коментар [#87] от "FourOhFive":

    Някои герм. строителни предприемачи също живеят под наем, защото не искат да имат мъртъв капитал, а да движат кръговрата: жилища - пари - жилища - пари - жилища....

    Хора с ниски заплати обаче нямат нито желание, разбиране и възможности. При тях собственото жилище би било най-голямата им инвестиция, но и огромна тежест докато го изплатят.
    Има и друг момент: бракоразводите. 50% от браковете се разтурят. Подялбата на жилището става проблем. Мъжете теглят късата клечка.

  93. 93 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3901 Неутрално

    Германските бедни били бедни, защото не могат да си позволят всеки ден телешки стек "бляк ангус" с червено вино "Шатоньоф дю пап". Но и бляскавата Германия не се подържа с мижави данъци и безплатни магистрали.
    А за България е необходимо единствено да се отдръпне от российската прегръдка, за да стане едно от най-хубавите места за живеене в Европа.
    Само да се върнем на времето на 10% комисионни, и гърците ще ни завидят на стандарта.

  94. 94 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3901 Неутрално

    До коментар [#26] от "gwe49620445":"Данък върху пенсиите ?! В България ? Няма такова нещо !"И у нас пенсионерите плащат местни данъци - за имот (хайде, те живеят под наем), за сметосъбиране и за МПС.
    —цитат от коментар 90 на evpetra


    Забрави ДДС, акциз за горивата и напитките.

  95. 95 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Любопитно

    До коментар [#18] от "slon":

    "в по-общ план, за жените са давани същите пари, както и за мъжете, за да се изучат и т.н., но почти никаква възвръщаемост."

    А отглеждането и възпитанието на децата? Явно понятие си нямате от "инвестиция в бъдещото". Разбираемо е - на фона на масовата продажба на бъдещото (финансови дългове) от либертастите.

  96. 96 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2257 Весело

    До коментар [#10] от "Велков":

    "Намигването е, че работят и двамата допълнително..."
    И че плащат здравни осигуровки.

  97. 97 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 515 Неутрално

    И все пак им е по-изгодно в България, в голям град. Преди няколко години на автобусна спирка във Варна се запознах с един дядо от Берлин, който твърдеше че като юноша е защитавал града от Съветската армия. Бе се преселил за постоянно в България. Смешното в история бе, че си говорехме на развален руски. ПС. Какъв е проблема, ако си в Пловдив или Варна/Бургас да имаш добро медицинско обслужване -да живееш в приличен квартал с 1000 евро пенсия? България вече не е дупката от 90-те.

  98. 98 Профил на slon
    slon
    Рейтинг: 707 Неутрално

    До коментар [#95] от "wanderer":

    Резултатът от твоето домашно възпитание се вижда :)
    А да, и жените, и те са били деца преди да пораснат и те са ходили на училище, само че някакви хора като теб си ги представят вкъщи пред печката и да люшкат бебешки люлки...

  99. 99 Профил на conventi0nal
    conventi0nal
    Рейтинг: 727 Неутрално

    До коментар [#41] от "Ashiata Shiemash":

    +++

    най-смисленият труд е отглеждането на следващото поколение, но някои хора си мислят, че много по-смислено е да работиш като "офисен планктон" и да вдигаш цената на акциите на някое корпо... никога не съм го разбирал... особено при все, че съм ходил 1 време на детска градина и знам за какво плачевно качество и отношение от дежурните "лели" ставаше въпрос...

  100. 100 Профил на haralkaram
    haralkaram
    Рейтинг: 12 Неутрално

    До коментар [#16] от "pamela":

    Купуването на жилище води със себе си доста допълнителни разходи по поддръжката му, както и данък сгради, които взети заедно хич не са малки. В Калифорния, примерно, данък сгради е 1% годишно, т.е. една сравнително скромна за там къща с цена $1,000,000 или апартамент с цена $500,000 би донесъл годишен разход само за данъка от $10,000 за къщата и $5,000 за апартамента. Разбито по месеци, това е разход съответно от $833 или $416. Поддръжката е също сериозен разход - покрив се сменя на 10-15 години, както и всичко друго в къщата. И това е цял живот. Под наем нямаш такива разходи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK