Трудното френско-германско сътрудничество в областта на отбраната

Ангела Меркел и Еманюел Макрон

© Reuters

Ангела Меркел и Еманюел Макрон



Париж и Берлин се надяват да премахнат препятствията в програмите за индустриално сътрудничество в областта на отбраната, но остават зависими от борбите за власт и решаващата роля на Бундестага.


След политическия тласък, даден при обявяването им преди две години, програмите за бъдещите бойни самолети (SCAF) и танкове (MGCS) буксуват. Ръководената от Франция самолетна програма трябва да замени изтребителите "Рафал" и "Юрофайтър", а танковата, която е под германско ръководство - танковете "Льоклер" и "Леопард".


Двете водещи индустрии за SCAF, "Дасо авиасион" и "Еърбъс", призоваха миналата седмица Париж и Берлин да превърнат днешното общо заседание на правителствата си в "катализатор за тази обща воля да се напредва", като задвижат "без повече бавене" проучванията, които да доведат до първи демонстрационен полет през 2026 г.




Изпълнението на този етап - необходим, за да се спази графикът до 2040 г. да е готов бъдещият боен самолет - закъснява. Договорите трябваше да бъдат предоставени на индустриалците през юни.


Тези договори, на стойност 220 милиона евро за три години за Франция и Германия, би трябвало да са готови "до края на годината" според канцеларията на френския министър на въоръжените сили Флоранс Парли. В изявление бе посочено, че "не е необичайно нещата да отнемат време при толкова големи програми".


"Германците свързват въпроса за SCAF с този на френско-германския танк. В политическо отношение няма задни мисли, но има игри от представители на техническите структури", обясни запознат с темата източник.


Има се предвид разпределението на задачите между индустриалците по проекта за бъдещия танк. Според източника германската фирма "Райнметал" "интензивно е лобирала", за да получи по-голям дял от КDNS, смесената фирма на германската компания "Краус-Мател Вегман" и френската "Некстер", и това е забавило проекта.


Впоследствие бе постигнато споразумение за равно разпределение на работата между Франция и Германия и се очаква то да бъде обявено на днешното съвместно правителствено заседание, каза френски правителствен източник.


Съпътстващата това сътрудничество подозрителност


се дължи по-специално на различните системи за вземане на решение в двете страни и на водещата роля на Бундестага в Германия, смята Гаел Уинтер, научен сътрудник към Фондацията за стратегически изследвания.


"Каквато и да е оръжейната програма, Бундестагът се намесва в разпределението й по фирми. Бюджетната комисия си пъха носа в работата на ресора на министерството на отбраната и всеки в тази комисия се опитва да измъкне нещо за своя избирателен район", обясни тя.


Така например депутати се опитват да наложат преразглеждане на вече уговореното разпределение на задачите между френския конструктор на двигатели "Сафран" и германския Ем Те У по самолетния проект, по-специално избора на френската фирма като водещ партньор.


Депутатите разполагат с много възможности да блокират програмата. Оръжейните програми минават през парламентарен надзор при разходи над 25 милиона евро. "В момента


Бундестагът няма доверие на федералното правителство


за успешно договаряне на индустриалното разпределение и почти винаги оспорва избраните насоки", смята Гаел Уинтер. Трънливият въпрос за правилата за износ на въоръжение, който е деликатна тема за германската общественост, също може да блокира сътрудничествата. Според френски правителствен източник скоро ще има споразумение и по този въпрос.


"Въпросите на отбраната и въоръжението естествено се използват като инструменти за вътрешнополитически цели и ние страдаме от това", заяви посланикът на Франция в Германия Ан-Мари Декот на изслушване във френския Сенат през юни.


"Необходимо е доверие в политическо и индустриално отношение между двете страни", смята германският депутат социалдемократ Ханс-Петер Бартелс, член на парламентарната комисия за въоръжените сили. "Не трябва все да се казва, че всичко върви добре, нужен ни е дебат", каза той пред журналисти и изрази убеденост, че "в крайна сметка ще успеем да се споразумеем".


"Трябва да се намерят допирни точки", съгласи се членът на френската сенатска комисия за въоръжените сили от дясната партия "Републиканците" Седрик Перен. "Или ще успеем заедно, или няма да успеем и ще купуваме американска продукция, защото сами не можем да покрием необходимите разходи", каза той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Boris Romanov
    Boris Romanov
    Рейтинг: 689 Неутрално

    Фрау Урсула фон дер Л като министър на отбраната повдигна Бундесфера до такова ниво , че никой не може вече да ни се опре. Путин , Ердо , Трьм , Ким , Си Дзин са слабба ракия.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2313 Неутрално

    Ибриците трябва да си понесат последствията от агресията и инвазията и да си платят!!!

  3. 3 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2899 Неутрално

    Не можеш да развиваш оръжейна индустрия с правителства пълни с пацифисти. Не може да бъде успешна една индустрия, когато на всяка крачка политиците ще командват бизнеса

    подпис
  4. 4 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1915 Неутрално

    За съжаление това е типично за континента.Имено защото всеки искаше по голям дял от производствения дял сега имаме два изстребителя от четвърто поколение /Тайфун и Рафал/ вместо един.
    Хубава статия само не разбирам защо пропуснахте да посочите третия партньор в FCAS - Испания. Миналия месец посочиха Индра като бъдещия партньор на Дасо и Еърбъс.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK