Какво пише в писмото на Борисов и още 5 премиери за Пакета "Макрон"

Какво пише в писмото на Борисов и още 5 премиери за Пакета "Макрон"

© Reuters



Шестима премиери от Централна и Източна Европа, сред които Бойко Борисов, са изпратили миналата седмица общо писмо, в което искат да се обсъди по-внимателно Пакета за мобилност 1, засягащ фирмите за товарни превози в ЕС. Известен в медиите като Пакета "Макрон", с него се определя прилагане най-вече на шофьорите на тирове на вече съществуващи правила за безопасност на труда в техния сектор, но също така и нови изисквания, които в Източна Европа възприемат като дискриминационни.


Писмото бе публикувано днес от EURACTIV.bg и е адресирано до сегашните и бъдещи председатели на Европейската комисия и на Съвета на ЕС. По време на срещата на лидерите на ЕС в Брюксел то е подписано от министър-председателите на България, Румъния, Полша, Унгария и балтийските Латвия и Литва.


В него те заявяват, че някои текстове в предложенията са формулирани "под натиск на времето" и без "адекватни и достатъчно сериозни оценки на въздействието". Има и предложения, които според писмото противоречат на това, което Еврокомисията е представила като Пакет за мобилност 1 преди две години и половина. Те предупреждават, че в момент, когато законодателния процес навлиза в заключителната си фаза, първоначалните цели на Пакета са изчезнали.




Премиерите обръщат внимание, че бъдещият статут не трябва да поставя техните страни в по-неизгодно положение, отколкото фирмите на трети държави, те. такива извън ЕС. EURACTIV.bg обяснява, че такъв риск действително съществува, защото строгите правила няма да важат например за Турция, Молдова, Беларус или Украйна.


Други текстове според премиерите противоречат на регламента, известен като Рим I, отнасящ се до изравняване разликите между законите на различните правни юрисдикции. Тези текстове класифицират транспортните операции като покрити от регламента за командированите работници.


"Те противоречат на основните свободи на ЕС и ще имат отрицателно въздействие върху единния пазар. Освен това те не спазват стратегическата програма на ЕС 2019-2024 г., която посочва необходимостта ЕС да използва правилно потенциала си на пазара на половин милиард души, особено в областта на услугите", пишат министър-председателите.


През април евродепутатите одобриха позицията си в преговорите, като заявиха, че искат правилата за командироване да се прилагат и върху каботажните и трансграничните операции, вкл. транзит, двустранните операции и двустранните операции с едно допълнително натоварване или разтоварване във всяка посока. Тъй като превозните дружества все повече използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези субекти ще трябва също да спазват нормите на ЕС за транспортни операции, отбелязаха евродепутатите.


Премиерите повдигат също въпроса за отражението върху политиката на ЕС за мерки срещу промяната на климата, като най-противоречивите текстове засягат редовното завръщане на камионите в страните, където са регистрирани фирмите. Тази мярка, според тях, ще генерира допълнителни стотици хиляди тонове въглероден двуокис годишно. Евентуалната бъдеща регулация за прибиране на камионите поне веднъж на 4 седмици ще важи за всички, но предизвиква проблеми и недоволство в отдалечени от големите западноевропейски пазари за превози страни каквито са балтийските и тези в Югоизточна Европа.


Евродепутатите от предишния състав на парламента решиха през пролетта, че за справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии" (т.е. обикновено един офис или дори само телефон или интернет адрес без реално зад него да стои фирма, собственик на превозни средства), транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата членка на регистрация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK