От 2022 новите коли в ЕС трябва да имат "умни" системи за регулиране на скоростта

От 2022 новите коли в ЕС трябва да имат "умни" системи за регулиране на скоростта

© Надежда Чипева, Капитал



От средата на 2022 г. всички нови автомобили, пуснати на пазара на ЕС, ще трябва да бъдат оборудвани с модерни системи за безопасност. След постигнатото през март споразумение с Европейския парламент Светът на ЕС, представляващ държавите членки, днес прие регламент за общата безопасност на моторните превозни средства и защитата на пътниците и уязвимите участници в движението по пътищата. Неговата цел е значителното намаляване на броя на жертвите по пътищата.


За първи път в регламента се уреждат конкретни наболели въпроси, свързани с уязвимите участници в движението като пешеходците и велосипедистите, се посочва в съобщение на Съвета.


Според новите правила всички моторни превозни средства (включително камиони, автобуси, микробуси и високопроходими превозни средства) ще трябва да бъдат оборудвани със следните елементи за безопасност:




- интелигентно регулиране на скоростта
- улесняване монтирането на блокиращо устройство при употреба на алкохол
- предупредителни системи за сънливостта и вниманието на водача
- усъвършенствани предупредителни системи за отклонението на вниманието на водача
- аварийни стопсигнали
- детектор при заден ход
- записващи устройства за инциденти
- прецизна система за следене на налягането в гумите.


За леките автомобили и микробусите ще се изискват допълнителни усъвършенствани мерки за безопасност. Те включват:


- усъвършенствани системи за аварийно спиране
- аварийни системи за поддържане на лентата
- разширени зони за защита на главата от удар, които могат да смекчат нараняванията при сблъсък с уязвими участници в движението като пешеходци и велосипедисти.


Освен общите изисквания и съществуващите системи (като системата за предупреждение при напускане на лентата за движение и усъвършенстваните системи за аварийно спиране) камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и произвеждани така, че значително да намалеят зоните без видимост около превозното средство. Те ще трябва да бъдат оборудвани и с модерни системи за засичане на пешеходци и велосипедисти в непосредствена близост до превозното средство.


Освен това регламентът дава възможност на еврокомисията да въведе специфични правила за безопасността на превозните средства, задвижвани с водород, и на автоматичните превозни средства. В по-общ план той предвижда възможност за Комисията да актуализира новите спецификации, за да се вземе предвид бъдещото развитие на технологиите.


Регламентът ще започне да се прилага 30 месеца след влизането му в сила. За ограничен брой елементи е предвидена по-късна дата на прилагане, за да могат автомобилостроителите да адаптират производството си към новите изисквания.

Коментари (43)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8357 Неутрално

    И това няма да ни спаси !

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8357 Неутрално

    И това няма да ни спаси !

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3505 Неутрално

    До коментар [#1] от "karabastun":

    Аха...! Евентуално могат да въведат това през 2022-ра година. Разбирай след десетина години към 2030-та година ще дойде и у нас, под формата на коли "нов внос". ;)

    Бивш tww09306483.
  4. 4 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 649 Неутрално

    Одобрявам, подони системи ще спасят много животи и вече са сравнително лесни и евтини за имплементация!

  5. 5 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1414 Любопитно

    Кой ще си купи кола,дето ще му дава акъл? Ако ми трябва моментно превишаване на скоростта,за да завърша изпреварване,компютърът ще ме ограничи ли,като ме убие интелигентно?

    ГЛАВАНАЦИТЕ РОДИНАТА ОНОЖДАТ
  6. 6 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3473 Неутрално

    Представяш ли си кортежа на цветето: най-умна колата, след това шафйорът, и накрая пътничката.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  7. 7 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1411 Неутрално

    Тези "умни" системи са най-голямата тъпотия! С нищо няма да подобрят сигурността на пътя, но ще вдигнат стойността на автомобилите с 10К евро, като за начало.
    Нямам нищо против разширената зона за защина на главата, но не и когато тя е за сметка на видимостта. А карам точно такава кола и знам как се "крият" мотоциклетисти и малки градски бръмбари зад страничната колона. Относно другите две полезности - камерата за задно виждане (защото вече почти няма производител, дето да не предлага парктроник), който е поискал, си е сложил. Същото важи и за видеорегистратора. По-скоро ни трябва стандартизация на захранването на допълнителните устройства и заводско монтирани крепежи за видеорегистратори, камери, таблети, навигации, антирадари, аудиосистеми и всякакви други подобни. За да може да се насърчи конкуренцията между външните производители и да паднат цените.
    А идиотщината с контрола на скоростта трябва да бъде предшествана от повсеместни (за ЕС) системи за контол на пътната обстановка. И не само превключване на броя на лентите за движение в дадена посока! Трябват умни светофари, които не губят време в празни направления. Трябва логистичен анализатор, който да пренасочва трафика в обход на задръстванията. Трябват умни знаци, с електронно мастило, които да органичават скоростта, в зависимост от пътната обстановка (ден/нощ; поледица+мъгла/слънчево/сухо).
    Едва след всичко изброено, при това работещо и доказало се във времето, може да се пристъпи към ограничаване на самите автомобили. Само че, до тогава, ще има автопилоти, които няма да се нуждаят от подобни простотии.

  8. 8 Профил на inoki
    inoki
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Хората сами ще изберат такива коли. Малко или много всеки мисли за своето удобство и безопастност.

  9. 9 Профил на Майндърбайндър
    Майндърбайндър
    Рейтинг: 1414 Весело

    Оттук,до мерене на пулса по време на секс и предупредителен сигнал при превишаване на 100 удара,пътят е къс.

    ГЛАВАНАЦИТЕ РОДИНАТА ОНОЖДАТ
  10. 10 Профил на sxn49533317
    sxn49533317
    Рейтинг: 348 Неутрално

    В Германия на магистралите съм виждал леки коли, каращи със скорост 200+ км/час. И аз с кола под наем, спортен модел на БМВ, съм шофирал на немските магистрали с макс. 160 км/час, в България на автомагистрала Тракия 140 км/час, при разрешени преди 12 години 90 км/час. Като пътувахме от Щутгарт до панаира в Мюнхен, колегата ми по работа немец шофираще с 220 км/час, ако някой пречеше в дясното платно да поддържа скоростта, мигаше с фаровете на предната колаза да завие вдясно, а аз седях отпред и не ме беше страх.
    Добре че не мина през парламента предложеният от Зелената партия закон за ограничаване на максималната скорост на автомагистралите на 120 км/час.

  11. 11 Профил на Go Go
    Go Go
    Рейтинг: 288 Весело

    Немските автомобилостроители тъкмо се чудеха как да изкарат повече парета и европейската комисия нежно им реши проблема.

    https://www.youtube.com/watch?v=ETxmCCsMoD0

    73! Go Go
  12. 12 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4776 Весело

    До коментар [#10] от "sxn49533317":

    Пак като е карал със само 220 км/ч....

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  13. 13 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 1411 Неутрално

    До коментар [#10] от "sxn49533317":

    В Германия имат аутобани, без ограничение на скоростта. Обаче направиш ли катастрофа, по твоя вина, дупе да ти е яко (стига да е оцеляло)!
    Що се отнася до България, скоростта по автомагистралите ни не е била по-малка от 120. Има временни ограничения, във връзка с ремонти или на мостовете, когато има опасност от заледяване, но това важи само за конкретен участък и само за определено време. А със 140-те (едно от хубавите неща, прокарани от Бате) сме по-напред от почти всички страни в ЕС (без Германия), където ограниченията са 120-130.

  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4951 Неутрално

    До коментар [#10] от "sxn49533317":

    "И аз с кола под наем, спортен модел на БМВ, съм шофирал на немските магистрали с макс. 160 км/час, в България на автомагистрала Тракия 140 км/час"

    Максимална скорост на автомагистрала в щата Индиана 40 мили в час!

  15. 15 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3182 Неутрално

    Умни, умни - колко да са умни :)

    Вадиш предпазителя (бушона) на системата и тя спира :)

    Както някои сега правят за да спрат досадните Стоп/Старт системи дето ти гасят колата всеки път като спре. :)

  16. 16 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2730 Весело

    Аз съм на пазара за стар автомобил.
    Смятам да си стегна нещо старо над 20години с над шест цилиндров бензинов двигател.
    Докато го направя ще е минала още някоя година и направо ще го регистрирам като класически автомобил.
    Както е тръгнало новите автомобили ще са пълен майтап. Не ми се мисли по-ниските класове какви проблеми ще дават с тези електроники.
    Направо си представям една сапунерка, която е кара някоя жена 1000 км. месечно като и се скапе акумулатора на какво ще заприлича тази електроника....

    С тези електроники трябва да ускорят минаването на ел. автомобили...

    Модератора е неадекватен!
  17. 17 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2730 Весело

    До коментар [#15] от "realguru":

    Не става приятел. Когато са системи за безопасност ако не са изправни, целият автомобил влиза в авариен режим...
    Компютъра засича неизправна система за безопасност и си до там...

    Модератора е неадекватен!
  18. 18 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 928 Неутрално

    Колите стават умни за разлика от водачите !!!

  19. 19 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4951 Неутрално

    До коментар [#18] от "valtoro":

    Това е целта! Дуракоустойчиви автомобили!

  20. 20 Профил на our12595545
    our12595545
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Тия успешно задминаха плановата икономика на СССР. Ама направете ги новите коли по 50 000 лв., заради безсмислени екстри, после защо в България се карали стари, замърсяващи автомобили.

  21. 21 Профил на pafka
    pafka
    Рейтинг: 345 Неутрално

    Егати глупостите! Човекът става немислещо същество.

  22. 22 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    Кой ще си купи кола,дето ще му дава акъл? Ако ми трябва моментно превишаване на скоростта,за да завърша изпреварване,компютърът ще ме ограничи ли,като ме убие интелигентно?
    —цитат от коментар 5 на Майндърбайндър


    По принцип би трябвало да могат съвсем лесно да се спират от водача - иначе са описани безброй опасни случаи.

  23. 23 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    До коментар [#18] от "valtoro":Това е целта! Дуракоустойчиви автомобили!
    —цитат от коментар 19 на vassilun


    Които са по-опасни , четете бе, четете!

  24. 24 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    Хората сами ще изберат такива коли. Малко или много всеки мисли за своето удобство и безопастност.
    —цитат от коментар 8 на inoki


    Отвори, чети форуми и сайтове!
    Как "Сузуки" изпада в паника и набива спирачки заради снегозащитни щитове и за малко да пребие млада жена в Австриш , как човек, опитваш се да заобиколи препятствие се бори с ненадейно активирала се система за държане на лентата , как система за избягване на рязко натискане на газ спира двигателя баш когато камион връхлита(слава на Бога- че ЕС , не са се сетили да искат и задължителна система за избягване на рязка газ ) и т.н.

    А системите за пристрояване?
    Колко ли катастрофи са заради тях?

  25. 25 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    Хората сами ще изберат такива коли. Малко или много всеки мисли за своето удобство и безопастност.
    —цитат от коментар 8 на inoki


    Тъпаци пълно!
    Да се трепят и да избирак каквото си щат!

  26. 26 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2869 Неутрално

    До коментар [#10] от "sxn49533317":

    В Германия някой мигал на друг да му направи път на магистралата? Мхм.... разкази по картинка.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  27. 27 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2869 Неутрално

    До коментар [#23] от "simChо":

    Олеле...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  28. 28 Профил на irobot
    irobot
    Рейтинг: 503 Неутрално

    Идеята на повечето немски коли с 6 цилиндъра и нагоре е точно да се карат комфортно и сигурно продължително време със 180-200 км/ч, без много шум и вибрации. Ако пътят го позволява, защо трябва човек да пътува 2 часа вместо час и половина. По нашите магистрали с ограничения 110-90-80 и мунчовци които се влачат в лява лента без да изпреварват, е съвсем различно нещо.

  29. 29 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 453 Неутрално

    До коментар [#7] от "ivanpopov":

    В статията никой не говори за ограничаване на скоростта на автомобила. Сигурно се има предвид автоматично намаляване на скоростта при прекомерно доближаване на колата пред вас.

    Няма нужда от стандартни държачи и захранване за това и онова устройство. Тази периферия в момента се ползва от ентусиасти и подобни хора с интерес което е малка част от колите на пътя. Идеята е това да стане стандарт за всички, така че и останалата много по-голяма част от шофьорите (които иначе не биха се занимавали да инсталират периферия) да я имат настроена и готова за работа, без да трябва да нещо да купуват, закрепят, настройват.

    Иначе и по другите мерки които изредихте за интелигентни светофари се работи, сигурен съм, но все пак колите са активният участник в движението и мерките изредени тук са важни и ще имат ефект.

    ЕС отново води света в продуктовата стандартизация за пътна безопасност. Чудесни инициативи - само така ще се пораздвижат иначе заспалите ни държавни органи, като трябва да прилагат мерки от ЕС, иначе си живеем все едно сме в 90те години.

  30. 30 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    До коментар [#23] от "simChо":Олеле...
    —цитат от коментар 27 на Darth Plagueis


    Абсолютно олеле!

    Ми хората от “Дневник“ са показали и снимка!

    КАК би управлявал асистент Active Brake Assist 2 или на “Нисан“ProPILOT когато по пътя има ей такива ями при ремонт - а той си държи лентата по маркировката!
    Иначе има и полезни джаджи - спор няма!

    Но ако не го изключиш ProPILOT веднага - ще те пребие стой та гледай!
    П П

    Споменах стоп-асиста на “Сузуки“ как изпада в паника и набива спирачки - има видео с тестовете

    Да се намери и да се гледа е мой съвет!
    Поздрави

  31. 31 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2013 Гневно

    Тия успешно задминаха плановата икономика на СССР. Ама направете ги новите коли по 50 000 лв., заради безсмислени екстри, после защо в България се карали стари, замърсяващи автомобили.
    —цитат от коментар 20 на our12595545


    Ква планова икономика те гони бе кре**н, такъв. Онзи ден във Варна, автомобил помете хора на автобусна спирка именно щото автомобила е нямал нито една от изброените системи. Точно така, при ниска скорост и плавен завой става сакатлъка, и една система за следване на лентата или една система срещу заспиване, или система срещу разсейване и щеше да има живи и здрави хора, а не дете в кома, потрошени възрастни и шофьор дето му се е сринал живота заради една глупава неумишлена грешка... Безсмислени му били екстрите дето да предпазват или да реагират в кофти ситуация та да няма сакатлъци.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  32. 32 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    До коментар [#15] от "realguru":Не става приятел. Когато са системи за безопасност ако не са изправни, целият автомобил влиза в авариен режим...Компютъра засича неизправна система за безопасност и си до там...
    —цитат от коментар 17 на Ivan_


    Повечето могат да се спрат с бутон!
    Което би могло да ти спаси живота!

    https://www.youtube.com/watch?v=N6ixZHzU_XQ

    Ей “Нисан Серена“ и тяхната система!

    Иначе БРАВО на “ДНЕВНИК“ за снимката!
    Баш ProPILOT Autonomous Drive Technologу в ей такива копки - ако не спреш системата - и ще си те пребие - като тръгне да ти държи лентата!

    Иначе има някаква полза-да!

  33. 33 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    .. Безсмислени му били екстрите дето да предпазват или да реагират в кофти ситуация та да няма сакатлъци.
    —цитат от коментар 31 на gost22

    Ами да - зависи от ситуацията - системите може да са полезни а може и да са опасни!

    Отвори за тестовете дето ги споменах!
    Виж как колата набива спирачки по нейно си усмотрение!

    Виж и за смяната на лентата!
    Има клипове!

    Поздрави

  34. 34 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 958 Неутрално

    Контрола за скоростта е най опасното нещо което може да съществува.Казвам го като шофъор който кара много километри в Испания.Имало е случаи - пускам го на 120 и забравям за него.А и отделно унася.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  35. 35 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1321 Любопитно

    Оскъпяването колко е? 20 000€?

    Бог да благослови Америка за България!
  36. 36 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3182 Неутрално

    До коментар [#15] от "realguru":Не става приятел. Когато са системи за безопасност ако не са изправни, целият автомобил влиза в авариен режим...Компютъра засича неизправна система за безопасност и си до там...
    —цитат от коментар 17 на Ivan_


    Зависи от системата в случая Стоп/Старт системата не е такава и това с предпазителя работи.

    "Умната система" за превишаване на скоростта също не е чак от най-жизненоважните. Така че може и при нея да работи този трик или па ще и намерят цаката веднага.

  37. 37 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3182 Неутрално

    До коментар [#7] от "ivanpopov":В статията никой не говори за ограничаване на скоростта на автомобила. Сигурно се има предвид автоматично намаляване на скоростта при прекомерно доближаване на колата пред вас.
    —цитат от коментар 29 на skeptichen


    Такива системи в момента има и се монтират серийно на високия клас автомобили, на по-средния срещи 5000 Евро ти я слагат. Има един радар отпред който отчита разстоянието до предната кола/пешеходец или квото е там и намаля/увеличава и прави един куп полезни неща.

    Идеята на бюрократите от ЕС, е ако имаш знак ограничение 50 км/ч колата да не може да вдигне повече (или да има някакъв толеранс от 10-15км но да не може да минаваш със 100). Поне такива преговори се водеха с авто производителите.

  38. 38 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 818 Неутрално

    Това ще бъде най-голямото постижение на ЕС! (След ограничаването на мощността на прахосмукачките)

    Евроатлантида
  39. 39 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    Аз туй го имам, но никога не съм го ползвал. За градско и кофти път изобщо не върши работа. Но и за магистралата не става, щото непрекъснато има препятствия и изненади.

  40. 40 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1639 Неутрално

    Оправиха кривината на краставиците, сега с какво са се захванали...

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  41. 41 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално


    До коментар [#15] от "realguru":Не става приятел. Когато са системи за безопасност ако не са изправни, целият автомобил влиза в авариен режим...Компютъра засича неизправна система за безопасност и си до там...
    —цитат от коментар 17 на Ivan_


    Зависи от системата в случая Стоп/Старт системата не е такава и това с предпазителя работи.

    "Умната система" за превишаване на скоростта също не е чак от най-жизненоважните. Така че може и при нея да работи този трик или па ще и намерят цаката веднага.
    —цитат от коментар 36 на realguru


    Бе вижте за Про Пилот!

    КОГАТО ВОДАЧЪТ прецени - пуска с едно копче на волана!
    Когато иска и смята че не му помага и му е опасно - я спира!

    https://www.youtube.com/watch?v=-YCPAV9SEM8

    https://www.youtube.com/watch?v=-YCPAV9SEM8

  42. 42 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 772 Неутрално

    До коментар [#10] от "sxn49533317":

    "Като пътувахме от Щутгарт до панаира в Мюнхен, колегата ми по работа немец шофираще с 220 км/час, ако някой пречеше в дясното платно да поддържа скоростта, мигаше с фаровете на предната колаза да завие вдясно, а аз седях отпред и не ме беше страх."

    Тия измишльотини може да ги разправяш на някоя селска вечеринка! В Германия от доста години е забранено да се "мига с фарове" ако някой ти "пречи" в лентата и не можеш да караш с колкото си решил. В такава ситуация можеш евентуално да дадеш ляв мигач, за да привлечеш вниманието на водача пред теб, ако той е толкова разсеян, че не е те е видял вече. Но каквато и да е ситуацията, това, че някой се движи бързо не му дава абсолютно никакво право или предимство, нито задължава с нещо останалите участници в движението. Колата ти трябва да има изправни спирачки и е твое задължение да намалиш скоростта си. Има си и правила за даване на път на линейки, полиция и т.н. според броя платна на магистралата.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  43. 43 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2219 Неутрално

    До коментар [#10] от "sxn49533317":"Като пътувахме от Щутгарт до панаира в Мюнхен, колегата ми по работа немец шофираще с 220 км/час, ако някой пречеше в дясното платно да поддържа скоростта, мигаше с фаровете на предната колаза да завие вдясно, а аз седях отпред и не ме беше страх."Тия измишльотини може да ги разправяш на някоя селска вечеринка! В Германия от доста години е забранено да се "мига с фарове" ако някой ти "пречи" в лентата и не можеш да караш с колкото си решил. В такава ситуация можеш евентуално да дадеш ляв мигач, за да привлечеш вниманието на водача пред теб, ако той е толкова разсеян, че не е те е видял вече. Но каквато и да е ситуацията, това, че някой се движи бързо не му дава абсолютно никакво право или предимство, нито задължава с нещо останалите участници в движението. Колата ти трябва да има изправни спирачки и е твое задължение да намалиш скоростта си. Има си и правила за даване на път на линейки, полиция и т.н. според броя платна на магистралата.
    —цитат от коментар 42 на Дразнител


    Те го те Сузуки Вагон .
    Той си мига с фарове от само себе си.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ogu87QBiP1I&t=111s





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK