ЕС е в задънена улица какво да прави с пакета "Мобилност"

ЕС е в задънена улица какво да прави с пакета "Мобилност"

© Юлия Лазарова



Ситуацията около пакета "Мобилност" е в задънена улица. Това коментираха българските евродепутати Петър Витанов (БСП/Социалисти и демократи; член на комисията по транспорт и туризъм в Европейския парламент) и Ангел Джамбазки (ВМРО/Европейски консерватори и реформисти; член на комисията по правни въпроси). Думите им бяха по повод завършилите по-рано без резултат т.нар. триалози - преговори между държавите членки (Съвета на ЕС), Европейския парламент и Европейската комисия.


Оптимизъм


Вчерашният триалог не е толкова неблагоприятен за българската позиция, смята Петър Витанов. "Той беше доказателство, че без компромис, че когато се натиска в една посока, крайност, до степен в която дискриминираш определени държави, няма как да бъде взето разумно политическо решение", допълни той.


Обясни, че Европарламентът и докладчиците по трите досиета не са били склонни да направят отстъпки от ключови текстове - тези, които касаят най-много българските превозвачи. Съветът също не е бил готов да отстъпи. Това според Витанов е нещо положително и означава, че "ще се търси баланс, ще се търсят пресечните точки между различните интереси, което би облагодетелствало и българската позиция".




Петър Витанов

© Юлия Лазарова

Петър Витанов


Евродепутатът обясни, че, технически погледнато, в рамките на финландското председателство до края на годината ще се направи още един опит за постигане на консенсус. Според него, ако се увенчае с неуспех, следващата възможност ще е по време на германското председателство, "което е може би най-лошият за България вариант, защото позицията на Германия е много крайна, както на България, само че в обратна посока. Но те ще имат инструментариума председателство, за да могат да повлияят върху процесите".


Той все пак е оптимист и смята, че разумът при последните преговори е надделял. "Мерки като връщането на празен камион на определен интервал от време са неприемливи както за комисията, така и за съвета, беше подчертано, че те противоречат на здравата икономическа, ако щете, и икономическа логика", допълни Витанов.


Ще оскъпи стоките в Западна Европа


По думите на Ангел Джамбазки ситуацията е в "абсолютно задънена улица". "Бяха гласувани такива текстове, по които няма как да се намери компромис.


Позицията на Съвета е по-близка до нашата по отношение на връщането на камиона и на броя на трансграничните операции. Позицията на нашите опоненти в парламента е много антипериферна, вече не бих я нарекъл антиизточна. Тя вече засяга всички държави в периферията, които се занимават с този бизнес", допълни той.


"Най-сетне успяхме да обърнем внимание на бизнеса в Западна Европа какво ще му струва пакета "Мобилност", подчерта още Джамбазки.


Обясни, че в България вече има голям автомобилен клъстер и много фирми произвеждат части за своите автомобили, а в момента, в който бъде вкаран сила пакетът "Мобилност", българските фирми или бъдат принудени да фалират, или да вдигнат цените, защото "ако разкараш празни камиони, ти трябва да сметнеш горивото в цената, ако плащаш за хотели на шофьорите, също. Ако си принуден да правиш някакви други разходи, ти ще ги сметнеш в цената. Това ще оскъпи всъщност всички стоки в Западна Европа".


Според него "тези, които защитават имагинерни в случая опасности, ще усетят през джоба си ефекта от пакета "Мобилност". Той под думите на евродепутата е непазарна, по съществото си социалистическа регулация на отношения, които са се настроили сами.


Ангел Джамбазки

© Надежда Чипева, Капитал

Ангел Джамбазки


"Транспортният бизнес в България е един от малкото, които не ползваха държавна подкрепа. За него няма субсидии, там са кредити, заеми, там е борба с нашата мърлява и корумпирана администрация. Този бизнес въпреки администрацията успя да се развие по този начин и това е най-успешният български свободен бизнес след 1989 г. И тук, в Европарламента, се опитват да го ударят социалистически, да го регулират", допълни Джамбазки.


Застоят в разговорите за него не е изненада и той не очаква да има друг триалог до края на финландското европредседателство. "За днес беше отменена пресконференция на Карима Дели (Зелени/Европейски свободен алианс; председател на транспортната комисия в ЕП), защото нямаше какво да кажат, нямаше никакво разбирателство по нито една точка", допълни евродепутатът.


По най-неудовлетворителните за България точки по думите му има тежко разминаване между съвета и парламента, "това е връщането на празния камион". Коментира, че се е отворила темата, че празните камиони, разхождани из Европа, ще замърсяват въздуха. "Празен камион гори около 20-25 до 30 тона нафта (...) Представете си флот от стотици хиляди камиони, които се разхождат празни нагоре-надолу. Горят гориво, износват куми, вдигат фини прахови частици. Кому е нужно това, за да може да вдигнем изкуствено цената на нашите превозвачи?"


Застоят в преговорите според него по-добър от "загубения мач": "Има неща, които просто трябва да отпаднат. Връщането на камиона, броят на операциите, задължителното спане някъде си. Това трябва да отпадне. Например трябва да се приеме предложението, ако шофьорът не иска да се прибира, да може да напише декларация, с която да декларира, че не иска да се прибере. Западна Европа има огромен глад за шофьори. Който иска, е отишъл вече да работи".


Според Джамбазки причината за пакета "Мобилност" е гладът за шофьори в Западна Европа. "Белгийци и французи не са заинтересовани от тази работа, тя за тях е непривлекателна. А германците карат курсове само един ден и не карат събота и неделя. Нашите, понеже им трябват парите, се навиват да карат седмици, месеци и т.н. И тук пазарът решава", допълни евродепутатът.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3475 Весело

    Да го сложи на трупчета!

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9484 Неутрално

    А май Зелените най-много искаха такова разкарване, което е срещу природата :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5242 Неутрално

    Макрон няма да отстъпи

  4. 4 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3479 Неутрално

    Нашите евро депутати пропада времето за действие, а сега се тюхкат. Те и евробюрократите да си заврат документите отзад. Свършиха я по - зле от кучето на нивата.

  5. 5 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 864 Неутрално

    Да уеднаквят данъците върху превозите във всички страни членки и да въведат минимални задължителни заплати за шофьорите ! Така нашите чорбаджии няма да могат да правят дъмпинг на западните фирми . Ще могат да си работят стига да предлагат по-добра услуга , а и в българския бюджет ще влизат повече средства от данъци. Сега болшинството от българските превозвачи работят на Булстат на кухи фирми и страната ни не печели нищо от тях.

  6. 6 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 2195 Весело

    "Празен камион гори около 20-25 до 30 тона нафта (...)"
    Направо 200 до 300 тона гори празен. Пълен гори по 1000 тона. 😂😂😂

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  7. 7 Профил на cbd55596436
    cbd55596436
    Рейтинг: 305 Неутрално

    От Джамбазки може да стане нелош тираджия. И геврека ще върти, и други работи...

  8. 8 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    До коментар [#5] от "Dankol":

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  9. 9 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    Нашите евро депутати пропада времето за действие, а сега се тюхкат. Те и евробюрократите да си заврат документите отзад. Свършиха я по - зле от кучето на нивата.
    —цитат от коментар 4 на Vlado Nikolov


    Айде, айде, нищо не са проспали нашите, с изключение на двама хубавци. Ама що не си го казваме право в очи, Малинов носи вината за настоящата ситуация, толкова е просто.

    Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679
  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2933 Неутрално

    Обикновено така се получава когато бюрократи започнат да се занимават с неща, които не разбират. :)

  11. 11 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 1256 Неутрално

    До коментар [#5] от "Dankol":

    Айде бе, а що не ги изравняват за персонала в Лидл, Метро, Кауфланд, Уникредит, БНП Париба и така нататък, и така нататък?

    Да се знае: https://www.24chasa.bg/mnenia/article/7729679
  12. 12 Профил на DedoLib4o
    DedoLib4o
    Рейтинг: 64 Разстроено

    Западноевропеѝците са тотални егоисти - те гледат да уредят себе си и да прецакат другите. А другите естествено са от периферията на ЕС, наречени от Хитлер Унтенменши или ПОДЧОВЕЦИ! За тях нито е бъзможно през уикенда да си бъдат дома, нито е възможно да го прекарват (уикенда) в някоѝ хотел, понеже това, което им се плаща не им позволява да го направят!!!

  13. 13 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 949 Неутрално

    аа, знаем кой отсъстваше и с колко гласа мина пакета!! Няма да забравим!!

  14. 14 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3475 Неутрално

    Да уеднаквят данъците върху превозите във всички страни членки и да въведат минимални задължителни заплати за шофьорите ! Така нашите чорбаджии няма да могат да правят дъмпинг на западните фирми . Ще могат да си работят стига да предлагат по-добра услуга , а и в българския бюджет ще влизат повече средства от данъци. Сега болшинството от българските превозвачи работят на Булстат на кухи фирми и страната ни не печели нищо от тях.
    —цитат от коментар 5 на Dankol


    Какъв дъмпинг ви патил?
    Ако имаше дори някакъв най-мижав дъмпинг - Макрон нямаше да въвежда законодателсво, а веднага щахме да бъдем бастисани по съдебен ред. И в ЕС, и СТО.

    А за заплатите ...
    В Западна Европа има глад за шофьори.
    Нашите чорбаджии им плащали мижаво.
    Ми к'ъф им е прОблема на западните фирми да надцакат нашите чорбаджии?
    Дори за 500 евро повече ще им прилапат шоферчетата. Те са разтропани и наистина са си като ято, за нула време ще прехвръкнат.
    Ама западните превозвачи не щат.
    И защо?
    Ми щото след пакета на Макрон - ще бастисат нашите тирове. И шоферчетата ще увиснат без работа. И ще им цопнат в торбата за същите пари като при нашите льоши чорбаджии-изедници ...
    Останалото са алабализми за широките мат'рялски маси ...

  15. 15 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1047 Весело

    До коментар [#6] от "Darulio":

    "Празен камион гори около 20-25 до 30 тона нафта (...)"
    Направо 200 до 300 тона гори празен. Пълен гори по 1000 тона. 😂😂😂"

    Кораб може! 30-45 тона гори средноголям презокеански кораб.

    В Русия съм! В Русия съм!
  16. 16 Профил на Веселин Дечев
    Веселин Дечев
    Рейтинг: 1047 Весело

    Сега, съвсем сериозно:
    Вземете пример от Русия. Там открай време превизите са на много много големи дистанции. И по пътищата е пълно не с оросто мотели, а цели комплекси - сервизи, гумаджийници, заваръчни работилници, охраняеми стиянки, работилници за тенти. Дори има възможност срещу дребна сума просто да се изкъпеш.
    Как там, в "дивашката" Русия може, а в Европа - не може??? Я па ти!

    В Русия съм! В Русия съм!
  17. 17 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 864 Неутрално

    До коментар [#5] от "Dankol":Айде бе, а що не ги изравняват за персонала в Лидл, Метро, Кауфланд, Уникредит, БНП Париба и така нататък, и така нататък?
    —цитат от коментар 11 на frisky


    Лидл България да не би да не плащат данъци в България и да плащат по-ниски заплати от Фантастико да речем !? Лидл и останалите западни вериги са с данъчен адрес в България ,търгуват в България , а българските превозвачи са с данъчен адрес в България , пък оперират в западните държави . Има разлика, нали !?

  18. 18 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3475 Неутрално

    Сега, съвсем сериозно:Вземете пример от Русия. Там открай време превизите са на много много големи дистанции. И по пътищата е пълно не с оросто мотели, а цели комплекси - сервизи, гумаджийници, заваръчни работилници, охраняеми стиянки, работилници за тенти. Дори има възможност срещу дребна сума просто да се изкъпеш.Как там, в "дивашката" Русия може, а в Европа - не може??? Я па ти!
    —цитат от коментар 16 на Веселин Дечев


    Да припомня - по повод на пакета Макрон излезе изследване на ЕК.
    Че за удовлетворяване на изискванията му в ЕС са необходими НОВИ над 9 000 охраняеми паркинга.
    Така че - не са просто нашичките "мошеници" виновни.

  19. 19 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 864 Неутрално

    До коментар [#5] от "Dankol":😂😂😂😂😂😂😂😂😂
    —цитат от коментар 8 на Darulio


    Диарио , нещо проблем ли имаш с мен !?

  20. 20 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 2195 Весело

    До коментар [#19] от "Dankol":

    Не, не си виновен ти, че си необразован аутист без два лева изкарани в реалната икономика.

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  21. 21 Профил на Darulio
    Darulio
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    До коментар [#20] от "Darulio":

    етатист* не аутист

    Да бехме малко подпийнали, да им ебеме майката.
  22. 22 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3563 Неутрално


    От 65 000 камиона с бг регистрация, само 5 000 се движат в България.
    60 000 в Европа!

  23. 23 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2855 Весело

    Тая документация за рециклиране в тоалетна хартия и подарък за Елисейския дворец (Палѐ дьо л'Елизѐ) ...

  24. 24 Профил на Bullet
    Bullet
    Рейтинг: 1099 Неутрално

    Ей шефчетата на транспортни фирми! Да не забравите, че от 01-12-2019, на територията на Швеция, всички МПС-та са задължени да бъдат оборудвани със зимни гуми. Който пропуснал, ще го сурвакат предсрочно.

    Gor det idag, imorgon kan deta vara förbjudet.
  25. 25 Профил на runmen._
    runmen._
    Рейтинг: 422 Неутрално

    До коментар [#17] от "Лидл България да не би да не плащат данъци в България и да плащат по-ниски заплати от Фантастико да речем !? Лидл и останалите западни вериги са с данъчен адрес в България ,търгуват в България , а българските превозвачи са с данъчен адрес в България , пък оперират в западните държави . Има разлика,


    И какво като са с данъчна регистрация в България? Не плащат ли те същите разходи за горива, пътни такси, фериботи, сервизи, глоби, както всички участници на пазара? Смяташ ли, че западноевропейските товародатели предлагат едни и същи навла за източноевропейски и западноевропейски превозвачи? Имаш ли представа какъв процент от общите разходи за дейността на една транспортна компания са разходите за РЗ? Български шофьори, които започнаха работа в западноевропейски транспортни компании и взеха семействата си на запад установиха, че приходите им не осигуряват стандарта, който имат в България.
    Готова ли е България да се лиши от част от БВП ( 17% за 2018 и прогнозно около 19% за 2019 )? Българските шофьори работещи за български транспортни фирми получават EUR 2000-2500. Заплатите основно се изразходват в България и това генерира потребление. Готови ли сме да се откажем от това потребление? Защо западноевропейски компании изнесоха производства в Китай, Малайзия, Виетнам?

  26. 26 Профил на Кейгецу
    Кейгецу
    Рейтинг: 19 Неутрално

    До коментар [#25] от "runmen._":

    "установиха, че приходите им не осигуряват стандарта, който имат в България."

    Какъв стандарт на живот имат те в България, след като изобщо не живеят там?
    Те и в Германия, Франция и Испания не живеят всъщност. Живеят като съвременни катунари - в кабините на камионите. Това е скотски начин на живот, при който не може да се говори за никакъв стандарт. Той нарушава и правилата за свободно движение в ЕС, подробно описани в специална директива и регламент.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK