ЕС може да забрани вноса на "мръсни" батерии

Марош Шефчович

© Reuters

Марош Шефчович



Батериите, които не отговарят на строгите екологични стандарти, може да бъдат забранени за европейския пазар, предупреди зам.-председателят на Европейската комисия Марош Шефчович в понеделник (9 декември), предаде "EurActiv България". Комисията одобри 3.2 милиарда евро държавна помощ за някои местни проекти.


ЕС работи по екологични стандарти за батерии, които може да струват четвърт трилион евро до 2025 г. съгласно т.нар. Алианс на ЕС за акумулаторните батерии.


Шефчович каза пред репортери, че вносът на батерии от Югоизточна Азия за европейския пазар може да бъде спрян, ако те не отговарят на определени критерии. На въпрос дали промените в правната рамка на ЕС могат да доведат до забрани Шефович отговори: "Мисля, че ако те не спазват стандартите, да."




"Явно трябва да правим това, което правят други икономики и пазари, трябва да спазваме техните стандарти", заяви зам.-председателят на еврокомисията.


"Зелените" критерии, на които трябва да отговарят батериите, ще варират от това колко устойчиви са суровините, използвани в производството, до това колко чиста е енергията, използвана за тях.


ЕС разбра, че блокът няма да може да се конкурира веднага с вноса от Китай и Корея за цена и количество, така че се насочи към екологичния ъгъл, за да извлече полза от нарастващото търсене.


"Разбира се, нашите азиатски конкуренти не спят. Те виждат какво целим да направим с този алианс. Стандартите са важни: ако искате да продавате тук, трябва да спазвате нашите стандарти", добави Шефчович.


В понеделник ЕК обяви, че е дала зелена светлина за държавна помощ от 3.2 милиарда евро за проекти за батерии в седем страни членки – Белгия, Финландия, Франция, Германия, Италия, Полша и Швеция. Те кандидатстваха за одобрение по-рано през година.


По така наречения важен проект от общ европейски интерес (IPCEI) седемте страни представиха редица проекти, подкрепени от 17 компании, включително BMW, Enel X и Umicore. Списъкът с "амбициозни и рискови" идеи варира от набавянето на суровини и използването им в батерии до рециклирането и повторната употреба. Проектите са до 2031 г.


"Благодарение на усилията на седем държави членки, промишлеността и еврокомисията се появява първата в Европа общоевропейска акумулаторна екосистема", каза Шефчович в изявление.


Комисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер участва активно в одобрението на ЕК за координирания от Франция проект IPCEI. "Одобрената помощ ще гарантира, че този важен проект може да продължи, без да нарушава неоправдано конкуренцията", каза тя.


Германия се оценява като най-големия бенефициент на решението за държавна помощ, тъй като Берлин има за цел да насочи повече от 1 милиард евро в различни проекти. Франция има за цел да инвестира около 960 милиона евро.


Очаква се общата сума от 3.2 милиарда евро да привлече допълнителни 5 милиарда евро частни инвестиции и в резултат на финансирането ще бъдат изградени две така наречени гигафабрики за батерии.


На въпрос дали пари от ЕС ще бъдат инвестирани от държавите членки в проектите Шефчович каза, че е възможно националните правителства да пренасочат структурните фондове за покриване на финансовите разходи.


Индустрията за батерии може да получи още един подарък за Коледа от ЕК. И друг IPCEI проект, този път координиран от Германия, ще бъде представен преди края на годината. Пълното одобрение обаче вероятно ще отнеме поне няколко месеца. В този пакет ще бъдат включени 12 или 13 държави членки и 50 преки бенефициенти.

Ключови думи към статията:

Коментари (5)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на tos_buratino
    tos_buratino
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Като не могат да конкурират ценово нещо, обявяват го за неекологично или за опасно за не знам какво си на незнам какво си. Това е непазарен подход, който ощетява потребителите от ЕС и прави неконкурентноспособна европейската продукция.

  2. 2 Профил на EU Fighter
    EU Fighter
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Батериите са нещо доста опасно о неекологично. Затова всички такива отпадъци се изнасят извън ЕС, предимно в Азия и Африка. Но проблема е, че едва ли се рециклират ...

  3. 3 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 973 Любопитно

    Дааа, ЕКомисия мисли за всички нас, затова ще си караме на оловни акумулатори, щото азиатците ни бият отвсякъде с литиевата технология. И да, губим всички ние като клиенти, определено...

  4. 4 Профил на GreenBush
    GreenBush
    Рейтинг: 279 Неутрално

    Като не могат да конкурират ценово нещо, обявяват го за неекологично или за опасно за не знам какво си на незнам какво си. Това е непазарен подход, който ощетява потребителите от ЕС и прави неконкурентноспособна европейската продукция.
    —цитат от коментар 1 на tos_buratino


    Ми именно пазарният подход е докарала нещата до тук. Не ме разбирай погрешно ама ламтежа за печалба рано или късно стига до тук. Еко еволюцията няма да се хареса на всички, но тя е неизбежна и ще се случи.

  5. 5 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 499 Неутрално

    Очевидно ЕС изостава в конкуренцията, та се търсят средства и начини за наваксване и овладяване на пазара

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK