ЕС премина още една междинна стъпка в утвърждаването на пакета "Мобилност"

ЕС премина още една междинна стъпка в утвърждаването на пакета "Мобилност"

© Анелия Николова



Съветът на ЕС съобщи, че днес на равнище посланици са били приети договорените по-рано този месец промени в правилата за международните пътни превози. За да бъдат окончателно утвърдени, тези правила следва да бъдат гласувани от министрите на транспорта на ЕС и от Европейския парламент.


Одобрените на този етап промени обхващат условията на труд на водачите, специалните правила за командироването на международни шофьори, достъпа на товари до пазара на превози. На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета на ЕС и Европейския парламент, се отбелязва в съобщението.


Правилата за максималното работно време и минималните срокове за почивка на водачите остават непроменени. В организацията на работните графици на водачите ще бъде въведена известна гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Водачите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.




Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.


Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана на паркинги, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни места за паркиране. Комисията ще посочи изисквания и начини за сертифициране на такива места с допълнително законодателство. Ще създаде сайт за лесно откриване на тези паркинги.


При правилата за транспортните услуги, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач (каботаж), действащата система допуска до три операции за седем дни и ще остане непроменена. За да се предотврати постоянен каботаж, ще бъде въведен "срок на прекъсване" от четири дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.


Държавите в ЕС могат да прилагат същите правила за отсечките по комбиниран превоз на своята територия.


Правилата за командироването поясняват как професионалните водачи в превозите на стоки или пътници ще се ползват от принципа "еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място". Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени.


При пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.


Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.


За да се осигурят равнопоставени условия на съревнование между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата за достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международните превози (леки търговски превозни средства с тегло над 2.5 тона), с преходен срок от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.


За да се предотврати дейността на дружествата "пощенски кутии", новите правила повишават връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. За да може тази връзка наистина да съществува, камионите в международните превози ще трябва да бъдат връщани в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този срок е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл, пише в съобщението.


Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.


Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф — през 2025 г.


Приложението на правилата за командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започне 18 месеца след влизането в сила на новото законодателство.


Правилата за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите. Предстои новите законодателни текстове да бъдат приети официално от Съвета на ЕС и от ЕП.


По-рано тази седмица Европейската комисия съобщи, че ще извърши оценка на въздействието върху околната среда на предвижданото връщане на камионите в държавата на регистрация.


Според заместник-председателя на ЕК Валдис Домбровскис новите правила в тази част няма да влязат в сила, преди данните от оценката да бъдат известни. Той добави, че ако е необходимо, ЕК ще внесе ново законодателно предложение по тези въпроси заради голямото отдалечаване от първоначално предложения от комисията законопроект. Според изданието "Политико" с това ЕК "торпилира" преговорите за постигането на окончателно споразумение.


"Капитал" пише обаче, че групата на недоволните не стига за формиране на блокиращо малцинство. За останалите страни изискванията за връщане на камионите са несъществени.


Шест държави се противопоставят на част от промените – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва.

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на averatec
    averatec
    Рейтинг: 1033 Неутрално

    Европа изглежда наистина ще опита да освободи от робство брадясалите облечени в потници и джапанки камикадзета от изтока!

  2. 2 Профил на bzd45626642
    bzd45626642
    Рейтинг: 381 Неутрално
  3. 3 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3049 Неутрално

    Царя дава, пъдаря не дава. Пъдарите, българските комсомолски мутри, и купените от тях политици!

  4. 4 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    Правилата за командироването поясняват как професионалните водачи в превозите на стоки или пътници ще се ползват от принципа "еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място".

    Тука сега ми е много интересно, ако някой немски камион с немски водач вземе да кара курс до България, то българска заплата ли ще му платят?

    Питам за един приател тука? ;)


    И още за един приател питам, начи като ще строим социализма и ще бъде "еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място" то мястото какво роля играе?

    Начи у Германия една касиерка върши същата работа като касиерка у България ама взема различни пари? Следващата стъпка, усещам е, ще да се премахне това неравенство с мястото. :)

  5. 5 Профил на dzenlandia
    dzenlandia
    Рейтинг: 216 Неутрално

    Колкото и стъпки да минават последната дума ще е на съда в Люксембур, където за щастие Макрон няма каквото и да е влияние и шансът тези очевидно противоречащи на Учредителните договори промени да бъдат посечени и огромен.

  6. 6 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 384 Неутрално

    Все по0зле стават нещата в ЕССР

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5144 Весело

    Ей на това аз му викам единин френски пазар :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 613 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    REAL_ТЪПАН

    Правильно говорил Гоголь "В России две беды — дураки и дороги" причём первых ну очень много!!
  9. 9 Профил на Nadarin Stoychev
    Nadarin Stoychev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    Еми да,ако работи няколко месеца в България както нашите шофьори в Германия ,ще взема българска заплата.За еднократните курсове това не важи.Май някой не е чел статията до край!

  10. 10 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2634 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":Еми да,ако работи няколко месеца в България както нашите шофьори в Германия ,ще взема българска заплата.За еднократните курсове това не важи.Май някой не е чел статията до край!
    —цитат от коментар 9 на biggun


    "Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията."

    Абе четах статията, ама не съм в бранша и термините нищо не ми говорят, та не знаем точно как да тълкувам горното.

  11. 11 Профил на Черен хумор на кило
    Черен хумор на кило
    Рейтинг: 513 Неутрално

    Все по0зле стават нещата в ЕССР
    —цитат от коментар 6 на wnl03619584


    За комунистите - да. Нормалните хора ядем, пием и се веселим.

  12. 12 Профил на Nadarin Stoychev
    Nadarin Stoychev
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#10] от "realguru":

    Хората са го обяснили ,не мисля да ти обяснявам аз

  13. 13 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    До коментар [#10] от "realguru":

    Ще рече, че се отнася за момента в който дойчото натовари товар от Каспичан за Раднево. Примерно.

    По интересно за мен е не защо управляващите ни риват в защита на заграбилите страната феодали. А кога ще приложат елементарен контрол как аджеба карат тировете у нас. Елементарно проследимо и по сегашните неинтелигентни тхографи.

  14. 14 Профил на idiotstavrev
    idiotstavrev
    Рейтинг: 559 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    ОФчи, ти между "заплата" и "командировка" разлика правиш ли? Всичките плоскочели се те толкова плиткоумни като Тиквата и Шкембарника, и не пропускате възможност да го покажете.

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK