Брюксел е изправен пред битка заради плана за минимална заплата в ЕС

Урсула фон дер Лайен

© Reuters

Урсула фон дер Лайен



Брюксел се готви за битка заради плановете за въвеждане на минимална заплата в ЕС, тъй като северните страни предупреждават, че мярката може да подкопае техните дългогодишни системи на колективно договаряне между работодатели и работници, пише "Файненшъл таймс".


През юли в опит да получи подкрепата на Европейския парламент новият председател на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обеща да въведе "рамка" за минимални заплати в ЕС, зачитайки различията между отделните трудови пазари.


Датският министър по заетостта Петер Хумелгаард каза, че макар да е получил уверения от еврокомисаря по работни места и социални права Никола Шмит, че комисията няма желание да подкопава колективното трудово договаряне, "няма да сме спокойни докато не видим публикувани крайните детайли".




В интервю той изрази опасения, че бъдеща директива по въпроса "няма да съдържа необходимите изключения или защити за нашата система". "Основният принцип в датския модел е (че) нямаме политическа намеса", допълни той.


Политици в ЕС искат заплатите да се сближат на по-високо ниво в блока предвид големите различия в заплащането, особено между западните страни и по-новите държави членки на Изток.


Дебатът беше съживен миналата година от зам.-председателя на Еврокомисията Франс Тимерманс, който беше кандидат за поста на Фон дер Лайен. Той призова всяка държава - членка на ЕС, да има минимална заплата, еквивалентна на 60% от средната заплата в тази страна.


Предстои Еврокомисията да направи предложения, а в средата на януари се очакват консултации.


Определянето на равнището на заплатата не в правомощията на Брюксел, но една от опциите е директива, която ще даде рамката за определяне на минимални заплати с използването на многобройни показатели.


Само в шест страни от ЕС – Дания, Финландия, Швеция, Австрия, Италия и Кипър – няма законова минимална заплата. Минималните месечни заплати в други държави варират от под 500 евро в България и Румъния до над 2000 евро в Люксембург по данни на Евростат.


Няколко европейски страни, сред които северните с високи нива на заплащане, зависят силно от системите за колективно трудово договаряне, при които държавата играе минимална роля.


Карл-Петер Толвадсон, председател на шведската конфедерация на синдикатите, каза, че страната му се е борила срещу опити за налагане на минимална заплата и не иска нова битка по въпроса.

Коментари (165)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Неутрално

    Концентрацията на цивилизация си казва думата - за нас остава дилемата дали да опитаме да се цивилизоваме на европейско ниво или да си останем на ниво Шоуто на Слави.

  2. 2 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3243 Любопитно

    ярката може да подкопае техните дългогодишни системи на колективно договаряне между работодатели и работници
    _______________
    Едни и същи корпорации продават стоки и услуги на едни и същи цени както на запад , така и на изток (често на изток и по-скъпо), но пък заплатите в източните колонии са по-ниски! Това ли са им системите?



    Libertarianism is just anarchy for rich people
  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3243 Любопитно

    Концентрацията на цивилизация си казва думата - за нас остава дилемата дали да опитаме да се цивилизоваме на европейско ниво или да си останем на ниво Шоуто на Слави.
    —цитат от коментар 1 на Deaddark


    Ами нека мейнстрийм журналистиката направи тестова за интелигентност и общи познания на Слави и Баце с 10 свободно избрани техни набори! Тогава може да спориш кой на какво ниво е!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Любопитно

    ,,Политици в ЕС искат заплатите да се сближат на по-високо ниво в блока предвид големите различия в заплащането, особено между западните страни и по-новите държави членки на Изток"

    Направете го! Какви са тези ОГРОМНИ РАЗЛИЧИЯ на МРЗ в блока? Нали сме с един общ съюз? А защо различията в заплащането са толкова големи?

  5. 5 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Любопитно

    Не е нормално западни фирми да инвестират тук в страна членка на съюза а да плащат една трета от заплатата, която биха давали в страната си! По този начин не се ли компрометират основни ценности в ЕС? Излизат наяве ДВОЙНИ СТАНДАРТИ И ДВЕ СКОРОСТИ на развитие на отделните страни членки. Това ли е смисъла на ЕС? Експлоатацията на ефтина работна ръка в източната част на блока за сметка на западната и част?

  6. 6 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2162 Неутрално

    Заплатата зависи от производителността.
    Социалистическите методи на определянето и са доказали своята неефективност.

  7. 7 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Неутрално

    До коментар [#2] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Не, системите са различни - нашата си е направо ретроградна - все едно да сравняваш колко харчи Пежо от 2019-та и Москвич осмак при скорост 90км/ч.
    Не може да си на ниво от 65-та година и да искаш да получаваш като тези от 2020-та. Маркс добре го е казал за конкретния и абстрактния труд - двама човека правят едно изделие с печалба лев на бройка - единия прави две бройки на ден, другия десет - абстрактно и двамата имат ден труд, конкретно единия е заработил пет пъти повече. Затова майката му е прогреса, в частност оптимизацията. Но това става в демократичните цивилизовани страни - в уонаби комунистически държави са още с разбирания от сталиново време.

  8. 8 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1917 Неутрално

    Минималната заплата в ЕС е НОВИЯТ КОМУНИЗЪМ!!!!!!!!

  9. 9 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Любопитно

    До коментар [#6] от "atmanpg":


    Айде недей сега обяснява от какво зависи заплатата. Те нека ги изравнят да видим дали тук няма да се увеличи производителността?

  10. 10 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Любопитно

    До коментар [#7] от "Deaddark":

    ,,Не може да си на ниво от 65-та година и да искаш да получаваш като тези от 2020-та."
    Нивото се вдига веднага когато се повишат доходите!

  11. 11 Профил на jeq19606355
    jeq19606355
    Рейтинг: 981 Неутрално

    МРЗ: 610.00 лв. / ~20 дни / 8 часа / 1.95 лв./евро = 2 евро / час

  12. 12 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Неутрално

    До коментар [#3] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Защо с Баце? Страх те е да не сравнят Слави с някой средно ниво и да се види дългуча колко е назад с материала. Албена Вулева го превъзхожда Трифонов като интелект. Годжи също. А Къци е класи отгоре. Да не говорим за интелигентни хора - те отвяват учиндолския като куцо пиле домат.

  13. 13 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#11] от "jeq19606355":


    Ей за това става въпрос!

  14. 14 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    Ако се въведе минимална часова ставка за целия ЕС, нали се сещате как ще се променят нещата?

  15. 15 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Прав си, така е, заплатата зависи от производителността.
    Например един чичо, който кара трактор с рало и дискова брана е сто пъти по-производителен от десен циганина с мотики на нивата. Те, още докато се наканят да почнат, той вече е свършил :)

    Бог да благослови Америка за България!
  16. 16 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Любопитно

    До коментар [#15] от "Günther":

    Защо тогава нашите цигани с мотики изкарват различни пари в другите държави, а тук мизерстват?

  17. 17 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Затова е справедливо чичото с трактора да получава две или три заплати на сиганите. Да не мислите, че ще получи 1000? Абсурд!

    Бог да благослови Америка за България!
  18. 18 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Това е ебаси и безсмисленото клише. Все едно , че има механизъм който да принуди при повишаване на производителността помешчика да повиши заплатите на крепостниците си вместо да прибере разликата за нов майбах или ваканция на карибите.

  19. 19 Профил на bzd45626642
    bzd45626642
    Рейтинг: 423 Неутрално



    До коментар [#6] от "atmanpg":Айде недей сега обяснява от какво зависи заплатата. Те нека ги изравнят да видим дали тук няма да се увеличи производителността?
    —цитат от коментар 9 на Зори


    И да се изравнят заплатите, Гошо няма да може с лопатата да изкопае толкова земя, колкото Ханс с багерчето. Не става въпрос за желание - Гошо може да има много повече желание от мързеливия Ханс, след като са им изравнили заплатите, а за организация и управление на труда.

  20. 20 Профил на jeq19606355
    jeq19606355
    Рейтинг: 981 Весело

    До коментар [#15] от "Günther":

    А ако дадеш трактора на циганина и пуснеш чичото с мотиката на нивата, как ще се промени производителността на чичото и циганина!?

  21. 21 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    До коментар [#20] от "jeq19606355":

    Ще рухне до безобразие, и тогава либертарианците ще викат "бахти мързеливеца, не му се работи, ще режем заплатата" ;)

    Бог да благослови Америка за България!
  22. 22 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2511 Гневно

    Ае тук свинското стана по-скъпо от това в доста ЕС страни с по-висок доход от този у нас. разсипа ни туй герп!

    мурзилка
  23. 23 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1646 Неутрално

    Всяка държавна (наддържавна в случая) в икономиката влияе на свободния пазар. В случая България ще загуби аутсорсинга. И като загубим най мощния двигател за повишаването на заплатите какво правим?

  24. 24 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1646 Неутрално

    До коментар [#23] от "George Svinarov":

    Всяка държавна

    НАМЕСА

    извинете за изпуснатата дума.

  25. 25 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Неутрално

    До коментар [#10] от "Зори":

    Нали - и мен да ме пуснат Газката и аз ще правя курсове като модерен тир - въпреки че ще товаря в пъти по-малко, ще харча за гориво в пъти повече и ще се бавя в пъти повече - нека и аз да вземам колкото шофьора на модерния камион. Зори, МРЗ е на края на веригата - новите технологии смаляват себестойността и разликата се дели между началници, работници и клиенти - хем заплатите по-големи, хем цените по-ниски.

  26. 26 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#25] от "Deaddark":

    То тоя който трябва да замени газката с модерен тир предпочита да плаща заплатата на бразилци в отбор който никой не гледа въпреки ,че е по силен от всички скандинавски отбори само за да си начеше егото.

  27. 27 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1827 Неутрално

    "Минималните месечни заплати в други държави варират от под 500 евро в България и Румъния до над 2000 евро в Люксембург по данни на Евростат."
    Не знаех, че 1000 лв била е нас минималната заплата.

  28. 28 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    До коментар [#12] от "Deaddark":

    Не просто мисля ,че да се спори колко е по-глупав Слави или Баце е безпочвено! Слави поне мине се не мине помага на някой приятел или на болно от рак дете ....Борисов само затруднява живота на бедните и болните-факт а го оляснява на олигархията и чуждестранната търговско-банкова обсада!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  29. 29 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2162 Весело

    До коментар [#4] от "Зори":

    Ти изглежда вярваш на всякакви предизборни обещания

    гошо
  30. 30 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2162 Весело

    До коментар [#4] от "Зори":

    Ти изглежда вярваш на всякакви предизборни обещания

    гошо
  31. 31 Профил на pavur
    pavur
    Рейтинг: 1179 Неутрално

    До коментар [#25] от "Deaddark":

    На теория е тъй ,обаче ква е файдата от намаляващата себестойност не намалява крайните цени. Един айсифона със себестойност двеста долара производствени разходи и отдавна изплатена технология,се предлага на пейзаните като "иновация" на десет пъти по - висока цена. Напредък и конкуренцията би трябвало да бутат технологиите, машините да достигнат ниво сами да си копат ресурсите,да се възпроизвеждат ,себестойност съда заклини към нула,понеже няма нужда от човешки труд,а само контрол. В момента тоя процес го няма никъде заради непреодолимия фактор на човешката алчност. Няма достатъчно пари на тоя свят,които да нахранят дори един алчен гъз.

  32. 32 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 2314 Весело

    "Минималните месечни заплати в други държави варират от под 500 евро в България и Румъния до над 2000 евро в Люксембург по данни на Евростат."Не знаех, че 1000 лв била е нас минималната заплата.
    —цитат от коментар 27 на .


    Не 500 евро, а под 500 евро!

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  33. 33 Профил на anty
    anty
    Рейтинг: 587 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Тези мантри за производителноста на труда и заплащането устрйсват само нашите " бизнесмени , предприемачи и работодатели ".
    Примерно лицето Мунчо работи при предприемача Велев и получава супер възнаграждение от цели 330 евро бруто.
    Мунчо обаче попитал брадчеда който роботи в Дания или Германия някаква работа като Мунчо.
    Като разбрал колко получава брадчеда и Мунчо отишъл там да работи и видиш ли производителноста на Мунчо нараснала изведнъж четирикратно, въпреки езиковата бариера,въпреки, че живее с още няколко такива като него в гарсониера, въпреки,че порядките там са други.
    Та това за производителноста на труда в България.

  34. 34 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2318 Весело

    Ква "минимална заплата", въведете ангария !
    Аргатинът бачка срещу чорба (бизнесмена го правим чорбаджия), ракия, потури, аба и цървули (ツ)

  35. 35 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    До коментар [#7] от "Deaddark":

    Яко те друса научния либерален ентусиазъм!
    Пак да повторя, става въпрос за едни и същи банково-търговски еднопаразити които плащат на бачкаторите си по 5000-6000 евро а в България плащат по 500-600 евро за същара работа, няма масквичи няма 1967г. говорим за 2020г. Опримизирали са се и даже тук продават стоките и услугите си на по-виско цени от колкото в Париж,Лондон или Берлин! Дори либертоносната Урсула фон дер Лайен иска заплатите да се вдигнат!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  36. 36 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9031 Неутрално

    И минималната ще задмине средната.

  37. 37 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 3197 Неутрално

    МРЗ определя и минималния ДОД и ДОО плащани от самонаелите се и селскостопанските производители. При 1000 лева МРЗ трябва да внасят ежемесечно 180 лв, независимо колко са изкарали.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  38. 38 Профил на Kamenarski
    Kamenarski
    Рейтинг: 2314 Весело

    До коментар [#7] от "Deaddark":Яко те друса научния либерален ентусиазъм!Пак да повторя, става въпрос за едни и същи банково-търговски еднопаразити които плащат на бачкаторите си по 5000-6000 евро а в България плащат по 500-600 евро за същара работа, няма масквичи няма 1967г. говорим за 2020г. Опримизирали са се и даже тук продават стоките и услугите си на по-виско цени от колкото в Париж,Лондон или Берлин! Дори либертоносната Урсула фон дер Лайен иска заплатите да се вдигнат!
    —цитат от коментар 35 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    За банково-търговските еднопаразити сте прав, но се замислете какво ще се случи с малките фирми, които и сега едвам кретат. По този начин малките ще изчезнат от пазара на труда и тогава ще дадем предимство на еднопаразитите... Нещо не се получава, прилича на комунизъм, един вид...

    НЕ ЦЪКАЙТЕ МИНУСИ НА ТРОЛА! ТЕ ПЕЧЕЛЯТ ДЕНЬГИ И ОТ ТОВА!
  39. 39 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#31] от "pavur":

    Е това е самата истината!

  40. 40 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#38] от "Kamenarski":

    Правилно. Основният проблем на страни като България е недостига на малки фирми а не на работници. Работници бол , фирми ни липсват другари, фирми.

  41. 41 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    Сещам се за едни български транспортни фирми опериращи във Франция и Германия, но с български заплати. Западни лидери настояват за равно заплащане с местните им колеги, но целокупното бг правителство, а и много местни са против. ЗАЩО?

  42. 42 Профил на Phaeton.
    Phaeton.
    Рейтинг: 2340 Неутрално

    Днес се подписва Фаза едно на търговското споразумение между САЩ и Китай- един голям успех на президента Тръмп, слагащ край на неравностойната глобалистка търговия!

    Това споразумение, освен всичко друго, ще окаже влияние и на неравностойното заплащане на труда, характерно за глобалисткия капитал.

    Новината е номер едно за международните медии!

    У нас очевидно се подценява , което е белег за незрялост на икономическите фактори.

    Освен всичко друго, тази новина показва за пореден път, че нищо не може да спре Машината Тръмп да постигне предизборните с обещания- нито иранските клетви и закани, нито демократските напъни на Пелосито!

  43. 43 Профил на Alan Blackmore
    Alan Blackmore
    Рейтинг: 265 Весело

    Тая мечка що не си седи в гората?

    set the world on fire!
  44. 44 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#41] от "historama":


    Защото не им се дават дават толкова пари!
    Искат работниците им да са конкурентни на европейския пазар на труда, И ТЕ СА АБСОЛЮТНО КОНКУРЕНТНИ,но да не им плащат по европейски ВЪПРЕКИ ЧЕ ОЕЧАЛБИТЕ ОТ ДЕЙНОСТТА Е ЕВРОПЕЙСКА!

  45. 45 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#41] от "historama":


    Аз се сещам как докато не изравнят ПОНЕ минималната часова ставка в ЕС, НИКОГА АМА НИКОГА няма да задържим младите тук!!!

  46. 46 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Неутрално

    До коментар [#31] от "pavur":

    И ти си прав - но освен алчността, вина има и показухата - медиите, Холивуд постоянно натякват как готините ходят с най-скъпото, евтиното е за дамбаскаб.

  47. 47 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    Човек като чете коментарите под статията може да си зададе въпроса доколко на активно работещите в България знаят как се формира работната заплата, и какви са местните данъци? И не на второ място - как се харчат нашите данъци? Вчера имаше предаване за една пазарджишка държавна болница (не частна), и заплатите които се разпределят там (все за сметка на ЗК, формираща се от нашите здравни вноски, и все празна). У нас умишлено не се прави сравнение между заплатите в реалния (частния) сектор, и държавния (бюджетния).

  48. 48 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    Спете спокойно деца, социализмът се завръща. А след това ще вървим към пълна победа на комунизма, щото социализма бил само прехода. :)

    Между другото минималната заплата винаги е НУЛА - като нямаш работа и заплата. :)

  49. 49 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 3040 Весело

    До коментар [#35] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Жив и здрав!

  50. 50 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#48] от "realguru":

    А колко е минималната когато нямаш желаещи да работят за теб?

  51. 51 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    До коментар [#45] от "Зори":

    Все пак не забравяй, че нашите заплати силно зависят и от харчовете на господа управляващите - на държавно и общинско ниво. Включ. командировките, офисите, служебните коли, телефони.

  52. 52 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    Не е нормално западни фирми да инвестират тук в страна членка на съюза а да плащат една трета от заплатата, която биха давали в страната си! По този начин не се ли компрометират основни ценности в ЕС? Излизат наяве ДВОЙНИ СТАНДАРТИ И ДВЕ СКОРОСТИ на развитие на отделните страни членки. Това ли е смисъла на ЕС? Експлоатацията на ефтина работна ръка в източната част на блока за сметка на западната и част?
    —цитат от коментар 5 на Зори


    Зори , като нямаме синдикати , които да защитават българския работник , така ще бъде. Заплащането у нас ще бъде най-ниско. В далеч по-богати държави се организират стачки с искания да повишаване на доходите , а у нас не съм чул една стачка да е организирана през последните години.
    Не обвинявай за това западните работодатели или ЕС. Те са най-малко виновни за българската бедност. Виновни са българските капиталисти , бивши партийни секретари и борци против капитализма , които експлоатират българския работник. Виновни са фалшивите български синдикати, които са в колаборация с българските капиталисти вместо да защитават работника , защитават капиталистите.

  53. 53 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3931 Неутрално


    Judjuk
    Рейтинг: 3541
    10:39, 06 яну 20
    Неутрално
    "Маркс добре го е казал за конкретния и абстрактния труд - двама човека правят едно изделие с печалба лев на бройка - единия прави две бройки на ден, другия десет - абстрактно и двамата имат ден труд, конкретно единия е заработил пет пъти повече."
    До коментар [#7] от "Deaddark":

    А една учителка има ли 5 пъти повече ученици или им налива 5 пъти повече акъл? А един шофьор навива ли 5000 км/ден в Германия, докато тук само 1000. И една чистачка там мете на ден 50 дка улици и площади, докато тука само 10. Високотехнологични отрасли на запад с 5-10 пъти по-голяма производителност е 5-6% от икономиката им, другото е алъш-вериш , услуги и култура. Просто сме се нахендрили там където не ни е мястото. Те даже не ни искат там, само държат да контролират територията ни и скромното ни пазарче. За нас атрактивни са само източните пазари. По всички причини. Можем да изнасяме без проблем. Внасяме евтини и даже вече по-качествени стоки. Разширяваме ескпортните си възможности до степен на физическите ни възможности. Не ни е мястото в ямата, наречена ЕС. Сигурно е, че ще излезем от там, боя се че ще е много бавно и мъчително.

  54. 54 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2162 Неутрално

    До вчера подкрепях референдумите, но сега - като виждам каква липса на елементарен здрав разум цари във фурума - станах песимист.
    Жалко!

  55. 55 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    До коментар [#41] от "historama":Защото не им се дават дават толкова пари!Искат работниците им да са конкурентни на европейския пазар на труда, И ТЕ СА АБСОЛЮТНО КОНКУРЕНТНИ,но да не им плащат по европейски ВЪПРЕКИ ЧЕ ОЕЧАЛБИТЕ ОТ ДЕЙНОСТТА Е ЕВРОПЕЙСКА!
    —цитат от коментар 44 на Зори


    Отново опираме до синдикатите. Къде са те , да защитят българския работник? Защо ги няма никакви? Защо и ти не сещаш за тях , а си склонна да обвиняваш западните работодатели и ЕС за българската бедност?

  56. 56 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    "....Няколко европейски страни, сред които северните с високи нива на заплащане, зависят силно от системите за колективно трудово договаряне, при които държавата играе минимална роля...."

    Не съм сигурен, че държавата играе минимална роля, след като заплащането е в зависимост и от данъците, които фирмите плаща - корпоративни, и данъци върху РЗ. Само някой левичар може да вярва, че корпоративните данъци не влияят върху РЗ.

  57. 57 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#54] от "atmanpg":

    Здравият разум на работодателя и работника са двете противоположности. А референдумите са супер - субсидии,Белене... Добре е ,че парламента се вслушва в тях. Особено ценни бяха референдумите за НАТО и ЕС.

  58. 58 Профил на dzenlandia
    dzenlandia
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Чета коментарите на Зори и подобните им и наистина се смайвам от наивността. Нали никой тук не си въобразява, че от днес за утре минималното заплащане в България и Германия ще се изравни, защото някакви бюрократи били приели директива. Това няма как да стане.

    Предложението е за 60% от средната заплата в съответната страна, което за Бълария означава минимална заплата от 750 лева при сегашна 610. Да, тази мярка ще има положителен ефект за хората на минимална заплата (които като абсолюрно число не са много), не много голям ефект, но все пак положителен за потреблението и негативен за малкия и среден бизнес. Толкова. България пак ще е държавата с най-ниски доходи и докато обективните причини за това не се преодолеят и 10 директиви да напишат, този факт няма да се промени.

  59. 59 Профил на amg32
    amg32
    Рейтинг: 926 Неутрално

    Подобна мярка ще бъде пагубна за най-слабо развитите страни и най-вече за България! Това означава директен фалит на 40-60% от малкия бизнес ,30% от средния и някъде от порядъка на 10 за едрия бизнес! При нищожните 8000 евро средна производителност на калпак в Задуная, минимална запалата от порядъка на 600 Евра означава, че работодателя трябва да плаща повече, отколкото е получил като принадена стойност!

  60. 60 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2921 Неутрално

    Високият стандарт на запада е постигнат не само с повишаване производителността на труда , но и със синдикална борба за увеличаване на доходите на работниците. По време на социализма редовно ни съобщаваха за стачки на работници на запад като доказателство колко зле били работниците при капитализма и как те жестоко били експлоатирани от западните капиталисти. Когато се вдигна желязната завеса се разбра колко зле са западните работници. Заплатите им бяха в пъти, в много пъти по-високи от работниците , строили социализъм в социалистическите държави.
    У нас партийните секретари станаха капиталисти. Те си назначиха казионни синдикати , както беше при социализма и работите тръгнаха по старо му. Само , че сега българите имат възможност вече да работят на запад. Никой не иска да работи без пари и милиони българи се изнесоха от страната.
    Виновни за бедността на българите са преди всичко казионните синдикати , които защитават не работника, а работодателя.

  61. 61 Профил на znaesht
    znaesht
    Рейтинг: 647 Неутрално

    Ако се въведе минимална часова ставка за целия ЕС, нали се сещате как ще се променят нещата?
    —цитат от коментар 14 на Зори


    Не се сещаме. Нещата не са толкова прости , както си ги представяш.удивлява икономическата и обща неграмотност на населението.....

  62. 62 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1721 Гневно

    До коментар [#6] от "atmanpg":Айде недей сега обяснява от какво зависи заплатата. Те нека ги изравнят да видим дали тук няма да се увеличи производителността?
    —цитат от коментар 9 на Зори


    Заплатата е резултат от труда, Зори!
    Как да се плаща еднакво в Разград СО и в Берливска филхармония?
    Още повече, чиновниците от ГЕРБ искат да закрият, да унищожат, да почистят мястото, където се е родил първият симфоничен оркестър в България!
    Свещена простота!!!

  63. 63 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    До коментар [#52] от "tacheaux":

    Браво!
    Рапон е невинен! Той грее като слънце над всички и за всички! А милионите и милиардите, профукани за "турско-балкански" паток, правителствени самолети, служебни мерцедеси и разни бутикови държавни служители с РЗ над 20 000 лв нямат никаква връзка с БГ заплатите!
    Да не говорим, че само в България заплатите в столицата надвишават в пъти заплащането в провинцията.

  64. 64 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    До коментар [#48] от "realguru":А колко е минималната когато нямаш желаещи да работят за теб?
    —цитат от коментар 50 на alexandar


    Как ще помогне минималната заплата в конкретния случай? ;)

    И защо държавата трябва да се бърка в отношенията между хората, би ли ми обяснил?

  65. 65 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2511 Разстроено

    L

    Ае тук свинското стана по-скъпо от това в доста ЕС страни с по-висок доход от този у нас. разсипа ни туй герп!
    —цитат от коментар 22 на Маршалов


    https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/food-farming-fisheries/farming/documents/pig-weekly-prices-eu_en.pdf
    Всъщност едровите цени на свинското месо, са по-високи от тези в България, само в Естония, Словакия и Словения. Във всички останали страни членки на ЕС, цените са по-ниски от тези в България. Отнася се за средно-добро качество месо, от клас "Е" в таблицата за месо с отлично качество(клас "S") за нашата страна няма данни.

    мурзилка
  66. 66 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#64] от "realguru":

    Държавата трябва да се бърка за да оцелее. Демографския срив в България ще доведе до загуба на територии в дългосрочен план 101%.

  67. 67 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    До коментар [#60] от "tacheaux":

    Забравяш и заемите и дълговете дето имат някои от Западни страни. Е Гърция какъв висок стандарт имаше, ама като им спряха заемите и като се наложи да живеят само с това дето изкарват - паднаха на нашия стандарт. :)

    В момента Гърция са само 30% над нас БВП на човек, а преди години бяха 5 пъти. :)

  68. 68 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    ....Предложението е за 60% от средната заплата в съответната страна, което за Бълария означава минимална заплата от 750 лева при сегашна 610. Да, тази мярка ще има положителен ефект за хората на минимална заплата (които като абсолюрно число не са много), не много голям ефект, но все пак положителен за потреблението и негативен за малкия и среден бизнес......
    —цитат от коментар 58 на dzenlandia


    Положителен ефект най-вече за ДОО и ЗК.
    Иначе е смешно да имаме като фикс идея заплатите в Германия или Люксембург - все пак имам много други държави в ЕС, между другото със завиден статус на живеещите там, и все пак с по-ниско заплащане от това в споменатите 2 страни (напр. Франция, Белгия, Холандия, Италия)

  69. 69 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 2511 Разстроено

    Иначе казано, в страни с доходи 5,6,7,8+ пъти над тези в България, храните(в нормалните магазини и вериги) са по-евтини(без да броим ресторантите, все пак там се плащат цените на услугите, които са значително по-скъпи от базовата цена на вложените продукти)

    мурзилка
  70. 70 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    До коментар [#64] от "realguru":Държавата трябва да се бърка за да оцелее. Демографския срив в България ще доведе до загуба на територии в дългосрочен план 101%.
    —цитат от коментар 66 на alexandar


    Тя държавата ни докара до там. А ти искаш още държава, за да оправи нещата. :)

    Демографския срив навсякъде е такъв в развитите общества. Вземи се разрови да видиш раждаемостта в Южна Корея - 1.2 (1.2 деца на 1 жена). Япония 1.4, при нас е 1.5 колкото средното в Европа. Даже сме по-нагоре от средното в Европа.

    А демографския срив в Западна Европа, САЩ и Канада не се забелязва щото там приемат много мигранти. Демек върви подмяна на населението. Айде да приемат бели от Източна Европа бива. Ама те приемат от Африка и Близкия Изток.

    Та след време не знам кой ще е по-зле. Ние с 3-4 милиона или германците с 40% германци и 30% от Африка и 30% от Анадола и надолу. :)

  71. 71 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1721 Гневно

    "Минималните месечни заплати в други държави варират от под 500 евро в България и Румъния до над 2000 евро в Люксембург по данни на Евростат."Не знаех, че 1000 лв била е нас минималната заплата.
    —цитат от коментар 27 на .


    Не четеш с разбиране :-)!
    Пропуснал си ПОД 500€!
    300 € е у нас!

  72. 72 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 1108 Весело

    Не е нормално западни фирми да инвестират тук в страна членка на съюза а да плащат една трета от заплатата, която биха давали в страната си! По този начин не се ли компрометират основни ценности в ЕС? Излизат наяве ДВОЙНИ СТАНДАРТИ И ДВЕ СКОРОСТИ на развитие на отделните страни членки. Това ли е смисъла на ЕС? Експлоатацията на ефтина работна ръка в източната част на блока за сметка на западната и част?
    —цитат от коментар 5 на Зори


    Не е нормално, капиталистически фирми да инвестират в държави с една трета заплата? А защо да инвестират тогава, заради черните ни честни очи? За какво им е/беше Китай?

    П.П. Не е ли малко е рано, да се събуждаме от зимния сън, продължил 30 години? Капитализмът не е (само) корекомски стоки.

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  73. 73 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3609 Неутрално

    Как ще помогне минималната заплата в конкретния случай? ;)
    И защо държавата трябва да се бърка в отношенията между хората, би ли ми обяснил?
    —цитат от коментар 64 на realguru


    Идеята за МРЗ не е лошо нещо. Тя е основа за формиране на заплатите на държавните служители и чиновници в богатите страни на ЕС, включ. и на президентите. Не знам как е в бившите източноевропейски страни, но у нас управляващите се базират на една измислена, или резултативна величина като Ср. РЗ, чието изчисляване винаги може да е спорно. И на база тази Ср. РЗ те си определят заплащането в НС, министерства, та чак до върха.

  74. 74 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#51] от "historama":

    ...и самолети!...

  75. 75 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 1108 Весело

    Заплатата зависи от производителността.Социалистическите методи на определянето и са доказали своята неефективност.
    —цитат от коментар 6 на atmanpg


    Дали? Китайските производители по- малко производителни ли са, от западните? Кое наричаш ефективност? Въпроси разни.

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  76. 76 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3858 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    А производителност се смята?

    "Трудов метод
    С него се определя равнището и динамиката на производителността в поделенията на фирмата работно място, участък, цех, като се изпорзва измерителя трудопоглъщаемост. Този метод отразява приблизително точно резултатите от дейността на тези звена, при условие, че има добре разработени научно-обосновани норми за разход в единица продукция.

    Стойностен метод
    Засега намира най-широко прилажение за измерване на производителността на труда в различните предприятия от отделните отрасли, подотрасли и дейности с разнородна по своя състав продукция и на динамиката на производителността за различни периоди от време. Като измерители се използват съпоставими цени на продукцията. Обемът на продукцията най-често се взема като реализирана или стокова продукция.

    С оглед обосноваността на оценката на равнището на производителността при използването на този метод следва да се отчетат задължително промените, които настъпват в номенклатурата и асортимента на промишлената продукция, в състава и структурата на използваните суровини, материали, горива, резервни части и полуфабрикати, в динамиката на цените и ценообразуването. Това нещо ще повиши точността на оценяването и риалността на изводите и препоръките."

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  77. 77 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    До коментар [#70] от "realguru":

    Ами не е ли време българският работодател да заработи в същите условия като немският- минимална ставка на час. В момента българската държава закриля българският работодател като му позволява заплащане което би било незаконно в Германия. Ето ти намеса на държавата.

  78. 78 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Разстроено

    До коментар [#52] от "tacheaux":

    О о о о о.... Да започваме ли тази тежка тема за ,,синдикализма"? Г-н Пламен Димитров когато дойде в Смолян в сградара на областта АЗ ЛИЧНО (пред целия актив на КНСБ в областта!) го запознах със ситуацията в предприятието. Как водим преговори за сключване на КТД в продължение на 2 години и половина... каква репресия на синдикални членове се оказва в завода,как се уволнява незаконно синдикален председател БЕЗ СЪГЛАСИЕТО НА КНСБ...Как се променя едностранно трудовото правоотношение на работниците БЕЗ ТЕ ДА ЗНАЯТ!!!..." Книга мога да напиша. Разбираш ли ме правилно?
    Но и друго нещо искам да ти кажа. Не може някои хора САМО ДА РЕЖАТ ЛЕНТИ ,а като седнат на тристранния съвет да не му хващат край от елементарни принципи в трудовото право!

  79. 79 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 1108 Весело

    Минималната заплата в ЕС е НОВИЯТ КОМУНИЗЪМ!!!!!!!!
    —цитат от коментар 8 на selqnin


    Време е за СИВ 2.0? https://t.ly/yKxry

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  80. 80 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8961 Весело

    Накрая ще я "регулират" като кажат, че всяка държава е свободна да прави каквото иска :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  81. 81 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Весело

    До коментар [#55] от "tacheaux":

    Аз ли не се сещам за тях?
    Толкова често си спомням........

  82. 82 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Весело

    До коментар [#55] от "tacheaux":


    Питай обаче и друго. ,,Костал България" ЕООД, инспекция по труда Смолян, Районна и Окръжна прокуратура Смолян, РПУ Смолян, и синдикатите-също... дали си спомнят за мен?....

  83. 83 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2859 Неутрално

    До коментар [#70] от "realguru":Ами не е ли време българският работодател да заработи в същите условия като немският- минимална ставка на час. В момента българската държава закриля българският работодател като му позволява заплащане което би било незаконно в Германия. Ето ти намеса на държавата.
    —цитат от коментар 77 на alexandar


    В Германия няма минимална заплата, за минимална часова ставка не знам.

  84. 84 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 1955 Неутрално
  85. 85 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#63] от "historama":

    Евала ти коментара!!!
    Е тва е!

  86. 86 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#61] от "znaesht":

    ,,удивлява икономическата и обща неграмотност на населението....."
    А теб не те ли удивлява обезлюдяването на страната, а? ИКОНОМИЧЕСКИ ГРАМОТНИТЕ доведоха държавата до тоя хал... Коментирай!

  87. 87 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1721 Гневно

    Сещам се за едни български транспортни фирми опериращи във Франция и Германия, но с български заплати. Западни лидери настояват за равно заплащане с местните им колеги, но целокупното бг правителство, а и много местни са против. ЗАЩО?
    —цитат от коментар 41 на historama


    Ха, че тези собственици на транспортните фирми са първи приятели на Бочко!
    Той ли ще намали печалбите на приятели?!

  88. 88 Профил на 1107
    1107
    Рейтинг: 1122 Неутрално

    Не е нормално западни фирми да инвестират тук в страна членка на съюза а да плащат една трета от заплатата, която биха давали в страната си! По този начин не се ли компрометират основни ценности в ЕС? Излизат наяве ДВОЙНИ СТАНДАРТИ И ДВЕ СКОРОСТИ на развитие на отделните страни членки. Това ли е смисъла на ЕС? Експлоатацията на ефтина работна ръка в източната част на блока за сметка на западната и част?
    —цитат от коментар 5 на Зори


    Нормално е да задължим чуждите инвеститори да плащат заплати, като в държавите от където са дошли. Единственото неясно при това положение, какво ще ги кара да идват. Вероятно добрите закони, образцовият ред, изключително качествената работна ръка( почти колкото пътищата) и най-вече Моралът на г-н Борисов.

  89. 89 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#59] от "amg32":

    ,,Това означава директен фалит на 40-60% от малкия бизнес ,30% от средния и някъде от порядъка на 10 за едрия бизнес!"

    Това ще е така до момента в който тези с ,,малкия бизнес" които само препродават нещо си без ДА ГО ПРОИЗВЕЖДАТ се научат че когато го произведеш тогава ше имат някаква стабилност на бизнеса! То е лесно да купиш нещо на което себестойността му е стотинки, а тук го продаваш за левове! Това ли ни е малкия и среден бизнес?

  90. 90 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 1108 Весело

    До коментар [#25] от "Deaddark":Един айсифона със себестойност двеста долара производствени разходи и отдавна изплатена технология,се предлага на пейзаните като "иновация" на десет пъти по - висока цена.
    —цитат от коментар 31 на pavur

    Съгласен, и като спомена за "иновация" на Айфоня, се сетих за тази: https://bit.ly/36urTaq

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  91. 91 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#88] от "1107":


    Прав си! Това е положението. Но все от някъде трябва да се тръгне

  92. 92 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3931 Неутрално

    "България пак ще е държавата с най-ниски доходи и докато обективните причини за това не се преодолеят и 10 директиви да напишат, този факт няма да се промени."
    До коментар [#58] от "dzenlandia":

    Обективната причина е Европейския съюз. Даже гражданите за европейско разработване на България и те са европейски.

  93. 93 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Не зависи от никаква производителност, зависи от това какви са установените стандарти в различните държави. Производителността на 95 процента зависи от организацията на работата на ръководно ниво а не от отделните служители. Служителите в западните държави не работят повече от тези в източните.

  94. 94 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#75] от "jqe02634440":


    Всеки бизнес може да се види колко струва КОГАТО МУ ДОЙДЕ СЕРИОЗНА КОНКУРЕНЦИЯ!

  95. 95 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#93] от "Billy Pilgrim":


    ++++++++

  96. 96 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    Един работник в каквато СРЕДА го положил в такава ще се развива....в такава ще се труди.... и в тскава ще сд образова!
    НЕ ВИ Е КРИВ РАБОТНИКА! Крива ни е държавата, работодателите и спящите синдикати!

  97. 97 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3941 Неутрално

    До коментар [#6] от "atmanpg":

    Пълни глупости...! Германски шофьор на камион, да не кара 2 или 3 камиона едновременно? Френски заварчик, да не заварява с двете ръце и единия крак? Държавен служител в Италия, да не е по-производителен от български или румънски?
    Нивото на заплащане се определя от много други фактори. Глупостите и дрънканиците на нашенските новоизпечени капиталисти са насочени само и единствено в посока, колко непроизводителни били нашите работнци. И как въобще нашите нископроизводителни работници си намират работа из Европа си остава невероятна загадка, нали?

    Бивш tww09306483.
  98. 98 Профил на irrational exuberance
    irrational exuberance
    Рейтинг: 1108 Весело

    До коментар [#15] от "Günther":А ако дадеш трактора на циганина и пуснеш чичото с мотиката на нивата, как ще се промени производителността на чичото и циганина!?
    —цитат от коментар 20 на jeq19606355


    Чичото ще направи изобретение: https://bit.ly/2QpOxv0 😉

    "My way of joking is to tell the truth." - G.B. Shaw
  99. 99 Профил на Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Аз съм българче обичам наште планини зелени
    Рейтинг: 1537 Неутрално

    До коментар [#97] от "Petleshev":


    Получаваш един голям +!

  100. 100 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    До коментар [#7] от "Deaddark":

    Говориш глупости. С какво една касиерка в хипермаркет в Швеция е по продуктивна от касиерка в хипермаркет в България? Реалният отговор е с нищо, даже твърде вероятно тази в Швеция да има и повече почивни дни, но за сметка на това нашите пък получават в пъти по-ниска заплата. Същия пример може да бъде приложен за още десетки професии. Ей това е мечтата на неолиберализма, да накара хората да си повярват че те сами са си виновни че получават в пъти по-малко от елита щото виждаш ли не били достатъчно квалифицирани и продуктивни. Проблема е в системата а не в хората.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK