ЕС обмисля промяна в правилата за компенсация при закъснял или отменен полет

ЕС обмисля промяна в правилата за компенсация при закъснял или отменен полет

© Велко Ангелов



Европейският съюз ще обмисли увеличаване на минималното закъснение на полет, за което пътниците могат да получават финансова компенсация, ход, който може да намали разходите за авиокомпаниите, се посочва в документ, видян от "Ройтерс".


Според правилата на ЕС пътниците имат право на до 600 евро, ако полетът им закъснее с най-малко три часа или бъде отменен по-малко от 14 дена преди отпътуване.


Някои национални власти и съдилища критикуваха правилата, казвайки, че държавите членки изпитват затруднения с обработката на големия брой жалби, които получават, а плащанията на авиокомпаниите за компенсации са се увеличили, защото броят на забавянията и на отменените полети се е повишил.




Хърватия, която е ротационен председател на ЕС до месец юли, предлага промяна в правилата за компенсация при забавяне и анулиране. Разговори по въпроса с националните правителства ще започнат в идните седмици.


През 2013 г. Европейската комисия внесе преразгледано предложение за увеличаване на минималното закъснение на полет от три на пет часа, но преговорите навлязоха в задънена улица след това.


В неофициален документ, разпространен сред държавите членки, Хърватия предлага запазване на нивото на компенсация такова, каквото е в момента, но също така увеличаване на минималното закъснение за полет, за което авиокомпаниите трябва да плащат.


Загреб е направил предложенията, "за да се вземе предвид голямото финансово бреме за авиолиниите и фактът, че закъсненията все по-малко се дължат на авиокомпаниите", се казва в документа.


В него не се посочва какво Хърватия иска да бъде минималното закъснение, за да могат пътниците да поискат компенсация, или колко преди отпътуването полетът трябва да е отменен, за да бъде им платено.


Броят на отменените полети в ЕС се е увеличил със 70% между 2011 и 2018 г., а на закъснелите - с 56%, според публикувано миналата седмица проучване на Европейската комисия.


През 2018 г. 17.6 милиона пътници са били засегнати от анулиране на полета им, а 16.5 милиона - от дълго закъснение.


Евентуално споразумение сред правителствата в ЕС за промяна на правилата, които са в сила от 2005 г., ще трябва да бъде разгледано от Европейската комисия и от Европейския парламент, преди да бъде одобрено.

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2608 Неутрално

    до 600 евро, ако полетът им закъснее с най-малко три часа или бъде отменен по-малко от 14 дена преди отпътуване.
    ______________
    Добре си е...3 часа са много и стигат за всички особено за вътрешно европейските полети. Пак някакви корпоративни лобита им оправят бакиите, който не може да си следва графика да си плаща а тези превозвачи които се оправят с графика да разширяват бизнеса!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Това значи, че въпросните авиокомпании не правят НИЩО по въпроса да минимализират закъсненията СИ, докато ти трябва да кибичиш с часове отгоре на това или онова летище (а ако имаш прекачване времето е напълно възможно да се удвои), евентуално да харчиш пари отгоре за храна и вода, не дай си боже да си на стегнат график и да изпуснеш среща. Ми сори - трябва да си плащате.

  3. 3 Профил на mans
    mans
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Да започнат летищата да изплащат компенсации, когато те са виновни, а те са виновни за закъсненията в повечето случаи

  4. 4 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    До коментар [#2] от "parcaleste":

    То да не зависи само от авиокомпаниите. Често зависи от метеорологичните условия. Като има мъгла или силни снеговалежи как да кацне/излети.

    По принцип като някъде се намеси регулатора нещата оттичат в ряката и се почва ама ние така го мислихме, па то стана така. :)


  5. 5 Профил на Rumen Mihaylov
    Rumen Mihaylov
    Рейтинг: 40 Неутрално

    До коментар [#3] от "mans":

    Моят договор като потребител е с авиокомпанията, не с летището. Ако компанията не си изпълни задълженията към мен - тя носи отговорност. Ако тя смята, че причината е в летището - тя има начини да се оправя с него.

    Rumen Mihaylov
  6. 6 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3434 Неутрално

    Да започнат летищата да изплащат компенсации, когато те са виновни, а те са виновни за закъсненията в повечето случаи
    —цитат от коментар 3 на mans



    До коментар [#3] от "mans":

    Рядко пътувам със самолет,но ми се струва че грешите. Това е все едно да твърдите,че за закъснението на влаковете са виновни гарите!

  7. 7 Профил на parcaleste
    parcaleste
    Рейтинг: 982 Неутрално

    До коментар [#2] от "parcaleste":То да не зависи само от авиокомпаниите. Често зависи от метеорологичните условия. Като има мъгла или силни снеговалежи как да кацне/излети.По принцип като някъде се намеси регулатора нещата оттичат в ряката и се почва ама ние така го мислихме, па то стана така. :)
    —цитат от коментар 4 на realguru

    От личен опит - това с метеорологичните условия е по-скоро рядкост, отколкото нещо водещо до редовни забавяния.

  8. 8 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Зависи и от летищата. Е оня ден нали имаше статия в Дневник че летището в Мадрид блокирало заради дронове някви дето летяли. Не знам си колко полета били пренасочени към други летища и имало сериозни закъснения на излитащите.

    По принцип това е доста труден бизнес особено на натоварените летища. Там някой да закъснее с малко да кацне или да излети и почва едно натрупване на закъсненията.

    Сега като се намесят регулаторите съвсем ще му разкажат играта. :)

  9. 9 Профил на Молотовка
    Молотовка
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Да започнат летищата да изплащат компенсации, когато те са виновни, а те са виновни за закъсненията в повечето случаи
    —цитат от коментар 3 на mans


    Именно, плащането трябва да бъде прехвърлено към институция-регулатор в авиотранспорта! В повечето случаи летищата са виновни за закъсненията, следват стачките и чак тогава идват отменени или закъснели по вина на авиокомпаниите самолети! Миналата година имах дълго закъснял полет по вина на авиокомпания, който с изплатената компенсация почти ме обезщети финансово заради пропусната втора връзка. Миналия месец, заради наземна стачка бях принуден да пътувам 300 км по земя, за да мога да взема друг полет на авиокомпанията(който те ми дадоха в замяна, от място където не стачкуваха) и така да се вклщча във втория си полет. Неудобството, разходите и пропуснатия един ден в пътуване останаха за моя сметка., защото никой не санкционира другата страна в договора наземните работници в стачка! Давам тия два примера , защото са много показателни за това как стоят нещата в действителност.

  10. 10 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Нещо комисар за защита на потребителите не изхранвахме ли?

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  11. 11 Профил на Молотовка
    Молотовка
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#5] от "Rumen Mihaylov":

    Не е така, в цената на билета е включена такса обработка и обслужване на летището! Пари, които не отиват в авиокомпанията. Именно там е безотговорната част в изпълнението. Гаранционен фонд би следвало да има, който да е независим от двете страни по изпълнението(авиокомпанията и наземните служби) и който да отговаря за обезщетенията. Така ще се избягват споровете, за да не се прехвърлят пари към паразитните юридически посредници впоследствие.

  12. 12 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    Прочети регулацията. Ако причината е метеорологични условия не се плащат пари.

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  13. 13 Профил на zaza
    zaza
    Рейтинг: 553 Неутрално

    До коментар [#6] от "deaf":

    Представи си, че на всяка гара влакът се зарежда с гориво, прави му се технически преглед, почиства се, зарежда се с храна, сменят му се тоалетните, пръска се срещу обледяване и му се сменя коловоза.

    Няма по-глух от този, който не иска да чуе и по-сляп от този, който не иска да види!
  14. 14 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 5002 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    Атмосферните условия са форс мажор. Не се изплаща обезщетение!

  15. 15 Профил на Един вампир броди из Европа
    Един вампир броди из Европа
    Рейтинг: 3226 Неутрално

    Нещо комисар за защита на потребителите не изхранвахме ли?
    —цитат от коментар 10 на Един вампир броди из Европа


    Даже мисля, че нашата Меги Кунева беше на този пост.

    Демокрацията е най-големият враг на планетата (https://foreignpolicy.com/2019/07/20/democracy-is-the-planets-biggest-enemy-climate-change/)
  16. 16 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 816 Неутрално

    Има приложение за телефон- Калибра,където дават обезщетение при за закъснения под 2 часа.Може предварително да си регистрираш всеки свой полет.Сумите не са големи,но така ти се отказваш предварително,ако полета закъснее над 3 часа да искаш пълно обезщетение.То се взима от фирмата Калибра.

  17. 17 Профил на Хриси
    Хриси
    Рейтинг: 1854 Гневно

    Дреме ми кой е виновен. Аз съм си купила билет, в който е включена и летищна такса и очаквам да излетя и пристигна навреме, или в най-лошия случай, с неголямо закъснение. То и без това условията за обезщетенията сега са такива, че за закъснение не се счита времето, с което е закъсняло излитането, а времето, с което е закъсняло кацането. И неведнъж ми се е случвало авиокомпанията да навакса точно толкова, колкото да не ми изплати обезщетение за висенето и нервите по летищата.

    If I had a tail, I'd swat the flies.
  18. 18 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3434 Неутрално

    До коментар [#13] от "zaza":

    Над 70% от самолетните катастрофи стават заради човешки грешки на пилотите. Наречете ме мнителен човек,но в случая ми се струва,че авиокомпаниите искат да стоварят част от "греховете" си на летищата.
    В крайна сметка от пилотите зависи да заредят самолетите си,да ги почистят и т.н. Виж за техническата поддръжка - не знам под чие ръководство е. Вероятно на авиокомпаниите,защото на летището в София се казва "Луфтханза-техник".
    Екипът на летището май се грижи само за изправността на пистите и "Кулата".

  19. 19 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    До коментар [#4] от "realguru":

    Закъсненията поради метеорологични причини са отделно и за тях НЕ се изплащат обезщетения. Тези закъснения ИЗОБЩО не влизат в графата за компенсации.

  20. 20 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 826 Неутрално

    Те и тези обезщетения се изплащат след сума ти време. Преди 3 години получих към 550 евра понеже летище София ми забавиха полета и трябваше да летя на следващия ден. И ги получих след 6 месеца само защото минах през фирма за събиране на такива вземания. Иначе кой знае кога щях да ги получа...

  21. 21 Профил на star bastun
    star bastun
    Рейтинг: 834 Неутрално

    Ако се приеме предложението означава да висим "безплатно" по летищата вместо три - пет часа за да се намали " голямото финансово бреме за авиолиниите и фактът, че закъсненията все по-малко се дължат на авиокомпаниите",

  22. 22 Профил на Молотовка
    Молотовка
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Те и тези обезщетения се изплащат след сума ти време. Преди 3 години получих към 550 евра понеже летище София ми забавиха полета и трябваше да летя на следващия ден. И ги получих след 6 месеца само защото минах през фирма за събиране на такива вземания. Иначе кой знае кога щях да ги получа...
    —цитат от коментар 20 на herbaltea


    Има форма по образец на ЕС в сайта на всяка авиокомпания. Попълваш онлайн. Раънеър ми платиха за 7 дни.

  23. 23 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Не ме интересуват причините за закъснението,така,както авиокомпаниите не се интересуват от моите претенции за цените на билетите им и рекета с багажа!В последните години "Луфтханза" ми изплати няколко пъти обезщетение,включително за т.нар. "метеорологични условия".В началото на претенцията винаги се ослушват,но след намесата на Европейския регулатор ми счупват телефоните,за да ми искат банкова сметка за превод на компенсацията,защото иначе ще получат глоба от 20 000 Евро.Така че,смело си претендирайте за компенсация!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK