Каква е истината за електромобилите

Каква е истината за електромобилите

© Велко Ангелов



Електромобилът произвежда по-малко въглероден диоксид от дизеловия и бензиновия автомобил? Не всички са убедени в това. Експерти се съмняват в чистотата на електрическите коли. И обясняват защо, пише Никита Жолквер в статия за "Дойче веле".


Германците се тревожат заради глобалното затопляне. Хиляди ученици се включват в протестите от кампанията "Петъци за бъдещето" в Берлин и в други големи градове. А над 50% от германците оценяват мерките на правителството за опазване на климата като недостатъчни.


Но в същото време в Германия се продават все повече мощни SUV автомобили, които отделят особено високи емисии въглероден диоксид. През 2019 година данните за продажбите на този вид автомобили дори накараха министъра на околната среда Свеня Шулце да се обърне към сънародниците си с призив да се ориентират към "по-икономични коли, които не харчат толкова гориво", а още по-добре, ако може да се откажат напълно от автомобила.


Все повече автомобили тип SUV




През 2019 година в Германия са били продадени 3.6 милиона автомобила по данни на Федералната служба за автомобилен транспорт. Това е рекорд за последните 10 години. Единствено през 2009 са били продадени повече коли - с 200 000 повече, но тогава държавата даваше премии за предаване на стари автомобили.


Най-бързо растат продажбите на джипове и SUV: почти всяка трета продадена кола през 2019 е била от тези два класа. През 2020 година се очаква пазарният им дял да достигне 34%, казва пред "Дойче веле" професор Фердинанд Дуденхьофер от Университета Дуисбург-Есен, който е след водещите автомобилни експерти в Германия.


Все по-често по пътищата на страната се забелязват и електрически и хибридни плъгин автомобили с два двигателя - бензинов и електрически. Но като цяло техният дял си остава по-скоро незначителен - съответно 1.8% и 6.6% от всички продажби.


Причините за тази резервираност на германците към електромобилите са различни. Сред тях със сигурност можем да посочим навиците им, високата цена на електрическите коли и недостатъчно развитата инфраструктура на зарядни станции. Но и сред екологично ориентираните германци има доста скептично настроени. Защо?


Авторите на няколко изследвания твърдят, че от гледна точка на климата електрическите автомобили са по-вредни дори и от тези с дизелов двигател. Те твърдят, че трябва да се отчитат нивата на емисиите парникови газове не само по време на експлоатацията на автомобила, а и при производството му, зареждането и процеса на рециклиране.


Такова изследване е проведено от експерти на престижния германски институт ИФО, които са сравнили общия обем на парниковите газове, произвеждани през целия "живот" на един дизелов "Мерцедес" С 220d и на една електрическа "Тесла" модел 3.


Добиването и обработката на литий, кобалт и манган, влагани в батериите на електромобилите, е изключително енергоемко. Авторите на изследването са установили, че при производството на една-единствена батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис.


Ако "Тесла"-та изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия "Мерцедес" този показател е 112 грама на километър.


ADAC: карайте автомобили на газ!


От германското Министерство на транспорта и от Федералната служба за околна среда възразиха срещу изследването на ИФО, защото били сравнявани два автомобила с различна мощност.


Германският автомобилен клуб ADAC, отчитайки този аргумент, проведе друго изследване - с автомобили от един и същи клас: "Голф" с бензинов двигател, с дизелов двигател, с газова уредба, хибрид и електрически.


Резултатът: най-екологично чист се оказал автомобилът, работещ с втечнен газ с 15% примес от биометан, а електромобилът е с по-лоши данни и от бензиновия, и от дизеловия. Според изчисленията на ADAC електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след цели 219 000 километра и 16.5 години експлоатация.


Аника Регет от изследователския център на енергийната компания FfE обаче обръща внимание на факта, че електромоторът изразходва значително по-малко енергия на километър пробег. Оттук тя прави извода, че "електрическите автомобили са по-екологични от бензиновите - още след 50 000 километра".


При ADAC и ИФО данните изглеждат по-различни, защото те отчитат структурата на германския енергиен баланс и това, че дори и през 2030 година около 35% от електроенергията ще бъде от въглища. Наскоро германското правителство прие план за спиране на електроцентралите на въглища - поетапно до 2038 година.


Министерството - твърдо зад електромобилите


С времето производството и експлоатацията на електромобили ще става все по-екологично, защото ролята на възобновяемите източници - вятър, слънце, вода и биомаса - също ще нараства, казват от германското министерство на околната среда. На неговия сайт е поместена информация, според която и в момента електрическите автомобили са с 16% по-чисти от дизеловите и с 27% по-чисти от бензиновите.


Според оценката на експертите на министерството средният обем на изхвърляните емисии въглероден диоксид през целия живот на един автомобил с бензинов двигател е 168 грама на километър, при дизеловите - 148 грама, а при електрическите - 101 грама на километър пробег.

Ключови думи към статията:

Коментари (283)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    НЕФТАДЖИИТЕ тепърва ще има да ни заливат с подобни повръщни,

    как електричките били "по-мръсни" от досегашните вехтории на бенДЗин

    Няма как, обаче да върнат времето назад.

    Бъдещето е на прага ни.....

  2. 2 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    Истината за електромобилите е, че ако в град като София бяха разрешени само електромобили, проблемът със замърсяването щеше да бъде наполовина решен. Под замърсяване имам предвид истинско замърсяване, а не климатичните гретенизми и борбата с CO2, които мисля да не коментирам.

  3. 3 Профил на ivanpopov
    ivanpopov
    Рейтинг: 2399 Неутрално

    Въпросната Аника нагло пренебрегва загуните при преноса на електроенергията (писа се за това). Ако вземеш въглеродните емисии на ТЕЦ, за добив на 1kWh, сметката криво-ляво може да се догоди. Обаче приблизително 50% от ел.енергията се губи при преноса и преобразуването, докато отиде до контакта на крайния абонат. За да захранваш електромобила, се иска още едно понижаване на напрежението, както и изправител, което отново генерира загуби. И тези загуби напълно обезмислят екологичността на електрическите автомобили, поне за момента.

  4. 4 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    "Най-бързо растат продажбите на джипове и SUV-та: почти всяка трета продадена кола през 2019 е била от тези два класа."

    Джип е клас само в българските глави. Та кои са тези два класа? Jeep?

  5. 5 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#2] от "zxp53317185":

    Не съм съгласен. Лятото защо въздухът е чист? Колите са по малко, да, но не чак толкова. Обаче няма отопление...

  6. 6 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2944 Весело

    Петролното лоби носи от 10 кладенеца вода за да забави (тъй като колкото и да иска не може да спре) навлизането на новото ...

  7. 7 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3620 Неутрално

    Крайно време беше да се погледне и под килима.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  8. 8 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#5] от "George Svinarov":

    Веднага отговарям- заради инверсията,

    https://www.eea.europa.eu/bg/pressroom/info-dizayni/prizemno-zamarsyavane-na-vazduha-ot

  9. 9 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1681 Весело

    Бъдещето със скъп ток на тъмно и студено... Пък развиващите се страни ще ни се смеят отстрани... на акъла...

  10. 10 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Любопитно

    НЕФТО-ГАЗОВИТЕ СТРАПИИ като РУСИЯ

    вече ни ОБЛИВАТ ОБИЛНО с ХИБРИДНА анти-електромобилна ПРОПАГАДНА

    Авторът на тази статия е СЪВЕТСКО - руският стар кадър

    НИКИТА АЛЕКСАНДРОВИЧ ЖОЛКВЕР

    Роден 1959г, в СССР.

    Баща му работи дълги години като кореспондент на ГОСТЕЛЕРАДИО СССР

    в Източна Германия.

    Самият НИКИТА завършва "журналистика" в Московския Университет.

    Завършва го 1981 което сочи че е НЕ Е ХОДИЛ В КАЗАРМА - ПРИВИЛЕГИЯ ЗА

    ДЕБЕЛАТА СЪВЕТСКА НОМЕНКЛАТУРА............

    Това всичко дава отговор на въпроса

    КОГО и КАКВО ОБСЛУЖВА въпросната ХИБРИДНА ПРОПАГАДНА

    ОБЛАЙВАЩА елейтричките

  11. 11 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    "ADAC: карайте автомобили на газ!"

    Откога повтарям, че ДВГ на метан е най екологичния вариант. Че и евтин на всичкото отгоре. Ама пусто като не е модерен....

  12. 12 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    В казаното, макар да звучи като поръчкова статия, със сигурност има истина.
    Най-малкото защото става дума за повторение на безкрайно повтаряната човешка грешка да се гледат само ползите и да се игнорират напълно недостатъците докато не избухнат в лицата ни.
    Пластмасите са прокламирани като панацеята на човечеството когато избухва масовото им производство.
    Също и петрола.
    Също и атомните централи.
    Също и азотните торове.

    Сега планетата се дави в море от пластмасова мърсотия. В коремите на рибите в океана има пласмаса, а самите риби измират масово.
    Отхвърлянето на петрола е ясно дефинирана цел на всички електрически маниаци.
    Атомните централи биват затваряни и забранявани във всички по-развити страни (естествено България се бори за нова, но това е друга тема). Никой (май пак освен България) не иска да говори, да не говорим да приема ядрен боклук.
    Храна има много, но хората не я искат - искат от малкото налична "чиста" храна.

    Електромобилите са възнасяни като поредната панацея.
    И хората казват какви биха могли да са възможните шамари от тях един ден.

    Просто е...всеки медал си има две страни.

    Трябва да си много зелен да мислиш другояче.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  13. 13 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Любопитно

    Петролното лоби носи от 10 кладенеца вода за да забави (тъй като колкото и да иска не може да спре) навлизането на новото ...
    —цитат от коментар 6 на SS


    Тази статия си е кристално чист РУСКИ ХИБРИДЕН ПРОДУКТ

    Написал съм по-долу КОЙ е авторът ха ХИБРИДКАТА

  14. 14 Профил на lz73
    lz73
    Рейтинг: 1414 Неутрално

    До коментар [#3] от "ivanpopov":

    50% загуби...това да не са водопроводи?

  15. 15 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    Истината е същата както с найлоновите торбички и пластмасови вилички и времето когато ни внушаваха как унищожаваме дръвчета и планета ползвайки хартиени опаковки. И как на варварите от соца ще им бъдат внесени супер технологии, и разбира се завода в Девня трябва да бъде унищожен

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  16. 16 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2308 Весело

    Тоест електрото, освем че е много по-скъпо и по-неудобно (на дълъг път) е и по-вредно за природата от дизела и бензина.
    Благодаря за инфото, макар че и сам предполагах, че е тъй.

  17. 17 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#8] от "zxp53317185":

    Въпросната температурна инверсия е само 1 от факторите. И според мен това което си постнал как топлия въздух действал като капак е пълна глупост. Инверсията е много просто явление. В затворена долина тежкият студен въздух не може да излезе и се обръща разпределението на температурата във височина. Явлението се наблюдава само и единствено в затворени котловини. Неслучайно най ниската температура в България е измерена точно в такива условия.

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#2] от "zxp53317185":

    Koe e towa "istinsko " zamyrsqwane spored was ?Много ми е интересно !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на tarikatis
    tarikatis
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Няма какво да се умува!
    Бъдещето принадлежи на е-автомобилите!

  20. 21 Профил на ss
    ss
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Никъде в това "изследване" не видях колко въглероден диоксид се отделя при производството на дизелов/бензинов автомобил и при производството и доставката на дизел/бензин. Дава се емисия на въглероден диоксид на дизелов автомобил само от разхода на гориво, а всички вредни емисии за производстовото на автомобила и горивото не се посочват, но много удобно тези разходи се калкулират само за електрическите автомобили

  21. 22 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#17] от "George Svinarov":

    Температурната инверсия е абсолютен факт и основната предпоставка за замърсяването в София (във Варна горят същите дограми, пелени дрехи и боклуци, карат същите дизеляци, но замърсяване- няма). Като не Ви харесва линка, намерете си друг, но общо взето навсякъде пише същото.

  22. 23 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#11] от "George Svinarov":

    В БГ има лобистки правила СРЕЩУ МПС на газ

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  23. 23 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#22] от "zxp53317185":

    "Като не Ви харесва линка, намерете си друг, но общо взето навсякъде пише същото."

    Това с капака от топъл въздух определено къри мивки. И температурната инверсия и замърсяването оставащо в града са ефекти на едно и също нещо - затворена котловина, не позволяваща обмен на въздуха. Обяснението на едното с другото е глупост.

  24. 25 Профил на SELECT * FROM DUAL;
    SELECT * FROM DUAL;
    Рейтинг: 470 Неутрално

    "Ако "Тесла" - та изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия "Мерцедес" този показател е 112 грама на километър."
    За електричката анализа включва екологичната цена на нейното гориво - електрическия ток, но някак си не се вижда същото и за "дизеловия Мерцедес"? Нещо за всички разходи по изпомпването на нефта, транспорт до рафинерия, преработка до гориво, отново транспорт до бензиностанцията? Силно се съмнявам цитираните дизелови 112 гр/км да включват всичко това!

    Veni.Veneri.Vamoozi or Veni.Vermini.Vomini? That is the question...
  25. 26 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 1696 Неутрално

    До коментар [#20] от "George Svinarov":

    Това не е по темата. Ето по темата, по - подробно и на английски.
    https://enviraiot.com/what-is-thermal-inversion-how-is-it-related-to-pollution/

  26. 27 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4334 Неутрално

    " Резултатът: най-екологично чист се оказал автомобилът, работещ с втечнен газ с 15% примес от биометан, а електромобилът е с по-лоши данни и от бензиновия, и от дизеловия. Според изчисленията на ADAC, електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след цели 219 000 километра и 16.5 години експлоатация."

    Правя го от 10 години и мога да потвърдя, че това е една добра алтернатива на бензина и дизела ! като добавим и факта, че е почти два пъти по - евтоно от бензиновите аналози, мисля че констатацията на германските специалисти е много правилна ! Иначе е голяма наивност да си мислим, че електрическите автомобили не замърсяват природата или пък са много по - евтини от тези с двигателите с вътрешно горене:

    Ако "Тесла" - та изминава по 15 000 километра годишно, това означава, че на километър тя ще изпуска по 73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО. При дизеловия "Мерцедес" този показател е 112 грама на километър.

    !!!!

  27. 28 Профил на Боби Колев
    Боби Колев
    Рейтинг: 1710 Неутрално

    Никъде в това "изследване" не видях колко въглероден диоксид се отделя при производството на дизелов/бензинов автомобил и при производството и доставката на дизел/бензин. Дава се емисия на въглероден диоксид на дизелов автомобил само от разхода на гориво, а всички вредни емисии за производстовото на автомобила и горивото не се посочват, но много удобно тези разходи се калкулират само за електрическите автомобили
    —цитат от коментар 21 на ss


    Липсват много други неща в тези изследвания.
    Т.е. очевидно не трябва да бъдат приемани на доверие.
    Но пък не значи и, че няма на дкакво да се замисли човек.
    Цените на батериите са все още ужасно високи, животът - много къс (особено в студен климат), лития доколкото знам не се преработва вторично, а като връх на всичко е малко и основно в Азия.
    За себе си все още не съм съвсем сигурен, че бъдещето е на електромобилите.
    Но тъй като са много по-прости от бензиновите, не виждам какво, по дяволите, още ги държи да са и по-евтини.
    Щото станат ли и нещата ще се решат от само себе си.

    http://www.bbc.com/news/magazine-37612083
  28. 29 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 5315 Неутрално

    До коментар [#16] от "balgariez":

    Голям майтап...

  29. 30 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Явно засега производството на електромобилите е по-замърсяващо от произовдството на традиционните автомобили с ДВГ и компрометира екологичното им предимство при експлоатацията. Обаче най-вероятно германското Министерство на околната среда е право, че след години производството им ще е по-екологично (то е все още прохождащо) и подмяната на автопарка е неизбежно. В частност аз вярвам, че технологията на производство на батериите ще получи революционно откритие и развитие и тогава електромобилите окончателно ще изместят ДВГ в леките автомобили. За корабите, самолетите и товарните камиони (ТИР-овете) не съм сигурен.
    Изненадка! В Германия 35% от електроенергията се произвежда и ще се произвежда от ТЕЦ-ове на въглища!

  30. 31 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4334 Неутрално

    " Странната смърт на европейската автоиндустрия"

    https://www.vesti.bg/sviat/strannata-smyrt-na-evropejskata-avtoindustriia-6104899


    Дойде 2020 г., а резултатите са безкрайно далеч от целта – средните емисии на продажбите на нови коли в ЕС през 2018 г. са 120,5 гCO2/км, а през 2019 г. отново има ръст, вместо спад. Още няма пълни официални данни, но оценката на "AAA" e 122 гCO2/км.

    Основните фактори, които доведоха до това положение са:

    Бумът на продажбите на SUV, които тежат и харчат доста повече

    Сривът на продажбите на дизели и почти еквивалентният ръст на бензиновите, като последните имат по-високи средни СО2 емисии

    Изискванията на потребителите и институциите за комфорт, безопасност и за намаляване на замърсяването с фин прах и азотни оксиди не позволяват допълнително намаляване на теглото и съответно на разхода на колите.

    Слабите продажби на електромобили, чиито цени не само не спадат, но даже се покачват през последните 8 години.

    Тоест, причината се крие в това, че потребителите купуват все по-големи, мощни, безопасни и достъпни коли, които да не замърсяват въздуха и изобщо не им пука за въглеродните емисии.

    Кой печели от всичко това?

    Всички неевропейски марки, които с удоволствие ще гледат самоубийството на европейската автоиндустрия, която е най-силно зависима от пазара в самия ЕС.

    ..............

  31. 32 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 1626 Неутрално

    До коментар [#25] от "SELECT * FROM DUAL;":

    Е те сега са припуснали изпомпването на нефта, после докарване до танкера, пренос до нефтохима, после тя колата не върви с нефт, трябва да стане бензин/нафта. Ама кой ти ги гледа.

  32. 33 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#26] от "zxp53317185":

    Попитах ви за какво замърсяване в София говорите. Конкретно !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  33. 34 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#26] от "zxp53317185":

    И схемата същата... Интересно, основния фактор за получаване на температурна инверсия - затворена котловина го няма в схемата. И на английски, и на анджикапонски, все тая. Че явленията са свързани е ясно. Но връзката между тях е че и двете са следствия на едни и същи условия, а не че едното е следствие от другото. Инверсия се наблюдава и котловини без град вътре и без човешка дейност. Там защо няма замърсяване?

  34. 35 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3703 Неутрално

    До коментар [#25] от "SELECT * FROM DUAL;":

    стойности на емисии на CO2 при комбиниран режим на движение в г/км (автоматична предавателна кутия) 205-202 (204-201)
    1
    Посочените стойности са установени съгласно съответно предписания метод за измерване (съгласно Регламент (ЕО) № 715/2007 и 595/2009 във валидната към момента версия). Указание: данните не се отнасят за отделен автомобил и не са съставна част на офертата, а служат само за сравнителни цели между различните типове автомобили. Емисии на CO2, които възникват при производството и предоставянето на горивото и други енергоносители, не се отчитат при установяването на емисиите CO2 съгласно Регламент 1999/94/EО.

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  35. 36 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4334 Неутрално

    Всичко е въпрос на политика, а не на обективни резултати, когато се преценя доколко електромобилите помагат с нещо срещу отделяните вредни емисии на колите с двигатели с вътрешно горене :


    https://www.vesti.bg/sviat/strannata-smyrt-na-evropejskata-avtoindustriia-6104899


    Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии. Всъщност, практически никъде в Европа не можеш, защото навсякъде има поне газови централи. СО2 емисиите при зареждане на електромобилите в България са сравними с колите на метан или най-ефективните дизелови модели. А в тази сметка не включваме огромния въглероден отпечатък на батерията. Когато и той влезе с калкулацията стигаме до резултатите на Европейската агенция по околна среда по-долу, които ясно показват, че политиката, а не данните или науката, определят кое е „климатично-неутрално“ и кое не.

  36. 37 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#34] от "George Svinarov":

    Няма да ви отговори както и на мен.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  37. 38 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Тоест електрото, освем че е много по-скъпо и по-неудобно (на дълъг път) е и по-вредно за природата от дизела и бензина. Благодаря за инфото, макар че и сам предполагах, че е тъй.
    —цитат от коментар 16 на balgariez


    Споменатите от Вас недостатъци ще бъдат преодолени, рано или късно. Автомобилите с ДВГ са на върха на възможностите си, всичко възможно е изстискано от тях. С електромобилите не е така, те все още са в ранния си етап на развитие и тепърва ще има технологични пробиви. Повечето от леките автомобили ще минат на електричество, със сигурност! Докато дойде следващата технологична революция и задвижващите им модули бъдат заменени от някоя друга технология (за която в момента не знаем нищо).

  38. 39 Профил на vhv
    vhv
    Рейтинг: 2069 Весело

    До коментар [#21] от "ss":

    Това е целта, на платената хибридка.

  39. 40 Профил на patrokalche
    patrokalche
    Рейтинг: 329 Неутрално

    Любима тема! Като чуя как някой върти в Германия само по 15к километра на година и спирам да чета подобни парцали. Никъде никой не пише как дизела и бензина стигат до пазара. Как се добиват преработват, ами акумулаторите? Аз искам да седя в задръстване с ел. МПСта а не с дизели. Отворен прозорец и чист въздух. Ето ти истинското сравнение.

  40. 41 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#38] от "vankata1":

    Пророк Иван?

  41. 42 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#40] от "patrokalche":

    Че статията е боклук съм съгласен. Но защо сравняват електромобила с дизеловите двигатели за мен е мистерия. Сравнявайте ги с ДВГ на метан или с водороден двигател. Сега се сещам. Не ги Сравнявайте защото ще отстъпват по всички критерии.

  42. 43 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1667 Неутрално

    До коментар [#42] от "George Svinarov":

    "Не ги Сравнявайте"
    Да се чете
    Не ги сравнявате

    Пусти автокорект..

  43. 44 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 2933 Неутрално

    Поредната "панацея" за спасяване на климата и срещу глобалното затопляне. Обаче има много силно лоби и огромни печалби. ВЕИ не работят в режим 24/7/365,за да са ефективни достатъчно. А ток за тези автомобили трябва зиме и лете, денем и нощем. Отделно е проблемът с батериите - цена на производство, дълготрайност, рециклиране и свързаното с това замърсяване. По - добре да се насочат към антигравитацията и практическото ѝ приложение.

  44. 45 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1305 Неутрално

    Петролното лоби носи от 10 кладенеца вода за да забави (тъй като колкото и да иска не може да спре) навлизането на новото ...
    —цитат от коментар 6 на SS


    Това, че електрическите автомобили не са по-екологични от бензиновите и дизеловите се говореше отдавна.
    Просто германците посочиха точните цифри.

  45. 46 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    Това, че електрическите автомобили не са по-екологични от бензиновите и дизеловите се говореше отдавна.
    Просто германците посочиха точните цифри.
    —цитат от коментар 45 на Virgin


    Там е работата, че НЕ СА "ГЕРМАНЦИТЕ"

    Въпросната повръщня е ХЕБРИДБА РУСКА ПРОПАГАДНА

    сучинена от СЪВЕТСКИЯ ГРАЖДАНИН

    НИКИТА Александрович ЖОЛКВЕР - син на СЪВЕТСКИ НОМЕНКЛСТУРЧИЦИ

    завършил "журналистика" в СССР през 1981г.

    Това че НЯКОЙ Е ПЛАТИЛ въпросното нещо да се публикува в Дойче Веле

    е друг въпрос....

  46. 47 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1305 Весело

    [quote#46:"Hawaii"][/quote]

    Хайде, и ADAC станаха руски агенти.
    Според мен и жена ти води хибридна война в полза на руснаците всеки път когато ти вдигне скандал.

  47. 48 Профил на apolon78
    apolon78
    Рейтинг: 247 Разстроено

    Да, всички говорят за екология и се бият в гърдите, но... бизнесът си е бизнес!
    Не може 1/3 от продажбите на коли да е на безполезни джипове по два тона и нагоре с мощни и лакоми двигатели, както и да се стремиш да правиш също толкова мощни, тежки и неефективни електрически коли. При сегашното равнище на технологии, последните биха били особено практични за малки градски коли и "баничарки", които да се движат икономично, безшумно и с нулеви емисии в градовете, но не това в фокусът за съжаление. От друга страна, за дълъг път дизелът и втечнения (или природен газ) са по-ефективни, икономични и екологични (ако вземем целия процес на производство, експлоатация и рециклиране на автомобила). На следващо място, мощности от над 100 к.с., хайде нека са 150 к.с. за лека кола са абсолютно излишни и ако е въпрос на екология, такива трябва да се облагат зверски, за да се ограничи употребата им. Да, ама не, защото там са големите печалби и автомобилната мафия трябва да се храни.
    Така че, докато горните наблюдения са валидни, всички приказки за екология в автомобилостроенето са "пунта мара".

  48. 49 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 825 Неутрално

    До коментар [#5] от "George Svinarov":
    не че няма хиляди коли и голяма час от тях стари таралясници но София в гоялам степен страда от географското си разположение на котловина да е "захлюпена" в една голяма част от времето. Лятото пък е смога...Всеки е виждал как като хванеш магистрала Тракия посока Пловдив и в София е било мрачно и облачно след първия тунел изведнъж тотална промяна :)

  49. 50 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2315 Неутрално

    До коментар [#2] от "zxp53317185":

    А пък ако забранят въобще автомобилите ще е супер чистота Което хич не е лошо и съвсем постижимо Не ми е много ясно защо например трябва да ходиш с кола на работа а не с гр транспорт

    гошо
  50. 51 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    Най-парадоксалното е, че във всички тези сметки електромобилите се водят с 0 гCO2/км. Ако вземем за пример България, очевидно при електроенергийна система, в която лигнитните въглища дават 45% от тока, няма как да заредиш електромобил с нула емисии.
    —цитат от коментар 36 на samoedin


    Към днешна дата е така, но много европейски и скандинавски държави имат програми за минаване изцяло на ВЕИ идните 20-30 години.
    То е и неизбежно така или иначе. Не може до безкрай да се копае и точи от земята.

    След 20-30 години напредналите държави ще са си подредили източниците на енергия, без въглища, само на прогресивните балкани дизел-юнаците ще продължават да приказват, че са по-чисти и само тука ще горим още въглища и пластмаса.

  51. 52
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  52. 53 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1803 Гневно

    "..73 до 98 грама CO2. Ако отчетем и факта, че електричеството, което потребява тази кола, се произвежда основно от централи на въглища, тогава изхвърляните в атмосферата отровни вещества скачат на 156 до 181 грама на километър пробег, посочват изследователите от ИФО"

    Кой гретен обяви СО2 за ОТРОВЕН?!?

  53. 54 Профил на dr.maris
    dr.maris
    Рейтинг: 259 Неутрално

    Измежду двигателите с вътрешно горене най-големи парникови емисии на единица път има бензиновият, със значително по-ниски е дизеловият, а с най-ниски е този на природен газ. При сегашния електроенергиен микс електромобилите не водят до намаляване на парниковите емисии, а по-скоро до известно увеличаване.

    Смисълът от въвеждане на електромобилите е само ако така се стимулира намаляването на емисиите при производство на електричество. Възможностите във всяка страна са различни, но поне засега известните технологии са ВЕИ и ядрената енергия. Например ако днес преминем към електромобили, то емисиите радикално ще намалеят във Франция, където около 70% от електроенергията е от АЕЦ, и в страни като Норвегия и Парагвай, където почти цялото производство е от ВЕЦ. Ще нарастнат многократно в Китай и Индия, където дялът на ТЕЦ с въглища е голям. Подобно е положението и в редица европейски страни.

    С най-голям дял на ВЕИ от вятър и слънце сега е Германия, и този дял е 25%. Много близо са например Испания и Нова Зеландия. Плътното групиране на първенците около 25% може би означава, че е доближена технологична бариера. Важно е да се знае има ли наистина максимален постижим дял на електроенергията от вятър и слънце и колко е той.

  54. 55 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    [quote#46:"Hawaii"]
    —цитат от коментар 47 на Virgin
    Хайде, и ADAC станаха руски агенти.Според мен и жена ти води хибридна война в полза на руснаците всеки път когато ти вдигне скандал.[/quote]

    Иронията ти е повече от неуместна.

    Нервността на РУСКИТЕ НЕФТАДЖИИ е такава, че в ХИБРИДКИ като тази

    дори не са направили опит да се прикрият, че са те.

    РУСКИТЕ ЖОЛКВЕРИ са затова - ДА ХИБРИДИЗИРАТ

  55. 56 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1803 Гневно

    До коментар [#10] от "Hawaii":

    Ако не сте разбрали от няколко години вече най-големия производител на нефт и газ в света е САЩ.

  56. 57 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 938 Неутрално

    хибридка
    —цитат от коментар 46 на Hawaii


    Докато Дойче Веле взема копейки да публикува пасквили на притеснени руски номенклатурчици, под благосклонния поглед на великата германска автоиндустрия, вълкът е вече в кошарата и строи гигафабрика край Берлин.
    Приемам залагания кой от германската света троица ще оцелее като се слегне прахта.

  57. 58 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    Няма какво да се умува!Бъдещето принадлежи на е-автомобилите!
    —цитат от коментар 19 на tarikatis


    Този лозунг го бяхме слушали и за комунизма...

  58. 59 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4285 Неутрално

    Затоплистите си затварят очите пред щетите, които производството на батерии, фотосоларни панели и електронни чипове предизвиква, защото така са дресирани от съответните лобита.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  59. 60 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    До коментар [#10] от "Hawaii":Ако не сте разбрали от няколко години вече най-големия производител на нефт и газ в света е САЩ.
    —цитат от коментар 56 на Jazzdevil


    НЕ САЩ, а ЧАСТНИ КОМПАНИИ от САЩ.

    САЩ като държава НЕ Е 100 % зависима от НЕФРА и ГАЗА

    както е РУСИЯ

    За ЧАСТНИТЕ КОМПАНИИ от САЩ е много лесно да се пренасочат

    към ИНОВАТИВНИТЕ ПРОИЗВОДСТВА като това на ЕЛЕКТРОМОБИЛИ

    Което е НЕВЪЗМОЖНО за РУСКИТЕ НЕФТО-ГАЗОВИ МОНОПОЛИ

  60. 61 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4249 Неутрално

    [quote#46:"Hawaii"]
    —цитат от коментар 47 на Virgin
    Хайде, и ADAC станаха руски агенти. .[/quote]


    ADAC са функция на германското ДВГ автомобилостроене,

    което ЕЛЕКТРИЧКИТЕ ще фо лишат от МИЛИАРДИ ПЕЧАЛБИ

  61. 62 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4662 Любопитно

    Статията на DW e доста интересна. А истината за електромобилите е някъде по-средата между двете крайни мнения за тях.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  62. 63 Профил на Veselin Dimitrov
    Veselin Dimitrov
    Рейтинг: 15 Неутрално

    Като съвсем не е сто процента сигурно, че CO2 е причината за климатичните промени.

  63. 64 Профил на Slick
    Slick
    Рейтинг: 2327 Весело

    Всеки се е упражнил по темата електромобили. Двигателят няма НИТО една въртяща част. Конвенционалният двигател има над 2000 части за сервизиране. Ама няма как да знаете, щото нямате Тесли. Изчисленията на разни експертчета са смешни, при положение, че единия дизел бълва 180гр/кв.км, а електро колата - 0. От там нататък сметай квото искаш.

    Междувременно Тесла струва повече от всички автопроизводители заедно, без Тойота.
    Вие си говорете, не им пречите.

  64. 65 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1803 Неутрално

    За електричката анализа включва екологичната цена на нейното гориво - електрическия ток, но някак си не се вижда същото и за "дизеловия Мерцедес"? Нещо за всички разходи по изпомпването на нефта, транспорт до рафинерия, преработка до гориво, отново транспорт до бензиностанцията? Силно се съмнявам цитираните дизелови 112 гр/км да включват всичко това!
    —цитат от коментар 25 на SELECT * FROM DUAL;


    И колко електричество отива според за едната помпа дето изпомпва по барел за 3 секунди? Да танкера харчи някакъв дизел ама като го разделиш това върху половин милион ТОНА петрол става нищо и половина - също и с камиона-цистерна дето ще изхарчи 30л за да достави 30 000л.

  65. 66 Профил на осмоъ
    осмоъ
    Рейтинг: 525 Неутрално

    при електрическите и особено при двг не се отделя само со2 за да се мери само това. батериите определено все още не са достатъчно "зелени" а и са прекалено тежки. за в бъдеще трябва да се намери заместител на сегашните батерии

  66. 67 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4662 Любопитно

    Никъде в това "изследване" не видях колко въглероден диоксид се отделя при производството на дизелов/бензинов автомобил и при производството и доставката на дизел/бензин. Дава се емисия на въглероден диоксид на дизелов автомобил само от разхода на гориво, а всички вредни емисии за производстовото на автомобила и горивото не се посочват, но много удобно тези разходи се калкулират само за електрическите автомобили
    —цитат от коментар 21 на ss


    Няма как да не са калкулирани и тези емисии отделяни при производството на дизелов/бензинов автомобил.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  67. 68 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 887 Неутрално

    Явно е прогресивно смаляването на членовете и всички искат голяма кола. Увеличава се партията на малките пишки, с големите SUV-ве. Аз си карам Орела на LPG и пресметнато в бензин, разхода е 3.2л на 100.😊🤪😛🤓🤗😀😅🤡

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  68. 69 Профил на Nick F
    Nick F
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    Въпросната Аника нагло пренебрегва загуните при преноса на електроенергията (писа се за това). Ако вземеш въглеродните емисии на ТЕЦ, за добив на 1kWh, сметката криво-ляво може да се догоди. Обаче приблизително 50% от ел.енергията се губи при преноса и преобразуването, докато отиде до контакта на крайния абонат. За да захранваш електромобила, се иска още едно понижаване на напрежението, както и изправител, което отново генерира загуби. И тези загуби напълно обезмислят екологичността на електрическите автомобили, поне за момента.
    —цитат от коментар 3 на ivanpopov


    Ти не си учил електротехника, нали ? Потърси коя машина има най високо КПД и после се писти като селски философ.

  69. 70 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1329 Неутрално

    Истината за електромобилите е, че ако в град като София бяха разрешени само електромобили, проблемът със замърсяването щеше да бъде наполовина решен.
    —цитат от коментар 2 на zxp53317185


    Естествено, че щеше да бъде решен. Просто няма как да се зареждат толкова електромобили и няма да се движат. Смятал ли си колко GWh електроенергия биха били нужни да се движат всички сегашни автомобили в София на ток? Някой въобще замисля ли се, че за устойчиво замърсяване не може 2/3 от автомобилите да се движат с един човек? За да си замъкне някой 90-килограмовия задник до работа хаби енергия да придвижи тон и двеста желязо. Няма как да стане.

  70. 71 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#61] от "Hawaii":

    И като как са функция. Знаеш ли въобще каквое ADAC?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  71. 72 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4662 Любопитно

    До коментар [#10] от "Hawaii":Ако не сте разбрали от няколко години вече най-големия производител на нефт и газ в света е САЩ.
    —цитат от коментар 56 на Jazzdevil


    Факт, Тръмпи много обича да се хвали с това.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  72. 73 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 511 Неутрално

    Дизеловото лоби в Германиа явно прави отчаяни опити да оцелее...
    Мен основно ме интерсува какво диша моето дете ходейки по улицата. А там дизелякът е цар, натискайки педала на газта, обикновенно излизат по-големи или малки порции задушлив черен канцерогеннен коктейл от отрови. Всъщност, самата му технология предполага това. Малко като се поизноси, горивният процес започва да се нарушава и се образуват сажди, а от там - димни завеси по улиците...

  73. 74 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#73] от "paralelepiped":

    Ако си толкова загрижен купи му противогаз. Говоря съвсем сериозно. Или смени улиците по които ходи. Направи му точен маршрут, който е най-безопасен.
    Ако разчиташ на фандъкова си жив зян.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  74. 75 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2114 Неутрално

    "Германците се тревожат заради глобалното затопляне."

    И по този повод си купуват все по-мощни и по-големи жиПки.
    А анализът на въглеродния отпечатък е толкова поръчково написан че всеки средношколец изучаваш счетоводство би се изсмял ехидно.
    В калкулациите никъде не видях колко е въглеродния отпечатък при производството на един дизелов СУВ примерно.
    Нямаше данни за това, колко въглероден двуокис се отделя при самото производство на дизелово гориво, колко се отделя при добива и разработката на находищата, транспорта на суровия петрол до рафинериите и т.н.
    Колко СО2 се отделя при поддръжката на автомобилите с ДВГ. Вероятно писалите статията не смятат че смазочните масла са част от въглеордния отпечатък.
    А, да. Вероятно авторите се притесняват основно за това че електрическите автомобили ще принудят доста хора да напуснат работа в отрасъла, защото електричките имат доста по-малко части, съответно и цялата верига на достачици се сгромолясва.

    Panta rhei....
  75. 76 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#75] от "Molossian":

    Крайно време е тези големи автомобили да бъдат забранени в градовете и да бъдат обложени с непосилни данъци. Освен замърсяването са опасни и при катастрофа за другите участници.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  76. 77 Профил на Tod
    Tod
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Бъдещето е електрическо. Няма как. В тази статия не видях и думичка за обслужването на дизели и бензини на всеки 20 хиляди километра-масла и разни други. Тесла например няма обслужване.... това пак си цапа.

  77. 78 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 746 Неутрално

    "Според изчисленията на ADAC електрическият автомобил постига по-малък въглероден отпечатък от бензиновия чак след 127 500 километра и 8 години експлоатация, а от дизеловия - след цели 219 000 километра и 16.5 години експлоатация."

    Това сега как да го коментирам, ADAC иска да ми каже, че в германия им трябват 16 години и половина за да навъртят 219 хил километра?!? Първо тези данни за CO2 са каталожни в реални условия, разхода на гориво е между 20-40% по висок и съответно и с толкова се вдигат емисиите на CO2. Трябва да добавим и още 20% към общите емисии за добив и рафиниране на петрола. Истинския проблем обаче не са безвредните емисии на CO2, а NOx който е доказано смъртоносен и канцерогенен, всички дизелови коли тествани в реални условия изхвърлят межди 5 и 25 пъти над нормата от 80мг/км. Другия проблем са финните прахови частици, при регенерация на DPF филтъра се отделят 1848 пъти над нормата такива частици, вярно само за 15 км, но когато се насложат върху другите чисти 400км преди регенерацията, пак се получава двойно на разрешеното за километър.

  78. 79 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1803 Любопитно


    Факт, Тръмпи много обича да се хвали с това.
    —цитат от коментар 72 на Иво


    Което само по себе си го превръща в срамен факт ли?

  79. 80 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3818 Неутрално

    До коментар [#73] от "paralelepiped":

    Първо, средната възраст на автопарка в България е около 20 години. В България може да внесеш абсолютно всякаква трошка и да я регистрираш без проблем. В България може да минеш ГТП без катализатор и колата ти да дими по пътищата, защото никой не те проверява. В България се горят всякакви боклуци в печките по села и градове и през зимният сезон на много места се стелят гъсти пушеци миришещи на долнопробни брикети. В България е ужасно мръсно и силно запрашено. Улиците не се метат и мият с години и при малко по-силен вятър всичко е във въздуха. За всичко това, кой е виновен? Производителите на автомобили в Германия? Много се бъркаш...!

    Бивш tww09306483.
  80. 81 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2045 Неутрално

    Това отдавна беше ясно, не само германците са правили изследвания. Но зелените болшевики са силни в Брюксел и не искат да се съобразяват с фактите. Все пак смятам, че след 15-20 години електромобилите ще се наложат като по-евтин транспорт. Засега са скъпи и сметката не излиза...

  81. 82 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6243 Неутрално

    До коментар [#77] от "Tod":

    И това е вярно.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  82. 83 Профил на grigoo
    grigoo
    Рейтинг: 662 Неутрално

    Глупостите на некадърниците можещи да правят единствено смрадливи нафтови кочини, Мъск е 10 години пред вас и скоро ще завземе и европа, не случайно избра Германия за новия завод да ги пребие на техен терен! Няма никакъв шанс нафтовата кочина да е по-чиста от ел колата.

  83. 84 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1136 Неутрално

    Всеки се е упражнил по темата електромобили. Двигателят няма НИТО една въртяща част.
    —цитат от коментар 64 на Slick


    Моля ?!?! Изобщо виждал ли сте пнякога електродвигател ?
    Или не, пишете си. Не ни пречите, даже ни подобрявате настроението сутрин. Като онзи дето по-горе беше писал за 50% загуби при пренос на електроенергията.

  84. 85 Профил на dr.maris
    dr.maris
    Рейтинг: 259 Неутрално

    До коментар [#78] от "Фат Ким":

    Токсичните емисии и парниковите емисии са две различни неща. Статията е за парниковите емисии. При тях е и без значение къде се изпускат - дали тук или на другия край на света.

    Статията е пълна с противоречия, защото представя различни мнения. Нищо в нея не трябва да се приема за точно. За мене е полезна заради разните гледни точки.

  85. 86 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4040 Неутрално

    Крайно време беше да се погледне и под килима.
    —цитат от коментар 7 на DDR


    Под килима има и друго, което някои не искат да го кажат публично. Точно електромобилът ще ни намали зависимостта от страните-бензинаджийки.

  86. 87 Профил на Фат Ким
    Фат Ким
    Рейтинг: 746 Неутрално

    До коментар [#85] от "dr.maris":

    Така е, сравняването само на парниковите газове е доста манипулативен анализ, при толкова различна технология.

  87. 88 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3818 Неутрално

    До коментар [#75] от "Molossian":

    "... А, да. Вероятно авторите се притесняват основно за това че електрическите автомобили ще принудят доста хора да напуснат работа в отрасъла, защото електричките имат доста по-малко части, съответно и цялата верига на достачици се сгромолясва...".

    Електрическата кола няма ДВГ. Да, така е. Има електрически мотор с ротор, статор и вероятно четки. Но, електрическата кола си има всичко останало. Окачване, джанти, гуми, спирачна и климатична система. Вероятно имат диференциали, полуоски и раздатъчни кутии. Имат и охладителна система за батерията и термопомпи свързани с климатичната система за по-голяма ефективност и използване топлината на батерията. Натъпкани са с електроника и софтуер за управление на заряда и разряда на батерията. Самата батерия тежи стотици килограми и струва, колкото една малка кола с ДВГ.
    Производството на автомобили е бизнес. Голям бизнес. Всичко е пресметнато предварително и се знае, колко трябва да плаща клиента на километър, за да се върти тоя бизнес. Повярвай, че производителите на електрически автомобили няма да ти пуснат аванта и не правят коли, за да ти е по-евтино. Ще плаща/ш/ме точно толкова , колкото плащаме когато караме обикновена кола с ДВГ. Сигурен съм, че обслужването за каквото и да било на една електрическа кола ще е много по-скъпо отколкото на обикновена кола. Нищо, че ще е по-рядко. Преди около две години тествах една Тойота Аурис хибрид. Вярно, много икономична но влезе ли в сервиз, дупе да ти е яко. Цялата икономия която си направил от гориво, Тойота ще се погрижи да ти я прибере. Както казах, това е бизнес...!

    Бивш tww09306483.
  88. 89 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4040 Неутрално

    А някой от ДВ ще напише ли статия за 500-те нови и стари автомобили които ежедневно се регистрират само в София (нямам информация колко се бракуват, но са много по-малко). Или 2 500 всяка седмица, което пък прави над 10 000 месечно, 120 000 годишно! В София разрешаването на транспортните проблеми винаги е догонвало оформянето на нови квартали, така е от поне 50 години насам. Да има някаква визия, идея за разрешаване на този проблем?
    Разбира се че не, у нас прогнозите се правят от понеделник до петък, след това има 2 дни за почивка.

  89. 90 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    "че при производството на една-единствена батерия, чийто живот е най-много 10 години, се отделят между 11 и 15 тона въглероден двуокис."

    Преди половин-една година излезе подобна манипулативна статия, в която разпалено се твърдеше, че за една батерия се отделят 35 ТОНА(!) СО2. Всеки поне малко мислещ човек се смееше на това твърдение. Сега свалиха количеството СО2 3 ПЪТИ(!). С тоя темп, след няколко статии ще напишат истината.
    Да не забравяме, че за германия и автомобилните ѝ компании, преминаването към ел. коли е много болезнено! Бяха тръгнали в погрешна посока и още не могат да компенсират изоставането си и да адаптират производството си към реалността. С преминаването към ел. автомобили ще трябва да съкратят около 150 000 човека, високо квалифицирани, основно от произвеждащите двигатели и скоростни кутии, които няма къде да преназначат.
    Подобни манипулативни статии ще четеме още в следващите години. Да не забравяме и интересите на петролните сатрапии.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  90. 91 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 875 Весело

    ADAC са функция на германското ДВГ автомобилостроене,

    което ЕЛЕКТРИЧКИТЕ ще фо лишат от МИЛИАРДИ ПЕЧАЛБИ
    —цитат от коментар 61 на Hawaii



    ХАХАХАХАХА
    Абсолютно неадекватен.

  91. 92 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4040 Неутрално

    ....Производството на автомобили е бизнес. Голям бизнес. Всичко е пресметнато предварително и се знае, колко трябва да плаща клиента на километър, за да се върти тоя бизнес. Повярвай, че производителите на електрически автомобили няма да ти пуснат аванта и не правят коли, за да ти е по-евтино.........!
    —цитат от коментар 88 на Petleshev


    Производителите ли? А защо пропускаш управляващите, които са длъжни да събират данъци, но и да създават ред в управляваната територия (не само в България, но и в Швейцария, Люксембург)... Казано по друг начин никой няма да остави готованковците да джиткат по цял ден с колите си, чиято експлоатация идва по-евтина отколкото тези с ДВГ. със сигурност ще ги обложат с някаква таксичка - я за кг на МПС-то, я за габарити, я винетка за движение в града. Както и да го говорим, бъдещето е на обществения транспорт, а индивидуалният е удобство, а защо не и лукс?

  92. 93 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2373 Неутрално

    Въпросната Аника нагло пренебрегва загуните при преноса на електроенергията (писа се за това). Ако вземеш въглеродните емисии на ТЕЦ, за добив на 1kWh, сметката криво-ляво може да се догоди. Обаче приблизително 50% от ел.енергията се губи при преноса и преобразуването, докато отиде до контакта на крайния абонат. За да захранваш електромобила, се иска още едно понижаване на напрежението, както и изправител, което отново генерира загуби. И тези загуби напълно обезмислят екологичността на електрическите автомобили, поне за момента.
    —цитат от коментар 3 на ivanpopov


    Tи нагло пренебрегваш замърсяването и загубите от ваденето на петрола от земята, пренасянето му с танкери които също горят петрол, до рафинирането което също използва огромни количества електричество до транспорта до бензиностанциите, до помпането на бензина или дизела което също използва електричество. Нагло пренебрегваш и енергията която отива за производство на катализаторите за колите, сплавите за производство на скоростни кутии и двигатели. Пренебрегваш и производството на масла необходими през целия живот на колата. Доста подло пренебрегваш че най-големия потребител на Кобалт е нефтената промишленост не тази за производство на батерии. На сме започнали да използваме Кобалт преди 10 години, когато започнаха да правят батерии в по-масови количества.
    Дизеловата промишленост на Германия е пътник и затова ще помпат такива глупости до последния си ден.
    Доста нагло пропускаш също че елелктроенергията все повече се прави от възобновими източници или от газ. Нещо много по-чисто от всичко което е на петрол или въглища. В Клифорния от тази година всички нови къщи трябва да имат фотоволтееци на покрива - нов закон. Всеки който има Тесла или друга ел.кола почти винаги има и панели на покрива си. Така си кара колата безплатно ... и ще ми сравняваш всичко това с дизеловите пачки в Европа? Луд човек.

    California Über Alles
  93. 94 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 1057 Весело

    "През 2019 година данните за продажбите на този вид автомобили дори накараха министъра на околната среда Свеня Шулце да се обърне към сънародниците си с призив да се ориентират към "по-икономични коли, които не харчат толкова гориво", а още по-добре, ако може да се откажат напълно от автомобила."
    *
    А няма ли да им препоръча да се върнат да живеят в пещерите?
    Съгласна съм, че за ежедневно пътуване в рамките на голям град най-добрата опция е градският транспорт, но ако се ходи семейно на почивка или на екскурзия особено с малки деца автомобилът е необходимост, а не лукс.

  94. 95 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 2045 Неутрално

    До коментар [#21] от "ss":

    Не е точно така. Ако трябва да сме точни, в това изледване калкулиран е само въглеродния отпечатък за производството на батериите, не на целите електромобили. Затова би било некоректно за електромобилите да смятаме отпечатъка само за батерията, а за другите за целия автомобил. Наистина, при автомобилите с гориво има верига за производство и доставки на горивото и производство на части, при което има замърсяване, както правилно отбелязахте. Но верига за доставки
    при производството на части има и при електромобилите, нали?

  95. 96 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1825 Неутрално

    Да не забравяме, когато четем подобни статии, че КПД на ДВГ е под 30%, а на ел. двигателите е над 90%! Дори само тоя факт разбива всички глупости, които се пишат за някакви предимства на автомоболите с ДВГ по отношение на екологията, дори ако са на газ. Лошото е, че много от комениращите тук, а и изобщо, не могат да разберат какво означава това.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  96. 97 Профил на nikolaimi
    nikolaimi
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#75] от "Molossian":

    Добавям и акумулатор...Опс забравих катализатора(платина, кобалт и други)

    Гледай отвисоко падналия,само ако си се навел да му подадеш ръка!You were given the choice between war and dishonour. You chose dishonour, and you will have war
  97. 98 Профил на dr.maris
    dr.maris
    Рейтинг: 259 Весело

    До коментар [#96] от "quatro_4x3":

    А КПД на електрическата печка е 100%. А пък на климатичната инсталация е да речем 300%. И какво означава това?

  98. 99 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3818 Неутрално

    До коментар [#96] от "quatro_4x3":

    КПД-то на двигател с вътрешно горене стига до 45 процента. КПД-то на електрически двигател е над 90 процента, вярно. Обаче има и други подробности. Загуби при пренос и преобразуване на напрежение. Загуби от съхранение и топлинни загуби. Ако напълниш резервоара на кола с ДВГ и я оставиш в гаража, може и след един месец да отидеш да я запалиш и да потеглиш. Колко време ще издържи заредена батерия на електрическа кола? Седмица, две седмици или три седмици...? Има много условности и особености при ползването на електрическа кола. Най-лошата е, че теглото на батериите нараства прогресивно, ако искаш да увеличаваш пробега. За да имаш пробег от 1000 километра, батерията ще тежи вероятно към 1 тон. Това е свързано с много конструктивни особености. Как си представяш да се ударят две коли носещи стотици килограми или тон и половина батерии?

    Бивш tww09306483.
  99. 100 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 938 Неутрално

    До коментар [#96] от "quatro_4x3":КПД-то на двигател с вътрешно горене стига до 45 процента. КПД-то на електрически двигател е над 90 процента, вярно. Обаче има и други подробности. Загуби при пренос и преобразуване на напрежение. Загуби от съхранение и топлинни загуби. Ако напълниш резервоара на кола с ДВГ и я оставиш в гаража, може и след един месец да отидеш да я запалиш и да потеглиш. Колко време ще издържи заредена батерия на електрическа кола? Седмица, две седмици или три седмици...? Има много условности и особености при ползването на електрическа кола. Най-лошата е, че теглото на батериите нараства прогресивно, ако искаш да увеличаваш пробега. За да имаш пробег от 1000 километра, батерията ще тежи вероятно към 1 тон. Това е свързано с много конструктивни особености. Как си представяш да се ударят две коли носещи стотици килограми или тон и половина батерии?
    —цитат от коментар 99 на Petleshev


    Не е вярно че ДВГ има 45%, такова постигат само бавнооборотни корабни дизели, които работят само на оптимални обороти. Тези в колите постигат макс. 30%, от които част фръкват в трансмисията, която е много по-сложна от тази на електричките и в крайна сметка до колелата стигат под 20%.
    И как точно теглото ще нараства прогресивно с увеличаването на пробега? Аз все си мислех че е пропорционално, ама ти сигурно имаш някакви доказателства? Пак добре че не си го изкарал експоненциално.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK