Страните от ЕС срещу пакета "Мобилност" се увеличиха от шест до девет

Страните от ЕС срещу пакета "Мобилност" се увеличиха от шест до девет

© Надежда Чипева, Капитал



Броят на страните, които се противопоставят на пакета "Мобилност" на ЕС, нарасна от шест на девет във вторник (18 февруари), когато министрите на транспорта на България, Унгария, Полша, Литва, Латвия, Литва, Румъния, Кипър, Малта и Естония представиха позициите си в Брюксел, предаде EurActiv.


Кипър, Малта и Естония се присъединиха към шестте държави, които вече изразиха възражение срещу законодателството на ЕС в областта на автомобилния транспорт, което те виждат като протекционистка мярка, насочена към конкурентните товарни компании в Западна Европа.


На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС (държавите членки) за т.нар. пакет "Мобилност". Съгласно сделката следните строги правила ще бъдат прилагани:




- След първите 6 нощи в кабините шофьорите на камиони ще бъдат задължени да спят в хотел.


- Шофьорите ще трябва да се връщат в страната, където е регистрирано превозното средство, веднъж на всеки 4 седмици, независимо от това къде се намират.


- Камионите ще трябва да се връщат в страната, където е регистрирана компанията, поне веднъж на 8 седмици.


България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва се противопоставиха на промените, които страните - членки от Източна Европа, наричат пакета "Макрон" на името на френския президент, една от движещите сили зад предложението.


Един от най-силните аргументи на източните страни членки е влиянието на новите мерки върху климата. Според критиците във време, в което Европейската комисия издигна инициативата за Зеления пакт, според новите правила хиляди камиони ще трябва да прекосяват Европа празни.


Във вторник министрите на транспорта на деветте страни се срещнаха със зам.-председателя на Европейската комисия Франс Тимерманс и с комисаря по транспорта Адина Вълян.


След срещата българският министър на транспорта Росен Желязков заяви пред репортери, че той и колегите му ясно се противопоставят на предложените нови правила за връщане на камионите и на водачите им в страната на регистрация на компанията съответно на всеки 8 и на всеки 4 седмици.


Според Желязков комисията е дала уверение, че ще възложи оценката на въздействието на предложеното законодателство на външен изпълнител. Обявлението на обществената поръчка бе публикувано в понеделник.


Настояваме оценката на въздействието от предложението да бъде готова преди влизането на законодателството в сила, но до момента нямаме уверения, че това ще се случи, заяви българският министър.


Според Желязков новите правила ще бъдат приети през юли, последвани от 18-месечен преходен период до януари 2022 г., през който новото законодателство все още няма да е влязло в сила.


България се надява, че по време на този период оценката на въздействието ще подтикне комисията да подготви друго законодателно предложение.


Транспортният министър потвърди също, че България ще заведе дело пред съда на ЕС в Люксембург веднага след публикуването на новото законодателство в Официалния вестник на Съюза, вероятно през юли.


Малта е закъсняла с две години

Малтийски политик вчера изрази мнение, че Малта е закъсняла с две години с противопоставянето си на пакета "Мобилност", предаде Malta Today. Питър Агиус, който беше кандидат за евродепутат и говорител на бившия председател на Европейския парламент Антонио Таяни, каза: "Предложението на Европейската комисия беше на масата от май 2017 г. и беше обсъждано от евродепутати пет пъти в Европейския парламент и представено без каквито и да е промени от лейбъристки депутати в транспортната комисия."


"Натискът на тези страни няма да е достатъчен за промяна на правилата. Надявам се, че греша и че правителството ще успее да спре правилата в съвета или с гласуване на пленарно заседание на Европейския парламент. Но ще бъде трудно, защото нашите действия идват твърде късно. Малтийското правителство трябва да се научи по-добре да се координира на по-ранни етапи на такива закони, системно да се среща със заинтересованите страни и редовно да се среща с евродепутати, за да координира малтийската позиция на европейско ниво."

Ключови думи към статията:

Коментари (19)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Jazzdevil
    Jazzdevil
    Рейтинг: 1744 Неутрално

    Тия макронски идиотщини, че ни удрят здраво е очевидно ама сега като прочетох списъка с държави се замислих какво значи на всеки 4 седмици един камион да се прибира до Кипър...ама иначе малкия Наполеончо свалял СО2 емисиите и се борил за по-чиста околна среда.

  2. 2 Профил на lrz04638139
    lrz04638139
    Рейтинг: 0 Неутрално

    След дъжд качулка. Къде спа правителството та не успя да убеди тези държави да окажат натиск по-рано?

  3. 3 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1079 Неутрално

    Тия макронски идиотщини, че ни удрят здраво е очевидно ама сега като прочетох списъка с държави се замислих какво значи на всеки 4 седмици един камион да се прибира до Кипър...ама иначе малкия Наполеончо свалял СО2 емисиите и се борил за по-чиста околна среда.
    —цитат от коментар 1 на Jazzdevil


    Камиона на два месеца,
    Нормално, ако е регистриран в България да се прибира.
    Но да е регистриран в България и да не стъпва две години, нали се сещате, че проблема не е за камиона, нито за шофьора, Проблем е за работодателя

    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  4. 4 Профил на kirkata
    kirkata
    Рейтинг: 421 Неутрално

    Добре, че мерките за опазване на околната среда, иначе източноевропейските превозвачи нямаше да имат никакъв шанс срещу този пакет. Иначе за всичко останало пакетът има смисъл - няма как да си регистриран в БГ и да плащаш данъци, осигуровки и всичко тука и да не се прибираш с месеци и години понякога...

  5. 5 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2787 Неутрално

    Ако пакета ''Мобилност'' се приеме така, както е предложен остава да се произнесе европейския съд, който със сигурност ще бъде сезиран от държавите, които не са съгласни с него.

  6. 6 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2119 Весело

    Макронският пакет е ритник по пакета на превозвачите (ツ)

  7. 7 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 786 Неутрално

    Този пакет нямаше да бъде приет, ако няколко от нашите евродепутати бяха на работа. Мина само с 2 гласа. Случайно ли липсваха? м?

  8. 8 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1471 Неутрално

    Камиона на два месеца,
    Нормално, ако е регистриран в България да се прибира.
    Но да е регистриран в България и да не стъпва две години, нали се сещате, че проблема не е за камиона, нито за шофьора, Проблем е за работодателя
    —цитат от коментар 3 на nessarox


    Иначе за всичко останало пакетът има смисъл - няма как да си регистриран в БГ и да плащаш данъци, осигуровки и всичко тука и да не се прибираш с месеци и години понякога...
    —цитат от коментар 4 на kirkata


    Ясно ли ви е че примерно европейските клонове на Епъл, Майкрософт и мн. други са регистрирани в Ирландия, където плащат основната част от данъците си и след това продават свободно из цяла Европа?!?

    Защо да е проблем, че българска фирма си плаща данъците в България и изпълнява услуги из цяла Европа?

  9. 9 Профил на encor3
    encor3
    Рейтинг: 641 Неутрално

    До коментар [#8] от "everlast666":

    Защото повечето "умници" тук умират от кеф, че един важен отрасъл от икономиката ни ще бъде съсипан. Понеже според тях всички хора, които се занимават с транспорт са измамници, олигарси, хора на Доган и пр. пр.

  10. 10 Профил на lpi31580057
    lpi31580057
    Рейтинг: 647 Неутрално

    късно е либе за китка. макарончо си оплете кошницата

  11. 11 Профил на nessarox
    nessarox
    Рейтинг: 1079 Любопитно

    Защо да е проблем, че българска фирма си плаща данъците в България и изпълнява услуги из цяла Европа?
    —цитат от коментар 8 на everlast666


    До коментар [#8] от "everlast666":Защото повечето "умници" тук умират от кеф, че един важен отрасъл от икономиката ни ще бъде съсипан. Понеже според тях всички хора, които се занимават с транспорт са измамници, олигарси, хора на Доган и пр. пр.
    —цитат от коментар 9 на encor3



    Не е в това проблема и много добре го знаете. Не ми приписвайте думи, които не съм казала.

    Ясно е на всички, че заради данъците са регистрирани в България.
    А курса по български цени ли е или по тарифа на международните превози ?
    Имат ли курсове от и до България ?



    Всички сме в кочината,но някои гледат към звездите:)
  12. 12 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1500 Неутрално

    Когато България и още 4-5 страни скочиха срещу този абсурден пакет, някои държави спаха. Можеше да имаме блокираща квота, която спираше разглеждането на пакета. Но тогава някои "опозиционери" като Орбан предодаха фронта и клекнаха пред Макрон. Днес Орбан много се опитва да се прави на опозиция на Брюксел, Берлин и Париж. А защо клекна през тях за Мобилност? Някои заспали държави пък една сега се усетиха, че този пакет ги ощетява. Защо не ни подкрепиха, когато ние тръбяхме вредите от пакета върху транспортния отрасъл на граничните държави от ЕС?

    Имахме евродепутати, които дори гласуваха ЗА пакета. Един от тях беше Капута, известен още като Дудука. Името му няма да го казвам, защото прякорът много добре го описва.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  13. 13 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 1471 Неутрално

    Не е в това проблема и много добре го знаете. Не ми приписвайте думи, които не съм казала.

    Ясно е на всички, че заради данъците са регистрирани в България.
    А курса по български цени ли е или по тарифа на международните превози ?
    Имат ли курсове от и до България ?
    —цитат от коментар 11 на nessarox


    Май вие не разбирате идеята на Европейския Съюз и свободата на движение на ресурси и капитали.

    Ирландския офис а Майкрософт не е длъжен да отваря офис в България и плаща данъци тук, за да си продава Уиндоус в България.

    По същия начин и българска транспортна фирма не е длъжна да си отваря офис във Франция или Германия за да кара курсове Франция-Германия - поне докато не се прие този ЛОБИСТКИ закон, който има единствена цел да отстрани конкуренцията от страни като България и Румъния!!

    Също както и Софийска фирма може да си прави курсове Варна-Бургас, само че ЕС е в по-голям мащаб.

  14. 14 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2169 Весело

    До коментар [#11] от "nessarox":

    Абе някои хора ще подскачате от радост и ще намирате "доводи" ако утре Макрон и Меркел кажат, че в България се въвежда максимална заплата 1000 лева, щото техните фирми тука трябва да не се охарчват много, нали? Жълтопаветници дето нямат никаква идея от бизнес и от правила и смисъл на ЕС. Това тука е абсолютно нетарифно ограничение на свободното движение на хора, стоки и капитали и показва как смятат да действат френско-пруските сатрапи на ЕС вбъдеще. В момента в който се появи сериозна конкуренция от Източна Европа, ще променят правилата за да я задушат. А това кой къде плащал данъци е най-голямата тъпотия, която съм чел в тоя умнокрасив форум от доста време. Аз като си купя френско сирене да не би производителят да плаща данъци тука?!?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  15. 15 Профил на vesko19
    vesko19
    Рейтинг: 1713 Неутрално

    До коментар [#4] от "kirkata":

    В кое има смисъл???
    При морския транспорт защо има толкова много флагове на Малта -Либерия-кайманите и всякакви данъчни държави ???
    А корабите я отидат там веднъж на 2-3 години я не ???
    Ам корпорациите защо се регистрирват в държави с ниски данъчни изисквания ,а в същото време продават из целия континент ???
    Радвате се че 1 от най-важните сектори у нас ще бъде смазан ???Колко хора трябва да останат без прехрана ???
    Не пакета Макрон е с цел само да облагодетелства Западните компаниии..
    Сещай се че камиони от Франция-Белгия-Холандия и Германия са в центъра на Европа и всяка точка на континента им е на равно разстояние (не им пречи да се връщат ) но на камиони от Кипър-Малта-България и Прибалтийските републики ще им е голям зор да се връщат ....
    И фактически като погледнеш тоя план кого подкрепя и кого затапва финансово ?

  16. 16 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2220 Неутрално

    До коментар [#8] от "everlast666":

    Абсолютен проблем е и толкоз

    гошо
  17. 17 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2220 Весело

    До коментар [#9] от "encor3":

    Напротив ,сега шофьорите ще спят в хотели ще се хранят в ресторанти Това е грижа за човека На запад знаят как да ценят хората Сега всеки тираджия ще се връща в къщи изкъпан обръснат ще носи пари ,европейски пари ,истински ,а не някакви миризливи левчета дето му е подхвърлил чорбаджията Ще носи радост в къщи, децата му ще го посрещат с Марсилезата, а жена му ще забърсва портрета на Макрон от сълзите на благодарност които е проронила докато го е целувала

    гошо
  18. 18 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4004 Неутрално

    До 15:"vesko19".....Сещай се че камиони от Франция-Белгия-Холандия и Германия са в центъра на Европа и всяка точка на континента им е на равно разстояние (не им пречи да се връщат )...."

    Нито Белгия, нито Холандия, дори и Франция не са в центъра на Европа. А и цялата разправия е разни съмнителни фирми (най-вече руски), регистрирани в България да работят във Франция. Какво им пречи да се регистрират във Франция? Всички русофили мразят Макрон, но като бесни са да оперират точно във Франция, а не в Русия.

  19. 19 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4004 Неутрално

    До 9:"encor3"...:Защото повечето "умници" тук умират от кеф, че един важен отрасъл от икономиката ни ще бъде съсипан. Понеже според тях всички хора, които се занимават с транспорт са измамници, олигарси, хора на Доган и пр. пр....."

    Ще направят както Кауфланд, Метро, Лидл, които регистрираха у нас по едно ЕООД, и нямат проблеми.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK