С не повече от 30 км/ч из града: в Берлин това е вече факт

С не повече от 30 км/ч из града: в Берлин това е вече факт

© Associated Press



Ограничението от 30 км/час да се въведе като световна норма и да обхваща цели населени места - тази идея има много привърженици и вече се прилага в редица германски градове. С какъв ефект? Карин Йегер разказва в статия за "Дойче веле".


Берлин е един от първите градове във федералната република, който експериментира с т.нар. "Зона 30" през 2018-а. Днес това ограничение на скоростта до голяма степен е превърнато в норма - важи за 80 процента от улиците в германската столица. Целта е не само да се подобри качеството на въздуха, но и да се гарантира сигурността на всички участници в движението.


В световен мащаб първите положителни резултати с въвеждането на "Зона 30" са отбелязани в град Букстехуде, недалеч от Хамбург. Там в началото на 80-те години е изграден нов квартал, състоящ се предимно от високи блокове - в непосредствена близост до центъра. Препускането на мнозина от едната до другата точка става причина през ноември 1983-а да бъдат поставени първите табели с ограничения 30 км/ч. Мярката става обект на подробен експертен анализ и доказва полезността си по три линии: сигурността, качеството на въздуха и разхода на гориво.




Междувременно говорителят на берлинското правителство Ян Томсен отчита немалко успехи и в столицата благодарение на "Зона 30": "Ограниченията на скоростта до 30 км/час доведоха до намаляване на средногодишните емисии от азотен окис средно с 2.3 микрограма на кубически метър." Една от основните причини за това е, че при тази ниска скорост отпада нуждата от продължителни фази на ускоряване, при които именно се отделят множество азотни окиси.


Берлинският министър по въпросите на околната среда и транспорта Регине Гюнтер смята, че освен зони с ограничена скорост трябва да се въведат и забрани за движение на дизеловите автомобили по някои от най-натоварените улици на града. На много места освен това са монтирани табла, измерващи моментната скорост на движещите се автомобили, което също има превантивен ефект.


Берлинският закон за мобилността цели следното: общественият транспорт да стане по-привлекателен за пътниците, по-чист и по-сигурен - чрез уеднаквяване на тарифите, по-ниски цени на билетите, закупуване на нови електрически автобуси, ползващи енергия от възобновяеми източници.


Сигурността - на първо място


Швейцария има концепция за транспорта, в която се отдава голямо внимание на спазването на правилата за движение. При нарушения на правилника се налагат драконовски наказания: на онези, които устройват гонки по улиците, им се отнемат шофьорските книжки, конфискуват им се колите, а понякога ги грози дори затвор.


Нидерландия е сред първите страни, които през 70-те въвеждат силни ограничения за движението на автомобили в определени квартали. Целта на мярката е да се подобри качеството на живота в местата, претоварени от автомобилен трафик.


Същата цел преследва и британската инициатива 20's Plenty for Us, която ограничава скоростта на движение в населени места до 20 мили/час (или 32 км/час). А нарушителите на тези ограничения са заставяни да карат опреснителни курсове в полицията - само това им дава възможност да намалят наложеното им наказание.


В началото на тази година и властите в Брюксел обявиха, че въвеждат ограничение на скоростта 30 км/час за целия град, което ще влезе в сила на 1 януари 2021 година. В момента подобно ограничение на скоростта важи за почти половината територия на белгийската столица.


А на територията на българската? Ограничителни табели се срещат само около училищата, а както може да се прочете на сайта на МВР (Пътна полиция): "В нашата страна тази ефективна мярка "3она 30" не се прилага поради липса на нормативна уредба и съответни стандарти за изграждането й."

Ключови думи към статията:

Коментари (96)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1303 Любопитно

    Мдаа, вече виждам как и в София се появяват табелите с ограничение 30 км/ч... та реалната скорост да стане 50...

  2. 2 Профил на hli32616303
    hli32616303
    Рейтинг: 143 Весело

    Абе друго си е кола с бързи и бавни скорости - таман за в града

    При капитализма всичко е за пари. Само раята трябва да създава и отглежда хора, за без пари...
  3. 3 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 720 Неутрално

    В софия пък задниците карат със 130 .... въпреки ограничението от 50 или 80

  4. 4 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Умни хора са германците!
    Работещите стратегии за управлението на добрите за живеене градове е намаляването на броя на автомобилите!

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#4] от "selqnin":

    За разлика от ръководителите на София.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4175 Весело

    У нас в столицата е с не по - малко от 60 - Цариградско, когато няма задръствания, Вапцаров, България......

  8. 8 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4471 Весело

    Ето това е знак, с "Данке" на края, а не като в Бургас в една зона, сложили знак 30, и след знака, зад едно кошче тринога - камера за скорост, и клекнал полицай зад нея......

    Топ 3 на най-младите приватизатори в България при по-мащабните сделки: №1 Д. Пеееевски, №2 К. Нинова, №3 И. Прокопиев
  9. 9 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    Трябва да премахнат ограниченията в София. Има бая автомобили с максимална скорост 200+км/ч
    Защо ограничават водачите? Те са си платили да имат бързи коли. А размазването с 200+ е толкова ефективно. Нищо не помага, никакви предпазни мерки при такива удари.

    мурзилка
  10. 10 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2504 Неутрално

    с колелото караме по бързо , ужас

  11. 11 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    До коментар [#8] от "hamiltonf":

    За да няма такива засади, 30-те км трябва да се отнасят за всички улици в града!

  12. 12 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Радвайте се , радвайте се ...
    Скоро ще видите каква тесла готвят на всички европейци покрай зеления рекет...

    Ще задължат всички в ЕС , включително и нас, да си правим енергийни паспорти на къщите и апартаментите и тези които не са енергийно ефективни, ще им вдигнат двойно и тройно данъците.
    Според проучванията само 7% от домовете на българите ще отговарят на новите европейски изисквания, за останалите 93% бецален .
    Освен това искали държавата да не субсидира цената на тока за битовите потребители и да изравнят цените им с тези в Европа на пазарен принцип.
    Тоест ще ни вдигнат тока от 10 цента на 30 цената, а за заплатите ще кажат, това си е ваш проблем

  13. 13 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#6] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Не знам дали сте забелязал, но всъщност голямото предимство на Германия е, че там живеят предимно Германци!!!!
    Ние сме вечно мрънкащи и нещастни, но нямаме и най-малко намерение или желание да спазваме дори елементарни Правила!!!

  14. 14 Профил на TPOTOAP
    TPOTOAP
    Рейтинг: 522 Неутрално

    В Лондон като кмет Борката въведе ограничения от 20 мили/час преди сума ти години. В момента са из цяла Англия.

    Дневник, спрете да преписвате папагалски разни рекламни немски дописки. Покажете истинска журналистика, направете някакво елементарно проучване, стига с тоя копи/пейст.

  15. 15 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1462 Неутрално

    Оливаме се! Що не я направят направо 5 км/ч и по един човек с червено знаменце пред всеки автомобил?

  16. 16 Профил на Bada Bing
    Bada Bing
    Рейтинг: 901 Неутрално

    До коментар [#5] от "001":

    Швейцария не е член на ЕС. Правят референдуми по всички важни за тях теми. Изглежда, че мнозинството от швейцарците недолюбват автоталибаните. Но пък ние като по-умни и преуспели снизходително им се присмиваме.

  17. 17 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Весело

    Да слагат 30 км ограничение из целия град и перничани няма да има смисъл да си ходят до Перник.
    Докато се приберат след работа и ще трябва да тръгват на обратно

  18. 18 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 761 Неутрално

    И как, по-точно, се намаляват вредните емисии като автомобилите ще са два пъти по-дълго време с работещи двигатели за едни и същи дистанции, (когато няма задръствания)? Отделно по-ниската скорост ще доведе до повече задръствания (повече автомобили едновременно на пътя), и т.н. все еко придобивки. Май единствената полза за екологията е това, че доста хора ще се откажат от бавните автомобили в полза на обществен транспорт.

    Никога повече мутри начело на България.
  19. 19 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 647 Неутрално

    До коментар [#12] от "001":

    Апропо - токът вече е малко над 30 цента в Г-я. няма никакви перспективи за намаление :(

  20. 20 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#13] от "selqnin":

    Забелязал съм и много други неща в Германия - Например нямат ГЕРб с тяхната корупция и мутромилиционерщина. Там не знаят милиционерския въпрос И к'во прайм сега ?
    Забелязал още стотици подобни разлики.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  21. 21 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 395 Разстроено

    Напоследък се нещо ще се ограничава и разбираш ли това щяло да повиши качеството на живот, само че ограниченията са за обикновния жител. На този жител нещата които му предоставиха да ползва и го караха да ги ползва сега изведнъж станаха вредни.
    Посочиха го с пръст - виновен

  22. 22 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#8] от "hamiltonf":За да няма такива засади, 30-те км трябва да се отнасят за всички улици в града!
    —цитат от коментар 11 на dorn



    До коментар [#11] от "dorn":

    Ти нормален ли си или само си чешеш езика?! Знаш ли колко време ще ти бъде нужно от ж.к. "Младост" да стигнеш до Софийски университет например,ако се движиш през целият път с 30км/ч.?! Някъде към един час! И не ми казвай:"Хвани си метрото." Аз пък искам с кола да се придвижвам.

  23. 23 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3379 Неутрално

    Движение на 1-2 е особено спестяващо емисии

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  24. 24 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#12] от "001":Апропо - токът вече е малко над 30 цента в Г-я. няма никакви перспективи за намаление :(
    —цитат от коментар 19 на georgi_ww


    Да , точно това казвам ...
    Засега не се вдига шум, но не искам да съм на мястото на правителството , на което ще му се наложи да увеличи тока тройно

  25. 25 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    Аз съм сигурен , че един автомобил който се кара само на първа, втора скорост, замърсява много повече от такъв , който се движи със 50-70 километра на четвърта

  26. 26 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    Общо взето това аъщата недоказана полза като смяната на времето два пъти в годината. Съвременните автомобили с ДВГ не са конструирани за подобни скорости. Автомобилите са най-екологични на директна или на понижаваща предавка. 30 км. означава 1-2-1-2 спирачки. Доста вредно за колите, екологията и водачите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  27. 27 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 720 Неутрално

    Ограничението на скоростта е най-доброто за намаляне на ьертвите по пътищата. Където има здрави закони и контрол има малко ьертви.

    В щатите шанса да те утрепят на пътя е 2 пъти по малък от България
    в Германия е 3 пъти по малък
    В скандинавието 6........

    Така че камери на всякъде. За да няма в софия тъпаци които тровят тряфика с постоянно пререждане, шаване лява дясна лента и изпреварване през бус лента

  28. 28 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1603 Весело

    До коментар [#9] от "Маршалов": Глупости! Я питай Хамилтона!😂

  29. 29 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 5613 Любопитно

    Подобни неще се случват само в страни с население с друг манталитет....Чнас подобно нещо само би накарало лумпените да карат още по-бясно!!!
    По продълженито на Цариградско ли...на Малинов ли...по околовръстното ли има камери следящи за скороста?????

    До истината се достига с познание! Не влизам в диалог с лумпени !И не храня руски тролове...
  30. 30 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#27] от "rdb41527334":

    Обикновено това са или мутри или милиционери или герберасти или 3 в 1 !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  31. 31 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#16] от "Bada Bing":

    Швейцария е ЕДИНСТВЕНОТО място в света, където референдумът работи!
    Привърженик съм на пряката демокрация , но в период на възход на популизма референдумът е най-добрият начин да се простреляш в слепоочието!!!

  32. 32 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#27] от "rdb41527334":

    Преди два дни трамвай движещ се с 20 км , блъсна ученик ...
    Какво правим по въпроса.
    Въвеждаме 10 км ограничение за трамваите или ги спираме

  33. 33 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#20] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ето така функционира популизма - кратък и прост "отговор" на дълъг и сложен въпрос....жалка история!!!
    Прогресивната Ви обсеия помага ли Ви?!
    Риторичен въпрос!

  34. 34 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#27] от "rdb41527334":

    Само където вчера един се вряза в тълпа хора в Германия, иначе нема проблем те са перфектни

  35. 35 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#33] от "selqnin":

    Нещо май не ти харесва липсата на гробарска корупция и мутромилиционерщина !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  36. 36 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#27] от "rdb41527334":Само където вчера един се вряза в тълпа хора в Германия, иначе нема проблем те са перфектни
    —цитат от коментар 34 на nehaen


    Точно.
    Кметицата си представям какви щеше да ги пише, ако някой беше с врязал с колата си тук и рани 20 човека или пък , ако някой вземе оръжие и простреля десетина човека и убие няколко.
    Иначе тук могат да ни ги дават за пример нон стоп.

  37. 37 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1630 Весело

    Ей това е за темата ПРЕДОЗИРАНЕТози ЕС си е пред разпад. Тепърва ни чакат само ограничения и Борката ще се окаже прав, че избяга с 200 от тези ненормалници.
    —цитат от коментар 5 на 001


    Трудно е на автоталибаните да повЕрват в това че возенето на 60-100 кг кокали и месо в 1500-2000 кг метал и пластмаси не е признак на висш интелект....

    И че градовете са място където ХОРАТА, а не автобобилите, следва да се чувстват комфортно, сигурно и т.н.

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  38. 38 Профил на serpico
    serpico
    Рейтинг: 1200 Неутрално

    [quote#36:"001"][/quote]

    на тебе каквото и да ти въведат все ти е проблем. Все ти е скъпо, все ти е бавно, все това все онова... не е зле да излезеш от консервата в която живееш и да пообиколиш - свят широк... иначе така ще се затвориш и консервираш, че съфорумци като "некой" ще изглеждат либерали сравнени с тебе

    Pure Chewing Satisfaction
  39. 39 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    До коментар [#35] от "КМЕТ В СЯНКА":

    "Нещо май" капацитетът Ви очевидно е в дефицит, относно способността да разберете какво "казвам"... кой колкото може!!!

  40. 40 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    До коментар [#22] от "deaf":

    Колега не знам дали четеш внимателно, но ако може отговаряй по възпитано . Моя коментар е до Хамилтъна и касае единствено Бургас. В София си имате кмет, ОС и ако искате си направете движението по улиците и без всякакви ограничения.

  41. 41 Профил на 001
    001
    Рейтинг: 1892 Любопитно

    До коментар [#38] от "serpico":

    Същите тези германци на два пъти последните години отхвърляха предложение да се въведе ограничение на аутобаните им, но те не го приеха защото искат да си карат с над 200 км мощните автомобили.

  42. 42 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1630 Весело



    Ти нормален ли си или само си чешеш езика?! Знаш ли колко време ще ти бъде нужно от ж.к. "Младост" да стигнеш до Софийски университет например,ако се движиш през целият път с 30км/ч.?! Някъде към един час! И не ми казвай:"Хвани си метрото." Аз пък искам с кола да се придвижвам.
    —цитат от коментар 22 на deaf

    Разстоянието е 10 км, т.е. с 30 км/ч отнема около 20 мин....

    И който иска да се вози на Маруся следва да си плаща за това.
    Правото да имаш тенекии не е записано в никоя Харта или Конституция, за разлика от правото на чист въздух и разни други екстри, които са важни за здравето на хората.

    Подобно мислене е било актуално е Европата преди над 30г, от тогава всички усилия е как да се извадят автомобилите от градските центрове!


    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  43. 43 Профил на Капабланка
    Капабланка
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Радвайте се , радвайте се ...Скоро ще видите каква тесла готвят на всички европейци покрай зеления рекет...Ще задължат всички в ЕС , включително и нас, да си правим енергийни паспорти на къщите и апартаментите и тези които не са енергийно ефективни, ще им вдигнат двойно и тройно данъците.Според проучванията само 7% от домовете на българите ще отговарят на новите европейски изисквания, за останалите 93% бецален . Освен това искали държавата да не субсидира цената на тока за битовите потребители и да изравнят цените им с тези в Европа на пазарен принцип.Тоест ще ни вдигнат тока от 10 цента на 30 цената, а за заплатите ще кажат, това си е ваш проблем
    —цитат от коментар 12 на 001


    Това от Русия ли ти ги спускат или просто си луд?!
    Никой не те кара да живееш в ЕС, нали?Като не ти харесва - ходи в Русия, Северна Корея, Венецуела - просто ни отърви от твоето жалко съществуване.

  44. 44 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#40] от "dorn":

    Добре,взимам си бележка за възпитанието,но и ти не се "връзвай" на езика ми - просто понякога говоря по-остро,но това не е с цел да обидя опонента.
    Не знаех,че имаш предвид Бургас. Но дори и за този град,разстоянието между центъра и ж.к."Меден рудник" например,е голямо и ще отнеме много време на кола ако тя се движи с 30км/ч.

  45. 45 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Весело

    До коментар [#37] от "B52":

    Еми те точно хората возещи се в автомобили се чувстват комфортно!

  46. 46 Профил на stoyanst
    stoyanst
    Рейтинг: 510 Неутрално

    До коментар [#15] от "George Svinarov":

    И такива улици има в Берлин - ограничението е 5 kм/ч или т.н. Schritttempo - движение със коростта на пешеходец. Обикновено са около училища и детски градини или близо до пешеходни зони.

  47. 47 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#45] от "deaf":

    Също така хората които паркират джипа си в пясъка на плажа се чувстват комфортно. Аз не искам да си мъкна хавлията и водата 200 метра.

  48. 48 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 1931 Неутрално

    Хората не се качват в колите си за кеф.
    Като знаеш, че имаш 1 час в едната посока и товас са 2 часа дневно от личното ти време, ясно, че всеки ще натиска педала. В Германия масово се пътува около час до работа. Много хора работят в по-големите градове и живеят наоколо.
    Защо еколозите не натиснат работодателите да позволяват и насърчават служителите си да правят хоум офис когато и където може? В ИТ бранша почти няма проблем поне 2 дни да работиш от вкъщи.
    А, има проблем - много фирми/шефове не им харесва тази идея.
    Скоро говорих с един собственик на средна фирма за счетоводни услуги - щойербератер - каза, че той не позволявал работа в къщи. Първо не можел да контролира хората(учудващо, не проверява ли дали са си свършили възложената работа за седмицата примерно) и второ - той бил плащал наем за офис, за толкова и толкова паркоместа... - бил си направил сметката всички да са в офиса.
    А фирмите могат да спестят офисни площи, места за паркиране, офис обзавеждане, да направят нещо за околната среда...

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  49. 49 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1462 Неутрално

    До коментар [#46] от "stoyanst":

    Това е частен случай. И да, в тези условия е правилно. Но аз намеквах за един закон от началото на века когато е наложено това изискване, защото.... Можеш ли да познаеш? Иначе конете се плашели.

  50. 50 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#42] от "B52":

    20мин. - друг път! Невъзможно е за 20мин. защото колите движещи се между "Младост" и СУ са МНОГО. Знаеш ли какво значи МНОГО?! Също трябва да сложим и светофарите,които забавят движението. Плюс безбройните автобуси на градският транспорт,които спират на всяка спирка. И които забележи,също трябва да се движат със 30км/ч. Впрочем,ако автобусите се движат с 30км/ч. няма да могат да извозват хората. По спирките ще настане същинско стълпотворение. Само заради автобусите става ясно,че предложението за ограничаване на скоростта на 30км/ч. е утопия.

  51. 51 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#50] от "deaf":

    Улиците в урбанизацията стават достъпни само за градски транспорт, товарни автомобили и полиция, пожарна, бърза помощ. Личните автомобили само за междуградски предвижване. Елементарно.

  52. 52 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    В София сега при ограничение 70 км/ч в пиковите часове по бул. "България" има задръствания. Подобно е по "Цариградско шосе" сутрин в посока "Младост" и след 17ч. към центъра.
    Представям си какво ще е ако се кара с 30км/ч.

    На някои сигурно им е трудно да разберат, но далеч не всеки може да се придвижва с велосипед. Да не говорим за едни поне 10 години от живота ти, когато трябва да возиш децата на детска градина и училище.
    Отделно когато се появиш сутрин в офиса "леко" поизпотен от велосипеда как се чувстват колегите ти през целия ден ? Или това си е техен проблем, автоталибани такива !
    Градският транспорт е добро решение, но не е универсално, дори и на местата където е по-добре от организиран от нашия.

    50км/ч. е ограничение което е напълно достатъчно за реакция в почти всяка ситуация. Трябва обаче да се спазва, а налагането на това е работа на държавата.

    А колко екологично било да се кара с 30 вместо с 50 изобщо е смешно да се коментира.

  53. 53 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 685 Неутрално

    Аз съм сигурен , че един автомобил който се кара само на първа, втора скорост, замърсява много повече от такъв , който се движи със 50-70 километра на четвърта
    —цитат от коментар 25 на 001


    чшшш. тихо. не им го казвай на малоумниците, които умеят само да забраняват и размахват пръст.
    ако можеха да мислят, сигурно щяха да имат и реални решения.

  54. 54 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Хм, питам се дали при 60 км/ч или при 30 км/ч автомобила ми ще отдели повече вредни емисии за 7 те километра, които изминавам до работа. Времето при скорост 30 км/ч, за което двигателя ще бълва пушеци е двойно, разходът на гориво - много по-голям. Някой специалист да ме светне, как при тая скорост 30 км/ч ще се намалят емисиите?

  55. 55 Профил на Stargate
    Stargate
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    При ниски предавки вредните емисии са повече. Не знам кой е дал акъл на зелените, но това е чутовна глупост!! Не че може да очакваме нещо различно от зелените крайно леви талибани, освен да измислят глъупости, да усложняват живота на хората и да им цоцат паричките.

  56. 56 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3343 Неутрално

    До коментар [#50] от "deaf":Улиците в урбанизацията стават достъпни само за градски транспорт, товарни автомобили и полиция, пожарна, бърза помощ. Личните автомобили само за междуградски предвижване. Елементарно.
    —цитат от коментар 51 на alexandar



    До коментар [#51] от "alexandar":

    Това дори във фантастичните романи на Айзък Азимов го няма!

  57. 57 Профил на reality
    reality
    Рейтинг: 768 Неутрално

    Живея в град, който въведе такава мярка преди няколко години - 30км/ч навсякъде с изключение на ринга на града. В началото си казваш "Ех, гадост, само за глоби го правят. Абсурд е да се кара така и тн." И реално не се кара с 30, а с 40-45. Което за мен е приемливо. Ако те глобят, поне няма да ти вземат половината заплата ако караш 40. За пешеходци и велосипедисти е по-безопасно. И реално погледнато стигаш пак по същото време. За вредни емисии не мога да коментирам, защото не вярвам на статистиките. Шумовото замърсяване е също фактор. С по-ниска скорост шумът от колите е много по-малко.

    Stupidity should be painful
  58. 58 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    До коментар [#44] от "deaf":

    Разстоянието от Меден рудник до центъра е около 6 км. Значи с 30 км. при идеални условия ще се минават за 12 мин. Да ги закръглим на 30 мин. - не ми се вижда толкова много.

  59. 59 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#56] от "deaf":

    Неизбежно последствие от непрекъснато нарастващото население на планетата. Въпрос на време.

  60. 60 Профил на zero_day
    zero_day
    Рейтинг: 956 Неутрално

    Аз съм за въвеждането на такива ограничения по улици около детски градини, училища, малките квартални улички и т.н. (друг е въпроса кой ще го спазва). Но, за да карам с 30 км/ч, поне с моят кола ще съм на втора или трета, зависи. Съответно с 50-55 съм на трета или четвърта. Разликата в оборотите на двигателя между втора и четвърта е огромна. Два пъти повече време с много по-високи обороти (двигателя не се интересува от скоростта, а от оборотите и режима) как ще спомогнат на екологията?

  61. 61 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Някой изобщо правил ли е тестове, които доказват,че при скорост 30 км/ч, емисиите са по-малко отколкото при 50 км/ч? Аз съм шофьор от 30 години и съм имал 8 автомобила и опитът ми сочи, че най-малък разход на гориво автомобилите имат в диапазона 90-110 км/ч при извънградско и 40-60 км/ч при градско. 30 км/ч предполага по-ниска предавка и по- висок разход на гориво, а оттам и на повече вредни емисии, отколкото при 50 км/ч...
    Поправете ме ако греша?!

  62. 62 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1577 Неутрално

    До коментар [#61] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Правени са много тестове. Ако лампата за гориво свети и искаш да стигнеш до близката бензиностанция карай не със 90 - 100 км а с 40- 50 км. на директна предавка.

  63. 63 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 395 Весело

    До коментар [#58] от "dorn":

    а пеша ще стигнеш за час, много яко

  64. 64 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 395 Любопитно

    До коментар [#51] от "alexandar":

    Да правилно. Особено щаслив ще съм да си возя детето в градския транспорт по време на грипна епидемия. С 30км/ч тъкмо хубаво да си вдишаме миризмите.
    Ти май не си пътувал в претъпкан рей, влак или какъвто и да е градски/ междуградски транспорт

  65. 65 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1462 Неутрално

    До коментар [#62] от "dorn":

    Автоматиците все още харчат повече от ръчните. В България са и по малко. Така че примера ти е неудачен. Икономичния режим на съвременните автомобили наистина е около 60км/ч на най висока предавка, но в градски условия така не можеш да караш. Нямаш ускорение и трябва непрекъснато да превключваш. Та толкова за "тестовете" ти.

  66. 66 Профил на gwe49620445
    gwe49620445
    Рейтинг: 771 Неутрално

    Яяя, имало теми по които можело да се изразяват противоречиви мнения от възпитани хора, в т.ч. и от дежурните форумци. Само веднъж срещнах нещо за Русия. Похвално !

  67. 67 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1462 Неутрално

    Всъщност разумното решение е да се гледа конкретния случай. В момента наблюдаваме идиотщини от сорта на:
    На цариградско шосе в района на плиска и окръжна болница (точно там където един пиян бакшиш прегази една спирка хора) е разрешено да караш с 80.в същото време на същия булевард в района на враня където има в десетки пъти по малко хора има ограничения 50.
    Има още стотици такива малоумни решения в цялата страна.
    Извода: властите вместо да мислят как да обезопасят трафика, прилагат сталински решения.
    Между другото за случая с прегазената спирка на мола на цариградско. След трагичния инцидент властите започнаха кампания срещу бакшишите, вместо срещу пияните шофьори. Популизъм в действие.
    Такива ми ти работи.

  68. 68 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#64] от "nehaen":

    При липса на лични автомобили не мислиш ли, че градският транспорт ще се промени драстично???

  69. 69 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    [quote#22:"deaf"][/quote]

    Скоростните булеварди никой няма да ги пипа, споко!

    Като има задръстване, средната скорост ти е най-често около 10-15 км/ч. не е ли по-добре трафикът да се движи с бавна, но постоянна скорост и да не спира и тръгва прекалено често, отколкото на всяко зелено да се засилиш до 50-60 км/ч (че и много често до 80-100 по нашите ширини) и да спреш след 100 метра и да висиш отново 2-3 минути на място, докато тръгнеш пак?

    Според мен над 80% от нашенските шофьори не го разбират това нещо и го виждам всеки ден. Карам си аз с около 50 км/ч, виждам следващия светофар, че свети червено, знам, че ако дам повече газ, ще стигна на него със сигурност, докато е още червено, затова просто си оставям колата на скорост да намали от спирачната сила на двигателя, докато стигна до светофара, за да мога да не спирам, ако междувременно е светнало зелено. Това не е хубаво да се прави, само ако има разни преки и други кръстовища, където може да бавиш трафика зад теб, който да иска да завие примерно. Обаче ганьо си знае газ до ламарината и поне 10-20 коли ме задминават с доста сериозна скорост и стигат на светофара, докато още е червено, при което всички спират, а 20 коли после докато тръгнат, е светнало пак червено и се минава по-бавно, отколкото всички да се "влачим" с 40-50 и да не спираме изобщо.

    Затова, за много участъци е супер подходящо ограничение (което реално да се спазва) от 30-40 км/ч. Така трафикът ще върви плавно, от по-слабото ускорение на колите ще се отделят наистина по-малко вредни емисии, по-малко шум, че и накрая ще се стига за същото време или дори по-бързо.

    Скоростните булеварди, както и тези със светофари през много голямо разстояние и където не стават задръствания, това е излишно разбира се, ама вътре в центровете на градовете, така и така 2/3 от времето колите са спрели. Какво значение има дали ще си спрял или просто ще пъплиш с бавна, но постоянна скорост?

  70. 70 Профил на DS
    DS
    Рейтинг: 659 Неутрално

    Ето това е знак, с "Данке" на края, а не като в Бургас в една зона, сложили знак 30, и след знака, зад едно кошче тринога - камера за скорост, и клекнал полицай зад нея......
    —цитат от коментар 8 на hamiltonf


    Хаха в България "Данке" получаваш лично от полицая зад триногата...../или ще пишем?/

    Както „Дневник” се бори с БСП, така „Работническо дело” не се е борило с капитализма"
  71. 71 Профил на carpe_diem_
    carpe_diem_
    Рейтинг: 462 Неутрално

    До коментар [#61] от "Котаракът на Шрьодингер":

    Виж по-горния ми пост по темата - средната скорост в задръствания е 10-15 км/ч, така че е безсмислено да ускоряваш много, при положение, че ще спреш след 100 метра пак и ще висиш сума време до следващото тръгване. При по-големи средни скорости, разбира се, че е по-икономично да се кара по-бързо, ама при по-малки и в града - не!

  72. 72 Профил на nehaen
    nehaen
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#68] от "alexandar":

    Ами не няма да се промени

  73. 73 Профил на Котаракът на Шрьодингер
    Котаракът на Шрьодингер
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    До коментар [#71] от "carpe_diem_":

    Ами при 15 км/ч компютърът на автомобила ми показва около 11 л нафта разход на 100 км. При 30 км/ч е 8.2 л/100 км, при 50 км/ч - 7.3 л.
    Автомобилът ми е Мерцедес 200 cdi, автоматик.
    Сега на очите си ли да вярвам или на приказките на тоя и оня политик, кое било добре за емисиите?

  74. 74 Профил на marianapopska
    marianapopska
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Стратегии, сигурност и спазване на закони...
    Кога можем да се поучим от тях???

  75. 75 Профил на bgkurshum
    bgkurshum
    Рейтинг: 761 Неутрално

    До коментар [#55] от "Stargate":
    quote#54:"Котаракът на Шрьодингер"]Хм, питам се дали при 60 км/ч или при 30 км/ч автомобила ми ще отдели повече вредни емисии за 7 те километра, които изминавам до работа. Времето при скорост 30 км/ч, за което двигателя ще бълва пушеци е двойно, разходът на гориво - много по-голям. Някой специалист да ме светне, как при тая скорост 30 км/ч ще се намалят емисиите?[/quote]

    Ами с до 30 км./ч. ще се използват автомобили с педали. Или хибриди - с двигател и с педали за града.

    Никога повече мутри начело на България.
  76. 76 Профил на B52
    B52
    Рейтинг: 1630 Неутрално

    Живея в град, който въведе такава мярка преди няколко години - 30км/ч навсякъде с изключение на ринга на града.
    Шумовото замърсяване е също фактор. С по-ниска скорост шумът от колите е много по-малко.
    —цитат от коментар 57 на reality


    Не думай.... Това упражнение вече е прекалено сложно, понеже за автоталибаните такова жУвотно нЕма....
    Шум ли, това са някакви си глезотии!
    Откритие е на диверсанти които живеят в разложилия се Запад...

    He had decided to live forever or die in the attempt, and his only mission each time he went up was to come down alive.
  77. 77 Профил на Маршалов
    Маршалов
    Рейтинг: 1775 Неутрално

    Да забранят автомобилите и толкоз. Здрав дух в здраво тяло!

    мурзилка
  78. 78 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    [quote#69:"carpe_diem_"][/quote]

    Преди имаше светофари които показваха препоръчителна скорост, с която ако караш хващаш "зелената вълна". Доколкото си спомням това горе-долу се спазваше (е, "джигити" имаше и с Москвичи). Мисля че щом беше възможно при тогавашното ниво на автоматизация сега изобщо няма да е проблем.

  79. 79 Профил на б_еко - върнете стария Дневник
    б_еко - върнете стария Дневник
    Рейтинг: 768 Неутрално

    "Ограниченията на скоростта до 30 км/час доведоха до намаляване на средногодишните емисии от азотен окис средно с 2.3 микрограма на кубически метър."
    Важно! "Една от основните причини за това е, че при тази ниска скорост отпада нуждата от продължителни фази на ускоряване, при които именно се отделят множество азотни окиси."
    Изгледа основните съображения са относно качеството на въздуха и безопасността на движението. Ами, да преминаваме на електрически превозни средства. Тези регулации са още един пирон в ковчега на двг. Тези неща са трудно приложими в България. Бунтове ще има.

    Технологиите трябва да вършат тежката работа, за да могат хората да вършат нещата, които ги правят най-щастливи. Лари Пейдж, Гугъл
  80. 80 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#78] от "nigel":

    В София ги премахнаха и объркаха движението с едни "умни" светофари. Обаче усвоиха около 20 000 000 парички за тази глупост.
    Сега залена вълна няма никъде.
    Гарантирано от герб и фандъкова.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  81. 81 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1431 Весело

    Най-добре без автомобили - 0 км/ч. Решаваме въпроси на здравеопазването и околната среда. Проблемите на транспорта - друг път. Не може всичко.

  82. 82 Профил на Софианец
    Софианец
    Рейтинг: 756 Неутрално

    До коментар [#11] от "dorn":
    До коментар [#51] от "alexandar":
    До коментар [#27] от "rdb41527334":
    До коментар [#77] от "Маршалов":
    До коментар [#4] от "selqnin": "Работещите стратегии за управлението на добрите за живеене градове е намаляването на броя на автомобилите" . Как разбра?
    За сведение........
    С лични автомобили пътуват:
    в Копенхаген - над 50%; Хамбург - над 62%, Дъблин - 63%, Люксембург- 65%; Берлин - над 50%, Барселона - 53% и т.н. Средно в големите градове на ЕС (без бившите соц.) 55-60% от хората пътуват с лични автомобили.
    В София - е точно обратно - с обществен транспорт пътуват около 62-65% от населението. София е в последната десетка по използуване на лични автомобили от 32 големи града в ЕС и в първата петица по използуване на обществен транспорт.
    И още нещо: Средата скорост на автомобилите в централната част на София в час пик е 12км/ч.
    Хайде на забраните и ограниченията.....

  83. 83 Профил на BULEXIT
    BULEXIT
    Рейтинг: 460 Неутрално

    Да се надяваме, че това няма да се въвде у нас преди екоекспертите както обикновено след време да стигнат до обратния извод, че всъщност не намалява, а увеличава разхода на гориво, съответно и въглеродната емисия.
    Освен допълнителното натоварване на трафика, амортизацията на двигателя и загубата на време.

  84. 84 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#82] от "Софианец":

    Интересно. Може ли линк?

  85. 85 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8462 Неутрално

    Щом няма друг начин...

  86. 86 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3270 Любопитно

    Ще бъде интересно да се види и една статистика, как скоростта от 30 км/ч за цял град се отразява върху снабдяването на магазините, куриерските и пощенските услуги? И също върху градският транспорт - все пак, като е гарга, да е рошава, всички да участват с 30 км/ч в подобряването на живота.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  87. 87 Профил на BULEXIT
    BULEXIT
    Рейтинг: 460 Неутрално

    До коментар [#69] от "carpe_diem_":

    Въпрос на елементарна аритметика по формулата t = S/v, ако един автомобил се придвижва от точка А до точка Б, вместо за 30 мин. за 50 мин. за какво време един автомобил ще бъде активна част от градския трафик.
    Съответно, умножено по броя на автомобилите, които влизат в трафика ще получим цялостната картина.
    Екотарикатите могат със същия размах да сведат максималната скорост до 5 км.
    И да принудят хората да пътуват и се връщат от работа по-дълго, отколкото е работбото им време.

  88. 88 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    ДА ПОПИТАМ - Като дойде короната в София децата и семействата с обществения транспорт ли ще ги пращате из града ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  89. 89 Профил на alexandar
    alexandar
    Рейтинг: 555 Неутрално

    До коментар [#88] от "КМЕТ В СЯНКА":

    А тези без коли да ги застрелят да не се мъчат ли?

  90. 90
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  91. 91 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#89] от "alexandar":

    Всеки си решава. Голям човек си !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  92. 92 Профил на ck2013
    ck2013
    Рейтинг: 1020 Весело

    на българина каквито и правила да му сложат пак няма да ги спазва, все едно на едно добиче да му кажеш тук няма да ак.. и то да вземе да те послуша, да ама не :)

  93. 93 Профил на truly
    truly
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    Редовно минавам през един участък с ограничение 30 км/ч, с две гърбици и пешеходни пътеки на тях. И там доста често има коли, които изпреварват на самите пешеходни пътеки със скорост минимум 50 км/ч. За мен, за такова нарушение трябва директно да вземат книжката за няколко месеца. Да помисли малко и дано се сети защо му се е случило това на олигофрена.

  94. 94 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5724 Неутрално

    До коментар [#93] от "truly":

    +

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  95. 95 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Редовно минавам през един участък с ограничение 30 км/ч, с две гърбици и пешеходни пътеки на тях. И там доста често има коли, които изпреварват на самите пешеходни пътеки със скорост минимум 50 км/ч. За мен, за такова нарушение трябва директно да вземат книжката за няколко месеца. Да помисли малко и дано се сети защо му се е случило това на олигофрена.
    —цитат от коментар 93 на truly


    Ами да, това е както с почти всяка друга област на живота. Закони имаме практически същите както в Западна Европа (нали ги хармонизираха преди влизането ни в ЕС). Проблемът е със спазването им, или по-точно - с налагане на спазването им. Което не е работа на "зелените", а на държавата.

  96. 96 Профил на Green Day
    Green Day
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Май единствената полза за екологията е това, че доста хора ще се откажат от бавните автомобили в полза на обществен транспорт.
    —цитат от коментар 18 на bgkurshum


    Което само по себе си е толкова голяма полза, че напълно си струва траурът на неможещите да идат до тоалетната без личното си МПС.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK